HET NIEUWE GEZICHT VAN E ARABISCHE VROUW %®mës 55S Op het gebied van partnerkeuze nog veel achterstand T( A T VEIDSCH DA GUL AD LO-45 H |lli! wereldstad op een zomeravond een dei- zee van voortjagende auto's met daartussen uurtorens hoge kantoorgebouwen met aan- en j sende neonreclames. Op de terrasjes besnorde en, die vanachter een kopje koffie, de voorbij elende elegante vrouwen bewonderen die ver- de etalages van exclusieve boetieks gaan be- helI0- Foto links boven: Een nieuwe mentaliteit heeft zich meester gemaakt van de Arabische vrouw van nü voornamelijk in de steden. Foto rechts: Arabisch meisje uit Beiroet: sportief en modern. Foto benedenIn de stad behoort de gelaatssluier tot de verleden tijd. hein l ty New York? Neen hoofdstad van Libanon ^Sprookjes van duizend en Dtojt al jarenlang gewoon zijn. De Arabische loto n zich in de grote steden van hun sluier ontdaan, lodebewuster, en beter ge meeste Europese vrou- eiroet. Kaïro, Amman en zal het moeilijk zijn om te vinden. Voor de vrouwen is een nieuw egonnen. Aan de universi- leren bijna evenveel meis im i igens. En vrouwen die in q Bfn-Oosten, als dokter, ad- brieksmanager, computer - eur, stewardess of archeo- )0, en worden door iedereen srd. i paanse zakenman, die n sjeik voor een party kreeg te horen. „Ik wil orwfu. als niet iedereen mij vragen hoeveel vrouwen ik spe|k zeg één zullen ze mij 'R als ik zeg twee zullen eemd vinden dat ik die genomen heb". P°° lische mannen zijn door in het buitenland anders 2 si^en en het huwelijk gaan er trouwen zelfs zo veel met Europese en Ameri- ouwen dat het in Syrië ova ficieel verboden werd. Blofelijk veel veranderd in ltg«fche wereld zonder in Europa eigenlijk iets In Kaïro kan je paartjes hand in hand zien lopen, geleden zouden ze daar In de gevangenis zijn ge. sters reisden in drie weken elf lan den af, spraken met meer den drie honderd vrouwen en maakten onge veer vijfduizend foto's. Ze kwamen tot de verrassende conclusie dat er in de betere milieus vrijwel geen verschil meer tussen het leven van de Arabische en de Westerse vrouw bestaat. In de afgelegen dorpjes staan de zaken er nog anders voor. Zo hebben zelfs de armste huisjes in Saoedië-Arabië een aparte in gang voor mannen en vrouwen. Terwijl de vrouwen in de kust- plaatsjes in de Libanon alleen in een lang gewaad in zee mogen ba den. En zelfs ontwikkelde mannen lukt het soms nog moeilijker om aan de nieuwe normen te wennen. Moeilijk wennen Zo zal een zakenman in Beiroet het zijn vrouw niet toestaan dat ze hem bijvoorbeeld op het station of het vliegveld een afscheidskus geeft. Mannen zullen een vrouw niet meer tegenhouden als ze per se wil gaan werken maar ze zijn wel verbaasd. De 34-jarige Selwa Hagazi, echtge note van een rechter en moeder stad geen verschil bkaans-Arabische oliecon- C. üco stuurde er vier beken- moI! kaanse journalistes op uit pl ^zoeken hoe ver 't nu in ifsti n-Oosten met de vrouwen- Ie staat. De verslaggeef- tje". van vier kinderen, die zeven uur per dag voor Radio Kaïro werkt en ook nog verschillende tv-program- ma's verzorgt kreeg van haar ver bijsterde vader te horen „Waarom werk Je nu nog. Je hebt toch alles wat je nodig hebt en als Je iets te kort komt zal ik het je wel geven". Een boer in Jordanië zei: „Het is eigenlijk een schande voor een man wanneer zijn vrouw buitenshuis gaat werken want iedereen zal den ken dat hij haar niet kan onder houden". Een Amerikaanse socioloog in Beiroet gelooft echter dat vooral de meer ontwikkelde Arabieren aan de werkende vrouw, als partner in Door Jos Hagers Ook in het leger staat de Arabische vrouw haar "manne- de maatschappij, zijn gaan wennen. Een Egyptische ingenieur wiens vrouw als psychiater in een zieken huis in Kaïro werkt kwam er rond voor uit dat hij voor het huwelijk vond dat een vrouw beter thuis kon blijven, maar dat hij nu tot de conclusie is gekomen dat een inte ressante werkkring heel goed voor een vrouw kan zijn. Een werkende vrouw waardeert volgens hem haar man meer en ze kan in haar vrije tijd beter met hem over allerlei dingen mee praten. De Libanese cineast Silvio Tabet bij wie zijn vrouw als studio-assistente werkt zei: „Ik zou er niet aan moe ten denken dat ik getrouwd zou zijn met een vrouw die de hele dag zou thuisblijven en alleen maar mijn geld zou opmaken". Beknot Afgezien van het recht om te stu deren en buitenshuis te werken is de vrijheid van de Arabische vrouw als het op trouwen aankomt nog niet zo groot. In de Libanon worden 80% van de huwelijken in de lagere be volkingsklasse door de familie gear rangeerd. Bij de middenstanders zoeken 35% van de ouders voor hun dochter een geschikte huwelijk spartner uit. En bij de „upper ten" doen slechts 10% van alle ouders hetzelfde. In de overige Arabische landen beslist ook in de betere milieus ruim de helft van alle ou ders met wie hun dochters uitein delijk zal trouwen. Volgens de Libanese psychiater, dr. Drooby, zijn desondanks de meeste gedwongen huwelijken achteraf toch wel een sukses. Maar een Egypti sche vrouw die. na een Jarenlang verblijf in het buitenland, gedwon gen werd om met een hoge rege ringsfunctionaris te trouwen denkt er anders over. „Ik vroeg mijn ou ders of het niet mogelijk was om eerst kennis met hem te maken, maar ze zeiden dat ik hem wel na onze verloving zou leren kennen. Voordat wij het huwelijkcsontract tekenden waren wij geen moment even samen alleen geweest. En na de bruiloft bleek al gauw dat wij op werkelijk ieder punt anders wa ren. De mensen zeiden dat wij na onze huwelijksreis wel van elkaar zouden gaan houden, maar het werd een nachtmerrie. Wij kregen twee kinderen maar wij waren alle bei erg ongelukkig zodat wij na tien Jaar maar besloten te scheiden". Afspraaktje moeilijk Voor een Arabisch meisje is het erg moeilijk om een afspraakje te ma ken. Wanneer ze drie keer uitgaat met de zelfde man verwacht ieder een van haar dat ze met hem zal gaan trouwen. Gaat de bruiloft niet door dan is haar reputatie zo ge schaad dat het moeilijk zal zijn om nog een andere levenspartner te vin den. In een eigen appartement wonen is er trouwens ook niet bij en seks voor het huwelijk is helemaal taboe Vrijwel geen enkel Arabisch meisje zal met haar verloofde naar bed gaan omdat ze bang is dat hij dan achteraf toch niet met haar zal trouwen. Toch is er wel een verandering merkbaar, de Arabische damesbla den doen alles om door zo veel mo gelijk voorlichting de bestaande vooroordelen uit de weg te ruimen. Zo hebben de artikelen in het Li banese blad Hasna enorm veel in vloed. De pil is vrij gemakkelijk ADVERTENTIE DAMESMODE in exclusief jonge stijl. BREESTRAATK)ea-ll2 LEIOEN verkrijgbaar en zelfs in het meer conservatieve Syrië en Jordanië waar ook voor vrouwen militaire dienstplicht isbeginnen zij meer rechten voor zich op te eisen. Eis zelf kiezen Het moderne Arabische meisje wil niet meer met een door haar ouders uitgezochte partner trouwen, maar wanneer ze 't in Beiroet, Kaïro. Am man en Damascus over de ge lijkheid van de vrouw hebben dan bedoelen zij daar iets anders dan in Europa mee. De even beroemde als beeldschone Libanese schilderes Mouna Bassili zei: „Wij willen geen waardevolle tradities afschaffen of de superioriteit van de man aan tasten. Wij willen alleen zelf een partner kunnen kiezen en hij zal in ieder geval hoofd van de familie kunnen blijven want dat is Juist hetgene wat ons vrouwelijk maakt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 15