Voor Rod-Soldiers-Mc Kuen
is werken geen obsessie
C/RflDiÖ\mgrnrnjm
r(jy) vandaag
Ie
Zwakke bezetting van
een sfeervolle thriller
Je postgiro
...en gisteren]
Til
iljonair in werkplunje maakte zes shows
WACHTEN TOT HET DONKER IS'
.1
TANKER LIEP
WATERWEG
VAST OP
„NOORDZEE"
LIEF VOOR
„VERONICA"
Serie van drie
pianorecitals
TV morgen]
IJSDAG 7 SEPTEMBER 1971
LEIDSCH DAGBLAD
[ij loopt al zeven jaar iedere zomer enkele weken op basket-
Jlschoenen door Amsterdam. Onopgemerkt. Niemand her-
l it hem dan als een bijzonder artiest, tekstschrijver, com-
ïist, tv-personality. Dat is ook moeilijk. Zijn vaal gele truitje
ren zijn uiterlijk veel van een zwerver,
l uu 'ij is echter de miljonair Rod McKuenr 38 jaar. Voor Nederlanders
man met de duiven van het Grand Gala du Disque van vijf jaar
nde iden en voor de nuchtere Engelsen, die in zes weken tijd een tv-
v® )Z van hem hebben gemaakt, de man met de hond. Hij maakte in
te tijd voor het tweede tv-net van de BBC zes shows, die Engeland
rkelijk hebben overrompeld en waarop de AVRO een claim heeft
n gelden.
i Amerika en voor de internatio-
fc showbusiness is McKuen de man
jhits schreef voor Prank Sinatra,
Como, Petula Clark en Glen
rbrough; de man die bijdragen Ie
le op honderdduizend grammo-
jiplaten; de man die in drie jaar
miljoen boeken verkocht
daarin zijn poëzie; de man die
pn miljoen platen verkocht, die hij
;en eigen label uitgaf met eigen
ten en de man die bijdragen le
lie aan zeven films. Het nummer
an", de titelsong van „The prime
Jean Brodie". werd uitgeroe-
4 tot de beste song van 1970. Hij
t niet meer dan vijf uur per dag
jhü ziet als voornaamste levens- j
Jacht: werken.
PROMOTORS
jet is een bekende verkooptechniek
promotors in de showbusiness om
tnponeren met een lawine van
i en cijfermateriaal. Hoe groter
jetallen. hoe groter de artiest, is
•bij de gedachte. Een veel be
efde verkooptechniek, die zijn uit-
king vaak niet mist. McKuen ver-
pt zichzelf. Heeft het cijfermate-
|l achter zich niet nodig, werkt als
ir ander en zijn basketballschoe-
zijn geen gimmick, hij bedient
i al twintig jaar van dit schoeisel.
er d'Hamecourt
lagochtend arriveerde Mc
op Schiphol in de „easiest
Eatry of the world" (het gemak-
Jkste land ter wereld) zoals hij
noemt. Hij deed er diezelfde dag
jtv-opname bij Eddy Ready Go,
)rt tover hij later ontstemd was, om-
07 hij niet verwacht had bij Eddy
ö^ker in een tienerprogramma te-
[t te komen, dat in zijn opzet zijn
tien, zon niet meer jaren ten
jq ter ligt. Vrijdag was hij in „Zo-
y |r een zomeravond" en nu is hij
naar zijn huis in Beverly Hills
Isnog te proberen vakantie te
niet op dat te verklaren, zoals zij mij
ook verwijten commercieel te denken.
Onzin. Ik doe iets en heb het geluk,
dat het meeste daarvan slaagt".
Hij heeft een bijzonder arme jeugd
achter de rug. Hij heeft altijd moeten
werken en geen vader gekend. Nu is
hij rijk, kan allies doen wat hij wil,
heeft dat zijn sociale gedachte naar
de achtergrond gedrongen?
„Geld heeft me niet veranderd. Ik
draag nog steeds dezelfde soort kle
ren, heb dezelfde vrienden, werk even
hard. Ik kan nog volledig achter de
teksten van mijn songs staan die ik
tien jaar geleden al schreef. 'Soldiers'
bijvoorbeeld (het anti-oorlogslied,
waarmee hij nu in Europa populair
is.) schreef ik tien jaar geleden. Toen
deed het niks
COMMUNICATIE
En de commerciële aanpak waar
van men hem beticht?
„Soldiers kan men niet commercieel
noemen. Maar ik weet wel wat men
bedoelt. Men is al gauw commercieel
als men niet duidelijk geëngageerde
teksten maakt. Men moet openlijk de
strijd aanbinden tegen de oorlog in
Vietnam of zo. Dat is onzin. Ik heb
geen behoefte aan boodschappen in
mijn teksten. Een groot Amerikaan
zei eens „Save your messages for
Western Union" (bewaar je bood
schappen maar voor het telegraaf
kantoor). En zo is het. Natuurlijk zit
er iets van jezelf in alles wat je
schrijft, anders kan je niet schrijven.
Maar mijn idee is de communicatie
met andere mensen. Muziek is daar
nog steeds een briljant middel voor.
Een goede communicatie dient onze
wereld beter dan het afgeven van
allerlei wouldbe boodschappen. We
leven in een gemechaniseerde wereld
waarin de menselijke communicatie
verloren dreigt te gaan. Daaraan
moeten we iets doen".
Rod McKuen
werken geen obsessie
kwa
iboi
ALBUM
Praat net zo veel en zo
akkelijk als hij schrijft. Hij zegt:
irken is geen obsessie voor me. Ik
het gewoon omdat ik vind dat
leven gevuld dient te zijn
werken. Wat het ook is. Ik heb
ENCi1 bepaald doel en ik heb er geen
tl aan, dus waarom zou ik het
zeil} doen". Hij legt zijn vork neer en
triomfantelijk: „Binnenkort
t er een album van mij uit met
tn grammofoonplaten waarop 111
Great" en hij ontbloot zijn
4len.
et brein draait verder: „Ik moet
Nederlandse plaat maken. Ty-
kop^h Nederlands met een draaiorgel,
kunnen we nog wel even doen.
ben gek op platen makep. Het is
verschrikkelijke hobby geworden.
Pil zoveel platen maken dat ik wel
eigen maatschappij moest stich-
omdat niemand er aan wilde,
irom? Voor het geld hoef ik het
te doen. Ik heb geen commerciële
ichten. Ik moet gewoon bezig zijn.
met dit en morgen met dat.
naak nooit plannen. Ik doe wat
ingegeven wordt. Zo is het ook
nijn concerten (volgend voorjaar
licht ook een concert in het Am-
damse Concertgebouw). Ik weet
ik geen stem heb. Critici houden
ADVERTENTIE
I net de girobetaalkaart
<untu gegarandeerd
laat a/eral betalen!
daï makkelijk!
ROTTERDAM Wie niet van
detective-verhalen houdt, schijnt
Raymond Chandler eens te hebben
gezegd, is geen echte intellectueel
(of iets dergelijks). Of dat voor
thrillers ook opgaat is niet weten
schappelijk vastgesteld, want daarbij
gaat het niet om het oplossen van
een probleem (wie is de dader)maar
om een sfeer, die de schrijver moet
oproepen.
Frederick Knott, een van de han
digste Amerikaanse toneelschrijvers,
doet dat soms heel knap in „Wachten
tot het donker is," dat nu in een re
delijke vertaling van Caro van Eyck
door een vrijeproduktiegroep van de
Stichting Nederlandse Toneelpro-
dukties (Han Boskamp) wordt ge
speeld.
Het thriller-element is hier een
jonge blinde vrouw, belaagd door
misdadigers die een toevallig in
haar flat belande partij heroïne wil
len bemachtigen. De blindheid van
de vrouw, die gemakkelijk een tra
nentrekkend element zou kunnen
zijn, heeft Knott drastisch onder
koeld door de beginscène daar be
handelt haar man, en met haar in
stemming, die tragische conditie met
nuchterheid en zakelijkheid. Er
blijft dus, afgezien van de lugubere
sfeer, een probleem-elementje: hoe
houdt een blinde vrouw, alleen in een
flat, een moordzuchtige en sadisti
sche indringer in bedwang. Wie in
de oplossing is geïnteresseerd moet
de voorstelling maar zien (zaterdaga
vond voor het eerst gespeeld in het
Rotterdamse Hofplein-Theater), en
hij wordt dan tevens getrakteerd op
een zeer spannende scène, waarin
hem die oplossing wordt gegeven.
Luc Lutz regisseerde het luchtige
spelletje technisch heel bekwaam en
zo snel als hem maar mogelijk was,
maar hij moest met onoverkomelijke
handicaps werken. Knott mag dan
handig zijn: hij had teveel koude en
ontoneelmatige woorden nodig om
zijn gegeven te exponeren, en Jan
Blaaser blies die spraakwatervallen
maar weinig leven in. Ook met de
bezetting komt Luc Lutz artistiek
gezien niet bar ver.
Simone Rooskens speelt haar on
derkoelde blinde vrouwtje soms
NEDERLAND I
6.45 (Kleur) Pip en Zip (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 Daktari (KRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 (Kleur) Eén schilderij per dag. Documentair por
tret van de kunstverzamelaar en museumdirectrice
Peggy Guggenheim (KRO)
9.20 De inspecteur. Speelfilm naar de gelijknamige ro
man van Jan de Hartog (KRO)
11.15 (Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 (Kleur) Pip en Zip (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Vrij-Uit. Programma over het wel en wee
van de recreatie (NOS)
7.30 (Kleur) Operatie Minus 5. TV-serie (AVRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Peyton Place (AVRO)
9.10 (Kleur) Ra I Pyramiden en papyrus. De
eerste RA-expeditie van Thor Heyerdahl (AVRO)
10.10 AVRO's Televizier Magazine (AVRO)
11.00 (Kleur) Journaal (NOS)
„Uit de reportages heb ik de
indruk overgehouden dat Indo
nesiërs de halve dag bezig zijn
met dansen en dat het land
bezaaid is met tempels. Een
gemiste kans, noem ik het".
Nee, drs. C. H. Koetsier, Jaren
lang op Midden-Java werk
zaam als zendeling, kon zich
tegenover NCRV's Kees van
Gelder ook al niet lovend uit
laten over de prestaties van
Carel Enkelaars zesentwintig
man tellende NOS-ploeg, die
het koninklijk bezoek aan In
donesië op de voet heeft gevolgd
en begeleid. „70% van de In
donesiërs leeft in de dessa's,
daar had men moeten kijken.
Daar is te zien dat de gewone
man het zwaar heeft, even
arm als vroeger", zei drs.
Koetsier en hij had graag wat
meer genuanceerde informatie
gezien in plaats van folkloristi
sche en toeristische beeldjes uit
DJokja en Bali. Daarmee sloot
dominee zich aan in de zeer
lang geworden rij van mensen
die kritiek hebben op de Indo-
nesië-reportages en dat op de
avond na de thuiskomst van de
NOS-ploeg na het „zware kar
wei".
In Hilversum blijft de Indone-
sië-expeditie c.s. overigens
vruchtbare grond voor een
reeks spitsvondigheden. Laatste
nieuwe: Voortaan spreken we
niet meer van Indonesië, maar
van IndoNOSië.
Maar terzijde. De opmerkingen
van drs. Koetsier besloten een
uiterst boeiende Russische tv-
avond. De NCRV bracht een
documentaire met overstelpend
veel authentiek materiaal over
de slag om Moskou. De Franse
televisie (ORTF) vervaardigde
de documentaire en kreeg
daarvoor uitgebreide medewer
king van de Russen. De waan
zin van Hitiers kruistocht en
de verbetenheid van het Russi
sche volk om Hitiers horde tot
staan te brengen spraken dui
delijk uit de beelden. Wellicht
aan beide zijden wat overtrok
ken, omdat kennelijk geput
moest worden uit propaganda
films, die zowel de Russen als
de Duitsers in him bioscoop-
Journaals draaiden tijdens de
kritiekste maanden van de
tweede wereldoorlog.
De VARA leverde haar Russi
sche bijdrage met de eerste af
levering van het tv-feuilleton
„De Gromows", naar de roman
„Oegrjoemreka" van de schrij
ver W. L. Sjiskow. De vier
films zijn van een dergelijke
makelij. Personen die dronken
worden opgevoerd zijn stom
dronken, verliefden zijn ver
liefd, geen dubbele bodem, geen
nep. En dat maakt het mis
schien voor ons wat onwezen
lijk om naar te kijken. Er
wordt naar een griezelige reali
teit gestreefd, de regie laat
geen enkele twijfel bestaan
over de misère, die opeen
wordt gestapeld.
Dat is voor mij net iets teveel.
Al moet je natuurlijk toegeven,
dat ook de Russische tv weet
hoe men een feuilleton-deel
moet afkappen. Ik stel u alvast
maar gerust, de jonge Prochor
moet nog drie delen mee om
het kapitaal te laten sneuvelen
in de revolutie.
Een programma op zichzelf
was bijna de VARA-propagan-
da-actie. Je kreeg de indruk
naar de STER-spot van een
postorderbedrijf te kijken.
Peter d'Hamecourt
heel bekwaam en technisch overtui
gend, maar als het vrouwtje gewiek
ster en harder blijkt dan voorzien is
die overtuigingskracht ver te zoeken.
Toch een aardige rol, en datzelfde
geldt voor een akelige tiener met
een gouden hartje van Mar ja Lieu-
wen, die er een goed typetje van
maakt. Jan Blaaser staat ontzet
tend zijn best te doen als lugubere
gangster, en daaraan ligt het dus
niet dat hij er niet ver mee komt.
Verder spelen mee John Leddy, Ton
Vos, Bert Buitenhuis, René Verwil-
ligen en Jos Hamman. Joop Joppe
ROZENBURG (ANP) Als gevolg
van een defect aan het stuurmecha
nisme is gisteravond omstreeks half
zes de Algerijnse tanker "Hassi
Meddaoud" (32.000 ton) op de Nieu
we Waterweg ter hoogte van Rozen
burg uit het roer gelopen. Het schip
boorde zich muurvast in de wal,
waardoor het scheepvaartverkeer
ten dele is gestremd. Alleen kleine
kustvaarders kunnen langs de vast
gelopen tanker manoevreren. De tan
ker was ongeladen bij Chevron
Europoort vertrokken en op weg
naar een der scheepswerven van
Wilton Feijenoord om daar gerepa
reerd te worden.
Om halfnegen reeds gelukte het de
tien sleepboten de Algerijnse tanker
weer vlot te trekken. De blokkade
van de Nieuwe Waterweg voor gro
te schepen was daarmee opgeheven.
De schade aan de tanker blijkt te
zijn meegevallen. Zes sleepboten
hebben de stuurloze tanker op sleep
touw genomen.
Tijdens proces
DEN HAAG (ANP) De leiding
van Radio Nordsee Internationa]
heeft de Haagse officier van Justitie
mr. H. van Veer gevraagd zo moge
lijk de gerechtelijke vervolging van
de vijf verdachten van de aanslag op
de Mebo 2 van Radio Noordzee niet
te laten doorgaan.
Een van de Zwitserse eigenaars van
Radio Noordzee, Edwin Bollier, die dit
in een brief aan mr. Van 't Veer heeft
gevraagd, verzoekt deofficier om in
elk geval mild te zyn in zijn eis tegen
de vijf.
Vandaag behandelt de rechtbank in
Den Haag de zaak tegen de drie dui
kers, Veronica-directeur Bull V. en
diens medewerker Norbert J.
Edwin Bollier wyst er in zijn brief
op dat „de nieuwe directie van Radio
Veronica zich bereid heeft verklaard
de schade aan het zendschip „Mebo
2" geheel te vergoeden".
„Wij hebben daarom geen schade
van de aanslag geleden. Door de
spontane hulpacties kon de brand tij
dig geblust worden en kon voorkomen
worden dat de aanslag mensenlevens
kostte", aldus Edwin Bollier. Hij 6telt
dat Radio Noordzee er hierom van
heeft afgezien een aanklacht tegen
„Veronica" in te dienen.
LEIDEN De Leidse kunstkring
„Voor Allen" heeft voor het komen
de seizoen niet meer dan drie pia
norecitals op het programma kun
nen plaatsen. Dit geringe aantal is
het gevolg van de benarde financië
le toestand, hoofdzakelijk ontstaan
door 't sterk teruggelopen ledenbe
stand. Op vrijdag 29 oktober is er in
elk geval een optreden van de pia
niste Ingrid Haebler met werken van
Mozart, Beethoven en Chopin. Het
tweede meesterconcert wordt op
maandag 10 Januari gegeven door de
Weense pianist Jörg Demus, die
Schubert, Janacek en Debussy zal
vertolken. Op maandag 28 februa
ri is er een concert door Hans
Richter-Haaser, welke avond gewijd
zal zijn aan Beethoven en Brahms.
Alle recitals zullen worden gegeven
in de Stadsgehoorzaal
NCRV. 19.00 >OS.
HILV. I. 402 m en FM-kanalen. 7.00
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) klass. muz. (gr.). (7.25 Ho
ren en zien; 7.00 Nws.; 7.32-7.50 Hier
en nu) 8.00 Nws. 8.11 Luister uit
én thuis: verzoekplatenprogr. voor de
militairen met van 8.30-8.32 uur Nws.
en van 9.00-9.10 uur Gymnastiek
voor de hulsvrouw. 9.30 Voor de
kleuters. 9.45 (S) Geschikt.voor
UI: klass. muz. door Radio Kameror
kest en Radio Filharmonisch Hoorn
kwartet. 10.15 Voor de hulsvrouw.
11.00 Nws. 11.03 Aktua/magazlne
nws., nieuwtjes, reportages, komipen-
taren en muz. 11.55 Mededelingen.
12.00 (S) gevar. progr. (12.22 WIJ van
het land: 12.26 mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws.;
12.41-12.50 Actualiteiten; 13.00-13.05
Raden maar. 14.10 (S) Omroepor
kest: klass. muz. 14.20 (S) Omroepor
kest: klass. muz. 15 00 In 't zilver:
progr. voor oudere luisteraars. 16.00
Nws. 16.03 (S) Lichte grammofoon-
muz. 16.15 Lotje: radiostrip voor de
Jeugd. 16.30 Voor de Jeugd. 17.30 ac
tueel progr. met muz. Illustratie.
(17.50-18.00 Overheidsvoorl.: In tijd
van nood. een serie progr. over Ci
viele verdediging ln Nederland. 18.30
Nws.). 19.00 (S) SNIF: signalemen
ten, nieuws, Informatie en feiten uit
de wereld van de lichte muz. 19.50
Progr. voor blinden en slechtzienden.
20.00 (S) Woensdagavond-muzlekma-
gazlne met herhaling uit Holland
Festlvalprogr.'s n.a.v. verzoeken van
luisteraars. 22.30 Nws. 22.38 (S) Men
sen, ontmoetingen, meningen. 23.55
HILV. II. 298 m en FM-kanalen. 7.00
VARA .754 VPRO, 8.00 VARA, 17.02
NOS. 18.11 VARA.
na). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws
tualltelten. 8.22 (S) Dag woensdag
(vervolg), (om plm. 8.35 Van alle
markten thuis) 9.00 Radioweekblad
met om: 9.00 Ons nummer ls...; 9.35
Waterstanden; 9.40 Schoolradio; 10.15
Koning Klant; 10.30 De Weekbladen;
10.45 Voor de kleuters; 11.00 Nws.;
11.00 Informatie en commentaar.
12.00 (S( Licht strijkorkest en zang-
sollsten. 12.25 Openluchtconcert door
de Amsterdamse Politiekapel. 13.00
Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Speel
ruimte met om: 13.25 Kennismaking
met de buurtbewoners; 14.00 Operet
tewereld; 14.35 Kinderkoor; 14.50
Voordracht en muz.; 15.10 Buurtbe
woners en hun favoriete muz 15.40
Profiel ln muz.; 16.00 Nws.; 16.03
Vragenvuur: buurtbewoners ondervra-
fen een Nederlander naar keuze;
6.25 De Toonzaal: muz. voor en door
de Jeugd. 17.02 Ned. volksverhalen en
volksgebruiken. 17.20 (S) Metro's
Concert Music. 17.40 Toerlsmo: 17.55
Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Actua
liteiten. 18.20 Uitz. van de Partl| van
de Arbeid. 18.30 (S) Klink klaar,
zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 (S)
licht muz.progr. 20.30 dlscussleprogr.
21.05 (S; licht orkest (gr.) 21.40 (S)
Festlno: klein radiokoor. 22.30 Nws.
22.38 Mededelingen. 22.43 Actualitei
ten. 22.50 (S) Radio Jazz Magazine.
23.15 (S) Stereo-pop. 23.55 Nws.
HILV. III, 240 m en FM-kanalen. 9.00
AVRO.
9.00 Nws. 9.02 licht platenprgr. 10.00
Nws. 10.03 Radlojourn. 10.06 Arbeids
vitaminen populair verzoekplaten
progr. (1100 Nws.) 121)0 Nws. 12 03
vrolijk platenprogr. (13.00 Nws.; 13.08
Kadlojoum.)14.uO Nws. 14.03 Gim
mick. 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boe
tiek. 16.00 Nws. 16.03 Licht platen-
pi ogr. (17.00 Nws. 17.03 Radlo
journ.).
DRAADOMROEP
(Over de 4e 11 Jn)
Woensdag 8 september van 18-20 uur
Americank's Square Dance. Nolr c'est
noir (Aber) Que c'est triste Venlse
(Dorln). Un homme et une femme
(Lal). Le6 toros (Brei). Céllne (Bug
gy). Hava Nagllla (Aznavour). La
plage aux romantlques (Albertlnl).
Tol (Barrière). Angéllque (Orso Ber-
tolucci). J'attendrai (Poterat). Etran-
gers dans la nult (Mareull). II re-
viendra ce grand amour. (Trenet).
Diamant (Lefèvre). Sunshine super
man (Donovan). Dont sleep ln the
subway (Hatch). Coin' out of my
head (Randazzo). Hev, girl (Goffln),
Up, up and away (Webb), Camlnho
de casa (Donate). Bonfa (Jllberto).
Sambou. Sambou iDonat). Trlstesa
em mlm (Travares)Phllly twist
(Dorham). Buffalo (Dorham) Sunset
(Dorham). Wlsthle stop (Dorham).
Nederland I
AVRO: 17.00—17.35 (K) Kinderpro
gramma. NOS: 18.45 (K) Pip en Zip.
NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 Den
Haag vandaag. 19.10 (K) De Dubbel-
dekkertjee, TV-serle voor de Jeugd.
IKOR C VK RKK 19.30 Kenmerk, de
wekelijkse Informatierubriek over
kerk en samenleving. NOS: 20.00 (K)
Journ. P.P: 20.20 Uitzending van de
Boerenpartij. SOC 20.30 Uitzending
Stichting Socutera: een filmpje van
het Humanistisch Thuisfront. NOS:
20.35 (K) Uit dc wereld der lnsekten,
natuurfilm, 20.50 Billy Bud, speel
film naar de roman van Herman Mel
ville onder regie van Peter Ustlnow.
Rijkskeuring: 14 Jaar (1964). 22.50
Studio Sport. 23.1523.20 (K) Journ.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) Pip en Zip. NOS:
19.55 (K) Journ. AVRO: 19.05 (K) Pop
van Jan de With: Nederlandse pop.
NOS: 20.00 (K) Journ. NOS: 20.20 Ser
vice spot. AVRO: 20.21 Peyton Place.
21.05 (K) Ra II Met een papyrus
boot over de Atlantische Oceaan, docu
mentaire film. 22.05 (K) Cabaret pro
gramma. NOS: 22.35—22.40 (K) Journ.
ADVERTENTIE
overal verkrijgbaar