Filmregisseur Peter Wise zoekt het in de ruimte Twee werelden van een Van geweldig tot ik zie de humor niet Films in Leiden Wat zien ik...?: Na reeks musical successen „Joe": filmster van de zwijgende meerderheid BLUE MOVIE VRIJDAG I OKTOBER 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 STUDIO De Amerikaanse film "Joe" is waarschijnlijk de eerste film, die de gevoelens van de Ame rikaanse "Silent Majority" tot uit drukking brengt. Deze groep men sen wordt gekenmerkt door een grote onvrede tegenover alles wat hen "vreemd" voorkomt. Of dat nu negers zijn of hippies. Over de ze laatste groep gaat de film. Melissa, dochter Van welgestel de ouders, woont samen met Frank, een hippy, die aan de kost komt door in verdovende middelen te handelen. Op zekere dag neemt Melissa een overdosis methedri- ne en komt in een ziekenhuis te recht. Haar vader Bill Compton gaat de spullen van zijn dochter op halen en treft daar Frank, die juist een nieuwe voorraad stuff heeft gekocht. Bill ontsteekt in woede en doodt Frank. Over zijn toeren gaat hij naa'r een café, waar hij Joe (Cuiran) ontmoet. Joe is dronken en zegt tegen Bill, dat ze al die hippies en ook de negers moeten uitroeien. Bill praat zijn mond voorbij en zegt dat hij zo- Juist een hippy vermoord heeft. Als Melissa hoort dat haar vader Frank gedood heeft, loopt ze weg. Bill en Joe gaan samen op zoek naar het meisje. Op een gegeven moment komen zij in een hippybar en Bill verkoopt de stuff, die hij van Frank's kamer heeft meege nomen. Bill en Joe laten zich over- Kingkong REX Kingkong is een figuur, die nog steeds niet in de rijen van de meest betaalde sterren is door gedrongen. Met zo'n entourage als deze overbekende acteur deze week weer in het theater aan de Haar lemmerstraat met zich meedraagt kan dat bijna ook niet anders. Toch valt er door het bordpapier en de goedkope trucages nog heel wat meer van deze simpele reusachtige held op te steken als oppervlakkig amusement. De strijd die dit niet meer dierlijk geëmotioneerde we zen opnieuw aanbindt met die klei ne efficiënt denkende betwetertjes die wij mensen nu eenmaal zijn heeft tal van heldhaftige aspecten. In de eerste plaats is daar het sociale aspect. Vanuit de geborgen heid van onze beveiligde omge ving is Kingkong natuurlijk een lachwekkend wezen, wiens primi tieve pogingen om contact te ma ken onterecht uitlopen op een de bacle. d.w.z. zijn dood. In de tweede plaats kan Je van uit een Freudiaanse zienswijze in Kingkongs manifestatie een heel wat beter karakter destilleren dan zich zo makkelijk door de filmindu strie op het witte doek laat zetten. Als men weet dat agressie in het verlengstuk ligt van eenzaamheid dan valt te concluderen dat de gro te Kong een ontzaggelijk eenzaam, dus sympathiek wezen moet zijn. Alle hulde dus voor Kingkong, al komt het er deze week filmtech nisch niet uit. Laat hem voorlopig in onze gedachten rusten bij de miskende geniën. halen een hippy feest bil te wonen. Tijdens dit feest gaat een aantal van de Jongelui er met hun geld vandoor. Bill en Joe gaan op zoek en vinden ze in een commune. Joe grijpt zijn kans om zijn Ideaal te verwezenlijken en schiet een aantal hippies neer. Hi.1 haalt na veel moeite Bill over en Bill schiet een uit het huis vluchtende hippy dood .Melissa. Hoeveel indruk "Joe" op de Ame rikanen heeft gemaakt blijkt wel uit de geweldactie, die bouwvak kers en havenarbeiders vlak na het uitkomen van de film hebben gehouden tegen de hippies en stu denten. De tekst van "Joe" werd op de plaat gezet en hcalde de Ameri kaanse hitparadö „Joe" is een film, die de "andere kant* van Amerika laat zien en is een van de allergrootste successen van het hui dige bioscoopseizoen in de Verenig de Staten. Wat zien ik LIDO Nou wat dacht U? Dat „Wat zien ik?" weg zou wezen? Nou, dan hebt u het natuurlijk goed mis. Albert Mols succeswerk zal de ko mende week weer flinke rijen lok ken 'Maagd van Bali' niet obsceen DJAKARTA (ANTAR A) Bri gade-generaal Sofjar, directeur van de Indonesische filmmaatschappij Darma Putra, heeft bezwaren van zijn Balinese adviseurs tegen obsceniteiten in een film die to be doeld om toeristen te trekken, „D« maagd van Bali" van de hand ge wezen. „De maagd van Bali" wordt ver vaardigd door Darma Putra en een Zwitserse onderneming. Generaal Sofjar meent dat in de film geen scènes voorkomen die in strijd zijn met de Indonesische opvattingen. Bovendien is het draaiboek door het ministerie van Voorlichting goedge keurd. Robert Wise (57) lijkt zo op het eerste gezicht eefi rustige, vriende lijke man, die een dorpsnotabel zou kunnen zijn. Een beminnelijk mens id hij inderdaad, maar in zijn beroep zou men zich snel vergissen. Hij is de Hollywood-regisseur van de filmmusicalsuccessen in de jaren zestig, „West Side Story" en „The Sound of Music", die bij elkaar zo'n vijftien Oscars veroverden. Robert Wise vertoeft op het ogenblik in Rot terdam, waar gisteren in het Arena- theater zijn nieuwste film „The An dromeda Strain" („De vierde dag") ten continentale doop is gehouden. Wise, die als schooljongen al ge middeld drie films in de week zag en toen hij als prijs eens een sei zoenabonnement kreeg, een halve zomervakantie in de bioscoop zat, zag zijn Jeugddromen al spoedig ver wezenlijkt. Van boodschappenjongen bij de RKO bracht hij het binnen een Jaar tot de montage-afdeling, waar hij als cutter zo'n faam ver wierf, dat hij de eerste films van Orson Welles, „Citizen Kane" en „The magnificent Ambersons" (sa men met Mark Robson) voor zijn rekening mocht nemen. Hij maakte zijn regiedebuut in 1943 en bracht sindsdien tientallen films van uit eenlopend karakter, maar nooit on der de middelmaat, op zijn naam, zoals ..Executive Suite", „Somebody up there likes m" en „I want to live". BESMET Voor Robert Wise betekende de ver filming van Michael Crichtons sien- ce fiction thriller, „The Andromeda Strain", handelend over een naar de aarde teruggekeerde satelliet, die be smet blijkt met een zich snel door de lucht verspreidend dodelijk micro organisme, de kans een realistische eigentijdse film te kunnen maken. Die heeft hij met beide handen gegrepen, en zo is zijn werkstuk, dat tevens een ernstige waarschuwing inhoudt tegen de gevolgen van op oorlog afgestemde experimenten in de ruimte, een sterk aansprekende film geworden, virtuoos gemaakt met een bezetting waarin vrijwel geen bekende namen voorkomen, („Het vrhaal is de ster", zegt Wise). CLIMAX „Le souffle au coeur': realistische film van Louis Malle LUXOR „LE SOUFFLE AU COEUR" is een film met een zeer realistisch gegeven waarvan de Franse filmkeuring, die toch bepaald niet preuts is, de maker (Louis Malle) adviseer de niet met de produktie te beginnen. De film werd in Frank rijk doodgezwegen, maar met steun van een Amerikaanse maatschappij werd de film toch verwezenlijkt. Als men verwacht met een rood hoofd en snel kloppend hart naar deze film te kunnen kijken, dan wordt men teleurgesteld. Er is wei nig bloot te zien en voor zover het voorkomt Is het niet erg' opwindend. Dat wil echter niet zeggen, dat de film niet goed is. Louis Malle heeft geprobeerd zich voor te stellen hoe de geesteswereld van een puber in iiiiiiigiuiiiBiiuigiiiiiiiiiii Prolongatie CAMERA Terecht gaat "Get ting straight" zijn tweede week in. Door het geweldige spel van El liot Gould, die met het satirische verhaal over studenten-onlusten wel raad weet, is de film er een geworden die het aanzien meer dan waard is. Bovendien treedt Candice Ber gen er ook nog in op. Wat wil Je nog meer? elkaar zit en wij menen, dat hij hierin goed is geslaagd. Laurent (de puber) leeft in twee werelden: de wereld van de reali teit, waarin hij nog echt een kind is en behoefte heeft aan geborgen heid, en de wereld van de volwas senheid, waarvan een puber al leen nog maar droomt. De droom van Laurent, die pas 15 Jaar is, wordt op nogal wrede wijze verwe zenlijkt als zijn grote broers hem meenemen naar een bordeel. Hij wordt hier door zijn broers uit het bed gesleurd, juist als hij wil gaan genieten van de "vreugden des le vens". zodat de "droom" een grote teleurstelling wordt. Een, door een verwaarloosde ver koudheid, opgelopen hartkwaal is er de oorzaak van dat Laurent naar een kuuroord moet. Zijn moe der gaat met hem mee en de band tussen moeder en zoon wordt steeds hechter. Op een avond komt zijn moeder huilend de kamer, waar zij en haar zoon slapen, bin nen. Laurent, die weet dat zijn moeder een minnaar heeft, ver moedt dat deze haar heeft verla ten en hij troost haar. Ze groeien steeds dichter naar elkaar toe en de intieme relatie, die de volgende nacht tussen hen plaatsheeft (na gebruik van grote hoeveelheden spiritualiën: het was die dag na melijk een grote Franse feestdag) was onder de gegeven omstandighe den te verwachten. Na deze cli max brengt Laurent de nacht ver der door bij één van zijn vriendin netjes. En dan is het afgelopen. De zoon komt de volgende morgen op zijn blote voeten zijn kamer binnengeslopen, met zijn schoe nen in de hand, waar de hele fa milie zit en in lachen uitbarst. Eindconclusie: de film geeft een* enigszins overtrokken, beeld van een puber met een Oedipus-com- plex. De film is veel minder we tenschappelijk georiënteerd dan bijvoorbeeld een film van Oswald Kolle, maar beslist niet pervers. TRIANON „Blue Movie" van Wim Verstappen is na „Mira" en „Wat zien ik" de derde Nederland se speelfilm, die volle zalen in de bioscopen weet te trekken. Een op merkelijke prestatie in zijn alge meenheid, maar weinig verwonder lijk als men bedenkt, dat de film wordt aangekondigd als „de sensa tie van dit jaar" en deze sensatie alleen maar slaat op de vrijmoe digheid waarmee een groot aan tal copulatie-scenes zijn verfilmd. Terecht kan men zich na het zien van dit onnozel stuk filmwerk af vragen waar de criteria van de filmkeuring liggen. Fragmenten van pornofilms mochten van de keuring zelfs nog mee. Waarmee de keuring zichzelf buitenspel zet. Het verhaal is een samenraapsel van alles wat een film commercieel kan maken. Sex, in ieder geval veel vrijmoedig bloot, kritiek op reclas- seringsambtenaren ten gunste van de gedetineerde, kritiek op het hele project Bijlmermeer (waar men sen in kooien „het paradijs tussen him benen zoeken"), de preutse moraal, de juridische normen, etc. De uitwerking is zo weinig overtui gend, het spel zo middelmatig, de nadruk op de sexualiteit zo groot, dat die commercialiteit ook Lea Massari en Benoit Fer- reux als moeder en zoon vn ,,Le souffle au coeur". goeddeels verloren gaat, terwijl de film geen einde heeft: het doek zou al drie kwartier eerder hebben mogen zakken. Het verhaal zeer in het kort: Michael is veroordeeld tot rijf Jaar gevangenisstraf, omdat hij op vijf tienjarige leeftijd met de dochter van een notaris naar bed is ge weest. Hij komt uit de nor als de film begint en wordt opgevangen door een wat half buiten de Bui- tenveldertse wereld staande reclas- seringsambtenaar. Hij zoekt zelf zijn weg (van bed tot bed, zoals daar kennelijk de gewoonte is) en eindigt als sexhandelaar en ver zorger van pornografische shows. Het onder ozek van het orga nisme in een gigantisch laborato rium, waarmee het grootste gedeelte van de film «(in de VS behorende tot de Top Tien) is gevuld, levert een climax op, die wat spanning be treft Stanley Kubricks „2001: „A Space Odyssey" (ook met de com puter-animatie van Douglas Trum bull) nog overtreft. J. A. Frenkel LEIDEN Paul Verhoeven's "Wat zien ik de ver filming van het boek van Al- bert Mol (zelf een van de ac- teurs in de film), is voor de derde maal geprolongeerd en nu dus zijn vierde week in in het Lido-theater. En naar het zich laat aanzien zal het niet de laatste week zijn. Dit zal niemand verbazen, want wie langs het theater aan de Steenstraat loopt, kan voort durend mensen voor de kassa zien staan. Die mensen be spreken ver vooruit, want practisoh iedere dag hangt het bordje "9.15 uur Uitver kocht" in het glazen hokje van de kassière. Lido-directeur Van Praag heeft bijna geen woorden voor dit enorme succes: "Het is gewel dig. Dit is nog nooit vertoond in Nederland". Hetgeen overigens wel valt te betwijfelen, want films als "Gejaagd door de wind", "Ir ma la Douce" en "The Sound of Music" hebben ook weken voor uitverkochte zalen ge speeld. In dat rijtje mag trouwens 'The West-side Story" niet ontbreken. Van Praag verder: „Het succes zit gewoon in het feit, dat de mensen een heerlijk avondje uit zijn. zy amuseren zich anderhalf uur lang. Tenmin ste als ze niet te diep door gaan denken, want het is eigenlijk een tragische film. Er zijn wel mensen, die te leurgesteld zijn, maar dat zijn degenen, die zich de proble men teveel aantrekken of zelf gefrustreerd zijn. Het meren deel komt vrolijk naar buiten en heeft zich "rotgelachen". De reacties van het publiek lo pen toch wel sterk uiteen. Van "geweldig", via "koste lijk" naar "wel aardig" en "ik zie de humor ervan helemaal niet". Voor degenen, die de film nog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11