Avignon viert cultureel circusfeest PROLONGATIES OVERHEERSEN IN BIOSCOPEN Films in Leiden Burt Lancaster klaart de zaak in Lawman SCHRIK VAN HET WILDE WESTEN de geest van Jean Vilar I AG 30 JTÜLI 1071 L-ETOSCH DAGBLAD PAGINA 11 of Vicky voor de intimi, paar kleine rolletjes had vervullen in films van haar ader had haar jeugdige hartje Onnen eveneens aan de romantiek circus verpand, en in die ichappelijke passie hadden zij ;iste elkaar dus gevonden. Een ting die enkele maanden ge- klein Frans dorpje door Ücieel huwelijk werd en zeer lort dooreen baby zal wor- iUEcrachtigd en bekroond. n (,r BONJOUR bescheiden tent met derd plaatsen van een echt :ircusje die de jonggehuwden tweekoppige directie in een ij Avignon nu hebben opge- voorletters C en B zijn in •uilen boven de ingang ge- en hun circus draagt de ende naam van Bonjour, ruim twee hoofden groter hij telt bijna haar dub- utal jaren. ste heeft, hoge hoed op het hoofd, pandjesjas en bonte pantalon, nu al een brug ninste een vlondertje gesla- isen het circus dat zich als spel toch vooral wel op de placht te richten en het ca- Ln de Parijse „Rive-Gauche" >t dusver zijn persoonlijk ar id wel gelegen was en waar- genuanceerder ambities met -zekere literaire inslag ten lag liggen. rertoont hij dan ook een num- ;t woordgrapjes en satirische ngen op politieke verhou- waaraan president Nixon en Chaban-Delmas een paar jes gelag mogen betalen, en rleske „re-make" van Shake- Romeo en Juliette, uitge- travestie, is in vei-wante p|o óók nog in het programma ;NGNON Avignon, de Romeinse pausenstad, heeft haar >n weer geopend of haar wereldvermaarde brug weer elaten voor het vijfentwintigste kunstfestival dat se- le laatste oorlog binnen haar vervallen en immense ves- illen werd gehouden. Vijfentwintig is wel een cijfer dat n jubileum of minstens een terugblik noodt. Maar over emming van feesten, herdenken of mediteren is nu een uw gevallen. De lange legendarische schaduw van Jean oprichter, leider en bovenal ziel van het Provencaalse L969 feest die, in mei van dit jaar plotseling is overleden. acteur van vijfendertig Jaar 1969 us zeker vijfentachtig procent jn Franse collega's, op de L97ji of in de studio's zijn be- le kansen nooit gekregen had lthans wist te benutten en üeuwe eigen ideeën het cir- zoals hij zelf zegt, „vol- wilde maken. Een streven i vermoedelijk wel in diezelfde in discretie en anonimiteit zou blijven voltrekken, indien hij, advertentie, op een gezegen- niet tegen een achttienjarig was aangelopen, dat de twee- lter was in het achtkoppige van mr. Charles Spencer Die nomaden: opeens sta je op de hoek van een straat voor een hoog uit dertienjarig zigeunerjongetje dat een kampeerster tot dansen en zin gen inviteert, en dan vervult de zwoe le naoht zich met een flamenco, waarin zich ook nog wat ooms en tan tes van het knaapje mengen en die u, met zijn snerpende uithalen en hartverscheurende triestheid en me lancholie nimmer meer vergeten zult En even later, maar het kan ook de volgende dag of de nacht zijn ge- wêest, wordt het oor van de dolen de festivalganger dan weer getroffen, juister aangerand, door de verscheu rende geluiden die een Romaanse ka pel afscheidt. Hier blijkt een gezel schap zwarte beoefenaars van de "free jazz" bezit van de gewijde ruimte te hebben genomen. Het al taar, de offerblokken en alle kerkban ken zijn verwijderd en de vloer wordt bedekt door een laag jeugdige lichamen die zich naast en over el kaar hebben uitgestrekt en waarin alleen de lange baarden nog een on betwist uitsluitsel over geslachtelij ke antecedenten geven. In het hart van die menigte en van het godshuis is de combo opge steld: een piano die van al haar over tolligheden. inclusief zijn vilt, is ont daan, een contrabas en een alles en iedereen dominerende slagwerkbat terij, die door de heer Noel McGhie uit Jamaica wordt bediend. Een naam om te onthouden. In plaats van een vulpen zou je een roestige spijker nodig hebben om dit schouw en vooral luisterspel ook maar bij benadering te kunnen beschrijven. De lezer heeft al wel begrepen dat Avignon het vierkante tegendeel van een nauwkeurig uitgebalanceerd en select kunstfestival is. Eerder 'n jaai'markt. een kermis en een volks feest, waarin iedereen zijn eigen ga- Eén van de nieuwe stenen die Jean Vilar in Avignon vóór zijn rouw en piëteit noch al te gemak kelijk in de warmbloedige en rumoe rige natuur van deze stad met haar honderdduizend zielen in te bouwen, noch vooral te rijmen met het ver langen dat Jean Vilar zelf had ge- forumfeerd in cTe talloze notities men spreekt van enkele honderden schoolschriften waarvan al een deel gepubliceerd werd. De grote acteur en anima tor scheen zich de laatste Jaren op een literaire carrière te oriënteren, en al die duizenden aantekeningen over het theater, het festival van Avignon, de sociale en de politieke taak van een kunstenaar „een artiest moet nuttig zijn voor zijn tijd genoten" de relaties tussen to neelleider en (subsidiërende over heid, over de hedendaagse jeugd en over nog honderden onderwerpen, meer mogen dus wel als zijn artistieke en ideologische testa ment worden beschouwd. Maar bovendien had Vilar voor zijn onverwachte dood nog net de tijd gevonden het enorme program ma voor dit seizoen (van honderd enveertig verschillende voorstellin gen, concerten en uitvoeringen, die over vijftien podia, in theatertjes, kerken, schuren of speciaal nog wel in de open lucht werden verspreid) zelf tot in de details en de puntjes uit te werken. Zodat hij met dit vijfentwintigste festival zijn levens werk in Avignon, Posthuum toch nog zelf kon besluiten. De ware proble men voor de toekomst zullen pas la ter worden gesteld. Die problemen zijn hoe de syn these te realiseren tussen enerzijds het klassiekere repertoire van to neel, ballet, film, muziek, opera en anderzijds de nieuwe uitingen van de jongste generatie die zich aanvanke lijk in een roezige mozaiek en mar ge van het eigenlijke en officiële fes tival manifesteerden, maar die Vilar, vooral sedert 1968, als de vruchten van de „culturele revolutie" toch in de oorspronkelijke opzet poogde te in tegreren. Een operatie die om diver se redenen lang niet altijd gemak kelijk te bekokstoven viel. Zo werden alle Amerikaanse leden van het zeer revolutionaire „living Theatre" die op het ogenblik col lectief in Brazilië achter de tralies zitten —twee jaar geleden, op last van het stadsbestuur, dat niettemin altijd vierkant achter Vilar had gestaan, wegens al te drieste bokke- sprongen en proclamaties door de politie tijdens een voorstelling al eens uit het pausenpaleis verdreven. Maar afgezien nog van hun politie ke explosieven, schuilt onder die Jonge experimentalisten en „sponta- nisten", zo goed als overal elders meer kaf dan koren, terwijl Jean Vilar. ter wille van de volledigheid van 't „tijdsbeeld" en de wederzijd se „interpenetratie" elke gedachte, aan selectie of censuur nu juist verre van zich wenste te houden. Te midden van dat veelkleurige veld van officiële, officieuze en mar ginale manifestaties stond echter al die jaren de persoon van Vilar. De vraag is nu uiteraard wie na hem met zijn autoriteit, ervaring baga ge en bezieling en bovenal kameraad schap, sociale en politieke geënga geerdheid de band zal kunnen vor men en bestendigen, die het tradi tionele Avignon en het off-Avig- non tezamen zullen moeten blijven houden. Jazz-zangeres Ella Fitzgerald i ik sta". Zij was in Parijs al een is gisteren van Prijs naar New I week behandeld en was daar York gevlogen in verband met enige tijd gebleven alvorens de ernstige oogklachten. Zij zal voor- vlucht naar huis te gaan maken, lopig niet mogen zingen. Veel ziet Verleden jaar was zij al aan het zeniet: „Alleen de grond waarop rechteroog geopereerd. Het linker is nu ook aangetast. fnthese, om een zwaar woord ruiken, tussen de beesten, jongleurs en acrobaten aan en die bijdragen uit het sur- 1 fiche cabaret en de muzikale zzi met Vivaldi of Debussy andere kant, is nog niet he- rond. al geeft 'n pop-orkestje, fle traditionele plaats boven de naar de stallen is opgesteld, ch al wél een duidelijke een- het geheel. En uit de rij- an het familiecircus vloei- )k weer de gewoonte voort „.0 artiest zo wat alle rollen jn rekening moet kunnen ne- leeuwendresseur is even la- ie vodden van domme August amazone doet óók dienst .^«„e en monsieur le direc- lelt zichzelf helemaal niet te tussen de nummers stella- idernissen en andere attribu- ;n weg te sjauwen. a die met het gebolde pop- •hoofd als een andere drup- op haar moeder lijkt doch enlijk al bijna in het kraam- d moeten liggen, wordt door lezegende conditie natuurlijk beetje belemmerd ook in de jg eens het volle pond van alenten te geven. Maar toch ok zij onder de beschermende iefde blik van haar echtelijke ur, een allerliefst nummertje n klein draaiorgeltje weg om ITrenet's aandoenlijke Chan- ienfants s'ennuient le diman- or te dragen. HIPPIES het eerste oog van de toerist, gnon vanaf de nationale auto- u weer binnenvalt, is de ver- 5 met vorige jaren natuurlijk :onstateren. De straten en de en de ontelbare caféterras- provence eindelijk wat af weer uit van de toeristen Ig niet van de mondainste Dan zijn er de hippies en de i-hippies, die op de trottoirs Mentaalse armbanden, andere Burt Lancaster als „Lawman" LIDO Eigenlijk is het met iedere cowboyfilm hetzelfde gesteld. Er wordt iemand dood geschoten, de sheriff gaat er achteraan en ar resteert «vanzelfsprekend met veel moeite) de daders. En, hoe kan het ook anders, de schuldigen weten helemaal van nietsIk kan me dan ook niet voorstellen, dat der gelijke films in grote steden soms weken achtereen in hetzelfde the ater draaien. Met „Lawman", de rolprent die deze week in Studio draait, is het niet anders. De opnamen zy'n zon- del meer fraai. Het enige waarin deze film zich onderscheidt is. dat er niet al te veel bloed wordt ver goten. Een deel van de bioscoop- gangers zou hiermee vrede kunnen hebben, anderen daarentegen zou den misschien wat meer actie op prijs hebben gesteld. En zoals in alle westerns, is er ook in deze film een held. Deze ro> wordt in „Lawman" door minder dan Burt Lancaster tolkt. Als de sheriff van Bannock komt hij in het stadje Sabbath ze ven mannen arresteren, die er van worden beschuldigd tijdens een dronkemans-schietpartij een oude man te hebben doodgeschoten Heerser in het laatstgenoemde stadje is Vincent Bronson (Lee J C'obb). Hij is één van de zeven ver dachten. Ryan, de sheriff van Sab bath (Robert Ryan), die alles doet wat Bronson zegt, raadt Maddox (Lancaster) de arrestatie ten sterk ste af. Bronson wil de moeilijkheden ontwijken. Als zijn rechterhand Harvey Stenbaugh door Maddox wordt neergeschoten, verklaart hij de oorlog. Een oude liefde van Maddox verschijnt ten tonele, die hem probeert te overtuigen, dat hij toch niet kan doorgaan met het maken van weduwen. Hij over weegt zijn baan er aan te geven en helemaal opnieuw te beginnen Maar voor hij de stad verlaat wordt hij nog geconfronteerd met Bronson en zy'n zoon, die hun makkers willen wreken. Als Mad dox eindelijk Sabbath de rug toe keert zijn er vijf van de zeven mannen, die op zijn lijstje voor kwamen, dood Zaalvoetbal bedrijfsteams LEIDEN Ook dit jaar zal de Sportstichting in samenwerking met de KNVB afdeling Leiden weer een zaalvoetbaltoernooi voor bedrijfs- teams organiseren. Het toernooi, dat in de Leidse Groenoordhal wordt ge- houden, is gepland op 20, 21 en 22 september. Ook deze week zijn het weer de prolongaties die overheersen in de Leidse bioscooptheaters. De „grote kampioen" op dat punt is nog al tijd „Samen uit, samen thuis" met de drie komieken Louis de Funès, Bourvil en Terry Thomas. Iedere zomervakantie opnieuw blijkt deze film belangstellenden te trekken en dat moet gezegd —niet ten on rechte. „Samen uit, samen thuis", (La grande Vadrouille) is een kol deriek stukje filmwerk dat een re genachtige vakantiedag flink kan opfleuren. Het verhaal is langzamer hand overbekend: een groep En gelse parachutisten landt in het door de Duitsers bezette Frank rijk. De vlucht naar het geallieer de gebied is één aaneenschakeinlg, van komische situaties. Op de hie len gezeten door de strijders van REX De schrik van het Wilde Westen "Belle Star" zou als ze in Parijs had gewoond waarschijnlijk de schrik van alle Franse vrouwen zijn geweest; het is werkelijk een mooie ster. In het Wilde Westen wil het met zulke mooie meisjes wel eens anders lopen dan het laat aanzien. Wat wil je met ook met een oom, die je ouders heeft gedood om aan geld te komen en vervol gens zijn "liefdevol opgenomen" nichtje gaat uithuwelijken aan een belangrijke oude griezel om zo nog eens gouverneur te worden. Als daarbij dan blijkt dat oom niet van zijn Indiaans vrouwelijk personeel kan afblijven dan is het niet onmo gelijk, dat je verdere leven ook wat. ongewoon verloopt. Dat is met Belle Star (Elsa Martinelli) in ieder ge val zo. Als eerste vrouw leidt ze een boevenbende. Tenminste enige tijd. want bij een bankoverval steekt ze de meeste van haar Dat is de belangrijkste inhoud van "Blue Belle" en het liefdesver haal wat er een beetje dóórheen loopt maakt het geheel werkelijk tot een gezellig geheel. Kwalitatief is het verder niet veel. De natuur opnamen zijn soms kleurig en leuk. maar al tot in den treure bekend. Paardehoeven worden niet gehooid, want als een filmkudde voorbij draaft dan begint zacht concertmu ziek te spelen. Het geluid in deze film is trouwens helemaal verwaar loosd. Overduideijk is te merken dat de stemmen uit een' kille studio komen. Ook met de bezetting is men zuinig geweest. De hoofdrol speelster is mooi in een andere film was dat misschien meer tot zijn recht gekomen); acteertalent heeft ze geenszins. Zelfs paardrij den gaat deze "schrik van het Wil de Westen" slecht af. De vorm waarin' het verhaal is gegoten doet de film wel goed. Het overgrote deel is een terugblik op het verleden van Blue Star. het Derde Rijk weet men steeds op het laatste ogenblik op vrije voe ten te blijven. Wel moet men zich daarvoor steeds in vreemdsoortige bochten wringen. In de ochtenduren kan de Jeugd ook in het Studio-theater terecht; voor de vijfde achtereenvolgende week wordt daar de avonturen film Sjors en Sjimmie en de tover ring vertoond. Een film die het ook al flink wat weekjes heeft uitgehouden is „Jun- glebook". In Camera is deze kos telijke tekenfilm van de inmiddels overleden Walt Disney de vierde week ingegaan. De film is gebaseerd op het boek van Rudyard Kipling. De grote verdienste van de film is de knappe muziek, composities die bijzonder goed passen bij de beel den. Hoofdfiguur is Mowgli het mensenjong dat opgevoed wordt door de Jungledieren. In de avonduren kunt u in het zelfde theater terecht voor een ko- mishce anti-oorlogsfilm van Briain Hutton: Kelly's heroes. Hoofdrol spelers zijn Clint Eastwood. Donald Sutherland en Telly Savalas. De reprise van de spektakelpro- duktie „The Great Race" in Lu xor blijkt ook in te slaan, getuige de prolongatie. Deze film die vooral bij de jeugd zal aanslaan gaat over twee beroemde uitvinders die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. Klapstuk van deze tweestrijd is een enorme autorace rond de wereld waarbij men achtereenvolgens in snikhete woestijnen en ijskou de sneeuwbergen belandt. De rollen van de beide uitvinders wor den vervuld door Tony Curtis en Jack Lemmon. Nathalie Wood snelt daar tussendoor als Journa liste. Tenslotte nog een komische pro- duktie die de tweede week is inge gaan: „Een haar in mijn soep". Een komedie in Trianon waaraan geen enkele auteur een buil kan vallen. Toch was dat Peter Sellers en Goldie Hawn bijna gebeurd. Vooral het eerste deel van de film is wat slapjes. Later gaat het al lemaal wat beter al blijven we met wat weemoed denken aan de Ne derlandse toneelproduktie met de verrukkelijke Trudy La bij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11