Promoties! Promoties! komt FILM VAN TOEN WERD NU MUSICAL Succesvol optreden van Danstheater in Leiden (jV)lva ...en gisteren i TV morgén] DINSDAG 21 DECEMBER 1971 RADIO - TV - KUNST Er wordt in deze weken in Amsterdam overdag hard ge ijverd aan een nieuwe ster aan het musicalfirmament, „Pro mises, promises", in de Engels sprekende landen goed voor een langdurig succes en hopelijk voor ons land ook, want een paar stralend overrompelende produkties in deze sector kunnen veel in beweging zetten. Een voortreffelijk verhaal betekent een solide basis. Filmregisseur Billy Wilder en zijn vaste scenarist voor een reeks van Jaren I.A.L. Diamond waren er ver antwoordelijk voor. Het werd een touchant boosaardig sprookje in „The apartment", waarin een verze keringsemployé uit New York zijn gebrek aan polistalent compenseert met het ter hand stellen van zijn flatje aan vrijgrage superieuren. Jack Lemmon bibberde ondertussen een parkbankje aan zijn carriè- Het pakt tragisch uit als een chef op een avond binnenstapt met het meisje van kantoor (Shirley Maclaine) op wie hij verliefd is. De film van twaalf jaar geleden in spireerde tot een musical, waarvoor de talentrijke Burt Bacharach de kans kreeg zich ook in dit genre te bewegen. De doorgewinterde blij spelschrijver Neil Simon kreeg de opdracht het filmverhaal om te werken tot musical en daarbij is gelukkig de sterke body van het ge geven met zijn diep menselijke kanten behouden gebleven. Trekpleister Dat ls waarschijnlijk ook de sterk ste trekpleister geweest voor Réné Sleeswijk toen hij na het zien van Amerikaanse voorstelling op „Promises, promises" zijn keuze liet vallen voor de produktie, die zijn „The sound of music" en „Sweet Charity" gaat opvolgen. Men kan in die keuze wel vertrouwen hebben, want Sleeswijk valt zich met tien tallen Jaren ervaring in het show- vak niet gauw een buil. In het begin van „Promotie, promo tie', zoals de musical hier zal he ten. wendt de verzekeringsman zich tot het publiek en dat is voor Sleeswijk eigenlijk het kardinale moment: „Als het kontakt tussen hoofdrolspeler en publiek op dat moment ontstaat, haal je het" ge looft hij. Daarom is ook Gerard Cox voor de hoofdrol gekozen, want in de cab^- retsfeer is de directe relatie tussen lan op het toneel ens de zaal er vanzelfsprekend. Wie nu de filmrol Jack Lemmon nog in het hoofd heeft zou de wenkbrauwen kunnen ADVERTENTIE Kado-plaat! die heel speciale LP MfORIETEN FESTIlflL kost maar 10,- fronsen. De aggresieve stijl van Cox lijkt hem niet te bestemmen voor rol. maar drie maanden na zijn elanrijke binnenkomst heeft hij zichzelf weggepoetst onder het toe ziend oog van Fred Hebert, die „Promises, promises" al in Los An gelos en Australië ensceneerde en Guus Oster. Amsterdam Lang is erover nagedacht of men de Nederlandse versie in New York, zou laten spelen of over zou plan ten naar ons land. Het is Amster dam geworden. En daar meent Sleeswijk een aantal goede gronden voor te kunnen aanvoeren. Een vrouwelijke kennis uit de niet-artis- tieke sfeer, die „Promises, promises" zee had gezien deed wat ge wond over het thema, want zij ken de het instituut slippertjes tijdens avondlijk '^overwerk" maar al te goed. „We hebben dit gegeven bewust niet willen verstoppen door het in Amerika te laten spelen, het ge beurt hier net zo goed". Veel van de grappen in het oor spronkelijke milieu zouden zijn weggevallen. Wie kent het verschil tussen de ene en de andere avenue, wie weet hier iets van baskett- ball? Het zijn dan ook de Leidse- dwarsstraten geworden en Ajax en Feijenoord, die een rol kregen toe bedeeld. Alexander Pola is een grandioos vertaler, hij is zo to the point bezig geweest, dat hij de grappen volledig handhaaft". Er zijn meer verschillen. Trudy La- bij is een Jonge keus voor het ver schoppelingetje, maar dat zij een snel op het gevoel werkend argeloos slachtoffertje kan zijn, heeft zij al met „Er zit een haar in mijn soep" bewezen. Sleeswijk wil in deze produktie ook breken met de Engels-Amerikaanse praktijk om de muziek met een enorm volume de tekst te laten overschetteren, een gemakkelijke sfeerbouwer natuurlijk, maar men kan er dan zeker van zijn dat er papiertjes achter het toneel worden gebracht dat verontruste publieks groepen niets verstaan. Op 23 december gaat in Hilversum de officiële première van „Promises, promises" en daar lopen al een Jaar lang voorstellingen achteraan met in de volgende herfst Amsterdam, voor de sluiting van Luxor in mei Rotterdam en juni en Juli Scheve- ningen. Gerard Cox en Trudie Labij, hoofdrolspelers in Promoties, Pro- Het Oostenrijkse zangidool Udo Jürgens is een paar dagen in Nederland. Hij maakt enkele radio- en tv-opnamen voor de TROS (100 meisjes en een man) voor de AVRO (in Muzikaal Onthaal). Het TROS tv-program- ma „De Zevensprong", live uit de Meerpaal in Dronten, sluit Udo's bezoek aan ons land op 23 de cember af. Hij bezocht gisteren de platen zaak Mie in Leiden, waar hij pla ten en foto's signeerde. Uiteraard was het daarom bij Mie drukker dan anders. Udo zingt het liefst sociaal geëngageerde liedjes, ver telde hij. Over de Nederlandse vrouwen heeft hij een uitgespro ken mening: „Ze zijn lekker lang, blond en hebben benen tot in de hemel (Foto Holvast) ADVERTENTIE film leter met BAUER Alleenvertegenwoordiging voor Nederland: N.V.Willem van Rijn, Postbus 8005, Amsterdam ADVERTENTIE Kado-plaat! die heel speciale LP FAVORIETEN FESTIkAL kosl maar 10,- Kunstmaan gelanceerd Gisteren is in de Sowjet-Unie een nieuwe Russische communicatie-kunstmaan, de Molnija-1 gelanceerd. De kunst maan zal wórden gebruikt voor tele foon-, telegraaf en radioverbindingen als ook voor de uitzending van tele visieprogramma's naar het uiterste noorden van de Sowjet-Unie, Siberië, het Verre Oosten en centraal-Azië. Eurotom uit impasse Tot vijf uur vanochtend is de Europese mi nisterraad in Brussel bezig geweest de veertien dagen geleden ontstane impasse rond Euratom, de Europese gemeenschap voor atoomenergie, op te lossen. Die oplossing werd ten slotte gevonden, nadat de ministers van drie uur maandagmiddag tot vijf uur vanochtend vergaderd hadden, in het aannemen van een resolutie waarin nadrukkelijk is vastgesteld dat begin volgend jaar een program ma opgesteld moet werden, gericht op fundamenteel onderzoek en dat een aantal jaren moet beslaan. Censuur op foto's De Indiase telegraaf autoriteiten hebben giste ren geweigerd vijf foto's van Asso- ciater Press te seinen. Deze 'foto's, een reportage van de afslachting van vijf van collaboratie verdachte Oost- pakistanen door de Moekti Bahini, werden door de autoriteiten „strijdig met de nationale belangen" geacht. LEIDEN Voor het eerst na lange tijd werd er gisteravond in de Stadsgehoorzaal een balletvoor stelling gegeven. De grote belang stelling, die hiervoor bestond, gold het Nederlands Dans Theater, waar van het (moderne) repertoire zich met de regelmaat van een klok uit- „Spelmoment" uit Louis Fal- )'s jeugdballet „Journaal". breidt. Wat het Leidse publiek te zien kreeg waren de balletten „Mu tations" van Glen Tetley en „Jour naal" van Louis Falco. Eerst genoemd ballet,'dat anderhalf jaar geleden in première is gegaan en in Londen het befaamde jeukpoederin cident heeft veroorzaakt, bleek wat betreft de mechanisch-lclinisch uit gevoerde bewegingen nog aan strak heid en gevoelloze expressiviteit t( hebben gewonnen. De op Stockhau- sens fascinerende muziek vastgeleg de bewegingen van de dansers, tij dens de uitvoering vertraagd weerge geven op grote projectieschermen konden ook bij een hernieuwde ken nismaking met de verhalenede stractie van dit emotie-arme ballet met zijn soms wat afstompende ef fecten voldoende blijven boeien. Mp- de door het sterk vergrote toneelbeeld waardoor de aandacht van de toe schouwers in de letterlijke betekp- nls van het woord veelzijdig moet zijn. is een tweede kennismaking zelfs noodzakelijk. Van recentere datum is het door de Amerikaanse gastchoreograaf Louis Falco ingestudeerde ballet, dat de weinigzeggende titel „Journaal" heeft meegekregen en bovendien veel weg heeft van een gedanst toneelstuk. Dit speelse en van vertederende ly riek doortrokken ballet viel vooral op door zijn kleurige aankleding en door de knappe uitwerking van het op contrasten gebaseerde thema. Het gegeven van opgroeiende Jon gens en meisjes die zich tegen elkaar afzetten en elkaar tegelijker tijd weg proberen te zoeken en die in hun gedragingen als volwassenen al even tegenstrijdig kunnen zijn leek te zijn gesymboliseerd in de moeilijk in balans te houden rookpotten. De uitvoering van dit ballet kenmerkte zich door voortreffelijk ensemblespel en door een hecht in de gesproken tekst verankerde zeggingskracht. Al met al een boeiende balletavond, waarvan er in Leiden te weinig wor den gegeven. 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 (Kleur) Volgende patiënt. Tv-serie (VARA) 7.30 (Kleur) De zwarte tulp Tv-feuilleton (VARA) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.20 (Kleur) Klatergoud. Cabaret-serie (VARA) 8.50 (Kleur) De sociale woningbouw eist een om wenteling. Documentaire (VARA) 9.30 (Kleur) Jason King en de schattige schurken. Tv-film (VARA) (Kleur) De ombudsman (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) Esperanto Les 1 (TELEAC) 10.20 10.45 10.50 NEDERLAND II 10.45 10.50 10.55 (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Zo vader, zo dochter (NCRV) (Kleur) Per ongeluk. TV-film (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) Met liedjes het land in (NCRV) Hier en nu (NCRV) (Kleur) De avonturen van Beethoven, beeld roman (NCRV) (Kleur) Nieuws uit de klassieke en religieuze discotheek (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Elementaire economie. Herhaling les 12. (TELEAC) De televisie leek aan de deva luatie gewijd. De devaluatie van de dollar, de devaluatie van de kat (in AVRO's Televi- zier) en de devaluatie van de mens (in Oost-Pakistan). Als Je afwisselend Fernandel ziet en dan beelden van Pa poea's uit de Baliem-vallei. die levende houtwormen opeten of dode kameraden (alleen de maag wel te verstaan, om rust te brengen in de gelederen) en dan Peter Piekos en Dick En- gelbracht, die het geluid na bootsen van een piepend hert, der Jacht ontkomen, en van voetstappen op het grint, om daarna weer met 's levens veerpont overgezet te worden naar Oost-Pakistan met beel den van reeds vermoorde intel lectuelen en van niet-intellec- tuelen die men bezig is te ver moorden, als Je dat alles in het uitgekiende ritme van de televisie op Je af ziet komen, dan krijg je onwillekeurig het gevoel dat het leven bijzonder gevarieerd is en de televisie daar nauwelijks voor onder doet. Je beseft dan ook dat de tele visie in de eerste plaats regi streert en pas op de allerlaat ste plaats actie voert. Ik be doel: het blijft een ietwat vreemde gedachte, dat die beelden van het martelen van een Oostpakistaanse NSB'er niet als door een wonder der 1 natuur toevallig bij ons de huiskamer binnenslopen, maar dat daar ter plekke enkele ij verige mensen van de BBC (een cameraman, een geluidsman, een regisseur, tevens intervie wer) het doodslaan van een man hebben staan filmen, ver moedelijk met een maag die zich omdraaide, dat wel, maar ondertussen toch ook bedacht op de Juiste belichting, en op de close-up op het Juiste mo ment. Terwijl Je daar het absurde van inziet, besef je tegelijker tijd dat er geen andere moge lijkheden zijn. Drie Engelsen kunnen toch geen woedende volksmenigte tegenhouden, het enige wat ze „terug kunnen doen" is het filmen van zo'n gebeurtenis, opdat wij weten wat er ginds aan de hand is. Dat standpunt is dunkt me Juist. Al zou ik nu toch eindelijk wel eens willen weten of het waar is. dat zulke beelden afstom pen, in zoverre, dat Je als kij ker weet dat Fernandel be staat, maar toch niet echt ls omdat hij een rol speelt, en automatisch ook het gevoel krijgt dat zulke martelingen eveneens tot het grote spel dat televisie heet te horen, en dat de gemartelde straks ook weer in zijn auto naar huis rijdt, na zijn honorarium te hebben op gestreken, zoals wij dat ook ze ker weten van het boevenpak dat in Bonanza tegen de vlakte wordt geschoten. Het beste programma van de avond vond ik de Japanse do cumentaire over de Papoea's. Een Papoea vertelde over het menseneten aan een tweetalige Papoea, die het vertaalde in het Maleis. Een Maleise tolk vertaalde dat weer in het Ja pans, waarna de vertaling daarvan in het Engels op het scherm verscheen, om weer met gijs afgedekt te worden voor de Nederlandse ondertite ling. We kregert de tekst dus uit de vijfde hand, u kunt dus wel nagaan wat er waar was van wat we te horen kregen. Ver moedelijk heeft die Papoea dus niet gezegd dat de maag van een stamgenoot werd opgege ten, maar gewoon de maagd van een vijandige stam. Het verbaast me niets dat deze documentaire een eerste prijs kreeg op het televisiefestival in Barcelona dit Jaar. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 22 DECEMBER 1971. HILVERSUM I. 402 m. en FM-kana len. 7.00 TROS. 12.00 KRO. 14.ii (S) Van twaalf 3.00—13.05 Raden maar..). 14.00 •zoek. 14.10 Rubriek over het in de taal. 14.20 (S) Aspekten de kamermuziek (opn.) 14.50 over minder (15.3015.32 ws). 16.45 (S) Journaal Nieuws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S) Radio Jazz Magazine. 23.55 Nleuwtf. HILVERSUM III. 240 m. en FM-lca- (S) British Co- wikkellngslanden 18.41 Veel gevraagde gewijde muziek. :erk vandaag. 19.10 Ultzen- ing van de Katholieke V< 9.20 Openbaar Kunstbezit. Katholieke Volks Partij. - jjMf" 19.30 (S) kmagazlne. Nieuws. 8 02 Radiojournaal. 8.05 Stee vast (vervolg) 9.00 Nieuws. 9.03 De ngen-uur-show. 10.00 Nieuws. 10.03 1.00 Nieuws.) Nieuws. 14.03 Superclean dreamma- chlne. 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte pla- Verzoekplatenprogramma. WOENSDAG 22 DECEMBER VAN 18—20 UUR. Parlslenne (Offenbach), Sel. .Der Zarewitsch" (Léhar), Picture parade. La Montara (Ortelll). Anna- Delle (Laine). Serenade uit „Die Mll- lionen des Harlekln" (Drigo). Glcoker Serenade (Lindsay) Glocken klingen ze den Sternen <Götz) Skating in Central Park (Lewis), No happiness for Slater (Lewis), Social call (Le wis), Blues march (Golson) Come rain or come shine (Mercer), Moanln' Pletor C. Roeier. 23.20 (S) Moderne muziek. en. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 LARA. "00 Nieuws. 7.11 Ochtengymnastlek. (.20 (S) Dag woensdag: Muziek en deelneming..: Een programma overleven. 8.22 (S) Dag woensdag (vervolg). (Om 8.35 Van alle markten thuis). 9.00 Radioweekblad met om 9.35 Waterstanden, om 10 15 Koning frinnt om 10.30 De We-'-1-'"'-- .oor de kleuter Nieuws 12.00 Bergum Centraal Nieuws. 13.11 Met deelneming..: een *- -;rleven. 13.30 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuw 18.11 Met deelneming.: een program-, maom te overleven. 18.25 Uitzending j dec Po,,tleke Partij Radikalen 18.35 (S) Klink klaar, zonder non- i ÏSP*. I®-30 (S) orkest met znngsollste i 20 00 Nieuws. 20.05 (S) VARA-Dans- orkest met solisten 20.35 (S) De hoorspel.21.05 <S) Posmuk S) Sopraan en Nederland I. NOS 15.30-17.00 (ged. K) Kinder-va- kantleprogr NCRV 17.00-17.35 (K) kln- derprogr. NOS 18 45 (K) De Fabeltjes krant NOS 18.55 (K) Journ. NOS 19 05 (K) Van gewest tot gewest 19.50 (K) Tips van het Nat. Bureau voor Toeris me. NOS 20.00 (K) Journ. Pol. Part ultz. van de CPN 20.30 Ultz. Stichting Socutera NOS 20.35 (K) The toast of New Orleans (Tot ziens In New Or leans) speelfilm (RIJkskeur. alle tijden. 22 10 Studio Sport 22.35 (K) Journ. 22.40 Den Haag vandaag 22.45 (K) Eigentijds: Een show tussen de schulldeurenshow met Johnny Da Selfklcker. Nederland II. NOS 18.45 (K) De Fabeltjeskr. NOS 18.55 (K) Journ. NCRV 19.05 (K) Ed dy Ready Go: muz. progr. voor de Jeugd NOS 20 00 (K) Joum. NCRV: 20.21 (K) Doek Green tv film 21.05 K Intervlt neerden. 21.60 Hoogtepunten uit het Welhnachtsoratorlum van Bach, floor Radio Kamer Ork en zangsol. IKOR CVK RKK 22.05 Kenmerk: De weke lijkse Inform rubr. over kerk en sa menleving NOS 22.30-G2.35 (K) Jour-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5