Een roeping? Wel nee! «Gewoon een zeker, Albert van Dalsum (82) is niet meer vandaag de postgiro ...e/7 gisteren Lustrumconcert Alma Materkoor tfiCees Schilperoort over het vak9 van conferencier: BANKETHAPJES enkhuizer TV morgen) DINSDAG 26 OKTOBER 1971 iElDSCH DAGBLAD PAGINA 5 ADVERTENTIE Kees Schilperoort draaft in een roes van verontwaardiging op een U iaar employé's van de omroep „Wie heeft die idioten bin- ïengelaten. Wat is toch te gek. Iedere keer als ik iets zeg brult iie vent op de eerste rij Kéés. 7» RTat moet ik daar nou mee. Net [om ik de studio uit komt er weer 1 jen, vent op me af die wil dat ik jen actie ga houden voor slacht- iffers van het een of ander. Die nan loopt me al weken ach- erna". Jchilperoort heeft zojuist het tus- en-de-middag-gezelschapsspelletje ior het ganse volk gepresenteerd. ^Raden maar" heet het en het ilormt al jaren de belangrijkste spil het radioprogramma „Tussen rcaalf en twee". Met een luister lichtheid van drie miljoen het rukst beluisterde programma van omroepen. De uitzendingen in tegenwoordigheid van een ;emeleerd, doorsnee vaderlands pu- iliek, de lucht in. Schilperoort heeft ich bij dat publiek een vaste ilaats verworven. Bij de een dank- ij zijn carnavaleske image en bij le ander „omdat 'ie dat smoel niet kan staan". Iet de Boertjes van Buuten als teit-Jan Kruutmoes gesteund door ;n diep Veluws accent trekt hij 3g steeds van Vlissingen naar •roningen en van daar naar het widen, waar met de regelmaat ran de klok carnavalsverenigin- nieuwe ridderorden uitvin- ;en voor meneer Schilperoort van KRO. Met de programma's ,Mik" en „Gulden Schot" en carna- alsuitzendingen reikte hij naar populariteit. OPGERUIMD 54, sjouwt deze week met jo- .al gemak 25 jaar rond in- Hilver- Groot geworden met het me- lium radio en door de tv nooit he emaal geaccepteerd leidt hij een opgeruimd bestaan. De boerenkiel pet liggen constant in de kof- uimte van zijn Fiat-coupé. lait-Jan Kruutmoes reist dagelijks Det hem mee. Het is een passagier lie hem kennelijk nog steeds veel lenoegen doet. „Dit jaar zijn ze 25 bij elkaar, Gait-Jan en de toertjes van Buuten. Mannen als larcel Tielemans spelen al 25 jaar n dat orkest. Geweldig. Nog steeds we wekelijks door het land". (V'e zijn na de kennismaking naar „n de stamhuizen van om- oepmedewerkers gewandeld, waar ichilperoort wel vaker met smaak n de schuimkraag van een goed las bier hapt. Hij doet geen enkele noeite te verbergen, dat een ge- iprek in de richting die wat dieper iaat dan de oppervlakte-kaut hem liet interesseert. Hij lacht veel en [raag. Hij lijkt de carnavalsvierder waarvoor hij vaak wordt versleten als hij in zyn boerenkiel rondtrekt. Man hou op. Ik ben helemaal geen larnavalsvierder. Ik vind het iets verschrikkelijks. Ik houd helemaal an hossen en zo.. Ik mag [raag een pilsje drinken, maar dan ustig net als hier aan het tafeltje, laar op de avond van een uitzen- ling of zo doe ik natuurlijk leuk nee. Dat is je vak. Ik heb sigaren- Eistjes vol onderscheidingen van larnavalsverenigingen. Dat kun Je Biet weigeren. Die mensen vergade- doodserieus wie in aanmerking komt voor een ridderorde. Dan wordt Je gebeld door een meneer, zegt dat het de vereniging heeft ADVERTENTIE met de postgiro kunt u vanuit uw stoel sparen bij de RPS of bij de 3 Vakbondsspaarbanken! behaagd Je te onderscheiden. Daar- dien Je verguld te zijn. Dat ben Je ook eigenlijk wel. Soms kom je in zo'n plaats terug, maar dan ben je vergeten je onderscheiding op te doen. Dat kan gewoon niet". MAKKELIJK Hij praat makkelijk, en dat zou zijn roeping als conferencier kun- verklaren. „Roeping, wel nee. Gewoon een afwijking. Wie zegt er de middelbare school ik wil conferencier worden. Niemand. Lo gisch, want je moet daarvoor een bepaalde afwijking hebben. Dat was vroeerg ook zo als je bij de radio ging. Als je dat wilde dan was je alles wel zo'n beetje mislukt. Ik voelde me nadat ik me had be kwaamd in het verkondigen van moppies voor zwemverenigingen en tennisclubs sterk genoeg om naar Hilversum te gaan voor een radio- auditie. Het werd een jammerlijke mislukking. Ik droeg een zelf ge schreven ballade voor. Erg geestig, maar ook erg lang. Ik kon weer vertrekken. In m'n zenuwen liet ik m'n tekst in de studio liggen. Die' tekst hebben ze gevonden. Die was zo aardig dat ze me later hebben gevraagd of ik niet meer van dat spul kon schrijven. Zo kwam ik toch binnen". „Ik zou er nou niet meer buiten kunnen. Wat bijvoorbeeld Koos Postema zegt over creatieve om roepmedewerkers, die het na vijf jaar op een post wel gezien kunnen houden, daarin geloof ik niet. Het afstand nemen van je populariteit, het sfeertje waarin je verkeert is niet zo eenvoudig. Stel dat je je na vijf Jaar zou moeten aanpassen de sfeer in het bedrijfsleven. Dat kan niet meer". Wat is er dan speciaal aan die omroepsfeer? zeg de vrijheid, de onbezorgd heid. Ik heb hier onder het creatie- personeel nog nooit chagrijnige ontmoet. Dat typeert de sfeer toch. Ik vind het goed hoor, dat jongeliu een kans krijgen. Dat moet ook. Ik hoef hen niets meer te leien, maar als het goed is zij mij wel. Zij komen met nieuwe ideeën en andere opvattingen bin nenstappen, daarvan kan ik leren". Kopje koffie, kopje thee veel gezelliger met - 5 stuks - 1,08 van de meester- banketbakkers van Enkhuizer Banket. In een verpakking die het verrukkelijke van „vers uit de bakkerij" geheel bewaart. Let op de naam NEDERLAND l 6.45 6.55 Waardevolle spaarzegels bij alle produkten. Vraag onze spaarfolder: Postbus 17 Enkhuizen BETREKKELIJK „Populariteit is mar betrekkelijk. Er zijn mensen die mijn gezicht niet kunnen zien op tv, mij regelrecht haten. Laatst kreeg ik nog een brief van een mevrouw uit Groningen, met daarin de suggestie, dat bij mijn volgende tv-optreden het wel aardig zou zijn, dat achter mij een stelletje krokodillen zouden worden losgelaten en zo. Dat mens kan best gelijk hebben. Ik kan mezelf ook niet zien op tv. „Ik niet nee. Ik heb er zelf nooit de moeite voor gedaan ook. Je moet je eigen grenzen weten. Maar neem Willem Duys, Hilterman en Wibo van de Linde. Dat zijn er wel een paar zeg. Een tv-persoonlijkheid is iemand, die zijn smoel open doet en iedereen in de huiskamer verplicht te luisteren. Als pa nog gewoon te gen moe zegt, schenk nog maar 'es KEES SCHILPEROORT in, dan ben je het nog lang niet. Maar by een Duys, Van de Linde of Hilterman als die de huiskamer in kijken durf je bij wijze van spreken nog geen krant te verleggen. Je moet kijken en luisteren. Dan ben je een kei". „In de werksfeer niet zoveel. Wel is er iets veranderd in wat je allemaal kunt zeggen voor de microfoon. Al les mag tegenwoordig. Ik krijg wel eens de indruk, dat er 'n soort com petitie bestaat wie het meest durft. Zo van: kijk mij nou, dat durf jij niet. Ik vind het best hoor, want ik maak me er niet druk om. Ik zie het nogal makkelijk." dak makkelijk! ALKMAAR De acteur Albert van Dalsum is gisteravond op 82- jarige leeftijd in zijn huis in het Noordhollandse Eendenburg over leden. Hij was enige dagen gele den met kanker opgenomen in een ziekenhuis in Alkmaar, maar gisterochtend was hij op zijn ver zoek naar zijn woning overge bracht. De begrafenis geschiedt in alle stilte. De NOS-televisie zerldt van avond om ongeveer kwart voor elf een herhaling uit van de eer ste aflevering van de serie „De onvergetelijken", die aan Albert van Dalsum was gewijd. Met Albert Van Dalsum is de laat ste grote toneelgigant heengegaan, vertegenwoordiger van een tijdperk, waarin eenlingen nog een zo mar kant stempel op een ontwikkeling in de theaterwereld konden zetten. Van Dalsum bezat de gave van de heel groten zich zelfs op gevorderde leeftijd nog te vernieuwen. Zijn rol in „Biederman en de brandstichters" op 70-jarige leeftijd bij de Haagse Comedie gespeeld leverde zo een complete verrassing op van een vol komen nieuwe, bijna onherkenbare Van Dalsum. Met een toneelcarrière van bijna zestig Jaar had hij deel in verschillende tijdperken en hij wist steeds in nieuwe ontwikkelingen een werkzaam aandeel te hebben. Toen hij in 1964 in Den Haag met .Koning Lear" officieel afscheid nam was hij nog steeds niet de eerbiedwaardige oude opa met een bewonderend verleden, maar een groot kunstenaar, die het niet laten kon. Want ook daarna heeft men hem nog herhaaldelijk bezig gezien, in „Prometheus" in het Holland Festival van 1967 bjvoorbeeld en ook op het tv-scherm. Toen het spelen hem te zwaar ging vallen moest zijn scheppingsdrang zich op een andere wijze uiten en op zijn boerderij in de kop van Noord-Holand legde hij zich met grote intensiteit toe op schilderen. Albert van Dalsum uitte zich op vele manieren: als acteur als regis seur, als ontwerper van dekors. Op Biedermann in plaats van Janet Rozenberg LEIDEN In verband met ziekte an Ilona van Wijk kan de voor morgenavond in de aula van het Rijnlands Lyceum aangekondigde voorstellingen van „Lieve Janet Ro zenberg" geen doorgang vinden. De Noorder Compagnie echter is bereid gevonden op deze avond een voorstelling te geven en wel van „Biedermann en de brandstichters" van de Zwitser Max Frisch. De kritieken zijn unaniem lovend geweest: vooral de Tsjechische re gisseur Zdcnek Kraus heeft met dit Mijnheer Biedermann is een i gevreten bourgeois die zich blauw gert aan de vele branden die uitbre- j ken en die van mening is dat men het gespuis, dat de branden aansteekt moet opknopen, seling zelf tw.ee huis krijgt. Hij is niet tegen de brutaliteit van de heren opgewassen, en ook als hij ziet dait ze zijn zolder vol vaten met benzine beginnen te stouwen, acht hij het nemen van maatregelen te gen hen altijd nog gevaarlijker dan een houding van vriendschappelijk berusten. Hij gaat hier zo lang mee door tot hij gek van angst voor wat dé bewo ners van zijn zolder zullen aanrich ten. de brand werkelijk aiet uit breken. Het is de grote kracht van de re gisseur en de spelers, dat het publiek het stuk met gelach tot zich laat ko men en dan in de allerlaatste minu ten de brand werkelijk als een om mekeer in een ramp ervaart. 10.10 10.15 10.40 10.45 NEDERLAND II (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Volgende patiënt. Tv-serie (VARA) (Kleur) De ombudsman (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) En een zoen van de juffrouw. Gesprekken met kinderen, ouders en onderwijzend personeel (VARA) (Kleur) De strategie van de spin. Italiaanse speelfilm (VARA) Simon Carmiggett leest uit eigen werk (VARA) (Kleur) Achter het nieuws (VA£A) (Kleur) Journaal (NOS) Weekoverzicht en algemene Informatie over schooltelevisie (NOS) 10.40 10.50 10.55 11.00 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Zo vader, zo dochter (NCRV) De koerier van de keizerin (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Stiefbeen en Zoon (NCRV) Hier en nu (NCRV) (Kleur) Met liedjes het land in. Licht muziek programma met muzikale quiz (NCRV) Ander Nieuws (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Elementaire economie. Herhaling les 4 (Teleac) Het tennisduel, dat de AVRO speciaal voor de televisie tussen Tom Okker en Arthur Ashe organiseerde, was in opzet heel geschikt voor een spannende krachtmeting. Toch was deze wedstrijd nog niet de ideale voor de televisie. Je kan natuurlijk moeilijk om Tom Okker heen als Je een voor Nederland populaire ten nismatch wilt uitzenden, maar het vervelende van zowel Ok ker als Ashe is, dat zij beiden tot het type onverstoorbare spelers behoren, die op een En gelse manier (of op een Chine se zo u wilt) zoveel mogelijk verbloemen wat er in hen om gaat na een misser of een goe de slag, waardoor het showele ment wat op de achtergrond raakt. In de toekomst zal de televisie wel vaker georganiseerde sport wedstrijden uitzenden en het ligt dan in de lijn der ver wachting dat er meer op het publiek gespeeld zal worden. Ashe won overigens met 6-4, 6-2, won overigens met 64, 62. 62; het leek wel of Bobby Fischer stond te tennissen. Rest me nog te melden dat Cees van Drongelen voor AVRO's Tdevizier een exclusief interview had met mevrouw Ghandi, dat door vele landen is overgenomen (zowel Indira als Golda komen uitstekend over op de televisie, er zouden wat meer vrouwen op de hoog ste posten moeten worden ge zet» dat uit een interview met de voorganger van de sekte die kinderen laat sterven om da' dokters niet in het evangelie genoemd worden, bleek dat stropdassen blijkbaar wel in het evangelie genoemd worden, want de man droeg er een. NICO SCHEEPMAKER .00 TROS. 12.n (Soos): lichte (7.30-7.41 en 8729-8.41 Nws). 10.00 .30-10.3-3 Nws.). bouw; 12.30 Nws; 13.00—13.05 Raclen Nws). 16.35 (S) Popmuz. 16.45 (S) t Nul hoorspel. 17.00 (S) z.progT. 18.30 Nws. de Katholieke Volks de HBS klasgenoten Cor Ruys en Adolf Bouwmeester kreeg hij de liefde voor het theater mee van een geïnspireerde leraar, in 1909 debu teerde hij bij Royaards, daarna werd hij onder meer een voorvech ter van het maskertoneel. Van Dal sum maakte nog een staartje mee van het naturalistische Bouwmees ter-toneel. Het jaar 1929 werd een mijlpaal in zijn ontwikkeling, hij stichtte met Defresne het Oost-Nederlands To neel voorloper van de spreidings gedachte! en hoewel dit gezel schap nauwelijks een seizoen be stond is het voor ons toneel van wezenlijke betekenis geweest. Van Dalsum introduceerde er het ex pressionisme mee in ons land. Voor met niet een modieuze aanplak- baard. maar een zaak van heilig geloof. De geëngageerde kunstenaar in zijn ALBERT VAN DALSUM ruime visie heeft gedurende zijn lange carrière vele vertegenwoordi gers van andere kunsten in zijn werk kunnen betrekken. Het was bijna vanzelfsprekend, dat Van Dalsum na de oorlog, met Defresne samen de leiding van het eerste zeischap van de hoofdstad kreeg Men hoorde na verloop van tij< spreken van een werkwoord „dal summen", wasiruit een pathos sprak, dat toen niet meer werd geaccep teerd. Het wilde alleen maar zeggen dat de invloed van zijn expressio nisme over de oorlog had heenge- reikt. In 1953 leek zijn rol uitge speeld, maar de man van vele. vele grote toneelgebeurtenissen kwan vernieuwd terug, meestal tu^en di jongeren, die hij een lichtend voor beeld is geweest. LEIDEN Het Alma Mater koor bestaat 35 jaar. Het heeft dit lustrum gisteravond in een matig bezette Stadsgehoorzaal gevierd met een concert dat ivat van het geijkte patroon afweek. Als mijn geheugen mij niet be driegt heb ik vorig jaar geen oor deel over het koor geveld, daar Nico Schrama toen kort daarvoor de scep ter ter hand had genomen. Ruim een jaar staat Alma Mater nu onder zijn leiding en eerlijk gezegd vielen de resultaten mij niet mee. Dat de mannenstemmen schrieltjes klonken kan niemand worden verwe ten, bijna elk amateurkoor heeft te genwoordig te kampen met een tekort aan mannen vooral tenoren. De moei UJke taak van de dirigent is in zo'n geval de dames wat stemvolume be treft onder de duim te houden, het geen hier niet altyd lukte. Veel kwa lijker was het gebrek aan discipline, vooral by de alten: ongelijke inzetten en wankele intonaties waren geen uit zondering. Bij de sopranen zou enige oefening in de hoogste stemregionen geen kwaad kunnen. Van orkestbegeleiding was by dit concert afgezien: de voornaamste prosecutent was Jan van der Meer op orgel en piano. Erg tempovast hij niet: zijn rol als organist speelde hy buitendien veel te prominent. Het ontstemd zijn van de vleugel kan hem niet kwalijk worden genomen, wel dat hy dit euvel trachtte te compenseren door het rechterpedaal te mishande len. Openbaar Kunstbezit. 49: kunstkroniek. 23.30 (S) volksmuziek. 23.5524.00 54 VPRO. 8.0 thuis.) 9.00 Radlo- weciuiBu, mei om 9.00 Ons nummer ls.om 9.05 Waterst.; om 9.40 Schoolradio; om 10.15 Koning Klant, om 10.30 De Weekbladen; om 10 45 Voor de kleuters: om 11.00 Nws- om ".03 Op de koffie 12 00 Gronlngen- rechtstreekse Centraal over en temidden Nws. 13.11 Act. 13.25 (S) 13.45 Gespr. portret. 14.00 progr. met act. en 6.03 Speelr. (ver- 20.05 (S) VARA-Dansorkest muk (gr.). 21.45 muz.progr. 22.30 Vloolrecitalklass. £>uz. (opn.) 22.55 Mededelingen. 2300 Nws. 23.10 Act 23.20 (S) Radio Jazz Magazine. 23.5524.00 Nws. III 240 in en FM-kanalen. (11.00 Nws). 12.00 ste deel ook al niet om over te Jui chen: een van de vele Te Deums van Hendrik Andriessen. 4 Maria-antifo- nen van Strategier (de componist was zelf aanwezig) en het Psalmkonzert van Heinz Werner Zimmerman bie den eigenlijk na een paar minuten geen informatie meer. Zimmermanns stuk dateert van 1967 en moet het voornamelijk van jazz-ritmen heb ben: wanneer de kennelijk bedoelde swing er nu maar uit komt zou het geheel wel genietbaar zijn, maar he laas had Alma Mater noch de bege leiding (3 trompetten, vibrafoon en contrabas) voldoende flair voor deze materie. Al met al is het zeer te betreuren dat een man als Max van Egmond juist op deze avond solist moest zijn. Bachs kantate .Der Friede sei mit dir" bevat de prachtige aria „Welt, adé" met een abligate vioolpartij. Max van Egmond moest ervaren dat deze aria. bedoeld om bariton en vio list te laten schitteren niet goed overkwam door de minder geslaagde prestatie van Henk Schram en het overdreven rubato van Jan van der Meer. Dat ook zijn aandeel in Zim- mermann tot mislukken gedoemd was zal uit het bovenstaande duidelijk zyn. Reste voor hem Haydns aria „Tengri i vezzosi rai", waarin hy had te kampen met de ontstemde vleugel, waarop Van der Meer daarvoor de Suite van Géza Frid had begeleid. Met deze coloratuur-aria van Haydn maakte Max van Egmond duideiyk op welk een eenzame hoogte hy staat. Elke loftuiting klinkt armzalig voor zo'n prestatie. R. G. HARMS platenp: 14.03 Superslean dreammachli Nws 15.03 Lichte platen. (16 00 Nws). 17.00 Nws. 17 03 Radlojourn. 17 06- 18.00 Postbus 700: verzoekplatenprogr. DRAADOMROEP (over de Ie lijn) WOENSDAG 27 OKI OBER VAN 18-20 UUR Liederen uit Bulgarije: Zweedse polka (Alfvén); Aio Ahé (Ollas); Walspop- .Green); (Davis); Come sunrise (Green);; Weirdo (E)avis)_; Well you needn't NCRV: 17.00-17.35 Kinderprogram ma. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ NOS: 19 05 (K) Tips van Het Nationaal Bureau Toerisme. NOS: 20 00 (K) Journ. Poli tieke Partijen; 20.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid20.30 Uitzending Stichting Socutera NOS: 20.35 Great British Train Robbery (De grootste trelnroof aller tijden), documentaire film. (Rijkskeuring: 14 Jaar) 22.20 Studio Sport, 22 45 (K) Journ 22 50 Den Haag vandaag. 22.55-26.25 Graag Nederland If- samenleving. HIRO: 22.50 Hlro-Maga- zine. NOS: 23.10-23.15 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5