3rikken in starre politieke houdingen reen verraad Afrikaanse Rhodesier B VVVDM werpt dam op tegen nderm ijn ing van krijgsmach t ezers schrijven Vreemde facetten parkeerpasjesregeling ischer's Modehuis tieve groep ondermijners, straks eveneens aan de beurt zijn. Bin nenkort zullen daarom ook marine en luchtmacht in het bestuur ver tegenwoordigd zijn. Niet onvermeld mag blijven, dat de BVWDM bij de voorbereidende werkzaamheden een grote eensge zindheid heeft geconstateerd over de oorzaken van de ondermijning van de krijgsmacht. En dat onge acht geloof, politieke richting en maatschappelijke positie. Op het ogenblik telt de BVWDM al der tig afdelingen in het gehele land, met in totaal meer dan drieduizend DERDAG 16 DECEMBER 1971 PAGINA 21 g maar nauwelijks had de B. ,VD31. zijn „geboortekaartje" len, of er stroomden in rsfoort duizenden sympathie- jgingen, aanmeldingen voor aatschap en bereidverklaringen financiële steun binnen. Wat die BVWDM in Amers- Die wat lange letterreeks is afkorting van ,3ond van ver- it, vrijwillig en voormalig die- Ie militairen". Doel: een dam jrpen tegen de kwalijke invloe- die systematisch pogen de Ne- krijgsmacht te on- ijnen. dit is nu eens geen actie van gepensioneerde generaals, die groen en geel ergeren aan haren, of van stramme ser- ts, die te weinig gevoel voor ar hebben om een uiting van loedige kritiek op te vangen jch dan in hun gezag aange- voelen. Voorzitter van de nieu- iond is een pittige 27-jarige luitenant van het pantserwa- van de cavalerie, J. K. Brou- die terdege inziet waar het ezen om gaat. Het gaat name- Diet om wat meer vrijheid hier it meer vlotheid daar. De wer- :e strijd gaat om Nederlandse, Vesterse waarden, zoals in de plaats het gezin, basis van samenleving. begon, vele maanden gele met een onderling gesprek in livak. Er was ergernis over de aflatende stroom van kritiek krijgsmacht. Die is immers alleen middel ter verdediging ons grondgebied, maar zeker ook van de hierboven aangeduide waarden. Er was ook ontstemming over het gemis aan bereidheid in het parlement om voldoende steun te verlenen aan het in stand hou den van een goed georganiseerde, moderne krijgsmacht met duidelij ke leefregels. En er was veront waardiging over de uitholling van het Nederlandse leger van binnen uit door kleine, doelgerichte min- ge recruut, die door die activisten met hun vervalste taal onder schot wordt genomen? Maar al te vaak worden Jonge, onervaren knapen het slachtoffer van dit vuile spel met woorden. En ook zij gaan „dic tatuur" gebruiken voor allerlei vanzelfsprekende maatregelen van orde en zij vergeten dat de wér kelijke dictatuur het walgelijke stelsel van onvrijheid is, dat een door C. J. Rotteveel- derheden, die niet alleen de krijgs macht maar ook de democratie naar het leven staan. Ja, óók de democratie in haar geheel, want wat die gewiekste groepjes in feite doen is niet anders dan het plegen van een soort „kop pelverkoop". Onder het mom van actie voor redelijke verlangens stre ven zij naar communistische indoc trinatie. Dat gaat héél slim. Men goochelt met woorden als fascisme, democratie, dictatuur en zoveel andere. Daaraan wordt een andere betekenis gegeven dan ze in het normale spraakgebruik hebben. Die listige infiltranten bezigen bijv. een woord als „dictatuur" voor elke ui ting van normaal gezag en orde. „Fascisme" is voor die lepe leer meesters en hun onnozele volgelin gen een term, die gebruikt wordt om werkelijke democraten het zwij gen op te leggen. Wat gebeurt er nu met een jon miljard mensen tussen de Oder- Neisse en de Gele Zee is slavernij houdt. Zo wordt menig recruut rijp voor verdere indoctrinatie, waarvan de ouders de haren te berge rij zen. Ook door het bagatelliseren van vrije seks en drugs worden eerst jonge soldaten en daarna, door het scheppen van een sfeer van on zekerheid. de Nederlandse gezinnen ondermijnd. En dat laatste is nu juist, wat die geraffineerde onder mijningsactie bedoelt, een onder mijning die al zover gevorderd is, dat velen zich schamen er verzet te gen aan te tekenen Tegen dat ondergraven en slopen van de krijgsmacht en van de grondslagen van ons volksleven keert zich de nieuwe groep van luitenant Brouwer, die zich in ons gesprek wat gematigder uitdrukt maar de gevaren even groot ziet als ze hier zijn geschetst. Bij dat ge sprek in het bivak is het niet ge bleven. Men is aan de slag gegaan om door de stichting van de B.V. V.V.D.M. dat ellendige gevoel van onzekerheid te lijf te gaan. Luite nant Brouwer: „We begrijpen heel goed, dat we niet alleen een stroom van sympathie te verwerken zul len krijgen, maar dat men ook zal proberen ons in de „fascistische" hoek te drukken. Maar dat laat ons koud. Wij zijn geen doordravers. We weten heel goed, dat er tekort komingen in de strijdkrachten zijn. Ook die staan op ons program ma. Het gaat er ons in de eerste plaats om het contact met de ou ders te verbeteren, die het recht hebben te weten wie de begeleiding van hun zoon van hen hebben over genomen". Een van de middelen voor beter contact met de ouders is herstel van de „ouderdagen", waar de ouders kunnen zien wie hun zoon opleiden en wie zijn vrienden zijn. „Verder geven we, nu al, advies en hulp, zo wel aan ouders als aan militairen. Postbus 130, Amersfoort, is zo kort na de oprichting van de B.V.V. V.D.M. een centrum van infor matie, waar militairen en ouders antwoord op hun vragen krijgen. De BVWDM heeft daarvoor de steun gekregen van specialisten uit de krijgsmacht, die voor dit doel hun vrije tijd offeren en die afkomstig zijn uit de sociale dienst, de geneeskundige dienst, de juri dische dienst, de militaire adminis tratie, de geestelijke verzorging en de welzijnszorg". Een ander punt is het streven naar onderling contact tussen de verschillende rangen. Vandaar dat naast J. K. Brouwer in het bestuur van de BVWDM ook zit ting hebben: opperwachtmeester C. N. Frederiksz (secretaris), ser geant-majoor B. Rewinkel (pen ningmeester) en als leden: F. Bos man, dienstplichtig huzaar en H. Saarloos, korporaal-1. In de derde plaats: de strijd geldt niet alleen de landmacht, maar ook luchtmacht en marine. In die krijgsmachtonderdelen be grijpt men terdege, dat zij, als er niets gebeurt tegen de actie in het leger van de kleine, maar zeer ac leden, waaronder verscheidene or ganisaties. die wel als één lid staan genoteerd, maar zelf vele duizen den leden tellen. Reeds kreeg de BVWDM steun van vrouwen groepen, en zij verwacht nog veel meer sympathie van die zijde, Juist omdat het gaat om het be houd van het gezin. De militaire maatschappij, zegt voorzitter Brou wer, is er niet om te doden, maar om doden te voorkomen. Al bij al een lofwaardige orga nisatie, die BVWDM, postbus 130, Amersfoort. christelijke politieke par- vinden we volop organisatori- onzindelijkheid en vertroebe- en onfrisse gebruiken —als enminste de heer Rotteveel q geloven. In zijn artikel „Op lisatorisch gebied schrikba- vertroebeling" signaleert hij ii toestanden, die een uitliol- letekenen van het bestuurlijk In vele partijen en vereni- zijn immers mensen, die proberen de lijn van die par- of verenigingen om te buigen kan me indenken, dat de heer veel zich keert tegen mensen één partij lid zijn en dan iren op een andere te stem- Inderdaad is dat geen „fijn- gewoonte, maar om te dat een lid van een partij niet mag inlaten met een ri- rende groep voert me te ver. kan er van overtuigd zijn. innen één partij veel van de slagen overeen komen met wat rpen zelf nastreeft, kan het voorkomen, dat paalde momenten bepaalde aken niet stroken met de verlangens. tuurlijk kun je op zo'n mo de partij abrupt de rug toe een ander principe kan ech- i]n te hopen, dat het nog leter" zal worden. In afwach- laarvan is er om even in tijl van het artikel te een aantal mogelijkhe- ïaaruit kan worden gekozen, kan zeggen: eens gekozen, gekozen en meegaan met wat rtijleiding zegt. Maar ook kan eel goed zijn een poging te de ontwikkeling binnen de een stoot te geven, bijvoor beeld door te zeggen dat men op 'n andere partij heeft gestemd. In de starre houding die de meeste politieke partijen zich aanmeten mag best af en toe eens worden geprikt. Hieruit volgt weer, dat ik het niet eens ben met het principe, dat iemand uit een partij moet stap pen als hij voor zijn denkbeelden geen of weinig bijval vindt. Het moet mogelijk zijn het idee te blij ven koesteren, dat ook een meer derheid in een andere richting kan worden geduwd. Ook al bestaat er verschil van mening op één punt (of misschien nog wel meer), dan is dat voor mij beslist geen reden je Jas aan te trekken en afscheid te nemen. Er blijven immers altijd nog veel meer essentiële punten over, waar Je het wel eens mee bent. Dan de voorzitter, die zijn partij wil gaan hervormen. Die had van te voren al moeten weten hoe de leden over zijn plannen dachten. Het lijkt me in de praktijk wat moeilijk: stel voor dat er zes kan didaten zijn, die er allemaal an ders over denken. Dan zou dat ook betekenen, dat aan iedereen wordt gevraagd hoe ze over de denk beelden van die zes mensen den ken. Ga er maar aan staan.... Belangrijker dan dat vind ik echter het principiële idee dat hieruit spreekt: het berijden van het D'66-stokpaardje, het referen dum. Invoering daarvan zou no dig zijn, om alles maar met ieder een te gaan overleggen. De afge vaardigden van de leden van een partij zijn volgens de heer Rotte veel kennelijk niet bevoegd, beslui ten te nemen. Eerst moeten alle leden zeggen wat ze erover denken. De afgevaardigde wordt precies verteld wat hij wel en wat hij niet moet (of mag) doen. Komen er dan afwijkende pun ten aan de orde, dan maar de ver gadering afbreken, terug naar de leden en vragen hoe zij erover den ken. En...Het vervolg is eenvoudig denkbaar. Ook in het parlement zal dit moeten worden ingevoerd. In het partijprogramma zijn be paalde principes vastgelegd, maar om het een te bereiken kan het no dig zijn het andere voorlopig te la ten rusten of zelfs tijdelijk af te voeren. Moeten we dan maar eerst allemaal weer worden gehoord? Dat zou dan betekenen niet alleen de leden, maar ook de kiezers. Tot slot zegt de heer Rotteveel, dat bij het optreden van een nei ging tot verandering brede lagen van de partij moeten worden ge raadpleegd. Daar is wat voor te zeggen, sterker, het is nodig. Maar dan moet je het een nieuwe voor zitter ook niet kwalijk nemen dat hij dat wil doen, om te peilen of zijn idee tot hervorming overeen komt met die van de leden. PIETER J. J. TAFFIJN Leiden (Het gaat mij niet om „uit holling van bestuurlijk gezag" oj om min of meer willekeurige denkbeeldenwaarover men het binnen -partij of vereniging niet eens is, maar om de diepste grondslagen van partijen, waar mee gesold wordt. C. J. ROTTEVEEL Wissewasje In het L.D. van 9 november blijkt Theo van Heukelom het niet eens te zijn met de uiteenzetting van de heer C. J. Rotteveel over Rhodesië. Natuurlijk niet, want z'n woordkeus verraadt zijn politieke instelling. Woorden als„racist" en „fascist", bekende scheldwoorden uit een bepaalde hoek, zijn duide lijk genoeg. Maar aan de kern van het artikel van de heer Rotteveel komt de schrijver niet toe. Wel zegt Theo v. H., dat men „met de basis moet beginnen". Maar, zoals de heer R. schrijft: de zwarte be volking is nog slechts enkele ge slachten verder dan haar noma- dische voorouders, die nimmer aan lezen en schrijven zijn toegekomen Het is geen schande, dat een volk op zeker ogenblik duizenden Jaren achter ligt bij bijv. Egyptenaren en Joden, die al in de verre oudheid hun gedachten aan kleitabletten en perkamenten rollen toevertrouw den. Wel schandelijk is, dat onwij ze blanken, die ver van het toneel in kwestie verwijderd zitten, de zwarte bevolking acuut willen be zwaren met de lasten van de z.g. moderne beschaving. Alsof dat, voor een in de natuur levende be volking zo'n pretje is! En alsof er geen hoogst onaantrekkelijke keer zijden zijn aan de z.g. „zegeningen" van moderne industrie enz. Wat kost het al niet een ontzaglijke moeite, zelfs in een Westerse maat schappij, een moderne staat vlot te laten functioneren. En dat alles moet dan de zwarte bevolking met haar volstrekt afwijkende menta liteit zomaar even op de schouders gelegd worden. Maar ja, als men geen oog heeft voor de verschil len tussen de mensen die im mers toch allemaal „gelijk" zijn dan is dat een wissewasje. Tenmin ste op papier K. GISOLF Leiden. In het Leidsch Dagblad van 24 november J.l. stond gepubliceerd, dat voor bewoners van de Leidse "blauwe zone" een parkeerpasjes regeling getroffen zou worden. De ze zou neerkomen op het beschik baar stellen van een ontheffing voor gezinshoofden en alleenstaan den ouder dan 26 jaar, tegen beta ling van f 100.- voor de duur van één Jaar. Daar deze voorgestelde regeling zowel persoonlijk als fi nancieel zeer nadelig is voor de centrumbewoners zou ik het volgen- de onder de aandacht willen bren gen: Vóór het instellen van de "blauwe zóne" werden de meeste parkeer plaatsen in het centrum geduren de de gehele dag bezet door de auto's van het z.g. woon-werkver- keer en was het voor kort-parkeer- ders én bewoners overdag nauwe lijks mogelijk parkeerruimte te vinden. Sinds het instellen van de "blau we zóne" hebben de kortparkeer- ders geen zorgen meer, maar zijn de bewoners zeer benadeeld, daar zij óf elk anderhalf uur hun auto moeten verplaatsen, óf de auto buiten de blauwe zóne moeten plaatsen, óf f 100 moeten betalen. Het eerste is lastig en niet voor iedereen mogelijk het tweede is beslist onmogelijk binnen redelijke afstand van huis. daar de auto's van het woon-werkverkeer nu zo dicht mogelijk aan de rand van de parkeerzóne geplaatst worden, (evenals de auto's van vele cen trumbewoners, die hier alleen des avonds laat of 's ochtends zeer vroeg terecht kunnen). Wat de derde mogelijkheid be treft: uitgaande van het feit dat de regeling ingesteld werd ten behoe ve van de middenstand-bezoekers is het wel zeer vreemd dat niet de bezoekers, maar de bewoners moe ten betalen!! Een en ander wordt des te onbegrijpelijker wanneer men in de nachtelijke uren (wan neer de meeste bewoners hun auto thuis zullen hebben) de over vloed aan beschikbare parkeerruim te ziet en men zich bovendien rea liseert dat veel bewoners overdag mét hun auto elders vertoeven. Dan blijkt dat het niet de bewo ners waren die het "Leids City Centrum" onbereikbaar maakten, en er geen enkele reden is hun het parkeren bij huis zo moeilijk te maken. Naar mijn mening moeten alle binnenstadbewoners die in het be zit zijn van een auto (en niet alleen de gezinshoofden of alleenstaanden boven 26 Jaar), slechts tegen beta ling van een redelijke leges over een ontheffing van het parkeerver bod kunnen beschikken. Wat betreft de milieu-hygiëni sche aspecten van de auto in de binnenstad wil ik nog de volgende inconsequentie opmerkenEner zijds willen B. en W. de auto uit de stad en maken het de auto-bezit tende centrumbewoners zeer lastig opdat zij hun auto zullen verko pen; anderzijds proberen zij ten behoeve van de middenstand zo veel mogelijk auto's in het centrum te halen. Bewoners die vanwege de luchtvervuiling voor een selectief autogebruik kiezen en van 't open baar vervoer gebruik maken, wor den hierin tegengewerkt, daar zij hun auto niet lang achtereen mo gen parkeren. Van harte hoop ik dat de ge meente begrip kan opbrengen voor deze bezwaren en daarmee, voor dat de voorgestelde parkeerpasjes regeling definitief zal worden, re kening zal willen houden. A. GANS-ZITMAN. Leiden. bezoeken aan Rhodesië heb ben deskundige op het ge- van Rhodesische zaken van ADVERTENTIE iTRAAT 175 - LEIDEN TELEFOON: 22095 me gemaakt. Maar het is onmoge lijk om zesmaal naar een land te reizen vooral als Je met de auto grote gebieden doorkruist zonder iets ervan te ontdekken. Vandaar dat ik me kan amuseren met de orakeltaal van -^ensen die "hodesië nooit hebben bezocht en die alleen om dialectische redenen de naam van een stam kunnen noemen en die toch grote be zorgdheid zeggen te voelen voor de Afrikaanse Rhodesiërs. Velen van die mensen zijn nu heftige en bewonderende suppor ters van ons werk en ik ben dan ook niet zo erg gesteld op hun steun. Ik keur vooral de steun af van die rechtse politici, die gedu rende de gehele onderhandelings periode de heer Smith hebben verzekerd dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, omdat hij erop kon vertrouwen dat de Conserva tieve Partij niet weer sancties zou laten opleggen. Ik ben blij dat de Conservatieve Partij heeft bewe zen dat ze ongelijk hadden; en dat ze zich beschaamd moeten voelen tegeriover vele generatics na hen. Maar zoals iedereen weet, is de Rhodesische overeenkomst niet overal met onverdeeld genoe gen ontvangen en zo hoort het ook. Toch betekenen de voorwaar den van de overeenkomst geen uitverkoop. Ze werden bereikt met aan onze kant de grootst moge lijke vastberadenheid om iet best mogelijke te bereiken voor de Afrikanen en de snelst mogelijke bevrijding uit hun huidige slaven dom onder het blanke Rhodesië. De Rhodesische Afrikaan is, voor zover mij uit ontmoetingen is ge bleken, een prettige, tolerante en goedgehumeurde man. Degenen die ik heb ontmoet, waren vrijwel zonder uitzondering geheel toege rust en bekwaam om hun stem recht uit te oefenen. Het uitbren gen van een stem is niet een bij zonder ingewikkeld intellectueel proces en de beoordeling welke van twee kandidaten het beste is voor de eigen zaak, kan nauwe lijks moeilijk genoemd worden, vooral niet in een land dat op grond van rassentegenstellingen is verdeeld. Er is weinig kans op een succesvolle opstand in Rhodesië en er schijnt zelfs minder kans te zijn od succesvolle steun aan de Afrikanen uit omringende Afri kaanse landen. Geen enkele ken ner van Afrikaanse zaken zal dat op het ogenblik willen ontkennen Maar al die mogelijkheden zullen ontaarden in het doden van ne gers en blanken op grote schaal en het toenemen van de haatge voelens. Als de negers in zulk een slag zouden overwinnen (en nie mand zou ze kunnen verwijten die begonnen te zijn als het hun eni ge mogelijkheid is voor politieke erkenning) dan nog zou de toe stand in Rhodesië jarenlang cata strofaal chaotisch blijven. Daarom geloof ik dat zelfs de nu bereikte overeenkomst beter, en volgens mij zelfs oneindig veel beter is dan de door mij aangegeven mo gelijkheden, ook al is het akkoord in vele opzichten onvoldoende en bevat het mogelijkheden voor ver raad, die met geen enkele moge lijkheid vermeden konden worden. Als de Afrikanen de voorstellen aanvaarden en er aan meewerken (ik hoop intens dat ze dat zullen doen, maar de keuze ligt bij hen) zullen ze een extra zetel in de na tionale vergadering krijgen voor ieder 3000 geregistreerde kiesge rechtigden, die kunnen voldoen aan de financiële en onderwijs- voorwaarden. Niemand hoeft me te vertellen dat het instellen van financiële kwalificaties niet een erg democratische oplossing is. Men kan alleen maar zeggen dat in Rhodesië het tenminste van toepassing is op zowel blanken als negers. Od het ogenblik zijn er zestien Afrikaanse zetels tegen vijftig Eu ropese. Men gelooft dat er waar schijnlijk al 15.000 Afrikanen voor stemrecht in aanmerking komen. Dat geeft ze onmiddellijk al recht on vier extra zetels en binnenkort nog eens op twee. Een minder heidsgroep van 22 tegen een meerderheid van 50 in het parle ment is allerminst bespottelijk. Als politiek instrument kan het belangrijke waarde en invloed hebben, als de besproken onder werpen tenminste behandeld kun nen worden zonder eenzijdige ra cistische overwegingen. Men zal het toejuichen, en wat belangrij ker is. het loochenstraft de uitleg dat de Afrikanen Jaren moet wachten voor hij enige vooruit gang ziet. Hij zal vooruitgang zien in ieder stadium waarin een nieu we zetel wordt bezet en steeds als een extra zetel ter beschikking wordt gesteld, zal hij aangemoe digd worden om de werking van de machine te versnellen. En tenslotte is er dan de kwestie van kwade trouw. Het is niet aan mij om borg te staan voor de heer Smith en zijn vrienden en ik hoor me ook niet als zodanig voor te bereiden. Zij hebben een verleden met een lan ge lijst van gevallen van machts misbruik, die in de geschiedenis zal blijven bestaan. Ik hoop dat ze dit zullen beseffen en dat ze ook beseffen dat de eerlijke op schriftstelling van deze overeen komst hen in staat stelt de een zijdige onafhankelijkheidsverkla ring en de daarmee verbonden slechte associaties binnen de kortst mogelijke tijd te doen ver geten als het eenmzaal duide lijk is dat ze op een eerlijke ma nier samenwerken met het volk van Rhodesië om zo hun fouten te herstellen. Maar als zij, of hun opvolgers de overeenkomst schenden, zal dat op hun hoofden neerkomen en op de hoofden van hun onschuldige landgenoten. Ik ben er zeker van dat de Afrikaan zulk een verraad zal beschouwen als de zwaarste -provocatie die hem tot nu toe is aangedaan. De Europeanen zullen dan erkennen dat ze in Rhodesië slechts zolangs kunnen overleven als zij zichzelf kunnen handhaven door angst ingegeven waakzaam heid en een afnemende macht. Ik dacht dat het goed was dit ar tikel te schrijven ten behoeve van de lezers die weinig of niets van De auteur van dit artikel. Lord Goodman, heeft tijdens een serie van bezoeken die hij deze zomer aan Rhodesië bracht de weg geëffend voor het bezoek van de Britse minister van Bui tenlandse Zaken Douglas-Home, aan Salisbury. Goodman legde de basis voor het akkoord met het regime Smith dat Sir Alec tenslotte zou sluiten. Goodman geeft hierbij zijn zienswijze op het stuk. Copyright AD/LD-Observer. de onderhandelingen weten en die ernstig verontrust kunnen zijn door de verhalen waarin wordt gesteld dat de overeenkomst een bewust verraad aan de Afrikanen betekent. Dat is een belachelijke en grove leugen. De voorstellen zijn in ieder geval een wanhopige poging om Rhodesië te redden van wat anders een zekere ramp zou worden. Het is de beste van twee mogelijkheden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 21