Ik heb nooit actrice willen worden'
Reprises en
'prolongaties
overheersen
bioscoopleven
Films
in
Leiden
Filmster Catherine Deneuve:
MJTCH CASSIDY ETC. TAKING OFF, WAT ZIEN IK, BLUE MOVIE, WAIT UNTIL DARK
iiiiiiua
Nana en
Satans
Doods
kreet
RIJDAG 19 NOVEMBER 197'
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 11
PARIJS „Ik wil niet dat er foto's gemaakt worden", zegt
itherine Deneuve. „Ik verfoei het om voor foto's te poseren,
jto's die bij een film gemaakt worden of tijdens een première,
it is iets anders, dat hoort bij mijn vak. Maar om er speciaal
or te gaan zitten, vind ik afschuwelijk. Bovendien is iedereen
op uit om zo onflatteus mogelijke foto's van me te maken,
ik er niet op verdacht ben, met mijn mond open zit of dat
»t lijkt alsof ik een onderkin heb. Ik ben vier jaar lang met
n fotograaf getrouwd geweest (de Brit David Bailey), dus
ju wéét ik het wel".
gaat zitten en zoekt naar een
pret. Een dikke laag make-up, per-
aangebracht. Haar oorspron-
jjke donkere haar is nu
dbruin geverfd en hangt los, wat
m tr een minder Ijzig, Angelsaksisch
Briijk geeft dan vroeger. Maar de
;fc wèl zeer ijzig.
Jk heb nooit actrice willen wor-
a. Mijn ouders speelden toneel,
oudere zusje Francoise (Dor-
k) was actrice, mijn jongere zusje
[vie zat op de toneelschool. Ik
Kg thuis genoeg van de keerzijde
de medaille te zien om daar geen
skleurige dromen over te heb-
Ik wilde mode-ontwerpster wor-
Maar omdat mijn hele familie
het vak zat. kwamen er wel steeds
isseurs over de vloer. En die vroe-
i dan wei eens of ik een 'rolletje
de spelen, als zusje van Francoise
Om hen een plezier te doen
ïd ik dat, niet omdat ik er zin in
VADIM
,En toen ontmoette ik Vadim. Va-
wil van iedere vrouw op wie hij
iiefd wordt, een ster maken, haar
vormen naar zijn ideaalbeeld,
heb ik me laten aanleunen. Niet
idat ik erin geloofde, maar omdat
■nmaal met hem samen was,
eeg ik een kind van hem en
irna moest ik wel blijven werken,
l voor ons te verdienen.
Jacques Demy gaf me de hoofdrol
„Les Parapluies de Cherbourg",
was de eerste keer dat ik kon ge
en in wat ik deed, me niet
3 namde toen ik mezelf zag. En
ima wilde ik ook zélf doorgaan,
top bereiken. Net zo goed als wan-
ik ontwerpster was geworden,
dan nummer één had willen zijn".
Dus niet Roger Vadim, maar Jac-
Demy heeft Catherine' Deneu-
„gemaakt"?
Pel: „Niemand heeft mij gemaakt!
idlm heeft Brigitte Bardot gemaakt
is sinds hun eerste film dezelfde
bleven, ze kan niet anders. Annet-
(Stroyberg), die was niemand
gr toen Vadim van haar geschei-
was. Ik heb net zoveel verant-
jording voor het succes van Demy
als hij vow het mijne. En daarna
heb ik het allemaal alleen gedaan:
zelf mijn carrière uitgestippeld, nie
mand om advies gevraagd, mijn ei
gen risico's genomen. Ik heb toen een
gruwelijke rol in .Repulsion" geac
cepteerd, in Engeland terwijl ik geen
Engels sprak, met een regisseur
waar nog niemand van gehoord had:
Roman Polanski.
Polanski had toen al een andere,
erg beroemde film gemaakt, „Een
Mes in het Water".
„Die heb ik nog noodt gezien. Maar
door „Repulsion" en „Belle de Jour"
Door
AB VAN IEPEREN
ook een rol die maar weinig ande
ren aangedurfd zouden hebbed
heb ik bereikt wat geen enkele
andere Franse actrice gehaald heeft.
Ik ben een internationale ster ge
worden, die ook in Amerika succes
heeft, wat Brigitte nooit gelukt is.
BUNUEL
Hoe was het werken met Luis Bun-
nuel, bij ,3elle de Jour" en „Tris-
tana?"
„Als een regisseur als Bunuel Je
een rol aanbiedt, dan moet je wel
debiel zijn om te weigeren. Dat is
een mijlpaal in Je carrière. Zo'n
film wordt over de hele wereld ver
toond, gaat naar festivals; krijgt rui
me aandacht dn de pers. Dat weet Je
van tevoren.
Maar het is een moeilijke man.
Een oude brombeer, van wie ik geen
hoogte kan krijgen. Zijn films be
grijp ik trouwens ook niet. Die scè
nes met dat geamputeerde been in
„Tristana," afschuwelijk! Niet om te
doen, maar om te zien. Hij moppert
altijd, geeft nooit complimenten.
Maar het schijnt dat hij waardering
voor me heeft, want na de opnamen
van Tristana vroeg hij steeds of ik
met hem wilde gaan eten en dat doet
hij anders nooit, hebben ze me
verteld".
„Maar het gaat er me niet om, bij
een film een prettige tdjd te hebben.
Van alle regisseurs met wie ik ge
werkt heb zijn er hooguit 1 of 2 met
wie ik me amuseer. Belangrijk is of
zo'n film mijn carrière verder helpt.
Toen ik in Hollywood was voor April
Fools, zeiden Jack Lemmon en re
gisseur Stuart Rosenberg maar steeds
tegen me: „Relax, relax". Maar hoe
kan dat, als je met een film bezig
bent?"
klagen zich in
over uw ontoegankelijkheid.
Zelfs" Michel Piccoli in zes films
uw tegenspeler zei dat hij nooit
hoogte van u heeft kunnen krijgen.
„Ik heb met mijn tegenspelers
niets te maken. Ze moeten niet den
ken dat ik omwille van him ij delheid
terrein prijs geef. Piccoli en ik vor
men kennelijk een goed paar op de
ADVERTENTIE
Aan- en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks In
de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver
zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver.
Station N.S. Leiden - ma. t/m za. van 8 tot 20 u; zo. van 10 tot 17 u.
DE GRENSWISSELKANTOREN N.V.
film en we werken goed samen,
maar Ik vind dat geen aanleiding
om meteen dikke vrienden te wor
den.
Sinds Francoise dood is, heb ik
geen vrienden. Ik heb toch geen tijd
voor ze. Ik heb mijn werk en ik heb
mijn zoon Christian en dat is
genoeg.
Hoe bereidt u uw rollen voor?
„Ik lees het scenario en dan pro
beer ik me voor te stellen hoe het
personage eruit moet zien, de hou
ding, de make-up, het kapsel, de kle
ding. Behalve wanneer het een kos
tuumfilm is, kan niemand dat beter
bepalen dan ik zelf".
Maar dat betreft alleen de uiter
lijke kant.
„Precies. De rest is werk van de
regisseur. Ik leen een film mijn ver
schijning, mijn moteriek, maar voor
de emoties moeten het scenario en
de regie zorgen. Op mijn emoties
heeft niemand recht. Privé loop ik
daar ook niet mee te koop en ik zou
niet weten, waarom ik dat op de
film wel zou doen. Het is gewoon een
vak en dat beheers ik nu wed door en
door.
Ik weet exact welke belichting ik
moet hebben, wat vanuit de camera
mijn beste hoeken zijn. Ik hoef me
aan niemand over te leveren. Ver
staan ze hun vak, des te beter, anders
zeg ik ze wel hoe 't moet. En daar
om heb ik een hekel aan naaktscè
nes, omdat ik 't niet allemaal in de
hand heb. Met kleding kun Je Je
zwakke punten verdoezelen, je sterke
punten accentueren, maar naakt
ben Je weerloos".
„Natuurlijk kies ik wel zoveel mo
gelijk dramatisch sterke scenario's
krachtige regisseurs, omdat ik dan
het beste tot mijn recht kom. Door
het contrast. De film waarmee ik nu
bezig ben „Melampo" van Marco Fer-
reri, met Marcello Mastroianni is
weer een harde. In Amerika gaat hij
„The Bitch" heten. (Ze giechelt).
Maar ik zou niet anders willen. Vol
gend jaar ga ik een film maken met
Joseph Losey. Ze hebben me al ge
waarschuwd: denk er om, Losey is
zo'n lastige man. Nou, ik kan óók
lastig zijn als het moet".
CHABROL
Ze verstart: „O dat! Daar had
ik erg veel zin in, omdat dat ook weer
een hard, dramatisch verhaal was.
Maar Charbol belde me dit voorjaar
op: er is wat vervelends, Orson Wel
les (die mijn man zou spelen) is niet
vrij. Ik vroeg: wie gaat de rol dan
spelen? Hij: niemand, we wachten
gewoon tot hij beschikbaar is.
Toen werd ik natuurlijk erg kwaad
Wat dècht hij wel, dat ik zo maar 'n
paar maanden rustig zou zitten af
wachten? Ik had voor dat moment
geen directe andere projecten, dus ik
hoefde niets te laten schieten, maar
daar gaat het niet om".
persoonlijkheid als Welles voor een
regisseur een belangrijke ervaring
moet zijn?
„Het zal wel. Maar ik werk alleen
met regisseurs van wie ik de indruk
heb dat ze graag met mij willen wer
ken. Als Chabrol kennelijk liever
met Welles werkt dan met mij, dan
moet hij dat maar doen. Hij heeft
zijn film nu toch gemaakt, met Wel-
CATHERINE DENEUVB
les en een andere actrice. Ik hoop
dat hij tevreden is".
Catherine Deneuve: „Maar u moet
niet denken dat ik niks voor een film
over heb, hoor. Laatst nog bij de
opname van „Ca n'arrive qu'aux
Autres" heb ik een keer voor de
hele filmploeg eieren gebakken'*.
Het klinkt zeer verbolgen.
LEIDEN Het bioscoopleven wordt de komende week
overheerst door prolongaties en reprises, die kwalitatief ge
zien boven de nieuwkomers uitsteken.
Cassidy
REX Butch Cassidy en de
Jundance Kid, het legendarische
ilmverhaal van twee spits(e) boe
lenis terug in Leiden. Paul New-
en Robert Redford tekenen
'oor dit verrukkelijke verhaal van
het oude Wilde westen, toen dat
nog het goede oude wilde westen
tfas. De beidie boeven, treinoverval-
lers bij uitstek, worden zo achter
ie vodden gezeten dat zij, verge
eld door hun beminde Katarine
i, moeten uitwijken naar Zuid-
Amerika, waar zij na een aanvan
kelijk braaf leven sneuvelen onder
het vuurgeweld van vele politie
mannen. De ondeugd wordt dus
niet beloond, maar de film is er
niet minder om.
Taking off
STUDIO De Tsjech Milos For-
®an heeft zich met zijn Taking Off
met succes gewaagd aan een satire
°D de Amerikaanse samenleving.
Vla een indringende met een can-
Üd-camera opgenomen auditie,
'nar Jeugdige popsterren worden
leselecteerd, neemt hij ons mee
haar het milieu van de Amerlkaan-
•n middenstand. Daar voert ver
vreemding niet alleen tussen Jeugd
tn ouders, maar ook tussen de ouders
ouders, maar ook tissen de ouders
ouderling en tussen vrouwen en
jannen de boventoon. Formans vi
de is hard, maar hij laat toch nog
ftdmte voor het sprookje, het meis
je to kwestie komt uiteindelijk thuis
met een popster. Een film die be
loond werd met de jury-prijs van
Cannes.
Zien
LIDO Wat zien ik voor de elf
de week, en daar hoeft dus niet
veel aan te worden toegevoegd.
Ronnie Bierman en Sylvia de Leur
spelen met verve de hoofdrollen in
deze film van Paul Verhoeven naar
het boek van Albert Mol.
Bijlmer
TRIANON Een ander Neder
landse sexprodukt: Blue Movie is
voor de achtste week te bewonde
ren op de Breestraat. Wat Je niet
allemaal in de Amsterdamse Bijl
mermeer kan beleven.
Nana
LUXOR "Nana,nu" is een
film, die niet te vergelijken valt.
met de televisieserie over het ge
lijknamige boek van Emile Zola.
De film is zeer modern van opvat
ting (er wordt een complete pa
ringsscène vertoond) en ook het de
cor en de mensen zijn eigentijds:
Het verhaal van Emile Zola is in
deze film wel erg ondergeschikt ge
maakt aan de artistieke aspiraties
van regisseur Mac Ahlberg (van
o.a. "Ik, een vrouw"). De film doet
voor een gedeelte nogal show-ach-
tig aan. Er worden vele filmische
trucjes toegepast, die doen denken
aan de produkten van Bob Rooy-
ens.
Veel verhaal zit er niet in de
Linnea Heacock in Taking
Off.
ter houdt het eveneens vrijdag- en
zaterdagnacht op The great white
hope. of in het Nederlands Einde
van de laatste ronde.
Tenslotte zij nog vermeld dat in
Camera iedere zaterdag- en woens
dagmiddag om 2/30 uur en zondags
om 2.00 en 4.15 uur Dik Trom voor
de jeugdige kijkertjes schittert. 1
Nieuwkomers:
film. De artistieke foefjes, soms tot
in het abstracte toe, zijn echter
meesterlijk. De film doet denken
aan een abstract schilderij, vol met
kleurrijke wervelingen gemengd
met schokkende bliksemschich
ten.
Een korte samenvatting van het
verhaal: Nana (gespeeld door An
na Gael) heeft veel succes in een
nachtclub. De financier Werner von
Falke leent haar zijn flat tegen be
taling in natura. Nana heeft echter
zeer veel "bewonderaars", waaron
der een echte aanbidder die zich
zelf vermoord als Nana zijn aan
zoek afslaat. Nu is Nana niet meer
te redden. De geur van de rijkdom,
waaraan zij mag ruiken bedwelmt
haar. Ze wil geld voor liefde en,
zoals bekend, geld maakt niet ge
lukkig. Nana, een meisje uit de
achterbuurt, kan niet aanpassen aan
het nieuwe milieu. Dit leidt tot een
aantal excessen: ze gaat naar bed
met haar vriendin Tina (Gillian
Hills) en met oude mannetjes. Haar
minnaars zijn uiteindelijk dood ol
geruïneerd en Nana komt ais een
afgetakelde vrouw uit de strijd. De
enige liefde die ze heeft gekend.
Robert Redford in Butch
Cassidy en de Sundance Kid.
kwam van de man, wiens aanzoek
ze afwees.
Heksen
CAMERA „Een sadistische
heksenjager roert in een poel van
kwaad en terreur en dat is zijn on
dergang". Actueel Film NV die voor
American International „Cry of the
Banshee" of „Doodskreet van Sa
tan" in Nederland produceert gaf
dit laatste griezelprodukt met Vin
cent Price in de hoofdrol, deze slag
zin mee. Het verhaal van film
deze week in het theater aan de
Hogewoerd is er aardig mee geken
schetst.
Lord Edward Whitman (Price) is
zoals dat in de Middeleeuwen ge
bruikelijk was naast edelman ook
rechter. In deze functie is hij een
manische heksenjager. Hij stoot op
Oona, een Macbethachtige heks, die
hem vervloekt. De uitvoerder van
deze wraak blijkt de stalknecht
van Whitman te zijn. Deze zo op
het oog sympathiek uitziende Jon
geman, kan zich niet alleen koeste
ren in de gunst van Lord Whitmans
echtgenote maar tevens in het bed
van diens dochter. De sympathie en
warmte waarmee hij is omringd
maken het voor hem makkelijk zijn
werk te doen.
Br is gisteren in Camera al ie
mand onwel geworden en dat is
heel goed te begrijpen. Hoewel Cry
of the Banshee omgeven is met al
de doorzichtige poespas, die na Dra -
cula nimmer verbeterd is gewor
den, wordt het nu wel erg bont ge
maakt. Het thema daargelaten en
ook de gebruikte methodes kan de
film desondanks toch niet hele
maal bekoren. De argwanende toe
schouwer hobbelt van de ene gru
wel in de ander, wat wel eens op de
lachspieren werkt. Dat laatste kan
echter ook komen, doordat de film
keuring die voor een coitus op het
witte doek niet meer uit de weg
gaat, in the Cry of the Banshee
fors heeft laten snijden.
Nacht
NACHTVOORSTELLINGEN —In
Camera draait vrijdag- en zater
dagnacht om 23.30 uur Wait untiJ
dark met Audrey Hepburn.Wait un
til dark is een van de beste thrillers
die in het tijdperk na Hitchcock in
de Verenigde Staten gedraaid zijn.
Audrey Hepburn speelt een blinde
vrouw die in haar appartement be
zoek krijgt van een bende moorde
naars. Het Haarlemmerstraat-thea-
"V
OIRSCHOTSE
KARAKTERMEUBELEN.
Kom xe xien in
Nieuwkoop waar de
showroom van Mecuwis uit
Oirschot gevestigd is.
U vindt er alle typen
dcpcliik