unanaansi
Ik weet het af en toe zelf
niet meer
r(|\^i/ancfeiaa... i
[IS[M^9CÊrfima\
...en gisteren1
FOCUS GAF FUN LUISTERCONCERT
Danstheater naar Leiden
TISSOT
Theo maakt nieuw plaatje. Of het wat wordt?
TVmorgën\
ENDERDAG 16 DECEMBER 1971
NEDERLAND I
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 Popeye. Tekenfilm (VPRO)
7.12 (Kleur) Er zijn geen goudzoekers meer in Cali-
fornië. Filmreportage (VPRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Berichten uit de samenleving (VPRO)
8.35 Angora Love. Film met Laurel en Hardy (VPRO)
8.55 (Kleur) Have fun with Feiffer. Amusements
programma (VPRO)
9.4*5 Interview (VPRO)
10.20 Muzikale film (VPRO)
10.30 Pautus, buitengewoon gezant. Gesprekken (IKOR/
CVK)
11.00 (Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (?"fOS)
7.05 Zorro. TV-film (TROS)
7.30 (Kleur) De laatste sporen (3): De Alpen.
tuurfilm (TROS)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 (Kleur) Dubbel en dwars: spelprogramma
(TROS)
8.50 (Kleur) Mision Impossible. TV-film (TROS)
9.40 TROS-sport: IJshockey (TROS)
10.40 (Kleur) Journaal (NOS)
10.45 (Kleur) Ter visie: parlementair en politiek week
overzicht (NOS)
Wie van oubollige programma's
houdt, was gisteravond wel ge
zegend met het KRO-program-
ma, dat eerst met Mik en
daarna met Studio Vrij pro
beerde duidelijk te maken
wakrom de KRO met negen
procent als laagste uit de bus
kwam op de vraag van de
Elsevier-enquête welke omroep
de beste programma's maakt
ide VPRO natuurlijk even niet
meegerekend, die is bij dat
soort enquêtes altijd hors-con
cours).
Toch is het heel goed mogelijk
dat de lage klassering van de
KRO nu Juist niet aan een
programma als dat van gister
avond te wijten is. want met
name Mik behoort toch tot de
vaste „trekkers". Van Studio
Vrij kan ik me dat niet voor
stellen. Er is op zichzelf niets
op tegen dat Anton Huiskes
ons leert schaatsen, dat we in
formatie krijgen over kamer
planten, mozaïek leggen, het
afstellen van koplampen en de
mogelijkheid in Amsterdam te
trimmen en- dat we een kerst
stukje leren maken.
En zo'n ontmoeting tussen
Caroline Kaart en Heintje Si
mons is ook best even aardig
(al kon je hun samenzang dit
keer niet au sérieux netpen.)
Zelfs ls het Cees Schilperoort-
spelletje „Raden maar" nog
wel te verstouwen, al is het
niet het meest hemelschokken-
de spelletje dat de televisie te
bieden heeft.
Maar wat het programma, al
thans voor mij. zo onverdraag
lijk maakt, is'dat het door vij
anden van de televisie wordt
gemaakt. Het is of Je ijshoc
keyers hun sport ziet beoefe
nen op klompen met hoge
hakken. De grote ruimte waar
in alles gebeurt, leek me ook
nauwelijks een voordeel als Je
wilt tonen hoe je een kerst
stukje maakt. Of als je het ge
luid van noten-kraJken of
blik-openen (wat bij mij thuis
trouwens heel anders klinkt)
ontraadseld wilt zien.
Ook de aanwezigheid van pu
bliek is geen noodzaak, want
leef maa r eens mee met
iemand die een papje
mengt waarmee Je Je wanden
kan bekleden. Een kneuterig
programma wordt alleen maar
kneuteriger als Je het, ,Jn de
geweldige ruimte verzonken"
(om met Marsman te spreken),
niet op kamertemperatuur in
de huiskamer brengt.
Het alternatief op Nederland 1,
de Belgisch-Nederlandse film
(zijn eersteling) „De vijanden"
van Hugo Claus, was ook al
geen voltreffer. De film bevatte
enkele treffende scenes: de
mannen die warmte bij elkaar
zoeken, met elkaar dansen, de
scene van Ida Bons met beide
borstjes bloot (qua sfeer eigen
lijk helemaal teruggrijpend op
de Deense film „Ditte een
mensenkind" van 1945 of daar
omtrent). En nog zo het een
en ander. Ook de dialogen be
vielen me indertijd bij de pre
mière wel. Hugo Claus is er In
ieder geval in geslaagd de
meeste clichë's uit soldat-en-
films te vermijden.
Alleen: de manier waarop die
dialogen ten gehore wei-den ge
bracht. bewees weer eens dat
het „indubben" van tekst, dus
niet direct maar na afloop van
de opnamen, lip-synchroon met
de beelden, kunst op zichzelf
is. Want de acteurs moeten
dan nog eens. los van hun ac
tie en in het corset van him
lipbewegingen „droog" gaan ac
teren. en dat is dubbel zo
moeilijk als gewoon acteren.
Als dat dan ook nog voor een
goed deel in een vreemde taal
moet (Engels of Duits), is de
ellende niet te overzien. Er zit
dan geen gevoel meer in de
tekst. Het is een dode taal ge
worden, die er levenloos uit
komt.
NICO SCHEEPMAKER.
LEIDEN Een paar maanden geleden stapte Theo van Es uit
°?jde popgroep The Shoes. Theo „zag het allemaal niet meer zo
zitten" als zanger van een „beatband" die wanneer er „een
hit" gescoord is zo'n viermaal per week ergens in een dorps-
tJhuis niag optreden, waar dan aan de lopende band tophits
•0: ten gehore gebracht dienen te worden.
ïï|»Aan zo'n leven ga je gewon ka
pot", zegt Theo. "Ik kon zoiets
niet meer opbrengen. Daar kwam
ook nog bij dat ik het einde
ons als groep zag naderen. We
groeiden uit elkaar. Zo'n jaar of
twaalf zijn we met elkaar omge
gaan. Nu is alles voorbij en ben ik
bezig om een solocarrière op te
bouwen".
Het resultaat daarvan was de eerste
single "Go walking", gekoppeld
aan "Heart's desire", nu gevolgd
door de hitgevoelige 'The Sky i
always blue". "Wat ik wil is een hi:
in Duitsland. Als je daar één sua
cesplaat hebt, heb je de eerst vol
gende vier jaar werk. Zoiets is hier
ondenkbaar. Vandaar dat ik zelf
ook graag In Duitsland wat
willen gaan doen. Maar eerst hier
in Nederland proberen een hit te
scoren, eerst naam maken".
ai
Neil Diamond
rheo van Es is toch geen onbekende
In het vaderlandse amusemenlts-
wereldje? "Ja, als zanger van The
5, maar dat is verleden tijd,
daar wil ik niet meer over praten.
De wil het nu in mijn eentje pro-
ren te maken". Op welke manier
denkt Theo van Es (25) in de toe
komst muziek te gaan brengen?
"Zoiets als Neil Diamond, ongeveer.
Maar geen vergelijkingen maken
alsjeblieft, ik ben gewoon Theo van
Theo van Es, getrouwd met een
Duitse en vader van een zoon en
dochter en woonachtig in Leiden,
verveelt zich overigens niet, nu hij
meer zo in de belangstelling
staat. "Ik werk hard aan het eigen
llaurice Chevalier
in het ziekenhuis
L PARIJS (DPA) De Franse chan-
imier en toneelspeler Maurice Che-
ligt sinds maandag in een
ziekenhuis. De 83-jarige Che-
kon lier lijdt aan een nierontsteking.
i maart van dit jaar is hij twee
de 1 eken voor observatie in een zieken-
opgenomen geweest. Er werd
gesproken over een ernstige
waaraan de chansonnier zou
kui|den-
Caroline Kaart
in Oegstgeest
n H Caroline Kaart - zang - en Ben
orgel - zullen maandagavond
R.K. Willibrorduskerk aan de
'K ïyngeesterstraatweg in Oegstgeest
d kerstconcert geven. Op het pro-
Samma staan o.a. Christmas Carols
vee n Schubarth en van H. Wolff.
>UW£|
repertoire, en maak veel eigen
songs". Hy haalt een bandrecorder
voor de dag en het geluid van een
orkestband klinkt door de kamer.
Theo, op knieën op de vloer zittend:
"Drie nummers, waarvan twee de
nieuwe single moeten gaan vullen.
Ik weet alleen nog niet welke het
gaan worden". En hij gaat verder
met het meeslaan van het ritme
van de "beatsound" die toch de
kom-af van Theo van Es The
Shoes verraadt.
"Het is vreselijk moeilijk voor ons
momenteel", zegt een zorgeloos pra
tende Fred van der Flier, die sinds
Theo "voor zichzelf begon", de za
kelijke belangen van de zanger met
het "aparte geluid" behartigt. "We
moeten gewoon af van de image
van Shoes-zanger Theo van Es. Dat
is hij niet meer. Hij moet bekend
worden als Theo van Es, zonder
toevoegingen als van dit of
dat".
Betrekkelijk
Theo van Es tenslotte: "Volgende
week gaan we de nieuwe single
opnemen. Of het wat wordt? Ach,
het ls allemaal zo moeilijk hier in
Nederland. Af en toe weet ik het
zelf niet meer. Ik probeer wat van
mijn platen te maken, maar ik
vraag me weieens af: doe ik het
wel goed genoeg".
"Een hit? Ach, alles ls zo betrek
kelijk. Maar wat moet ik anders?"
Het is een grandioos concert ge
worden, warana het jonge volk gis
teravond in de Stadsgehoorzaal
van de eerste tot en met de laatste
minuut ademloos heeft zitten luis
teren. Het eerste nummer was al di
rect een succes, dat insloeg als een
bom. Het was een combinatie van
Focus 2 en 3, waarbij al direct de
veelzijdigheid van de groep bleek,
van dit 21ste-eeuws-achtig klin
kende nummer, ging Focus over
naar de Middeleeuwen: Anonymus.
Na de eerste pauze volgde Focus 1
èn toen kon de groep er niet on
deruit: "House of the King" (een
song die in de tijd van Elisabeth I
aan het hof verboden was)het num
mer waarmee Focus doorbrak naar
de top van het vaderlandse hitwezen.
Wat Focus onder een lang num
mer verstaat is niet duidelijk gewor
den. Wel wat de groep onder "tame
lijk lang" verstaat, want het door
Thijs van Leer als "tamelijk lang"
aangekondigde "Eruption" <ae
tweede kant van de LP Focus 2)
duurde maar liefst 55 minuten. Voor
het laatste deel van het concert (de
zeer kleine uurtjes waren inmiddels
aangebroken) ging Focus opnieuw
terug in de tijd, naar de periode van
tovenaars en heksen: Hocus Pocus.
Na dit "Hocus Pocus met Focus",
was het luistervolk nog niet tevre
den. Het riep gescandeerd om "mo
re-more" en kreeg dat in de vorm
van de introduktie van de binnen
kort uit te brengen Focus 3 LP. Je
weet tenslotte nooit waar het goed
Een paar «extra» minuten later,
stond de zaal als één man op en gaf, I
als dank voor de geweldige "door
Louise de Coligny-schoolvereniging j
"Ende Dispereert Niet" georgani
seerde) avond Focus e
ovatie, minuten langterecht.
JAN VAN DER NAT I
THIJS VAN LEER
LEIDEN Een half uur moest 't
publiek op popgroep Focus wachten
r daarna kreeg het waar voor
zijn geld. Tweeënhalf uur lang. Ge
durende die tijd toverden Thijs van
Leer (orgel/fluit), Jan(tje) Akker
man (sologitaar), Pierre van der
Linden (drums) en Bart Ruiter (bas
gitaar), de meest fantastische ge
luiden uit hun instrumenten. Die in
strumenten brachten niet bekende
mers ten gehore, maar num
mers, die waarschijnlijk bij een vol
gend optreden totaal anders zullen
klinken.
Met Mutations en Journaal
Fietz, Phillpp Matheis. vlooi; Gun-
ther Breltenbach, altviool; Nlklolaus
Hubner. cello.
„Cosl fan tutte", of La Scuola degll
Amantl. Opera buff in 2 bedrijven;
Plaats en tijd van handeling: Napels
Elisabeth Schwarzkopf. sopraan
(Flordlllgl): Chrlsta Ludwlg, mezzo
sopraan (Dorabella); Alfredo Kraus,
tenor (Ferrando); Giuseppe Taddel.
bariton (Gugllelmo); Hanny Steffek.
sopraan (Desplna); Walter Berrv. bas
(Don Alfonso): Helnrich Schlmdt.
cembalo; Phllharmonla Koor en Or
kest; Dirigent: Karl Bohm.
Nederland I
NOS/NOT: 11.10-12.00 Schooltv. N.
O.S.: 18 45 (K) De Fabeltjeskrant. N.
OS. 18.55 (K) Journ. E.O.: 19.05 De
wind blaast waarheen bij wil: program
ma v. Jonge mensen. 19.30 Nader be
keken. 19.50 Tenslotte. NOS: 20.00 (K-
Journ. KRO: 20.21 Brandpunt. 21.10
<K) De zes vrouwen van Hendrik
vni: Dl. 6: Catherine Parr. TV-
serle. 22.40 De kerk en het geld: progr.
over de geldzorgen ln het bisdom Rot
terdam. NOS: 22.55-23.00 (K) Journ.
Nederland II NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 <K)
Journ. AVRO: 19.05 (K) Mary Tyler
Moore Show. 19.30 Vlieg er niet ln:
TV-serle over oplichters en hun prak
tijken. NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO:
20.21 Fllmportret van dr. A. H. Boer-
org.
2.40-23.10* (K) ült de Kunst.
Tissot-dealers en service
over de gehele wereld
Tiesot Super T12
Electromsch-
duikerhorlojje.
Super-waterdicht
Met datum.
Edel staal f 450,-
LEIDEN Er worden in Leiden
maar weinig balletvoorstellingen
gegeven. Het is daarom des te
verheugender dat het Nederlands
Dans Theater a.s. maandag naar
de Leidse Stadsgehoorzaal komt.
Op het programma voor deze
avond staan onder meer de bal
letten „Mutations" van Glen Tet-
ley en Journaalvan de Ameri
kaanse choreograaf Louis Falco.
Het ballet Mutationsstaat al
geruime tijd op het repertoire van
het Danstheater, dat er echter
nog steeds veel succes mee oogst.
Dit ballet is destijds zowel in de
vaderlandse als in de buitenland-
ce kritieken uitvoerig besproken,
niet alleen in verband met de to
taal nieuwe opzet maar ook om
dat sommige gedeelten naakt
worden gedanst (zie foto).
Van recentere datum is het bal
let „Journaal", dat door Louis
Falco speciaal voor het Dansthe
ater is gemaakt. Falco laat zijn
dansers spreken en acteren en
laat hun lichamen het commen
taar, soms strijdig met de tekst,
op die taal en handelingen leve
ren. Het is voortreffelijk gedanst
jong ballet op het stemgeluid van
de uitvoerenden. Dit nieuwe bal
let is door de meeste critici goed
ontvangen.
P. R.
lezingen. 16.00 VPÏIO-Vrijdag: lichte
-eportages, Interviews, com-
berlchten en telefonische
reacties. (16.00 Nieuws; 17.55 Medede
lingen; 18.00 Nieuws; 18.20-18.30 Sex
tant (NVSH); 20.00 Nieuws.) NOS:
20.30 (S) Muziek uit. de Barok. 21.00
(S) Filharmonisch orkest van Lenin
grad met solist. 22.20 (S) Planoreci
tal. 22.30 (S) Hoe later op de avond:
licht muziekprogramma. 22.55 Mede
delingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Actuali
teiten. 23.20 Muziek van Nederlan
ders. 23.55 Nieuws.