Zo was Maurice Chevalier C/iffl Wögmmma] Foto-puzzel r(^y) vandaag.. ...e/7 gisteren i Godot is niet meer van deze tijd Brenger van blijheid en warmte HERZIEN BETEKENT GEEN HERKENNEN FOTO 4 - LETTERS 3 EN 7 Sandra Andres Bromfiets-ongeval Na twee dagen naar ziekenhuis PETER DUEL 72 MMNPAQ 3 JANUARI 1972 RADIO - TV - KUNST PAGINA 6 Maurice Chevalier, zoals velen hem gekend hebben met zijn befaamde strohoed. Rechts een foto van vorig jaar. Maurice Chevalier is niet meer In ons midden. Hoe kunnen wij hem het best in onze herinnering vasthouden? Met zijn strohoed op en in zijn dinnerjacket, de zelf verzekerde, kwieke boulevardier, de vrolijke vrijgezel, die „Chez Maxim" met fooien strooide? De grijzende roué in „Gigi", „sanking 'Eaven for leetle girls"? Of de blozende mooie jongen uit de vóór-oorlogse dagen met zijn vooruitstekende onderlip, zijn knipoogjes en zijn pikante chan sons: „Ma pomme", „Valenti ne" i Elle avait de tout petits petons ValentiiiineValentiiiine Elle avait de tout petits tétons Que je tdtais a tütons Misschien had zyn stem wel de grootste aantrekkingskracht: die minzame Gallische klank, uitlopend in een krakerig gegndffel, het publiek strelend met het speelse tikje van een lettergreej, het inpalmend door het refrein, alles volkomen in balans, zorgvuldig gedoseerd en op de show afgestemd. Ik hoorde die stem voor het eerst in de jaren dertig op oude 78 toeren-platen van mijn ouders, hoofdzakelijk uit musicals, die Che valier in Hollywood had gemaakt: Chevalier en zijn chansons waren gemeengoed voor iedereen. Lang vóór De Gaulle symboliseerde hij Frank rijk. Door Thom Olink Ofschoon Maurice slechts éénmaal getrouwd was, waren er vele vrouwen in zijn leven. Zijn beroemdste liefde was Mistinguett, die hem bij het op bouwen van zijn carrière zozeer van dienst is geweest. Maar zelfs die idylle hield geen stand. De vrouw van wie hij méér hield dan van wie ook was zijn moeder, een Vlaamse aan wie Maurice zijn amandelvor- miige ogen en hoekige gelaatsstrek- ken dankte. Hij werd in 1888 geboren in Ménilmontant, een Parijse arbei derswijk. Acht jaar later liep zijn vader, die niet van de fles af kon blijven, voorgoed de deur uit. Zijn moeder werd werkster en Maurice zocht buiten de schooluren allerlei baantjes. Hij was bokser en acrobaat, maar toen hij twaalf werd, ging hij in plaatselijke cafés zingen. Dit werd zijn wereld, de wereld van Renié Clair, van de baretten en de bistro's van Montmartre en Chez Maxim. Van dat moment af ver toonde zijn loopbaan een koortsach tige curve omhoog. Vakmanschap Natuurlijk stond hij niet steeds aan de top; als jongen zong hij uit gesproken vals en later speelde hij zowel in Frankrijk als in de Ver. Staten in films, die kant noch wal raakten. Maar afgezien van deze on fortuinlijke momenten, waarbij de avond gevoegd moet worden, dat hij voor het eerst met sterke drank ken nis maakte, was Chevalier altijd serieus ten opzichte van zijn métier. Hij lette op anderen en leerde van hen; hij dreef zichzelf tot het uiter ste en nog verder; hij vond nieuwe dingen uit, experimenteerde en ver anderde, naarmate de tijd dat eiste. Hij was een onbegrensd vakman. De natuurkracht, die door de groene stengel de bloem voedt, ebde pas weg op het eind van zijn leven, toen hij als tachtigjarige, opgepept door pil len, nog doorging zong hij met zijn droeve, krakende stem „Jusqu' au bout" op een liefdadigheidsplaat. In zijn latere one-man-shows was elk gebaar, elke beweging ingestudeerd, teneinde spontaniteit te kunnen uit stralen. Nooit liet hfj zijn publiek op zettelijk in de steek. Aardig was een Don Juan en een senti mentsmens, ook een man, die door zijn ambities werd voortgestuwd, maar dan nog bleef hij aardig. Sommi gen beschuldigden hem van krente righeid. Hij was zeer spaarzaam, maar gaf ook royaal uit, en was zeker niet gierig wanneer het om giften ging aan instellingen die zich om gesjeesde acteurs bekommeren. Er zijn ook mensen, die het hem kwalijk namen, dat hij bleef werken tijdens de bezetting, maar ofschoon hij geen verzetsheld was, kon hij toch zeker niet als collaborateur ge brandmerkt worden. In de eerste wereldoorlog zat hij in Duitsland ge vangen. Hoe dan ook, hij was een man ,die overal waar hü kwam blijheid en warmte bracht. Hjj maakte zich veel zorgen over armoede, over het liezen van zijn talenten, over ouder worden en over de dood. In dit opzicht was hij als zijn eerste bistro-publiek en misschien wel als elk publiek, wanneer de toneellich- ten zjjn gedoofd en het tijd is ge worden naar huis te gaan, door het duister. De wereld verandert snel. Dat is geen originele waarheid, maar zij komt in gedachten bij het kijken naar Samuel Becketts „Wachten op Godot", dat na zijn Parijse première in 1953 een wereldsucces werd en De eerste foto in deze serie in het nieuwe jaar zal /ooral de jeugd niet veel moeilijkheden opleveren. Maar je weet het nooit van tevoren: wanneer je zelf eer. dergelijke foto hebt helpen maken, en weet wat het voorstelt, kan je je niet meer indenken, dat een ander het niet direct ziet. Misschien is het dus toch wel moei lijker dan we dachten. Enfin, er komen (naar ons in zicht) nog moeilijker en makkelijker opgaven. U weet het: vindt de juiste benaming voor dit voor- verp en neem daarvan de aangeduide letters. Die let ters van alle twaalf foto's in deze serie vormen tezamen ien slagzin. Hoe luidt die zin en wat waren de afge beelde voorwerpen? Goede antwoorden (pas na 12 ja nuari inzenden) kunnen beloond worden met een van de zestien uitgeloofde prijzen van 100 tot 10 gulden vrij algemeen is aangeduid als een mijlpaal in de dramaturgie, omdat niemand tevoren zo ver was gegaan In het consequent ontluisteren van de menselijke situatie. Tegen veler verwachting In sloeg het ondanks zijn ontmoedigende boodschap bij een groot publiek destijds aan en dat laat zich mede verklaren als een tijdverschijnsel: de idealen welke de vrede van 1945 met zich hadden gebracht maakten plaats voor scepsis en nog erger, desillusies. Men behoeft Beckett in zijn werk de belangrijke plaats, die het inneemt niet te ontzeggen. Hij is er te consequent en integer geob sedeerd mee doorgegaan en de waarde van de hervertoning nu ligt zeker voor een groot deel besloten in het feit, dat „En attendant Go- dot" laat zien hoe de later toege spitste onttakeling van het mense lijk bestaan in „Fin de partie", „Happy days" en „Film" al met ter loopse aanduidingen in deze tekst aanwezig is. Zwervers Het gaat om twee clowneske zwer vers, Estragon en Vladimir, in een tijdloze ruimte bij een kale boom wachtend op een zekere Godot, die zij niet precies kennen. Zij ver wachten van hem misschien een ze kere plaatsbepaling een vast punt in een uitzichtloos voortbestaan. Zij houden elkaar ondertussen maar zo'n beetje bezig en het verschijnen van de circusdirecteur Pozzo en zijn slaafse knecht Lucky beleven zij als een de tijd dodend intermezzo. Een knaapje komt vertellen dat Godot niet zal verschijnen, maar zeker morgen. Het tweede bedrijf laat een herhaling zien met onbetekende va riaties, even banaal en triest. In de beperktheid van de gekozen situatie een knap stuk, dat ook in zijn herhaling vermag te boeien. Er is destijds eindeloos gediscussieerd over of met Godot wel dan niet God zou zijn bedoeld enz. Inmiddels is God overleden (wat dat dan ook mag betekenen) en het ondergaan van „Wachten op Godot" nu werpt de toeschouwer heen en weer tussen de korzelige overweging, dat het om niet meer dan een modieuze truc gaat, een soort veredelde uitwerking van de caféwaarheid „Wie wil bor gen komt morgen" en de overwe ging, dat Beckett diep naar het naakte bestaan doorprikt. Maar hebben we het zo naakt? Er is Wil lem Duys, er is de voetbalpool, er is de afwasmachine en noem maar op. Wim van Rooy heeft het zich bij de Haagse Comedie in het HOT ex tra moeilijk gemaakt. Op een open toneel is niet gemakkelijk een geï soleerd, vervreemdend klimaat op te bouwen. De regisseur had daar de nuchtere consequentie van gekozen en zijn aanpak getuigde van veel meer visie dan de braaf bizarre uit voering waartoe Theun Lammertse in het begin van dit jaar bij de Nederlandse Comedie kwam. Kees Coolen en Jaap Wieringa maakten van de twee zwervers doorwerkte fi guren, die steeds meer troosteloze inhoud kregen. Guus Verstraete verrastte met een raak getroffen meester en Hans Culeman deed knap de zieltogende knecht. Michiel Kerbosch speelde de jongen met de noodzakelijke onschuld. P. Ruivenkamp HILVERSUM (ANP) Aan het Eurovisie songfestival 1972, dat op 25 maart in Edinburgh word gehou den, nemen achttien landen deel, de zelfde die dit jaar in Dublin verte genwoordigd waren. De loting voor de volgorde waarin de solisten van dieze landen zullen zingen heeft als resultaat gehad, dat Nederland de rij van deelnemers zal sluiten. Zoals bekend zal het duo Sandra en Andres Nederland in Edinburgh vertegenwoordigen. Het liedje dat zij zullen zingen wordt gekozen tijdens het Nederlandse songfestival, dat op 16 februari wordt gehouden. De in zending van liedjes voor dit festival staat open tot 10 januari a.s. RIJPWETERING Renee Spring in 't Veld reed donderdagavond met zijn bromfiets de sloot in langs een weg in Oud Ade. Hij werd naar huis gebracht, maar de eerste dag van dit jaar bleek zijn toestand zo te zijn verslechterd, dat hij naar een ziekenhuis molest worden overge bracht. Renee liep bij het ongeval een hoofdwond op en kon zich van het voorval niets meer herinneren. Kees Coolen (zittend), Jaap Wieringa, Guus Verstraeten en Hans Culeman (achtergrond) in „Wachten op Godot". Kerstbomen mee met vuilnisman LEIDEN Nu de Jaarlijkse kerst boomverbranding niet plaatsvindt op het Schuttersveld, doorkruist een wagen van de Gem. Reinigingsdienst de stad om de bomen op te halen. Het is ook mogelijk om de boom mee te geven op de dag, dat het huisvuil wordt afgehaald. NEDERLAND I 18.45 De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Lippy de leeuw (KRO) 19.10 Pebbles en Bamm-Bamm (7) (KRO) 19.30 Op blote voeten in het park (KRO) 20.00 Journaal en weekoverzicht (NOS) 20.21 De winkel op de hoek (KRO) 21.10 Heinz Rühmann, acteur: De kapitein i nick (KRO) 22.40 Journaal (NOS) 22.45—23.25 Vamos a ver (TELEAC) NEDERLAND II 18.45 De Fabeljeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 AVRO's toppop (14) (AVRO) 19.30 Een verhaal met een staartje (AVRO) 20.00 Journaal en weekoverzicht (NOS) 20.21 Peyton Place (AVRO) 21.10 André van Duin Show (AVRO) 22.00 AVRO's Televizier Magazine (AVRO) 22.50—22.55 Journaal (NOS) Ik heb op oudejaarsavond ge biologeerd naar het AVRO-pro- gramma gekeken. Neem Willem Duys. Tien dagen voor de uit zending nodigt hij Frans Hal- sema uit om het liedje „Onder de wollen deken" te komen zingen, dat hij ook in zijn ra dioprogramma heeft gedraaid. Twee dagen voor de uitzending krijgt Frans Halsema te horen dat Ger Lugtenburg het niet goed vindt, omdat het dubbel zinnig is en ook om de regel „schijt aan de buren". Er zou den wel eens bedankjes kunnen komen op dat liedje. Dus wat doet Willem Duys? Hij slaat met zijn vuist op ta fel en dreigt over te stappen naar de TROS? Vergeet het maar. Dus geen Halsema-liedje in de vuist. Wat wel? Een stel mooie meiden in mini-bikini's, met dubbelzinnige commenta ren van Willem Duys over knoopjes die hij nooit los kan krijgen en de freudiaanse ver spreking dat hij nooit zoveel schoonheid voor zich „uitge spreid" heeft gezien. Henk van Ulsen, die in een Brel-liedje van zichzelf zingt dat hij „een zak" is en nog wat snuisterijen die deze „vuist" tot een slap programma maakten op de oudejaarsavond. Vervolgens kwam de grote AVRO-troefSeth Gaaikema. De ene dubbelzinnigheid na de andere: „Adam Eva in, Adam Eva uit': „De erectie aan vaardt geen aansprakelijkheid" en semi-grapjes over de stof wisseling, waarbij de uitdruk king „schijt aan de buren" in het niet zinkt. Waarom mocht Seth wel, wat Halsema niet mocht? Omdat Seth natuurlijk gezegd heeft: „Aan mijn programma geen polonaise. Als jullie het niet leuk vinden zoek Je maar een ander". Daar kwam dan nog bij, dat Seth zijn programma had laten sanctioneren door hoogwaardigheidsbekleders als Pieter van Vollenhoven en prinses Margriet, minister Van Agt, staatssecretaris Vonhoff, bisschop Zwartkruis, Gré Brou- wenstijn, Hans van Mierlo, Be rend Boudewijn en dat soort hoge piefen. Hun functie was tweeledig. Enerzijds dienden zij (zoals een tv-regisseur het treffend uitdrukte) als de „strobalen die het circuit waar Seth overheen raasde een indruk van veilig heid moesten geven". Als hij al eens uit de bocht raakte (spot op de katholieke bijbel of spot op Billy Graham) was er altijd wel een „strobaal" in de per soon van bisschop Zwartkruis of van Leger des Heils-kolonel Nijman die hem en de AVRO voor letsel behoedde en onder - zijds mochten zij de grapjes extra reliëf geven. Want met een hoog stemmetje een opera zangeres imiteren is maar een beetje leuk, maar als Je dan het verbaasde gezicht van Gré Brouwestijn af en toe laat zien, krijgt de grap een soort heilig sacrement mee. Alle respect dus voor de handi ge manier waarop de show in elkaar zat en ook alle respect voor Seth Gaaikema als thea terdwingeland, want hij had de zaal volledig in de hand en dwong Pieter van Vollenhoven zelfs enkele keren zijn piano spel te herhalen. En terwijl de zaal staande een ovatie bracht en voor de helft voor Pieter klapte, nam Seth ongegeneerd alle toejuichingen in ontvangst en snelde de trap op, zonder zijn vorstelijke begeleider nog maar een blik waardig te keu ren, laat staan met een enkel gebaar zijn dankbaarheid te Dat noem ik flair, dat noem ik klasse. En het allergekste daar bij is, dat Seth's teksten als Je goed luistert en niet blinde lings afgaat op de „rechtse" zetting, in feite nogal linksge- richt zijn. Hij valt, net als Feyenoord vroeger, veelal aan over de lin kervleugel, zonder natuurlijk op rechts Toon Hermans hele maal te verwaarlozen NICO SCHEEPMAKER Dinsdag 4 Jannari HILV I 402 m. en FM-kanalen 7.00 KRO (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Actualitei ten). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.41 Voor de huisvrouw. 10.00 (S) Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41-12.50 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden 7.00 Het bankweze; 17.30 Nieuws, 17.32 (8) Actualiteiten. 18.00 (S) Licht Cant a Antiyas 9.30 Doo<' leven. 19.45 De zingende kerk (Antilliaans Koor). 19.30 Dood doet weging. 22.30 Nieuws, 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actualiteiten. 23.15 (S) Licht muziekprogramma. 23.55 Nieuws. HILV II 298 in. en FM-kanalen 7.00 AVRO. 15.00 NOS. 17.00 AVRO 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje (gr.). 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (ver volg). (Om 8.30-8.33 De groente- n). 8.50 Morgenwijding. 9.00 (s) pianokwartet (opn.). 9.35 beidsvitamlnen met om 11.00 Nieuws. 11.30 Rondom 12: (Om 11.55 Beursberichten). 12.30 Uitzen ding voor de landbouw. 12.40 Knip perlicht. 13.00 Nieuws. 13.11 Radlo- 7.00 Mobiel 19.00 (S) Big Beat: Dansorkest The P(Om Skmasters. 19.25 Paris 19.30 gevarieerd 2.55 Medede- FM-kanalen Nieuws. 9.03 Plaatjes (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws, ll.é Een opvallend vrolijke gevarieerde 5.00 Nieuws. 15.0 alias Smith) OVERLEDEN HOLLYWOOD ((Reuter) De Amerikaansce televisie-acteur Peter duel, één van de hoofdrolspelers uit de televisie-serie "Alias Smith en Jones" is vrijdagmorgen dood aangetroffen in zijn huis in Hollenwood. Volgens de politie had hij een schotwond in zijn hoofd. De 31-jarige acteur Peter Duel, die zich vermoedelijk zelf van het leven heeft beroofd, speelde de rol van Hannibal Heyes (alias Joshua Smith). De televisie-serie wordt op het ogenblik uitgebracht door de KRO. Duel speelde ook rollen in an dere televisie-series zols "The Fu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5