Bisschop dient een
wegwijzer Ij|
te zijn
il
DE ZORGEN VAN EEN KARDINAAL
Jeugdraad
houdt
Open Huis
WOORD
VAN
BEZINNING
tt,
Raden van Kerken zijn
veelal slechts een
,oecum. voorgevel
Kerkschatten
verkopen
Kerkdiensten Leiden en omgeving
KÏ wsrrvaas
rr
EEIDSCH DAGBLAD
EATERDAO M JTTt/I 1 ^te;
Een internationale taal
UTRECHT Kardinaal Alfrink heeft ter gelegenheid van
zijn twintigste bisschopsverjaardag in Utrecht een predikatie
gehouden, waarin hij een voor de toekomst van de Nederlandse
R.K. Kerk belangrijke uitspraak deed. Er zijn, aldus de kar
dinaal, mensen die de redding van de kerk alleen zien in een
integrale terugkeer naar het verleden. Dat lijkt mij onmogelijk.
Moet men dan alles uit het verleden prijsgeven? Dat lijkt mij
nog minder de aangewezen weg.
Wie vandaag de kerk wil leiden
naar een nieuwe toekomst, zal uit
het verleden en uit het heden moe
ten selecteren wat blijvende waarde
heeft en wat op waarheid berust".
DEN HAAG - De Hervormde
Jeugdraad ln Zuid-Holland houdt za
terdag 28 augustus van 10.30 tot 15.30
uur „Open Huis" in het provinciaal
kerkelijk bureau. Tuinlaan 18 te
Schiedam. Predikanten, ambtsdra
gers voor Jeugd- en Jongerenzaken,
plaatselijke hervormde Jeugdraden
en belangstellenden wordt daar de
mogelijkheid gegeven tot oriëntatie
op de helpende hand, die deze Jeugd
raad kan bieden bij het voorbereiden
van activiteiten in het seizoen 1971/
1972.
De Jeugdraad noemt in dit ver
band de komende interkerkelijke
vredesweek in september, met als the
ma: „Vrede! Met alle geweld?"; de
interkerkelijke gezinsweek in oktober
(thema: „Tolerantie in het gezin");
de catechese en het godsdienstonder
wijs; 't gespreksgroepen werk rond de
bijbel en de alledaagse werkelijk
heid; het project „Verder met Pala
ver?"; het in voorbereiding zijnde
oecumenische wereldconcilie voor
Jongeren in Taizé en de training van
't kader betrokken bij kinderdiensten
Jeugdkapel en Jongerendiensten.
In het „Open Huis" kan men zich
oriënteren op deze onderwerpen, ad
vies ontvangen ten aanzien van de
vormgeving van activiteiten, kennis
nemen van uitgegeven literatuur en
ervaring uitwisselen enz.
In het vervolg van zijn toepsraak
betoogde de kardinaal dat niemand,
ook een bisschop niet, zelf een si
tuatie schept waarin hij verwacht
wordt zijn opdracht waar te maken.
Allerlei factoren buiten hem om
scheppen die situatie. In een rustige
periode van de geschiedenis kan hij
misschien door eigen inbreng en
stellingname de situatie die hij zou
wensen gemakkelijker meebepalen,
maar in de huidige stroomversnel
ling kan een bisschop alleen maar
trachten een wegwijzer te zijn. Wat'
in het geloven van de kerk, in de
structuur van de kerk wezenlijk is,
zal moeten blijven. Daarbuiten is
een breed terrein waar wijzigingen
aanvaardbaar kunnen zijn. Steeds
weer blijkt, aldus kardinaal Alfrink,
dat het voor veel mensen moeilijk
is te zien waar hier de scheidings
lijnen liggen, hetgeen verwarring,
onzekerheid en angst veroorzaakt.
Waarschuwing
Deze toespraak, gericht tot de ver
ontrusten in de rooms-katholieke
kerk. kan men ook beschouwen als
een waarschuwing aan die instan
ties in het centraal bestuur van de
wereldkerk, die trachten hun in
vloed in een meer conservatieve
richting uit te breiden, zoals een
aantal recente publicaties in de Va
ticaanse pers doet vermoeden. Wij
herinneren aan de voorontwerpen
inzake een nieuwe kerkelijke grond
wet, de documenten over het pries
tercelibaat en de uitlatingen over
een meer behoudende koers bij de
benoeming van nieuwe bisschoppen.
Dat laatste is van actueel belang in
verband met de bisschopsvacature
in Roermond. Na het rumoer rond
de benoeming van een bisschop van
Rotterdam dreigt er een zelfde si
tuatie voor het zuiden van het
land te ontstaan. Het is niet onmo
gelijk dat de kardinaal in zijn
toespraak over de hoofden van zijn
Utrechts toehoorders de Romeinse
instanties nog een sein heeft willen
geven.
Kardinaal Alfrink heeft eens gezegd
dat hij als herder van de gehele
kudde zich temidden van alle hem
Een kostbare gave voor ons
mensen is de gave van de taal.
Hierdoor hebben wij de moge
lijkheid met elkaar in contact te
treden, onze gedachten onder
woorden te brengen, onze gevoe
lens te uiten en onze ideeën op
papier te zetten. Door de taal
voelen wij ons verbonden met
andere mensen, die dezelfde
taal spreken, maar omgekeerd
voelen we de taalbarrière ten
opzichte van hen, die een ande
re taal gebruiken. Tegenover
hen voelen wij een machteloos
heid. Met handen en voeten pro
beren we aan te vullen, wat
aan ons normale uitdrukkings
vermogen ontbreekt. maar
meestal met een pover resul
taat. Wel hebben wij de moge
lijkheid vreemde talen te le
ren en dat verwijdt onze hori
zon, schept nieuwe mogelijkhe
den en geeft een begrijpelijke
menselijke bevrediging.
Naarmate de afstanden in de
wereld kleiner worden en de
contacten uitgebreider, groeit de
behoefte aan een internationa
le taal maar dan stuiten we on
middellijk op prestige-kwesties,
overspannen nationaliteitsgevoel
en meer van dergelijke sympto-
nen. Een kunstmatige taal als
het experanto heeft het even
min gebracht. Het ziet er naar
uit, dat we ons voorlopig nog
moeten behelpen en dat de stu
die van vreemde talen de enige
oplossing biedt.
Toch is de menselijke taal
niet het diepste fundament,
waaropu*~
l echte eenheid onder
gebouwd zou kunnen
worden. Zelf als Je elkaar ver
staat, of misschien Juist als Je
elkaar verstaat, ligt er de mo
gelijkheid van het misverstaan,
van een verkeerde uitleg of van
dubbelzinnigheid. Ons gewone
leven is daar al vol van. De
apostel Paulus schijnt hier ook
al over nagedacht te hebben. Hij
schijnt een de Corinthiërs: „Al
spreek ik de talen van engelen
en mensen: als ik de liefde niet
heb, ben ik niet meer dan klin-
kend koper qf een schelle cim
baal". Blijkbaar heeft volgens
hem onze menselijke taal be
hoefte aan de liefde als grond
slag. Nu is het woord „liefde"
voor velerlei uitleg vatbaar. Met
dit woord worden vele dingen
aangeduid, die met echte liefde
niets te maken hebben, maar
veeleer vormen zijn van egoisme,
eigen liefde,, hartstocht of be
krompenheid. Echte liefde 'i
echte vriendschap zijn zeld-
Waar we ze vinden, vinden we
een schat. Als deze liefde aan
wezig is, heeft de taal onbe
grensde mogelijkheden.
Op een van de grenspalen tus
sen Nederland en Duitsland le
zen we de spreuk: „Laat
vriendschap halen, wat gren
zen delen". In dit kernachtig
gezegde vinden we terug, wat
ik hierover bedoelde. Vriend
schap en liefde springen over de
barrière van de taalgrenzen
heen. De taal van de liefde is bij
uitstek internationaal. Omge
keerd: als Je elkaar niet ver
staat: als dat niet alleen een
kwestie van taaltechniek; dan
ontbreekt er meestal ook iets
aan de goede wil.
Hier is niet toevallig, dat we
in de Bijbel, als het gaat over
de toren van Babel, God horen
spreken: „Kom, laat ons hun
spraak in verwarring brengen".
Deze uitdrukking is in het He->
breeuws synoniem met „onenig
heid zaaien". In dg H. Schrift
zien we dus ook, dat het ont
staan van de verschillende ta
len een begeleidend verschijn
sel is van de onenigheid onder
het volk.
En als eeuwen later Petrus
zijn beroemde Pinksterpreek
houdt, zeggen de toehoorders:
„Zij allen, die daar spreken
geen Gchilaeërs? Hoe komt het
dan, dat ieder van ons hen hoort
spreken in zijn eigen moeder
taal" Zou het antwoord hierop
niet mede gevonden moeten
worden is het feit, dat Petrus'
woorden ingegeven worden door
de liefde, de enige taal, die door
allen begrepen kan worden.
Misschien begrijpen we zo
ook een beetje, wat er bedoeld
wordt, als wij in een van onze
moderne kerkliederen zingen:
„Geef ons dezelfde taal, om
hun woord te verstaan". Ook
hier vragen we aan God om de
voor allen begrijpelijke taal van
een echte ongeveinsde liefde.
Drs. A. M. E. Th. Vree
burg, priester
Leiden.
Spo
toevertrouwde kerkleden heeft opge
steld, zonder onderscheid te maken
tussen vooruitstrevenden of conser
vatieven. Dat hij toch door een deel
van zijn kudde wordt gewantrouwd
maakt hem bezorgd, omdat er uit
zou kunnen blijken dat hij zich
niet duidelijk genoeg heeft uitge
drukt om de verontrusten te bevrij
den van een last, die vaak overbo
dig is.
De situatie wordt er voor het Ne
derlandse episcopaat niet prettiger
op nu er al in sommige plaatsen
zogenaamde zelfstandige parochies
ontstaan, waarin de geestelijke lei
ders de „zuivere geloofsverkondi
ging" en de „zuivere liturgie" be
oefenen. Hoewel deze parochies be
weren geen breuk met de officiële
kerk te willen, zit er toch een ele
ment van afscheiding in, dat doet
Kardinaal Alfrink: „Uit ver
leden en heden selecteren wat
blijvende ivaarde heeft en op
waarheid berust
denken aan de situatie in de her
vormde kerk voor de afscheiding
van dr. Abraham Kuyper en de zij-
Bisschop Roermond
De rapporten, die via de nuntius
Rome bereiken, kunnen daar tot
reacties leiden om in Nederland
„brde op zaken" te gaan stellen,
wat bij de benoeming van een
nieuwe bisschop in Roermond wel
licht tot uitdrukking zou kunnen
komen. Zo'n ontwikkeling zou de
verwarring hier vergroten en de
zorgen van een kardinaal slechts
vermeerderen.
GENEVE ..De oecumenische
beweging representeert nog steeds
een zekere elite omdat zij maar
zelden tot de basis van de offici
ële bestuursgroepen op interna
tionaal. nationaal of plaatselijk
vlak doordringt. Veelal zijn de
Raden van Kerken slechts een
„oecumenische voorgevel", waar
achter de kerken net zo weinig
oecumenisch verder werken als
voordien".
Tot deze conclusie kwam ds. Vic
tor Hay ward, een Engelse baptist en
verbonden aan de staf van de We
reldraad van Kerken toen hij het
woord voerde op een in Genève gehou
den conferentie van vertegenwoordi
gers van nationale raden van kerken
De oecumenische beweging moet
nu gedemocratiseerd worden, zei ds.
Hayward. Hij schetste de noodzake
lijkheid van een tweezijdige com
municatie: van beneden naar boven
en van boven naar beneden. Het gaat
niet om tal van mededelingen uit
te geven, ze moeten ook zijn aange
past aan het begrip aan de basis.
In plaats dat de kerken proberen uit
te maken, wat de Raad van Ker
ken heeft te doen, zouden ze beter
kunnen beslissen wat ze als kerken
met behulp van deze raad gezamen
lijk doen kunnen.
Hayward, bij de Wereldraad be
last met de contacten met de Raden
van Kerken, bracht een wat minder
aantrekkelijke praktijk naar voren
van „Oecumenische beweging" als
„een club van gelijkgezinden of een
hobby voor weinigen". Hij deed de
aanbeveling de Raden van Kerken
open te stellen voor ideeën vanuit
kerken en organisaties, die geen lid
zijn, en voor die van radicalen en
protestorganisaties.
De op zichzelf staande kerkelij
ke richtingen kunnen de „histori
sche" kerken heel veel leren, zei ds.
Hayward. en vaak betekent succes
van afgescheiden groepen op de een
of andere wijze een plus aan getui
genis en ervaring ten opzichte van
de traditionele kerken.
Het beraad in Genève vond plaats
op initiatief van de Wereldraad van
Kerken, waarmee omstreeks 25 na
tionale raden van kerken geasso
cieerd zijn; 29 raden zijn bovendien
aangesloten bij de commissie voor we
reldzending en evangelisatie. Boven
dien heeft de Wereldraad contacten
met nog 29 andere raden van ker
ken, zodat er met in totaal 83 raden
betrekkingen worden onderhouden.
In zijn openingsrede hield dr. E.
LA PAZ (AP) Het hoofd van
de RK Kerk in Bolivia, kardinaal Cle
mente, heeft voorgesteld, dat de
kerk haar schatten verzameld in
meer dan vier eeuwen, van de hand
moet doen en dat het geld ten bate
van de armen moet worden gebruikt
in de vorm van huizen, ziekenhuizen,
scholen, wegen en industrieën.
De kerk zou in Bolivia, onroeren
de goederen niet inbegepen, eigen
dommen hebben waarvan de waar
de wordt geschat op 100 miljoen
dollar.
C. Blake, secretaris-generaal van de
wereldraad, de conferentie eveneens
voor dat de Raden van Kerken mee
hebben te veranderen. De laatste tien
jaar vonden grote verschuivingen
plaats in de R.K. Kerk na het twee
de Vaticaanse concilie en in andere
kerken: in de kerkdiensten, in de
kerkelijke structuren, in de leer, in
de kerkbouw, in de motivering van
het geloof en in de verhoudingen te
genover andere geloofsgemeenschap
pen. God en het evangelie zijn niet
veranderd en het geloof in Jezus
Christus en de eenheid in Hem. al
dus dr. Blake, maar de wereld ver
keert in een stadium van grote ver
andering, de kerken veranderen en
het christendom staat voor nieuwe
uitdagingen van andere bestaande
religieuze stromingen. De Raden van
Kerken hebben zich te veranderen
omdat de samenleving zo sterk ver
andert.
Lelden Hervormde Gemeente
Hooglandse Kerk 10 uur ds. G. C.
?ost, 11.45 uur Oecumenische studen-
ciKerK utige muiowcg
uur dr. L. J. Cazemler, Voorschoten.
Konlngskerk Koningsstraat 10 u
ds. K. Bouhuys.
Bethlehemkerk —Driftstraat 10 uur
ds. H. Hortenslus. gez. Herv.-Geref.
dienst.
Bevrijdingskerk Montgomery-
atraat 10.30 uur ds. C. H. Bijl.
Vredeskerk Burggravenlaan 10.00
uur ds. A. J. Lamping.
Ver. Vrijz. Hervormden 10.00 uur:
Pieterskerkstraat 1: Ds. W. G. Red
dinglus. Alkmaar, Inter-vrljzinnlge
dienst.
Eglise Wallonne Breestraat 10.30
uur Pasteur Marc. Jospin
Academisch ziekenhuis 10.00 uur:
Dhr. O. Stroo, Koudekerk a.d. Rijn,
Diaconessenhuls Houtlaan 55 10.3
dr. v. d. Zwaan,
Harten-
Geen
GEREF. KERK:
Zulderkerk: 10 ui|
5 uur dB. Maaskant.
Bethlehemkerk: 10 uur di
•lus. Dienst met hervormden.
Petrakerk: 5 uur dr. v. d. Zwaan.
Oude Vestkerk: 10 uur ds. Maaskant
6.50 uur ds. J. van Drie, Delft (Dienst
met belangstellenden).
Beloftekerk: 10 uur ds. Kronemeljer
6 uur ds. Hortenslus.
Bevrijdingskerk: 9 uur ds. J. van
Drie 6 uur ds. Kronemeljer.
Groenhoven: 10 u ds. W. J. Sc hm ld
Voorschoten.
Gezinsdiensten „Jeugdhaven 10 u.
„De Mirt": de heer De Koning 10 uur
„Het Mierennest": de heer Bakker.
„De Taboerijn". Valerius"'.™*?. 73:
10.30 uur: Jeugddiensten
gere schoo11a"»rt
Geref. K
leesdlenst.
Geref. Gem. 10 en 4.30 uur R. Boo-
gaBaptistengem. (Oude Rijn 3) 10 uur
ds. R. Relllng. (H.A.)
Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds.
Doopsgezinde Remonstr. Gem. 10 u
ds. W. G. Reddinglus (inter, vrljzln.
dienst).
Evang. L
deL6g«Cd66 Hells 10 uur Helllgingsd.
7.30 uur verlossingssamenkomst.
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
uur Hollandse dienst.
Evang. Chr. Gemeenschap (Middelste
groud 3KathUUKerïr' fcronestelnkade),
9.45 uur.
VrJjë Kath. Kerk Vreeswijkstr.) 10.30
Haagse Schouw (zat. av. 7 uur) 8.30
>.30 11.30 en 6 uur.
Hartebrug (zat. av. 7 uur) 8, 9 10.45
n 11.30 uur.
Bijkerk Timorstraat 9.30 en 11 uur.
St. Jozefkerk (zat.av. 7 uur) 8, 9.30
1. 12.15 en 6 uur.
Leonarduskerk (zat. av. 7 uur) 8.
i.30 11. 12.15 en 6 uur.
Petruskerk (zat. av. 7 uur) 9. 10.30
2 en 6 uur.
Studentenparochie (zat. 7 uur in Lo-
dewljkskerk) 11.45 uur in Hooglandse
Lodewljkskerk (zat. av. 7 uur) 8.30
^Nieuwe* Apostolische Gemeenschap
(Hoge Rijndijk 24) 9.30 en 4 uur dienst
(donderdag 7.45 uur).
Aarlanaervcen Herv. Gem. ICI u
en 7 uur ds. G. van Hoege, Geref.
Kerk 10 uur en 6.30 uur ds. J. Vos
te Alphen aan den Rijn. Chr Geref.
Kerk 9.30 uur Dienst des Woords 7.15
uur ds. D. J. Klein Onstenk te Maas
sluis. RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30 en
10.30 uur. Dorpshuls Aardam Ter Aar
9 en 12 uur.
Alphen aan den Rijn Heiw. Gem.
Adventskerk Jullanastraat 9.30 u ds.
M. Hanemaaijer. 650 uur ds. P. A. Le-
feber. Kruiskerk Gouwsluls 9.30 uur
ds Joh. Stehouwer. Opstandlngs-
kerk Prinses Marijkestraat 9.30 uur ds
P. A. Lefeber. 6.00 uur ds. M. Hane
maaijer. Martha-Stichting
>m" 10.30 uur de heer P. Smitte-
te Leiden, Oudshoornseweg 10 u
«O G. Cadée, Hervormde Sion
kerk Hooftstraat 9.30 uur R v*n
Dijk te Leerdam, 6.30 uur Candidaat
Van Veld te Amersfoort. Goede Her-
de "tafeldienst Gerrf. Kerk Maranatha
_Y: 7.nrii<>»riiiftn 10 uur
torllerk Willem deL0
ds G O. N. Veenhulzen, 6.30 uur ds.
j Vos. De Goede Herderkerk
Ten Harmsenstraat 9 uur cis. a.
Brouwer te Amsterdam. 6.30 uur ds.
Pr. de Jong. Geref. Kerk (Yrljgem.).
9 30 uur leesdlenst. 6.30 u ds. A. Ka
roer. Chr. Geref. Kerk Jeruealemkerk
Grljpenstetnstraat MO uw Dienst des
Ent Oud Oeref. Gem.' Kerkgebouw.
Mandersloostraat Geen opgaaf ont-
ÏBPSirlsa«knkoek0W«HJ£
(zat. 7 uur) 7.30. 9,
Bodegraven Herv. Gem. 't Anker
9 en 10.30 uur ds. H. O. Molenaar.
Scheveningen, 6.30 uur ds. G. Kaas
tra. Amerongen, Salvatorkerk10 uur
ds. W. Balke. 6 30 uur ds. J. H. Cirkel.
Bethelehemkerk 9.30 uur ds. J. H. Cir
kel. 6.30 uur ds. J. v. d. Velden. Woer
den, Geref. Kerk 10 uur ds. J. Andree.
leesdlenst. 4.15 u_.
nen a.d. Vecht. Evang. Luth. Kerk 9
uur ds. D. Pobuda. Evangelisatiekring
Boskoop Herv
Kampen uit Hil
versum; Geref. Kerk 9,30 en 6.30 uur
ds. C. van der Tas; Chr. Geref. Kerk
9.00 en 5 uur ds. L. S. de Boer uit
Sassenheim; Geref. Gemeente 9.30 u.
leesdlenst en 7 uur ds. R. Boogaard
uit Leiden; Vrijz. Prot. 10 uur in Rem.
27; vol-
de heer J.
Modderkolk RK Kerk dorp (zat. av.
7 uur) 8.45 10
tingscentrum
dag 5.30 uur) 9.30 i
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u
en 6.30 uur ds. L. Boer, Geref. Kerk
9.30 en 5 uur ds. Brink, R.K. kerk St.
Bernardus (zat. 7 uur) 9.30 en 11 uur.
RK Kerk St. Michael (zat. 7 uur) 9
uur en 11.30 uur. RK Kerk Dorp,
(zat. 7 uur) 8. 10 en 11.30 uur.
HlUegom Herv. Gem. 10 uur dienst
Kaag Herv. Gemeente 10 uur ds
I. B. van 't Hof. RK Kerk (Abbenes)
zat. av. 7 uur) 8. 10 en 7 uur
Katwijk aan den Rijn Hervorm-
schoten. Ontmoetingskerk 10
Jong Lelden. 6.30
Zee. Geref.
Kerk 10.30 uur ds. Roozen Valken
burg, 6.00 uur ds. Hassefras Mu-
Welkom. Bondstraat voorgan- Rijnsburg Herv. Gemeente (Gro-
T /- te KerIcj 9 30 uur ds Fokfcema 5
ds. Van Gosliga (Bethelkerk) 9.30
ger ds. J. Gravendeel. RK Kerk St.
Agathaparochie (zat. av. 7 uur) 8.31
10.15 uur en 7 uur depend. Poel
itwljk
rieuwe
e uur ds. j. u. van uunms. van isr-
melo (Bed H.D.). Oude Kerk: 8.30 u
(Bed. HL...
Vroegindewey. van Emmeloord. 6
Vos (Bed. H.D.) Groen
shool: 10 i
ivcixxic. v ah Katwijk as,, v.
hospitium (Longkliniek)
Jac. de Vos. Ziekenhuis
2 uur ds. J. G. van lepe*-.-.,-0-
bouw ..De Hoeksteen": 10 uur Doven-
dlenst, 10 u Pfarrer J. Koch, uit Wall
d&m (Dienst in de Duitse taal). Geref
k 9.3C
Trlumfatorkerk 9.30
van Rijnsburg 6.30 uur ds. G.
Halsema, Chr. Geref. Kerk 10 i
uur ds. H. C. van der Ent, GereL
[Vrijgemaakt)
mtsestraat 10
r ds. v. d. Bijl.
k) 7 uur Cam-
zat. av. i uur) Camping
Soefi Beweging (Unl-
an) 11 uur Duitse dienst
ele dienst thema „Gebed"
Asbeck-Pannenborg.
onuey bui. pi cu. pc
Kerk Veren Iglngs-
Lelderdorp Herv. Gem. dorps-
ds. J. P. Honnef, 5
Leimuiden —Herv. Gem. 9.30
tr) 7.30 9.30 en 11.15 uur.
Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 9
uur ds. H. G. Oostinga. 7 uur dr. J.
G. B. Jansen van Noordwijk; Helw-
kapel 10.30 uur ds. Oostinga.
ip, Geref.
10
dra.
Woude. Chr. Gereform.
Kerk 10 en 4.30 uur ds. D. H. Bles-
ma. Geref. Gem. 10 en 4 uur ds. W.
Suyker. Geref. Kerk (Vrijgem.) 10
en 4.30 uur ds. J. J. Verleur, Oud Ge-
reform. Gem. 9.30 en 3 uur Leesdlen-
Ned. Prot. Bond geen dienst ak-
polder Parochie (zat,
11.30 uur Maria Parochie
7 uur) 8.30 en 10.30 12.00
Engelbewaarders Parochie (z
en 7 uur ds. A. van der Koolj, Geref.
Kerk 9.30 uur en 6.30 uur ds J B
van Haelen te Mijdrecht, Chr. Geref.
Kerk Geen opgaaf ontvangen Remon.
Geref. Gem. Geen opgaaf ontvangen
XieuHvee» Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. Gebraad. 6.30 uur ds. J. G. van
Ieperen te Katwijk aan Zee, Gereform
Amsterdam, RK Kerk'
Xoordwijk-Binnen: Ned. Herv. Gem.
(ln Ger. Kerk. Vinkenlaan 10.30 uur
dr. J. G. B. Jansen (HD) 7 uur ds. D.
Keuning, Geref. Kerk Vinkenlaan
9 uur ds. C. Warner, 5 uur ds. H
Lijesen, Van den Berghstichting 11
uur ds. C. Warner, Ned. Prot Bond
geen dienst, RK Kerk (zat. av. 7 uur)
(voormalige Mulo, Schoolstraat)
l Eyk (Gouda) 7 i
Winkel (Sassenheim) Sole-
Mio 9.30 uur de heer J. van Duin,
RK Kerk (zat. v. 7 uur) 7.30 9 10.30
en 12 uur (Duitse mis 7 uur).
Noordwykerhout Herv. Gem. 9.30
uur ds. J. Streefland 7.30 uur ds. J.
Streefland (Vakantievesperdienst) RK
St. Viktor (zat.
Oegstgeest Herv. Gem (Groe
ne Kerk) 9 uur mr. A. W. Kist (Pau-
luskerk) 10 uur ds. W. E. Verdonk HD
Gemeentecentrum, 10 u centrale kln-
derdienst vrijz. Herv. (Gemeentecen
trum) 10.30 uur drs. C. Haas te Lei-
r Bonaventürakapel (zat.
RK Meerkreukkerk (z;
uur) 7.30 9.30 en 11.15 i
Van Gosliga. 5 uur ds. Kalf' (Cam
ping Koningshof 10.30 uur dhr B
v. d. Mey Geref. Kerk Petrakerk: 9.00
uur ds. R. Hassefras, Museelkanaal
lYu^ds' Immanuëlkerk 9.30
iiur dhr. J. de Vries, Hz. te Urk, 5 u
ds. R. Hassefras, Maranathakerk 9.30
YUr„ Pijlman, Katwijk. 5 uur dhr.
L.Vi'? 'S?Jg£-
Trimp, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5
teat a!v °71080^ tulnbouwsch001
Rijp wetering rk Kerk (zat. av
7 uur) 7.30. 9 en 10.30 uur.
Sassenheljn - Herv. Gem. 10.30 uur
(ln Geref. Kerk) prof. dr. H. Berkhof
te Oegstgeest, 6.30 uur (ln Ontmop-
ting) ds. n. j. m. Hogen kamp te
Voorhout; Geref. Kerk 9 uur ds. j. D
Clhr Gerèr. Kerk ?o V5
930 nens Therlr>Se- RK Kerk I;
..„Yle'S onrg Herv Oenieente 10.00
ssf.
s.Jterk ,Vrl)Bem■, 930 6 -
i Hervormde Gemeente
„uur Je. Hoogenkamp, RK Kerk
3 en 5 3? ?uï 10'30 1145
.r??r?Sh,Herv'„ Gem <D°'PS-
Dorpskerk 9 uur toeristendlenst.
uur kand. T. Boss Leiden 13.30 uur
J. de Vreugd. Haaften 7 uur ds. J.
Zanten, Kievietkerk 10 uur
>.30
Kranendonk, Leer
broek. Geref. Kerk Bloemcamplaan.
10 uur ds. D. van Enk. Veenendaal 7
uur drs. P. N. Holtrop, Zijllaan 10 uur
de heer T. de Ruig, 7 uur ds. F. Pijl
man, Katwijk. Ned. Prot. Bond Lange
Kerkdam 10.30 uur ds. D. A. Werner,
RK Kerk Wlllibrordus (zat. av. 7 u)
8. 9.30 11 en 12.15 en 5 uur H. Joseph
(zat.
en 7'L„.._
uur) 8.30 10 en 11.00 i
Geref.
Harderwijk.
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30
ds. Reijenga. Geref. Kerk 9.30 uur i
(zat. 7 uur) 7.45, 9 en 10.45 i
Zoeterwoude Herv. Gem. 10 uur
ds. H. van Beek te Den Haag, RK St.
Janskerk Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 u)
7.30 9 en 11 uur. RK Kerk Christus
Dienaar (zat. 7 uur) 8.30 10 11.30 en
6^uur. ^Ka^pel Meerburg (zat. 7 uur),
Zwammerdam Herv. Gem. 9 uur
ds. D. Goudzwaard, 6.3
8. 10. 11.30en 5.3
RK Kerk (zat. 7
cu nen;
Geest, Geref. Kerk
j\ ds^Reedijk, Geref.
--w Vries, RK Kerk LaurentiuMzat!
av. 7. uur) 7.30, 9, 10.30 12 en 5 uur
Moeder Gods (zat. av. 7 uur) 8, 10
Waddinxveen Herv. Gem. Brug
"°n - i 't Veld. 6.3!
«Snërent)egSt*
Bethelkerk *950"uur ds"1!!. Jongerden
Veenendaal, 5 uur ds. T. van 't Veld
uur ds. G. Post, Arnemuiden, Wijkge-
Immanuel 9.30 uur ds. N. J. Flink 7
uur dr. A. P. v. d. Made, Geref. Ver
enigingsgebouw ds. A. J. Treurniet te
A. P. Verloop. 5
lil «CU. GUlUMLUe,
I 6.30 uur Leesdlenst
Ned. Zuidkade
7 uur) 8, 10
Het oude Leidse stadswapen
in de Groene Kerk te Oegstgeest.
Wassenaar Herv. Gemeente (Foto Holvast)