Russisch protest op film ILMBOEK VAN IERRY LEWIS Films in Leiden De spanning van het anders zijn on den zag klandestiene documentaire Romantische overvloed in „Als de dauw komt" RIJDAG 17 SEPTEMBER 1971 J52EL&ÖSL PAGINA U LONDEN (AP) Enige vooraanstaande Russische dissidenten (andersdenkenden) hebben medewerking verleend aan de vervaardiging van een klandestien vervaardigde filmdocumentaire, ,,De mensenrechten in de Sowjet-Unie", die maandag voor een be sloten gezelschap in Londen in première is gegaan. Een oude vrouw, Zinaida Grigorienko, doet vanaf het doek een vertwijfeld beroep op de mensen om haar man Pjotr te redden en alle anderen die in de Sowjet-Unie voor hun mening moeten lijden. Haar man, ex-generaal Grigorien ko, een van de bekendste openlijke tegenstanders van het Russische be wind, heeft voor zijn campagne te gen onderdrukking van de mensen rechten moeten boeten met ontslag uit de dienst, vernederingen, arres taties, mishandeling en opsluiting in een krankzinnigeninrichting. Mevrouw Grigorienko zet ook uit een dat de dissidenten gestreden hebben tegen de invasie in Tsjecho- Slowakije, de censuur en het anti semitisme, maar dat hun acties in Rusland zelf weinig effect hebben gesorteerd en dat velen gearres teerd zijn. Met de zes andere medewerkers aan de film loopt mevrouw Grigo rienko het risico dat zij voor haar aandeel in de gevangenis wordt ge zet of naar Siberië wordt verbannen. WERKKAMP Een tweede medewerker, de Rus sische schrijver Anatol Levitin-Kras- now, is reeds door dit lot getroffen. Kort nadat de film was gemaakt werd hij wegens protest tegen ver meende godsdienstonderdrukking tot drie Jaar werkkamp veroordeeld. De aanklacht luidde belastering van de Sowjet-Unie. In de film vertelt Levitin-Krasnow terwijl het proces hem nog te wach ten staat, dat hij bang is voor de af loop, "omdat op mijn leeftijd en in Russische geschiedkundige van de klandestien opgenomen ml^n gezondheidstoestand een gevam Yakir, die een belangrijk Russische protestfilm. Benkamp in elk opzicht gelijk staat >,el had in de totstandkoming I aan de dood". De geschiedkundige Pjotr Yakir, een keiharde, bebaarde veteraan van de Russische strafkampen wiens vader generaal Yakir slacht offer van Stalins zuiveringen in de Jaren dertig werd, beweert in de film, dat de laatste Jaren de "geest van bevrijding" in zijn land i6 ver spreid. De mathematicus Alexander Yese- nin-Volpin, zoon van de bekende dichter Sergei Yesenin, pleit voor vrijheid van informatie, vrijheid voor het maken van reizen buiten Rusland en wettelijke bescherming tegen het optreden van de geheime politie. Hij is herhaaldelijk opgepakt we gens deelname aan protestacties en eenmaal werd hl) pas vrijgelaten toen 100 Russische mathematici te gen zijn arrestatie hadden geprotes teerd. ISRAEL Mejuffrouw Yeva MenaeLevitóJ een zuster van een van de Joden uit Leningrad die wegens poging tot het kapen van een vliegtuig tot langdurige gevangenisstraffen zijn veroordeeld, vraagt de vrijlating van haar broer, die tot 10 jaar is veroordeeld, en deelt mee dat de Russische Joden, ondanks de reis beperkingen in hun land, zullen blij ven ijveren voor de verkrijging van uitreisvisa naar Israël. Een tweede Jodin, Galina Ladi- zinskaja, vertelt dat zij ernstige moeilijkheden ondervond op haar werk toen uitkwam dat zij een ver zoek tot emigratie naar l6raël had ingediend. Die toestemming werd haar later verleend, en aan het eind van de film wordt zij in Haifa geïnterviewd over haar ervaringen in de Sowjet- Unie. ZIJ bekent indertijd bang te zijn geweest om aan de film mee te werken. "Ik ben ook bang voor de mensen die in de film voorkomen, maar zij weten wat zij gedaan hebben. Elke dag verwachten wij dat de KGB (de geheime politie) komt om ons voor niets te arresteren. Deze film vormt zeer veel gevaar", zegt zij. Mejuffrouw Ladizinskaja onthult dat degenen die het plan voor de film ontwierpen daar thuis niet met elkaar over'konden spreken, omdat zij vreesden afgeluisterd te worden Daarom communiceerden zij met briefjes, die later werden verbrand. GESMOKKELD De film werd in handen gespeeld van de Amerikaan William Cole, in dertijd correspondent in Moskou voor de Amerikaanse omroepmaat- schappij CBS. Hij maakte ook enige interviews voor de film en smokkel de het geheelhet land uit. Hoe wil hij nog niet zeggen. Cole werd later door de Russische autoriteiten uitgewezen. Mariene Dietrich mag haar gevorderde leeftijd ten spijt nog steeds gezien worden. De 67-jarige Duits-Amerikaanse zangeres- filmster werd onder de bloemen bedolven, toen zij deze week m Lon den een lief-dadigheidsvoorst-elling gaf. ".S PLYWOOD (AP) Jerry Lewis auteur? De komiek zelf 2ioi verbaasd toen de uitgeverij Random House hem voorstelde boek te schrijven over zijn filmtheorieën. „Schrijf het niet, i en« tel het", werd hem r hi* is nam ettelijke kilometers ge- and van de filmcursus, die hij aan de universiteit van Zuld- amië en vatte die samen tot een van 208 bladzijden, getiteld: total filmmaker". 5 resultaat is typisch Jerry Le- insamenhangend en toch boeiend *at het openbaart over deze tofcer met het onmiskenbare ta- M *y Lewis zegt in zijn boek over 06 Vs: „Ze lijken veel op kinde- i een regisseur zien praten wnand van de opnameploeg ter ói| even geen aandacht aan hen frt kunnen ze mokken. Tijdens s tol ïstvolgende scène zullen ze zelfs jtii "k*™- zitten er in de regel op tthten dat iemand niets van ze geH 'hebben. Als een regisseur hun hst weten waar hij staat en wat levoelens jegens hen zijn leg dat soms uit als een camou- "voor antipathie efessant zijn Jerry Lewis' op togen over collega's in het ko- 11 genre. Er Stan Laurel schrijft hij: „Waarschijnlijk meer een genie dan een komiek". Over Jack Benny: „De beste in de wereld in hetgeen hij doet, maar toch is hij geen filmkomiek". En over Bob Hope: „Bijna niet te overtreffen in eerlijke komedie steunt meer op karakter dan op uiterlijkheden". De grote komieken zijn volgens hem Chaplin, Laurel en Jackie Gleason. De filmcarrière van Lewis is, even als het hele filmbedrijf, de laatste tijd in de versukkeling gekomen, maar in zijn boek merkt hij op: „Waar het met de industrie in deze tijd van verandering ook heengaat, ik zal de komenie nooit opgeven" Goed nieuws dus, want de wereld heeft 't nodig te kunnen lachen. Le wis heeft meer dan eens bewezen in staat te zijn de wereld te laten lachen. De Fransen hebben hem overigens altijd meer gewaardeerd dan zijn landgenoten. Regisseur Jean Luc Godard bijvoorbeeld noemde hem „beter dan Chaplin of Keaton". Misschien zal er evenals voor Kea ton een nieuwe generatie Ameri kaanse critici nodig zijn om de waarde van Lewis te erkennen. Benauwende documentaire over homofilie CAMERA „Jongens onder elkaar" is een film, die het „Samen naar de bios. Ja gezellig" met één klap ontkracht. Wie de film in Camera deze week vijf kwartier aanziet zal niet licht fluitend naar buiten komen. Het wereldje van het achttal homofiele jongemannen, die in anderhalf uur een be nauwend feest opzetten, noodt daar niet toe. IV LUXOR De liefhebbers van de romantische film kunnen deze week in het theater aan de Stationsweg uitstekend terecht. In "Als de dauw hangt komt er regen" druipt de romantiek er werkelijk vanaf. Filmisch gezien is deze niet meer zo jonge film vrij ouderwets. Er Overspel met eigen vrouw REX "Overspel met z'n eigen vrouw" is 'n met een flinke scheut seks overgoten "moordfilm". waarvan de herkomst niet hele maal duidelijk is. Het verhaal speelt zich in elk geval voor het allergrootste gedeelte in San Fran cisco af, in welke zakelijke omge ving de koele verschijning van El- sa Martinelli wonderwel past De beeldschone Italiaanse actrice is in deze niet al te serieus te nemen sensatiefilm het. al of niet plichtma tig, naaktmodellen fotograferende vriendinnetje van een Jonge, wat droef uit zijn ogen kijkende arts, die ten onrechte van moord op zijn (gefortuneerde) vrouw wordt ver dacht. De vermoorde vrouw blijkt echter (nog) springlevend te zijn en als minnares van haar ambitieuze zwager een uiterst geraffineerde dubbelrol te spelen (o.m. in nacht clubs). Het zondige tweetal wordt aan t eind van dit nogal goedkoop verzonnen en op oude thema's geba seerde misdaadverhaal, niet hele maal onverwacht overigens, neer geschoten, waardoor de identiteit van de vrouw (gespeeld door de verleidelijke Marisa Mell) aan het licht komt. Net op tijd natuurlijk, want op het moment van de ont knoping is de onschuldig veroor deelde dokter al naar de gaskamer geleid. Wat erotiek betreft, er worden in deze Engels gesproken en kleuren film tussen alle gecompliceerde bedrijven door heel wat beddela- kens losgewoeld. Voor sommigen is dat misschien wel een reden om ook deze week weer een Haarlem merstraatje te pikken. is weinig afwisseling zodat het al snel een slaapverwekkende zaak is die nauwelijks weet te boeien. Bo vendien is het een zwart-wit pro- duktie, hetgeen de geregelde bio scoopbezoeker zeer vreemd zal aan doen. Het verhaal, dat zich afspeelt op het Zweedse platteland rond de eeuwwisseling, is de overbekende driehoeksverhouding van een rijke boerendochter enerzijds en een rij ke boerenzoon (de keuze van pai, en diens concurrent een straatar me. dakloze zwerver de keuze van het meisje anderzijds). Pa ver biedt zijn dochter de omgang met Jon de zwerver, die zij echter in het geheim toch ontmoet. Na een komplete klopjacht op Jon, geeft het meisje, Maritt, het op en stemt toe in het huwelijk met de boerenzoon. Voor het altaar zegt zij echter "Nee" en vlucht naar Jon. Jon erft van een tante plotseling een grote hoeve en wordt met zijn vrouw opgenomen in de boerenge meenschap. Aan het slot redt de vader van Maritt, de man die eerst klopjacht op hem maakte, zelfs het leven van Jon, als hij bij het vis sen in de snelstromende rivier ge vallen is. Jon keert op de boerde rij terug en ze leefden nog lang en gelukkig. Wie de film uitzit (en dat zullen allen zijn die tolerant staan tegen over de homofilie en bovendien een bewust geschapen benauwende sfeer willen ondergaan» voelt in vijf kwartier bijna aan den lijve het probleem waarmee veel homofie len worstelen. Het gevoel anders te zijn brengt ze aan het twijfelen, ze zoeken elkaar in een wanhopi ge strijd voor begrip en gaan daar weinig selectief bij te werk omdat de keus klein is en men in elk ge val verzekerd is van een gemeen schappelijke factor: de geïsoleerde positie. De spanning die dit ge dwongen contact met zich mee brengt. loopt mede door de wal ging van zichzelf bij sommigen en het cynisme dat anderen als pant ser hebben opgebouwd in de film uit op een verjaardagsfeestje, dat ge speend is van iedere vorm van vro lijkheid, omdat iedereen weer ge confronteerd wordt met zijn eigen homofilie. Een confrontatie waar- op_ allen anders reageren, maar die bij ieder van hen een ver kramping teweeg brengt. De film gooit het in tegenstelling tot veel andere niet over de com merciële boeg. Integendeel. Lief desscènes (misschien toch geen trekker in dit soort films» blijven achterwege. Zouden zelfs misstaan hebben. Dat is de grote verdienste van de filmmakers. Ze hebben in één enkele kamer een gebeuren van één avond gefilmd en gemaakt tot een vijf kwartier durende docu mentaire over de homofilie. Een film, die zo ingrijpend overkomt (voor degene die er zonder voor oordeel voor gaat zitten), dat al het onuttgesprokene en al het niet getoonde overduidelijk uit de verf Prolongaties STUDIO Gelukkig biyft Go- between nog een weekje. Het is een uiterst fraaie film vol weemoed en herinneringen aan het Engeland van de betere klassen van voor de eerste wereldoorlog. Een kost schooljongen brengt zijn vakantie door bij zijn rijke vriend en wordt daar geconfronteerd met de liefde van de zuster van zijn vriend voor een boer uit de omgeving."Uiteinde lijk wordt zij door haar ouders ge dwongen te trouwen met een lord. maar niet zonder dat haar liefde voor de boer bekroond wordt. Schit terend spel van Julie Christie en Alan Bates. TRIANON Ook de Franse filmkomiek Louis de Funes^ blijft nog een weekje in Leiden* Zijn nieuwe produktie "Een geluk by een ongeluk" is zeker niet zijn bes te film en lijdt een beetje aan bloed armoede. Vaart-altiJd een van de kenmerken van de Fun es-films ontbreekt ditmaal volledig. Vijf kwartier lang ziet u hem in gezel schap van een Jongedame en een heer balanceren in zijn auto boven de afgrond. En dat is voor een filmacteur die het moet hebben van "soringerige" toestanden be slist te veel. WAT ZIEN IK? LIDO Het behoeft geen verba zing te wekken dat de door Lelde- naar Paul Verhoeven geregisseer de film "Wat zien ik.is ge prolongeerd. De belevenissen van Blonde Greet en Haar van Boven zoals Albert Mol die in zijn veelver- k och te boekenserie heeft beschre ven vormen een verrukkelijk brok bioscoopamusement, dat schijn baar moeiteloos tot stand is geko men. Paul Verhoevens eerste speel film is de kleurrijke visualisering vain Albert Mols recht-toe-recht- aan-humor, waarvan het fragmen tarische karakter ruimschoots goed wordt gemaakt door de vele koste lijke regie vondsten. "Wat zien ik.is niet zozeer een sekskomedie alswel een satire op het soms wat buitensporige driftleven van de mens. En dat maakt de film tot een onverbid delijk kassucces. Een van de homofiele feest gangers raakt in wanhoop als hij zich bewust wordt van de situatie waarin hij zich door zijn homofilie bevindt. ADVERTENTIE Meer naaimachine voor uw geld. reeds vanaf 299,- Firma L. WESTERDUIN Maarmansteeg 8. Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11