Frits Lambrechts boekt
meer succes
Foto-puzzel
Albee wil zijn
nieuwste stuk
zelf regisseren
~(|y)ya/icfeaq...
...en gisteren l
tf^^Rrograrnma i
FLINKE VERDIENSTEN VOOR HET NEDERLANDSE LIED
FOTO 6 - LETTERS I EN 6
Blauwkras-show
Leerstoel in de
sexuologie aan
de universiteit
Masereel
overleden
WOENSDAG 5 JANUARI 1972
RADIO - TV - KUNST
Steeds veelvuldiger verschijnt Frits Lambrechts op tv.
Steeds veelvuldiger profiteren anderen van zijn teksten, zijn
liedjes en zijn opvattingen over cabaret.
Nog recentelijk zei Mies Bouwman
allemaal aardige woordlen oyer hem
in de trant van: „Wat een gewel
dige jongen. Die bewonder ik nou
echt", waarna zij een jury-rapport
voorlas van de hand van Willem
Duys, die het in stijlvollere bewoor
dingen nog eens had opgeschreven,
dat een nieuw artiestentalent onder
ons isopgestaan. Daarna kreeg Frits
zijn onderscheiding, een zilveren
harp voor zijn verdiensten voor het
Nederlandse lied.
die
Frits: „De waarde van een onder
scheiding wordt bepaald door de
mensen aan wie de onderscheiding
wordt uitgereikt.
Ik geloof dat ik in de zes Jaar dat
ik nu in dit vak zit hard genoeg
hebt gewerkt om die prijs te ver
dienen. Ik heb op mijn bescheiden
wijze een bijdrage geleverd aan het
Nederlandse lied. Ik sla er niet van
achterover. Maar - alweer in alle
bescheidenheid - het is wel zo."
De rem is los. Amsterdamse Frits,
Jordaner maar niet op de mander
van Johnny Jordaan, Tante Leen
en Willy Alberti, kan met een aan
stekelijk enthousiasme door ratelen.
Wanneer er een mooie volzin uit
komt bedient hij zich van de be
kende schouderklop en zegt: „God,
wat was dat weer mooi gezegd."
Carrière
Zijn carrière heeft hij zelf opge
bouwd, sinds de periode dat hij als
15-jarige monsterde als matroos en
in die tijd Marx las. Hij is prakti
serend socialist met een katholieke
kom-af. Als er demonstraties zijn,
waar hij volledig achter kan staan,
dan tilt hij zijn dochtertje op de
schouders en loopt hij achter de
spandoeken aan. De energie barst
bijna uit zijn kleine lijf.
Hij bereidt een tour de chant voor,
een eigen cabaret, "een elpee met
liedjes van Jules de Corte en hij
schrijft teksten voor een come
back-elpee van Anneke Grönloh.
Zonder het Kartner-Hoes-Timmer-
mans-syndicaat met name te noe
men zegt hij: „Honderdduizend pla
ten verkopen is geen kunst. Beant
woorden aan een behoefte is ook
geen kunst. Maar er is dacht ik be
hoefte aan betere, eerlijke en posi
tieve liedjes. Dat gevoel heb ik. De
vercommercialisering van het hele
artiestenvak zit me dwars. Als je
ziet hoe acteurs van goede naam
kebekkentrekkend de meest waan
zinnige produkten aan de man te
brengen. Die mensen die zich ver
sjacheren aan de reclame. Ik heb
niks tegen de reclame, maar op die
Je wordt altijd sterk geëngageerd
genoemd. Alles wat je schrijft is
geëngageerd. Stoot juist dat enga
gement het grote publiek niet af,
waardoor het, zoals je het zelf
noemt, het betere Nederlandse lied
zichzelf de das om doet?
Frits: „Engagement, boodschap, het
zijn allemaal van die vervelende
woorden. Het moet een eerlijk lied
zijn. Er moet een mededeling inzit
ten vanuit je eigen mentaliteit. En
gagement wordt altijd in verband
gebracht met politiek. Het is meer.
Het haakt in op sociale toestanden,
gewoon op het hele maatschappelijk
gebeuren. Ik ben niet zwartgallig of
racuneus. Dat ligt niet in m'n aard.
Nee. ik ben duidelijk positief zonder
compromissen."
Liefde
Allemaal grote woorden over grote
dingen. Gaan de kleinere zaken, die
de mens bezighoudt, zoals liefde
aan je voorbij?
Frits recht de rug, trekt zijn lippen
in de richting van zijn linkeroog en
vertoont wederom de reeds eerder
gesignaleerde gniffel: „Liefde daar
hou ik erg veel van." Stilte.
Dan: "Ik heb een heel mooi
liedje over liefde geschreven. Liefde
tussen twee bejaarde mensen, waar
in ik vrij gedetailleerd beschrijf hoe
ze met elkaar naar bed gaan. Daar
heb ik heel wat reacties op gehad
van oudere mensen. Natuurlijk. Ou-
Hadden we gisteren een „gemene", deze zesde lijkt
ons minder „gemeen" maar wel veel lastiger. Daar kun
nen we ons overigens in vergissen, want het is, zoals al
eerder gezegd, ondoenlijk om de moeilijkheid van een
opgave als deze te voorspellen als je zelf de opname
hebt geconstrueerd en weet wat deze voorstelt.
Halverwege de serie gekomen is het langzamerhand
wel tijd om te vermelden, dat deze serie met veel moeite
en zorg werd opgenomen door het team van onze foto
graaf Holvast.
derdom bestaat toch niet. Dat
woord zouden ze moeten vervangen
door iets anders. Sexuele gevoelens
houden niet op als je met pensioen
gaat." Alweer opwinding.
Ook opwinding als hij het reilen en
zeilen van onze parlementaire demo
cratie aansnijdt. "Die hele toestand
over die ORM-begroting. We worden
in de maling genomen. Zo'n Vonhoff
(staatssecretaris CRM) zit daar maar
te praten alsof hij de minister is.
Subsidies worden ingetrokken of
sterk besnoeid. We kunnen straks
geen kant meer uit. Zo'n van Mier-
lo en Den Uyl moeten er hard te
genaan, anders zijn we er geweest.
Ik vrees dat we nog wel tien jaar
moeten wachten, voordat we verlost
FRITS LAMBRECHTS
zijn van zo'n Vonhoff-sfeer. Wat
dat betreft wil ik er ook hard tegen
aan. Ik accepteer sommige dingen
eenvoudig niet. Wat zo'n Club van
Rome zegt, dat wil ik niet accepte
ren. We gaan niet over dertig jaar
naar de donder. Eerst hebben ze
ons helemaal mies gemaakt met die
atoombom. Morgen zou-ie vallen.
Heb jij 'm zien vallen?
Nee. We worden ondergedompeld in
een bad van milieuvervuiling en rot-
troep. We kunnen er met
onze technische ontwikkeling toch
wat aan doen. Ik wordt er niet
triest van, maar ik ga er keihard
tegenaan."
DEN HAAG (ANP) De Ameri
kaanse toneelschrijver Edward Al
bee (43) wil het stuk "Seascape",
waaraan hij thans werkt, zelf regis
seren. Albee deelde dit gisteren in
Den Haag mee. Hij was daar de
gast van de Haagse Comedie, die zijn
toneelwerk '"t Is voorbij" op her.
repertoire heeft gehad.
,,'t Is voorbij", met in de hoofd -
roi Ida Wasserman, die in verband
met een medische behandeling een
tijdlang niet kan werken, beleefde
in het afgelopen weekeinde voorlo
pig zijn laatste voorstelling. Albee
vond het een geslaagde voorstelling
knap en gevoelig geregisseerd door
Paul Steenbergen en goed gespeeld,
evenals in Amerika het geval was.
Daar werd ..'t Is voorbij" geen kas
succes. omdat volgens de auteur de
kritiek in het algemeen heeft ge
faald. Hij vertoond er aan, dat dit
stuk nog wel een tweede leven in
Amerika zal zijn beschoren.
Albee. die op zesjarige leeftijd be
gon te schrijven, vertelde, dat hij
op zijn zesentwintigste jaar wist,
dat hij geen dichter was en dat hij
op zijn negenentwintigste wist niets
anders te kunnen dan toneelstuk
ken schrijven. Zijn eerste avondvul
lende stuk was „Wie is bang voor
Virginia Woolf". dat negen jaar ge
leden in New York in première ging,
een wereldsucces werd. en ook werd
verfilmd. In eerste instantie kreeg
-hij voor de filmrechten een kwart
miljoen dollar.
Over de invloed van andere schrij
vers. merkte Albee op, dat weinig
mensen een individuele stijl creëren.
De stijl ontwikkelt zich, meende hij.
Hij had eens een lijst gemaakt van
de stukken van 25 schrijvers, van wie
hij invloed zou hebben ondergaan
volgens recensenten. Van sommige
NEDERLAND I
10.45
Schooltelevisie (NOS/NOT)
17.00
Kinderprogramma (VARA)
18.45
De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55
Journaal (NOS)
19.05
Van gewest tot gewest (NOS)
19.50
Tips Nationaal Bureau voor Toerisme (NOS)
20.00
Journaal (NOS)
20.21
Politieke partijen: KVP
20.30
Stichting Socutera
20.35
Pal Joey, musicalfilm (NOS)
22.25
Studio Sport (NOS)
22.50
Journaal (NOS)
22.55
Stroming (3) (NOS)
NEDERLAND II
18.45
De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55
Journaal (NOS)
19.05
Dagje ouder (VARA)
20.00
Journaal (NOS)
20.20
Weens operetteconcert in Studio 1 (VARA)
21.10
Wie niet (2) (VARA)
21.45
Achter het nieuws internationaal (VARA)
22.20
Kenmerk (CVK/IKOR/RKK)
22.45
Journaal (NOS)
EDWARD ALBEE
schrijvers of hun stukken wist hij
niets. Hij las ze vervolgens en con
stateerde, dat de conclusies van de
recensenten alleszins begrijpelijk
Zijn nieuwe stuk „Seascape" gaat
over de revolutie. De hoofdpersonen
zijn twee vissen. Albee verklaarde
nog ervan uitgegaan te zijn, dat de
sociale structuren bij de dieren be
trekkelijk vergelijkbaar zijn met die
bij de mensen.
LEIDEN De postduivenvereniging
De Blauwkras" houdt zaterdag
;ondag a.s. een clubtentoonstelling
in de zaal van de speeltuin Het
Oosterkwartier aan de Borneostraat.
Geopend zaterdag van 5 tot 10 uur
en zondag van 10 tot 5 uur.
LEIDEN Aan de Leidse univer
siteit komt een bijzondere leerstoel
in de sexuologie. De NVSH heeft
daar bij koninklijk besluit goedkeu
ring voor gekregen. Het is de bedoe
ling dat prof. dr. C. van Emde Boas
in Leiden dit onderwijs gaat geven.
Hij heeft al een soortgelijke leerstoel
in Amsterdam.
De NVSH vindt, dat de verande
ringen in het geestelijk klimaat van
de Nederlandse samenleving het
noodzakelijk maken dat op verschil
lend niveau in het onderwijs aan
dacht wordt besteed aan de vraag
stukken op het gebied van het ge
slachtsleven.
Juist een systematische aanpak
van onderwijs en onderzoek binnen
de geneeskundige faculteit is belang
rijk, aldus de NVSH in haar inder
tijd gedaan verzoekschrift. „De me
dische wetenschap op het terrein van
sexuele gedrags- en gevoelspatronen
kunnen van groot belang zijn voor
de lichamelijke en geestelijke ge
zondheid van velen".
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Aalst, Hagestein, Poe-
derooyen en Wilsum: J. J. Moutliaan
te Bleskensgraaf; te Hoevelaken: J
Katsburg te St. Maartensdijk; te
Montfoort: J. P. Verkade te Nieuwe
Tonge.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nieuwlande (Drenthe)
W. van Benthem, kandidaat te Am
stelveen; te Gees: B. Schelhaas, kan
didaat te Amstelveen.
Bedankt voor Sassenheim: A. C.
Bronswijk te Oosterhout.
GEREF. KERKEN (vrijgemaakt)
Aangenomen naar Apeldoorn: R.
Hoogsteen te Enumatil.
Bedankt voor Drachten en Zwolle:
H. D. van Herksen te Heemse.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Oud-Beijerland: W. J.
Quist te Opperdoes; te Utrecht: H.
v. d. Schaaf te Dordrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Genemuiden: C. v. d
Poel te Yerseke.
Bedankt voor Rotterdam: A. Hoo-
gerland te Werkendam.
GEREF. GEMEENTEN IN
NEDERLAND
Bedankt voor Barneveld: F. Mallan
te Gouda.
BAPTISTENGEMEENTEN
Bedankt voor Muntendam: R. J.
Vóórhaar te Hengela
Het belangrijkste programma
vas dinsdag natuurlijk „Mijn
•ante Victoria", eerste deel van
een achtdelige serie die door
Jan Staal voor de VARA werd
geschreven. Jan Staal is een
ietwat onopvallend gebleven to
neelschrijver, wiens werk dooi
de bank genomen toch altijd
goed gewaardeerd is door de
kritiek, en ook door de tv-kij-
kers, want hij was de bewerker
van „De klop op de deur". Ook
zijn toneelstuk „Terug naar
Warschau" is enkele jaren ge
leden met succes op het
scherm gebracht. Het gebeurt
niet vaak dat een echte toneel
schrijver een Nederlandse to
neelserie schrijft. Meestal ge
beurt dat bij ons door een tv-
regisseur (Walter van der
Kamp, Willy van Hemert) door
sen cabaretschrijver (Guus
Vleugel) of door een buiten
staander.
Deze eerste aflevering deed het
beste verwachten. Uitgepunte
regie van Berend Boudewijn
(ook al iemand die zowel de
toneel- als de televisieregie be
heerst), voortreffelijk spel van
Bob de Lange, Silvia de Leur
en ook Eric van den Donk, en
kleine aanzetrolletjes van Mary
Dresselhuys en Lex Goudsmit
waarover we ons in de komen
de zeven afleveringen natuur -
lilk ook geen zorgen hoeven te
maken.
Het is een typisch vervolgver
haal in die zin, dat je echt be
nieuwd bent hoe het verder
gaat. want de rol van Lex
Goudsmit is nog heel intrige
rend. Ik heb nog geen idee wat
we daarvan mogen verwachten.
Zo hoort het natuurlijk: de
karakters in een serie moeten
een legpuzzel zijn die pas in de
laatste aflevering geheel vol
tooid wordt. Tot od het laatste
moment moet er niet alleen
van het verhaal maar ook van
de hoofdpersonen iets te raden
over blijven. Afgaande op deze
eerste aflevering, lijkt Jan
Staal er wel in geslaagd te zijn
de „thriller-achtige lichte ko
medie" te schrijven die hij
voor ogen had.
Een grote gebeurtenis was na
tuurlijk het optreden van fruiie
Wttewaal van Steoetwegen en
dr. Anne Vondeling als Tho-
masvaer en Pieternel. Merk
waardig eigenlijk dat Pieternel
en Vondeling zulke eenvoudig
te spellen namen zijn, terwijl
Thomasvaer en Wttewaal en
kele spélproblemen opleveren:
misschien hadden ze hun rol
len moeten omwisselen.
Geheel afgezien van het feit
dat het voor een goed doel
was. waardoor al het lelijke
toch een vernis van schoonheid
meekrijgt (dat gold bijvoor
beeld voor Joost den Draayer
als Klukkhik), moet gezegd
worden dat Vondeling en de
freule het er uitstekend af
brachten.
Een beetje oubollig natuurlijk,
maar niet oubolliger dan ik
het indertijd door Mimi Boes-
nach en Paul Huf heb zien
doen, door d'eeuwen heen. Je
kreeg echt de indruk dat de
beide optredenden gewend wa
ren voor een groot publiek dat
soort teksten van papier op te
lezen
Tenslotte nog even iets over
Hier en Nu. Enkele bevoegden
bogen zich over de 100 prijs-
vaste artikelen van Simon de
Wit, die in totaal ongeveer
3500 artikelen voert. Wordt
eventueel verlies niet opgevan
gen door verhoogde prijzen van
de resterende artikelen, wilde
de consumentenbond weten?
De vertegenwoordiger van Si
mon de Wit zei, dat Simon
zich dat niet zou kunnen ver
oorloven vanwege de concur
rentie.
Dat leek me een puntje voor
De Wit. Maar hij raakte zijn
puntje weer kwijt toen bleek,
dat een blikje soep dat tot de
„100 van Simon de Wit" be
hoort, net tevoren even van 69
cent tot 75 cent was verhoogd,
terwijl andere soepfabrikanten
hun soep in die tijd niet duur
der hadden gemaakt.
NICO SCHEEPMAKER
donderdag 6 januari 1972
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
"\07 (S) klassieke muziek (gr). 7.30
*ws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) seml-
(gr). 8.10 (S) geestelijke
11.55 Mededelingen. 12.00 Los-Vast.
taalgrens: vertaalde
05 Geestelijke lied
14.25 (S) Vlooi en cello 15.00 Gere
formeerde mlddagdienst. 15.30 Nws.
15.33 (S) Kindermusical De Nachte
gaal, uitgevoerd door Jeugdkoor De
Noorderzangertjes met pianobegelei
ding. 16.00 (S) Jeugdland. 17.00 (S)
Popmuziek. 17.30 Nws. 17.32 Hier en
Nu. 18.00 (S) Licht ensemble (onn.)
18.24 Op de man af. praatje.
;elconcert. 19.35 (S) Koorzang en
Harmonie-orkest. 20.05 De kleine we
reld, vervolghoorspel. 20.30 (S) Radio
Actief: gevarieerd programma. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40
Promenade-orkest
FM-kanalen.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 (S) Dag met een plaatje (gr.)
8.00 Nwb. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S)
Dag met een plaatje (vervolg).
(8.30—8.33 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen
(gr.). (9.36—9.40 Waterstanden.) 10.00
(Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Mo-
(S) Karakteristieke combinaties. 14.00
De Notedop, gevarieerd programma.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03
kunstprogramma. 17.00 Mobiel waarin
om 17.55 Mededelingen, om 18.00
Nws. om 18.11 Radiojournaal en om
18.20—18.30 Uitzending van DS '70.
rondom schrift en samenleving. 20.00
Nws. 20.05 (S) Carmen, opera van
Blzet, door Nederlands Operakoor,
fruitmandverzoekplaten
1.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee
PARIJS De Vlaamse schilder,
Frans Masereel, die vooral door,
zijn houtsnijwerk en boekillustraties
grote bekendheid heeft verworven is
op 83-jarige leeftijd in Avignon ge
storven. Masereel, die in 1889
in Blankenberge in Vlaanderen ge
boren werd, had zich in 1949 defini
tief in Zuid-Frankrijk gevestigd.
Evenals de expressionistische
school van de grote Vlaming Per-
meke, heeft ook Masereel zijn inspi
ratie vooral geput uit zijn medele-
veh met de kleine boeren en andere
verworpenen der aarde. In de Jaren
'25 maakte Masereel deel uit van de
links-humanistische en pacifistische
kunstenaars, die zich in Genève rond
de grote Franse schrijver Romain,
Rolland hadden gegroepeerd. Uit
die zelfde tijd dateren zijn ver-
maardste gravures, waarmee hij ook
Rollands beroemde Jean-Christophe
over het leven van Beethoven illu
streerde.
Zeven werken van oude meesters
en talrijke antiquiteiten, ter waarde
van ruim anderhalf miljoen gulden,
zijn uit een villa in Napels gestolen.
De eigenaar van de villa is de mu
sicus Ernesto Rocco.
De diefstal, die maandag ontdekt
werd door de bewaker van de villa,
ls gepleegd tijdens
van de musicus.