Bekendheid
valt mee
Groenoordhal
Gaatjes in blaadjes
Lezers schrijven
'Family Affair' in de Lakenhal
Enquete van scholieren
leert:
Verander economisch
systeem voor onderwijs
BEGROTING IN DETAILS
Staatsdiploma B
ziekenverpleging
WOENSDAG 1 DECEMBER 1971
LEIDEN
LEIDEN Wat doen zes meisjes op de buitengalerij
van de Groenoordhal? De hal is een beetje hun bezit ge
worden sinds ze zich er intensief mee hebben bezig ge
houden. Dat begon met een verkenning en het eindigde ftiet
een enquete naar de bekendheid met de Groenoordhal.
Het zijn (v.l.n.r. op foto Holvast» Lunette Nederpelt uit Noordwijk
Mirjam Perquin uit Leiden. Cora v. d. Hoorn uit Langeraar Tineke'
Hoop uit Leiden, Mary van Lit uit Leiden en Liesbeth Godijn uit
Leiderdorp en ze zitten in A2 havo op de Agnes scholengemeenschap.
In een werkweek op school kregen ze de opdracht zoveel mogelijk
te weten te komen over de Groenoordhal. zoals andere groepen naar
de brandweer, het Elisabethziekenhuis en andere bedrijven en in
stellingen gingen. De directie van de Groenoordhal vroeg een tegen-
dienst: een enquete te houden.
Het zestal ging de Leidse binnenstad in en enqueteerde op een
voudige wijze 351 voorbijgangers: 219 uit Leiden en 132 van buiten
Leiden, voornamelijk uit de regio afkomstig (of Leiden een streek-
centrum is!).
Van de 219 Leidenaars bleken er 196 de Groenoordhal te kennen
en de weg erheen te weten. Nooit van de hal gehoord hadden 23 ge-
enqueteerden.
Van de 132 voorbijgangers van buiten Leiden wisten liefst 104 op
hun duimpje wat en waar de Groenoordhal is. Achtentwintig hadden
er niet van gehoord.
Van de 219 Leidenaars waren 171 weieens in de hal geweest en 48
nooit. Het percentage lag bij de niet-Leidenaars anders: 71 waren er
wel geweest, 61 niet.
De meeste bezoekers kenden de Groenoordhal van de Leidato één
van de ijsrevue's en van het deelnemen aan sportwedstrijden Op
merkelijk weinig geënqueteerden noemden meteen de veemarkt
Er wordt vaak gezgd, dat men de Groenoordhal niet weet te vin
den. Dat is de reden waarom in de raad al enkele malen is aange
drongen op een bewegwijzering naar de hal. Met de resultaten van
dez enquete al zegt zoiets natuurlijk niet alles in de hand kun
conclusie trekken, dat het met de bekendheid van de hal erg
meevalt.
Vrijgelaten Het sinds 1968 gede
porteerde voormalige Griekse parle
mentslid van de "Unie van het cen
trum" Takis Katsikopoelos heeft toe
stemming gekregen zijn verban
ningsoord. het dorp Agios Nikolaos
in de Peloponnesus, te verlaten. Ook
de vroegere afgevaardigde Elenie
Bena van de uiterst linkse EDA-par-
tij is vrijgelaten
Bulgaren In Moskou De Bul
gaarse leiders Zjiwkow en Todorow
hebben gisteren onverwachteen be
zoek gebracht aan de leiders van de
Sowjet-Unie om de voorbereidingen
te bespreken voor een Europese vei
ligheidsconferentie en de situatie in
Pakistan.
LEIDEN Ook tijdens de gister
avond gehouden begrotingscommis
sievergadering (voor algemeen be
stuurlijke zaken) handelden de ge
stelde vragen weer voor een gTOot
deel over detailpunten.
"Kunnen de ambtenaren van de
burgerlijke stand geen toga's krijgen
om tijdens de huwelijksvoltrekking te
dragen". "Kunnen de losse blaadjes
die het bureau voorlichting verlaten
niet geperforeerd worden om in een
multo-map gestopt te kunnen wor
den? Waarom verschijnt de knipsel
krant niet meer?". Dit soort vragen
eiste een vrij groot deel van de be
schikbare tijd op, temeer daar som
mige raadsleden over dergelijke vra
gen geruime tijd bezig kunnen blijven.
De behandeling van het gemeente
archief vroeg slechts weinig tijd. "De
samenwerking tussen archief en La
kenhal is behoorlijk. Het huidige ar
chief voldoet aan alle wensen", aldus
archivaris Downer.
Aanzienlijk langer duurde de be
handeling van de afdeling voorlich
ting. Met name bestond ongenoegen
bij de heren Van Aken (PvdA).Zun-
derman (DS'70) en Driessen (KVP)
over de beperkte omvang van het
boekje "Wegwijs in Leiden", dat aan
alle nieuwe inwoners van de stad
wordt uitgereikt. "De adressen zijn
I inmiddels voor de helft veranderd en
I er wordt te weinig informatie ge-
geven", aldus Van Aken. Burgemees-
ter Vis antwoordde dat het niet mo-
gelijk is om een complete encyclo-
I pedie van Leiden samen te stellen.
I Wel moet er volgens hem gestreefd
worden naar actualiteit en goede
vormgeving van het boekje.
Met de doorlichting van het secre
tarie-apparaat wilde burgemeester
Vis wachten tot het hele probleem
van de overbelasting by het ambte
narenapparaat besproken zal worden.
LEIDEN lm het psychiatrisch
ziekenhuis Endegeest zijn geslaagd
voor het staatsdiploma B ziekenver
pleging de zusters M. E. Blom, P. M.
J. M. Borjans, H. M. van Deurzen,
M. J. E. van Griensven-Beliën, P. W.
Jonkers, I. D. v. d. Marel-Noort, A.
Mijnders, W. M. Nanne, C. Paauw,
E. J. de la Rie, A. Smit, D. E. M.
Steijaert en de heren L .F. Bosman,
A. G. C. Kop, Th. W. M. van Schaik.
ADVERTENTIE
Ford Escort
AUTOMOBIELBEDRIJF
Rijnland N.Y.
v. d. Valk Boumanweg 71,
Leiderdorp, telefoon 30325.
Lammenschansplein 6, Leiden.
Telefoon 42451.
Bij de Leidse onderwijsdemonstra-
tie van maandag werden wij (een
handjevol studenten en scholieren)
toegesproken door Dick Couprie. Als
naïeve demonstreerder verwacht
je d'an dat de heer Couprie in zijn
toespraak het beleid van minister
Van Veen en van de hele regering
Biesheuvel zal veroordelen. omdat
deze regering de belangen van de
defensie en de economie boven za
ken als onderwijs, milieuhygiëne en
algemeen welzijn stelt. En dat hij
zijn solidariteit zal betuigen met de
onderwijsdemonstratie in Utrecht,
en de studenten zal oproepen sa
men met ouders, vakbewegingen,
leerlingen van kleuterkweekscholen
en pedagogische academies, onder
wijzers en docenten verder te strij
den voor een beter onderwijsbeleid,
waarbij het kind een redelijke kans
geboden wordt zich te ontplooien.
In plaats hiervan vond de heer Cou
prie het noodzakelijk te wijzen op
de terugslag in onze economie en
op het feit dat de maatregelen op
onderwijsgebied noodmaatregelen
zijn. Nu vraag ik mij af, of wij, als
wij een zodanig economisch sy
steem hebben dat er wel nog steeds
winsten worden gemaakt, en er
dingen geproduceerd worden die nie
mand echt nodig heeft, maar dat
ons niet in staat stelt de kinderen
goed onderwijs te geven en gelijke
en redelijke ontplooiingsmogelijk
heden te bieden, of het dan niet hard
tijd wordt ons economische systeem
te veranderen.
Nelly Kukler,
Leiden
Oorlog en
vrede (2)
In aansluiting op het artikel van
de heer Teljeur onder de kop:
"Wie geen oorlog wil, werke aan de
vrede" zou ik willen opmerken dat
het plan van Edward Bellamy, ge
titeld „Looking Backward" uit 1888
reeds is voorafgegaan door een
groot aantal boeken sinds 1844.
Enige aanhalingen uit deze boeken
zijn:
1. Vooroordelen worden door de
mens zelf geschapen. Zij vormen
de barricade die de erkenning van
de eenheid in verscheidenheid van
de mensheid tegenhouden. De ver
schillende rassen en nationaliteiten
geven waardevolle kleur aan het ge
heel.
2. Durende vrede kan tot stand
komen als alle mensen bewust ge
hoorzamen aan de wil van God. Al
le problemen kunnen in overleg wor
den opgelost, mits de mens de een
heid hoger stelt dan het eigen ik.
3. Wereldgemenebest met We
reldhulptaal en Wereldgerechtshof.
De eenheid der mensheid moet lel
den tot de oprichting van een we
reldstatenbond, waarin alle naties,
rassen, godsdiensten en klassen
duurzaam zijn verenigd en waarin
de autonomie van de lid staten en
de persoonlijke vrijheid en het initia
tief der onderdanen worden gewaar
borgd.
Een uitgebreider relaas zou te ver
voeren, maar dit is slechts een op
pervlakkige opsomming uit de boe
ken. Een ieder die meer van deze
boeken wil weten kan gerust con
tact met mij opnemen.
Frans Devilee,
Leidseweg 463,
Voorschoten.
In de kou (2)
Naar aanleiding van het ingezon
den stuk "In de kou", het volgende:
Het echtpaar is in Januari a.s. 1
Jaar getrouwd, en het heeft mijns
inziens nog geen recht van spreken,
omdat er zoveel mensen langer in
wonen met 2 of meer kinderen, dia
ook beroerd zitten.
Komt u maar eens bij ons kijken.
Mevr. D. Janssen
Prins Hendrikstraat 12,
Leiden.
Jan TooropCharley Toorop en Edgar Fernhout
LEIDEN Het stedelijk museum
„De Lakenhal" brengt tot 16 ja
nuari een selectie van schilderijen
van Jan Toorop. Charley Toorop
en Edagr Fernhout. Deze drie ge
neraties vader Jan Toorop, zijn
dochter Charley en zijn kleinzoon
Edgar Fernhout laten een conti
nuïteit in de Nederlandse schil
derkunst zien die uniek is, ze
ker op dit niveau. Er is naar ge
streefd een beeld van deze drie
kunstenaars te geven waarin de
nadruk in de eerste plaats valt
op hun persoonlijkheid en op de
specifieke kenmerken en kwali
teiten van hun werk. De meest
karakteristieke perioden zijn
./oor deze periode uitgekozen.
Als Je de tentoonstellingsruimte
oinnenkomt zie je allereerst de schil
derstukken van de in 1912 geboren
ïdgar Fernhout. Er hangen drie
doeken uit zijn vroege tijd, de Jaren
dertig. Dat, wat men gewoonlijk als
„achtergrond" beschouwt, vormt het
onderwerp van deze schilderijen.
Bijvoorbeeld: „Open raam". Het lijkt
ruimtelijk te zijn, maar het is tege
lijkertijd ook weer vlak. Er komt een
wisselwerking tot stand tussen de
drie dimensionele ruimtelijke voor
stelling (het open raam zelf) en de
twee dimensionele abstraktie. waar
bij het alleen om de werking van de
vlakken gaat en het er niet toe doet
of het nu een open raam of iets an
ders voorstelt. Het resultaat ts
boelend. Fernhout's werk van de
laatste 12 jaar is non-figuratief. Het
bestaat uit elkaar overlappende
vlakjes kleur. Er is geen perspectief
meer aanwezig. Neem nu zijn „Bos-
laan". Fernhout wil hier het karak
ter. de totaalindruk van een boslaan
geven, waar Je „door de bomen het
bos niet meer ziet". Zowel de ruim
te, de lucht, als de bomen worden
uit dezelfde soort vlakjes opgebouwd.
Lucht is overal, niet alleen boven
ons hoofd, maar ook om ons heen,
en Fernhout brengt dit tot uiting
door consequent overal de blaüwe
luchtvlakjes te laten zien. Vaak In
spireerde de natuur hem tot zijn ab
stracte werk. Erg mooi is ook
„Herfst", waar de sfeer van
licht, dat door nevels heendringt erg
overtuigend opgeroepen wordt.
Vervolgens komt men op de rond
gang over de tentoonstelling bij het
werk van Jan Toorop, die leefde van
1858 tot 1928. Hij kreeg zijn oplei
ding aan de akademie van Amster
dam en Brussel. Op deze tentoon
stelling zijn vooral zijn beginperio
den, impressionistisch, divisionis-
tisch en symbolistisch, goed verte
genwoordigd. In de stippeltjes-stijl
zijn vaak boeren weergegeven. De fi
guren zijn monumentaal. Ondanks
het perspectief maakt het geheel
soms toch een platte indruk. Om
streeks 1890 kwam Toorop tot het
symbolisme en de Jugendstil. De
enorme tekening op linnen, „De
sfinx", is opvallend. De sfinx is het
symbool van de raadselachtigheid,
van de problemen, waaronder de
mensheid gebukt gaat. Je ziet de
mensen letterlijk gebukt zitten on
der het beeld van de sfinx. De hele
tekening zit trouwens vol symboliek
Het geheel ls Li de vloeiende, gol
vende „slaolie-stijl". Vooral het haar
van de figuren laat dit in optima
forma zien.
De portretstudie van Pablo Casals
ls vlot opgezet.
Tenslotte de schilderijen van de
dochter Charley <1891 tot 1956). De
nadruk valt vooral op haar werk uit
de jaren dertig en veertig., dat ar
tistiek gezien het meest overtuigend
is. Zij schildert vooral veel portret
ten en stillevens. Haar figuren doen
„gebeeldhouwd" aan. Vaak lijkt het
elkaar uit het vlak wegdruk-
of zi
ken.
De koppen op de voorgrond zijn
dikwijls kleiner dan die op de ach
tergrond, dus precies het tegenover
gestelde van wat Je van perspectief
verwacht. Haar zelfportret is opval
lend: Zij moet een zeer energieke en
kordate vrouw geweest zijn. De „Me
dusa kiest zee" laat een gipsen kop
in de branding zien. Het doet spook
achtig aan.-Haar schilderij met twee
vrouwelijke naakten ls ondanks de
„foute" anatomie (de schouder klopt
niet) toch een sterk stuk werk. Het
laatste doek van deze tentoonstelling
vormt een passend besluit: Char
ley's trotse familieportret „Drie ge
neraties".
De catalogus (met veel reproduk-
ties) en een dia-klankbeeld maken
de ontwikkeling van deze drie gene
raties Toorop verder duidelijk. Na de
sluiting op 16 januari gaat de ten
toonstelling naar het Dordrechts
museum (tot 5 maart 1972) en ver
volgens naar het Groninger museum
(tot 9 april). Op de foto links boven
Jan Toorops „De dorpelwachters der
zee", op de foto rechts boven Char
ley Toorops „Medusa kiest zee" en op
de foto hiernaast Edgar Fernhouts
„Open raam".
HANNY RENEMAN