'Het publiek plezieren, dat is toch belangrijk' ...er? gisteren I C/RflOiD\mgmmma] vandaag... *Ted de Braak en Mieke Bos in Tète a Ted TV morgen] ONDERDAG 30 SEPTEMBER 1971 ^3 i^iDSCH DAGBLAD NEDERLAND 1 .Vederlicht zweeft ze over de lia, behaaglijk gloeit haar m onder het licht van de ijnwerpers: Mieke Bos" De ftde dochter van Peerke de uit het Noordlimburgse ert zegt het zelf: „Ik ben geen gesproken zangeres, geen La is. Ik heb eigenlijk van alles „Ik ben een vreselijke sfeer- n. Ik heb het heilige vuur. Het zalig om met samengeknepen en kuitspieren op het toneel staan. Spanningen van top tot Dat wil ik" >ee introducties van twee nsen, die zonder de hausse in je theaterprodukties ruwe atting rond de zestig dit sei nt nooit bij elkaar zouden zijn De eerste is uit een bio- ifie die René Sleeswijk voor e Bos liet maken toen zij één de sterren in de jubileum van de Snip en Snap-revue tweede introductie is van en Ted de Braak, uitgesproken ?en gedrevenheid en geprikkeld een slechte kritiek, die voor de jj&tershow van Adèle Bloemendaal Leen Jongewaard was gereser- rd in een Amsterdamse krant. „Schrijf maar op: Recensies n belasting toegevoegde waar- een theatergebeuren, die zo drukt dat de show daarna ïeer kan doorgaan. Recenices, ichrijf ze zelf vóór onze premièr stuur ze toe in een gesloten en- i bepaalde recensenter de première openen we de enve- len bij een notaris en zie. i' gelijk". CABARETDUO te Bos en Ted de Braak worder cabaretduo in „Tête a Ted II", nummer één waagde Ted d ,ak al eerder een gok. met wisse - cces, in de theaterbusiness als kleine zelfstandig rondtrekkende theaterman. Handelsmerk voor Ted de Braak is zijn sportautomobiel, de frivo' snor, die bij glimmende ogen past, presentator voor NCRV-tv en KRO-radio en steunpilaar van „Ha- dimassa "-concurrent „Farce Ma jeur". Belastende erfenis „Glaasje Madeira", een tophit, waardoor h.i eindelijk aan grote interviews toe kwam. Mieke Bos heeft ook zo'n belastende erfenis. Haar begintijd, toen temid den van de Limburgse vlaaien, het duo de Selvera's ontstond in s° menwerking met zus Zus. Daarr.a als soliste in „The sound of mus waarvan de kritici zeiden dat die rol haar op het lijf stond geschrc ven. waarna een operette-musical- achtige sfeer ontstond rond het steeds vragend gecicht van moeder Miek° Bos (twee kinderen, Marjan van v*;f en Karin van acht). ADVERTENTIE auto door het Amsterdamse spits- Ted de Braak deelt schouder klopjes uit, wanneer zijn partner sterk staaltje van doorzettings vermogen en rijvaardigheid uit haalt. Ted de Braak is aan het woord, Mieke glimlacht en zegt: ,Wat ben je druk vandaag". Reden daarvoor is nog steeds de recensie. Hij zegt: „Ik kan razend worden De zaal heeft zich geamuseerd bij Adèle en Leen, dat is toch belang rijk. Het publiek plezieren. Ja kijk hè als je nog steeds onder cabaret dat je een boodschap moet hebben of pretentie's hebt dat ar tiesten het publiek moeten opvoeden dan vraag ik me af: Waar haal Je als artiest in 's hemelsnaam dt vandaan. Geëngageerd zijn, oké maar dan zelf wel even het voorbeeld ge- Geen auto meer rijden, niet r roken, gewoon in het Vondel park gaan slapen, vind lk hoor, an ders kan je alles wat je kwijt wil beter brengen op een manier, waar- je het publiek nog pleziert ook lk zing m onze show een liedje roken. Ik rook mezelf ae kan ker. Keihard liedje is het". Mieke Bos: „Bij de try-outs was de zaal doodstil. Je hoorde alleen af oe kuchen. Ik dacht: dat komt goed aan, daar nemen ze wat van FLUWELIGER Ted: „Maar wel meteen er achter iets luchtigs. Dat moet kunnen Kinderen tik je tegenwoordig toch r voortdurend op d. vingers als ze iets fout doen. Daar ga je mee praten. Alles wordt wit fluwehger. Bomans heeft eens ge zegd: Cultuur is aardig zijn voor elkaar. Dat klopt. Waarom hebben veel topacteurs dit seizoen voor be grijpelijke vrije produkties gekozen het moeilijk te be grijpen gesubsidieerde werk? Omdat zij er waarschijnlijk achter zijn ge- dat je met hogere kunst geen hond bereikt. Is de volgende mop hogere kunst? Ik ken een patertje. Die is zó vroom. Hy kweekt lieveheersbeestjes, kruis bessen. christusdoorn e nga maar (producent ook van deze theater show) tegen my zei: Neem Mieke Bos als partner, antwoordde ik, wat moet ik met dat operette-mens Als ik al met tegenzin met iemand moet beginnen dan hoeft het al niet mee van my. Ik heb ook gezegd laat ze eerst maar 'ns in het theater k- men kijken wat ik doe. Nou het klikte hè? Mieke: „Ja heel fijn. Dat kan ook niet anders, wij zijn allebei ram- Ted: „Het is zo verrekte moeilijk om aan een ander uit te leggen wat er in je programma zit hè. Je moet het zien. Er zullen wel critici zijn die het commercieel vinden. Dat zijn dan dezelfden die zeggen als iets flopt, dat het geen theater-ef fect had Je hoeft niet te doen wat het publiek van je verwacht, maar je kunt ze wel geven waar ze op rekenen. Wy zijn tegenover alle medewerkers achter de schermen van onze show verplicht het een succes te laten zijn. Zo is dat" D~ première is pas op 14 februari, voor die tijd staan er honderd try-outs gepland. Ted: „Dat lijkt veel, maar waarom zouden we ons zomaar voor de wolven gooien". Is hy bang voor slechte kritieken? Ted: ..Och nee Ik kan er alleen niet zo goed tegen. Begrijp me goed (Kleur) Pip en Zip (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Gilbert in Person: liedjesprogramma (TROS) (Kleur) Omnibus. Maandelijks magazine (TROS) (Kleur) Journaal (NOS) 'n Sjtukske Nederland: muzikaal amusementspro gramma uit Gulpen, Limburg (TROS) (Kleur) Misdaden uit hartstocht. Tv-serie (TROS) WU, dierenvrienden. Film over de internationale dierenhandel (TROS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Ik wanhoop nooit aan een kind. Docu mentair programma over de school van A. S. Neill in Summerhill (IKOR/CVK) NEDERLAND II (Kleur) Pip en Zip (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Alle volken looft den Here: Koor en gemeentezang uit Zwolle (EO) Orgelconcert Jan Zwart herdenking (EO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Berichten uit de zomer (VPRO) (Kleur) De jaren twintig en dertig. Documen taire film (VPRO) Lucia III. Cubaanse speelfilm (VPRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Ter visie. Parlementair en politiek week overzicht (NOS) Reportage Europese kampioenschappen volleybal voor heren in Milaan (NOS) „De mensen praten over mi lieuvervuiling. maar wat komt er van over als de mensen niet eens weten wat ze missen", heeft Piet Windmeijer enige tyd geleden gezegd. De Delftse ci neast is de vervaardiger van de serie 'Uit de wereld der insecten' Gisteravond kwam de rode bas- mier aan de beurt; een beest dat op 't eerste gezicht nauwe lijks interessant is. want als ik het wel heb is die rode mier alleen maar een onaangename rustverstoorder, wanneer men zich ln een bos ter ruste legt Windmeijer tovert een heel an dere mier tevoorschijn Het is bekend dat dierenprogramma's ijzersterke tv-programma's zijn. die altijd kunnen bogen op een zeer hoge kijkdichtheid. En wat waar is, is waar, zo'n serie en zeker deze van Piet Wind meijer is nog een tikkeltje op voedend ook. Dat is iets dat od tv thuishoort. Ik heb nog een dringende vraag voor de amusementsaf delingen van alle omroepen „Wie heeft de Edwin Hawkins Singers nu nog nooit op het scherm gebracht?". Wanneer Je zo vaak het zelfde ziet wordt het Je wel gemakkelijk ge maakt bij het meezingen van herkenbare teksten. „Oh, happy day" kunnen we nu zo langza merhand wel dromen. Het blijft natuurlijk ondank baar om een goed programma te verspillen aan een tv-zend- uur, dat op woensdag tegen over de hoofdfilm staat, zodat het verwijt aan de NCRV me al te krachtig hoeft te klinken Het kiezen tussen Dirk Bogar- de in „Libel" en de koorhem den van de Hawkins Singers i'- een eenvoudige zaak. Gelukkig kon men wel voor het begin van de hoofdfilm nog een half uurtje documen taire meenemen, gebaseerd op de grote slagen in de Tweed' Wereldoorlog. Deze tweede af levering verschilde in kwalitc weinig van de eerste. ,J3e slag om de stille Oceaan" was or nieuw een produkt. waarin de oorlogswaanzin in zijn volh omvang uiteenspatte. Het woensdagavond voetbal be gint langzaamaan weer zijn deel op te eisen van het pro gramma. De eerste ronden om de diverse Europese voetbalbe kers worden in een „Studio Sport "-uitzending afgehandel De NOS heeft beslist dat de eerste ronden niet interessan genoeg zijn voor volledige uit zending. Een redenering waar tegen na de beelden var gisteren weinig in te bren gen valt. Noch Ajax. noen Sparta zorgde voor spektak werk (uiteraard beide tegen standers ook niet) De samen vattingen waren precies vol doende om het strijdverlor. aan te geven INVALLER ik zit niet vooraf eventuele slechte kritieken goed te praten". Mieke drukt even begrijpend haar hoofd tegen zijn in leren Jasje gestoken schouders: „We zijn een toneelecht paar. Het loopt gesmeerd". je. Dat kun je uitbouwen. Is dat hogere kunst. Nee. het is een mop, maar er zitten wel vele zo men wil diepere gedachten achter Het leven is een communicatie stoornis. We moeten eigenlijk - ook in het theater gewoon lief zijn voor elkaar. We moeten redden wat er te redden valt. de sfee moet zo zijn, dat de één kan lachen om de ander". Mieke: „In onze tekst zit niks wrangs hè. Ja gut, ik ben niet zo geënga geerd. maar tegen de teksten die Ted mij liet lezen, kan ik ja zeggen" Tel: „We hebben er toch wel even om zitten strijden". Mieke: „Ja maar, we waren het snel eens. Ik zie het zo; het publiek wil een avondje uit, gewoon lachen En het theater, ik kan het niet la ten. Mijn gezin komt op de eerstf plaats. Maar als er zich iets voor doet als dit of destijds „De Klop op de deur" (KRO tv-feuilleton) dan sta ik te trappelen. Dat moet gebeu ren. Maar ik kan Ted wel volgen als hfj zich kwaad maakt op critici. Wat. ik doe, ik blijf een van de Sel vera's. Daar staat toch een punt achter. Ik heb nu zo langzamer hand wel bewezen wat ik allemaa kan". Tedi „Toon Joop van den Ende VRIJDAG 1 OKTOBER Hilv. I. 402 in en FM-kanalen. KRO. 10.00 N.O.S. 11.00 KRO. TROS. 1X.OO NCRV. 22.0024.00 TROS 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor d# hulsvr. (9.00 Gymn. v. d. hulsvr.). 9.40 Schoolradio 10.00 (S) Operamu: proer. (opn 14.55 Verzoekprogr. mod. en klass. muz. 16.00 Nws. 16.ua (S) De showbusiness op de korrel ge- Veel gevT. gewijde Van Strauss f hoorspel. 22.00 (S) Opname. 5 daag. 22.55 Gereserveerde coupé, hoorspel. 23.40 Licht pianospel. 23.55 7.00 AVRO. 9.0 CARA. 14.00 EO. dlo journaal man. 9.00 Klass. (Om 9.35 Waterstanden). 10.00 Volksmuz. uit Bulgarije 11.55 Beursber. 12.00 Een progr. 12.30 Uitz. v. d. landbouw. 13.25 (S) Klass. pn.). 14.00 Radiomagazine m Toeristische ln- berlchten. te- CRV. 13.00—1R.00 9 00 Nws. 9.03 De Eddy Becker Show 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws.) 12.00 Nws 12 03 Per* vers: nieuwe platen. 13.00 Nws 13.03 Jan Co rdu wener Show. 14.00 Nws. lefonlsche reaktles Donizetti, ultgev. ADVERTENTIE Café Chaotant Scarabee Pieferskerkkoorsteeg 24, Leiden Entree gratis. GROOTS CHANTANT GEBEUREN: SCARABEE presenteert op 2 oktober a.s. van 2 tot 6 uur 's middags Rob-Hoeke „solo" en 's avonds haalt SCARABEE wegens prolongatie het bekende Engelse duo Keny and Peter naar Nederland en treden op van 8 tot 2 uur 's avonds. 4.03 De Herman Stok Show. 15.00 ïws. 15.03 De Eddy Becker Show. 6.00 Nws. 16.03 Top-30 (17.00 Nws.). Iraadoinroep (over de 4e lijn) Baptiste Lully. da gamba; Constlnuo: Hannelore Mtlller, viola da amba; Fritz Neumeyer. claveclmbel. ean Philippe Rameaü Claudlne Collart, sopraan (LVAmourj; Edlth Sellg, sopraan (La Statue anl- mée); Janlne Relss, claveclmbel: Choeur Raymond Saint-Paul (o.l. cello; Karl Grebe, claveclmbel. Joseph Bod In de Bolsmortler. Kammermuslkkrels Emll Seller: Thei Ilse Brtx-Meinert. viool, Edith Klein, altviool; Helma Bemmer. cello; Jo hannes Koch, viola da gamba en blokfluit: Walter Gerwig, lult; Hors Pip en Zip NOS: 18.55 (K) Journ. NCRV: 19 05 K) Mijn Idee. spelprogramma. 19 30 (K) Per Ong< TV-fllm. NOS: 20 00 (K) Journ NCRV. 20 21 waarheid. TV-f voor heren te Milaan. Nederland II NOS: 18.45 (K) Pip en Zip NOS 18.55 (K) Journ. VARA 19.05 (K) Arnle, TV-serle. 19.30 (K) Koning Klant NOS: 20.00 (K) Journ VARA: 20.20 (K) Jason King en de dartele da mes. TV-fllm. 21.10 KDe tuinen van Louis le Roy, fllmreportage 21.50 (K) Twee voor twaalf, quiz NOS: 22 35 (K) Journ. 22 40 Den Haag Vandaag. 22 45 23.15 <K) Uit de Kunst, infor matie! programma.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 17