Alles wat ik nu nog aan
Catweazle doe is voor
mij dansen na het bal'
Karikaturale 'Filantroop
...en gisteren 1
Geoffry Bayldon was even in Nederland
BIJ GLOBE:
Ramses Shaffy schreef
het lied van het jaar
c(^\vandaaa...
[[^j^prvgrwfïïna]
TV morgen]
DINSDAG 16 NOVEMBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
„Much magic from Catweazle". Geoffrey Bayldon, slank op
het magere af, blond rossig haar dat in sliertjes valt, pent voor
je zoveelste keer in twee jaar tijd zijn exclusieve handtekening
aeer. Geoffrey (47), nonchalant gekleed, was even in Neder-
and om in de gedaante van Catweazle mee te werken aan een
linterklaasfeest in Maassluis. Een duur feestje, want het huren
?an een buitenlandse tv-persoonlijkheid van de vroege morgen
tot zonsondergang, loopt aardig in de papieren.
Hechts op Zestienhoven, waar hij
lanuit Londen arriveerde, mag er
ven tijd zijn om iets meer van
iem te weten te komen. Vrij weinig
iverigens, want Bayldon houdt dui-
lelijk van een niet al te open con-
ervatie. Stelt zich gereserveerd op
ianneer het over zijn privé-leven
aat en wenst slechts het broodno-
prijs te geven. Niet dat het
Hem door Catweazle erg moeilijk
/ordt gemaakt.
Hechts zelden wordt de heer Bayl-
lon herkend. Hij noemt zich dan
iok een erg gelukkig tv-acteür, die
het dagelijks leven weinig tot
jeen last heeft van publieke be-
angstelling.
ieoffrey Bayldon is reeds twee jaar
atweazle. Voor London Weekend
elevision nam hij zesentwintig af
keringen op. Afleveringen, die nu
ons land ondagavond via Ne-
erland II), België en Japan te zien
en nog in Canada en Australië
ïorden uitgezonden. Maar in Enge-
rd is Bayldon reeds Catweazle af.
twee te brengen series zijn opge
nomen en London Weekend heeft
leslist dat er geen nieuwe meer zul-
volgen. Geoffrey Bayldon fel:
Alles wat ik nu nog aan Catweazle
loe betekent voor mij dansen na het
el. Het is over, er was geen toe-
omst meer zei men. Ik- kom wel
erug, maar niet als Catweazle. Het
er echter wel in dat ze een bio-
coopfilm van de serie gaan maken",
layldon is nooit erg gek op televi-
geweest. „In de eerste instantie
laatte ik dat kastje. Ik vond tv het
lechtst van alle, media" zegt de ac-
die de Old Vic Theatre School
olgde. Hij was geruime tijd ver-
onden aan toneelgezelschappen,
moest toen het theaterwerk
leeds minder werd, toch zijn geluk
aan proberen bij het medium. Nu
lelt hij: „Is er een goed script, een
egisseur met gevoel en wordt er
reg tijd besteed aan de repeti-
dan valt die tv toch weer mee.
lek vind ik nog steeds de werke-
jkheid dat de meest slechte pro-
ramma's in mijn ogen bij het pu-
liek de meest populaire zijn",
ta Catweazle dan?
Tja, dat programma zit in de ge-
Ékige positie nog goed te zijn ook.
Een definitie? Het is geen goedkoop
gevalletje, er wordt niet met geweld
en sex gesmeten en het slaat nog
aan op de koop toe". De aantrek
kingskracht van Catweazle, de mal
ste Magius, op het kind, waarvoor
de serie in de eerste instantie is ge
maakt: „De identificatie. Catweazle
speelt het onschuldige kind en is
tevens in het bezit van de fouten,
die elk kind heeft. Hij is egoïstisch
en slechts vriendelijk indien ge
dwongen. Cedrich (de jonge tegen
speler van de naïeve tovenaar) is
de puber, hij weet hoe hij iets moet
beredeneren".
Dacht Bayldon de serie niet te
spannend voor de kleinsten?
„Misschien wel, maar het is slechts
de basisangst, die in het geheel ver
werkt is. Er gebeurt niet echt iets
lelijks. Vooral Jongetjes van vier en
vijf jaar blijken aan die basisangst
te beantwoorden. Is Catweazle op
het scherm dan kijken ze, volgens
onderzoekingen, van onder de tafel
naar het gebeuren".
De serie is niet alleen populair bij
de allerjongsten. „Er is ook niet
speciaal naar het kind toegeschre
ven". stelt Bayldon.
Lachend: „Vaak komt het voor dat
Kinderen reeds genoeg van Cat
weazle hebben, maar de ouderen
beslist willen kijken. Die waarderen
het geheel dan vanaf een andere
hoogte. Weet je, zelfs vele van mijn
collega's houden van Catweazle".
„Het ontstaan van Catweazle is een
vreemde zaak geweest. Bayldon:
„De schrijver Richard Carpenter
zat financieel op een gegeven ogen
blik erg moeilijk. Hij had geen
ideeën en zoiiets betekent tevens
geen poen meer. In het buitenland
kwam hij op de gedachte iets voor
kinderen te gaan maken. De serie
was geboren, de naam van het ge
heel nog een raadsel. In elk geval
moest ik de hoofdfiguur vertolken,
Druk gebarend kwam Cat
weazle met zijn vrouw in ons land
aan voor een kort bezoek.
suggesties om het geheel een toe
passelijke naam te geven waren
welkom".
„Drie dagen voor de opnamen vond
ik die naam per ongeluk. Op een
poort, waar ik langs kwam, stond
Catweazle geschreven. Ik liep terug,
sprak de letters uit en herhaalde
het woord enkele malen. Het sprak
me aan, wat het betekent... ik ben
er eerlijk gezegd nooit achter geko
men".
ADVERTENTIE
U bóft
als u van vis houdt
HEERLIJK...
GEBAKKEN VIS
Schol, schar, makreel, wijting,
schelvis, kabeljauw, spiering,
tong... gebakken: verrukkelijk!
i Koop uw gebakken visje bij
uw vishandelaar, of bak ze zelf.
Laat de schoongemaakte en
licht gezouten vis op een ver
giet goed uitlekken. Gebruik
een flinke koekepan met een
stevige bodem. Wentel desge-
wensf de vis door de bloem
en schud ze goed uit. Bak de
vis in hete boter, margarine of
olie mooi bruin.
Duits acteur
Paul Kliuger
(64) overleden
MÜNCHEN (DPA) De Duitse
acteur Paul Klinger is op 64-jarige
leeftijd overleden. Hij werd door een
hartaanval getroffen, toen hij in
München een vergadering bijwoonde
van de bond van film- en televisie
medewerkers.
Klinger was vooral bekend als film
speler. Na zijn loopbaan op het to
neel te zijn begonnen, speelde hij in
1933 zijn eerste filmrol. In de talrijke
films die volgden, was hij tweemaal
de tegenspeler van Kristina Söder-
baum, in 'Immensee' en in 'Die gol-
dene Stadt'. Ook vertolkte hij o.a. een
rol in 'Ehe im Schatten', één van de
eerste Duitse films van na de oorlog.
De laatste jaren speelde hij herhaal
delijk voor de televisie.
De Jonge generatie van Engelse to
neelschrijvers vermeit zich graag in
milieustukken met een bredere sym
bolische betekenis, dat wil zeggen
de neergang van het vroeger zo
glorieuze Engelse rijk doemt altijd
op en is aanleiding tot cynischp
commentaren en wat bittere wrok.
Ook de filmers weten daarvan, „If"
van Anderson en „Leo the last' van
Boorman zijn er recente voorbeel
den van. Soms verkeert men op een
aristocratisch kasteel, dan weer is
de kostschool of musichall het
strijdtoneel.
Ook „De filantroop" van de 25-jari-
ge Christopher Hampton, van wie
Centrum vroeger „Wanneer heb je
mijn moeder voor het laatst ge
zien?" speelde, heeft een bredere,
zij het geen allegorische betekenis.
Hij noemt het een burgerlijk blij
spel en op het appartement van
een universiteitsprofessor toont hij
de onwaarachtigheid, die de intel
lectuelen zich als houding hebben
aangemeten, de ongevoeligheid, die
zich van velen heeft meester ge
maakt in hun jagen op materiële
welvaart, de uitzichtloze afstomping.
ADVERTENTIE
rasnvEW
Dynamisch. Modern. Energiek!
Vooraan bij alles wat nieuw en jong is.
Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak,
volmaakt filter, King Size
Peter Stuyvesant,
U geniet zoveel meer!
..jongste der wereldmerken
Hampton gebruikte een zekere om- tWe voor hem de voorlaat5te
kering van Molières „Misantroop"
en schiep in zijn filantroop een
jonge geleerde, die zijn sensibiliteit
nog niet heeft verloren. Daardoor
hij mede een besluiteloze, een slap
peling, die meestal "misschien" zegt
en terugschrikt voor stelligheden.
Deze Philip krijgt het zwaar te ver
duren tussen de landgenoten, die op
roofvogels lijken. Hij legt zich daar
vriendelijk berustend bij neer.
Hampton heeft zijn „Filantroop"
zeker in de eerste helft niet uit
kunnen tillen boven de verveling,
die zijn blasé-personages met zelf
ingenomenheid uitstraalt en dat
kan en mag de bedoeling van een
blijspel niet zijn. Zelfs de hoofdper
soon blijft ver uit de buurt van de
diepte waarmee Dostojewski zijn
„Zachtmoedige" peilt. Diens beslui
teloosheid is te karikaturaal aange
zet, men krijgt alleen even sympa-
scène als het tot een beslissende
confrontatie met zijn verloofde
komt. Het is een doorgaans nogal
dor stuk, dat de schrijver van lie
verlede maar met wat pikanterie op
de been tracht te houden.
De toneelgroep Globe, die het in het
afgelopen weekeinde in Breda onder
regie van Adrian Brine ten doop hield
wist er bovendien weinig van te ma
ken.
Een echte Engelse atmosfeer zou
tenminste een klimaat hebben kun
nen overdragen, maar de spelmoge-
lijkheden van verscheidene vertol
kers reikten niet zover. In een nog
al duf, vlak dekor van Eric WiJ-
nands wisten alleen Siem Vroom als
Philip met een innemende hulpe
loosheid en Pleuni Touw als zijn
heftige verloofde Celia hun rol een
redelijke lading te geven
P. Ruivenkamp
i./- k v
AMSTERDAM (ANP) Ram
ses Shaffy (die vanavond met
Liselore Gerritsen optreedt in het
Rijnlands Lyceum in Oegstgeest)
heeft het Nederlandse lied van
het jaar geschreven. Het is het
lied met de lange titel „Zing,
vecht, huil, bid, lach, werk en be
wondert", dat ook door Shaffy
wordt gezongen.
De cabaretier kreeg de prijs (f 1000
en een door prof. dr. N. R. A. Vroom
aangeboden aquarel), die voor het
eerst werd toegekend gisteravond tij
dens de jaarlijkse reünie in Amster
dam van „Conamus". Deze stichting
spant zich in om de Nederlandse
lichte muziek te bevorderen.
Mies Bouwman reikte op deze
Mies Bouwman feliciteert
Ramses Shaffy met de prijs voor
het lied van het jaar.
„reünie der lichte muziek" een aan
tal onderscheidingen uit. Cabaretière
Jasperina de Jong, tekstdichter Guus
Vleugel, schrijver-tekstdichter Eli
Asser, componist-oi'kestleider-arran-
geur Bert Paige en de 80-jarige nes
tor van de Nederlandse dirigenten
Julius Susan ontvingen ieder een
Gouden Harp, het hoogste eerbewijs
van de stichting Conamus.
Een Zilveren Harp. bedoeld als
aanmoedigingsprijs, werd toegekend
aan de zangeres Loekie Knol, zanger
Frits Lambrechts en musicus Thijs
van Leer.
NEDERLAND I
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Volgende patiënt. Tv-serie (VARA)
(Kleur) Tik Tak Tor: vraag- en antwoordspel
letje voor het hele gezin (VARA)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.20 (Kleur) Klatergoud: cabaretprogramma (VARA)
8.45 Tilly en Gus. Speelfilm uit 1933 (VARA)
9.40 (Kleur) Simon Carmiggelt leest uit eigen werk
(VARA)
9.45 (Kleur) Achter het nieuws (VARA)
10.30 (Kleur) Journaal (NOS)
10.35 Weekoverzicht en algemene informatie over
schooltelevisie (NOS)
NEDERLAND II
6.55
7.05
7.30
6.45
6.55
7.05
7.30
8.45
9.20
10.10
10.20
10.45
10.50
10.55
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Dier en vriend (NCRV)
De koerier van de keizerin (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
De familie Mack. Tv-familieserie (NCRV)
Hier en nu (NCRV)
(Kleur) Arsène Lupin. Tv-film (NCRV)
(Kleur) Dagsluiting (NCRV)
Ander Nieuws (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Elementaire economie Herhaling les 7 (Teleac)
Televizier Magazine was weer
verwonderlijk actueel en „to
the point" met zijn reportages.
In een interview van Londense
correspondent Hans Verhoeven
met mevrouw Fleming, die dit
weekeind uit Griekenland ge
deporteerd werd, onthulde zij
dat de Griekse autoriteiten
haar zowel de ministerpost van
sociale zaken als die van on
derwijs hadden aangeboden.
Het Griekse volk hoopt nog
steeds, maar raakt wel ontmoe
digd door de voortdurende
Amerikaanse steun aan het ko
lonelsregime, zei ze.
Daarna maakte Fons van Wes-
terloo (die zich steeds meer
gaat onderscheiden door repor
tages waaraan ik dat eerder
genoemde predikaat „to the
point" oftewel „terzake" zou
willen verlenen) een uitsteken
de reportage vanuit Belfast
over de martelingen door Brit
se militairen van Noordieren
die ervan verdacht worden tot
de IRA te behoren. Van Wes-
terloo sprak met een viertal
dat na enige dagen weer was
vrijgelaten en allen konden
verhalen over „oefeningen",
schoppen en slaan en geestelij
ke martelingen tijdens hun in
ternering.
„Terzake" noem ik in zo'n pro
gramma als een van de slacht
offers zonder schroom met de
billen bloot lata zien dat hü de
afranselingen niet uit zijn
duim heeft gezogen.
Televizier Magazine besloot
met een reportage over de
vraag of de Oosterschelde wel
of niet dicht moet, in 1978. Er
rijzen steeds meer bezwaren
tegen de afsluiting, waarvan
die van een sportduiker die ge
merkt had dat na de afsluiting
van de Grevelingen sprake was
van „een rottende troep onder
water" het meest verontrustend
was. Ir. Furgeson, hoofd van de
Deltadienst, kon om de een of
andere, misschien gevoelsmati
ge reden, dat wantrouwen bij
de kijker, althans bij mij, niet
wegnemen.
De KRO zond een film over
Tilbure uit, getiteld „Harmonie
van een gemeenschap". Frank
Wiering, nog bekend van „Ver
slag op woensdag" had het
aardige procédé gevolgd om via
de persoonlijkheden van enkele
tegengestelde figuren in Til
burg, de gang van zaken al
daar te schetsen. Dat ging op
een weinig zachtzinnige wijze.
Een Jong PSP-raadslid dat te
vergeefs had gevochten tegen
het afbreken van goede wonin
gen voor een wegkruising, zei
bijvoorbeeld dat zijn grote te
genvoeter. burgemeester Becht
„een man was die erg eenzaam
is in zijn persoonlijk leven
waaruit hij diens streven ver
klaarde van Tilburg een echte
stad te maken vol prestigepro
jecten.
Een andere opposant zei, dat
hij de karakterstructuur van
burgemeester Becht nu wel
door had en daar ook geen pro
bleem mee had, ware het niet
dat iemand met zo'n karakter
structuur niet op de burge-
meestersstoel zou moeten zit
ten. Je bent dan toch wel even
benieuwd hoe zo'n burgemees
ter Becht op het scherm over
komt.
Tja denk ik dan, wat hü ,bü-
voorbeeld zegt over de wense
lijkheid dat de autoriteiten
zich zo veel mogelijk afzijdig
houden terwille van de indivi
duele ontplooiing van de mens
binnen bepaalde grenzen, is
natuurlijk ook weer juist.
Ik bedoel: ik weet nu nog al
tijd niet wie gelük heeft.
NICO SCHEEPMAKER
WOENSDAG 17 NOVEMBER 1971:
HILV. I 402 m. EN FM-KANALEN.
7.00 TROS, 12.00 KRO, 14.10 NOS.
16.45 NCRV, 19.10 NOS
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo's (Soos)
(7.30-7.41 en 8.30-8.41 Nws). 10.00
Voor de vr. 10.30-10.32 Nws.). 11.55
Mede. 12.00 (S) Van twaalf tot twee
(12.26 Meded. t.b.v. land- en t.bw.:
12.30 Nws, 12.41-12.50 Act.; 13.00-
13.05 Raden maar...) 14.00 Huisbez.:
past, gespr. v. mens tot mens, rubr.
over 't leven ln de taal. mod. muz.
14,50 Meer over minder: De stem van
de sprekende minderheid. 16.45 (S)
Journ. Anno Nul, hoorsp. 17.00 (S)
NCRV-Voc. ens. 17.20 driew. rubr. v.
't minis, van Onderw. en Wet. 17.30
Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) 1.
muz.progr. 18.30 Nws. 18.41 Veel gevr.
gew. muz. 19.00 De kerk vandaag -
nws. en comm. 19.10 Progr. voor bl.
en sl.ziend. 19.20 Openbaar Kunstb.
19.30 Werv.camp. Openb. Kunstbez.
19.35 (S) Woensd.av. muz.mag. (Van
21.35-21.45 Rechtstr. versl. v. 't laatst,
ged. v.d. interl.wedstr. Lux.Ned.)
22.25 Werk minst, naar wat Je verd.,
lichtfl. v.d. B.Z.N. 22.30 Nws 22.40
Den Haag vandaag. 22.50 25 Jaar
Fr.-Ned. Cult. Verdr.: III. Fr. in Ned.
en Ned. in Frankr., doe. 23.20 (S)
Sign. muz. van eigen tijd (opn.)
23 55—24.00 Nws.
HILV. II. 298 M. EN FM-KANALEN.
7.00 VARA. 7.54 VPRO 8,00—24.00
VARA.
7.00 Nws. 7.11 Ocht.gymn. 7.20 (S)
Dag woensd.l (Om plm. 7.33 Van de
voorpag.) 7.54 Deze dag. 8.00 Nws.
8.11 Act. 8.22 (S) Dag woens. (verv.)
(Om plm. 8.35 Van alle markten th.)
9.00 Rad.w.bl., met om 9.35 Waterst.;
om 9.40 Sch.rad.; om 10.45 Voor de
kln<j.; om 11.00 Nws.: om 11.03 Op
de koffie. 12.00 IJmulden - Centr.
13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Licht ens.
met zangsol. 13.45 Gespr. portret.
14.00 Speelr. (16.00-16.02 Nws). 17.00
(S) verz.pl.progr. 17.55 Mede. 18.00
Nws. 18.11 Act. 18.20 Uitz. v.d.
PvdA. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder
nonsens 19.30 licht ork. met zangsol.
20.00 Nws. 20.05 Op Karwei. 21.00 (S)
favo. mus. praten over eigen werk.
22.30 (S) Pianorec. 22.55 Mede. 23.00
Nws. 23.10 Act. 23.20 (S) Rad. Jazz
Magazine. 23.5524.00 Nws.
uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Arb.vlt.
(11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03
Radiojour.,. 12.06 Zet 'm op. (13.00
Nws.) 14.00 Nws. 14.03 Supercl. drem-
mach. 15.00 Nws. 15.03 Llchtepl.
(16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.30
Rad.journ. 17.0618.00 verz.pl.progr.
Liederen en dansen uit Tsjecho Slo
wakije, So schön wie heut' (Grothe).
Die Llebe 1st eln seltsames Splel
(Greenfield). Sprich zu mlr von Lie
ve. Marul (Bixlo). Wiet 1st der Weg
(Olias). Llebe 1st eln Gehimnls
(Doelle). Jedes Madchen auf Erden
(Anka). Von acht bis um acht (Kur-
dritskl). Auch du wist geh'n Schar-
fenberger). Gltarren spielt auf
(Schmidseder). Ich komme wieder (dl
Capua). Serenade (Kreuder). Wun-
dervoll (Scharfenberger). Du bist zo
zauberhaft (Korbar). Headln's south
(Parian). Summertime (Gershwin).
Low down (Parian). The 6ong is en
ded (Berlin). There's a small hotel
(Rodgers). How long has this been
going on (Gershwin). In a mellow
tome (Ellington). Sunday (Conn).
Hanid (Hawkins).
Nederland I
NOSyNOT: 10.45-12.00 Schooltelevi
sie. KRO: 17.00-17.50 (K) Kinderpro
gramma. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjes
krant. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS:
19.05 (K) Van gewest tot gewest. 19.50
(K) Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme. NOS: 20.00 (K) Journ.
tlng Socutera. NOS: 20.40 Les Dlaboll-
ques, speelfilm. 22.30 Openbaar Kunst
bezit. 22.35 Studio Sport. 23.00 (K)
Journ. 23.05 Den Haag vandaag. 23.10-
23.40 Eigentijds: Het Nederlands Dans
Theater.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: 18.55 (K) Journ. KRO: 19.05
MIK: muzikaal amusementsprogram
ma. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.21
(K) Studio Vrij: Informatief program
ma over vrije-tljdsbesteding. IKOR/
CVKyRKK: 22.05 Kenmerk: de weke
lijkse Informatierubriek over kerk en
samenleving. NOS: 22.30-22.35 (K)
Walter Kochner, de regisseur van
de Hoofdstad Operette is op 67-ja-
rige leeftijd in zün woonplaats St.
Gallen in Zwitserland aan een hart
aanval overleden.
Sinds tientallen jaren was Kochner
aan de Hoofdstad Operette verbon
den, waar hü in september van dit
jaar Das Dreim&delhaus regisseerde.