ïisa Farrow taakt haar iebuut in ranse film Billy Jack: commerciële boodschap Leiden De Laurentiis doet filmstad van de hand erpstra's „Daniël" blijft toch nog 'n het typisch Nederlandse steken Betty bed in bed uit Wat zien ik Dinocitta brengt 50 miljoen op IAAYKAMP, BLOOT EN DE BESLOTENHEID VAN DE HUISKAMER Companeros: revolutie met bloed en humor i griezelen met Dracula IPAG 17 DECEMBER 1971 LUXOR Voor wie het mocht nenfilm. De film, die deze week denken: "Billy Jack" is, hoewel er veel in wordt geknokt, geen gezel- iig-ouderwetse cowboy- of India- REX "Betty, bed in, bed uit" is een filmtitel, die weinig van de inhoud te raden overlaat. Dat hoeft dan ook niet. Betty is een goed ge vuld vrouwtje, dat in de steek wordt gelaten door haar echtge noot Hank, die het bed pleegt te delen met andere dames dan zijn eigen vrouw. Als de scheiding is uitgesproken begint voor Betty het vrije leven tje. De eerste die daarvan profi teert is haar advocaat die aanvan kelijk komt om nog wat papieren te laten ondertekenen, maar door de luchtig geklede Betty op heel ande re ideeën wordt gebracht. Achter eenvolgens nemen plaats tussen Betty's lakens een maffe barkee per, een buurman, een vertegen woordiger, een tandarts en een pseudo-dokter, kortom een serie mannetjes die alles behalve vies zijn van een avontuurtje. Het vrije leventje, dat behalve uit nachtelijke escapades ook uit het consumeren van grote hoeveel heden alcohol bestaat, is eigenlijk lang niet zo vrij, als Betty aanvan kelijk dacht. Als Betty tenslotte be sefte dat zij in de goot terecht is gekomen doet zij een laatste po ging zich te verzoenen met haar ex-man. Dat mislukt. Wat er ver der met Betty gebeurt laat de film maker in het midden. Figuurlijk gesproken natuurlijk. In het theater aan de Stationsweg draait, gaat in feite over de strijd tussen de jonge en de oudere gene ratie, tussen voor- en tegenstanders van geweld, tussen de bloemenkin deren en de politie in een door maatschappelijke tegenstellingen verziekt Amerika. In de figuur van Billy Jack wordt dan het recht gesymboliseerd dat in deze wanordelijke wereld nog steeds wordt vertrapt. Billy Jack is de be schermheer van een progressieve school die zich in een Indianenre servaat bevindt en waarvan de leerlingen zowel blank als ge kleurd zijn en tezamen een soort hippe kolonie. Het gedragspatroon van het jonge volkje is anders dan dat van de sheriff en de zijnen uit het naburige stadje. De kinderen worden wanneer zij ook maar een voet buiten het wettelijk bescherm de reservaat zetten zo gepest en getreiterd, dat incidenten niet uit kunnen blijven. Het drama bereikt zijn hoogtepunt wanneer Billy Jack na een WTaakoefening op de aanrander van de schoolleid- ster door een polietiemacht wordt omsingeld en tot overgave wordt gedwongen. Hij heeft daartoe min of meer aangezet het recht in han den genomen en zal daarvoor moe ten boeten. Billy Jack is een film, die bestaande misstanden in de Amerikaanse samenleving, in het FINEST SCOTCH WHISKY met tijdelijk gratis royale whisky-tumbler systeem van orde en recht aan de kaak stelt maar door de vormge ving ook een groot spanningsele ment in zich draagt. De film is knap en met een maximum aan beweeglijkheid geregisseerd, het camerawerk is ook voortreffelijk en de hoofdrol wordt door Tom Laughlin met grote uitdrukkings kracht vertolkt. Dat deze filmi sche "boodschap" met een erg commercieel sausje is overgoten is duidelijk. STUDIO Het Leids publiek is nog steeds niet uitgekeken op de verfilming van Albert Mols gelijk namige boek "Wat zien ik". De film is de vijftiende week ing.gaan. Seks van de vrolijke kant bezien en dan nog wel Nederlands, het schijnt er goed in te gaan. Tom Laughin als Billy Jack Farrow, het jongere zusje [ia, mag zich dankzij haar jning de gelijkenis met opvallend verheugen in 1 lelijke bezigheden. De 20-Ja- is net geslaagd ju proeve van bekwaamheid, ;en voor het vak filmactri- i maakt haar debuut in een an regisseur René Clement. vanuit Canada naar ijk haalde. Tisa is echter iar geleden betrokken bij de lie „Homere", verhaal over Zaterdag -DAF-DAG pend van 10.00—16.00 uur. DAF CENTRUM Leiden (GEBRS. VAN ULDEN) rOl I 'n Amerikaans boerengezin. „La course du lievre a travers champs" kan echter het eerste grote werk- worden genoemd. Nadere kennismaking met Tisa leert dat ze de Jongste uit het gezin van zeven kinderen is. Ze groeide op bij vader John Farrow (regisseur) te Californië. Na zijn dood in 1963 vertrok ze naar New York, waar moeder Maureen O'Sullivan (film vrouw naast Tarzan) woonde. Tisa werkte er ruim drie jaar in eer restaurant. Ze ste?t: ..Het enige waar ik zeker van ben zijn mijn horeca-capaciteiten. Ik zou graag een eigen restaurant in Canada willen openen, want ik ben verzot op dat land". Tisa woont, wanneer niet dient te worden gefilmd, in Canada. Ze is getrouwd met produ cent Terry Dene en heeft uit dit huwelijk een zoon, Jason van vijf tien maanden. In de film van Clement speelt Tisa Farrow een eenvoudig meisje, dat steeds in de verdediging moet zijn. Haar tegenspelers zijn Robert Ryan, Jean-Louis Trintignant, Lea Massa- en Aldo Ray. ROME Dino de Laurentis, de producer van gigantische flims in de tijd toen het de film nog voor de wind ging, heeft zijn filmstad Dinocitta verkocht. Tegen eind januari zal De Laurentis het Ro meinse Hollywood moeten hebben ontruimd. De al jaren brodeloos staande filmhallen zullen ver moedelijk als supermarkt worden ingericht. Het complex is gekocht door een Milanese firma in on roerend goed voor negen miljard lire (ruim 50 miljoen gulden). Dinocitta ligt aan een van de zui delijke uitvalswegen van Rome. Be halve door zijn enorme hangars valt het op door fragmenten van vreem de spooksteden, die op het terrein eens voor een film "werden opgericht en die toen nooit meer werden af gebroken. Andere geruchten over het toe komstige doel van Dinocitta zijn dat de Milanese firma in onroerende goederen een koper zoekt binnen de filmwereld. Bij eerdere geruchten over de verkoop van de filmtad vo rig jaar werd gezegd dat de staat er oren naar had hier de zogenaamde Cinecitta over te brengen. In dit complex werden zo wat alle belang rijke Italiaanse films gedraaid. Het aan de staat behorende Cine citta wordt voor elke film afzonder lijk aan de betreffende producers verhuurd. Cinecitta zou de moder nere outillage van Dinocitta goed kunnen gebruiken. De Laurentiis produceerde samen met Carlo Ponti in 1954 Fellini's „La Strada", in 1957 King Vidors „Oor log en Vrede". In 1959 stichtte De Laurentiis zijn eigen filmmaat schappij en er ontstonden monster- produkties als „Barabas" ('61) en „De Bijbel" ('66). Het laatste grote heldenstuk van De Laurentiis was de produktle van Waterloo, een film die financieel niet aan de verwachtingen van de plan nenmakers beantwoordde. De Lau rentiis is getrouwd met de bekende filmactrice Silvano Mangano. Met de verkoop van Dinocitta komt een eind aan een roemruchte episo de in de na-oorlogse Italiaanse film historie. Ze komt echter als een wat verlaat symbool van diepgaande veranderingen in de structuur van de filmwereld, die al enige jaren ge leden hun feitelijke beslag hadden gekregen. Duyn de weg naar de natuur te rug weet te vinden, in weerwil van invloeden van thuis. Milieu Terpstra neemt ons via een aan tal lachwekkende practical jokes mee naar het milieu van de ouders van Daniël die zich met de ijver en bekeringsdrang van een Billy Graham hebben geworpen op de propaganda van de vrije seks. Na dat de dwangmatigheid waar mee zyn, i'.evó niet alleen de seks zelf beleven, aar waarmee ze hem tot dez opvattingen trachten te bekeren. Daniël heeft verdre ven, komt onze held terecht in de omgekeerde wereld, een sortement Staphorst waar de natuur hem boeit maar juist de bekrompenheid hem weer tegen staat. Uit al die tegenstellingen en botsingen wordt tenslotte een grappig happy end gebrouwd. Daniël is soms een erg ver frissend film, soms ook wel een beetje vervelend maar zo nu en dan erg leuk. Al met al een film om niet over naar huis teschrijven (dialogen zijn vaak gebrekkig, ca merawerk te goedkoop) maar om wel te gaan zien. Ondanks Blue Movie, Candy en Chick moe ten seksliefhebbers bedenken, dat Daniël echt een Nederlandse film blijft, waarin op tijd het gordijn wordt gesloten. LIDO Revolutionairen zijn tot alles in staat. Niets lijkt hen te kunnen weerhouden 't doel, dat zij zich voor ogen stelden te bereiken. Companeros, de film die deze week in het theater aan de Steenstraat draait, werkt een dergelijke revolu tie totaal uit. Regisseur Sergio Corbucci heeft met een betrekkelijk eenvoudig (door velen al verfilmd) gegeven een produkt gemaakt, dat de ech te westernliefhebber zal doen wa tertanden. Een film met (uiter aard) veel bloedige schietpartijen en een knappe jonge vrouw, maar ook een film met kostelijke, zij het af en toe grove humor: Compane ros. Het verhaal speelt zich af in het Mexicaanse stadje San Bernardino, waar twee groepen tegenover el kaar staan: de bende van generaal Mongo en de Partizanen van pro fessor Xantos, die een geweldloze revolutie wil. Hoofdfiguren zijn Yod, een Zweed van twijfelachtig allooi, en Vasco lid van de bende van Mongo, die la ter overstapt naar de zijde van Xantos. De prof. wordt in Texas ge vangen gehouden en Yod gaat in gezelschap van Vasco hem bevrij den. Het tweetal weet Xantos te redden en vermomd als paters, met Xantos als "dode" in een lijkkist komen zij terug over de streng be waakte grens. Yod heeft met Xantos afgespro ken, dat hij een deel van de rijk dom van Mexico krijgt, die in een safe in San Bernardino opgeslagen ligt. Xantos is de enige, die de com binatie weet. Terug in San Bernardino wordt en passant de bende van Mongo uit geroeid, waarna Yod de combinatie te weten komt: "Viva Mexico". In de safe ligt een handje aarde en wat graankorrels: de symboli sche rijkdom van Mexico. De pro fessor wordt gedood door Yods aardsvijand John, die van Yod de volle laag krijgt. De revolutie lijkt geslaagd en Yod wil al vertrekken. Er moet nog een "kleinigheid" wor den overwonnen: de regeringstroe pen. TRIANON Met de Nederland se film gaat het tegenwoordig goed snel. Amper is door de Jonge fil mers met Blue Movie de semi-por- nofilm ontdekt als expressie- en als inkomstenmedium of de twee de echte Nederlandse sex-sa- tire doet al weer van zich horen. Het is Erik Terpstra's Daniël die na vele weken het Blue Moviebloot in het theater aan de Breestraat gaat vervangen. Blue Movie reken de al af met de pseudc-internatio- nale naaperij die destijds bijvoor beeld Rlfifi in Amsterdam een on verteerbaar produkt maakten. Wat zien ik bleef nog een beetje steken in provincialisme en voyeurschap maar Daniël doet nog een stapje verder in de goede richting en daar zit je eigenlijk wel een beetje gek tegen aan te kijken. Seks in de Bijlmer of op de Walletjes laat nog wel iets aan de verbeeldings kracht over, maar Johnny Kraay- kamp in een volwaardige sekshou- ding roept onvermijdelijk herinne ringen wakker aan de beeldbuis, dus aan de beslotenheid van de huiskamer. Ook zonder Kraay- kaimp met anderen als Sylvia de Leur Willem Nijholt, Bob de Lan ge etc. is dat een gevoel wat de toe schouwer bij Daniël niet makkelijk zal loslaten. Herkenbaar Anders dan bijvoorbeeld destijds Fons Rademakers Dorp aan de ri vier met zyn uit-de-tijdse-streek- roman problematiek biedt Terp stra 'n voor ieder duidelijk in-het- nu herkenbaar verhaal met ge noeg aanknopingspunten om hu mor te rechtvaardigen. Voor de moralisten onder u zit er in Da niël zelfs nog een virtuoos onder de oppervlakte vibrerende moraal, on losmakelijk verbonden aan de Ne derlandse zin voor realiteit en com promis. Want Daniël (naar beho ren neergezet door Peter Schaap man) is een jongeman die in het spoor van de enige eigentijdse va derlandse milieu-filosoof Roel van In de sector grieze- de Dracula-films een attractie vormen. Het genre dat eenvoudig niet krijgen is. Vermoedelijk is dat te danken aan het vreemde, si nistere ritueel dat deze figuur in 't leven heeft geroepen en dat ook zo wonderlijk gaaf in vrijwel alle Dra- culawerkstukken in stand wordt ge houden. De prins der duisternis voedt zich. zoals bekend, met het bloed der levenden, dat hij via een beet in de hals van zijn slachtof fers consumeert, hij leeft uitslui tend 's nachts en dan is hij ook nauwelijks te grijpen want hij be zit het vermogen zich in een vleer muis te veranderen. Maar daa staat tegenover dat hij niet bestan is tegen daglicht, wierook, en re ligieuze handelingen. Dracula if voorts alleen uit de circulatie le ne men door hem een houten wig in het hart te drijven. Dat moet dan overdag gebeuren als hij zich nood gedwongen in zijn grafkist terug trekt. Al deze mooie stemmige gebruiken treft men aan in de "Nachten van Dracula". waarin nog eens een oude versie van het verhaal wordt verteld: een Jonge Britse advocaat gaat naar het in nevelen gehulde kasteel van graaf Dracula om hem enkele stukken ter hand te stellen. Wat hij daar ziet, schrikt hem zo af dat hij pardoes in de slotgracht springt. Een eind ver derop wordt hij weer uit het water gevist. In Engeland belandt de ad vocaat in een inrichting voor gees telijk gestoorden. Maar het huis er vlak tegenover blijkt door Dra cula himself 'te zijn aangekocht Onder leiding van de directeur-ge neesheer van de inrichting wordt dan krachtig slag geleverd tegen deze stukende sinjeur. Wie nog eens een fijn potje wil griezelen, weet waar hij terecht kan. Kraaykamp in een ongewone wofrdt op tijd gesloten. udinggordijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 23