Nico Scheepmaker: 'Ik laat altijd alles doorschemeren' r/1 Foto-puzzel vandaagi programma] FOTO 2 - - - LETTERS 1 EN 6 ..,e/7 gisterei7 1 DONDERDAG 30 DECEMBER 1971 RADIO - TV KUNST NICO SCHEEPMAKER, 41 jaar, niet groot, gezeteen fikse ver- I grijzing in het dikke haar. spreekt even langzaam als hij snel schrijft. Op zijn gemak zit tend brengt hij er 1,561 woord per seconde uit. Exact geturfd tij dens een stukje parlando, enig vermenigvuldig- en deelwerk leidden tot dit preciese cijfer. Boven weergegeven hersenwerk lijkt de beste manier om het „fe nomeen" Scheepmaker voor te stellen. Hijzelf immers is de schoolmaker van het turven en jongleren met cijfers. Eenmaal op de hoogte zijnd van zijn spreek- snelheidsmoyenne ook bij gunstige baanomstandigheden geen kandidatuurver schaf fend voor de selectieploeg van „Spraak waterval" of soortgelijke compe titie zal hij zonder twijfel 'n potlood pakken om te calculeren wat hij per maand mondeling verwoordt. En na optellen en af trekken. zal hij wellicht moeten concluderen dat het aantal ge schreven Scheepmaker-woorden de gesprokenen overtreft. Per week zijn het 9800 woorden wéér die exactheidmaar nu dank zij mededelingen zijnerzijds die hij aan zijn schrijfmachine toevertrouwt. Een electrische schrijfmachine: „Ik kreeg de laatste tijd wat pijn in mijn pol sen en armen". Per jaar dus circa een half miljoen en het opmerke lijke daarbij is dat het vrijwel allemaal woorden zijn, die in hun volgorde puntgave zinnen vor men. Nico Scheepmaker: de meest geprezen veelschrijver van Ne derland. Voor onze krant en tien dagbladen, die in de Gemeen schappelijke Persdienst verenigd zijn, schrijft hij vijf maal per week een televisierecensie. Voor het weekblad Vrij Nederland schrijft hij een sportrubriek en een televisiébeschouwingVoor de bladen van de GPDschrijft hij de voetbalkolom ..Stopper". In het weekblad Voetbal Internatio nal schrijft hij eveneens een be schouwing. Onder het pseudo niem Ivo Vettewinkel „turft" hij wekelijks voor Het Parool een voetballer uit de eredivisie (hoe veel keer komt hij aan de bal; hoeveel keer in negatieve en hoe vaak in positieve zin?). Dezelfde Ivo Vettewinkel houdt in het zondagse sportprogramma van Radio Veronica een babbeltje van enkele minuten. Daarnaast schrijft hij voor het maandblad Avenue steeds een interview met een kunstenaar; hij maakte voor Avenue ook reisreportages. Hij publiceert af en toe in Vrij Nederland 'n pagina-groot vraag gesprek met een sportster. Hij vertaalde zeven Russische boeken waaronder de 600 pa gina's dikke Pasternakpil „Dr. Zjivago" plus de 30 gedichten, die daar nog achteraan komen en schreef jarenlang in het Hollands Maandblad een litteraire klets- rubriek. Hij dicht; in 1958 kreeg hij samen met Remco Campert de Anne Frankprijs voor twee dichtbundels. In de Groene Am sterdammer en in Vrij Neder land schreef hij onder de pseudo niems Charles Poul en Karei Kip limericks. En in de Volkskrant schrijft hij iedere maandag onder het pseu doniem ,JIopper" een halve pa gina vol over dingen, die hij die week meemaakte of las en die hij voldoende interessant vindt om ter kennis van de lezers te bren gen: ..Meestal houd ik de helft van mijn onderwerpen over. wel interessant, maar geen ruimte". Een dergelijke rubriek verzorgde hij eerder vele jaren voor het Al gemeen Handelsblad. In de rommelige huiskamer van de tot een zeer fraai huis gemaakte dubbele werkmans woning in het Friese dorp Pingjum staan twee tele visietoestellen boven elkaar. Nico Scheep maker kijkt er niet naar, want het is middag en schooltelevisie hoeft hij niet te recenseren. In zijn Amsterdamse woning (Buitenveldert) heeft Scheepmaker nóg twee van die kijk kasten staan daar terwijl daar voorts een draagbaar toestelletje voor handen is: „Voor als ik bij uitzondering 's avonds eens op visite ga. De mensen zijn gewend dat ik tijdens de sociale conversatie tóch blijf kijken. Ik moet. Ik vermoed dat ik, op de handelaren na, de Nederlan der ben met de meeste teevee toestellen". Pingjum: Nico Scheepmaker en zijn vrouw Anne <26, schilderes) wonen sinds augustus vorig Jaar, drie tot vier dagen per week op hun Friese buitengoed. Hij bemint het dorpje zeer: „In het Fries heet het eigenlijk Peinum, Peinjum of zoiets". „Wat het bete kent?" „Ik heb geen idee. ik vind het wel een van de vriendelijkste woorden, die je kunt bedenken. Mijn grote opzet is dan ook om binnen het jaar Pingjum bekender te maken dan Gréonterp (eens domicilie van G. K. van het Reve), dat ligt hier niet zo erg ver vandaan. En ik geloof wel dat 't tot dusver aardig lukt. Koen Verhoef heeft in zijn verslag, toen Oekie Hoekema meespeelde, twee maal gezegd: „De man uit Ping jum". Dat zou hij geloof ik nooit gezegd hebben als ik niet als eer ste bekend gemaakt had, dat Oe kie Hoekema uit Pingjun kwam". Dit alles echter terzij dé. Thema's van het lange gesprek moe ten zijn: Soheepmakers passie voor televisie en sport, zijn in drukwekkende schrijfproduktie en zijn werkindeling. Na de HBS in Amsterdam ging hij in militaire dienst, werd op de school van de militaire inlichtin gendienst in Harderwijk geplaatst en studeerde er Russisch. Die stu die zette hij na de dienst voort aan de Amsterdamse universiteit en daarbij ontwikkelde hij een voorkeur voor het Servo-Kroa- tisch. Inmiddels was hij ook be gonnen te schrijv." in dezelfde litteraire flitslampe.istijl waarmee hij al gedebuteerd had in het HBS-blad. De Gids. Podium. Ra barber namen stukken van hem op, maar de regelmaat kwam toen hij beschouwingen ging schrijven voor het blad Sport en Sportwe reld. Elf Jaar geleden waagde hij zich aan de televisiekritiek, die hij tot Nummer twee in de serie van twaalf puzzel-foto's zal i waarschijnlijk iets moeilijker vallen dan de eerste envoudige opgave. Het gaat bovendien om een voor werp, dat u iets minder dagelijks onder ogen krijgt. U weet het: geef dit voorwerp de juiste benaming en ïeem uit die naam de letters, die bij de foto zijn ver- neld. Wanneer u al die aangegeven letters van de twaalf oto's uit deze serie achter elkaar plaatst, krijgt u ten- lotte een slagzin. Na publicatie van de laatste foto op 12 januari krijgt i nog tot 17 januari de tijd om uw oplossing (slagzin en ijst je van afgebeelde voorwerpen) in te zenden en mee e dingen naar de zestien prijzen van totaal f. 250,-. op heden, met onderbreking van va kanties en zijn reglementaire vrije avond, onafgebroken en zonder inzin kingen, heeft beoefend. Elf jaar geleden: „De aanleiding was de Driestuiversopera, geregis seerd door Willy van Hemert. Ik vond dat een goeie voorstelling, want ik had het toneelstuk gezien in Belgrado, daar heb ik een half jaar gestudeerd. Ik wist dus dat het toneelstuk anders was dan de film. Iedereen kende kennelijk al leen de film en in de kranten schreven ze stukken, dat het niet goed was zoals Willy van Hemert 't gedaan had. In vergelijking me die film. En omdat ik toch al boekrecensies schreef voor hel Utrechts Nieuwsblad en ik Juist een televisietoestel had gekocht voor de wereldkampioenschappen voetbal in Zweden, dacht ik hé, dat kan ik mooi combineren. Niet wetend dat ik daardoor in een combinatie van dagbladen terecht zou komen. En dat zijn de bladen waarvoor ik nu schrijf". Nico Scheepmaker .kijkt iedere avond met plezier. Hij kijkt naar beide netten; van een van de toestellen schakelt hij het geluid uit. In Amsterdam, waar hij een daarvoor geschikte antenne heeft, wil hij met een half oog ook nog wel eens België en Duitsland in de gaten houden. Hij wordt daar niet tureluurs van? „Nee, ik kan het iedereen aanra den. Je moet alleen de toestellen niet naast elkaar zetten, maar bo ven elkaar. Anders is het een soort tenniswedstrijd." TELEFONADES Iedere avond. Als de nieuwslezer voor het laatst in beeld verschijnt, is Scheepmaker nog niet zo ver dat hij achter zijn machine kan gaan zitten om neer te schrijven wat hij van het gebodene vond. Doorgaans telefoneert hij nog een kwartiertje her en der om aan vullende informatie te krijgen. Daardoor slaagt hij er in om meer dan andere tv-recensenten in ons land zijn beschouwing een speciale saus te geven. (Zowel in 1970 als dit jaar boekte men hem na een uitgebreide enquête als de door de omroepmedewerkers meesi gewaardeerde tv-recensent: „Hil- versums Lieveling") Pas na de telefonades begint N.S. te schrijven. Zijn recensie kosi hem gemiddeld een half uur. In de regel heeft hij hem vóór twaalf uur middernacht doorgebeld naar de opnamedienst van de bladen, die op hem gea bonneerd zijn. Over dat telefoneren tussen kijken en schrijven: „Ik vind dat een nalatigheid van het merendeel van mijn collega's, 't Levert je juist van die dingen op, waarvan je als journalist weet dat ze de mensen interesseren. Is hij ij del? „Die uitverkiezing tot de meest gewaardeerde recensent bevestigt slechts mijn overtuiging. Ik vind mezelf de beste. Vroeger keek ik op tegen Schaafsma van de NRC, maar die is nu te oud". „Leo Riemans van de Telegraaf en Lambiek Berends van de Volkskrant. Allebei bekwame kij kers, maar te radicaal in hun beoordelingen. En dan geloof ik dat Riemens nog gunstig afsteekt, omdat hij een uitstekende graad meter is. Hij zou goed kunnen zijn, als hij maar behoorlijk kon schrijven en niet zo lui was. Be rends kan wèl uitstekend schrij ven, maar hij weet niet waarnaar de mensen kijken. Behalve docu mentaires mag Je Peyton Place ook best wel eens een pluim ge ven. Dat is een uitstekend pro gramma, veel beter dan Corona tion Street. Ik heb onlangs eens zitten- bijhouden hoe uitgekookt vakkundig Peyton Place wordt op gebouwd en er toen een stukje over geschreven." (Onthult tussendoor ook nog even dat er in Amsterdam een Peyton Place-club is, waar littera toren als Bert Voeten, Schippers en Bernlef samen naar Rodney en zijn makkers kijken en dan na afloop discussiëren zegt: „Maar Ja. dat is een trend hè. Voetbal was vroeger iai intellectuele krin gen ook vulgair, maar nu heeft iedereen uit „het wereldje" een vaste zitplaats in het stadion." VOETBAL Voetbal. Het wordt tijd dat dit onderwerp ter sprake komt. Iedere zondag ziet Scheepmaker een voetbalwedstrijd en hij houdt er stof voor drie beschouwingen aan over. Door sommigen wordt zijn deskundigheid betwijfeld. Men ziet de nieuwbakken hereboer uit Pingjum niet zo vlot als iemand, die uit eigen ervaring kennis heeft van het gebeuren tussen de lijnen. Maar hij dicteert: ..Nou. zal ik t Je voor de aardigheid eens even opsommen? Ik heb van m^n achtste tot mijn twaalfde in de zwemvereniging ZAR gezeten en op mijn achtste gaf ik al schoon- soring demonstraties bil zwemfees ten Toen ik twaalf was mocht ik voetballen en ben ik direct bi' Blauw Wit gekomen; tot twee jaar terug heb ik gevoetbald. Ik heb drie Jaar gescheidsrechterd, heb in een volleybalclub gezeten, tn een tafeltennisvereniging, bij honkbal. Blauw Wit weer. een Jaar gebasketbald en verder heb ik van andere sporten geproefd, hockey, golf, ik weet hoe moei lijk dat is. Schaken niet raar. want al mijn vrienden schaken tegenwoordig. Ik heb één keer een boek gekocht over schaken, maar dat was me te ingewikkeld. Maar ik las wél altijd de artikelen van mr Evert Straat over schaken. Dus ik wed dat ik uren met men sen zou kunnen meepraten over schaken". Nico Scheepmaker in Pingjum, neemt voor de tweede keer een fors stuk appeltaart tot zich met een glas 7up (hij rookt niet en lust geen sterke drank, dus valt hij nooit in slaap tijdens het tv-kijken). Hij hervat: „Je krijgt door dat alles een bepaald inzicht in allerlei sporten, die je zelf niet beoefend hebt. Daar kun Je dan ook over schrijven en dat heb ik vroeger ook wel eens gedaan. Maar ik ben langzamerhand steeds meer over voetballen gaan schrijven, omdat ik daar meer van af weet en dat gelul dat ik vroe ger dan nog wel eens deed over andere sporten ik heb wel eens NEDERLAND 3.30 - 6.45 - 10.45 - 11.15 - NEDERLAND I Kinder-vakantieprogramma (NOS) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Popeye, tekenfilm (VPRO) Gitaarmuziek met ritmegroep (VPRO) Journaal (NOS) Berichten uit de samenleving (VPRO) Laurel en Hardy, film (VPRO) Filmportret van de Amerikaanse cartoonist David Levine (VPRO) De Fred Haché show (VPRO) Paulus, buitengewoon gezant (IKOR/CVK) Journaal (NOS) n De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Zo ito, tv-serie (TROS) Kleine mensen hebben grote wensen (TROS) Journaal (NOS) Mission Impossible, tv-film (TROS) Wereld op wielen (TROS) Marty Feldman en The Golddiggers, amusements programma (TROS) Journaal (NOS) Buitenlands Journaaloverzicht (NOS) een korfbalwedstrijd bijgewoond bewust, ik geloof dat ik dat niet meer zou doen". Maar liet hij dan ook doorsche- I meren dat hij nooit korfbal had gezien? KNIPOOG Scheepmaker: „Ik laat altijd alles doorschemeren, wat er ook maar door te schemeren valt. Als ik ci teer, doe ik dat altijd ook met naam en toenaam. Want dan maak je jezelf onkwetsbaar, niet waar? Dat is geen verdienste, dat is een truc. Het is zelfbescherming Zo goed als het een truc is om Je zelf te relativeren; als Je met een knipoog iets stelligs beweert, kun Je je altijd op die knipoog beroe pen, achteraf". Haast tienduizend woorden per week. Dat vereist discipline. Scheepmaker zegt zonder na denken vooraf „Ik ben in een zeker opzicht gewoon iemand met een baan. Mijn baan is om thuis te zitten en een bepaald aantal artikelen af televeren. En dat wordt vergemakkelijkt door het feit dat die artikelen er steeds op een bepaalde tijd moeten zijn". Zijn weekeinde is het zwaarste: „Maandagochtend om kwart voor acht worden er twee artikelen voor Vrij Nederland gehaald. Dan moet ik maandagochtend maken Ivo Vettewinkel voor Het Parool. Daarna schrijf ik mijn stuk voor Voetbal International. Ik moet op zondag ook, afgezien van die twee stukken voor VN, nog mijn televi siekritiek van het weekeinde schrijven. Dus het weekeinde ein digt meestal om een uur of drie maandagochtend, want zondagmid dag zit ik op de tribune van een voetbalstadion. Woensdag moet ik m'n Veronica-praatje maken, in spreken en dat wordt dan donder dagochtend gehaald. Ik moet woensdag ook maken mijn Stop per-rubriek en vrijdagochtend maak ik Hopper voor de Volks krant." „En alle andere dagen doe ik niks". „Ik lees een boe'k'. Lezen, kijken, schrijven, praten. Steeds een bloknootje op zak. Om Invallen te noteren; vaak dingen die hij in zijn reguliere rubrieken niet kwijt kan en dan elders spuit. Een voorbeeld van een Jaar of wat geleden. Scheepmaker. „Met de Noorse koning op komst Bert Haanstra zelf had „Fan fare" al acht jaar niet meer gezien, maar hij moest gister avond na de uitzending toege ven. dat het hem niet was te gengevallen. Zeker niet voor een film van dertien Jaar oud, in het snelst verouderende kunstgenre dat er bestaat: de cinematografie. Sommige beeld- rijmen spraken hem niet erg meer aan en niet alle acteurs waren van gelijk niveau, maar ook wat dat betreft viel het hem eigenlijk erg mee. Mij trouwens ook en ik vroeg hem waaraan dat kon liggen: in 1958 had de televisie op ac- teurgebied immers nog nauwe lijks enige invloed ten goede kunnen uitoefenen. Was het te danken (vroeg ik) aan de steeds korte scenetjes die hij had laten spelen? Dat was een punt. Een ander punt was, dat hij sommige acteurs had ge zegd dat zij rustig van hun tekst konden afwijken als hen dat gemakkelijker viel. De film ..Shadows" (1959) van John Cassavetes, waarin voor het eerst al improviserend wordt geacteerd, kwam pas een jaar later, maar op kleinere schaal had Haanstra dat dus al in „Fanfare" toegepast. Al leen was dat moeilijker met de gelegenheids-acteurs dan bij de echte acteurs, want de dorpe lingen konden moeilijk buiten een vaste tekst, al hadden zij ook daar weer grote moeite Bert Haanstra vertelde me de anekdote over die oude boer, die met de bandrecorder „op wacht" zat om Hans Kaart en de zijnen af te leiden. Na ein deloos repeteren leek hij ten slotte de zin: „Kom je ook luisteren? Mooi hè? Dat is de fanfare.onder de knie te hebben, zodat de opname kon starten. Hans Kaart komt op de muziek af. ontdekt de oude man met de bandrecorder, en deze zegt: „Kom Je ook luiste ren? Mooi hè? Dat is de VARA. Meer dan twee miljoen Neder landers hebben „Fanfare" ge zien. Voor veel mensen was het ..hun" film. Ik herinner me dat ik een oude tante in Hippoly- tushoef opzocht, die me vertel de dat ze die avond weer naar „Fanfare" ging: voor de derde keer, zoals andere cinefielen drie keer naar „Les enfants du paradis" gingen. „Het was een film die qua aanpak en thema blijkbaar precies op tijd kwam", zegt Bert Haanstra, „zoals nu „Wat zien ik?" blijk baar net op tijd komt". Blijkbaar hobbelt Nederland altijd wat achter de trend in het buitenland aan, want „Fanfare" hoorde thuis in het tijdperk van Engelse films over stoomtreintjes, oude bioscoopjes en oude stoombootjes in schil derachtige dorpjes met verte derende inwoners. Alexander Mackendrick was niet voor niets Haanstra's adviseur voor „Fanfare" maar het ls toch kenmerkend dat zijn grootste sucessen in hetzelfde genre („Whiskey galore". „The man in the white suit" en „The maggie") uit 1948, 1951 en"l953 stamden, dus ruimschoots voor lagen op „Fanfare" van 1958. Van de spelers zijn Hans Kaart en Johan Valk (de bur gemeester), en ik dacht ook het natuurtalent Henk van Buuren (de oude dirigent) in middels overleden. Hoofdrol speelster Ineke Brinkman trouwde kort na de première en vertrok naar Noorwegen, was ook daar nog even actief op het toneel, maar werd daar na opgeslokt door een rijtje kinderen. Bert Haanstra is al geruime tijd bezig met een ingewikkelde film over mens-en-dler-verge- lijkingen. Eind volgend Jaar is de première NICO SCHEEPMAKER VRIJDAG 31 DECEMBER 1971, HILV. I 402 m. en FM-kanalen 7.00 KRO. 19.00 CVK, 20.00 KRO, 00.30 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende 7.07 (S) klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws. 7.417.50 Actualiteiten). 8.24 Overweging. 8 30 Nieuws. 8.41 Voor huisvrouw. 9 beste plaat huisvrouw: 9.40 Muziek. 10.00 (S) De t voor uw stereo-koD (10.3010.32 Nieuws). 11.00 Voor 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee: (12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. 1 tuinbouw; 12.30 Nieuws; licht muziekprogramma. 14.30 (S) In terlokaal op vrijdag (15.3015.32 Nieuws). 17 00 (S Metropole-Orkest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nieuws. Actualiteiten. 18.50 Marktbe richten. 18.52 Grammofoonmuzlek. 19.00 Gereformeerde kerkdienst. 20.00 In antwoord op uw schrijven. 22.00 (S) Hit. (vuur)werk 1971. 23.50 Einde en begin: overweging en gebed. 00.05 (S) Hit (vuur)werk 1971. 00.30 Veel heil en zegen: nieuwjaarstoespraak. 00.45 (S) Met muziek het Nieuwe HILV. II. 298 m en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 12 00 NOS. 13.11 VARA 1455 EO 1600 is het goed te bedenken dat de wereld veel dank verschuldigd ls aan het Noorse volk, met name aan twee van zijn zonen, Johan Vaaler en Thor BJorklund. De eerste vond in 1899 de paperclip uit en de tweede in 1925 de kaas schaaf." -Hoe komt een mens daar op? Scheepmaker: „Dat is minder In teressant dan het feit. dat het geen ik neerschreef, volstrekt in overeenstemming met de waarheid ONVOLLEDIG Naslaan is na zo'n mededeling overbodig. Zo goed als dit inter view onvolledig is. Scheepmaker had het eigenlijk zelf moeten doen en opschrijven. Tijd zat. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Dag met een gaatje met om 8.00 Nieuws, om 8.11 Radiojournaal en om 8.30 De groenteman. 9 00 (S) klassie ke orkestmuziek (gr). 9.35 Waterstan- —jolist. 11.55 Beursberichten. 12.00 Blik op de we reld. 12.30 Uitzending*-~J interviews. en telefonische reacties. (Om 16.00 Nieuws, om 17.55 Mededelingen; om 18.00 en 20.00 Nieuws). NCS: 20.30 (S) Muziek uit de Barok (opn.) 21 00 (S) Lachzak '71. 22.00 (S) Nederland se Artiesten Revue. 22.55 Mededelin gen. 23.00 Nieuws. 23.10 (S) Muziek tot middernacht en meer. 24.00 Klok en Nieuwjaarswens omroeper. 00.01 (S) Muziek tot middernacht en meer (vervolg). 00.10 Nou en sati risch programma. 00.30 Plaatje op? Laat maar draalen! (gr.). HILV. TH, 240 m. en FM-kanalen. 7.00 NCRV, 9.00 NOS, 12.00 VPRO 13.00 NOS. 7.00 Nieuws. 7.02 Zing, zing. zing. (8.00 Nieuws) 9.00 Nieuws. 9.03 De top 100 van 1971. (10.00—11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12 03 The Joe Blow Show. 13 00 Nieuws. 13.03 De top 100 van 1971 (vervolg) (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws). DRAADOMROEP (Over de 4e 111 n) VRIJDAG 31 DECEMBER van 18—20 Antonln Dvorak: Slavische Rhapsodle ln As gr.t. op. 45 NR. 3. Phllharmo- nlsch Orkest van Belgrado o.l.v. Glka Zdravkovltch. George Enescu: Roe meense Rhapsodle In A gr.t. op. 11 1 Phllharmonlsch Orkest van Bel- Glka Zdravkovltch. Gré- Grote Fantasie gr ad o aérlc senberg. plano: Conservatorium Or kest van Parijs o.l.v. Stanlslav Skro- vaczevskl. 2. Concertondo .Krako- wlak" op. 14 Alexis Weissen' Conservatorium Orkest o.l.v. Stanlslav Skrovaczevskl. Manuel de Falla: Balletsulte „El Sombrero de Tres Plcos". Symphonle Orkest van Radio Berlijn o.l.v. Lorin Maazel. Joaquin Rurlna: Danzas fantastical» de nationale Ope- nanlm thema van I 43. Margrit Weber, plano: Orkest van Radio Berlijn Svmphonle u.v. Frenc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5