De geboorte van de WW-harmonie GEDICHTENVERHALEN - GEDICHTENVERHALENGEDICHTEN. VERHALEK Ook Blind Alley 'gaat het maken Zonder herinnering GOOCHELARIJ Dageraad Moment van stilte Leidsch Dagblad DONDERDAG 30 SEPTEMBER 10?1 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 21 /r*i -7 '04? 08® LEIDEN Jawel, de Altona-pagina (die om de veertien dagen open staat voor Uw bijdragen) is weer terug. Met ditmaal een artikel van de ere-voorzitter van Werkmans Wilskracht over de kapel, een groot aantal gedichten en een eerste kennismaking met een splinternieuwe Leiüse groep die het nu eens tot een nationaal peil wil schoppen. Nog meer popnieuws: de meisjesgroep Cinderella heeft een eerste plaatje ge maakt, dat vanaf maandag in de pla tenwinkels ligt. Mede-componiste van „From town tot town" zoals het plaat je heet, is Bernardien de Jong uit Oegst- geest, rechts op bovenstaande foto van Cinderella. LEIDEN De geschiedenis van ,,W.W." vormt een boek deel op zichzelf. Terugdenkend aan het begin van deze eeuw: Leiden gehuld in een dikke rook uit de fabrieksschoorstenen. Mannen en vrouwen, zwoegend en zwetend van 's-morgens vroeg tot in de late avond voor een zeer karig bestaan. Zelfs kinderarbeid was in die dagen heel gewoon. Aan sociale of cul turele ontwikkeling werd niet gedacht. Men wist eigenlijk niet eens wat deze woorden betekenden. Toch waren er mannen, die beseften dat het leven niet alleen uit werken en slapen kon bestaan. Er moest daar naast ook gelegenheid tot ontspanning zijn! Ontspanning, die toch altijd weer kracht geeft voor het voortzetten van de maatschappelijke taken. Ziekenkas Ofschoon Werkmans Wilskracht eerst in februari 1902 tot leven kwam, werd reeds in 1901 in de kring van de toen malige Ziekenkas „Ondersteuning Zij Ons Doel" het plan geopperd om te ko men tot oprichting van een muziekver eniging. De heer Noordanus, in die tijd verbonden aan de stafmuziek van „het vierde", zag daar wel wat in. Hij kreeg, in de op 23 december 1901 gehouden jaarvergadering van de ziekenkas, ge legenheid een warm aanbevelend woord te spreken. Zijn uiteenzetting bleef niet zonder resultaat. Spontaan werd in deze verga dering besloten onverwijld stappen te doen om het beoogde doel te bereiken. Een commissie werd gevormd, met het doel informatieve besprekingen te ope nen met de heren Felix en Carl. Dries- sen, directieleden van de katoenfabriek. waar de ziekenkasleden in dienst waren. Het bleek a.1 spoedig dat men bij deze heren, ere-leden van het studentenmu ziekgezelschap „Sempre Crescendo", niet voor dovemansoren had gesproken. In dien er onder de leden van hun perso neel belangstelling voor een dergelijke uiting mocht bestaan, zouden zij hier zeker gunstig op reageren. Voorschot Een renteloos voorschot, groot f 500-, werd in het vooruitzicht gesteld. Terwijl een eventueel op te richten muziekver eniging gebruik zou mogen maken van één van de lokaliteiten van het fabrieks complex. Enkele voorwaarden werden echter gesteld: de instrumenten moesten steeds in de fabriek blijven, de leden moesten worden aangetrokken uit het perso neel, terwijl aan de heer Noordanus de muzikale leiding moest worden toever trouwd. Met deze verrassende toezeg gingen riep de commissie op 17 februa ri 1902 het personeel van de katoenfa briek bijeen in café de oude Trasmolen aan de Nieuwe Rijn. (Indertijd geves tigd tussen Hooigracht en Middelste gracht) Over het door de commissie be reikte resultaat was men zeer enthou siast. Twintig leden werden spontaan in geschreven. Het eerste bestuur werd ge vormd door de heren C. Robbers, voor zitter. H. Vermond, Secr. M. v. Leeuwen penningm. en D. J. v. Berkel, commissa ris. De heer Noor dam us werd benoemd als directeur. Gelach Lang en breed werd toen gesproken over het geven van een naam aan de Vereniging. „Koningin Wilhelmina", „Crescendo" en „Excelsior" werden ge noemd. De heer Van Berkel had heel wat anders in zijn hoofd. Hij nam de voorzitter even apart en toen deze de door Van Berkel bedachte naam bekend maakte: "Werkmans Wilskracht", werd daarom hartelijk gelachen. Dat is zo zei men toch geen naam voor een muziekverenigingOp 'n vraag van de heer Noordanus of Van Berkel met deze naam wat „voor" had, kwam prompt het antwoord: „Jaze ker!" Wij hebben, aldus Van Berkel. nu wel een vereniging, maar voordat wij enig recht van bestaan hebben zal er wilskracht nodig zijn om ons te kunnen handhaven. Er zal veel kritiek komen en de te genwerking zal enorm zijn. Wij zullen niet alleen moed, doch wel degelijk wils kracht moeten tonen om aan alle het hoofd te kunnen bieden. Men werd het met Van Berkel eens en vond het eigenlijk toch wel een zin volle naam. „Werkmans Wilskracht" was geboren. Sindsdien is het met W.W toch ook wel crescendo gegaan. Voor het echter zo ver was, stond di recteur Noordanus voor een geweldige opgave Slechts één van de leden had enig begrip van muziek. De overigen konden geen noot lezen. Noordanus zette echter door en op 28 febr. 1903 werd in de jaarvergade ring van de ziekenkas de eerste uitvoe ring gegeven, met een resultaat waar over men tevreden kon zijn. Behalve een door Noordanus gecomponeerde „W. W."-mars werden op die avond ook enkele voor die tijd populaire nummers geblazen, waaronder het „Op naar de Parade". Die prestaties van het Leidse Werk- mmans Wilskracht hadden ook de aan dacht van het toenmalige bestuur van de 3 October-Vereeniging getrokken. Dit deed het korps de vererende uitnodiging toekomen, om op 3 oktober 1903 deel te nemen aan een muziekfestival. Met beide handen werd deze uitno diging aanvaard. Op die dag maakte de Leidse burgerij voor het eerst kennis met een kapel, welke zij daarna nog ve le malen aan zich zou zien voorbij trek ken. Behoudens de onderbreking in de oor logsjaren, was W.W. steeds op het appèl als het een 3-Octoberviering be trof. Op grond van deze traditie was ja ren lang de ereplaats in de optocht be stemd voor W.W. Dat wil zeggen Werk mans Wilskracht ging voorop! In de keuze van dirigenten is Wer- mans Wilskracht niet ongelukkig ge weest. Na 22 jaar Noordanus werd de ze opgevolgd door de oud-kapelmeester van de stafmuziek 4 R.I. G. Dik. Ruim 30 jaar tot aan zijn overlijden heeft hij „zijn" korps aangevoerd en geleid naar de hoogste afdeling van h ar moniekorpsen Éénmaal in de konkours geschiede nis van W.W. is het zelfs voorgekomen dat zij met alle eerste prijzen naar Lei den terug ging. Het gebeurde in Bloe- mendaal. Opéénvolgende besturen hebben steeds op de bres gestaan voor het be houd van een korps dat uit analfabe ten is voortgekomen. Van haar voorzit- Werkmans Wilskracht in volle actie: een archieffoto van de bijna 70 jaar bestaande Leidse harmonie kapel m de Houttwee jaar geleden genomen. (Foto Holvast) ters wil ik er hier gaarne één noemen. Het was wijlen de heer J. Verver, die ruim 20 jaar met onbaatzuchtige trouw en toewijding de voorzittershamer heeft gehanteerd. Repetitie-lokaal Het aloude streven om over een eigen repetitie-lokaal te beschikken, is tot op heden niet mogelijk gebleken. Dit brengt o.m. mee, dat de leden van W.W. zich grote financiële offers moeten getroos ten om te kunnen blijven blazen in een gehuurde zaal. De opleiding van leer lingen moet nu plaats vinden in de Leid se muziekschool, uiteraard tegen bijbeta ling. Andere lasten zijn: salaris dirigent en instructeur, onderhoud en aanschaffing instrumenten, uniformen en nieuwe mu ziek. Daarom van deze plaats een woord van oprechte dank aan de W.W.-ers die door het ophalen en verkopen van oude kranten het mogelijk hebben gemaakt dat Werkmans Wilskracht nu haar 70- Jarig bestaan tegemoet kan gaan. Schenk hen op 3 oktober uw bijzondere aandacht. J. Bij, ere-voorzitter W.W LEIDEN Met grote regelmaat kloppen er popgroepen aan de deu ren van de krant om te melden „dat zij het helemaal gaan maken." Ach teraf blijkt, dat het allereerste enthousiasme vaak snel overdrijft. Dikwijls is de formatie een paar maanden later al uiteen gebrokkeld. Maar zo is het leven, nietwaar? Eén en ander impliceert niet, dat nieuw komers in de pop dan maar moeten worden doodgezwegen. Het is altijd leuk om jongens te spreken die el kaar net hebben gevonden en die nu samen uitstekend muziek zeggen te maken. Waar leiden deze wijze regels toe? Tot de introductie van een nieuwe (voornamelijk Leidse) groep, die 't naar de vaste overtuiging van manager Peter Hollander uit Oegstgeest even eens „he-lemaal gaat maken". Op na- weau, dan wel te verstaan. Blind Alley aan de vooravond van de eerste presentatie aan het publiek. V.l.n.rFelix Juliën, Adrie Kosten, Ton Duijker, Ben Wempe en Cees Bergman (zittend). Kenners Peter zegt niet alleen te staan in deze mening. Kenners, aldus Peter, spra ken zich na het beluisteren van opna me-bandjes in dezelfde zin uit. De ver wachtingen zijn dus hoog ge spannen. Eerst maar even de groep waar om het hier gaat (Blind Alley) voorstel len: Felix Juliën drums, Adrie Kosten bas. Ton Duijker sax alle drie uit Leiden Ben Wempe orgel en Cees Bergman solo gitaar en zang. De laat ste twee komen respectievelijk uit Voor hout en Katwijk. In deze bezetting is thans twee maan den druk geoefend op een repertoire dat voor bijna honderd procent uit eigen werk bestaat. Cees Bergman is de hoofd-componist. Hij heeft veel num mers meegenomen uit zijn vroegere groep, Oriental Garden. Muzikaal leunt Blind Alley dicht tegen het soort werk van de Engelse groep Yes aan. Na twee maanden in het repetitie-lo kaal te hebben vertoefd, is de tijd vol gens Peter Hollander nu rijp voor de presentatie van 't paradepaardje van zijn theaterbureau "Holland Manage ments" aan 't publiek. In 't Patronaats gebouw te Oegstgeest wordt zaterdag avond 2 oktober om 9 uur 's avonds 't eerste concert gegeven, waarop Blind Alley zich zal moeten waarmaken. Want ook de platertjongens komen dan luiste ren. De toeganggratis. Cinderella „Holland Managements" heeft nog meer pijlen op de boog. Zij heeft ook de meisjesgroep Cinderella onder haar hoede, met in de gelederen o.a. Bernar dien de Jong uit Oegstgeest (zang en so lo-gitaar). De twee andere meisjes en de enige man in dit gezelschap drum mer Nico van Essen komen uit Den Haag en Leidschendam. Cinderella heeft al een plaatje ge maakt ook. „Super-commercieel", zegt Peter Hollander ervan. De A-kant heel „From town to town", een numme: Bernardien samen met haar slaggitariste Betty Raadgever heeft gecomponeerd. Vanaf aanstaande maandag is dit sin geitje in de platenwinkels verkrijgbaar Tussen de bedrijven door vertelt Pe ter Hollander ook dat het samen de eveneens 21-jarige Sjoerd Mulder op gezette „Holland Managements" bureau nu goed loopt. Voor 800 tot 900 gulden ktmnen zij een complete .schoolavond - show" zorgen, met beat-danseressen, een voor groep, een topgroep plus een licht show. Alles wordt dan door de heren tot in de puntjes verzorgd. Tot en met de kaartenverkoop en de zaalversiering toe. Alleen zijn er enkele duistere figuren die de markt probieren te verzieken in Leiden. „Vermoedelijk Jongens die het zelf niet is gelukt een theaterbureau van de grond te krijgen", denkt Peter. In elk geval houden zij er merkwaar dige praktijken op na. Ook de Bond voor Poplul en nog anderen zijn ermee ge confronteerd. Een zaaleigenaar wordt bijvoorbeeld kort voor 'n popavond opge beld met de mededeling dat het feest niet doorgaat. De geëngageerde groep krijgt eenzelfde telefoontje. Met het gevolg dat organisatoren en publiek op de avond van de aangekondigde popshow verbijsterd voor gesloten deuren staan. „Het moeten figuren zijn die goed zijn ingevoerd", zegt Peter, „Zij weten zelfs de geheime tele foonnummers van de groepen en hun managers". Hij heeft wel zijn vermoedens over de daders, maar spreekt die in het openbaar nog niet hardop uit. De politie is in geschakeld. Jij bent de prinses in mijn vergeten straat, de dagen zonder herkenning maar in deze dag werd je geboren. Als een vergeten lied in het verleden en nu zing ik jouw beeld en vergeet mijn woorden. Overal roep ik je binnen hier verbaas je je overal is de verwondering maar toch kom je nooit verder want je bent mijn verdwaalde prinses in mijn vergeten straat. Ton Jansen Langestraat 65 Leiden Disymmetrisch in een wereld waar duiven haten, verdrinkt in de zee der leegte, een marmeren leven gebarsten door de stralen van zijn zon, die nu zijn lange nacht bloedkleurt Cock Pels Brittenruststraat 13 Alphen aan den Rijn De miljoenennota die lijkt mij een miljoenen goochelarij. De minister praat of het niks is over miljoenen of het een riks is. En krijgt hij dan een enorm gat dan vindt hij daarop wel weer wat. Een hogere BTW op stroom, dat is toch heel gewoon. Van frisdrank ook een cent of wat voor dat vreselijke gat. Wie van dat dure autorijden wil scheiden, kan de wagen ook dat gat inrijden. Ook deed hij een beetje achterbaks Met z'n „tijdelijke" wiebeltaks. Als de mensen zoveel kunnen kopen hoeft de belasting niet zo lang te lopen. „Meteen betalen" zo is het motto. al heb Je geen prijs in de lotto. Krijgen wij nogmaals zo'n dreun dan eindigen we allen bij de steun. De grenzen waren mijn gevangenis toen de krankzinnige wind door de open graven blies In de adem van de duisternis ben ik de enige die de nacht verkies. Ik ben niet bang, tenminste niet voor hen, maar toen de graven zich sloten lagen zij daar, schreeuwend en vloekend in de opko mende zon. Hoe mooi was het om in leven te zijn onder de takken van een pas ontwaakte seringenboom, Henk Werkhoven, Morsweg 178, Leiden. Het clowntje dat niet meer lachen kon Er was eens een clowntje die op een circus zat, hij maakte de mensen aan het lachen. Elke avond moest hij spelen. De mensen gaven veel geld en de man van het circus werd heel rijk. Op een avond gebeurde het. Het clowntje kan niet meer lachen, zei den de mensen. Wat erg, zei de man van het circus. Ik verdien geen geld meer. Zei gingen naar het clowntje. Hij zat te huilen op zijn bed. Hij moest spelen maar hij kon niet lachen. Zij probeerden van alles, maar het lukte niet. Het clowntje ging weg. Hij trok de wijde wereld in. Hij kwam bij een stad, maar daar zag hij iets grappigs. Een meneer die grapjes maakte. Toen begin hij te lachen. Hij ging terug naar het circus. Toen zei hoorden dat hij lachen kon, maakten zij groot feest en voor altijd lachte hij weer en maakte de leukste grapjes. Pauline de Graaf (8 Jaar). Verdistraat 167. Leiden. GEDICHT Jij bent mijn rote, Jij bent mijn ver trouwen, op Jou zal ik altijd kunnen bouwen. Bij Jou voel ik mij veilig en geborgen, voor al mijn leed en al mijn zorgen. Bij jou voel ik mij gerust, vooral als jij mij kust. Jij bent de ster van mijn hart, want Jij verzacht al mijn smart, al mijn verdriet, zorgen en pijn, voor Jou zal ik er altijd zijn. Marjo v. Leeuwen, Pinksterbloem 128, Leiderdorp. Te leven in een wereld vol lawaai Van gegons, gezang, gepraat, en armge- Is het goed, om eens even stil te staan En dan „alles" langs Je heen laat gaan. Technieken hier, en uitvindingen daar. Is dit voor ons niet het grootste ge vaar? Tot aan het bewust worden van Je zijn! Zijn wij dan, ondanks al ons denken, hierin klein? We leven niet echt, wij worden door computers geleefd Geleerde koppen hebben hiernaar ge streefd. Mechanisering, Automatisering, steeds meer volmaakt! Hoevelen zijn al slaaf van dit technisch apparaat? Toch worden wij allen intensief opnieuw bezig gehouden creatief! Zal hierin een andere wereld voor ons opengaan? Dat denk ik, als ik me in dat moment van stilte waan. Ondanks de onmacht en misslagen in maatschappij Dragen wij onwillekeurig ons steentje bij. In de vorm ve Eerlijk zoeken werk, kritiek of een protest ar de Juiste vorm, d&t is onze levensles. J. N. M. Biesjot, Trompstraat 77, Leiden. Wij hebben een fijne krant, het Leidsch Dagblad. Om vijf uur in de bus, gaat hij van hand tot hand. Kost zes gulden en vijf en negentig cent, is het meer dan waard, voor al het nieuws dat hy vergaart. Van hippies van zestien tot oudjes van tachtig, 't is uitgesproken geweldig, machtig. Ook geeft hij kritieken van de buis, spaart niemand zelfs geen Willem Duys. Mensen die krant kost haast niks! Voor een week nog lang geen riks. Van het eerste nieuws tot de reklame. Iedereen, kan dit beamen. Dus mensen doe Je best, maak heel Lei den abonné. Huis aan huis horen ze hem te lezen, zeg dus vooral geen nee, want hij mag er wezen. Een goed begin, een goed einde aan het slot. Je kunt hem nog bewaren voor de klubs, dus scheur hem niet kapot. Mevr. S. de Jong- van Schoonderwoerd, Pieter Bothstraat 1, Leiden. Verwoesting Aan mijn greep ontsnapt zijn de dagen waarin niets veiliger was dan gisteren en de leegte stil de zon verduistert. Gisteren was de zon de stilte toen ik slechts wolken zag, en het geluid nog onverstaanbaar was. Het geluid was eigenlijk de dag waarin waterplanten ontdooien en de schemering verging bij het aanbreken van een nieuwe dag. Doch de dagen werden niet verbroken toen het grijs de adem was van een Jaar dat niet voorbijgaat, en de stilte een maand waarin geen ge luid het bloeien doorbreekt, en het groen, grijsgroen wordt. Henk Werkhoven, Morsweg 178, Leiden. Boer in een rolstoel Door de donkere poort Jaagt hij voort Op tafel staat een lichtblauwe kelk Een kelk zure melk. Positief denken zonder doel Boer in een rolstoel Modder op de hemelramen kaarsen branden er niet Wij tweeën alleen samen geen wezen die ons ziet. Door de donkere poort Jaagt hij voort achtervolgt door zijn vrijheidsvloek Draai me om en laat me verder leven in mijn boerderijboek. C. W. P. Focke, L&ngehorstraat 3, Voorschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 21