Onverwacht succes voor liet duo Mouth McNeal PETER STUYVESANT tlwAproammfiïï] jffy^vandaaa... ...e/7 gisteren I ilberman >(OVJ Goj Stuyvesant Hooggenoteerd op de hitlijsten enedict verleden Tête a Ted' (II): Geinkunstprogramma vol gein en ongein TV morgen] ySPAG 14 DECEMBER 1971 RADIO - TV - KUNST géi, fet lijkt wel het nationale volkslied, overal hoor je ons kek, inner ringen. Zet die pick-up alsjeblieft zachter, ik kan het ch« tineer horen. Voor mij is het inmiddels een gouwe ouwe. «tl uth, Wil van Duynen, de mannelijke helft van het duo 1 uth and MacNeal heeft het in zijn Haarlemse woning over 01) i hit „Hé, you love". Zijn zware stem buldert door zijn ch, skamer. tJ lekpartner 't Mac Neal, oftewel Spijker (21) is nog helemaal bij haar positieven raatEacht ervoor zongen Mouth and iNeal in Zeeuws-Vlaanderen. Pas r jrgens acht uur kwamen ze na lange reis in Haarlem aan. enu hangfc an een nachtge- op een stoel. Janny van Duy- Lel ILVERSUM (ANP) De musi- Benedict Silberman, die vorige ijk op 70-jarige leeftijd in Hilver- overleden waaraan op zijn oek geen ruchtbaarheid werd ge- is gistermiddag gecremeerd, tft Silberman werd 5 decem- 1901 in Helsinki geboren. Zijn /.Dier was Oostenrijker, zijn moeder ie, beiden waren violist, def ij kreeg zijn muzikale opleiding o het Amsterdams Conservatorium. ,r,D ma kwam hij in Berlijn in conatct de groten van de lichte muze: nz Lehar, Robert Stoltz en Em- ;h Kalmann. In 1936 werd hij ewerker bij de radio in Neder: Hij kreeg vooral bekendheid eigen arrangementen voor het gramma "Bravour en charme", de oorlog maakte Silberman een nee door het voormalige Neder- Js-Indië. In 1948 stelde hij op ver- van de Nederlandse Radio Unie Promenadeorkest samen, dat nu zestig man bestaat. Silberman ft dit orkest geleid tot 1967. gastdirigent trad hij veel op in buitenland, waarbij veel werkei) Nederlandse componisten werden ;evoerd. Ook heeft hij talrijke j Dffiofoonplaten gemaakt, waar zijn bewerkingen van Joodse en irlandse volksmuziek bekendheid gen in de gehele wereld. In ons kreeg Benedict Silberman ook waardering door zijn interpre- van Weense operettemuziek. nen Wil's vrouw, probeert haar met koffie wat op te kikkeren. Will (34), een zware jongen, lang haar. nonchalant gekleed en vadei van drie kinderen, zegt: „Ik zit vijftien jaar in de muziek en nu begint het dan toch lekker te lopen. Het werkte allemaal wel op de ze nuwen. Ons duo bestaat nog nau welijks vier maanden. Ik zie het wel zitten. Kan nog eens een bun galow kopen, zeg, gewoon te gek. Ja je moet ergens naar toe kunnen le ven, een ouwe fiets heb ik tenslotte al". Wil begon zijn muziekcarrière in militaire dienst. Hij leerde drummen en zingen, ging in groepen en or kestjes spelen. Later kwam Wil als zanger bij de Jumping Jewels. Hij maakte een single, die het niet best deed. Sjouk van 't Spijker had in tussen al eens in Eddy Ready Go het nummer „Isolation" van John Lennon gezongen, waar Phonogram een plaatje van trok, dat ook geen succes bleek. Via Phonogram was het duo Mouth and MacNeal snel gevormd. ELPEE In de vier maanden van hun be staan brachten ze reeds twee sing les op de markt „Hé you love", dil nummer vier werd op de Veronica Top 40, en het kortgeleden uitge bracht werkje „How do you do", dat nummer één op de Top-10-lijst staat. Beide nummers zijn geschreven door Hans van Hemert. zoon van regisseur Willy van Hemert. Van „Hé you love" gingen in korte tijd 21.000 exemplaren van de hand. Een eerste elpee wordt deze week uitgebracht. Op deze elpee staan hun eerste twee nummers, twee solowerkjes en zes nieuwe composities. Voor januari staat er een nieuwe single op het program ma. Onder de naam Trio Elastique maakte Wil, zonder Sjouk in dit geval, een carnavalsplaat die bin nenkort uitkomt. Wil schreef het nummer „We maken er een rotzooi van" al twee jaar geleden. Nu heeft hij het opgenomen samen met An- drès (van Sandra) en met Hans van Hemert. Op de b-kant staat „Bella Maria", geschreven door Van Hemert. GEZELLIG Veel tv is er nog niet bij geweest voor Mouth and MacNeal maar des te meer zaaloptredens, door het hele land. Sjouk probeert met haar schorre, verkouden stem ook iets te MOUTH MACNEAL volkslied zeggen: „We spelen overal, voor mi litairen voor moeilijk opvoedbare kinderen". Wil: „Het publiek is ra zend enthousiast. Ze breken de zaal af". Sjouk: „Een duo is enig, erg gezellig. Voorlopig beginnen we nog niet aan een solocarrière." Over de naam Mouth and MacNeal zegt Wil: „Mouth slaat op mijn grote stemvolume en MacNeal ge woon op Van 't Spijker". Tussen een slok koffie en na een vermanend woord tot zijn oudste zoon van tien Jaar: „Ik ben buitengewoon tevre den. In de toekomst willen we op het buitenland mikken, België, Ita lië en Duitsland bijvoorbeeld". Sjouk: „Laten we ons nou eerst maar in Nederland waar zien te maken". Wil: „Ik zeg toch niet dat ik gelijk naar Amerika wil". ADVERTENTIE Dynamisch. Modern. Energiek! Vooraan bij alles wat nieuw en jong is. Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak, volmaakt filter, King Size Peter Stuyvesant, U geniet zoveel meer! ...jongste der wereldmerken Als een kleinkunstprogramma wordt aangekondigd als „geinkunstpro gramma" hoeft dat nog niets te be tekenen: met die argeloze overwe ging ga je de pauze in van „Tête k Ted", een showtje van Ted de Braak en Mieke Bos die in het Amster damse Nieuwe de la Martheater zijn première beleefde. Tot dan was de voorstelling zoals je kon ver wachten: Mieke Bos schattig en ontwapenend, en Ted de Braak ook zoiets, maar soms indrukwekkend mis. Na de pauze bleek waarom die woordspeling naar de gein was ge maakt: een reeks ongein en mis kleunen, die je niet voor mogelijk houdt. Dat maakt het programma uiterst geschikt voor de personeels- avond van een distilleerderij: na de pauze ziet niemand het dan zo hel der meer. Een erg leuk openingsnummer, met aardige muziek van Harry Bannink en in een door Barry Stevens ver zonnen choreografietje: „Allemaal op elkaar" met daarna een kwasi- kiftpartijtje tussen Ted en Mieke over hun respectievelijke carrières. Dat was slim voortbouwen op hun reputaties: na de pauze zou dat met de botte bijl gaan. Ted de Braak en Mieke Bos in „Huwelijk" in hun show Tête a Ted 2". Vervolgens een reeks nummers, het een leuker en origineler dan het ander. Een gek nummer van Jelle de Vries over een leuterende zede- meester, ook aardig op toneel gezet, een anti-rooklied van Alexander Pola en een reeks imitaties, Johnny Jordaan, Sonneveld nogal magertjes, en dan een waanzinnige Saskia en Serge, heel goed. Na de pauze van dik hout. soms ten koste van collega's dan weer met broodmagere teksten, zoals „Hein de Hopper", van Jan Fille- kers, een parodie op de disc jockey, een schriel liedje over de giftige re gen en een even schriel liedje over het toekomstige overspel van een bruidegom. En de uitsmijter, met zijn wijze raadgevingen aan het publiek, vraagt een sterker theaterpersoon lijkheid dan Ted de Braak is. Beeldschone en ontelbare creaties door Mieke elegant gedragen, een slagvaardig combootje onder Theo Roosen. JAAP JOPPE NEDERLAND 9.45 10.25 10.30 NEDERLAND II (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Volgende patiënt. Tv-serie (VARA) (Kleur) Tik Tak Tor: vraag- en antwoordspel letje voor het hele gezin (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Klatergoud: cabaret-serie (VARA) (Kleur) Jason King en de roerige Russen. TV- flim (VARA (Kleur) Simon Carmiggelt leest uit eigen werk (VARA) (Kleur) Achter het nieuws (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) Esperanto les B (TELEAC) 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 (Kleur) Dier en Vriend (NCRV) 7.30 (Kleur) Little Women. TV-feuilleton (NCRV) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 De familie Mack. Tv-familieserie (NCRV) 8.45 Hier en nu (NCRV) 9.20 (Kleur) Arsène Lupin. TV-film (NCRV) 10.15 (Kleur) Kast kijken (4) (NCRV) 10.25 (Kleur) Journaal (NOS) 10.30 Den Haag vandaag (NOS) 10.35 Elementaire economie. Herhaling les 11 (TELEAC) Op de eerste bladzijde van „Karakter" vraagt de schrijver F. Bordewijk (ik moet er nog steeds aan wennen dat de om- roepster over Ferdinand Borde wijk spreekt, hij beperkte zich als schrijver altijd tot die „F") de naam Katadreuffe op zijn Nederlands uit te spreken. Vic tor van Vriesland heeft er eens op gewezen (ik haal dit uit „De Nederlandse roman" van Ben Stroman) dat Bordewijk zijn namen koos naar de klank, naar de psychologische voorstelling welke zij vermogen op te roepen, naar het „ge zichtsbeeld", dat er als associa tie aan vast te maken is. Dat gezichtsbeeld, dat in die namen verborgen zit, komt er in de acteurs en actrices die Walter van der Kamp koos om Bordewijks namen zichtbaar te maken, over het algemeen per fect uit. Stroman wijst er in zijn essay nog op, dat Borde wijk als schrijver wel vergele ken is met de schilder A. C. Willink, maar hij ontkent dat verband in zoverre, dat Willink de deformatie uit de weg gaat, terwijl Bordewijks kracht juist voor een belangrijk deel in de deformatie is gelegen. Van dat laatste uitgaande, kun je zeggen dat Walter van der Kamps methode om geheugen flarden van de spelers apart te zetten door die in het blauw of rood of geel op het scherm te rug te roepen, correspondeert met Bordewijks behoefte aan deformatie. Maar om de waar heid te zeggen heb ik mij als kijker nog steeds niet kunnen verzoenen met die blauwsels en roodsels. Trouwens, ik vraag me dikwijls af of die flash backs wel nodig zijn; zo kort van memorie ben ik nu ook weer niet. Bovendien wordt de serie van vijf er in hoog tempo doorgejaagd (laatste aflevering Als geheugensteun heb ik ze zelden nodig en als stijlmiddel kan ik er eigenlijk ook wel buiten. Ik heb al genoeg aan de deformatie die in Borde wijks karakters verborgen ligt en in de zinnen die zij spre ken. Want die karakters, van moeder Katadreuffe, van haar enige zoontje, van Dreverha- ven, van kostganger Jan Maan, zijn natuurlijk sterk gedefor meerd. Er zit bij allemaal een steekje los, zij het bij Maan wat minder dan bij Katadreuf fe C.S. Bovendien spreken die mensen, op enkele na, geen gewone om gangstaal. Het zijn vaak meer bezweringen, in enkele woorden gevatte karakteriseringen. Ik ben eigenlijk pas in de vierde aflevering gaan begrijpen dat er meer sprake is van ritmiek en bezwering in wat moeder Katadreuffe zegt, dan van ge wone spreektaal. De gespan nenheid waarmee Andrea Domburg haar luttele woorden zegt en die mij in den beginne wat tegen de haren instreek (al had ik toch het gevoel dat ze het goed deed, al wist ik ei genlijk niet waarom) komt vanuit Bordewijks taal, niet al tijd vanuit het karakter dat zij speelt. We zagen gisteren een heel goede reportage over het arm ste land van Zuid-Amerika, Bolivia, dat al 185 staatsgrepen achter de rug heeft sinds zijn bestaan. De Waalse televisie had da .reportage gemaakt, een Vlaamse medewerker van de KRO, André Truyman, had haar voor de Nederlandse tele visie bewerkt, waardoor er toch een Belgisch accent behouden bleef. In AVRO's televizier zagen we een interview met Sima Ka- minski, de vrouw van een Rus sische Jood die na het tweede Leningradse proces zes jaar ge vangenisstraf kreeg omdat hij zich onder meer aan zionisti sche activiteiten zou hebben schuldig gemaakt. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 15 DECEMBER 1971 HILV. I 402 INI en FM-kanalen. 7.00 TROS, 12.(10 KRO. 14.10 NOS, 10.45 NCRV. 19.10 NOS. 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt zo's (Soos) (7.30 Nieuws; 7.41—8.00 Ac tualiteiten; 8.30 Nieuws; 8.418.50 Actualiteiten). 10.00 Voor de vrouw (10.3010.32 Nieuws). 11.55 Medede lingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee (12.26 Mededelingen t.b.v. Land- en Tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41—12.50 Actualiteiten; 13.00— 13.05 Raden maar.) 14.00 Huisbe zoek. 14.10 Van Ta-ta tot totale taal. 14.20 (S) Aspekten van de ka mermuziek (opn.) 14.50 Meer over minder: de stem van de sprekende minderheid (15.3015.32 Nieuws.) 16.45 (S) Journaal Anno Nul, hoor spel. 17.00 (S) NCRV-Vocaal ensem ble. 17.20 Uitzending van het minis terie van economische Zaken. 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 )s) Aperitieflicht muziekprogram ma. 18.30 Nieuws. 18.41 Veel ge vraagde gewijde muziek. 19.00 De kerk vandaag nieuws en com mentaar. 19.10 Programma voor blinden en slechtzienden. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.30 (S) Woensdagavond muziekmagazlne. In geen van de )en Haag vandaag. 22.50 (S) Kunstkroniek 23-20 (S) Signaal muziek van ei gen tijd (opn.) 23.55 Nieuws. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 (S) Dag woensdag. 7.54 Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Ac tualiteiten. 8.22 (Si Dag woensdag (vervolg). (Om 8.35 Van alle markten thuis) 9,00 Radioweekblad, met om 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolradio 10.15 Koning Klant; 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03 Op de koffie. 12.00 Mlddel- burgcentraal. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac tualiteiten. 13.25 (S( Licht ensemble met zangsolisten. 13.45 Gesproken 18.30 (S) Klink Klaar zonder non sens 19.30 (S) Licht orkest met zangsollsten. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge varieerd regionaal programma uit Apeldoorn. 21.00 (S) Popsmuk 22.30 Nieuws. HTLV II 240 IJl en FM-kanalen. 7.00 AVRO 7.00 Nieuws. 7.02 Steevast. 8.00 Nieuws. 8.02 Radiojournaal. 8.05 Steevast (vervolg). 9.00 Nieuws. 9.03 De negenuurshow. 10.00 Nieuws. 10.03 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws. 12.03 Radio journaal. 12.06 Zet 'm op. (13.00 Nieuws) 14.00 Nieuws. 14.03 Super clean Dreammachlne. 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte platen (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal- 17.06 Postbus 700:verzoekplatenpro- gramma. (Carmlchael); Red River rock (Reed); Baubles, bangles and beads (Wright); Generoso (Raymat); Midnight sun (Burke); Forty miles (Rodgers); Colorado rock (Wende); Five will get you ten (Clark); Sub dued )McLean); Sundu (Clark); Just one more chance (Coslow): Acquitted (Quebec); Brother can spare a dime (Harburg); Que's dl- a (Quebec). Nederland I NOS/NOT: 10.45-«12.00 Schooltelevi sie. KRO: 17.00-17.45 (ged. K.) Kin derprogramma. NOS: 18.45 (K) De Fa tjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 iK) Van gewest tot ge west. 19.50 (K) Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme. NOS: 20.00 (K) Journaal. 20.20 Zendtijd Politieke Par tijen: het G.P.V. NOS: 20.30 Vijan den, speelfilm uit 1967. (Rijkskeuring: 14 jaar). 21.55 Uitzending Stichting Socutera. NOS: 22.10 Studio Sport. 22.35 (K) Journaal. 22.40 Den Haag vandaag. 22.45-23.10 (K) Graag ge daan, gesprek. Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. KRO: 19.05 (MIK: muzikaal amusementsprogram ma. 21.45 Interview. 22.20 Muzikale 20.21 (K) Studio Vrij: Inf. progr. over vrije tijdsbesteding. IKOR/CVK/RKK 22.05 (K) Kenmerkt: Patrick O. en John Mc. een Iers draaiboek. NOS; 22.30-22.35 IK) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5