Aatje van der Kreeft (25) ziet het helemaal zitten c/Iiiitgggggwwïgi vandaag ...e/7 gisteren Oegstgeestenaar van Blue Planet naar Big Wheel -Ü Waarom een paraat weekeinde voor het eerste legerkorps? Soeharto weigert NOS tv- interview TV morgen] OEGSTGEEST Aatje van der Kreeft („eigenlijk heet ik (at Kreeft, maar dat klinkt zo kort") ziet het helemaal zitten net zijn nieuwe groep: de in hoofdzaak Haagse formatie Big ffheel. Méér dan bij Blue Planet uit Voorschoten, waar de 25- arige beroepsgitarist uit Oegstgeest onlangs'is weggestapt- Zijn ;ertrek kreeg een wat onplezierige nagalm, omdat het publici- eitsbureau van Bleu Planet rondbazuinde dat Aatje van der [reeft de groep zou hebben verlaten omdat hij de muzikale otwikkeling niet meer kon bijbenen. Aatje: „Tientallen ken- jssen en leerlingen aan wie ik gitaarles geef, belden me daarna p om te vragen hoe dat zat. Ik ben gewoon weggegaan omdat - wat anders wilde. En bij Big Wheel zie ik het helemaal itten, weet je". Bit gesprekken met Blue Planet- omponist Ron Bausch en Aat van Ier Kreeft blijkt, dat het misver- land is geholpen door een verschil opvatting over het begrip "muzi- ul achterblijven". Ron Bausch: We waren een keer in Maastricht, daar speelde een groep vóór ons iet veel succes oude rockers. Aat dat het einde en wilde dat wij at soort nummers ook op ons reper- oire zouden opnemen. Dat noem ik ehterblijven". )oor lenk de Kat LVDERDAG 19 AUGUSTUS 1971 LEIDSCH DAGBLAD Aat van der Kreeft daartegenover: k wilde gewoon wat anders, meer nummers spelen. Bij Big feeel doen we dat. Overigens wil over deze affaire niet al te veel teer spreken. Ron heeft mij opge- zijn excuses voor de gang an zaken aangeboden en verder hoef elkaar niet meer af te katten, iue Planet speelt haar stijl en ik i?b het helemaal gevonden bij Big iheel". Vorige week heeft Aat voor het ïrst samengespeeld met Big Wheel ie verder bestaat uit Cees Hoger- (ide, bas en zang, Chris van Dijk rums („die jongen is pas 17 jaar, van straat geplukt maar hij kan geweldig houtje slaan") en Rob van der Zwan. componist en so- •gitarist. Jawel, solo-gitarist. Net Aat van der Kreeft dus: Een rij unieke bezetting naar Neder- begrippen. Stereo Bij optredens volgende week ijdag is de eerste presentatie aan publiek op het mini-Woodstock stival in Hannover zal Aat v. d. eeft helemaal links op het toneel an. Robbie van der Zwan uiterst ts: "Net stereo, het geluid gaat van links naar rechts. Het ver natuurlijk wel, dat je ontzettend (d op elkaar bent ingespeeld. Ge- tëig liggen Robbie en ik elkaar he- Ik vind Robbie een einde gi- rist en bovendien een geweldig goe- componist die de eigen nummers naar uit zijn mouw lijkt te schud- n. Robbie vindt mgn spel gewei - Hun gitaarsound is niet helemaal selfde. maar dat schijnt, als je de enthousiaste verhalen van Aat ig geloven, juist aantrekkelijk en rakteristiek van het Big Wheel luid. "Aat zag het eerst nog niet ten. een tweede solo-gitarist", ver- ■lt zanger Cees Hoogerheide. "Be- ijpelijk natuurlijk. Maar toen we iteindelijk vrijdagmiddags gingen tfenen, stonden we om elf uur •avonds nog te spelen. Af en toe >a Ik niet meer zingen van enthou- asme. zo mooi ging het", tee solo-gitaristen in één groep be ient. dat solo's noot voor noot reestemmig kunnen worden ge- «eld: "Af en toe hebben we frag- «nten dat alleen Wij twee spelen een soort Hawai Kilians stijl. $1 zacht, dan krijg je vier klap- ffl en vervolgens spuit het er weer Dankzij de comjTositaire gaven, m Robbie van der Zwan beschikt Wheel over een eigen repertoi re. waar naar zeggen momenteel wel een driedubbelelpee mee kan worden gevuld. Het maken van een plaat zit niet moeilijk. Cees Hooger heide wil echter eerst afwachten, wat de huidige Big Wheel single Please, accuse me", waarop Aat van der Kreeft nog niet meespeelt) gaat doen, vervolgens zal hij zijn contacten met platenmaatschappijen aanwenden om een nieuwe plaat op te nemen. Mét Aat van der Kreeft. Zegt de Oegstgeestenaar: "Het is erg bevredigend om eigen werk te spelen. Al kun je nog zo goed ar rangeren, het blijft toch leuker om 'n eigen nummer te spelen dat mis- schein 80 procent klinkt, dan een be werkt nummer dat je er voor 100 procent uitkrijgt". Aat is beroeps en heeft duidelijk opvattingen over zijn vak: "Je blijft een entertainer van het publiek. Wij zijn er met z'n vieren in Big Wheel van overtuigd dat je ook een act moet maken. Je moet het hard de zaal in kwakken. Neem Pete Town- send van de Who. Die jongen geeft zich helemaal. Dat noem ik een pro fessionele instelling. Ik heb wel eens voor een zaal gespeeld die maar niet wilde klappen. Toen heb ik de road- manager de torens (speakerkasten) vast laten houden en daar ben ik toen tegen aan gaan rammen. Ja, toen kwamen ze wel los". Broodje Deze week begeeft Big Wheel zich onder de hoede van het impressa- riaat van Peter de Wit, waar veel werk van wordt verwacht. De zin om er tegen aan te gaan is er, "opge fokt" als de jongens van Big Wheel zijn na deze oefenperiode. Aat hoopt ooit nog eens in de Stadsgehoorzaal op te treden. Tot zanger Cees Hoo gerheide zegt hij: "daar kun je ein de spelen". Moeder Kreeft zegt tenslotte over haar zoon, als die er even niet bij is: "Aat z'n broodje zou gekocht zijn als hij in de kapsalon zou stap pen. Hij heeft het ook een half Jaar geprobeerd op de kappersschool r daar had hij het niet meer. Als kleine jongen liep hij al met trommels achter muziekkorpsen aan. Die jongen gaat dood zonde, z'n muziek". NEDERLAND I 18.45 (Kleur) Pip en Zip (NOS) 18.55 (Kleur) Journaal (NOS) 19.05 (Kleur) Op losse groeven: licht muziekprogram ma (TROS) 20.00 (Kleur) Journaal (NOS) 20.21 (Kleur) Mission Impossible, tv-film (TROS) 21.10 (Kleur) Mr. and Mrs. tv-film (TROS) 22.00 Te gast bg de gast: Folklore uit Spanje 22.30 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 (Kleur) Pip en Zip (NOS) 18.55 (Kleur) Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme (NOS) 20.00 (Kleur) Journaal (NOS) 20.20 (Kleur) Berichten uit de zomer (VPRO) 20.45 Chickens come home, film met Laurel en Hardy (VPRO) 21.15 (Kleur) De twintiger en dertiger jaren, docu mentaire film (VPRO) 22.00 Een dodelijke triomf. Horror-film (VPRO) 22.25 (Kleur) Journaal (NOS) ÉallPi v>' di :tWr A Doodvonnis voor oude pelmolen RIJSSEN De oude pelmolen ln het Overijsselse Rijssen is ten dode opgeschreven. Monumentenzorg ziet geen brood meer in restauratie van de uit 1752 daterende molen en het daarbij behorende molenaarshuis uit 1893. Beide verkeren in staat van verval. Bij de Vereniging De Hollandse Molen staat de Rijssense pelmolen genoteerd als een van de mooiste van het land. In het midden en oosten van Nederland is geen enkele oliepel molen in de oorspronkelijke staat meer over. Kamerlid an Eisen (KW): ADVERTENTIE Ter kennismaking: het LEIDSCH DAGBLAD 4 weken voor de halve prijs Q Ik word abonnee per 3 sept. 1971 en ontvang de krant reeds vanat heden. n Stuur mij 4 weken het Leidsch Dagblad voor halt geld en noteer mij aansluitend als abonnee naam: adres: plaats: gironummer: Hokje zwart maken, bon Invullen in oper, envelop (zonder postzegel) sturen ^aan Leidsch Dagblad antwoordnummer 214, Leiden. DEN HAAG "Het parate week einde van het eerste legerkorps is een archaïsme, een uitgeholde zaak. Ik denk dat de leiding er zelf niet meer in gelooft". Dit zegt de nieuwe defensie-deskundige van de KVP in de Tweede Kamer de heer J. van Ei sen. De ex-generaal-majoor. die vlak voor hij in de politiek stapte nog werd genoemd als opvolger van de toenmalige commandant van het eerste legerkorps, schaart zich met deze uitspraak min of meer achter de dienstplichtigen die bij de parate troepen zijn ingedeeld en die het nut van het eens in de vier weken zater dags en zondags in en om de kazer- HILVERSUM (ANP) President Soeharto van Indonesië heeft de NOS-televVsie geen interview toege staan. De NOS-ploeg, die nu al in Indonesië is in verband met het staatsbezoek van Koningin Juliana en Prins Bernhard. had dezer dagen een interview met de Indonesische president willen opnemen en dit aan de vooravond van het staatsbezoek willen uitzenden. Soeharto heeft la ten weten, dat het hem niet moge lijk was, een interview toe te staan. De heer C. Enkelaar, chef d'équipe van de 26 man sterke NOS-ploeg, die in Indonesië voor de radio- en tele- visieverslaggeving zal zorgen, zei dit gisteravond in het NOS-radiopro- gramma „MOM". ne rondhangen niet inzien. Een paar dagen geleden werden zeven dienstplichtigen die pamfletten tegen het parate weekeinde ver spreidden in de generaal Spoorkazer- ne in Ermelo fors voor deze actie gestraft: een sergeant werd gedegra deerd tot soldaat en zes soldaten kre gen straffen die varieerden van en kele dagen verzwaard tot enkele da gen streng arrest. "We moeten eerst eens weten wat de bedoeling van die paraatheid is, dan kunnen we daarna kijken wel ke maatregelen er nodig zijn", zegt Van Eisen. "Als de huidige pa raatheidsregeling gebaseerd is op internationale afspraken over de gevechtskracht, dan kunnen we daar van uitgaan. Maar als deze geba seerd is op bijvoorbeeld hulpverle ning bij rampen, zoals bijvoorbeeld in geval van watersnood, dan ligt de zaak heel anders. Dan zou je met technische eenheden kunnen vol staan. En als we beloften aan de UNO hebben gedaan, dan hebben we kwartiermakers nodig. Maar dat weten we allemaal niet, en daarom is het nu een vaag geheel". Van Eisen heeft minister De Kos ter van Defensie in een brief, die ook is ondertekend door z'n fractiege noot Kleisterlee, gevraagd hoe de vork nu eigenlijk in de steel zit. Hij wil ook weten of de bewindsman als we niet aan bepaalde afspraken vastzitten een meer zinvolle pa raatheidsregeling wil voorschrijven. Zelf vindt hij van het parate weekeinde: "Overbodig voor onze externe veiligheid zoals de situatie nu is. Natuurlijk zijn er altijd men sen nodig voor brandpiket (anders was er nu van de Veluwe al niet veel meer over geweest) en voor wachtdiensten. Maar het heeft geen zin om soldaten in het weekeinde vast te houden als Je de chauffeurs naar huis laat gaan wat wel ge beurt en als Je vindt dat bepaal de technische troepen paraat moeten zijn voor het geval van watersnood, dan moet Je wél zorgen dat ze niet pas 's-maandags aan de slag kunnen gaan". Big Wheel in het park van Oud Poelgeest: v.l.n.r. Chris van Dijk, Aatje van der KreeftCees Hoogerheide en Robbie van der Zwan. (Foto Holvast) Hadimassa-trio naar Duitsland De kern van Hadi- massa, Dimitri Frenkel Frank, Kees van Kooten en Wim de Bie ver plaatsen het komend seizoen hun werkterrein gedeeltelijk naar Duits land. De VARA heeft tevens beslo ten om het populaire satirische pro- gramm aweer op het programma te nemen. Er wordt wel aan een ande re formule gedacht, waarin niet zoals bij de laatste serie uitzendin gen - publiek geen rol meer speelt. Het Hadimassa-trio gaat in Duits land ook geen Duitse Hadimassa maken. Het programma wordt aan gepast aan de Duitse sfeer en Wim de Bie en Kees van Kooten worden omgeven met Duitse artiesten. Frankel Frank regisseert de shows. Weinig animo Laatste VPRO- griezelfilm vanavond op tv De laatste griezelfilm van de serie die de VPRO deze zomer op het scherm heeft gebracht wordt van avond uitgezonden. In de hoofdrol dit keer Claire Bloom die de rol van Amalia Lornon speelt ln „Een dodelijke triomf". De voorgaande drie films, die de VPRO in deze se rie heeft uitgezonden zijn bij de kijkers matig tot zeer matig ont vangen. Gemiddeld niet meer dan één miljoen kijkers konden slechts een waardering van 67 opbrengen b(J de eerste twee films, ..Doodskop" en „Vampier", maar b(j „Klokken des doods" was die waar dering voor het griezelelement ge daald tot 60. Vanavond zendt de VPRO de vierde en laatste film, „Een dodelijke triomf" uit om 22.00 uur via Nederland n. ,3athing Beauty" behoort tot mijn Jeugdsentiment. Ik herin ner me nog goed dat er een grote roep van die film uitging, vergelijkbaar met de roep die nu van Woodstock uitging. Geen wonder immers, want Harry James speelde erin en Xavier Cugat vonden we toen ook nog heel wat. En Esther Williams namen we op de koop toe, hoewel niet eens met te genzin als ik me goed herin ner. Gisteren heb ik de badende schoonheid teruggezien en me afgevraagd waarom boeken die Je in je jeugd goed vond in de meeste gevallen ook nu nog de toets van de kritiek kunnen doorstaan, terwijl films slechts bij hoge uitzondering na dertig jaar nog meevallen. Ik weet het antwoord wel. Film is op celluloid vastgelegde tijdelijk heid, alles verandert in de we reld behalve die film. Als in een boek staat: „Hij deed zijn Jas aan, trok de deur achter zich dicht en riep een taxi aan", dan denken we nu, anno 1971 aan een jas van nu, een huls van nu en een taxi van nu. Zo"n zelfde regel toont in een fil mvan dertig jaar ge leden echter eer. Jas, een huis en een taxi die uit de mode zijn en zo ls het niet alleen met voorwerpen maar ook met gevoelens en gedragsregels. Ik herinner me nog goed hoe lk bij het lezen van „Misdaad en straf" van Dostojewski, dat ik als volkomen hedendaags onderging, opeens besefte dat Raskolnikow geen hedendaagse student, maar een student uit de vorige eeuw was, toen ver meld werd dat hij zijn pet op zette voordat hij het huis uit ging. Ik las de roman een jaar of vijftien, twintig geleden, .toen je als twen geen pet droeg. Bij de hedendaagse grillige mode is ook een pet of een ander hoofddeksel alweer gewoon voor een student, dus voor de student die „Misdaad en straf" vandaag leest, zal die pet van Raskolnikow geen probleem meer opleveren. Die mogelijkheid om voortdu rend mee te zwenken met Je actualiteit, mist de film, en daarom moet een film wel heel goed en „tijdeloos zijn, wil hij na dertig jaar niet tegenvallen. „Een badende schoonheid" was overigens een toepasselijke voorspijs voor „spel zondei grenzen", dat zich in en rond het zwembad van Blackpool afspeelde. Ik was niet erg on der de indruk van de vinding rijkheid van de verschillende spelen, gehouden door een ge dempt gevoel voor humor Kenmerkend voor de matige vormgeving was, dat de poppen die voetballers van internatio nale faam moesten voorstellen, niet gelijkend waren gemaakt, wat toch een kleine moeite was geweest. In ieder geval kwam het spel de vorige keer bij de Duitse gastheren aardiger over. Wat me van Barend Barendse opviel was, dat hij wel steeds met grote nauwkeurigheid kon vermelden wie de bal het laat ste duwtje moest geven, maar bijvoorbeeld niet in de ga"ten had dat een Italiaan kennelijk aan zijn hoofd gewond was bij het neerkomen op het eilandje, reden waarom de Italianen om hulp vroegen voordat zij dat eilandje verlieten. Niet dat Barend Barendse veel meer zou kunnen vertellen dan wat we zelf zien („blijkbaar ls een Italiaan een beetje dizzy"), maar de tv-kijker behoort nu eenmaal tot het merkwaardige type mens. dat bevestigt wil horen wat hij ziet. Wel sprong BB goed in toen de regie van de Britten faalde bij de bootrace. overigens won als van ouds de thuisclub, Blackpool, terwijl Rolde op de zesde plaats eindigde. NICO SCHEEPMAKER VRIJDAG 20 AUGUSTUS 1971 HILV. I. 402 m en FM-kanalen. 7.00 KRO. 10.00 N.O.S. 11.00 KRO. 14.55 TROS. 18.00 NCRV. 22.00-TROS. 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) klassieke- en seml-klassleke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Actualiteiten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (91)0-9.10 Gymnastiek voor de hulsvrouw). 9.45 Evangelie zonder masker, gesprek. 10.00 Opera muziek (opn). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen 12.00 (S) gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.00 Weet slek verzoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) de showbusiness op de korrel genomen. 17.00 Ak- lua/Sportkompas: (Sport)nieuws, re portages, kommentaren en muziek. (Tussen 17.00-18.00 De Europese Roel- kampioenschappen ln Kopenhagen). 18.00 actueel programma met muzi kale Illustratie. (18.30-18.41 Nieuws; 19.00-19.10 Wereldpanorama) 19.30 (S) Kerkorgelconcert: klassieke mu ziek (opn). 20.00 (S) Die Fledermaus, operette van Joh.Strauss. 21.30 Au teur! Auteur!, hoorspel. 22.00 (S) Opname 5 tellen na nu!: licht or kest met solisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.55 Kienen voor de kerk. hoorspel. 23.40 Licht plano- spel (gr.) 23.55 Nieuws. HILV. II. 298 m en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 9.00 NOS. 10.00 AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA. 14.00 EO. 15.00 NOS. 16.00 VPRO. 21.00-VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Dag met een gaatje: lichte grammofoonmuziek en reportages, met om 8.00 Nieuws en om 8.11 Ra diojournalen. 8.30 De groenteman. 9.00 moderne muziek (9.35 Water standen). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nieuws.) 11.30 Volksmuziek uit Indo nesië. 11.55 Beursberichten. 12.00 Blik op de wereld. 12.30 Overheidsultzen- ding: Uitzending voor de landbouw. 12.40 (S) Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 (S) Sopraan en plano: klassieke en mo derne liederen. 13.45 (S) Radiokoor: moderne liederen. 14.00 Ruimte: ra diomagazine met gewijde muziek, le zingen en een Korte overdenking. 15.00 (S) Aspekten van de kamermu ziek (opn.): moderne en klassieke muziek. 15.40 Toerlsmo. 16.00 Lichte muziek met commentaren, reportages. Interviews, berichten en telefonische reaktles. (Om 16.00 Nieuws; om 17.55 Mededelingen: om 18.00 en om 19.30 Nieuws.) 21.00 Moderne orkestwerken van Nederlandse componisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Ac tualiteiten. 22,55 (S) licht platenpro- gramma. 23.55 Nieuws. Jddy Becl Muziek meuwb. J.4.UO rers vers. io.uu nieuws. 13.03 Jan Corduwener Show, waarin 0.a. Europees Popparlement. 14.00 Nieuws. 14.03 De Herman Stok Show. met o.a. Top Tien L.P.'s. 15.00 Nieuws. 15.03 De Eddy Becker Show. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Top-30. (Om 17.00 Nieuws.) DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) Adolphe Adam Uit „Le Postillon de Longjumeau" Nlcolal Gedda. tenor; Orkest van de Franse Nationale Ra- dol o.l.v. Georges Pretre. Jules Massenet 1. Uit „Manon" Nlcolal Gedda. tenor; Orkest van de Franse Nationale Ra dio o.l.v. Georges Pretre. 2. Uit „Le Cltf" Maria Callas, sopraan; Orkest van de Franse Nationale Ra dio o.l.v. Georges Pretre. Camille Saint Saëns Uit Samson et Dallla" Maria Callas, sopraan; Orkest van de Franse Nationale Ra dio o.l.v. Georges Pretre. Gustave Charpentier Uit „Loulse" Maria Callas, sopraan; Orkest van de Franse Nationale Ra- o o.l.v. Georges retre. Leo Dellbes harmonise dlo o.l.v. Georges Pretre. Leo Dellbes Phllharmonisch Orkest van Berlijn o.l.v. Heerbert von Karajan. Charles Gounod Fragmenten uit ..Faust" Victoria de los Angeles, Lilian# Ber- ton, sopraan; Nlcolal Gedda. tenor; Ernest Blanc, Victor Autran, barltonr Brorls Chrlstoff. bas; ?%'sl v5n het TM«r» Na- tional de l'Opéra Paris; Dirigent: André Cluytens.tm Nederland I NOS. 18.45 (K) Pip en Zip NOS: 18.55 (K) Journaal. E.O: 19.05 (K) Als je de liefde van God ervaren hebt.een programma rond Cheryl Cornelder t« 19.30 Nader bekeken. NOS: 20.00 (K) Nederland II NOS: 18.45 (K) Pip en Zip. NOS: 18 55 (K) Journaal. NOS: 19.05 (K) Indone sia. fllmlmpressle NCRV: 19.30 (K( A present for Dickie, TV-serle voor de Jeugd. NOS: 20.00 (K) Journaal NCRV 20.21 Hier en Nu. actualiteitenrubriek. 2(X45 (K) Arséne Lupin, TV-serle 21.40 Orkest Freddy Golden: melodieën van de hitparade. 22.10 (K) Kast-KIJken (1) 22.20 (K) Barenbolm over Beetho ven. NOS: 23.0023.05 (K) Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5