'Ik ben geboren voor tv'
CAMEL FILTER
r$y)vandaaa... I
Het is nooit genoeg
...en gisteren]
Rudi Carrell speelt vanavond een thuiswedstrijd
WERELDBEROEMDE KWALITEIT.
ÜAMELen GAMELFILTER
Gewoon geweldig lekker.
!>r
NCRV-KADER
ONGERUST
OVER GROEI
VAN DE EO
TV morgen]
DONDERDAG 11 NOVEMBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
Rudi Carrell buigt zich voorover op de negende etage van
het Bel Air Hotel in Den Haag. „Entree", zegt hij. Het getail
leerde witte overhemd, afgezet met blauwe bloemetjes om
spant zijn w£t uitdijende maag. Van eten kan niets komen,
want Rudi zie tot over zijn oren gestrikt in de voorbereidingen
van het UNICEF-gala, dat vanavond door de tv wordt uitge
zonden. „Sorry jongens, maar ik moet werken", is zijn excuus.
Na het ontdoppen van flessen
bier scharen wij ons aan de werk
tafel waarop Rudi's conférence uit
gestald ligt. Een diplomatenkoffer
ligt op het nog niet in gebruik ge
nomen bureau. Met verholen trots
diept Rudi daaruit een folder op
waarop zijn vrolijk blozende kop
zegt „Meet Rudi Carrell". Een folder,
die bestemd is voor de Amerikaanse
en Engelse amusementsmarkt.
Het is duidelijk dat Rudi Carrell,
bntsproten aan het Nederlandse
Amusementsbedrijf en bekroond met
een Zilveren Roos in Montreux, nog
verder zijn vleugels wil uitslaan. Hij
is er niet tevreden mee, dat de
Duitsers hem teder „Unser Rudi"
noemen. Hij wil meer. Maar zie zijn
relaas. De artiest loopt zijn carrière
na sinds hij 's lands grenzen verliet
res Jaar geleden en nu hij voor de
•erste maal weer op het Nederlands
heaterpodium zal staan.
Door
Peter cTHamecourt
^Heimwee? Ja, de eerste ja-
en had ik heimwee naar Neder-
and, maar dan ook echt heimwee
laar nu, na alles wat ik heb mee
maakt, de geweldige dingen die
nij zijn over komen, nu ben ik er
ver heen. Steeds heb ik gedacht:
heb ik het allemaal wel gehad,
naar steeds kwamen er nieuwe din-
jen.".
,Na de Zilveren Roos in Montreux
lacht ik, wie doet me wat. Ik dacht
lat ik super-ster in Nederland was.
'oen ik in Duitsland kwam moest
opnieuw beginnen. Daar werd ik
>p m'n 34ste filmster. Zat ik aan
en diner met Willy Brandt. Ont-
ring ik alle grote artiesten ter we-
eld. Een nieuwe wereld ging ~vbor
nij open". v
BEJUBELD
lij zwijgt een ogenblik, hangt dan
lehaaglijk achterover in zijn stoel
n zegt: „Weet Je, als je in Neder-
and een goede tv-show had gemaakt
n Je liep de volgende dag in de
ordaan dan zei een Jordanees te-
me: Nou Carrell, dat was mooi
waardeloos. Dan bedoelt zo'n man
ligenlijk te zeggen, erg tof hoor,
Jarrell. In Duitsland is het publiek
ereid Je te bejubelen".
Bestaat er echt een ster-dom met
alle glamour daar om heen. In Ne
derland kom Je daaraan niet toe.
Dat bestaat eenvoudig niet".
Hij werkt nerveus aan zijn teksten
voor de conférence tijdens het UNI
CEF-gala („Ik heb het gevoel een
thuiswedstrijd te spelen").
Heeft hij het gevoel dat hij zich op
nieuw waar moet maken voor het
Nederlandse publiek?
„Nee. niet waarmaken. De show
wordt in veertien Europese landen
uitgezonden. Daarop richt ik mijn
conférence. Dat waar maken heb ik
niet meer nodig. Natuurlijk denk ik
wel eens dat ze hier de pest kunnen
krijgen als ik lees: „Het grote nieu
we internationale talent Herman
van Veen of over een onovertroffen
grote drie. Voorlopig ben ik toch de
enige Nederlandse artiest die in het
buitenland succes heeft. Maar daar
over wordt gezwegen. Carrell en
Heintje zijn eigenlijk de enigen die
echt permanent succes hebben in
Duitsland. Toegegeven wij Neder
landers hebben natuurlijk een voor
sprong op alle buitenlanders omdat,
wij perfect Duits spreken'
Een vragende blik wordt beantwoord
met: „Ja, ik weet ook wel dat er
mensen in Nederland zijn, die zich
rot lachen om mijn Duits, die vin
den dat het slecht is. Ik merk vaa'
dat men in Nederland mijn grappen
niet eens begrijpt. Ik schrijf eer
show van een uur helemaal zelf. De
Duitsers zeggen: Wat spreek jij
vloeiend Duits en in Nederland
heeft men weer kritiek. Nou ja, laat
maar. Ik ben 36 jaar en wat kalmer
geworden onder de kritiek".
FORMULE
Rudi heeft met zijn folder in de
hand het oog gericht op de Engelse
en Amerikaanse markt. „Niet dat zi
in Engeland mij nodig hebben,
maar mijn formule van shows m°
ken bestaat niet in Engeland. Ze
hebben formidabele mensen om die
formule uit te voeren, als een Tom
my Steel en een Des O,Conner
maar ik wil het ze wel eens even
vertellen".
„Ja, ik geloof dat ik niks anders
kan. Donderdag sta ik in het thea
ter, mijn zwakste kant. Ik ben ge-
ADVKR1 ENTLB
boren voor tv, zo is het en zo moet
het blijven. Dat zijn de wetten van
de showbusiness. Bob Hope zal ook
niet plotseling overschakelen op een
andere formule".
Heeft hij een fortuin verdiend in
Duitsland en wat betekent het
ster-dom voor hem?
„Een fortuin verdient een eenvou
dige sterveling vandaag niet meer.
Dat kan niet. Ik speel nu in bio
scoopfilms die wat betreft produktie-
kosten één miljoen gulden vergen.
Daarvan krijg ik, bijvoorbeeld, een
ton. Is dat een sprookjesachtige
gage? Nee, die tijd is voorbij. Ik ben
nu gaan nadenken om mijn schaap
jes op het droge te krijgen. Ik heb
geleerd uit voorbeelden van een Vico
Torriani. Na de eerste show van een
nieuwe serie werd hij van het
scherm gevaagd omdat de show niet
voldeed. Dat kan mij morgen ge
beuren, daarom kan ik mij nu
kwaad maken over een willekeurige
schlagerzanger die een fortuin ver
dient met iets dat een ander voor
hem geschreven heeft".
BOERDERIJ
In zijn boerderij in de nabijheid
van Bremen kan hij niet meer wo
nen, omdat de plaats een pelgrims
oord is van bewonderaars, die Rudi
graag al onkruidwiedend willen
waarnemen. „Dat is Duitsland. Op
één avond verdient Rudi Carrell net
zoveel als de Nederlandse grote drie
iKan, Hermans, Sonneveld) samen
bij een zaaloptreden. Je hebt geen
Rudi Carrell, voor wie in
Duitsland 'een nieuwe wereld
openging' met Ierse Setter in de
Haagse hotelsuite.
privé-leven meer.
In Amsterdam kan Je als artiest
nog rustig in een kroegje komen en
dan zegt iedereen in de zaak: Hé
kijk, dat is Carrell, Hal Rudi, en
iedereen drinkt zjn borrel leeg. In
Duitsland verzuip je dan in de
handtekeningen j agers".
Zijn bruin verbrande gelaat straalt,
maar enige weemoed vervult hem
toch als hij ons naar de deur leidt
van zijn hotelsuite: „Gek, ik mis
jongens als Kraaykamp. de Gooyer
en Manders toch wel. Ik heb wat af-
gelachen met dat stel. Jammer, dat
dat niet meer kan".
UNICEF-ambassadeur Danny Kaye:
Danny Kaye, wereldreiziger
voor het goede doel, weet zich als
UNICEF-ambassadeur verzekerd
van een allerminst gemakkelijke
taak. Zodra de grappenmaker
die typering doet hem nog dui
delijk een waar genoegen, in den
vreemde arriveert is hij de grote
kermisattractie.
Er moeten tientallen handen wor
den geschud, dito aantallen „Hai,
how are you'"s worden uitgekraamd
en er mag slechts gelachen worden.
Amerikaan Kaye is een volhouder
en dient ondanks gevoelens als „Ik
lijk wel 140" reeds zeventien jaar
het goede doel UNICEF.
In het Haags Congresgebouw,
waarvandaan vanavond in aanwe
zigheid van prinses Beatrix en prins
Claus „Unicef in zilver" wordt uit
gezonden naar twaalf landen, laat
hij zich dan ook gewillig zijn ge
wicht in kaas uitbetalen, Even
daarna vliegt hij Petula Clark om
de hals.
Petula later: „We zijn oude beken
den. Dit wordt mijn derde UNI-
CEF-show. Ik trad reeds op in Pa
rijs en Lausanne. Het waarom? Ik
vind het een serieuze zaak, heb zelf
twee kinderen, die alles kunnen
krijgen wat ze willen, waarom moet
Je dan de ogen sluiten voor een ge
heel andere realiteit".
Aan het UNICEF-gala van van
avond werken de artiesten belange
loos mee. Er worden zelfs concessies
door hen gedaan. Petula: „Ze wil
den graag dat ik „This is my song"
bracht". Blonde, sympathieke Petula
met echtgenoot en pianist in ons
land vindt het allang best. Alleen
het orkest zit haar nog niet lekker.
I Gastheer Rudi Carrell weet zich op
toneel reeds verzekerd van een
kleedhoek vooi-zien van kledingrek
en spiegel.
Jongste spruit van het UNICEF-ge-
zelschap Anita (Hegerlund) uit Oslo
(10 jaar) blijkt bij oom Rudi, die
haar voor de Duitse tv introduceer
de, niet weg te slaan.
Hij is haar enige houvast, zolang
collega Roy Black met wie ze van
avond een duet zingt (de Duitse hit
„Sohön ist es auf der Welt") nog
niet is gearriveerd.
Vóórhaar medewerking heeft UNICEF
moeten vragen.
Meer klein grut arriveerde vanmor
gen. De Franse Poppys kregen een
Amsterdams welkom op Ypenburg
van collega's de Damrakkertjes al
vorens naar Den Haag te vertrek-
jken.
Zowel gisteren als vandaag is door
de deelnemers druk gerepeteerd
voor de camera. De enige, die zich
niet aan een strak repetitie-schema
heeft moeten houden, is Danny
Kaye.
De watorvlugge mascotte van UNI
CEF weet wat er gezegd moet wor
den: „Kinderen zijn de slachtoffers
van rampen, waarvan ze niets we
ten. Dat is schokkend. Voedsel en
medicijnen zijn de enige middelen
om te proberen een grotere ramp te
voorkomen. Het ia nooit genoeg".
De leden van het personeelskaoer
van de NCRV willen dat de leiding
van hun omroep eindelijk stelling
neemt tegenover de steeds groeiende
evangelische omroep, E.O.
In een brief, waarin de kaderleden
hun verontrusting laten merken
wordt opgemerkt dat het onderhand
de hoogste tijd wordt voor de
NCRV om zich op de situa
tie te bezinnen en de E.O. met
met meer dan 10.000 leden een aan
vraag heeft ingediedn om C-om
roep te worden. De NCRV-leiding
Danny Kaye met de sterren
van het Haagse UNICEF-feest:
v.l.n.r. Petula Clark, Frida Boc-
cara en Wilma Reading.
krijgtt verwijt dtatd© ontwikkelingen
bij de EO de zendtijd van de
NCRV in gevaar brengen en daar
mee de werkgelegenheid bij deze om
roep.
Ook wordt het bestuur gevraagd
een visie te geven met betrekking
tot de zogenaamde dubbellidmaat-
schappen, van mensen die zowel bij
de EO als de NCRV zijn aangeslo
ten. D© ondernemingsraad van de
NCRV die bij herhaling over het
zelfde onderwerp bij de leiding
heeft aangeklopt, kreeg onlangs de
toezegging dat de NCRV op duide
lijke wijze zal laten blijken hoe
over de Evangelische Omroep wordt
gedacht. Dit zal gebeuren in een
serie hoofdartikelen, waarvan het
eerste volgende week in het pro
grammablad van de NCRV wordt
gepubliceerd.
NEDERLAND I
6.45
(Klear) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55
(Kleur) Journaal (NOS)
7.05
(Kleur) Op losse groeven: licht platenprogram-
ma met de Nederlandse Top 5 (TROS)
8.00
(Kleur) Journaal (NOS)
8.21
(Kleur) UNICEF in zilver. Feestelijk amuse
mentsprogramma (TROS)
10.40
(Kleur) Leerhuis: gesprekken (IKOR/CVK)
11.10
(Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55
(Kleur) Journaal (NOS)
7.05
(Kleur) Liedjesprogramma met de Engelse zan
geres Judy Mackenzie (EO)
7.35
(Kleur) Sidderaal; korte film van het Moody
Institute of Science (EO)
8.00
(Kleur) Journaal) (NOS)
8.21
Berichten uit de samenleving (VPRO)
8.35
Chaplin op weg naar Charlie. Tv-serie (VPRO)
8.45
(VPRO)
9.25
(Kleur) Dick Cavett-show (VPRO)
10.15
Deze weekmuziek uit de jaren dertig
(VPRO)
10.25
(Kleur) Journaal (NOS)
10.30
(Kleur) Ter visie: parlementair en politiek
weekoverzicht (NOS)
Volgens mij voerde de VARA
gisteravond een actie voor de
TROS, maar misschien taxeer
ik de verlangens van de kijkers
wel verkeerd en is een Weens
operetteconcert (zonder vrolijke
verkleedpartij) en een samen
vatting van demonstraties van
de Russische keurturnploeg, ge
volgd door een discussie over
het Oostpakistaanse vraagstuk
precies wat de oudere kijkers
willen als zij eerst een uurtje
naar „Dagje ouder" hebben ge
keken.
In ieder geval konden zij bij
de operette en het keurturnen
even uitblazen van het amech
tige tempo van „Dagje ouder",
waarin Jeane van Munster geen
tijd meer had voor het ene on
derwerp, omdat het andere er
al weer aankwam.
Dat is nog tot daar aan toe,
maar als Je een programma
voor ouden van dagen maakt
dan behoor Je, onder welke
omstandigheden dan ook (uit
slaande brand eventueel uitge
zonderd) tijd te hebben voor
een oude meneer die nog even
iets zeggen wil. Wie weet wel
iets ontzettend belangrijks in
opdracht van het tehuis waar
hij zit. In zo'n programma
past de quick-step niet, wel de
slow-fox.
De TROS startte erg aardig
met „Kleine mensen hebben
grote wensen", terug van weg
geweest. Een Jongetje wou weer
een clown ontmoeten, een an
der Jongetje een voetballer,
Wim van Hanegem. Hij deed
dat heel lief, trouwens alle vol
wassenen waren goed op dreef
in dit programma. Misschien
zouden de actualiteiten vaker
volwassenen door kinderen
moeten laten interviewen.
Veel variatie is er blijkbaar
niet. al sprongen die 10-jarige
Jongen die Carmiggelt wel eens
wou zien omdat hij ook schreef
(grimmige sprookjes) en het
tuba-blazende meisje er wel
tussenuit.
Wat valt er dan toch weer op
als Je zo'n schrijvend jongetje
vergelijkt met andere kinderen
van zijn leeftijd, bijvoorbeeld
die over hun vakantie pratende
kinderen uit „Zo maar een zo
meravond"? Dat het waar is,
dat kinderen uit de „hogere"
milieus over een grotere woor
denschat beschikken en alleen
daardoor al met een voor
sprong in de maatschappij be
ginnen.
Zo leer Je altijd wat. Ik vond
ook het debat leerzaam in
Achter het Nieuws tussen
Brugsma, Lord Chelfont (voor
malig Engels minister van Bui
tenlandse Zaken) en de journa
listen Mukerji (uit India) en
Kureishi (uit Pakistan» onder
leiding van Paul van 't Veer.
India ziet niet veel in bemid
deling van de VN, het vindt
dat er sprake is van een Pa
kistaanse kwestie, die Pakistan
zelf moet oplossen. India heeft
ook geen behoefte aan VN-
waamemers aan beide zijden
van de grens, laat de VN liever
eens in Pakistan gaan kijken
waarom negen miljoen Pakista
ni naar India zijn gevlucht en
er nog dagelijks 40.000 bij ko
men.
De Pakistaanse Journalist wilde
Sheik Moedjiboer Rachman
„ontromantiseren", zei hij, ont
zegde hem geen moed. 'maar
noemde hem wel een rechtse
demagoog, eerder te vergelijken
met ds. Paisley uit Ulster, dan
met Che Guevara. Met dan
nog altijd dit verschil, zei lord
Chelfont, dat Paisley vrij is en
de sheik gevangen zit en nog
steeds niet berecht is. Die be
rechting is momenteel aan de
gang, zei Kureishi.
Enfin, er zou nog veel meer
over te zeggen zijn, maar laat
ik verder volstaan met te zeg
gen dat dit gesprek tussen vier
deskundigen bewees dat discus
sies over veelomvattende pro
blemen beter door vier insiders
dan door twintig insiders ge
voerd kunnen worden. Niet al
leen elke spreker, maar ook elk
standpunt, komen dan beter
genuanceerder uit de verf.
NICO SCHEEPMAKER.
7.00-KRO.
7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord, i
7.07 (S) Klassieke- en semi-klassleke i
muziek (gr). (7.30 Nieuws: 7.41-7.50
Actualiteiten). 8.24 Overweging. 8.30
Nieuws. 8.41 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) De beste plaat
voor uw stereo-kop. (10.30*10.32
Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen. 12.00 (8) gevarieerd
programma. (12.22 WIJ van het land;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41-12.50 Ac
tualiteiten. 13.00-13.05 Raden
maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S)
Muzikaal middag-magazine. (15.30-
15.32 Nieuws). 17.00 (S) Metropoleor
kest; amusementsmuziek. 17.25 Voor
de kinderen. 17.30 Nieuws. 17.32 Ac
tualiteiten. 18.00 (S) Licht ensemble
met zangsolisten. 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. 18.50 Marktberichten.
18.52 (S) AU...dltie: muzikale talen
ten. 19.50 Zonder grenzen: rubriek
over missie en zending. 20 DO Ver-
zoekplatenprogramma. 22.00 (S)
Voetlicht op: kabaret, show en musi
cal. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws.
22.38 Den Haag vandaag. 22.50 (S)
Goal...!: Muzikaal sportprogramma
23.55-Nleuws.
HILV. II. 298 m en FM-kanalen.
7.00 AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA.
13.25 NOS. 14.55 EO. 16.00 VPRO.
20.30 NOS. 21.00-VARA.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.22 Dag met een gaatje: lichte
grammofoonmuziek met reportages en
Interviews en om 8DO Nieuws, om
8.11 Radiojournaal en om 8.30 De
groenteman. 9.00 (S) Modern viool
concert (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40
Nationaal Festival 1971 voor Jongens
koren. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws.) 11.30
Volksmuziek. 11.55 Beursberichten.
12.00 Blik op de wereld: informatief
programma. 12.30 Overheidsuitzen-
dlng: Uitzending voor de landbouw
12.40 (S) Licht orkest (gr.). 12 50
Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. 13.25 Toerlsmo. 13.50 (S)
Lichte orkestmuziek. 14.25 Informatie
en muziek uit de Bondsrepubliek.
14.55 Ruimte: Radiomagazine met
gewijde muziek, lezingen en een kor
te overdenking. 16.00 Lichte muziek,
reportages, interviews, commentaren,
berichten en telefonische reacties.
(16.00 Nieuws; 17.55 Mededelingen;
18.00 Nieuws; 1820-18.30 Uitzending
van D'66; 20.00 Nieuws.) 20.30 (S)
Muziek uit de Barok (opn.). 21.00
(S) Symfonie Orkest uit Tokyo: mo
derne muziek. 22.30 (S) Nederlandse
chansons. 22.55 Mededelingen. 23.00
Nieuws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S)
Moderne kamermuziek van Neder
landse componisten (opn.). 23.55-
Nieuws.
HILV. III. 240 m. en FM-kanalen.
7.00 NCRV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO.
14.00-NOS.
7.00 Nieuws. 7D2 Lichte vokale mu
ziek. (8.00 Nieuws.) 9.00 Nieuws. 9.09
Jan Cord uw ener Show, met o.a Eu
ropees Popparlement. 10.00 Nieuws.
10.03 De Ëddy Becker Show. 11.00
Nieuws. 11.03 Vincent van Engelen
Show. 12.00 Nieuws. 12D3 The Joe
Blow Show. 13.00 Nieuws 13.03 Fellx
Meurders Show. 14.00 Nieuws. 14.03
De Herman Stok Show. met o.a Tod
Tien L.P.'s. 15.00 Nieuws. 15.03 De
Hugo van Gelderen Show. 16.00
Nieuws. 16.03-18.00 Töp-30. (17D0
Nieuws.)
DRAADOMROEP
(Over de 4e lijn)
Wolfgang Amadeus Mozart
1. ..Bastien und Bastlenne" zangspel
U bedrijf. Adele Stol te sopraan
(Bast enne); Peter Schreier, tenor
(Bastien); Theo Adam, bas (Colas):
SerUjns^Kamerorkest; Dirigent: Hel-
2. Divertimento In D gr.t. KV 136
Allegro Andante - Presto. Festival
Strings Luzern oi.v. Rudolf Baum-
gartner.
Domenlco Clmarosa
„II Matrimonio Segrete" (2e bedrijf).
Komische opera ln twee bedrijven op
tekst van Gelovanni Bertatl.
Nederland 1
NOS/NOT 10.45-12.00 Schooltelevi
sie. NOS: 18.45 |K) De Fabeltjeskrant.
NOS: 18.55 (K) Journ. VARA: 19.05
(K)....en een dikke zoen van de Juf
frouw, TV-serle: dlt-maal over plannen
voor een sterk vereenvoudigde spelling.
NOS: 20 00 iK) Journ. VARA; 20.20
iK) Achter het nieuw. 20.45 (K) 2
voor 12. quiz. 21.25 (K) HadJ nassa, sa
tirisch programma. 22.05 Een klein uur
U: presentatie van mensen en hun
meningen. NOS: 22.45-22.50 (K) Journ
Nederland II
NOS: 18 45 (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: 18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05
(K) De koerier van de keizerin, TV-
fllm. 19.30 Per Ongeluk, TV-fllm. NOS
20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 (K) Dit
Is Rod McKuen, fllmportret. 21.00 Far
ce Majeure, satirisch programma. 21.25
(K) Waar of nlet.,..spelprogramma.
22.05 (K) Koorzang: geestelijke lie
deren. NOS: 22 15 (K) Journ. 22.20
Den Haag vandaag. 22.25-22.55 (K) Uit