prookjesprinsen van de tv ;ijn door vrouwen 'gemaakt' r(jy^vandaag- „Ik ben een mens van goed en kwaad' [oedei; jij hoeft 'n weekje niks te doen. i Wijgaannaartpensiontoe jaje weet wel van toen. Zomaar. ...e/7 gisteren l yeter WyngardeTony Curtis en Roger Moore De week van Annie M. G. Schmidt TV morgen] DERDAG 4 NOVEMBER 1971 LEIDSCH DAGBLAD )NDEN Tony Curtis, Roger ore en Peter Wyngarde, ster- uit de tv-series „The Persu- rs" en „World of Jason King" on één ding gemeen: Vrou- Niet alleen in de series, arm zij spelen is het vrouwe- i element van eminent belang, jar ook privé en in hun fan- 51. De Britse commerciële te- jsie heeft handig gebruik ge- kkt van het imago van deze e heren, die langzamerhand [le wereld hun plaats op tv wel [ben veroverd. ^alve dan natuurlijk Tony Cur- die voor de eerste maal werd leid in een tv-serie te stappen |en met „Saint" Roger Moore, [ral „The Persuaders" is aange- idigd als dè amusementsuitvin- Sf van dit tv-decenium. Dat dat i overdreven blijkt op vrijdag- pd wanneer de AVRO de serie tëndt. De namen worden ge- Ikt voor een produktie die met l geld en poespas wat bombas- )i uit de verf is gekomen. Het- jde geldt voor „World of Jason jg", dat uit „Department S" ■d getrokken, een serie die bij- Wer veel waardering oogstte. Pe- Twyngarde wist niet wat hem [kwam met „Department S", [rin hij tevens als Jason King [eerde. [honderdtwintig rollen in tv-to- istukken hadden hem niet ge- »en enige populariteit te verwer- maar toen hij eenmaal het ty- |e Jason King, omkranst met ^iwelijk schoon, op het scherm it zetten, ging er een nieuwe ild voor hem open. Zijn stem door zijn vrouwelijke bewon- irs aandoenlijk omschreven als ïk magie" en de romantische stralen van zijn oosterse ge- PARALELLEN iguur van Jacon King zou om- Jeven kunnen zijn naar de bio-. lie van Peter Wyngarde. Diverse Stellen zijn er aan te wijzen •pn zijn levensloop en de gang zaken, die de schrijvers van in King hebben uitgedacht rond [\persoon van de detective. Be- rijkste overeenkomst is wel, dat *>n als bon vivant door het 1e - trekken. Hij heeft zich dan ook ;dig met de televisierol van Ja- _j King geassocieerd. Zijn dage- teven wordt er door bepaald, r Wyngarde gevraagd naar Ja- King heeft het voorgedruk- l antwoord klaarliggen: „Jason is romanticus en dat, mag ik zeg- ben ik ook. En ik ben in staat self op te werken en dat is een Pfet die Jason ook uitstekend ver- jt en beiden hebben we ook de tekende eigenschap dat we an- kunnen inspireren". Het r„ allemaal wat hooghartig, kr het is slechts een houding een man, die in de schaduw de bekende als onbekende zich iet zweet stond te werken in het tter om avond aan avond Cyra- ie Bergerac gestalte te geven. elastische gezicht van gentle- h Wyngarde heeft overigens mo- gestaan voor vele, vele andere takterrollen, maar dat was een estie van tot op de bodem gaan zijn acteertalent en zoals hij Jason King zegt: „Ik kan mij- zijn". Datzelfde wilden de pro- Niers van „The Persuaders" voor Moore en Tony Curtis. Het drie Jaar voorbereiding en J jaar lang opnamen voordat de er uit kon. Roger Mpore akte een eind aan zijn creatie i Lord Brett Sinclair in de int". Na zeven jaar als de ietwat liandige, overbeleefde, maar toch er intelligente lord overal in ■opa over het scherm te hebben vandeld, wilde hij stoppen. ore voelde zich' rijp voor het Itere filmwerk. Hij maakte twee "ns, beiden met een niet overdre- Cn groot succes. Hij liet zich daar- 3) dan ook snel verleiden om het lbod van „The Persuaders" te ïvaarden. Bij Tony Curtis lag de ik niet zo eenvoudig. Hij moest srtuigd worden en echt worden srgehaald om in een televisie-se rie te stappen. Hij deed het en de plannen, bijna geheel geënt op het bioscoopsucces „Butch Cassidy and the Sundance kid", lagen al klaar. De humor van de „Saint" kon ge handhaafd blijven en ook Tony Curtis moest zoveel mogelijk her kenbaar blijven voor het publiek dat hem kent uit zijn optreden met Jack Lemmon in „Some like it hot", of met Garry Grant in „Ope ration Pettycoat", of met Dean Martin in „Who was that lady?" of de Tony Curtis uit „The Great Race". FIGURANT Curtis' aantrekkingskracht voor vrouwen dateert van meteen na de oorlog, toen hij een onbedui dend rolletje speelde in een film. Hollywood beleefde toen het feno meen dat voor de figurant de mees te fanmail kwam, geschreven door vrouwen die informeerde of die me neer die danste in „Criss Cross", dat was de naam van de film, nog vrijgezel was. Dat was ie en Holly wood verstond het verlangen van de markt en gaf hem een kans als sprookjesprins in de film „The Prince who was a thief". Daarna ontwikkelden de zaken voor Tony Curtis, gedragen op vrouwen han den, zich vanzelf. Roger Moore's associatie met vrou wen valt moeilijker te verklaren, al thans niet uit zijn carrière. Maar wellicht heeft zijn opleiding hem daarbij parten gespeeld. Op de to neelschool maakte hij deel uit van een klas met achttien teerlingen, van wie zestien meisjes. Gezien de staat van dienst van beide heren was de formule voor de hand liggend voor „The Persuaders'; vrouwen, auto's, luxe en humor. Rekent men daarbij dat de serie knap is ver vaardigd, dan zou men meer succes mogen verwachten. Wellicht was de formule toch te voor de hand lig gend. TV-STAMPER Al moet daaraan meteen worden toegevoegd dat de AVRO niet onte vreden is over een kijkdichtheid van 36 procent (ruim drie miljoen kijkers) en een waardering van 7,4 een cijfer, dat voor een Nederlands amusementsprogramma aan de hoge kant zou zijn. Volgens de mensen die de serie al tot het eind hebben gezien wordt zij per aflevering be ter, dus wellicht wordt het toch wel de „tv-stamper", die het zou moeten worden. Dit is de week van Annie M. G. Schmidt. Morgen gaat in het Am sterdamse Carré de musical „En nu naar bed", samen met Harry Bannink gemaakt, in première en zojuist is ook „Sex a la meuniëre" in het Nieuwe De La Mar aan de openbaarheid toevertrouwd. Dat betreft het nieuwste blijspel van Neil Simon en zij heeft in de vertaling de Amerikaanse situatie in een Nederlandse omgezet om haar beter herkenbaar te maken. Haar tweede musical, een Jaar of acht na „Heerlijk duurt het langst" draagt veel sterker haar eigen stempel. Wie bij de titel „En nu naar bed" veronderstelt dat Annie M. G. Schmidt vele anderen in het theaterspoor van de erotiek is ge volgd moet echter worden gewaar schuwd. want dat zinnetje behoort namelijk net zo goed bij het slot van een sprookje dat rond zeven uur verteld wordt. Maar op zoiets klassieks wil niemand blijkbaar meer komen. Het is een modern sprookje, want voor sprookjes heeft de schrijfster nog steeds een grote passie. ZIJ heeft pas een dik Engels sprookjes boek gekocht en verslindt het: „Ik ben sprookjesschrijfster van huis uit. Ik vind het zalig" zegt z\j in haar Berkelse woning, die vroeger tussen de weilanden lag, maar die nu bijna geheel door de randstad is ingeslikt. En dat dat geen frase is bewijst een stapel presentexempla ren van haar kinderboek „Puk van de Petteflet". dat deze week ook nog verscheen bij Querido. Voor „En nu naar bed" heeft Annie M. G. Schmidt zich een tijdje in ADVERTENTIE een buitenhuisje bij Grasse tussen de olijfbomen teruggetrokken. Het sprookje viel anders uit dan ze dacht, „het werd weer een jongen- ontmoet-meisje-verhaal. Hoewel ik dat niet wou ging het vanzelf. De zwaarte viel tenslotte toch op de lief de. Ik dacht, kan ik nou niets anders bédenken? Het zal wel weer aan mij liggen." Met een goede en een kwade fee, die zich met het paartje bemoeien en een onverwachte om zwaai is het overigens toch geen conventioneel liefdesverhaal gewor den. KLOOF ,Ik val dagelijks in een kloof ener- zijds-anderzijds, ik ben een mens van goed en kwaad, ik val in een kloof en vind het niet leuk". „In „En nu naar bed" til ik niet zo zwaar aan problemen. Om tegen taboes in te gaan, daar heb ik geen zin meer in" zegt de vrouw, die heilzaam heeft meegewerkt aan het wegruimen van veel van onze Ne derlandse gezapigheid met als wa pens een nuchtere scepsis en een milde ironie. „Er zijn ook bijna geen taboes meer" constateert zij. „Het lijkt wel of ik een beetje anti-huwelijk ben in „En nu naar bed," maar dat vind ik misschien zelf. Ik ben niet anti-huwelijk, maar anti-huwelijks patroontje. Connie Stuart, Mary Dresselhuys, Frans Halsema, Jenny Arean onder anderen :„A1 die acteurspersoonlijk heid krijg je als schrijver toch maai-cadeau!') zullen het van mor gen af laten horen en zien in het sprookje dat aantoont dat de mo raal niet meer geldig is en in een groot vraagteken verkeerde en dat zich afvraagt wat slagen in het te ven is. Is dat wel zo fijn? „En nu naar bed" stelt dat met een feeste lijk versierd vraagtekentje". ir 1 Ci ANNIE M. G. SCHMIDT Kwart miljoen zwartkijkers DEN HAAG (ANP) Minister dr W. Drees jr. heeft gisteravond in de Tweede Kamer de liberaal mr. H. Koning toegegeven dat er in ons land 'n kwart miljoen clandestiene tv-kij- kers aan de buis zitten. Dit is een ernstige zaak, die drin gend moet worden aangepakt. Hoe dit vraagstuk tot een oplos sing moet worden gebracht deelde htf niet mee. In registratie by aankoop van tv-toestellen zei hij niet veel te zien. Daardoor zou een pjjnlyke ver houding tussen verkoper en koper ontstaan, aldus de bewindsman, die een en ander meedeelde bij de behan deling van de begroting van Verkeer en Waterstaat. ADVERTENTIE Ford Escort Broer van de kampioen Vanaf 6830,incl. b.t.w. AUTOMOBIELBEDRIJF Rijnland N.V. v. d. Valk Boumanweg 71, Leiderdorp, telefoon 30325. Lammenschansplein 6, Leiden. Telefoon 42451 V.l.n.r. Peter Wyngarde als Jason King en Tony Curtis en Roger Moore als „De vei'sierders" (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Popeye: tekenfilm (VPRO) (Kleur) Jimmy Hendrix. Filmportret (VPRO) Twee geroosterde vissen. Japans tekenfilmpje (VPRO) (Kleur) Journaal (NOS) Berichten uit de samenleving (VPRO) Chaplin op weg naar Charlie. Tv-serie (VPRO) (Kleur) Twee weken in een ander stadje. Tv-film (VPRO) (Kleur) Met het oog op avontuur. Documentaire over de wereld van de graficus Maurits Esscher (VPRO) 10.20 Deze week: muziek uit de jaren dertig (VPRO) 10.30 (Kleur) Leerhuis (5). Gesprekken (IKOR/CVK) 11.00 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 7.12 7.42 8.21 8.30 8.40 9.45 NEDERLAND II 6.45 10.10 10.40 10.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Zorro. Tv-film (TROS) Liedjesprogramma met de Amerikaanse zangeres Freda Payne (TROS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Mission Impossible. Tv-film (TROS) (Kleur) Wereld op wielen (TROS) (Kleur) Liefde op z'n Amerikaans. Twee korte tv-films: 1. Liefde en het bed; 2. Liefde en de bezige echtgenoot (TROS) (Kleur) Op uw gezondheid. Tv-serie (TROS) (Kleur) Journaal (NOS) Ter visie: parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) Edison voor slagwerker Tony W illiams WAGENINGEN (ANP) De 25' jarige Amerikaanse slagwerker Tony Williams heeft gisteravond in Wa- geningen een Edison in ontvangst ge nomen. De muzikant kreeg de onder scheiding (categorie lichte muziek) voor de langspeelplaat Ego, die hy met zijn groep Lifetime gemaakt heeft. Frank Visser, producer van een grammof oonplatenma-atschappij reikte de Edison uit, waarna Tony Williams' Liftetime een concert gaf. Veel Nederlandse jazz-muzikanten waren voor de Edison-uitreiking het concert naar Wageningen ge komen. Erg aardig dat er gisteren niet jp een uurtje televisie werd ge keken. Ver over twaalven rolde de bal nog van doel naar doel. Niet in het krappe uurtje van veertien dagen geleden, maar byna twee uur mocht Studio Sport dit keer uittrekken voor het showen van wat dan heet het Europese topvoetbalgebeu- ren. Een zeer "bloedstollend" ge beuren, zoals Eef Brouwers al maar wilde. Maar misschien is voetbal wel een religie en hoort Willem van Hanegem eigenlijk zo af en toe thuis in het programma „Ziens wijze" als daar gesproken wordt over de levensbeschouwelijke thema's door, zoals gisteren, pa ter Verhagen, minister Witte- veen en humanistisch ingestelde lieden. "Vindt u niet meneer Van Hanegem", zegt presentator Jack van Belle dan "dat met de ex port van het voetbalspel, voet ballers en trainers naar de derde wereld, een prachtige bron van ontwikkelingshulp wordt aange boord, die geestverruimend zal werken in de diepste binnenlan den van Afrika?" En Willem antwoordt dan: "Ja kijkt u eens, als u bedoelt dat vanuit de voetbalreligie een soort missie op touw wordt gezet in de trant van de kerk van pater Ver hagen, dan zeg ik ja. Talent dat! daar ongetwijfeld is moet behou den blijven en het liefst in eigen land worden geëxploiteerd. Maai ja, voordat wij als brengers van de voetbalboodschap daar heb ben duidelijk gemaakt dat een kokosnoot nog lang geen bruin monster is. dan zijn er al jaren verstreken". Waarop een huma nist verontwaardigd zal roepen: "Maar meneer Van Hanegem dat is autoritair denken. Mogen die mensen alsjeblieft een ko kosnoot voor een voetbal aan zien". Kijk, zo'n geleuter als,het bo venstaande is, was de discussie in Zienswijze gisteren ook. Je kunt natuurlijk wel vier mensen bijeen zetten van tegenoverge stelde denk- en geloofrichtingen, maar die moet je dan wel con crete zaken in handen geven om over te praten. Het gaat, dacht ik, niet meer aan te doorgron den wat een ieder van een ander vindt, maar wel hoe de stand punten van die diverse richtin gen liggen over verschillende concrete zaken. Dan komt men vanzelf wel iets over het diepere wezen van een denkrichting te weten. Nog even een compliment aan Simon van Collem. Het is hem weer gelukt. Nu met Shirley MacLaine. Na een lijdensweg kwam zij toch voor de AVRO- camera. Het gesprek was drage lijk, op het gezellige af en meer hoef je van Simon van Collem niet te verwachten. INVALLER 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord 7.07 (S) Klassieke- en Semiklassieke muziek (gr.) (7.30 Nws.; 7.417.50 Actualiteiten). 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) De beste plaat van uw stereo-kop (10.3010.32 Nws.). 11.00 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen, 12.00 (S) Van twaalf tot twee (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.4112.50 Actualiteiten; 13.0013.05 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Muzikaal middenmagazine. (15.30 15.32 Nws.) 17.00 (S) Metropole Or kest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nws. 17.32 (S) Actualiteiten. 18.00 (S) Licht ensemble en solisten. 18.19 Uitzending van de PSP. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 18.50 Marktbe richten. 18.52 (S) AU---ditle: muzi kale talenten. 19.50 Rubriek over missie en zending. 20.00 Verzoekpla- tenprogramma. 22.00 (S) Kursief. ca baretprogramma. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Goal 23.5524.00 Nws. HILV. II. 298 m. en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 12 00 NOS. 13.11 VARA. 13.25 NOS. 14.55 EO. 16.00 VPRO. 20.30 NOS. 21.00—24.00 VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Dag met een gaatje, waarin om 8.00 Nws., om 8.11 Actualiteiten en om 8.30 De Groenteman. 9.00 (S) Mo derne muziek (gr.). 9.35 Waterstan den. 9.40 (S) Alt en piano. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen (11.00 Nws.) 11.30 (S) Neder lands Harptrlo. 11.55 Beursberichten. 12.00 Populair programma over ont wikkelingshulp. 12.30 Uitzending voor de landbouw. 12 40 (S) Lichte gram- mofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. 13.25 Toerlsmo. 13.50 (S) Lichte muziek (opn.) (evt. onderbreking voor direct reportage van de lancering van de eerste Euro pa 2 raket in Frans Guyana. 14.25 Spiegel van Duitsland. 14.55 Ruime: radiomagazine met gewljze muziek, lezingen een korte overdenking. 16.00 VPRO-Vrijdag. (16.00 Nws.; 17.55 Me dedelingen; 18.00 en 20.00 Nws.) 20.30 (S) Muziek uit de Barok (opn.). 21.00 (S) Radiophllharmonisch Or kest. Groot Omroepkoor en solisten. 22.30 Lichte muziek. 22.55 Mededelin gen. 23.00 Nws 23.10 Actualiteiten HILV. III. 240 m. en FM-kanalen 7.00 NCRV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO. 14.00—18.00 NOS. 7.00 Nws. 7.02 Lichte vocale muziek. (8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.03 Jan Cor- duwener Show, met o.a. Europees Popparlement. 10.00 Nws. 10.03 De Eddy Becker Show. 11.00 The Joe Bow Show. 13.00 Nws. 13 03 Felix Meurders Show. 14.00 Nws. 14.03 De Herman Stokshow. 15.00 Nws. 15.03 De Hugo van Gelderen Show. 16.00 Nws 16.03 Top-30. (17.00 Nws.). DRAADOMOEP (Over de 4e lijn) Vrijdag 5 november van 1820 uur. Domenico Cimarosa, „II Matrlmonlo Segreto". Komische opera in twee be drijven op tekst van Giovanni Bert-a- tl. Carlo Badlolo, bas (Geronlmo. een rijk koopman In Bologna): Eugenia Rattl sopraan (Elisetta, zijn oudste dochter); Grazlella Sciuttl. sopraan (Carolina, zijn Jongste dochter, in het geheim gehuwd met Paollne; Ebe Signaini, alt (Fidalma. zuster van Geronlmo. weduwe); Luigl Alva, te nor (Paolino. boekhouder van Gero nlmo); Franco Calabrese, bas (Graaf Robinson, een adellijk Engelsman); Orkest van de Scala te Milaan; Diri gent: Nino Sanzogno. Gloacchlno Rossini „La Boutique Fantastique" (bew. Ottorino Resplghl). Ouverture - Tarantella - Mazurka. Danse Cosa que - Cancan - valse lente - Noctur ne Galop - Allegro brlllante. RIAS Symphonie Orkest Berlijn o.l.v. Fe- renc Fricsay. Nederland I NOS/NOT: 10.45—12.00 Schooltelevi sie. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. E.O: 19.05 (K) Koorzang met Instrumentale begelei ding. 19.30 Nader bekeken. 19.50 Ten slotte NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: 20 21 (K) De Versierders (ThePergua- ders), TV-serie 21.10 Televlzler Sup- Êlement. 21.35 (K) Voor de Vuist weg. OS: 22.45—22.50 (K) Journ. Nederland II NOS: 18 45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. KRO: 19D5 (K) Voor een briefkaart op de eerste rang. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.21. Brandpunt. 21.10 (K) De zee vrouwen van Hendrik VIII: 3. Jane Seymour, TV-serie. NOS: 22.40 K) Journ. 22.45 Den -Haag vandaag. 22.50—23.20 (K) Uit de Kunst: informatief program- Leon Russell op tournee in Nederland Leon Russell komt eind van deze maand drie dagen naar Nederland met een popshow die één van de meest spectakulaire van het seizoen belooft te worden in de geest van "Mad Dogs Englishmen". Leon Russell and The Shelter Peo ple, The Grease Band en bluesfeno- meen Freddie King en zijn zesmans formatie komen vrijdag 26 november in de Zuidhal van de nieuwe RAI in Amsterdam, zaterdag 27 november in de Martinihal in Groningen en zon dag 28 november in Ahoy' Sportpa leis in Rotterdam, steeds om 8 uur 's avonds. De hele Europese tournee wordt ge filmd en het speciale filmteam plus alle artiesten met vrouwen, kinderen en vriendinnetjes reizen met een eigen vliegtuig. Bovendien komt een technische staf mee die hoogtepun ten van de concerten zal opnemen voor een dubbel-album.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 17