'De stille kracht' wordt verfilmd onbegrip vol \„Leo the last": wereld Films in Leiden /lis de plannen van het duo Rademakers-Hermans doorgaan ^'Livin' Blues' naar Indonesië „Hunkering naar liefde" iiwiiiiiiiiiiiiiiniiiinwiiiiiiiiiiuiiiiiiiiwiii SEKS IN SLAPSTICK en Reprise prolongaties Jannes bekroonde film van Boorman DJAKARTA Regisseur Fons Rademakers heeft goede hoop dat het boek 'De stille kracht' Louis Couperus zal kunnen worden verfilmd. „De plannen zullen dan binnen zeer afzien- tijd tussen nu en januari moeten worden afgerond. Dit betekent dat we dan in mei 972 volop kunnen draaien. Lukt dat niet, dan moeten we het gehele project laten vallen". Rademakers en de schrijver Willem Fred&rik Hermans, die het script schreef, hebben enkele weken ag op Java rondgezworven. „Het ging er ons in de eerste plaats om toestemming te krijgen van de lioriteiten om deze film op Java (waar het boek zich omstreeks het jaar 1900 afspeelt) te draaien", dus Rademakers. „Die toestemming hebben we onmiddellijk gekregen. Sterker nog: ik kreeg de indruk it de Indonesiërs de samenwerking op dit gebied nog willen stimuleren". LELDSCH DAGBLAD ADVERTENTIE Zaterdag DAF-DAG Geopend van 10.0016.00 uur DAF CENTRUM Leiden (GEBRS. VAN ULDEN) Showroom Verdamstraat 6. Telefoon 23041 )EN HAAG (ANP) De Neder- dse popgroep Livln' Blues uit Den ag gaat een tournee door Indone- maken. De tournee begint op lecember met twee concerten in stadion van Djakarta. Na con- ;n in onder meer Bandoeng, Solo, lang en Soerabaja geeft Livin' es op 23 december, andermaal in karta, twee slotconcerten. e groep is na de Cats de tweede lerlandse popgroep, die een tour door Indonesië maakt. Rademakers heeft de plaatsen waar de roman is gesitueerd zo als Garoet, de Preanger en Pasoe- roean (Oost-Java) bezocht. „Het is me eerlijk gezegd wat tegengeval len. In deze zin dat een reconstruc tie van de sfeer van 1900 erg lastig is. De ontwikkeling van Indonesië is op zichzelf verheugend. Het is voor mij echter een beetje droef te moeten constateren, dat de veranderingen zo radicaal zijn dat de ambiance van 1900, van tempo doeloeh, van de Nederlander in Indonesië, bijna he lemaal niet meer is terug te vin den". „De oude Nederlandse woningen, die ik ken van foto's en die ik in 1946 heb teruggevonden, zijn verdwenen. Nou Ja, de huizen staan er hier en daar nog wel, maar de grote tuinen zijn opgeruimd, de oprijlanen zijn weg en ook de typische Nederland se bloempotten zie Je niet meer. Vooral ook door de enorme nieuw bouw die er is gewees* is het eigen lijk niet meer herkenbaar". Rademakers geeft toe, dat het wel een probleem zal worden om met de filmploeg in Indonesië aan het werk te gaan. Verschillende lokaties ge bruiken zoals in Nederland, bete kent in Indonesië veel verplaatsen. En dat levert de nodige moeilijkhe den op, nog afgezien van de hoge kosten. Bovendien geeft het ver plaatsen van de hele filmset in een tropisch land veel risico. De enige mogelijkheid die er nog inzit is, vol gens Rademakers, om de film te maken in "joint-production", in sa- menwerking met een Indonesische producent, die daar vreselijk veel voor voelt. Dat zou volgens Rademakers wel een Turino DJoenaedi kunnen wor den. een van de belangrijkste ci neasten in Indonesië. In Januari wil Rademakers weer terug naar Indo nesië om als de samenwerking met Djoenaedi doorgaat ter plaat se het draaiboek te maken, waarna in mei met de opnamen zou moeten worden begonnen. Met een dergelij ke producent zou dan nog over de kosten moeten worden gepraat. „Maar hier kun Je nauwelijks zeg gen: het kost zoveel. Het is een kwestie van afdingen, de Juiste auto riteiten en relaties kennen". AUTO'S Op de vraag, hoe hoog het budget voor de films is een Nederlands- Belgische co-produktie wil Rademakers alleen maar antwoor den, dat het "heel aanzienlijk" is. Hij legt uit, dat alleen de huur van een auto in Indonesië al enorm hoog is. „Ik heb een reisbureau gehad dat mij daarvoor f 450-, per dag vroeg, waar je in Amerika vijf Ca dillac's voor zou hebben. Daar was niet aan te tawaren (afdingen). Een andere kon ik krijgen voor f100-, per dag. En goedkoper lukte het niet. Dit was dan nog een auto waar van binnen een half uur de banden ADVERTENTIE KOM, DIT WEEKEND GAAN WE ZOMAAR ERGENS NAARTOE. KWEET NT GOED HOTEL WAAR? DAT DOETTERMETTOE Uit, goeie gewoonte. klapten, aan die auto hebben we de rest van de dag niets meer gehad. Dan wil ik nog niet eens spreken over de manier waarop men rijdt in dit land. Toch moet ik nog even ons avontuur op de Poentajk, op weg naar Bandoeng, vertellen. We had den een chauffeur die slechts in de meest onoverzichtelijke bochten meende te moeten inhalen. Dat ging een paar keer net goed, maar we waren echt allemaal panisch van angst. Op een gegeven moment het was intussen gaan regenen ging het allemaal niet meer zo goed". Een tegemoet komende automobi list kon ons alleen nog maar ontwij ken met een krachtige ruk aan het stuur. De wagen raakte in een slip en kwam op zijn kop in een ravijntje terecht. „Ze zullen ons lynchen", riep Hermans, maar het liep alle maal nog vrij goed af. Overal kwa men mannetjes vandaan die de auto weer omkantelden en de inzittenden bleken niets te hebben. We zijn na een half uurtje weer doorgereden. We vroegen onze chauffeur het iets kalmer aan te doen, met het gevolg dat we de rest van de tocht naar Bandoeng stapvoets gereden hebben, wat ook uiterst irritant was. Met dat soort dingen wordt Je in dit land, als je hier een film gaat maken, gecon fronteerd. Het enige zou eigenlijk zijn alle auto's uit Europa meene men met eigen chauffeurs, zodat Je weet waar Je aan toe bent met Je materiaal". DRAMA heeft het script voor de film ge schreven. Wat is nu vergeleken met het boek het belangrijkste thema geworden? Rademakers: „Het drama van de resident Van Oudijck. Een man die in 1900 hier resident was, die het land regeerde samen met zijn "broeder", de Indonesische regent. Van Oudijck was hier niet gekomen om zich binnen korte tijd rijk te maken en het land weer te verlaten, maar hij was echt van het land gaan houden. Hij zag het als taak om als bb-ambtenaar het volk op te voeden. Wat deels een wat irritante bezigheid is, de bemoeizucht van ons Hollanders blijkt daar uit. Een man die het oprecht meent en die dit land, waar zijn familie zich verveelt en afbrokkelt, wil opbouwen. Daar naast de broer van de regent, die zich wat misdraagt en het volk niet uitbetaalt, die schulden maakt waar door de resident zich genoodzaakt ziet de man te ontslaan. Via de re gent Soenario gaan 'stille krachten' werken in 'n land waar 'n Hollander niet thuis hoort, niets te zoeken en niets te maken heeft, wat hij op dat moment koloniseerde. We zien dan de afgang van Van Oudijck, die daarom een groot-tragische figuur is, die echt van dit land houdt, niet be grijpt wat er gebeurt. Die meent als Integere Hollander het beste te doen voor dit volk en voor dit land waar hij van houdt". VIETNAM Rademakers is op het idee van de verfilming van het boek "De stille kracht" gekomen, door "de waan zin van het koloniseren" die zoals hij zegt, toen al in het boek werd aangetoond, „maar die nu in 1971 nog duidelijker gemaakt worden". Rademakers wil voor dat duidelijker maken Juist het boek, dat speelt in 1900, gebruiken omdat „Je wezenlijk de misplaatstheid ziet van een Europeaan in een tropisch land. Dit drama accentueert de ab surditeit daarvan. Ik zie een analo gie tussen dit en de aanwezigheid van de Amerikanen in Vietnam". Hermans heeft volgens Radema kers het script geschreven omdat hij „een waanzinnige belangstelling heeft voor Indonesië, en een grote affiniteit met het soort verhaal". „Hermans is helemaal gek van dit land", gaat hij verder. „Hij vindt Het duo dat bezig is de ver filming van Couperus' "De Stille Kracht" voor te bereiden: links Fons Rademakers en rechts W. F. Hermans. het bijvoorbeeld veel meer stijl en cultuur hebben dan de west, waar hij net is geweest en waar trouwens ook zijn vrouw vandaan komt". De filmer wil nog niets zeggen over de rolverdeling. Wel zullen er ook Indonesiërs meespelen. De taal zal "gewoon Nederlands" zijn (en niet die van een Hollander die lang in Indië heeft gewoond, de stijl van het boek van Couperus). De Java nen gaan in de film Nederlands spreken of Bahasa Indonesia (met ondertiteling). ADVERTENTIE LET OP HET GWK-EMBLEEM Aan- en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks ia de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver. Station N.S. Leiden - ma. t/m za. van 8 tot 20 zo. van 10 tot 17 n. DE GRENSWISSELKANTOREN N.V. Bunny Clod: REX Het krankzinnigste seks- f llmpje dat ooit voor openbare vertoning is vrijgegeven draait de ze week in de Haarlemmerstraat- bioscoop. Het filmpje heet "Het liefdeleven van Bunny en Clod" en is zoals de titel al aangeeft geba seerd od het bekende Bonny en Clyde-thema- Clod is in dit geinige geval met een oude auto (van een bekend Amerikaans merk) op weg naar de vrouwengevangenis om zijn Bunny daaruit te helpen ontsnap pen. Hij beleeft zowel in de hob belende wagen met zijn royale achterbank als later in het tehuis vol ontuchtige tantes allerlei eroti sche avonturen, die de stoutste dromen van iedere man nog over treffen. Het komische effect wordt onder meer verkregen door de toe passing van vertraagde en ver snelde filmbeelden, die in de let terlijke betekenis van het woord nogal schokkend zijn. "Bunny en Clod" is, om het kort te maken, een in slapstickstijl op genomen seksftimpje, dat bovendien een maximum aan bloot laat zien. Overigens: wat Clod kan kan Clod alleen (met al die vrouwen om zich heen). LUXOR "Hunkering naar lief de" is een film, waarin seks en te derheid hand in hand gaan. "Atem- los vor liebe" (de originele Duitse titel) is een film, waarnaar men beslist niet snel ademloos zal kij ken. Traag worden borsten ont bloot en af en toe zijn er zo veel spartelende naakte vrouwen te zien dat het eerder afstoot dan aan trekt. De opbouw van het. erg Duitse, zwart-wit aandoend ver-, haal ontwikkelt zich traag. Slech te meisjes, offeren zich op aan de wellustige behoefte van hun vriend jes, die bovendien leden van een louche bende zijn. Hiertegenover staat de ware liefde van een meis je, Brigit genaamd, ook bij de bende aangesloten, die erg g e- schokt is door het optreden van de ruige Jongelingen. Samen met haar Hans ontdekt zij de ware lief de. Dit gebeurt weliswaar op het (platte) dak van een flatgebouw, maar dat doet aan het feit niets af. De bende maakt een foto van Brigit, waarvan ze door montage een seksfoto maken. Hiermee ho pen ze pressie uit te oefenen op Brigit. Chantage zit er echter niet in, want Brigit heeft alles al aan Hans verteld. Hij gelooft haar na tuurlijk direct en zorgt ervoor, dat de bende wordt ingerekend. Enige diepgang heeft het verhaal niet. Het enige, wat de film pro beert te bewijzen is het feit, dat de conventionele opvatting over de liefde de beste is. Hiervoor is 2705 meter film nodig, waarop maar zeer matig wordt geacteerd. Brigit wordt gespeeld door Uschi Moser en Hans door Hans Hass Jr. De regie voert Dieter Krausser. (ADVERTENTIE) leze Leo is de laatste van een ge serie heersers over een Ine monarchie in Spanje- Sarra- (én reprise en twee prolonga- 3 week in deLeidse bio- Jïpen. Het grote kassucces van dit V" "Love Story" is nu al terug twee onverwacht succesvolle perlandse (seks)speelfilms blij- I nog steeds. |AMERA Het bekendste lief- paar van het bijna voorbije i Waar werd ongetwijfeld ge- J irmd door All MacGraw en Ryan leal (overbekend als Rodney (rington In Peyton Place), die lelooflijk veel volle zalen trok- met hun tragische geschiele- welke in "Love Story" zeer *d werd uitgemeten. Ook in de Utelstad heeft deze filmische stseller" wekenlang gedraaid t succes was zo éclatant, dat het nu al aandurft deze rol- tot terug in brengen. Wie dus 'Stukje barokke romantiek heeft hist kan nu aan de Hogewoerd recht, [RIANON Blue Movie blijft doen. Zeer slecht ontvangen de critici leidt dit produkt het duo De La Parra-Verstap- i nu reeds een flink lang leven de Nederlandse theaters. Ne- kndse seks schijnt er wel in te in. LIDO Dat blijkt trouwens ook enorme succes, dat "Wat h ik?" heeft geboekt. De za- worden wat minder vol, maar steeds trekken velen op naar Paul Verhoevens verfilming van rü Mols gelijknamige boek. I Amsterdamse rossige leven op gossa. Het kleine rijk kon echter niet in stand worden gehouden. Leo vertrekt naar Engeland, waar zijn familie veel bezittingen heeft. Het huis van wijlen zijn vader staat er nog, maar de eens zo rij ke buurt is veranderd in een soort van getto. Rondom het huis waar Leo met zijn verloofde en Laszlo (de man die in Leo nog steeds "de koning" ziet en met een kleine groep mensen een contra-revolutie op touw zet) woont, is het een en al armoede wat de klok slaat. Door de verrekijker, waarmee hij vroeger de natuur bestudeerde, bespiedt Leo de hele buurt. Hij ontdekt mensen, die te veel heb ben om dood te gaan, maar te weinig om te leven. Vanaf dit ogenblik wordt de film erg moei lijk: Leo gaat nadenken over alles wat hij ziet. Dit hele proces wordt uitgebeeld, waardoor de film een wat warrige indruk maakt. Leo pro beert te helpen, door zijn naaste buren (de Mardi's) eten te geven. De mensen zijn de koning te rijk. De zieke vader eet echter te veel en sterft aan een hartaanval. Leo doet verder niets. Hij blijft alles rustig door zijn kijker aanzien. Pas wanneer zijn buurmeisje Sa- lambo gedwongen wordt zich aan een souteneur te verkopen tenein de haar moeder en broertjes aan geld te helpen, grijpt hij in. Iets waartoe hij zichzelf nooit in staat zou hebben geacht Hij stelt zich op gelijke hoogte met de onderdrukten en wil "de wereld verbeteren". Een noDel streven, maar de mensen In de buurt geloven er niet in. Na veel strijd, zowel tegen de buurtbewo ners als tegen zijn eigen mensen Hij slaagt niet. Er verandert wel Iets, maar niet de wereld Regisseur Boorman is er in de ze film in geslaagd om exact naar Marcello Mastroianni als de laatste Leo. voren te brengen wat hem voor ogen stond: de macht van een kleine groep (blanken) en de on derdrukking van de armen (in dit geval de negers). Zelfs idealist Leo kan daaraan niets doen. De film. die dit Jaar de prijs voor de beste regie won op het Festival van Can nes. blijft boeien al is het verhaa' zelfs door tussenshots soms moeilijk te volgen. Met Marcello Mastroian ni in de hoofdrol is de film een goed geheel, maar beslist geen een voor een ontspannen bioscoop- avondje. 6TUDIO Als je erg rijk bent valt het niet mee om je ld en bezittingen vaarwel te zeggen en op gelijke voet te lan leven met de allerarmsten. Schatrijke Prins Leo speelt II tt klaar. Althans in de film „Leo the Last".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11