Voor de meeste vrouwen is ^en actrice een luxe slet' De gevangene Clint Eastwood: Films in Leiden coebergh rangoise Fabian houdt meer van fibn dan van toneel Met een miljoen coebergh is beste maatjes met up dranken tonic of sodawater Bijzondere films op de Cinemanifestatie IJDAG 26 NOVEMBER 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 23 RIJS „Komt u uit Holland?" vraagt Fran£oise Fabian, leuk, ik heb een keer Mata-Hari gespeeld, in een tv-film. juérite hoe heet ze ook weer •t is nog vroeg op het afgeschutte terras, zeker voor een ce die de vorige avond op het toneel heeft gestaan. In Ha- Pinter's nieuwe stuk Old Timesdat in vertaling C'etait heet. Frangoise speelt Anna, de mysterieuze vriendin van -jer binnen, wil je een borrel. Daarmee kun je geen karakter opbouwen en van de regisseur de goede niet te na gesproken hoef je meestal ook niets te verwachten. Zijn aanwijzin gen zijn alleen nu loop je maar links, wacht even en gaat zitten. Als je dan zegt: oké. maar wat is het voor een vrouw? kijkt hij je aan als of je gek bent. Je hebt het scenario toch gelezen? Jawel, maar weet je wat daarin staat: nu loopt ze naar links, wacht even en gaat zitten". PINTER Dit lijkt een geschikt moment om over C'était Hier te beginnen. „Ik had nog niet eerder een buitenlands auteur gespeeld, alleen Euripides: Vrouwen van Troje, maar dat gaat zó boven de nationaliteiten uit. Toen ik van Pinter Le Retour (Thuis komst) zag, zei ik bij mezelf dat ik dolgraag die vrouwenrol had willen doen. Dat was de eerste Pinter die hier succes had. We lopen in Frank rijk echter achter op de toneelont wikkelingen. Maar het is ontzettend moeilijk: ik speel het nu alweer een maand, maar nog steeds heb ik het gevoel dat ieder gebaar wat ik maak eigenlijk te veel is. En bij het le zen vond ik het heel humoristisch, maar bij de repetities, bij het spe len heb ik dat nooit meer terugge vonden". „Maar ik had het niet willen mis sen. Ik hou meer van film dan to neel. Dat wordt vaak een sleur, een belasting voor je privéleven. Maar tussen een interessant toneelstuk is een onbeduidende film zal ik altijd het eerste kiezen. U bent verloofd met de acteur Marcel Bozzufi. Ze schiet in de lach. „Verlóófd? We wonen al acht jaar samen. Ik heb hem ontmoet bij een Maigret- film. met Jean Gabin. En het gaat erg goed zo. Het fyne is dat zijn ncoise Fabian, zich achter rote zonnebril en met vele n zwarte koffie wapenend de nieuwe dag: „U moet van li nog geen intelligente uitspra- iver Pinter verwachten. Mis- over een uurtje, als ik wat •der ben. Vraag eerst maar iets elijkers". ;t begin van uw carrière, n een echte carrière is pas een jaar of vier sprake, maar eel al sinds 1954. Mijn eer- rote filmrol was in een film ïrigitte Bardot. Hoewel ik een onger ben dan Brigitte, moest jenover haar prille meisje de ineerde oudere vrouw spelen held niet krijgt. Omdat die ien succes werd, kreeg ik daar- llemaal van dergelijke rollen, carikatuur op de sophisticated in kluchten met Fernandel en ie-thrillers". een wederzijdse vriend, Gé- Philippe, leerde ik Jacques r (de beste Franse cineast van oorlog) kennen. We zijn in getrouwd, hij was toen 52, rijpheid en jeugd zijn voor mij andere zaken dan leeftijd, ven met hem was 'n geweldi- rvaring, maar het heeft maar [jaar geduurd. Toen is hij ge in, aan een afschuwelijke ziek- lemochromatosis, een overpro- van ijzer in het bloed", cques was dood, Gérard Phi- was dood. Ik ben toen onder en in het werk. om te verge- n om te verdienen voor mijn ,ertje Marie. Als de weduwe ir en door mijn vroegere rollen ik steeds oudere vrouwen spe- !k nam iedere rol aan. In Ita- ïrd ik de vaste co-produktie ac- Contractueel moest er in be- le films een Franse atrice mee- waarvoor verder zich nie- intereseerde. en dat was ik. laast speelde ik toneel: Molière Comédie Frangaise, boulevard- en. Soms was dat fijn, meestal herinner me een musical-achti- trodie op Le Cid van Corneille, e zwager van Charles Aznavour reven had. Dat was van een vul- ?it! Ik stond iedere avond te in schaamte". DWEILEN oen kreeg ik, voor het eerst een je in een film van een behoor - regisseur, Louis Malle, tegen- Belmondo in Le Voleur. Ik had gehoord dat Luis Bunuel Belle >ur zou gaan maken en ik wist lalle een goede vriend van hem Ik vertelde hem dat ik dolgraag onder Bunuel zou willen spe- Hij zei: waarom ga je niet ge- vragen of hij een rol voor Je Dat heb ik toen met tende knieën gedaan. Ik it de hoer met het zweepje spe- Geen belangrijke rol, maar voor iel zou ik ook linksachter in leeld alleen maar vloeren willen len". aarna heb ik een jaar lang Fey- 's Vlo in het Oor gespeeld, samen Jean-Claude Brialy. Op een d werd er op de deur van mijn Ikamer geklopt. Iemand die afspraak met Brialy had, maar vas er niet. Ik liet hem binnen iven te wachten. Het was de re ar Eric Rohmer, die met Brialy een film had willen praten. We ten in gesprek en de volgende kwam hij me 't scenario van Ma chez Maud brengen, met de rol ik altijd van gedroomd had", opnamen waren een feest voor het werken met Rohmer en tignant, de rol zelf. Maar we ge len allemaal dat het een film een tamelijk klein, gespeciali- publiek zou worden. Maar toen een van de tien bioscoopsucces- in Frankrijk werd, prijzen kreeg. Oscar in Hollywood werd het maal een droom, die niet alleen ien magere jaren zin gaf, maar een nieuw startpunt", edereen zei: waar heb jij Je ang schuilgehouden? Of: wat zie nog goed uit voor je leeftijd. Ze iten dat ik al een flink eind in 'eertig was. Ik kreeg een heleboel biedingen en iedere film waarin sindsdien gespeeld heb, is een geworden. Niet door mij, ff omdat ik opeens kon kiezen uit ressante scenario's en dat vind lelangrijker dan alleen mijn ei- rol. Maar Raphaël ou le Débauché tok voor mij persoonlijk weer erg ikbaar gebleken". Bet zal wel komen omdat ik oor- inkelijk toneelactrice ben, maar ik i Maud en Raphaël daarom zo omdat ze zo'n goed geschreven og hadden. Vaak is filmdialoog een: hoe gaat het ermee, kom succes gelijk is begonnen met het mijne. Z waarin hij de moorde naar speelde ging in de zelfde tijd ln première als Ma Nuit chez Maud. Het is nooit goed als een van de partners minder succes heeft, ze ker niet voor de man. Hij gaat nu spelen in zijn derde Amerikaanse film, die gemaakt'wordt door Robert Altman de regisseur van Mash. En toen lk hem leerde kennen, sprak hij nog geen woord Engels". „We zouden samen in een film spelen dit jaar, maar dat is niet doorgegaan. Maar het is erg goed. ge loof ik, dat we afzonderlijk carrière maken. Dat houdt de relatie fris. om dat je elkaar steeds weer wat nieuws te vertellen hebt. Als Je de hele dag samen voor de camera's hebt ge staan, kun je 's avonds alleen nauw- kauwen wat je allebei al weet. Maar verder hebben we erg veel gemeen: we lachen om dezelfde dingen, vin den dezelfde mensen aardig". ABORTUS U behoort tot de 343 bekende francaises die dit jaar een pleidooi hebben ondertekend ter legalisatie van de abortus. „De gedachte daarbij was de abor tus uit de taboe-sfeer te halen. Er zijn natuurlijk tienduizenden vrou wen die zich laten aborteren, maai daar wordt nooit over gepraat. We wilden laten zien dat het niets be schamends is. En bovendien zijn wij natuurlijk bevoorrecht: wij kunnen naar het buitenland gaan en ons door een goede dokter laten helpen. Maar vrouwen die niet zo bemiddeld zijn, zijn hier overgeleverd aan prutsers". „Maar achteraf vraag ik me toch af of we met die open brief niet aan het doel zijn voorbij geschoten. Juist bij de vrouwen voor wie we het eigenlijk deden. Voor de meesten zijn actrices toch al een soort luxe sletten van wie ze zich verre voelen. Die zich uitkleden voor camera's, zich door steeds andere acteurs la ten kussen, over wie ze roddels in de kranten lezen. Misschien wordt door de associatie met onze namen abor tus juist iets heel smerigs. En goede voorlichting kan in dit land niet ge geven worden, omdat het onderwerp Het is een ontzettend moeilijk pro- op de t.v. verboden is. Staatscensuur. bleem"T Elsa Martinelli CAMERA 'Met een miljoen kun je meer doen" is een vrij oude film. De komische scènes doen nogal flauw aan, omdat ze veelal aan tijd gebonden zijn. Ori ginaliteit mist men derhalve in deze film. De ingrediënten van de "misdadige" komedie be staan uit woeste auto-achtervolgin gen, fluitende kogels en daartegen over een soort "agent Smart"-ach- tige held, die zo kinderlijk en on nozel de keiharde gangsters tege moet treedt, dat hij wel moet win nen. Dit gebeurt dan ook: hij krijgt de poen en het knappe meis je. Korte inhoud van de film: Mike Madigan (Cesar Romero) sterft onder een reclamebord van de na tionale loterij ten gevolge van een messtoot. Daarvoor heeft hij nog kans gezien zijn dochter Vicky (El- sa Martinelli) een appel met daar in een sleutel toe te spelen. Jason Fischer (Dustin Hoffman) is een boekhoudertje op het ministerie van financiën. Hij verveelt zijn chef zo mateloos, dat deze hem op de misdaad afstuurt. Madigan heeft namelijk voor een miljoen dollar de belasting weten te ontduiken. Dit geld moet ergens zijn. Fisher komt midden in allerlei gangsterbendes terecht, die ook op het verborgen geld uit zijn. Door Fishers klungel achtig optreden en het nog veel klungelachtiger optreden van de gangsters weet hij, met behulp van Vicky, en haar sleutel, het geld te vinden. STUDIO De hoofdrolspeler be paalt vaak het niveau van een film. Sommige acteurs spelen per de finitie zelden in een matige of slechte film, anderen zullen het nooit verderbrengen dan hooguit 'n redelijke B-film. Clint Eastwood is een typische vertegenwoordiger van deze laatste categorie. Hij maakte indertijd furore in de tele visie-serie Rawhide en daar is hij nooit helemaal overheen gekomen. De film „The Beguiled" is een kolf je naar Eastwoords hand. Een har de, maar in de grond toch wel eer lijke Yankee wordt zwaar gewond, naar een meisjeskostschool ge bracht. Eenmaal op krachten palmt hij de directrice van de school, de lerares Edwina en het meisje Ca rol in. Edwina treft hem op een ge geven moment aan in het bed van Carol ,Zij wordt zo boos, dat ze hem van de trap afgooit, waarbij zijn been geheel versplintert. De di rectrice besluit het been te ampu teren. Als de Yankee weer bijkomt en merkt dat hy een been mist ontsteekt hij in woede en dreigt alle meisjes waarin hij zin heeft te zullen verkrachten. De directrice besluit hem te vergiftigen door middel van giftige paddestoelen. De man overlijdt en het leven op de kostschool gaat weer zijn gewone Alles bij elkaar een ta melijk on- gangetje. waarschijnlijk gegeven, dat boven dien nog is uitgewerkt op zo'n ma nier, dat je je constant zit af t vragen waar men de onzin vandaa: heeft gehaald. Gelukkig is regisseu Donald Siegel er in geslaagd he illlilllWUIIIII geheel nog enigszins vlot te laten verlopen en is de fotografie soms prachtig. Aan het zwakke verhaal, kan dit echter weinig verhelpen. Het geremde liefdeleven van Sawako REX Een dilettanterig in el kaar gedraaide psycho-analytische seksfilm deze week in het theater, aan de Haarlemmerstraat. De ma kers van deze Japans-Duitse co- produktie hebben namelijk een werkstuk afgeleverd, waarover Freud waarschijnlijk alleen maar het hoofd zou hebben geschud. Toch is „Love in sex and life" zo als de Engelse titel luidt niet hele- naal zonder spanning. De film gaat in hoofdzaak over 't meisje Sawa ko dat met haar vijfentwintig jaar nog maagd is en het niet op kan brengen om met wie dan ook naar jed te gaan. Hoewel ze als modete- kenares in niet al te preutse krin gen verkeert heeft een ziekelijke ingst voor geslachtsverkeer, tot groot verdriet van haarzelf en van ïaar geliefde. De laatste duikt dan •.amen met zijn broer, die er een rtsenpraktijk op na houdt, in Sa- wako's verleden om de oorzaak van ;aar seksuele remmingen op te spo- en. De filmbeelden, die al tijdens de eerste meters erg veel bloot laten 2len, krijgen naarmate het raadsel lichter bij zijn ontknoping komt, een suggestiever karakter waardoor de spanning vrii aardig wordt opge voerd. Tot het moment echter dat de verliefde en naar wat meer licha melijkheid dorstende jongeman bij zijn speurtocht naar het verleden op Sawako's broer stuit. Al gauw wordt dan duidelijk dat deze wat oudere knaap met zijn louche uiter lijk verantwoordelijk is voor de ge remdheid van z'n zusje. Hy immers is het die het meisje in haar kin derjaren na een schommelpartijtje in de tuin van het ouderlijk huis heeft verkracht. Het slot van de film is derhalve een anti-climax, maar nogmaals: wie seks en span ning zoekt komt bij het zien van deze in kleur opgenomen film toch wel aan zijn trekken. FRANCOISE FABIAN Reprises en prolongaties LIDO houdt het nog altijd op de film "Wat zien ik?" Duidelijk een ijzersterke verfilming door Paul Verhoeven van Albert Mols even sterke grapjes uit het rosse Amsterdamse leven. In de ho ofd- rollen Ronnie Bierman en zij-van boven Sylvia de Leur. TRIANON Ook Blue Movie blijft nog meedoen aan de race al heeft de theaterdirectie aangekondigd dat het de laatste week zal zijn. Onderwerpseksdromen in de Bijl mermeer. De critici hadden wei nig goede woorden over voor de ze film van De la Parra en Ver stappen. Dat het publiek er duide lijk anders over denkt blijkt over duidelijk uit de reeks prolongaties. LUXOR Dit theater brengt een reprise van Django, een Ita liaanse western met een lange ac tie en 'n ko rte naam. In de hoofd rollen van deze door Sergio Cobruc- ci geregisseerde film ziet u Fran co Nero en Angel Alverez. Neem de proef maar op de som: Bij 2 literflessen Coebergh bes senjenever - van bovenstebeste bessen - krijgt u een fraai long drinkglas cadeau, 'n Scheutje Coebergh beste bessen met Seven Up, tonic of sodawater - en als u wilt een blokje ijs-maakt de feestdagen nóg feestelijkerl HELE LITERFLES UTRECHT (ANP) Tijdens de vierde Cinemanifestatie, die van 2 t/m 10 februari 1972 in Utrecht wordt gehouden, zullen onder meer de volgende films worden vertoond: drie Franse, „Rendez-vous a Bray" van André Delvaus, „Une femme douce" van Robert Bresson en „Blan che" van Walerian Borowczyk. Drie Westduitse, „SPQR" var? Vol- ker Koch, „Lenz" van George Moor se en „Götter der Pest" van Rainer Fassbinder. Twee Amerikaanse, „Trash" van Paul Morresey en „Punishment Park" van Peter Watkins, en ver der uit de Sowjet Unie Uncle Wan- ja" van Andrei Konschalowski, uit Hongarije „Agnus Dei" van Miclos Jansco, „The Ceremony" van Na- gisa Oshima en uit Joegoslavië „The role my family played ln the world revolution" van Bata Cenoic. Volgens Huub Bals, als directeur van de Stichting Cinemanifestatie organisator van dit filmfestival, zijn deze films elk in hun soort bijzon der maar onderling niet te vergelij ken. De enige overeenkomst zou, aldus Bals, kunnen zijn dat deze films nooit de Nederlandse bioscopen zouden hebben bereikt. De films zijn gekozen op hun artistieke waarden en niet omdat men er enorme kas successen van verwacht. Getracht wordt zoveel mogelijk re gisseurs naar Utrecht te laten komen voor een ontmoeting met filmcritici en publiek. Tijdens de Cinemanifestatie in 1966 zonder subsidie begonnen maar nu ondenkbaar zonder subsidies van Rijk, provincie en gemeente wor den 22 hoofdfilms en een groot aan tal korte films getoond. Welke overi ge films te zien zullen zijn is nog niet bekend, omdat daarover nog on derhandelingen gaande zijn. De openingsvoorstelling wordt vol gens Huub Bals een eerbetoon aan de Franse producente Mag Bodart. die hiervoor naar Utrecht komt, we gens haar verdiensten voor de film kunst. Openingsfilm is de door haar geproduceerde film „Rendez-vous a Bray". Na vertoning in Ut'recht gaan al le films naar Eindhoven en vervol gens naar Antwerpen in welke plaatsen elke film één keer zal wor den vertoond. Bert v. (1. Helm met T empo T earn tegen Scylla 1 LEIDEN Het eerste team van Scylla wacht morgenavond in de tafeltenniscompetitie een „aardige" wedstrijd. In het duel met Tempo Team treden Gerard Bakker, Mi lan Stencel en Anton Will van Zoe- len namelijk aan tegen Wim Schoo- nemeier, Nico van Slobbe enoud clubgenoot Bert van der Helm. De wedstryd in de militaire sporthal begint om half zes. Atletiek De 32-jarige Austra- jische atlete Pamela Ryan-Kilborn heeft donderdag tijdens internatio nale wedstrijden in Melbourne het wereldrecord op de 200 meter hor den met eentlen'de seconde verbe terd en gebracht op 25.7 sec. Het oude record op dit incourante nummer stond op naam van haar zelf, de Poolse Teresa Sukniewicz en de Oostduitse Anneli Ehrhardt Jahns. PONTIAC x horloges, fijne horloges beroemd om kwaliteit, garantie en service Pontiac tijd - juiste tijd In "Young Winston", een film over het leven van Sir Win ston Churchillt komt de slag bij Omdurman in Soedan aan de oever van de Nijl in 1898 voor, waarbij luitenant Churchill zich in het heetst van de strijd wierp tegen de derwisjen. In de film wordt de figuur van de Britse staatsman uitgeheeld door Simon WardJohn Mills speelt de rol van generaal Sir Herbert Kitche ner, aanvoerder van de gecom bineerde Brits-Engelse strijd krachten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 23