PLAN-BIESHEUVEL BEDREIGT VORMINGSWERK roef is: reatief zijn kinderbescherming Info dagen Cf „Zeker al weer voor Pakistan TROEF-KABARET IS ERG FIJN BDAG 21 AUGUSTUS 10T1 LEEDSCH DAGBLAD LEIDEN Na enige weken af- yezigheid. is de All Together Now pagina weer terug. De gebruikelij ke zomerse stilte in de nieuwsvoorzie- vas de hoofdoorzaak van het oiet-verschijnen. Wél stroomden er weer veel gedich- •m binnen, die één van de volgende isren geplaatst zullen worden. Ook jndere bijdragen voor deze tweewe- lelijkse pagina zijn welkom. Ze die- jen ruim voor de dag van plaatsing worden gestuurd aan de Altona-re- jactie, Witte Singel 1, Leiden. Artikeltjes De Altona van deze week is een pro- iulct van jongerencentrum Troef aan je Hogewoerd. De staf en de bezoe- •s/ cursisten hebben nu het nieu- seizoen weer voor de deur staat gif een aantal artikeltjes geschreven ai te laten zien wat Troef eigenlijk dat is niet mis. m LEIDEN Als het bezuinigingsplan van de regering-Biesheuvel doorgaat, ziet het er zeer somber uit voor het vormingswerk in de avonduren. Der halve ook voor het vormingscentrum Troef. Was de financiële situatie in het vor mingswerk tot nu toe al verre van rooskleurig (ondanks een voorzichtig en zuinig financieel beleid), medio augus tus 1971 schijnt het einde van het vor mingswerk voor Jonge volwassenen in zicht. De regering heeft aangekondigd de subsidies voor het vormingswerk in de avonduren geleidelijk te verminde ren met één tot vijf miljoen gulden. Vijf miljoen De totale lasten van het vormingswerk voor Jonge volwassenen bedragen op de rijksbegroting vijf miljoen gulden. Een kind kan uitrekenen dat dit de liqui datie van het hele vormingswerk voor jonge volwassenen betekent, tenzij de publieke opinie op tijd gemobiliseerd wordt. Naar aanleiding van deze voor het vormingswerk desastreuze plannen, heeft het landelijk buro Vormingswerk Jonge Volwassenen op 2 Juli een tele gram gestuurd naar de nieuwe minis ter-president om de werkelijke bedoe ling van dit plan te achterhalen. Tot nu toe is voor zover mij bekend nog geen antwoord ontvangen. Ondertussen zijn ook andere organisa ties die zich met het welzijn van jonge mensen in Nederland bezig houden, in aktie gekomen. Iedereen is met stom heid geslagen. Het is dan ook niet te geloven dat een regering van welke po litieke signatuur dan ook, een belang rijk aspekt van het welzijnsbeleid de das om wil doen. Juist op een moment dat het vor- mingswerk-nieuwe-stijl van de grond begint te komen, steeds meer mensen overtuigd raken van de betekenis van het vormingswerk voor jonge volwasse nen en de toeloop van werkende jon gen naar de vormingscentra begint te groeien, wordt deze nieuwe tak van het welzijnsbeleid met de vernietiging be dreigd. Ontwikkeling Wat behelst dan het vormingswerk voor jonge volwassenen? Het is moei lijk om een afdoende omschrijving te geven van het vormingswerk voor Jon ge mensen tussen 17 en 25 Jaar, waar mee Troef zich reeds enkele Jaren in tensief bezighoudt. De oorzaak hiervan is dat het vormingswerk zich snel ont wikkelt en voortdurend van opzet en inhoud verandert, hetgeen weer samen hangt met de zich konstant met de maatschappij evoluerende Jongeren. Het uitgangspunt van Troef is een bij drage te leveren tot de groepsgewijze opvang en vorming van werkende Jon geren, in het bijzonder op maatschap pelijk en musisch (kreatief) gebied. Vormingscentrum Troef probeert, en de feiten wijzen uit niet zonder sukses, werkende jongeren wegwijs te maken in het doolhof van problemen en ont wikkelingen op alle terreinen van de samenleving door het bieden van voor de jongeren relevante informatie en het scheppen van situaties waarin het op gang brengen van het proces van maatschappelijke bewustwording moge lijk kan worden. In het kader van de „permanente edu- katie" wordt via deze maatschappelijke en musische vorming aan werkende jongeren, die geen onderwijs meer ge nieten, de mogelijkheid geboden om zelfstandig en kritisch hun plaats in de maatschappij in te nemen. Het spreekt vanzelf dat de musische vorming «manuele ekspressie, kreatief spel. dans enz.» niet losstaat van de bovengenoemde maatschappelijke vor ming, al moet worden toegegeven dat de musische vorming van dagelijks producerende en administrerende Jon geren direkter en konkreter het welzijn van deze jonge mensen lijkt te bevor deren. Zelfbewust Het ontdekken van de mogelijkheden met je eigen lichaam en fantasie in dans, spel en manuele ekspressie (handvaardigheid) schept al gauw een sfeer van welzijn, zelfbewustzijn en onderling vertrouwen. En dit zijn wel licht de meest geëigende voorwaarden voor dat eerder genoemde proces van maatschappelijke bewustwording. Het doel dat de werkers van elk vor mingscentrum voor ogen staat, is Jonge mensen van dienst te zijn bij het vin den van hun identiteit. Anders gezegd: Jonge mensen de kans te geven zich zelf te zijn. Het ontdekken van Je identiteit is het uiteindelijke doel van vormingscentrum Troef. In het kader hiervan is het van groot en essentieel belang gebleken dat er in Troef een gezellige sfeer bestaat, waar in Jonge mensen zich „thuis" voelen en tevens een persoonlijke belangstelling ontvangen van mej. Kerckhoffs en haar staf. Ook deze elementen (een gezellige sfeer en persoonlijke belang stelling) zijn van eminent belang om optimale deelname aan het vormings proces te realiseren. Hoop en vrees Gelet op de plannen van de regering, is de stemming van bestuur en staf van Troef er één van „tussen hoop en vrees". Gelet op de toenemende reak- ties tegen deze plannen, op de vitali teit van vormingscentrum Troef en op de groeiende belangstelling voor deze vorm van maatschappelijk welzijn in de stad Leiden, is de houding van al len die het vormingswerk voor Jonge volwassenen in Leiden een warm hart toedragen niet zonder optimisme. Namens het hele bestuur van Troef wens ik de staf dan ook een goed en suksesvol Jaar toe en ik hoop dat vele Jongeren in en rond Leiden het ko mende Jaar van de diensten van Troef zullen profiteren. J. W. M. NABUURS, VOORZITTER TROEF. LEIDEN Jazeker: in Troef wordt aan kreativiteit gedaan. oi aar waar eigenlijk niet tegenwoordig? Kreativiteit, dat is zo n vleugeld woord. Zo modern ook. Een jeugdcentrum dat zich- ;h( IE respecteert kan niet achterblijven. En moet dat nu zo no- 16)8? Waarom kunnen we niet gewoon doen? Is echt kreatief :n niet iets heel moeilijks? Eigenlijk iets voor artiesten of zo? [is kreativiteit gewoon aan een handenarbeidklubje meedoen. tig, 5 ijk. laatste is trouwens niet nieuw, dat S| eurde vroeger ook al. Borduren of uurzagen, weet je wel. Dat is toch mlijk erg vervelend, niet waar. Die lurzaag-enthousiastelingen gingen i het standpunt uit dat ledigheid duivels oorkussen was en die tijd toch wel achter ons. Armband coon lekker naar een plaat luiste- een bioskoopje pikken of een pils- irinken. als je de hele dag gewerkt t, of op school gezeten. Is daar iets m? Daar is niets tegen, maar pas Die wereld waarin we leven zit zo elkaar, dat alle voorwaarden aanwe- zijn om ons te beperken en onze plooiing in de weg te staan. Je de hele dag op kantoor zit of in winkel helpt, is het boeiend om te dekken dat je van een stuk leer een aband kunt snijden, naar je eigen Of door middel van kreatief spel ei4ntdekken dat je met je eigen lichaam [iets anders kunt doen dan zitten of ?n. Als je timmerman bent of scho of metselaar en Je ontdekt dat Je wat oude lappen en een naald, wandkleed kunt maken dat mooi is kleur en boeiend van struktuur, ontdek je dingen bij jezelf die Je 5 niet wist. Je merkt dat je een filmkamera it bedienen of dat hét heel span- ad is als iemand die kamera op jou richt. Het wordt nóg interessanter, als de film ontwikkeld is en je met ande ren samen er één geheel van maakt. Je kunt nog verder gaan natuurlijk, met film of foto, toneel of met ge luidsbanden eksperimenteren.Maar nu wordt het wel erg ingewikkeld. Welnee, in de eerste plaats hoef Je niet in je eentje bezig te zijn en die waagt die wint, nietwaar. Kreatief be zig zijn is eigenlijk niets anders dan een ontdekkingsreis ondernemen naar je eigen mogelijkheden. En ontdek kingsreizen vonden we toch altijd al spannend? Kontakt Maar nogmaals: pas op! We ontdekken niet alleen mogelijkheden in onszelf, maar ook in anderen. En dingen ont dekken in jezelf en in anderen, geeft meer zelfvertrouwen, meer kontakt. De mogelijkheid, om gelukkig te worden. En nu hoor ik velen zeggen: dat kan ik toch niet, dat moet in je zitten. Dat is kletskoek natuurlijk. We hebben van onze moeder moeten leren eten en lo pen. Een mens moet alles leren, ook kreatief leven. En misschien moet hij ook wel léren gelukkig te worden. Maar je moet wel zelf willen natuur lijk, uit Je schulp komen. Phoephoe wat een verhaal. Ik kan me voorstellen dat iemand na zo'n verhaal denkt: die willen heel wat, daar in Troef. Die stellen hoge eisen. Dat is dan goed gezien, want we willen inderdaad heel wat. Maar het is niet zo moeilijk als het lijkt. Ik zal wat voorbeelden geven. Het afgelopen jaar hebben we een to taal-theater ingestudeerd. Daarin werd toneel gespeeld, muziek opgenomen en andere geluiden, een stukje film ge maakt, liedjes gezongen, tekst verzon nen en dekors getimmerd. Met zo'n toestand ben Je met een groep mensen een tijd bezig. En nu dacht Je dat het altijd leuk was? Mis, er is misschien nog meer gekankerd dan gelachen. Maar we heb ben het twee keer opgevoerd en dat gaf veel voldoening, begrijp Je? Een keer zelfs voor een groep ouden van dagen, in kombinatie met de kabaret- groep. En dat was weer een ervaring apart natuurlijk. De afgelopen zomer was de schilder- ploeg aktief. Die Jongens en meisjes hebben een aantal lokalen in Troef hip in de kleur gezet. En menig Troef-lid loopt met een zelfgemaakte leren riem om of idem vest aan. En er gebeurt natuurlijk nog meer. Dingen, waarvoor ook jij Je interes seert. Troef-leden werken ook mee aan veel gebeurtenissen in de stad, of dat nu de kerst-inn is of een popfestival als de pink-inn. Met anderen samenwerken of dingen organiseren is evenzeer kreatief bezig zijn. Het moet gek gaan, als de Troef-leden niet van de partij zijn. Maar hoe dan ook, neem maar van mij aan, kreativiteit is voor een mens net zo nodig als brood eten. En als Je het zo bekijkt, was die fi- guurzaag-klub van vroeger, misschien toch niet zo lullig als we nu wel den ken. Ook al doen we het nu anders. WILLEM BREDDELS Kreatief medewerker van Troef. UI Je schrikt wel even als je „beladen" woord als kinderbescher- Qg leest, want de laatste paar jaar stte zich een lawine van kritiek uit, goddank op dit moment aan nie- ad meer voorbij kan gaan. te kinderbeschermers klagen over het ze zomaar in het werk „ge- worden. Overbelasting, onder- j setting, te grote groepen, te weinig praak van de opvoeder en helemaal trat t van de kinderen, te zuinig afge- ■d subsidiebeleid en ga zo maar ver- 'OOTi >„tf> Graag. dan gebeurt hetEen groepje wf-jongeren praat er over met aar. Waar? Misschien gebeurde het hier in de sociëteit met een drankje, doet er eigenlijk helemaal niet toe. belangrijkste isdat er over ge- at en gedacht wordt. Dat Je geza- JdiJk tot de konklusie komt dat Je er aan zou willen doen. Nou graag kdereen die belangstelling heeft, lrdt met open armen ontvangen, en zo taat dan eigenlijk een „projekt". moeilijk woord misschien, maar betekent eigenlijk niets anders dan )e gezamenlijk iets wil gaan doen. 3oe het moet, hoe Je moet beginnen. de konsekwenties zijn, daarmee wil- wij Je graag helpen. >id i Natuurlijk was het bij dit projekt zoveel mogelijk informatie te krij- Daar zijn we dan ook mee begon- Want het is natuurlijk onzinnig lol# te gaan schoppen", als je niet pre- 5 weet hoe het eigenlijk allemaal in «ar zit. ®is wordt het echt wel een beetje l maar Je gaat Je wel realiseren het „logge lichaam" moeilijk in be ding te brengen is. Van overheidswe ge heerste lang de gedachte „leve het partikuliere initiatief" en de bijdrage van de overheid beperkte zich alleen maar tot het onderzoeken van allerlei klachten, kontrole o$ brandtrappen en hygiënische omstandigheden enz. Na tuurlijk zijn dit belangrijke zaken, maar heus niet alleen zaligmakend voor de kinderbescherming. Hoe zit het met het leefklimaat in de tehuizen zelf? Dit is voor de Jongeren die aan dit projekt meewerken, het al lerbelangrijkste. Daar is immers de bron, van hieruit zul Je de gegevens moeten verzamelen. Zij zijn het ook die ons het beste verder kunnen helpen en misschien wij hen Daarom zijn er op dit moment uit één van de tehuizen in de buurt van Leiden twee Jongeren uitgenodigd om mee te werken aan dit projekt. Zij zijn er dan ook intens bij betrokken, want we gaan verder en we hopen dat er on der Jullie nog weer Jongeren zijn die ons willen komen helpen. Hulp kunnen we best gebruiken! Initiatief Kijk, de manier waarop dit projekt huis ontstaan, is eigenlijk wel erg fijn, het initiatief kwam van de Jongeren zelf. Het is daarom ook goed voorstel baar dat er meer is, waarvan Je denkt dat het voor anderen èn voor Jezelf erg belangrijk is. Zulke initiatieven Juichen we toe en hopen dat er in Troef veel nieuwe ak tie velingen zullen toestromen, al dan niet met ideeën en plannen, waarvoor de gelegenheid geschapen wordt, om ze hier te verwezenlijken. E. STENTEN staflid. 99 LEIDEN Het zou wel eens interes sant en leuk zijn om te weten hoeveel Jongeren in Leiden nu eigenlijk weten, wat en waar Troef nu eigenlijk is. Maar hoe kom Je daarachter? De meest simpele oplossing hiervoor is na tuurlijk, om ze het zelf te vragen Daarom trokken er donderdag een tiental „Troevelingen", gewapend met diverse vragen en folders, door de Leidse koopavond-binnenstad. De vol gende vragen werden gesteld: weet Je wat Troef precies is? ben Je er wel eens geweest? zo Ja. hoe vond Je het? zo nee, ben Je van plan nog eens te komen? ga Je er nog wel eens heen? Hoe hun bevindingen waren Nou. wel erg leuk. Jammer dat iedereen zo gehaast was. maar Ja het regende dan ook. Enkele reakties uit het publiek „Zeker weer voor Pakistan". „Ik kom niet uit Leiden". „Ik heb geen geld bij me". „Was sagen Sie?" Op de vraag „weet Je wat Troef eigen lijk is?", kwamen wel enkele dol-komi- sche antwoorden zoals: „Troef is een kaartspel", „Troef is een sportvereni ging", „Troef is een standpunt", „Troef is een blitshok", „Troef is iets progres siefs", „Troef is zo'n toestand waar ka bouters feest vieren". „Troef is een te levisie-uitzending". (hoogst waarschijn lijk verward met „Muziek is troef"). Om even een duidelijk beeld te geven van de eksakte resultaten van de straatinterviews, moeten we nog wat droge cijfertjespraat aan het verhaal toevoegen. Op de vraag of men wel eens van Troef had gehoord, gaven slechts 35 van de geïnterviewden een bevestigend antwoord. De overigen kwamen tot de ontstellende ontdekking nog nooit van zoiets als Troef te hebben gehoord. Ze weten nu, na onze folder gelezen te hebben, wat ze daaraan missen! Maar ja. ze komen snel langs om de schade in te halen. Wanneer we weer terugkeren tot de 35 ja-zeggers dan blijkt, dat slechts 80 van deze groep min of meer weet, wat wij met het woord Troef bedoelen. De overige 20 gaf een dol-dwaze uit leg! Slechts drie geïnterviewden hadden he lemaal geen zin om een keer te komen kijken, maar ach, dat kun Je hen niet euvel duiden. Eén van deze gaf als antwoord: „Misschien kom ik nog wel eens kijken in een vlaag van opwin ding". Wat hij daar precies mee be doelde, is ons niet helemaal duidelijk. Kortom, van de 100 geïnterviewde Jon geren (tussen 1724 jaar) hadden: 40 nooit van Troef gehoord. 20 was zeer enthousiast, 40 wist wel ongeveer wat we eigenlijk met Troef bedoelden. I Als je de hele dag op kantoor zit, is het boeiend om zelf van een stuk leer een armband te snijden. Jongens van de marine LEIDEN Toen ik voor de eerste keer met Troef werd gekonfronteerd, dacht ik: „Nou dat zal me wat zijn!" Ik ging mee met het idee van: nou Ja, daar ben ik toch zo weer weg. Maar dat was niet het geval, want we kwa men binnen en raakten meteen in ge sprek met verschillende Jongeren. Het resultaat was, dat ik de hele avond ben blijven plakken. Van een staflid hoorde ik toen, dat er iedere woensdagmiddag vanaf één uur voor de marinelui iets te doen was en ik heb me onmiddellijk opgegeven. De eerstvolgende woensdagmiddag was ik ook van de partij en ik geloof dat alle jongens die er geweest zijn het met me eens zijn, als ik zeg dat het aantal mo gelijkheden groot is. Je kan er bijvoorbeeld met leer wer ken, linoleum gutsen, emailleren, colla ges maken, enzovoort. Op zijn tijd nog een pilsje ook en het was een gebei telde middag. Na die tijd ben ik er va ker geweest, 's Avonds ook. Wat me opgevallen is, dat is dit: dat Je door veel met andere mensen te pra ten vwant daar is volop gelegenheid voor Je andere standpunten dan de Jouwe leert waarderen. Dat vind ik wel belangrijk, want ik ben gauw geneigd, wanneer ik zit te praten en het raakt mij persoonlijk, om dan te zeggen: „Kerel, hou alsjeblieft op" en daar heb Je hier geen last van. Ik kan onder het genot van een pot bier uren zitten klet sen en ik vind persoonlijk dat het er hardstikke gezellig is. We kunnen op Troef een eigen pro gramma samenstellen. We kiezen zelf de onderwerpen waar we graag over willen praten. We bepalen zelf de dingen waar we graag kreatief mee bezig willen zijn. Laten we toch eens allemaal uit on6 duffe hokje komen, uit die beklemde ruimte waar we in leven. We hebben op Troef de mogelijkheid om andere men sen te ontmoeten, waarmee we geen ma rinetaai hoeven te spreken, al mag dat gerust. Alleen al het gevoel om over iets anders te kunnen praten of eens iets anders te kunnen doen, moet Je al vol doening geven. Op het ogenblik ligt er een plan op tafel om op die woensdagmiddagen een krantje in elkaar te gaan zetten. Daar in kunnen we al onze verhalen kwijt. Informatie over de aktivitelten op de SMD. over de aktivitelten van Troef en natuurlijk ook over wat er in Leiden allemaal gebeurt, BEN DE GRAAF WIM WIGGERS 8IERT SMIT SMD LEIDEN. LEIDEN Troef is er, omdat Je leeft in een wereld die duizend vragen op roept en misschien nog wel meer. Het is allemaal niet meer zo eenvoudig als vroeger, toen Je nog tevreden kon zijn met het zorgen voor Je huisje en Je tuintje. Tegenwoordig zit de maatschappij zó ondoorzichtig in elkaar, dat Je er wel over na moét denken. Doe Je dat niet, dan ben Je binnen de kortste tijd één van de zovele konsumptie-maatschap- pijslachtoffers. Een zogenaamd massa mensje. Om te proberen mensen enigs zins bewust te maken van wat dat be tekent, is er zo'n centrum als Troef. Misschien zijn er mensen, die samen over bepaalde problemen willen praten en denken. Bijvoorbeeld over het gene- ratiekonfiikt (hoe heb Je het thuis en hoe heeft een ander het thuis?), mas samedia (in hoeverre word Je beïn vloed. vals voorgelicht of voor de gek gehouden?), beroepskeuze (wat zijn de mogelijkheden, hoe bereik Je die. bij welke instanties kun Je hulp vragen, enz.?). Als Je voor één van deze onderwerpen voelt, laat het dan Troef weten en neem desnoods vrienden mee. Voor een avond met verschillende aktivitelten ben Je twee gulden kwijt. De Troef-kursisten organiseren enkele kennismakingsavonden en wel op vrij dag 20 augustus van 6—11 uur 'sa- vonds. Verder zaterdag 21 augustus van 2—11 uur 's avonds en maandag 23 augustus van 6—11 uur 's avonds. Kennismaking Kom eens kijken wat er allemaal te doen is. Je kunt meteen sieraden ma ken, leer bewerken, emailleren enz., in de soos kun Je een drankje nemen, alle mogelijke inlichtingen krijgen enJe als Troef-lid laten inschrijven. Tevens kun Je genieten van het optre den van Jan van Rhenen met zijn gi taar en andere musici. Kun Je niet op één van deze kennis makingsavonden komen? Troef, Hogewoerd 57. Leiden, is op ie dere dinsdag t/m vrijdagavond open. MARGREET CAPPON, STAFLID TROEF LEIDEN Kabaret is één van de fijnste onderdelen van Troef. Je kan Je er lekker op uitleven. Wij proberen de teksten zoveel mogelijk zelf te maken op bestaande melodieën. Dat kost nogal wat hoofdbrekens. Dan komen de eerste re petities. De stemmen worden getest, de liedjes verdeeld. Teksten leren, dat valt niet mee. Alle coupletten lijken op elkaar en Je komt gemakkelijk in de war. Na eerst een paar keer "droog" gerepeteerd te heb ben, komt de pianist er bij. Er wordt wat gemopperd en duizend keer opnieuw begonnen. Eindelijk is'het dan zover: de dag van de opvoering!!! Iedereen is vreselijk zenuwachtig en niemand kent zijn tekst nog. Maar Je vergeet alles om Je heen als Je eenmaal op het toneel staat. Het licht ln de zaal gaat uit en de eerste tonen van de piano klinken door de zaal. Je zingt, danst, lacht en schreeuwt of er niets anders bestaat, tot opeens het applaus klinkt in de zaal. Het is afgelopen. Je hebt het er zonder al te veel kleer scheuren afgebracht. Je bent blij en een beetje voldaan. Maar als Je 's-avonds naar huis loopt, voel Je Je een beetje leeg. Nu heb Je avonden over, nu is er geen repetitie meer als Je op ver jaarsvisite moet. Nu kan Je weer doen waar Je weken niet toe gekomen bent. Maar Je kijkt alweer uit naar de volgende kabaret- avond, want het was toch wel vreselijk fijn. THEA DE KONING. Troef-kursist

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 19