Frustraties? Daar heb ik
nooit vee! last van gehad
njyVarafaaor...
C/Hl Wögmmma]
Albert Mol (op zijn praatstoel):
Koninklijk bezoek
aan Indonesië
kost NOS zes ton
TV morgén]
DINSDAG 20 JULI 1971 LEIDSCH DAGBLAD
LAREN Als we binnenkomen
eelt Waldos de Los Rios. De mu-
ek past wonderwel bij de sfeer,
onder de hoge kap van de deel
ingt. In het uitzicht, dat de
ingeslagen halfronde staldeu-
n bieden, moet Albert Mol con-
irreren met veel groen, waarin
n door de rupsen aangevreten
astanje en grazende koeien do-
Ineren. Hij ligt op een tuinstoel
ét voetensteun, de pijpen van
ji gestreepte Levys-broek zijn
gerold. Alsof hij gaat pootje -
aaien. Verse broden en veel
eurige vruchten op een blanke
fel maken van dit deel van
n Larense boerderij bijna een
jaanse mercado. Alleen de zon
itbreekt op die dag.
Albert Mol. een van Neerlands er-
jide lachprikkels, is na drukke
landen en emoties nu weer naar
itig water gegleden. „De Jantjes"
jn Klein Uur U" van Koos Pos-
na en zijn aandeel in de „Wat
ji ik?" film kunnen in het plak-
;k, dat Albert Mol al lang niet
er bijhoudt.
ïa een wandeling door de ver-
ikken en de tuin (met vele uit
[rika meegebrachte kruiden) en
verrukkelijk hapje (Albert is
roemrucht cuisinier) gaat de
Iddag op aan praten.
De Jantjes?
Ja, dat was leuk. ik heb natuur -
wel het een en ander moeten
orslikken. Ik moest een oud man-
tje spelen, wat ik wel kan hoor.
zingen. Ik zing niet. ik
niet eens zingen, ik heb een
als een asketel. Dan zei ik te-
Beppie (Nooy)Dat doe ik
Drgen wel. Morgen komt niks. zei
Morgen komt niks. dat doen we
indaag. Al doen we het honderd-
lizend keer over. Kreeg ik od m'n
demieter van d'r. Ik moest met
ip zingen: „Je bent niet mooi. je
geen knappe vrouw". Ver-
oor
TOM OLINK
brikkelijk moeilijk, 's Maandags
lest ik op en 's woensdag moest
dat liedje voor het eerst op de
petitie zingen. Toen zag ik Bep
it d'r hand voor d'r gezicht een
tranen wegpinken. Ik dacht, ik
lijn het reuze goed te doen. Ze
ize ontroerd. Maar dat heeft
gewoon gedaan om me te helpen,
daan alsof ze moest huilen want
•dacht, als hij het nog een keer
:t overdoen haalt hij het nooit
r. Zo kan je ook regisseren,
ging elke avond mee. Het was
vrije produktie met haar eigen
nten. Van schmieren was geen
;ake. Het gekke was. dat je gelijk
van een schoolkind en de
nge meester kreeg. Je voelde
r aanwezigheid in de zaal. Een
:m potent wijf hoor. Ik wou
mee op toernee. nadat ik één
ld in de bus had gezeten. Toen
ze: Nou zit je niet lekker in de
dan.
Ik vond de Jantjes erg goed. om-
.wat goed was, was goed en
it slecht was was ook slecht. Een
eldige belevenis. Het was na-
urlijk het einde om met een oude
ippie Nooy te spelen. Ze is zo
ed naast Je op het toneel. Mijn
ootmoeder, mijn moeder en mijn
lesje, alles bij elkaar. Al m'n
mplexen kon ik op haar uitleven.
Geraldine Chaplin verblijft
ruime tijd in Israël voor op
men van haar nieuwe film
zou allemaal niet gebeurd
als hij zijn vader niet had
)iood". Tussen de filmopnamen
maakte de dochter van de
Voemde vader op een kameel
n tochtje over de Olijfberg in
Tuzalem.
achtenzeventig. Ongelooflijk.
De opnamen voor „Blonde Greet"?
Ik ben er één keer bij geweest. Ik
heb een klein rolletje als huwelijks
kandidaat. Maar het heeft weinig
zin erbij te blijven. Ik weet de bal
len niet af van camera's en toch
wil je je er mee bemoeien. Dat kan
niet. Ik kan over het resultaat geen
zinnig woord zeggen. Eind oktober
valt de klap. Nou dan gaat de
wereld nog niet om, als hij slecht
is. Ja. het duurt een week en dan
ben je er over heen. Is ie goed. dan
blijf ik een week in Amsterdam.
Dan ga ik op het Rembrandtplein
zitten of in Americain. alle uren
van de dag. De lauweren in ont
vangst nemen. Als ze vragen, wat
zijn uw volgende plannen, dan zal
ik antwoorden: Ik denk. dat nu
mijn derde boek wel verfilmd zal
worden. Wat zal dat vervelend
zijn voor Hermans. de schrijver
dan, hè.
Een nieuw boek?
Dat zit al drie jaar in de pen.
Over homofilie. Niet het masochisti
sche, niet de strakke billen of noem
maar op. Eigen ervaringen. Je be
grijpt natuurlijk wel dat als je in
het ballet zit, zeker in mijn jeugd,
dat het niet allemaal boksers waren
en dat het een en al gegier, gelach
en gegil was. Zo van de vrolijke
kant, zonder dat je elke dag op
stoep van dokter Trimbos of dokter
Cohen lag. Het was leuk om anders
te zyn en te gillen. Je aan te stel
len. Wat nu helemaal uit de tijd is.
Gelukkig maar. Ik las laatst een
stuk in de Haagse Post van iemand,
die in Tanger was geweest. Die
schreef ook in één regel, dat je
daar zo veel ouderwetse nichten ziet
lopen met opgemaakte gezichten
Het was net of ik een regel i
1900 las. Hoewel het natuurlijk wel
prettig is, als je zeventig bent en
dat je dan denkt dat je Sneeuwitje
bent. of Roodkapje. Dat is heel
wat prettiger dan een nare dok
ter.
OPGELADEN
Ik heb twaalf ambachten gehad
en dertien ongelukken, maar dat
wil niet zeggen, dat ik ongediscipli
neerd leef. Als ik ben opgeladen,
kan ik in anderhalve maand doen
wat een ander in een jaar tot stand
brengt.
Ik had twee andere boeken willen
schrijven. Een over mijn moeder,
maar hoe langer die dood was hoe
meer ik begon te merken, dat de
afstand toch nog te klein was. Als
je dan een boek gaat schrijven ga
je zo vreselijk zaniken over je
jeugd. Schrijvers, die altijd met
hun jeugd overhoop liggen vind ik
vervelend.
Zoals Wolkers?
Nou ik hou wel van Wolkers. Ik
hou niet van de bloemkool van
Wolkers, of hoe heet dat. Terug
naar Oegstgeest ja. Maar ik vind
veel van hem het einde. Ik vind
Van 't Reve ook het einde. Prachti
ge dingen, maar ik hou niet van
het eeuwige gezeur over. de pro
testante omgeving. en van eh.
m'n moeder was zo'n flinke vrouw
en m'n vader dronk en mijn moe
der sprong elke vijf minuten van
het dak om één van de tien kinde
ren uit de sloot te halen. Dat had
ik met mijn moeder ook kunnen
doen.
Toneel spelen?
Als ik word gevraagd en het be
valt me. Ik heb „Oh boys in the
Band" geweigerd. Dat vond ik te
duidelijk. Ik dacht, laat dat maar
door een acteur doen, die van zijn
santé niet af weet.
Wensen?
Je wilt natuurlijk altijd iets wat
je niet kunt. Hamlet spelen. To be
or not to be. Zijn of niet zijn, dat
is de vraag, nee, het is mijn vraag,
het zai hem een rotzorg zijn. Zoiets
weet je.
Ik zou morgen een schildersezel
willen kopen en opeens met een
chef d'oeuvre tevoorschijn willen
komen. Dat ik kon zeggen: kijk nou
eens. Of: nou heeft hij toevallig wat
klei gekregen en heeft ie zóóóó iets
moois gemaakt, dat gaat naar Sons-
beek.
Dat je als vijfentwintigjarige op
straat loopt en dat er een man in
eens doodstil blijft staan: „Hé
nou zijn we een half jaar bezig die
film voor te bereiden en daar loopt
En dat je in Time en Life staat,
een gouden medaille en een Oscar
krijgt. Zulke dingen denk je toch
wej eens?
Als ik zit. zoals nu en het zou
gaan regenen, dan kon ik in een
soort wensdromenland gaan zitten.
Met m'n ogendicht door het Dor
chester in Londen of Grillon in
Parijs lopen. Ik loop er wat rond,
gebruik wat en een wagen komt
voor rijden. alles.
Ouder worden?
Het heeft weinig er over door te
breien als je toch ouder wordt. Het
is moeilijk voor oudere mensen, die
deze tijd eindeloos vinden. Ik hou
van de Beatles, van de kleren, die
ze nu verkopen.
Ik kan me voorstellen, dat ik drie
dagen onder een boom of in de re
gen op een popfestival zit. Ik had
laatst een stel buitenlandse vrien
den van me hier. Feest. Nou dan
heb ik een lekkere clareyn on
dan zet ik Hair op en kan ik in
bitter geween uitbarsten. Toen ston
den ze allemaal om me heen: „Dar
ling. you're not so old, weet je wel.
Maar dan ben ik het wel. Zelfme
delijden, op dat moment, hoewel ik
ouder worden niet erg vind.
Vindt Mol het niet erg om op fees
ten te worden gevraagd?
Je wordt gevraagd, omdat je ar
tiest bent, of omdat je lolbroek
bent, of omdat je bij het toneel
bent. Een enkele keer vragen ze je
en zeggen. bekijk hem maar eens
goed, ik hoop dat jij nooit zo zult
worden. of zoiets.
Dat valt natuurlijk niet in de af
deling goede vrienden.
Ze vragen me soms met een be
paald doel, zo van: we zullen er
eens een artiest bij nemen. Dan
krijgen ze, wat ze hebben willen.
Dan kan ik zeer ordinaire vulgaire
taal gebruiken en me zeer slecht
Heeft de publieke opinie hem geen
frustaties opgeleverd?
ALBERT MOL
niet meer met Truus
gedragen. Ja, dat kan.
Ik heb eigenlijk nooit frustraties
gehad. Ja wel eens, toen ik zeven
tien was en al m'n tanden werden
getrokken. Toen heb ik het moeilijk
gehad. Twee jaar lang met mijn
handen voor de mond gepraat en
gelachen. Ik dorst niet zoenen. Al
leen zo met de tong naar buiten,
weet je wel. Dat heeft me wel.
ja, daar heb ik narigheid om ge
had.
En in het begin van mijn Jeugd
heb ik wel tijd verdaan, omdat ik
dacht dat ik zo lelijk was en dat ik
te mager was. Ik werd ook vaak
niet aangenomen, omdat ik te ma
ger was. Dan zeiden ze: nou me
neer u heeft een goede techniek,
maar als we Grieks ballet doen.
dan hebt u te magere benen en als
u in een zwart tricot moet, zien we
u niet.
Ja, god en dan natuurlijk de leef
tijd dat ik ontdekte, dat ik niet
meer graag met Truusje naar de
zolder wilde. M'n moeder praatte er
niet over en ik had ook geen oom
in de familie, die ook zó was, dus
ik moest het alleen klaren. daar
heb ik natuurlijk ook wel frustra
ties door gekregen.
Maar eh. paten we daar nou
alweer over.
HILVERSUM (ANP) Een 26
man sterke gecombineerde radio/
televisieploeg zal tussen 25 augus
tus en 5 september voor de repor
tages en begeleidende documen
taires zorgen over het staatsbe
zoek van koningin Juliana en
Prins Bernhard aan Indonesië.
Een acht man sterke televisie
ploeg, die een aantal documen
taires zal gaan samenstellen, is
inmiddel al naar Indonesië ver
trokken.
De kosten van de gehele operatie
bedragen zo'n zes ton. Dit bedrag
wordt naast de reiskosten voor
namelijk bepaald door de talrijke
technische voorzieningen, die de NOS
zowel ten aanzien van de radio als
de televisie in Indonesië moet tref
fen. De Indonesische televisie be
schikt slechts over één kleurencame-
ra. De NOS zal daarom zelf een
tweede camera moeten meenemen. De
camera wordt geïnstalleerd op een
vrachtwagen, waarop tevens een scha
kelcentrum en een aantal geluid- en
verbindingsapparaten worden geïn
stalleerd. Ook de NOS-radio zal in
geen enkel opzicht van de Indonesi
sche faciliteiten kunnen gebruik ma
ken. Men heeft daarom in Djakarta
een tijdelijke studio moeten inrichten
in hotel Indonesia.
De NOS-televisie zal twee recht
streekse reportages uitzenden, van de
aankomst van de koningin en de prins
op het vliegveld Kemajoran by Dja
karta op donderdag 26 augustus en
van de intocht in Bandoeng op zon
dag 29 augustus, resp. om 7.00 en
10.00 uur Nederlandse tyd. Deze re
portages worden in kleur uitgezon
den.
Het NOS-journaal verzorgt op Java
en Bali een aantal extra reportages
van tien minuten. De uitzendingen
van het journaal zullen dan ook
steeds tien minuten langer duren dan
normaal.
De ontwikkeling en montage van
de journaal-reportages zal geschieden
in het door Westduitse technici ge
leide opleidingscentrum van de Indo
nesische televisie.
De NOS-radio zal van de aankomst
op Kemajoran en de intocht in Ban
doeng, maar ook van het bezoek aan
verschillende plaatsen op Java en
Bali zoveel mogeiyk rechtstreekse re
portages verzorgen.
De NOS acht het aanstaande
staatsbezoek aan Indonesië voor beide
landen van historische betekenis, 'on
geacht de verscheidenheid, welke in
de beoordeling van die betekenis kan
bestaan', aldus chef d'équipe Carel
Enkelaar.
NEDERLAND I
6.45
(Kleur) Pip en Zip (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Daktari (KRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 (Kleur) Andy Williams Show (KRO)
9.11 (Kleur) Moeilijke tijden (Hard times). Documen
taire over de arme wijken van Londen, Liverpool
en Birmingham (KRO)
9.51 (Kleur) De rode kamer. TV-feuilleton naar ge
lijknamige roman van Strindberg (KRO)
10.35 (Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND O
6.45 (Kleur) Pip en Zip (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Première: programma over filmkfóken
en filmmaken (NOS)
7.30 (Kleur) Operatie minus 5 (Barrier Reef). TV-
serie (AVRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Berechting in Neurenberg (Judgement at Nurem
berg) Speelfilm (AVRO)
10.50 (Kleur) Journaal (NOS)
De documentaire over meester
spion Kim Philby, die zondag
avond werd uitgezonden was
volledig documentair gehouden,
zonder acteurs. De film die we
gisteravond zagen over de ex-
generaal Pjotr Grigorenko, was
helemaal een reconstructie
(met acteurs) aan de hand
van Grigorenko's eigen dag
boek, zijn gepubliceerde rede
b ij de dood van zijn vriend
Kosterin en andere feiten die
van hem bekend zijn. Alles
klopte uitstekend. Zelfs de re
constructie bij de scène bij het
gerechtshof waar Grigorenko
het letterlijk aan de stok kreeg
met een KGB-agent, klopte
heel aardig, vertelde prof. J
van 't Reve me, want die was
daarbij. Grigorenko stond toen
inderdaad vervaarlijk met zijn
stok te zwaaien en heeft toen
werkelijk die KGB-agent naar
het politiebureau meegevoerd
om proces-verbaal tegen hem
te laten opmaken.
Ook de studeerkamer van Gri
gorenko, waar huiszoeking werd
verricht, was precies een Rus
sische kamer, zei Van 't Reve.
Een ding klopte eigenlijk niet:
de acteur die Grigorenko
speelde, leek wel wat op de op
standige generaal, maar miste
toch diens vrolijkheid. Toege
geven, de omstandigheden wa
ren er niet naar, maar Van 't
Reve die hem twee keer ont
moette, heeft hem toch leren
kennen als een vrolijke, opge
wekte man, van wie overigens
wel een geweldige autoriteit
uitging.
Die lezers die Studio, de
KRO-gids lezen, kunnen daarin
deze week een drietal foto's
van Grigorenko vinden die Van
't Reve maakte vlak voor een
demonstratie by de Tsjechische
ambassade in Moskou, ter on
dersteuning van de politiek
van Dubcek. Bepaald geen ge
vaarloze onderneming dus,
maar Grigorenko komt van
rechts vrolijk aanlopen en
staat op een kleinere foto (in
burgerpak met al zijn onder
scheidingen erop gespeld) la
chend te praten met Jachimo-
vitsj, een anders bekende naam
van de Russische oppositie.
Nog even voor de Studiolezers:
op die grote foto ziet u links
met bril op en in een gestreept
truitje, de vorig jaar tot drie
jaar werkkamp veroordeeld'
schryver Almarik zitten en de
man die rechts bukt is Dreml-
Joega, die inmiddels verbannen
is naar Siberië. De vastbera
denheid van deze mensen wier
ondergronds verzet bovengronds
is en wier protesten onherroe-
Delijk tot gevangenschap
verkkamp of de z.g. „psychia
trische inrichting" leiden, is
srg indrukwekkend en kwam in
deze Engelse documentaire
goed naar voren, vond ik.
Jammer dat je uit
5o'n toch betrekkelijk korte
film slechts een deel van Gri-
?orenkos' opvattingen te weten
komt. Het „vastberaden"
deel, zal ik maar zeggen, ter
wijl uit z'n dagboek en voora
ook uit zijn rede bij de dood
van Kosterin („De mens is een
denkend wezen, geschapen om
met trots geheven hoofd op
aarde te wandelen"), toch ook
sen man tevoorschijn komt die
sen zeer zuivere en scherpzin
nige kijk op het leven heeft:
een heel „menselijke man" in
feite.
Van geheel andere aard was
„De kneep", een vrij recente
film uit 1965. Ik herinner me
nog goed dat we dat in die
;ijd een ondeugende film von
den (het toneelstuk is overi
gens van 1961, al tien jaar ge
leden dus) en nog altijd hac
de film de charme van het
spontane, maar „ondeugend" is
hij al lang niet meer. na wat
we sindsdien op toneel en op
film hebben mogen zien.
We mogen overigens niet kla
gen deze week over de „speel
films". Zaterdag „Het lot var
een spion" van anderhalf uur
gisteren „The knack" die i-
Cannes de Gouden Palm won
vanavond ,3erechting in Neu
renberg" van Stanley Kramer
woensdag een film uit 1937 met
Lilian Harvey, donderdag „Mis
sion impossible" van anderhall
uur, vrijdag „De gebroeders
Karamazow" van anderhall
Nee, we mogen waarlijk niet
klagen, als we tenminste van
lange speelfilms houden. En
wie doet dat niet?
Nico Scheepmaker
OENSDAG 21 JULI
Hllv. I. 402 m en FM-kanalen.
.00 NCRV. 8.00 TROS. 12.00 KRO
4.10 NCRV. 19.00 N.O.S.
.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
'.16 (S) moderne en klass. muz.
gr.) (7.25 Horen en zien. 7.30
9.10 Gymn. v. d hulsvr) 9.30 Voor
de kleuters 9.45 (S) Opnamen van
w""' **n mod. muz. 10.15 Voor de
11.00 Nws. 11.03 Aktua-Maga-
nws., nieuwtjes, reportages,
kommentaren en muz. 11.55 Meded.
S) Gevar. progr. (12.26 Meded.
land- en tuinbouw: 12.30 Nws.;
12.41 Act. 13.00-13.05 Raden maar
14.10 (S) Klass. planoconc. (gr.).
15.00 In 't zilver: progr. v. d. oudere
luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 (S) Meis-
pianobegel. 16.15 Radio-
jeskoor
strip voor de" kinderen. 16.30 Gevar.
Jeugdprogr. 17.30 Act. progr. met mu
zikale illustratie. (Tussen 17.40-17.50
IBM-Schaaktoernooi in Amsterdam:
17.50-18.00 Overheidsvoorlichting: Sa
menwerking met ontwikkelingslanden.
18.30-18.41 Nws.). 19.00 Openbaar
20.00 (S) Avondconcert (opname Hol
land Festival): A (20.00-21.10): Cla-
vecimbel en Viola da Gamba: Spaan-
Barok-componlsten; B (21.10-
21.45) Hedendaagse muz.; C (21.45-
Royal Palace, opera
Mensen, ontmoetingen, meningen.
23.55 Nws.
Hilv. II. 298 m. en FM-kanalen.
VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA.
17.02 NOS. 18.11 VARA.
Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Muzikale ochtendpost (gr.). (7.33-7.38
Van de voorpagina). 7.54 Deze dag.
10.15 Koning Klant;
band Magazine. 13.00 Nws. 13.11 Act.
13.25 Speelruimte,
Alicevoordracht
van nu: profiel in muziek; om 16.00
)Jws.; om 16.03 Speelrulmti
vragenvuuhr; om 16.25 Muziek door
de Jeugd. 17.02 Onder de
linde: oude liedjes. 17.20
solisten. 20.05 (S)
het top-i
Orkest rr
21.45 (S)
Orkest met zangsol.:
Stereo-Pop. 23.55 Nws.
FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogr.
10.00 Nws. 10.03 Radlojourn.
NL. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws. 15.03
Muziek Boetiek. 16.00 Nws 16.03-18.00
Lichte gram. muz. (17.00 Nws.;
Nederland I
VARA: 17 0017.65 (K) kinderpro
gramma. NOS: 18.45 (K) Pip en Zip.
NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 (K)
De Dubbeldekkertjes, TV-serie voor
de Jeugd. IKOR/CVK/RKK: 19.30
Kenmerk: de wekelijkse informatieru
briek over kerk en samenleving. NOS:
20.00 (K) Journ. 20.20 Uitzend. Stich
ting Socutera.NOS20.25 Fanny Els-
sier, speelfilm (Rijkskeuring 14 Jaar)
23.05—23.10 (K) Journ.
Nederland n
NOS: 18.45 (K) Pip en Zip. NOS:
18.55 (K) Journ. VARA: 19.05 (K) The
Whoopee Band: Jazzmuziek. 19.25 (K)
Netsllik Eskimo's, dokumentalre film.
21.15 (K) Twee op 2, showprogramma
de Franse televisie (Gouden