,'n Maagd op je dak
biedt veel plezier
ie postgiro
Redelijk toneeldebuut
van Willeke Alberti
Ondanks tekortkomingen
Huescape:
boeiend
ballet
Literair avondje
op de LAK-zolder
1~(jy)vaA7CfelcX7.-
...eA7 gisteren i
TV morgen]
DINSDAG 19 OKTOBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
Ondanks tonnen vergende investeringen wordt dit een sei-
loen van vele musicals, theaterevenementen, die in ons land
geen frequente zaak zijn, ook niet nu de operette, de groot
moeder van de musical, haar meest glorieuze dagen wel heeft
gehad. Er komt ook heel wat kijken om de vitale geest op te
roepen die de Amerikanen daar zo benijdenswaardig aan be
lteden.
ji funny thing happened on the
pay to the forum" zorgde er zater-
in de Tilburgse Stadsschouw-
voor dat het spits werd afge-
l, een musical, die zich vele ja-
op Broadway en in Londen
ïeeft bewezen. Maar bij het kijken
,,'n Maagd op je dak" van
jhevelove- Gelbart en Stephen
londheim ging men zich dat toch
eer afvragen. Jaap van de
jerwe is niet de eerste de beste als
rertaler. en medewerkers als Lex
joudsmit, Thérèse Steinmetz, Her-
iert Joeks, Arnold Gelderman en
nderen wettigen zeker verwachtin-
en. Het klopte formeel ook alle-
er was een feestelijke mooie
inkleding om het oude Rome rond
e intrigerende slaaf Quasilus terug
halen, de zangstemmen waren
nn mensen, die echt kunnen zingen,
Ie muziek van het orkest klonk
oed ingespeeld en ga maar door.
ïi toch, die wolk van bruisende
iiizikaliteit, die uitdagendove r de
rkestbak heenrollend iedereen van
grond tilt tot het toppunt van
prisch genoegen, bleef ergens ach-
de decors hangen.
ADVERTENTIE
de postgiro, -
kost niets en gééft
21% rente!
dab makkelijk!
Nu is dat niet ongebruikelijk bij
een première, want een musical
heeft beslist een aanloop van een
vijftien voorstellingen nodig om op
temperatuur te komen en ,,'n
Maagd op Je dak" had er precies
twee achter de rug en moest toen
zogezegd het diepe in.
Er waren dan ook duidelijk be-
gtnmoeilijkheden. de songteksten,
die Van de Merwe ongetwijfeld van
peper en zout heeft voorzien, bleken
doorgaans niet te verstaan, omdat
er geen afgewogen balans tussen de
stemmen en het orkest was bereikt
en de premièrekoorts bleek een dui
delijke gast.
Zoals men weet hebben enkele ko
medies van Plautus model gestaan
voor een verder oorspronkelijk ver
haal over een slaaf, die hoopt zijn
lang verbeide vrijheid deelachtig te
worden als hij maar slaagt zijn
jonge meester een courisane in
jonge meester een courtisane in
handen te spelen. Uiteraard een
verhaal vol verwisselingen en scha
vuitenstreken. Dat de Engelse regis
seur Anthony Crutchley met een
lichte toon voor een rechtstreek
se uitbeelding van deze intrige koos
lijkt bezwaarlijk te verdedigen, om
dat dit .soort schelmerijgeschiede-
nisjes op zichzelf te weinig boeien.
De auteurs lijken ok duidelijk met
hun vervreemdende terzijdes op een
stuk amusement op twee niveaus te
hebben aangestuurd, maar die iro-
nisch-groteske afstand bleef voorna
melijk achterwege. De wat ouder
wetse decors, welke de speelruimte
als te vlak bepaalden hielpen daar
trouwens niet in mee.
SPIL
Men zou het een Lex Goudsmit, die
met zijn Quasilus de smeuiige spil
van het hele gebeuren vormt, niet
moeten aandoen hem nu juist zo'n
alles doodslaand bleek koekebakkers-
kostuum aan te trekken.
Nu is het niet redelijk om alleen
maar aanmerkingen te maken, want
de kwaliteiten waren in ,,'n Maagd
op Je dak" in de meerderheid, dat
bleek na de pauze al bij het hogere
tempo van het verhaal, dat veel toe
schouwers tot immens plezier bracht.
Er is alle aanleiding nog eens op
deze „Maagd" terug te keren. En
als u over twee weken een totaal
andere voorstelling ziet, dan uit
deze regels is af te leiden, dan heb
ik het u veorspeld.
P. Ruivenkamp
„Huescape", het ballet van de Ame
rikaan Louis Falco dat het Neder
lands Dans Theater gisteravond in
première danste in de Koninklijke
Schouwburg, heeft een ongewone
directheid en hevigheid.
Het is een sterk erotische pas de
trols van een danseres (Marian
SarstAdt» en twee dansers 'Frans
Vervenne en Joh an Meyer) op
zo langzamerhand stereotyp modern
balletthema: de relatie tussen twee
mannen onderling en de Invloed
van een vrouw daarop.
Dat verhaal van verleiding, strijd
en overwinning (het slottafereel,
een erotische vereniging van man
en vrouw „in omkering," is een
prachtig beeld van de vi
triomfatrix) wordt echter
met een felle natuurlijkheid zonder
innuendo's en toespelingen - recht
op de toeschouwer af
Pat is een verfrissende ervaring,
vooral wanneer dat dansen zoals
nier in ongekunstelde vormen wordt
gegoten en zo perfect en vervoerd
wordt gerealiseerd als hier.
Op een mélange van elektronische
muziek, spraakflarden en .natuur
lijke" geluiden, muzikaal niet in
drukwekkend maar zeer functioneel,
van Pierry Henry, Pierre Schaeffer
en Larry Baschet, wordt gedanst
tegen een regenboogkleurig decor,
met de dansers in broekmaillots:
blauw voor de danseres, geel en
rood voor de dansers.
De bewegingen zijn in de Cunning-
ham-sfeer, maar de onderlinge sa
menhang is aanzienlijk hechter,
zoals ook het „libretto" direct en
duidelijk is.
Het ballet begint met een zeer ge
spannen pas de deux van de dan
sers. De bewegingen van de danse
res, eerst gescheiden als solo, wor
den geleidelijk ..bijgemengd" en het
erotische spel begint.
Er worden zeer hoge technische ei
sen gesteld, de bewegingen naderen
de acrobatiek, maar die techniek
wordt duidelijk dienstbaar gemaakt
aan de expressie: zelfs de gelaats
spieren spelen hun rol en de dan-
j sers hebben niets van de onbewogen
gezichten die de expressie zo na-
drukkelijk aan het lichaam overla-
j ten - smart, triomf en vreugde zijn
LEIDEN Een oude crapaud
lef daarop een drietal anti-ma-
mars, een namaak-schilderij
iet vergulde lijst uit de requisie-
tnkamer van de Leidse toneel-
roep 'Litteris Sacrum', een soort
themerlamp waarvan men het
titaan niet meer voor mogelijk
oudt en een paar exotische
knten, ongetwijfeld welwillend
i bruikleen afgestaan door onze
igen Hortus Botanicus, vormden
lef monsterlijke décor van de
lichter smarathon, die gister-
wond als feestelijke opening van
iet LAK-theater op de zolder aan
'lef Levendaal werd gehouden.
WeZ een belevenis overigens om
Moderne dichters als Rutger Kop
end en Johnny the Selfkicker te-
Hen deze achtergrond bezig te
tien met het voorlezen van hun
terzen. De avond, die een over
wegend jong publiek trok, begon
*0 serieus met voordrachten van
Gerrit Kouwenaar, Ankie Pijpers,
I ïannie Michaelis en Judith Herz-
terg. Maar met Cees Buddingh,
Gerrit Kombrij en Johnny kreeg
zij een uitermate vrolijk slot. Cees
Buddingh' bijvoorbeeld had erg
veel succes met zijn nog niet ge
publiceerde 'Ode aan de fiets'
('ook al is de Mercedes nog zo
snel de fietser achterhaalt hem
wel') en Gerrit Kor, orij gaf met
'De pastoor van Oude Tonge' en
zijn 'Variaties op de pastoor van
Öude Tonge' een schitterend stuk
toneelspel ten beste. Johnny the
Selfkicker, kennelijk een dagje
ouder wordend, deed het deze
avond nogal kalm aan, maar met
zijn lofzang op het Chinese eet-
wezen veroorzaakte hij toch veel
dijengeklets. En om Koplands pi
kante 'Gulliver onder de reuzen'-
verhaai moest natuurlijk ook
veelvuldig gelachen worden. Voor
de rest ivas het een zeer literaire
aangelegenheid, muzikaal omlijst
door Manleen van der Most van
Speyk en Marian van Leeuwen.
P.R.
Kluchtige scène uit ,,'n Maagd I Therese Steinmetz, René Franck «-danst
ip je dak" met o.a. Lex Goudsmit, en Arnold Gelderman.
ook daar af te lezen Een fenome-
uiterst boeiend ballet.
Jaap Jobbe
'TWEE OP DE WIP'
Waar staat en valt een voorstelling mee? De nieuwe produk-
tie van „Twee op de wip" van Willem Gibson stelt die vraag
nadrukkelijk. Zou de regiseur en bewerker Willy van Hemert
gesteld hebben, dat hij een lief, huiselijk tragikomedietje zou
hebben geschapen voorzien van wat eigen liedjes met Gibson
als aanleiding, dan zou er niet veel te reclameren zijn.
Andrea Domburg als een indrin- soonlijkheid, die
gend navrant spel van twee gewon
de mensen, die nog teveel met zich
zelf bezig waren om zich tegenover
de ander bloot te geven.
De tekst behoeft niet heilig te zijn
en misschien is het stuk bovendien
wel wat gedateerd. Tien Jaar gele
den was min maal min is plus een
in het hart rakende formule, maar
daarna is Albee gekomen, die het
nog wat krasser deed.
Van Hemert verkoos een verneder
landsing van de situatie om die
„dichter bij het publiek te bren
gen". Het werd een soort ver-
Mens-elijking van de tekst, waar
door Gibsons subtiele toetsen om de
ziel te raken goeddeels verloren
gingen. Of dat naderbrengen zou
bestaan in huisbakken grapjes toe
voegen of het noemen van wat bin
nenlandse geografie.
Met de teksten van enkele liedjes
haalde hij dat verlies gelukkig deels
weer in. Zijn streven laait zich ook
begrijpen als het stuk iets meer
naar de mogelijkheden van zijn
„ontdekking" Willeke Alberti toestu
ren, maar waarom zij dan weer een
Pools Jodinnetje moest zijn blijft
een raadsel.
Dat heeft zij niet in huis. Niette
min is Willeke Alberti heel redelijk
kunnen zeggen met
Songfestival
in Edinburgh
LONDEN (AP) Het Eurovisie
songfestival 1972 zal worden gehou
den in Edinburgh, de hoofdstad van
Schotland, dit heeft de BBC bekend
gemaakt.
De winnaar van 1971 Monaco
heeft de organisatie van het komen
de festival niet op zich willen nemen
wegens gebrek aan faciliteiten.
Het festival wordt in maart gehou
den.
Het bestuur van de Erasmus So
ciëteit in Melbourne heeft bekend ge
maakt. dat een schenking van het
Pfins Bernhardfonds besteed zal wor
den aan het organiseren van een ex
positie van in Australië werkende Ne
derlandse kunstenaars. De vereniging
kreeg vorig jaar vijfduizend gulden
van het fonds.
Willeke Alberti en Jeroen
Krabbé in 'Twee op de wip'.
de schoolslag en dichtbij de kant
om niet schielijk te verdrinken. In
de goed gezongen liedjes bloeide zij
meer open, de rest zal nog wel ko
men met het toenemen van de to
neelervaring.
Zij kreeg geroutineerde steun van
Jeroen Krabbé, die de twijfel tussen
twee vrouwen vaardig liet balance
ren. Wim Bijmoer zorgde voor een
vriendelijk dubbeldecor.
P. RUIVENKAMP
NEDERLAND I
9.45
10.25
10.40
10.45
NEDERLAND II
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Volgende patiënt Tv-serie (VARA)
(Kleur) Tik Tak Tor. Vraag- en antwoordspel
letje voor het hele gezin (VARA)
(Kleur) Journaal (NOS)
Als een traan in de oceaan. Documentaire serie.
Deel 3 (VARA)
(Kleur) Achter het nieuws (VARA)
(Kleur) Uitzending Stichting Socutera
(Kleur) Journaal (NOS)
Weekoverzicht en algemene Informatie over
schooltelevisie (NOS)
10.30
10.35
10.40
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Dier en vriend. Tv-serie (NCRV)
(Kleur) De koerier van de keizerin. Tv-fihn
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Stiefbeen en zoon. Tv-serie (NCRV)
Hier en nu (NCRV)
(Kleur) Arsène Lupin. Tv-serie (NCRV)
Hoogtepunten uit Samson, oratorium van Handel,
uitgevoerd door Radio Kamer Orkest en soliste
(NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Elementaire economie. Herhaling les S (Tefcac)
De KRO was zo tactvol om
enkele minuten te wachten met
„Moord in galop" om de toe
schouwers naar Peyton Place
de gelegenheid te geven na af
loop snel van het ene theater
naar het andere te hollen. Wie
dat wou, kon gisteren bij één
programmasoort terecht, begin
nend bij „Wij, heren van Zi-
chem". via Peyton Place naar
de derde Agatha Christie-film,
alles bij elkaar zo'n drie uur
„verhalend element".
Maar Je kon het ook anders
spelen, om ten slotte laat in de
avond bij AVRO's Televizier
terecht te komen via documen
taires en andere niet-verhalen-
de programma's. „Als u geen
schokkende beelden wilt zien.
moet u nu uw toestel afzetten",
zei Jaap van Meekeren, „dan
kimt u later altijd zeggen dat
u het niet hebt geweten".
Ik heb natuurlijk wel gekeken,
want ik wou graag schokkende
beelden zien om later altijd te
kunnen zeggen dat ik het ge
weten heb, maar wat kan een
mens als particulier meer doen
aan het Oostpakistaanse vluch
telingenprobleem dan iets stor
ten op giro 999 ten name van
Vluchtelingenhulp, Den Haag.
Je kan natuurlijk ook nog pro
testeren tegen het statusge-
bouw van Provinciale Staten,
dat 35 miljoen moet kosten,
maar waarvan het PvdA-sta-
tenlid Huurman, voorstander
van bouwen, zei: „Als Je zo
doorgaat in Nederland doe Je
nooit meer wat. dan bouwen
we alleen nog maar woningen".
Een constructief idee van de
heer Huurman.
Geld speelde trouwens enkele
malen een opmerkelijke rol in
de tv-berichtgeving. De sjah
ontkende dat zijn feestje in de
woestijn („wat knarst die ka
viaar" - „dat is zand, majes
teit") de gigantische bedragen
heeft gekost die allerwege ge
noemd worden, en in de docu
mentaire van Joost Thollens en
Frans Wijsen (waarin goed op
de problemen op de Filippijnen
werd ingegaan) zagen we de
Filippino bij wie de paus op
huisbezoek was geweest en die
500 dollar van de paus had ge
kregen.
Geen groot bedrag misschien,
maar aan de andere kant is
het toch een fikse entreeprijs,
vooral als Je rekent dat die
man in een schamele behuizing
woonde met zijn gezin.
En dan was er nog „Boekje
open" (poppetje gezien) waarin
A. den Doolaard als schrijver
van „De Druivenplukkers" on
derwerp van gesprek was. Dat
het programma niet goed is. is
duidelijk, de vraag is alleen:
wat mankeert er aan? Wat
moeten die Jongens dan anders
vragen, hoe zou Rudolf Geel
het anders moeten presente
ren?
Ik zou het ook niet weten, ik
weet alleen maar dat Je een
schrijver veel dichter bij zijn
lezers en kijkers brengt, als Je
hem geen handicap-race laat
lopen met Jongens en meisjes
die de indruk maken niet pre
cies te weten waar ze het over
hebben, als obstakels.
Neem André. Die vond „de
druivenplukkers", uit 1931,
soms moeilijk om te volgen, en
de vreemde woorden onderbra
ken vaak het ritme van het
boek, zei hij. Wie de boeken
van Den Doolaard te moeilijk
te volgen vindt, is voor de lite
ratuur vrees ik verloren en
doet er beter aan geen sta-in-
de-weg te vormen in televisie
programma's over schrijvers.
Ik hoorde ook nog dat er in de
huidige literatuur zo vreselijk
veel geleerde woorden voorko
men. Wat lezen die kinderen
dan eigenlek, vraag je je af.
Overigens was het wel aardig
om te horen dat Den Doolaard
een roman in grote lijnen
doordenkt, en dan eerst het
laatste hoofdstuk schrijft, zo
dat hij bij alle afwijkingen die
hij zich al schrijvend veroor
looft. toch weet dat hij, als
een zeiler laverend, naar dat
eindpunt toe moet.
NICO SCHEEPMAKER
WOENSDAG 20 OKTOBER
HILV. I. 402 m en FM-kanalen.
1.00 TROS. 12.00 KRO. 14.20 NOS.
16.35 NCRV. 19.10-NOS.
(Soos)lichte grammofoonmuziek en
actualiteiten. (7.30-7.41 en 8.30-8.41
Nieuws)10.00 Voor de vrouw.
(10.30-10.33 Nieuws). 11.55 Mededelin
gen. 12.00 (S) gevi
DEN HAAG (ANP) De Britse
rock-zanger met de schurende stem
Rod Stewart en zijn begeleiders „The
Faces" komen twee concerten geven
in Nederland: op 5 november in de
Martinihal in Groningen en de vol
gende dag in de Ahoy-hallen in Rot
terdam.
Rod Stewart is een van 's werelds
succesolle hitmakers. Zijn langspeel
plaat „Every picture tells a story"
staat op de eerste plaats in Engeland
en in Amerika, terwijl een single uit
deze plaat, Maggy May" in beide
landen eveneens het meest verkochte
plaatje is. Dit is een positie, die nog
niet eerder in de platenbizz voor
kwam.
ADVERTENTIE
als u van vis houdt.
GEGRATINEERDE VISSCHOTEL
gr visfiletsin royaal beboterde êrover.
vuurvaste schotel. Vermeng tomaten- smullen,
puree uit blikje met dl witte wijn en dl
r. Fruit gehakte ui en 100 gr ge-
en champignons in boter of mar
garine. Giet er de aangemengde toma-
tenpuree bij. Laat het zachtjes door-
citroensap toe. Giet het g
de visfilets. Paneren en gesmolten
botersaus erbij. Langzaam gratiners
in warme oven. Dan nog peterselie
Vis houdt fit
rüt
koken. Voeg r
k zout, peper e
s en Vfeorodukten. Wasseneereeweg 20. Oen Haag.
het land; 12.26 Mede-
12.50-12.55 Wereldkampioenschap hoc-
wedstrljd Dyn
enoord. (Om
16.20 Lichte grammofoonmuzlek.
(S) Popmuziek. 16.45 (S) Journaal
anno Nul, hoorspel. 17.00 S) NCRV-
Vocaal ensemble: Volksliederen uit
Ierland. Overheidsvoorlichting: 17.20
Samenwerking met ontwikkelingslan
den. 17.30 Nieuws. 17.32 Actualiteiten.
18.00 (S) Aperitief: licht muziekpro
gramma. 18.30 Nieuws. 18.41 Veel ge
vraagde gewijde muziek. 19.00 L)e
19.10 Programma
19.20 Openbaar
Woensdag-
l-muzlekmagazlne 20.25 Repor-
de voetbalwedstrijd Sparta-
Rode Ster Belgrado. 22.15 Lichte
grammofoonmuzlek. BOND ZONDER
NAAM: 22.25 Lichtflits van de Bond
zonder Naam. 22.30 Nieuws 22.40 Den
Haag vandaag. 22.50 (S) Zin - Tuig
Nr. 48, kunstkroniek. 23.20 (S) Sig
naal - muziek van eigen tijd (opn).
23.55-Nleuws.
HILV. II. 298 m en FM-kanalen.
7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00-VARA.
9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio; 10.15 Ko-
Op de koffie: Informatie
over en te midden
Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 (S)
Lichte grammofoonmuzlek. 13.45 Ge-
15.00 Speelruimte
6.02 Nieuws'
verzoekplatenprogramma.
vervolg). (16.00-16 02 Nieuws) 17.00
Mededelingen 18.00 Nieuws. 18.11 Ac
tualiteiten. 18.20 Uitzending van de
Klaar, zonder
Licht orkest
Gevarieerd
Drachten,
praten over eigen
7.00 AVRO.
7 00 Nieuws. 7.02 Radiojournaal. 7 05
Jan Steeman. (8.00 Nieuws.) 9.00
Nieuws. 9.03 De-negen-uur-show.
10.00 Nieuws. 10.03 Arbeidsvitaminen:
(11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws. 12.03
Radiojournaal 12.06 Licht plfttenpro-
gramma (13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws.
14.03 Superclean dreammachlne. 15.00
Nieuws. 15.03 Cees van ZIJtveld.
(16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17 03
Radiojournaal. 17.06-18.00 Postbus
700: verzoekplatenprogramma.
DRAADOMROEP
(Over de 4e lijn)
dag 20 oktobei
Bund); Moltlé
B&llerlebnls
(La Rosa); El
Ager); We shall walk through
valley (trad.); Honeysuckle rose (Ra-
zaf); Rit a Revs at th Golden Circle
Club Stockholii
TROS: 17.00—17.45 (K) Klnderprogr.
NOS; 18.45 (K) De Fabeltjeekrant.
NOS: 18.55 (K) Journaal. NOS; 19.05
(K) Van gewest tot gewest. 19 50 (K)
film (Rijkskeuring 18 Jaar). 21 35 (K)
Stroming, documentaire serie: 1.
Vlucht uit de samenleving 22.05 Den
Haag Vandaag. 22.10 Studio Sport
23.10—23.15 <K) Journaal.
Nederland II
NOS: 18 45 <K) De Fabeltjeskrant.
dracht. 19.15 (K) Operatie Zee-Otter,
film report age. 19.30 <K) Nancy TV-
serle. NOS: 20.00 (K) Journaal TROS
20.21 Kleren maken de
landse speelfilm uit 1957
club UtMÏr^
22.05 Kenmerk:
matlerubrtek over kerk
ing. N06: 22.30—32.35