Eindelijk gerechtigheid
voor het gevoelige lied
Kritiek op de
Goncourt-jury
vandaag...
...e/7 gisteren I
Groeiende vraag naar Hollands populair
Banketbakkerij FA. A. VAN DER HEIJDEN
MERGPIJPJES
banket
TV morgen]
WOENSDAG 24 NOVEMBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
„Dit wordt het jaar van het Nederlandse lied" luidt de uit-
spraak van de grootste sentimentvertolker Gert Timmerman.
I En hij krijgt gelijk want in de eerste helft van 1971 schreven
platenmaatschappijen en uitgevers van Nederlands repertoire
verkoopcijfers in hun boeken bij die tot nu toe nog nooit zijn
behaald.
Er kan zelfs gesproken worden van
het doorbreken van een taboe. Een
ommekeer die volgens de platenge-
schiedenis wordt toegeschreven aan
de avond waarop de Zangeres zon
der Naam in de „Gerard van hét
Reve-show" werd gehaald. De men
taliteit veranderde op slag. De mi
crofoon ging wijd open voor het
Nederlandse lied. Het was niet lan
ger minderwaardig voor een discjoc-
hey om een gevoelig Nederlands
plaatje te draaien.
Hans Wilbrink, promotor van pla
tenmaatschappij Dureco die veel
weke platen op de markt brengt,
zegt: „Timmerman heeft gelijk. Nog
nooit hadden we zoveel hits in dp
top 40 als nu. Eindelijk zijn ook de
andere platenmaatschappijen er
achter gekomen dat in Hollands po
pulair een goeie boterham valt te
verdienen. Wij wisten dat vijf jaar
geleden al maar toen keken de an
deren op ons neer. Sommigen men
sen doen dat nog. maar daar trek
ik me niets meer van aan."
„Onze1 omzet is verdubbeld. Komt
mede door onze producer-tekst
schrijver Pierre Kartner. Die man
heeft gouden handjes. Zo'n 75 pro
cent van al het Nederlands reper
toire is nu van ons". Hij komt met
verkoopcijfers. Van de twee lang-
spelers die Corrie en de Rekels bij
Dureco maakten, gingen er tot nu
toe 140.000 en 185.000 van de hand.
Wilma's „Zou het i erg zijn lieve
opa" lag ook goed in de markt. Ze
kreeg er een gouden single (100.000
exemplaren zijn er verkocht) voor.
Jacques Herb „Manuela" was goed
voor 520.000 kopers. 'De elpee „Mid
dernacht" van de Gebroeders Brou-
is de 250.000 gepasseerd.
au een nieuwe lading Hollands re
pertoire komt eraan. Deze maand
brengt Dureco de derde elpee van
Corrie en de Rekels uit.
„Deze plaat slaat alles, let maar
Wilma zal ook voor een nieuwe
langspeler zorgen. De Kermisklan-
nemen hun derde elpee op en
langspeler met kerstliedjes staal
ook op de lijst. Heel de Dureco-stal
doet er aan mee: Wilma, Jacues
Herb, de Riwies. Ben Cramer. Va
der Abraham, de Kermisklanten en
Corrie.
LEVENSLIED
ïan met de gouden handjes
Pierre Kartner, woonachtig in Bre-
i blij met de doorbraak van
het gevoelige lied: „Eindelijk ge
rechtigheid. We vinden steeds meer
klankbord bij het grote publiek.
Ik ben een grote voorvechter van
het Nederlandse lied. niet van de
smartlap maar van het oprechte le
venslied. Een smartlap is wat an-
wanneer je bijvoorbeeld door
blijft zeuren over Magdalena, die op
het kerkhof ligt, die een man had
die zoop, die geen geld thuis afgaf.
Mijn nummers hebben wat tekst
betreft een bepaalde inhoud. We
moeten af van liedjes als ik hou
van jou, blijf je trouw, enz. Dat is
niks voor mij. Ik wil 90 procent
van de bevolking met mijn liedjes
bereiken, ben niet tevreden met de
40 procent van Gert Timmerman en
Johnny Hoes. Ik wil meer dan al
leen de man met de thermosfles."
Pierre Kartner schrijft al vijftien
jaar teksten. „In het begin was het
vechten tegen de bierkaai", zegt hij.
In het totaal leverde hij tekst en
muziek voor zo'n 3000 schijven. Hij
maakte liedjes als „Zou het erg zijn
lieve opa", „Rozen die bloeien voor
Jou en voor mij", „De clown", „Ma
nuela", „Vader Abraham", „Ik wil
nog even met je praten", „Een Jon
gen die je nooit meer vergeet" en
„Zonder het te weten". Zijn nieuw
ste: „Jij en ik blijven bestaan", van
Vader Abraham en zijn goede zo-
Behalve met teksten schrijven
houdt Kastner zich bezig met ont
dekken van nieuw talent. Zijn laat
ste ontdekking was Jacques Herb.
Kartner: „Ik ontdek niet zoveel
meer. vind het welletjes zo. Heb
m'n handen vol aan m'n sterren."
Concurrent Johnny Hoes eigenaar
van platenmaatschappij Telstar
zegt: „Ik heb me altijd voor het
Nederlandse lied beijvert maar re
ken maar niet dat Je daar een gou
den harpje of een medaille voor
krijgt. Nee zulke onderscheidingen
gaan naar een muziekuitgever die
niets van het Nederlandse lied af
weet."
Sterkste troef uit de Tesltar-stal is
de Zangeres zonder Naam. Over
haar zegt Hoes: „Zij schijnt de eni
ge zanger van het levenslied te zijn
die tot cultuur gerekend mag wor
den volgens de heren critici. De
grootste fan van de Zangeres zon
der Naam is Jan Wolkers. Hij zegt
altijd tegen me: „Als Je maar niet
vergeet dat Gerard van het Reve
een bewonderaar van haar is ge
worden door mij.'
SMARTLAPPEN
De zoetgevooisde Twentenaar Gert
Timmerman, die onder contract
staat bij CNR, licht zijn uitspraak
„het jaar van het Nederlandse lied"
toe: „Hermien en ik merken bij
onze optredens, door het hele land,
dat er steeds meer vraag komt naai
Nederlandse nummers. De mensen
zijn zo lang overgoten met vooral
Engelstalige composities dat er op
een gegeven moment grote behoefte
kwam aan Hollandse liedjes. En dat
noemde men toen smartlappen".
„Onzin natuurlijk want het is het
zelfde repertoire wat een Tom Jo-
Gert en Hermien, bekende
vertolkers van het gevoelige Ne
derlandse lied, -presenteren a.s.
zondagavond hun eigen show voor
de TROS-televisie.
nes, en een Engelbert Humperdinck
brengen".
Gert Timmerman, die zijn zaalop
tredens drastisch verminderde om
zo meer tijd voor zijn eigen gram-
mofoonplatenstudio te vinden wil
nu toch weer terug naar het podium
Hij verkocht zijn studio omdat dit
bezit financieel niet langer haal
baar bleek. Hij wil zich nu wijden
aan het componeren van gevoelige
liedjes.
Nieuw talent ontdekken wil Tim
merman niet langer. „Daar heb ik
zo'n trammelant mee gehad. Dat is
zo'n ondankbaar werk. Je steekt een
hoop geld in zulke mensen maar
zodra ze iets hebben bereikt lopen
ze naar een andere maatschappij".
Het geluid van klinkende munt
gaat tenslotte boven alles.
Nieuwe film
Pim en Wim?
SCHIPHOL (ANP) Het filmduo
Pim de la Parra en Wim Verstappen
Is per vliegtuig naar Tokio vertrok
ken voor een eerste oriëntatie in
Japan ten behoeve van een nieuwe
speelfilm.
Het wordt een thriller, die zich in
Amsterdam en in Tokio, maar bo
vendien ook in een Boeing 747 van
de KLM zal afspelen.
Het scenario is geschreven door
Ron Wunderink die werkzaam is
bij de KLM-persdienst. Hij maakt
de reis naar Japan mee. De beide
cineasten worden voorts begeleid
door de produktieleider Frans Ras-
ker en de Schotse scenarioschrijver
Charles Gormley.
ADVERTENTIE
FIJNPROEVERS
gaan voor een BOTERLETTER naar
BREESTRAAT 83 (te bezorgen op elk gewenst adres).
Onze coffeeshop-quicklunch (heerlijke pannekoeken en nog
veel meer) is in de St. Nicolaasweek ELKE avond geopend
tot 9 uur.
Radio-Luxemburg
(ADVERTENTIE)
een heel speciale plaat van de CCGC, "1 f 1
in een heel speciale hoes voor maar I
(Van onze correspondent)
PARIJS De literaire prijzenpe-
riode is begonnen met de toekenning
van de Prix-Goncourt, verreweg de
belangrijkste onderscheiding, aan
Jacques Laurent voor zijn jongste
geesteskind „Les Betises" (De dom
migheden").
De Prix Renaudot, die door een ju
ry van literaire recensenten wordt
toegekend, viel dit keer Pierre-Jean
Remy voor „Le sac du palais d'ete"
(„De zak van het zomerpaleis") ten
deel. Gelijktijdig werd het toch al
sohier onoverzienbare aantal van de
letterkundige prijzen gisteren door
de luisteraars van Radio-Luxemburg
met nog een nieuwe onderscheiding
uitgebreid, de pseudo-Goncou'rt. waar
van de debuterende romancier Dldier
Tecoin voor zijn „Abraham de Brook
lyn" de gelukkige winnaar is gewor
den.
Die laatste toekenning was vooral
bedoeld als kritiek op de officiële
Goncourt-jury die, in strijd met de
statuten, haar prijs aan een schrij
ver had gegeven die op een aanmoe
diging niet meer hoefde te wachten.
De 52-jarige Jacques Laurent, die
men een literaire duizendpoot mag
noemen, heeft onder een tiental ver
schillende pseudoniemen sedert zijn
debuut in 1948 al een onafzienbaar
oeuvre geproduceerd en gepubliceerd,
waarin ongeveer alle genres, mis
daadromans, historische verhandelin
gen. filosofische beschouwingen, poli
tieke pamfletten, toneelstukken, film
scenario's tot en met dienstbodenro
mans vertegenwoordigd zijn. Als de
geestelijke vader van de „Caroline
Cherie"-serie, die via de actrice Mar-
tlne Carol ook op het witte doek werd
geprojecteerd, was de nieuwe Gon-
court-wlnnaar onder de schuilnaam
Cecil Saints-Laurent al vrij Jong één
van de populairste en meestgelezen
auteurs van zijn land.
Zijn laatste boek, „les Betises", was
net als vele andere geschriften die
hij onder zijn eigen naam van Jac
ques Laurent uitgaf, in principe niet
voor de massale consumptie bedoeld.
Te catalogiseren valt deze nieuwe
Goncourt nogal moeilijk. Het. is een
lange schakel van dagboekbladen,
onvoltooide romanfragmenten histo
rische meditaties over 't na-oorlogse
Frankrijk, waarbij de auteur van
zijn reactionair-anarchistische ge
voelens geen geheim maakt, afgewis
seld ook met wat frivole boudoir-ont
hullingen. Daarbij blijft Jacques Lau
rent de lezer niettemin best boeien,
want zijn talent als verteller, zijn
scherpe intelligentie en zijn aanzien
lijke en veelzijdige culturele en poli
tieke bagage kunnen moeilijk bestre
den worden.
JACQUES LAURANT
Van niet minder scherpzinnigheid
heeft ook de Renaudot-winnaar Pier-
re-Jean Remy met zijn „Le sac du
palais d'été" blijk gegevein. In zijn
boek voert hij de belangrijke doch
miskende Franse schrijver Victor Se-
galen ten tonele, die in 1914 een reis
door China maakte. Segalens reisver
slag wordt door Remy, die van be
roep diplomaat is, gesteld tegenover
het huidige China.
ADVERTENTIE
met luchtige cake
en fijne crème
Let op de naam
NEDERLAND I
5.005.35 Kinderprogramma (NCRV)
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Van gewest tot gewest (NOS)
7.50 (Kleur) Tips van het Nationaal bureau
toerisme (NOS)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.20 Uitzending politieke partijen: NMP
8.30 Staatsloterij (NOS)
8.35 Uitzending Stichting Socutera
8.40 Spellbound (Obsessie) Speelfilm (NOS)
10.25 Studio Sport (NOS)
10.50 (Kleur) Journaal (NOS)
10.55 Den Haag vandaag (NOS)
11.00 Interpellatie: discussieprogramma (NOS)
NEDERLAND II
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Eddv Ready Go: muziekprogramma voo:
de jeugd (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Doek Green. Tv-film (NCRV)
(Kleur) Filmreportage over Tunesië, deel 2
(NCRV)
(Kleur) Dagsluiting (NCRV)
Kenmerk: informatie over kerk en samenleving
(IKOR/CVK/RKK)
(Kleur) Wij stellen U voor (EO)
(Kleur) Journaal (NOS)
Gisteravond verscheen Gerrit
Eerenberg op het scherm om
de VARA-gids warm aan te
bevelen. Als we een abonne
ment namen, kregen we hem
(de gids, niet Gerrit) tot Ja
nuari gratis in de bus. Ik ge
loof niet dat Je dat doen kan.
Ik vind het uitstekend dat er
reclame gemaakt wordt voor de
eigen gidsen (hoewel, je kan je
ook indenken dat er een geza
menlijke reclamecampagne
wordt gemaakt, „eet meer fruit,
lees meer gidsen"), maar dan
niet midden in een programma
zoals de KTO laatst deed.
Ook niet door middel van ie
mand als Gerrit Eerenberg. die
nu eenmaal, dankzij zijn nutti
ge. baanbrekende werk voor
Koning Klant, het aureool
meedraagt van de zorgvuldige,
waakzame kwaliteitsvergelijker
die de hand op de portemon
nee van de kijkers houdt.
Fred Emmer, die de ene dag
nog roept dat Persil witter
wast dan rood, en de volgend©
dag in het NOS-Journaal me
dedeelt dat Rood-China be
zwaar maakt tegen het lid
maatschap van de Verenigde
Naties van Wit Rusland (ik
noem maar een willekeurig
voorbeeld), kan ook niet, om
dat hij daarmee zijn betrouw
baarheidsfactor (die hoog moet
zijn voor het journaal zowel
als voor Koning Klant en bij
voorbeeld de ombudsman) aan
tast.
Je hoeft in die dingen niet
roomser te zijn dan de paus.
Ik bedoel: zo verschrikkelijk
heilig zijn het journaal en Ko
ning Klant nu ook weer niet
dat er reden is absolute absti
nentie te eisen van de mede
werkers eraan, maar iets aan
prijzen in beeld in de functie
van Koning Fabrikant maar
met het gezicht van Koning
Klant, dat is net die ene stap
te ver die je niet maken kimt.
Want ik ben in zo'n geval
gauw geneigd te denken dat de
VARA-gids dan wel beter en
goedkoper zal zijn dan bijvoor
beeld de NCRV-gids, en dat ls
niet zo (wel beter, maar niet
goedkoper).
Ik heb me gisteren weer prima
vermaakt met „Klatergoud" en
me afgevraagd hoe het zou ko
men, dat ik er nu zo content
mee ben (alles zit goed. het
spel van Tonny, Coen. Peter.
Hans en Piet, de tekst, de re
gie, de liedjes, ik zei het vorige
keer al), terwijl ik er vorig
Jaar nog wat twijfelend tegen
aan zat te kijken.
Laat ik eens wat opsommen
Men is beter op elkaar Inge
speeld. Er is minder dan vorig
jaar sprake van „aangeven en
afmaken", van de „human ma
chine" (menselijke machine).
In plaats van karikaturen van
mensen, zien we nu wat meer
menselijkheid in de figuren.
Dat zijn althans de mogelijke
redenen die regisseur Henk
Barnard zelf opsomde, toen ik
hem vroeg waaraan het kon
liggen. Hij noemde nog een be
langrijk punt. Vorig seizoen zat
de serie nog te veel aan de ra
dio vastgebakken, de scenes
waren toen te lang. Nu zijn ze
korter, dat geeft meer afwisse
ling. Bovendien worden ze
wat betekent dat de spelers in
scene voor scene opgenomen,
wat betekent dat de spelers ni
in plaats van middenafstandlo
pers te zijn steeds korte sprin
tjes maken waardoor de span
ning er beter in blijft.
Henk Barnard is zelf niet erg
gelukkig met het „inklappen'
door een publiek van 200 man
in Bellevue, dat weliswaar ho
norabele instructies krijgt (u
lacht maar als u het leuk
vindt en als u het niet leuk
vindt, lacht u niet), maar af
breuk doet aan de geluidskwa
liteit. Het programma komt
met goed geluid de studio uit.
maar dat geluid heeft weer
aan kwaliteit ingeboet als het
„bijgelachen" Bellevue verlaat.
NICO SCHEEPMAKER
7.00 Nws. 7.02 Het levende woo
(S) Preludium I: klassleke
i-klassieke muziek (gr.)
7.55 (S) Preludium
reestelljke liederen. 10.04 Set
moeilijke
muz. (opn>. 11
pulalre klass. m
12.00 gevarieerd progr.
zedlenst 13.30 Zingt
11.55 Meded.
enkhuizer
volksmuz. 13.45 65 MIN: Poëzie rond
het thema arbeid 14.05 Schoolradio
14.25 (S) Tenor en plano: klass. lie
deren (opn.) 15.00 Hervormde middag-
dienst 15.30 Nws 15.33 (S) Kinder
koor met orgel 16.00 (S) Jeugdland
17.00 (S) Popmuziek 17.30 Nws. 17.32
act. 18.00 (S) Lichte muz. (opn)
18.24 Op de man af. praatje 18.30
Nws 18.41 Wereldpanorama 18.50 iS)
Leger des Heilskwartler 19.05 <S)
Kerkorgelconcert: klassieke- en mo
derne muziek 19.35 (S) koorzang
20.05 De kleine wereld, vervolghoor-
1 "".30 (S) Radlo-Actlefgeva-
S) Omroeporkest, Groot Omroepkoor
- solisten: 6tudlo-concert 23.55 Nws.
grammofoonmuzlek. 8.00 Nle
Radiojournaal. 8.20 (S) Dag
plaatje (vervolg). 8.308.33 De
groenteman.) 8.50 Morgenwijding.
9.00 Toppers van toen (gr).. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen: 11.30 Rondom 12: voor de
vrouw. (Om 11.55 Beursberichten.)
12.30 Modern platteland. 12.35 Sport -
revue. 13.00 Nieuws. 13.1 Radiojour
naal 13.30 (S) Karakteristieke com
binaties. 14.00 gevarieerd programma
beweeglijk progrs
18.00 Nieuws,
Uitzending van DS'70. 19.00 (S) Dan-
orkest The Skymasters. 19.25 De ge
sproken brief 19.30
moderne muziek. In de pauze: dis
cussie. 21.30 (S) Sopraan en plano:
moderne liederen. 22.00 Trefpunt:
discussierubriek voor actuele zaken.
22.30 Tout a Tol. 22.55 Medellngem
up 1
zie (Cream Cheese). 8.00 Nieuws. 8.02
De Hugo van Gelderen Show. 9.00
Nieuws. 9.03 Take nine. 10.00 Nieuws.
10.03 Robbie Dale on Radio. 11.00
Nieuws. 11.03 Verzoekplatenprogram-
4.50 -Schooltv. NOS 18.45 (K) de Fa-
eltjeskr. NOS 18.55 (K) Journ. TROS
9.05 (K) Wat een familie! tv-serle.
aform. progr.
(K) Journ.
gesprekken NOS 23.10-23.15 (K) Jour-
Nederland IL
NOS 18.45 (K) De Fabeltjeskr. NOS
18.55 (K) Journ. E.O. 19.05 (K) David
tekenfilm voor kind. 19 10 (K) Vocaal
ens. The Burning Candles 19.30 Kri
tische beschouw, over de NCSV-zomer-
kampen NOS 20.00 (K) Journ. VPRO
20.21 Bericht, uit de Samenleving 20.35
Finishing Touch, film met Laurel en
Hardy 2i.oo (K) Namens. Marjan
Verkerk. Opbouwwerkster ln Drenthe
21.35 (K) Acupunctuur, ln China en
hier, film en discussie 22.16 Deze week
muz. uit de Jaren dertig NOS 22.25 (K)
Journ. 22.30-22.55 (K) Ter Visie: par
lementair en pol. weekoverz.