„Ik ben kleuterleidster, geen radiopresentatrice'4 c/löil. mmm De eenzaamheid van Henriette van Traa vandaag1 ...en gisteren] Tante Lily (Petersen): TV morgén] A LCIDSCH DAGBLAD NEDERLAND I 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Volgende patiënt. TV-serie (VARA) 7.30 (Kleur) Tik Tak Tor. Vraag-en antwoordspel letje voor het hele gezin (VARA) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.20 Als een traan in de Oceaan. Documentaire serie naar dc roman Wie eine Trane im Ozean van Manès Sperber (VARA) 10.20 (Kleur) Achter het nieuws (VARA) 11.00 (Kleur) Journaal (NOS) „O. o. o. wat een heerlijk feest, 't Is zo gezellig in de studio. O. o, o, wat een heerlijk feest. Het feest van de kinderen van de radio", zingen honderd kleuters in de met ballonnen en slingers ver sierde AVRO-studio. Al die kleu ters komen om de 25e verjaardag van het radio-programma „Kleu tertje luister" mee te vieren. Tante Lily (Lily Petersen), vanaf het begin van „Kleutertje luister" de presentatrice, heeft het druk. Kleuters willen haar feliciteren, een kusje geven of een bos bloemen. Meegebrachte moeders willen nu ook wel eens een woord wisselen met die tante Lily. De kinderen zijn moeilijk stil te houden en ren nen heen en weer. Het lijkt alsof ze om de minuut een plas moeten doen. Eindelijk is het zover. De op namen gaan beginnen. Voor de zo veelste maal in haar leven zegt Lil ly Petersen: „Hallo kindertjes uit het hele land". Wanneer de opnamen achter de rug zijn, de kinderen limonade hebben gedronken en naa,r Rikkie en Slin gertje kijken heeft Tante Lily even tijd. Lily Petersen. Haar leeftijd' wil ze niet zeggen: „Wat doet dat er toe. Ik doe m'n werk, dat kan ik goed of slecht doen maar m'n leef- Wim Kan teleurgesteld na brief Biesheuvel Van onze rtv-redactie^* Cabaretier Wim Kan is enigszins teleurgesteld over de vorm waarin hij de reactie van premier Biesheu vel heeft ontvangen op zijn gpen brief aan de minister-president. Kan protesteerde in die brief tegen de komst van de Japanse keizer Hi- rohito. Biesheuvel liet vrijdag bij Kan een brief bezorgen met het antwoord op het openbare schrijven van de cabaretier. Kan had gehoopt dat Biesheuvel hem ook in een open brief zou ant woorden. zodat die met hem in dis cussie zou kunnen treden. Nu Bies heuvel voor de „persoonlijke weg" heeft gekozen, doet Kan er voorlo pig het zwijgen toe. Vanwege de persoonlijke tint van de brief meent Kan, dat hij uit de inhoud uit hof felijkheidsoverwegingen niets open baar kan maken. Kan wil de stap pen van de regering nu verder af- waohten. Na de uitzending van „Achter het Nieuws" van vrijdagavond heeft de cabaretier enorm veel reacties ont vangen. Tientallen telegrammen en andere adhesiebetuigingen werden aan zijn woning iin Kudelstaart be zorgd. Ook is er meteen al op de eerste verkoopdag grote belangstelling ger bleken voor het grammofoonplaatje, dat hij vrijdag in Achter het Nieuws lanceerde en dat gisteren in de winkels te koop was. De op brengst van het plaatje komt ten goede aan een fonds voor slachtof fers van de Japanse bezetting. Kan wacht nu de ontwikkelingen dus rustig af al had hij gehoopt op een openbare discussie gisteravond in AVRO's Televizier of in een andere actualiteitenrubriek deze week met premier Biesheuvel over de ont vangst van Hirohito in ons land. Inmiddels is voor de jubilerende Wim Kan het theaterseizoen weer gewoon begonnen. Dit weekeinde keerde hij voor het eerst weer terug in het theater na een onderbreking met zijn programma „Wim Kan al leen". Hij deed dat in Deventer. Na het weekeinde volgden de aan hem voorgeschreven paar dagen rust. Wat Kan nog zal doen met de ad hesiebetuigingen en andere reacties wil hij nog niet kwijt. Ook wil hij nog niet zeggen, welke plannen hij nog heeft als verdere reactie van de regering uitblijft. tijd is niet belangrijk". Een reken sommetje leert dat ze tussen de 45 en 50 moet zijn. SCHOOL Als Jong meisje wilde Lily kleuter leidster worden. Het was in haar tijd moeilijk om een baan bij het onderwijs te krijgen. Bovendien wil de Lily dat eigenlijk ook niet. De manier van lesgeven op de kleuter scholen zinde haar niet. Daarom begon zij in Amsterdam een eigen schooltje. Zij wilde iets nieuws. Haar school noemde Lily Petersen kleuterklas voor vrije expressie. Vrije expressie werd het belangrijk ste. Lily: „Alles moet van de kinderen uit komen. Het gaat er niet om wat het resultaat is maar om het crea tieve. Op mijn schooltje geven we de kinderen bijvoorbeeld waardeloos materiaal, waar ze zelf iets SFEERLOOS CABARET IN OEGSTGEEST LEIDEN Vier leden van het Deutsche Theater in Oost-Berlijn. onder wie onze eigen Cox Habbema, hebben tijdens hun cabarettournee, door Nederland ook de aula van het Rijnlands Lyceum aangedaan Het viertal bracht er een politiek cabaretprogramma, dat nogal vrij blijvend is en waarin niets van ook' maar enige ze1 fkritiek te bespeu ren valt. De liederen van Brechten T vholsky hebben weinig van hun actualiteit verloren, het gro°Dle Oostberlijnres echter zag nauwe lijks kans aan dit revolutionai re pakket een extra dimensie te ge ven. Wat de camera's van de NCRV televisie in het Oegstgeester school gebouw opnamen was niet zo zeer een brok politiek cabaret als wel een vorm van literair cabaret geënt op basis van teksten van opstandige Duitsers (Kasner, Elsler, Kunert», die vandaag de dag in de DDR niet zo erg veel kwaad meer kunnen doen. Van het artistieke groepje maakte de ook in muzikaal opzicht goed geschoolde Hilmar Thate de meeste indruk. Deze acteur wist met zijn robuuste overtuigingskracht ten minste nog enige gloed te geven aan een vrij kleurloos programma, waar van de inhoud evenwel boeien der is dan de vorm. De voorstelling als geheel droeg een te onschuldig karakter om er geïmponeerd door te raken. De politieke discussie die op de voorstelling volgde was van een verbijsterende zinloosheid. Cox Hab bema en haar ecntgenoot Eberhard E-'sche hadden er zelf ook al gauw schoon genoeg van, gelukkig P.R. kunnen maken. Wij geven ze geen opdrachten". Deze ideeën deed Lily Petersen op in Engeland', waar ze op verzoek Onderwijs. Kunst en Weten schappen een kijkje ging nemen. De AVRO hoorde dit en vrceg Lily voor haar nieuw op te zetten programma Kleutertje luister". Dat was vlak na de Tweede Wereldoorlog. Eerst voelde Lily Petersen er niet veel voor. Wat moest ze bij radio. Zij kende er niemand, wist niet hoe je een kleuterprogramma zou moe ten maken. Herman Broekhuizen, die ook aan „Kleutertje luister" zou meedoen kende ze niet. Toch nam zij het aan. En op 1 oktober 1946 ging de eerste .Kleutertje luister" de lucht in. Liedjes vormen de hoofdmoot in „Kleutertje luister". Daarnaast wor den er verhaaltjes vertelt, raadsels opgegeven, fantasiespelletjes gedaan en muziek gemaakt. Ook de kleu- tergymnastiek ontbreekt niet. Lily „Ik ben er altijd mee bezig. Met ideeën, afspraken, alles voorelkaar maken. In de toekomst gaan nog meer met „Kleutertje luister" doen. We willen iets aan de taal achterstand die volgens geleerden nooit meer in te halen is doen. in overleg met deskundigen. Het lijkt me erg interessant. Tenslotte bereiken wij heel veel kinderen. De luisterdichtheid is 28%. We bereiken kinderen uit alle milieus, en ook van het platteland. GEEN RUST Lily Petersen heeft geen rust meer. De voorstelling van Rikkie en Slin gertje is bijna afgelopen. „Ik moet opletten anders gaan ze lopen en zijn we ze straks kwijt". Zou ze niet eens ander radio-werk willen doen? „Nee. hoor. Ik vind „Kleutertje luister" enig om te doen. Ik heb wel eens ander radio werk gedaan een vrouwenprogram ma en iets voor oudere kinderen. Ik ben eigenlijk niet zo radiominded. Mijn beroep is tenslotte kleuterleid ster en geen radiopresentatrice". Tante Lily temidden van 'haar' kinderen, die ter gelegen heid van de 3500ste uitzending van 'Kleutertje luister' de f eest mutsjes erbij hebben opgezet. Krijgt ze niet eens genoeg van al tijd die kleuters om haar heen? „O nee. Ik vind kinderen enig. Maar het is nou ook weer niet zo dat ik zelfs m'n huis. in Amsterdam, vol kleuters zou willen hebben. Nu moet ik gaan om de kinderen op te vangen" en Lily Petersen loopt weg om opnieuw al haar aan dacht aan het kleine volkje te wij- ADVERTENTIE NEDERLAND II 6.45 6.55 7.05 10.15 10.25 10.30 10.35 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Dier en Vriend. TV-serie (NCRV) (Kleur) De koerier van/ de keizerin. TV-film (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Stiefbeen en Zoon. TV-serie (NCRV) Hier en nu (NCRV) (Kleur) Arsène Lupin. TV-serie (NCRV) Ander Nieuws (NCRV) (Kleur) Journaal (NOSl Den Haag vandaag (NOS) Economie: Herhaling eerste les (TELEAC) Een lange tijd van speculaties is aangebroken rond de toe komst van de piratenzenders voor onze blanke duinen. Wordt Veronica wel of niet een door de omroepwet gesanctio neerde omroep? Werpt de pi raat het principe van vrije ra dio overboord en conformeert zij zich aan de regels van ons gecompliceerde omroepspel? Het zullen, zolang de gebroe ders Verweij vanuit de Hilver- sumse vesting vaagheden blij ven verkondigen, gissingen blij ven. Overigens zal de stap van Veronica geen primeur beteke nen. De TROS was, met Lan- dré voorop, al een organisatie die haar princiues van vrije radio overboord gooide om het Nederlandse volk haar visie op het ethergebruik niet te onthouden. AVRO's Televizier wakkerde het vuurtje rond Veronica weer aan. Geïnspireerd door het on gecontroleerde spionagevemaal rond de andere piraat, Radio Nordsee. De Televizier-redactie meende dat dit gedoe een neg snellere ratifciatie van het ver drag van Straatsburg tot ge volg zal hebben. Een medede ling. waarvan de herkomst niet nader werd verklaard Dirk Verweij, die inmiddels zijn schoonzoon, disc) kkev Jan van Veen, heeft veggecomman- deerd bij Radio Nordsee om hem weer in textielzaken te brengen, «zelfs voor een uurtje plaatjes draaien b.J Uil/ersum III heeft hij geen tijd meen zei tegen Televizier dat een onderzoek Veronica een goede kans had gegeven op een ue- staan als A-omroep binnen het huidige bestel. mai>- hij stelde er de voorwaarde bij dat Ve ronica wel de mogelijkheid zou moeten hebben om haar for mule (vermenging van gespro ken yoord, muziek en reclame boodschap tot een doorlopend programma) binnen het oestel onder te brengen. En daaruit moge dan blijken dat de gebroeders Verweij bij na het onmogelijke eisen van de minister van CRM, want een ingrijpende wDdging v;n ae omroepw<et zou daarvoor no dig zijn. Overigens was het een zeer ac ceptabele Televizier aflevering. Het is mij nog niet gebleken, dat Wibo van der Linde te lij den heeft onder de „slecnte maandag". De eersre dag r.a het weekeinde is voer een tv- actualiteitenrubriek een bijna onmogelijke dag. omdat op vrij korte termijn veel improvisatie wordt vereist om de in het weekeinde opgestoken actuali teit van een passende Vpgelei- ding te voorzien. De smog- en horecabehandeling bleken daaronder niet geleden te heb ben. Het is Jammer dat de ontkno ping van de eerste van de vier Agatha Christiefllms samen viel met het eerste half uur Televizier. Het is een uitsteken de keus van de KNO om deze serie op het programma te ne men. Margaret Rutherford is een kostelijke vertolkster van de rol van detec* Ive-oude vrij ster. De eerste editie bleek mij na de eerste tien minuten - geen deugdelijk alternatief voor deze eerste Christiefh.m. PETER DKAMECOURT. ADVERTENTIE na aflmGXê ito rams Het embleem van de Apollo 8. Deze week bij elk Shell-station, dat in net teken van de Apollo-actie staat. Gratis bij 20 liter benzine of 2 liter Shellina Premix. Elke week een nieuwe. Verzamel ze alle tien en plak ze op de gratis verzamelaffiche. Nu gratis Apollo-stickers Ïsh*iJ bij Shell. LEIDEN Twee oude mensen, strak voor zich uit starend. Een breiwerkje op tafel. Theekopjes in de kast. Achter de oudjes het ech telijk bed, netjes opgemaakt. Dit alles op het schilderij „Besloten leven" van Henriëtte van Traa. die exposeert in Galerie 't Dui- venhuys. Uit dit "besloten leven" spreekt de eenzaamheid van de twee men sen, ze hebben geen contakt met el kaar. En het echtelijk bed, dat in de 6piegel achter hen te zien is, sym boliseert de eenheid die zij vormen r die in werkelijkheid niet be staat; zij ls slechts een spiegelbeeld van de werkelijkheid. Henriëtte Traa schildert haar werken op een kinder lijk eenvoudige wijze en gebruikt veel frisse kleuren. In al haar werken komt het thema een zaamheid, het ontbreken van con takt met anderen naar voren, hoewel zij dit niet somber brengt door haar kleuren en de stijl die zij toepast. Grafiek is op deze expositie te zien van José Calsina. Het zijn eten, waarin heel duidelijk tot uiting komt. dat hij alle kneepjes van het vak kent, en die het bekijken zeker de moeite waard zijn. Veel landschappen, natuurgetrouw en heel fijntjes. Het typisch Hol landse sfeertje brengt hij in zijn werk aan. doordat ook het heiige, ons klimaat zo eigen, door hem uit gebeeld wordt. Naast etsen over Henriette van Traa: 'Geluk kige kerstdagen Holland, waarvan de mooiste naar mijn smaak een vriendelijk stads beeld van Leiden, ook werk over Spanje, zijn geboorteland, waar hij tot 1968 vertoefd heeft. "Vredig Spanje" bijvoorbeeld: een lieflijk dorpje, daarboven een grote zwarte vlieg geplakt. Vliegen ook op de ets met uitgebluste ogen, waarop vlie gen kruipen. Er gaat dreiging van uit. het is een akelig gezicht. De expositie, die zeker heel inte ressant genoemd mag worden, is nog tot 15 oktober te bezichtigen, el ke dag van twee tot acht uur in Ga lerie 't Duivenhuis, Rapenburg 94. Vera Gaikhorst I Nws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Poet bus 700: verzoekplatenprogramma. S. 12.00 KRO. 14.20 NOS., DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) J5 NCRV. 19.10 NOS. Woensdag <i oktober van 18—20 uur 7.02 <SI Licht» grammo. Se! „Salson In Salzburg" (Raymond], Granada (Lara), Tango militaire I (Kotscher), La queu du chat (Mar- cy). Qui, qui. qui iGiraud). Le lan- J plerres (Pichaud). Adieu 0.00 Voor de land; 12.26 Mede- Nws.; 8.30 N\ sprekende Les Singers. 16.45 (S) Journaal ipel. 17.00 (S) Franse 17.20 Een driewekelijkse rubriek van het ministerie wetenschappen. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu: actualiteiten. 18.00 (S) muz. 18.30 Nws. 18.41 Veel gevraagde gewijde muziek, 19.00 De kerk Kunstbezit. 19.30 (S) Woensdagavond muzlekmagazine. Bond zonder Naam: 22.25 Harts-ziek. praatje. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. '22.50 (S) Kunstkroniek. 23,20 (S) Muziek van eigen tijd. 23.55 Nws. ARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek .20 (S) Dag woensdag!: muziek en Actualiteiten. 8.22 (S) Dag woensdag p.lm. 8.35 Van alle 9.00 Rad low eekblad, >ns nummer is....; om 9.40 Schoolra- 10.30 De Weekbladen; 12.00 13.00 Nws 19.30 listen. 20.00 Nws. 20.05 (S) Dansor- 20.35 (S) Tante licht programma 21.00 (S) Musici praten over eigen werk. 21.45 (S) Een veelkleurig mu ziekprogramma. 22 30 (S) Klassieke (gr.) 22.55 Mededellngi 23 00 Nws. 23.10 Actualiteiten 23.20 (S) Radio Jazz Magazine. 23.55 Nws. HILV. III. 240 m. en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 7 00 Nws. 7.02 Radiojournaal. 7.05 Jan Steenman. (8.00 Nws.) 9 00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Radiojournaal. 12.0 machine 15.00 Nws. 15.03 Licht grammofoonplaten. (16.00 Nws.) 17.00 Heusen). Have I told vou lately thast I love you (Wiseman). Dedicated to you tCahn). I'm left with the blues In my heart (King). From rags tot richard (Shearing). I hear muslo (Lane), I've got your number (Cole man), Between the fourth and the fifth step (Kirk), Abstract lmprovlsa- ornlng (Kirk), (Kirk), Lester night (Monk). Bird Feathers (Parker). Nederland I NOS NOT: 10.45—12.00 Schooltele visie AVRO 17.00—17 30 Kinderpro gramma. NOS: 18 45 (K) De Fabel tjeskrant NOS: 18.55 <K) Journaal. NOS: 19.05 iK) Van gewest tot gewest 19.50 (K) Tips van het Nationaal Bu reau voor Toerisme. NOS: 20.00 <K) Journaal 20.20 Politieke Partijen: Uitzending van de Katholieke Volks partij. 20.60 Staatsloterij. 20.35 Uitzen ding Stichting Socutera. NOS: 20 40 The girl with green eves (Haar eerste nacht) speelfilm. (Rijkskeuring: 18 Jaar) 22.10 Studio Sport. 22.35 (K) het Journaal. 22.40 Den Haag vandaag. 22.4523.35 Zienswijze: discussiepro gramma. Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. ponist Manuel de Falla (1876—1946). KOR CVK/RKK: 22.05 Kenmerk: de wekelijkse informatierubriek over de samenleving. NOS: 22 30 Jan van Rheenen, schrijver van r dan dertig boeken en talloze artikelen over dieren, is in een zie kenhuis in Oss overleden. Hfj is 61 jaar geworden. Jacobus van Rheenen werd in Den Haag geboren. Hij be gon zijn loopbaan als journalist. La ter wydde hij zich geheel aan het schrijven over huisdieren. Zijn spe ciale liefhebberij was de kynologie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5