Gruwelijk verslag van een zinloze oorlog Pontecorvo stelt in Queimada het kolonialisme aan de kaak Keuze genoeg voor jeugd in de bioscopen Leiden DE MAAGDEN VAN SEKSLEKKERLAND Dino Rossi's Uomini contro Keiharde beelden PAGINA 8 LETDSCH DAGBLAD VRIJDAG 23 JULI 1971 eigen belang. Tien jaar later komt de bevolking in opstand tegen de zelfde methodes nu toegepast door de eilandbewoners, die het op een akkoordje hebben gegooid met de Britten. Hierbij owrdt president Teddy Sanchez, die de Portugese gouverneur tien jaar geleden ver moordde, en „dreigt" genade te tonen voor de opstandelingen, dood geschoten. Om die opstand te on derdrukken moet tenslotte zoals twee eeuwen geleden, door een to tale verwoesting van het eiland worden overgegaan. Queimada is beslist geen gewoon knok- of oor logsfilms. Het schildert de kolonie- politiek op z'n slechts af en de vraag is maar of het er ooit be ter aan toe is gegaan. Voor wie wat in de geschiedenis thuis is, zal het verhaal opzichzelf niet schok kend zijn, maar wel de keiharde manier waarop Pontecorvo het ko lonialisme aan de kaak heeft ge steld en dan blijft nog de vraag of het alleen het kolonialisme is. ROME Als generaal Leone door een schrikbeweging van zijn muilezel in de struiken geworpen wordt, steekt eerst nie mand van zijn soldaten een vinger uit om hem te helpen. Ten slotte maakt zich iemand uit de zwijgende rijen los om de aan voerder aan zijn tuniek omhoog te trekken. Maar als de mars wordt voortgezet en de generaal op zijn ezel uit het gezicht verdwenen is, slaan zijn makkers de behulpzame vrijwilliger half dood. „Je had hem moeten laten creperen, stommeling", roepen ze hem woedend toe. de film lacht, doet het op dezelfde manier als de uitgebeelde soldaten en officieren: met de moed der wan hoop. De „Monte Fior" is stevig in handen van de Oostenrijkers en ze zijn er ook niet weg te branden om dat ze een zeer voordelige positie hebben ingenomen. Toch jaagt Leone zijn mannen steeds weer over het niemandsland tussen de fronten, waar ze net zo lang door de Oosten rijkers in de pan worden gehakt, tot die op een gegeven ogenblik uit hun loopgraven komen en de Italianen smeken ermee op te houden, omdat ze de slachting niet meer kunnen aanzien. Het Is de Eerste Wereldoorlog aan het Italiaanse front achter de „Monte Fior" met de Oostenrijkers dreigend aan de horizon. De Italianen verloren in deze zinloze strijd, die ze na lang overwegen aan geallieerde zijde tegen Oostenrijk begonnen waren, 650.000 man. En dan waren er nog bijna een miljoen gewonden. Herinneringen aan deze strijd verschenen in Italië Door Rudolph Bakker van de hand van een Sardijnse af gevaardigde in het parlement, Emilio Lussu geheten. Lussu is lid van een communistische splintergroep en zijn boek heet: „Un anno suH'altopiano" ofwel „Een jaar op de hoogvlakte". Het boek is nu verfilmd door de voortreffelijke regisseur Dino Rossi onder de titel „Uomini Contro" wat zoveel wil zeggen als: de mannen die er tegen waren. De film berust uit sluitend en alleen op historische fei ten. DRAMA „Uomini contro" is een echte anti oorlogsfilm, maar niet in de trant van M.A.SB. Er valt zo goed als niets te lachen in dit af zichtelijke drama van de bezeten generaal Leone wiens denken alleen maar eenrichtingsver keer kent. Wie een enkele keer bij Ooggetuige en herinneringen schrijver Lussu schildert Leone als een man die werkelijk getikt was, in wiens ogen de gloed van de waan zin te zien was. Regisseur Rossi treft zijn doel zekerder door Leone voor te stellen als een man die zijn posi tieven wel degelijk bij elkaar heeft, maar dan op de manier waarop een geborneerd mens slachtoffer van zijn eigen „klasse" en opvoeding kan zyn, door er de karikatuur van te worden. Een belangwekkend feit aan deze Eerste Wereldoorlog was en dat is wat regisseur Rossi in zijn film heeft willen uitbeelden— dat ze binnen het Italiaanse kamp tot een accentuering van de steeds verder oplaaiende klas senstrijd geworden was. De legerlei ding en de manschappen vormden twee totaal verschillende werelden, de oude en de opkomende nieuwe. Van de meer dan vijf miljoen onder de wapene geroepen Italianen waren er twee miljoen en 600 duizend boe ren. Deze boeren werden bijna allen bij de infanterie ingelijfd en het was de infanterie die 95 procent van alle verliezen leed. Het bleek dan ook na afloop van de oorlog dat 63 procent van alle oorlogswezen boerenkinderen ZONDE Dat de infanterie in de Eerste We reldoorlog door de Italiaanse leger leiding niet werd voorzien van de toen al ter beschikking staande tech nische middelen om haar te bescher men, is naar men aanneemt geen vergissing geweest, maar een duide lijke keus: de boerenjongens waren zo goedkoop dat het „zonde" was er kostbaar materiaal aan te verspillen (zoals nu nog Napolitaanse hotelbe dienden zonder stofzuigers en vloer- boeners werken omdat handkracht goedkoper is)En een andere overwe ging die meespeelde was, dat hoe meer jonge mensen er onder de wa penen waren des te minder er kon den meedoen aan de sociale revolutie. Wat de legerleiding in deze om standigheden vaststelde was, dat de soldaten niet meer bereid bleken het nodige enthousiasme op te brengen voor de „krijg". Hoewel er een hele boel by waren die niet eens konden lezen of schrijven, bleek het klimaat veranderd en de holle leuzen waar mee men vroeger het krijgsvolk tot dolle daden kon verleiden vonden luitenants in „Uomini Contro" kan in geen klankbodem meer. Een van de deze situatie dan ook opmerken: „Ge noeg met deze oorlog, met deze oor log van hongerlijders tegen honger lijders", en: „Op het juiste moment moeten we op onze commandanten en op alle commandanten schieten, ook die van de vijand. We moeten op trekken naar Rome, want daar is het vijandelijke hoofdkwartier". Deze luitenant was, zoals men dat noemde, een socialist". Als hij later zwaar gewond en op sterven na dood in het hospitaal ligt. heeft hy zijn partner in deze sleutel-discussie in het verhaal tot zijn mening overge haald. Het is de luitenant Sassu en tegelijkertijd de ik-figuur in het verhaal, in casu de auteur en Sar dijnse gedeputeerde Emilio Lussu. Terwijl Sassu eerst voor het hand haven van orde is tot iedere prys omdat het „landsbelang" voorgaat, weigert hij tenslotte de krankzinni ge bevelen uit te voeren, die de ge neraal en diens adjudant van hem vragen. Want dat is een ander the ma in de film: het aan de kaak stellen van zinloze strafexpedities te gen de eigen soldaten. Zodra gene raal Leone iets niet bevalt wordt de zogenaamde „decimazione" toe gepast. Voor het front van de troep wordt iedere tiende soldaat wegge haald en voor het vuurpeloton gezet. Een andere straf is de soldaten aan palen te binden die buiten de loop graven voor het niemandslaan zijn opgesteld. Pas als het vijandelijk ge schut heel dicht bh' komt en er zyn nog overlevenden, dan worden hun touwen doorgesneden. MUUR Bij een van de „decimazioni" wei gert luitenant Sassu het bevel tot vuren te geven en de besjokken ad judant Malchiodi die het oor deel zonder enige grond heeft uitge sproken, wordt vanuit de troep dood geschoten. Sassu weigert generaal Leone te vertellen wie Mal chiodi heeft vermoord. In 'n nacht- merrie-achtig gesprek tussen de ge neraal en de luitenant komen alle tegenstellingen tussen de generaties nog eens aan het licht. Sassu wordt gefusilleerd voor de hoge wand van een afgraving. „Ik heb deze muur gekozen" aldus regisseur Rossi in een interview om aan de duiden dat er achter deze fusillade en ach ter het gelijktijdige einde van de film geen nieuwe hoop bestond. Mijn antwoord was in feite dat achter de ze muur twintig Jaar fascisme zou den beginnen". Op dit moment wei gerde de auteur van „Un anno suil' altopiano" echter verder zijn mede werking. Tenslotte was Lussu zelf de Sassu en tenslotte leefde hij in het jaar 1971 nog steeds. En hij vond dat met zo'n mooie afgeronde dra matiek het verhaal werkelijk niet kon aflopen. Behalve op de in Italië zeer ge vierde Gian Maria Volonte als lui tenant Sassu berust een groot deel van het succes bij de spelers op Alain Cuny als generaal Leone. De generaal zit vol met wat wij tegenwoordig „sisk jokes" zouden noemen en waar om gelachen zou kunnen wor den als het niet zo verschrikkelijk die hij met 'n soort duikershelmen op het niemandsland instuurt om het prikkeldraad door te knippen en die onder het Oosten rijks mitrailleurvuur in een paar se conden worden weggemaaid. Zijn be vel om alle keukenmessen te recru- teren, omdat die aan de bajonetten gebonden moeten worden, en de ma nier waarop hij met een afgebroken twijg in zijn verbeten mond voordoet hoe de dolk tijdens de aanval moet worden vastgehouden. IMMUUN Zoals dergelijke houwdegens veelal overkomt: ze zijn voor het vijande lijk vuur kennelijk immuun. Leone gaat boven op de loopgraaf staan om zijn moed te bewijzen. Er gebeurt niets. Dan eist hij een vrijwilliger, hetzelfde te doen. Nauwelijks is de stakker op dezelfde plek naar boven geklommen of hij wordt onder het Oostenrijks vuur van de overkant dodelijk verwond. Leone is dan meteen „in". „Dat is de ware held", bt - De Italiaanse filmregisseé J Vittorio de Sica is binnenhol als acteur te zien in een rieuwi jv J Franse film „L'Odeur des Fait ves". De opnamen voor deze film worden gemaakt in het Qui tier St. Germain des Prés in Pa, rijs. Het v&rhaal gaat over 1 leven van een schandaal-jon nalist. Op de foto een close-uj van Vittorio de Sica tijdens dj' opnamen. roept hij tevreden uit, „dit is voorbeeld voor ons allen". En hJp-ji stopt de doodbloedende jongen 'n tiéi 1 J lirestukje in de machteloze hand. Eei film als „Uomini contro" maakt all plaatselijke monumenten voor de ge» vallenen tot een bittere grap. Toch vochten de Italianan als leeufa wen in deze zotte krijg. En Italië woi [r; er na de oorlog zyn nieuwe grens de Brennerpas mee. de plek waar Hit Ier en Mussolini elkaar eens zoude e ontmoeten. In deze vakantieweek opnieuw vele prolongaties en reprises in de Leidse bioscopen. Terug in de Sleu telstad is de spektakelproduktie "The Great Race" met sterren als Jack Lemmon, Tony Curtis en de charmante Nathalie Wood; een film die vooral bij de jeugd wel zal aanslaan. Het gaat in de film om twee uitvinders die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. El ke keer opnieuw proberen ze el- Er zit een haar in mijn soep TRIANON Het is al weer enige tijd geleden dat het toneel stuk "Er zit een Haar in mijn soep" in Nederland triomfen vier de. dankzij het zwierige, verrukke lijke spel van Trudy Labij en Ton van Duinhoven. Het van oorsprong Engelse stuk ("There is a girl in my soup") is later verfilmd met in de hoofdrollen Goldie Hawn en Peter Sellers. De film biedt nu eenmaal aanzienlijk meer moge lijkheden dan het toneel en dat is zeker in dit geval uitstekend uitge buit. De acteursprestaties zijn over- gens niet overal even sprankelend en voorbeeldig. Vooral Goldie Hawn geeft het zeer Jonge, maar reeds door alle wol geverfde meis je Marion in het begin maar brok kelig en weinig inventief gestalte. Later komt ze beter op dreef, vooral by de Franse wynproevery. Peter Sellers, als de wat op ja ren komende vrouwenjager en cu linaire tv-held, is evenmin op alle plaatsen imponerend. Maar met deze werkelijke ijzersterke come- die konden Sellers en Goldie Hawn eenvoudig geen brokken maken. "Er zit een Haar in mijn soep" steunt op een lichtvoetig gegeven. De vrouwenversierder Robert Dar- sons komt op een avond een Jong meisje tegen dat van een feestje is weggelopen. Hij troont haar mee naar zijn riant ingerichte flat en doet een poging haar op de beken de muziek-drankje-praatje manier in het imposante bed te krijgen. Maar Marion heeft al dat afge zaagde trucjeswerk door en brengt hem dat op krachtige wijze aan het verstand. Hij raakt door haar recht-voor-zijn-raap manier en haar gegiechel op kritieke momen ten danig van zijn stuk. reg hef kaar het snelheidsrecord afhandl| j. te maken. Tony Curtis is de uitvin de rin het wit. Een nogal opscheppej&s rig type dat het op moet i gen de man in het zwart Jack Lemmon: de gemenerik die bij i louche praktijken de hulp krijgt Peter Falk. Beiden bouwen ?mE uitzonderlijk snelle auto wordt deelgenomen aan eenjen rond de wereld die wordt ge- irei organiseerd door een krant. Nathalie Wood behoort ook tot de mededingers. Tijdens de reii gebeuren allerlei onverwachte z» belandt onder andere *Tc smeltende ijsrots. Wie ten slotte zegevierend over de eind streep gaat? Dat moet u zelf gaan zien. In het LUXOR-theater. Voor een humoristische film kunt u ook terecht in het STUDIO- theater. Daar draalt de vierde week "Samen uit, Samen thuis" met drie grote ko mieken Louis de Funes, Terry Thomas en Bowevil. Terry Tho mas is een van de Britten die boven Frankrijk worden gedropt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze komen in contact met de Fran se verzetsbeweging waarvan onder meer Louis de Funes deel uit maakt. De tocht naar bevrijd ge bied is aanleiding tot allerlei ko mische verwikkelingen. De groep mi- belandt onder meer in een Turki i bad, een concertzaal, een hotel j waar het wemelt van de Duitseri me en een nonnenklooster. Alles teza men kunt u er bijzonder veel ple zier aan beleven. Speciale jeugdfilms zijn er deze week ook weer voldoende. In de ochtenduren kan de Jeugd in Stu dio terecht voor een avonturenfilm met de bekende stripfiguren SJori en Sjimmie. Het gaat allemaal om een toverring. In CAMERA is film Junglebook de derde week in gegaan. Het is een alleraardigste tekenfilm vervaardigd door. de to' middels overleden stripkoning Walt Dinsey. Hoofdfiguren in de film, zijn talloze grappige dierfiguren. Bovendien worden de kleurig® beelden ondersteund door bijzonder passende muziek. In de middagvoorstellingen ver toont Rexdeze week de kleuren film "Onkruidzaaiers in Fabeltjes- land" een film die een hernieuwde kennismaking met de dieren uit de Fabeltjeskrant mogelijk maakt. 0 ziet ze in de film allemaal: Ed en Willem Bever, Juffrouw Ooievaar, Truus de Mier en nog vele ande ren. De Jeugdvoorstelling in Rex tl niet op zaterdag en zondagmiddag. REX "De maagden van seks- lekkerland" is een van die filmp jes vol erotische ongein waarvan er tien In een dozijn gaan. Het heet een dolle uitkleedpartij te zijn van meisjes die de liefde wil len leren kennen. Maar in feite is dit cinematografische mtsbakseltje een aaneenschakeling van flauwi teiten rond een aantal heetgeba kerde plattelandsdames die allang wet°n waar Abraham de mosterd haalt. De makers van deze Duitse filmklucht hebben het "Die Jung- frauen von Bumshausen" bepaald geen eer ingelegd. Jammer eigen lijk, want met een beetje meer vaart en een wat geraffineerder opzet zou het verhaal of liever de film misschien nog wel te pruimen zijn geweest. Het "verhaal" dan speelt zich af in het dorpje Bums hausen, waarover heen enkele ma len per Jaar een warme, droge val wind trekt. De niet meer zo piep jonge mannelijke ingezetenen van het dorp nu, verkeren in de heili ge overtuiging dat deze föhn een gunstige uitwerking heeft op hun potentie en derhalve ook op de vruchtbaarheid van de hele streek. Wat zij echter niet weten is daf hun groeiend kindertal het gevolg ls van de activiteiten van de plaat selijke smid. Deze blonde bink is voor de dames die zich door hun dikbuikige echtgenoten niet zo erg gemakkelijk meer laten bevredi gen een gewaardeerd lustobject. Hij heeft het als bed goochelaar dan ook erg druk, vooral wanneer bij het opsteken van de warme wind het leger van lang getrouwde mannen voor het opdoen van (her nieuwde) kracht en gezondheid aan zijn nachtelijke boswandeling be gint. Er komen rond dit naakte ge geven uiteraard nog al wat ver wikkelingen voor maar die hebben ook al weinig om het lijf. Een teleurstellende blote toe stand dus deze week in de Haar lemmerstraat-bioscoop. ■fr Gewichtheffen De Russische ge wichthef fer David Rigert heeft tij den de Spartakiade in Moskou zyn eigen wereldrecord trekken in het halfzwaargewicht met drie kilogram verbeterd en gebracht op 165 kilo gram. Hij raakte ook een wereldre cord kwijt: zyn landgenoot Vassili Kolotov bracht bij het stoten in de middengewichtklasse een gewicht van 205.5 kilogram omhoog, een halve ki logram meer dan het oude wereld record van Rigent. Marlon Brando en Renato Salvarini in Queimadc LIDO Met al zijn, bij tijd en wijlen onuitstaanbare Britse arro gantie slaagt Sir William Walker, de gladde politicus-avonturier, er niet in levend uit het web van de door hem gewezen intrige te ont snappen. Als hij op het punt staat het' terrein van het drama te ver laten wordt hij neergestoken. Dat is het slot van „Queimada", een film van Gillo Pontecoroy. ma ker van o.a. "The battle of Al giers" (1967), die weer eens duide lijk toont dat economische belan gen. ondanks achttien eeuwen wes terse "beschaving" nog altijd bo ven het welzijn van mensen gaan. ..Queimada", klein suikerrietver- bouwend eilandje in het Ca- rabische gebied, dat sinds 1600 wordt beheerst door de Portu gezen, een doorn in het oog van de Britse regering en de An tilles United Sugar Company. De sluwe Sir William Walker, vertolkt door Marlon Brandon, krijgt de missie hieraan een einde te ma ken. Een neger die zijn bagage wil dragen, José Dolores, wordt zijn belangrijkste pion in het spel om de suikerlicentie. Pontecorvo, weet aangrijpend gestalte te geven aan de dramatische ontwikkeling van José van schuchter kruier tot guer rilla-strijder José. die eerst aan de kant staat van de Britten zal hun later, volgens het principe wat Sir William hem heeft bijgebracht, het leven moeilijk maken tot de Britten genoodzaakt zijn het hele eiland plat te branden en José op te hangen. Bij dit slot is Pontecor vo weer op het uitgangspunt terug gekomen. Bij het begin was de be volking een beetje in beweging ge komen tegen het Portugese be wind omver te gooien, niet uit menslevendheid maar uit puur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 8