Venetië met volledig verval bedreigd Muzikale Seizoen-opruiming Door water en vuile lucht Onvervangbare kunstschatten in gevaar Wonderlijk bewerkte werkelijkheid LITERAIRE KRONIEK VAN CLARA EGGINK LEIDSCH ftÜ DAGBLAD Het voortbestaan van Venetië staat al sinds jaren op het spel. De stad, waarvan de reeds voor de helft zwaar beschadigde kunstwerken slechts geëvenaard kan worden door die van Rome en Florence, wordt met volledig verval bedreigd. De overstromingsramp van 4 nov. 1966 heeft daar nog eens nadrukke lijk de aandacht op gevestigd, maar hierna heeft de achteruitgang van de Dogenstad zich doorgezet. Behal ve de stelselmatige verzakking van «traten en gebouwen hebben raffi naderijen en staalfabrieken lucht en water zozeer verpest, dat vele marmeren en bronzen kunstwerken hun laatste strijd gestreden hebben. Vooral het zeer giftige stikstofoxy- degas heeft de verpulvering van marmer en de metaalpest van de bronzen standbeelden op zijn gewe ten. Verzakking De overal in de wereld bestaande beweging van het aardoppervlak maakt, dat de eilanden, waarop Ve netië is gebouwd en die bij gewone vloed slechts weinige centimeters boven de zeespiegel uitrijzen, steeds verder wegzinken. Vaststaat, dat een eeuw geleden de verzakking ge middeld 1.4 mm per Jaar bedroeg en over honderd Jaar 155 mm jaar lijks zal bedragen. Dit houdt in, dat dan alle straten tot de eerste etage onder water zullen staan. In de laatste halve eeuw is Venetië 15 cm gezakt. Tussen 1867 en 1916 heeft het hoogwater zevenmaal de stad Een der meest bedreigde pun ten van Venetië is de Punta della Salute. Het is door het water sterk onderwoeld. overspoeld, tussen 1971 en 1966 veertig keer. Ook de gewijzigde economie van de stad is schuldig aan de gang van zaken. Oorspronkelijk was Venetië een handelscentrum. In de grote tijd van de „seranissima republica" (1000—1550) brachten Venetianen de kostbare oosterse waren, die Arabieren per karavaan uit India haalden, uit Klein-Azië en het Na bije Oosten naar Midden-Europa. Maar sedert meer dan dertig jaar is 't oude, historische Venetië gecon centreerd op het vasteland. Er zijn enorme fabriekscomplexen, die door middel van putten water aan de bodem onttrekken. Verder heeft men in de Povlakte en de Adriati- sche Zee op vrij geringe diepte aardgas gewonnen en de winning hiervan heeft er mede toe bijgedra gen, dat de grond langzaam weg zinkt. Onvoorstelbare schade Er zijn dus nog andere schadelijke factoren. De hoge vochtigheidsgraad van de lucht, gepaard aan een hoog zoutgehalte, tast de stenen aan, waarmee huizen, kerken en paleizen zijn gebouwd. De wind voert kwalij ke dariipen aan van de industrie wijken Mestre en Marghera, op acht kilometer van de oude stad ge legen, en dat mengsel van vocht, zout en chemische stoffen richt een onvoorstelbare schade aan. De talrijke prachtige gebouwen, die de trots van „de Koningin van de Nog nooit zoals in deze laatste jaren is het probleem van het behoud van de kunstwerken, de muurschilderingen en de beeldhouwwerken van Venetië in al zijn ernst duidelijk geworden. Het angstwekkende verval van de kunstschatten van de stad, door een ieder te controleren en te con stateren, is op kaarten en foto's weergegeven naar aanleiding van een on derzoek wat de UNESCO heeft ingesteld, en waaruit blijkt dat 50% van het cultureel eigendom van Venetië zwaar beschadigd is en dat per jaar de kunstwerken 3 tot 6% aan beeld, verliezen, afhankelijk van de materialen. Deze gegevens laten een dramatische situatie zien en voorspellen hi verlies van een aanzienlijk deel van de figuratieve cultuur van Venen niet binnen enkele tientallen jaren, maar binnen vijf of tien jaar. Het behoud van het esthetisch gezicht van Venetië, geestelijke erfenl voor de gehele mensheid, tot ons gekomen van één van de hoogste west§ lijke beschavingen, is wel een van de meest belangrijke problemen di| moeten worden opgelost. Adria" vormen, zijn van binnen en van buiten met de kostbaarste, veelkleurige soorten marmer be kleed. Overal kan men nu zien, hoe het marmer vergaat, wordt geredu ceerd tot wit poeder. Venetië maakt een zieke indruk. Nog erger zijn de bronzen monumenten er aan toe. Vooral de vier antieke Griekse paarden boven de hoofdingang van de St. Marcuskerk, die uit de vierde eeuw vóór Chr. dateren. Zij zijn aangetast door de bronspest, waar toe de luchtverontreiniging in hevi ge mate heeft bijgedragen, ook van de talloze motorbootjes, die de gon dels in de lagunen hebben verdron gen. Hulp geboden Hulp op grote schaal is hier drin gend geboden. Het is een gevecht tegen de tijd, de grootste vijand van Venetië. Internationale samen werking, die niet wordt afgeremd door burocratische hinderpalen, is een absolute noodzaak. Vooral de UNESCO is op het ogenblik actief; in kaartsystemen zijn 16.000 kunst werken, waarvan 35% in groot ge vaar verkeert, en 392 paleizen gere gistreerd en de professoren Poland (VS) en Mosterman (Nederland) zijn aan het werk gezet als specia listen in de techniek van het druk- herstel van de artesische putten door middel van het inbrengen van water onder druk. Reeds tien jaar lang is de vereni ging Italia Nostra bezig het we reldgeweten wakker te schudden, en de Europese Cultuurstichting, gepre sideerd door prins Bernhard, heeft al talrijke acties, zowel om geld bij- I In allerlei landen zijn comité's op- i bouwkundige onderzoekingen. In ons i De overstroomde kade een te brengen als om directe hulp gericht om daadwerkelijk bij te land is dat het comité „Behoud het beroemde San Marcople te verlenen, georganiseerd. dragen aan restauraties en water- Venetië". Venetië. Vandaag komen die platen aan de beurt, die om de een of andere reden wat lang in mijn platenkist zijn blijven liggen. Vandaar de titel. Musik in Versailles. Harmonia Mundi HM 30514 K, f 24.50. Op originele instrumenten spelen de gebroeders Kuijken samen met Gustav Leonhardt op deze plaat de 5e Suite voor gamba van Forqueray, en van Marais twee stukken, die zijn geïnspireerd op klokgelui en op de graftombe van een vooraan staand heer. Ter afwisseling speelt Gustav Leonhardt een prelude van d'Anglebert. Sigiswald en Wieland Kuijken zijn leden van het bekende Belgische Alarius-ensemble, en we ten evenals Leonhardt een grote ma te van authenticiteit in hun spel te leggen. Sigiswald speelt zowel viool als gamba, Wieland beperkt zich tot het laatste instrument en is vooral FULIO CORTAZAR. De mierenmoordenaar. Geïllustreerd door Peter Vos. Uitg.MeulenhoffAmster dam. Julio Cortazar is een Argen tijnse schrijver die over een on voorstelbare hoeveelheid fanta sie beschikt en daarmee een sprookjesachtige realiteit op bouwt die zeker uniek genoemd kan worden. Want het zijn Juist de raakpunten met de reële din gen die de prikkel tot verwon dering geven. Zelfs in vertaling blijkt zijn exact werkend taal gebruik en zijn geniale geestes- kronkelingen; iets dat tevens een compliment voor de verta ler is. De inventiviteit van Cor tazar grenst aan het ongeloof lijke en dit des temeer omdat hij zijn inventies bouwt op sim pele, zo gezegd reële, elemen. De kostelijke korte schetsen in de bundel „De Mierenmoorde naar" verzameld, zijn in vier groepen verdeeld. In het eerste deel treden de merkwaardige we zentjes op die cronopio's, fama's en esperanza's heten. Vervolgens komt er een „Handboekje voor Zelfstudie", een afdeling „Vreemdsoortige Bezigheden" en nog een groep die „Plastisch Materiaal" heet. Deze titels wijzen al in de richting waarin de wonderlijk heden te zoeken zijn. Om maar te beginnen met bovengenoem de wezentjes. Als ik het wel be grijp schijnt de wereld daarmee bevolkt te zijn en zijn de fama's de maatschappenjken en ver- standigen, want: „Als de fama's op reis gaan zijn hun gewoon ten als ze in de stad overnach ten als volgt: Een fama gaat naar het hotel en informeert voorzichtig naar de prijzen, de kwaliteit van de beddelakens en de kleur van de tapijten. De tweede gaat naar het politiebu reau en stelt een acte op waar- In de roerende en onroerende goederen van hun drieën worden opgesomd mitsgaders de inven taris hunner koffers, de derde fama gaat naar het ziekenhuis en copieert de lijsten van de dokters van de wacht en hun specialismen". Het zich ma- ze zich niet druk maken". Het lijkt me niet moeilijk de mensen in je omgeving bij een van die drie groepen onder tebrengen bij wijze van vermaak. Het „Handboekje voor Zelf studie" gaat gewoonlijk van een realistische volzin uit in de trant van „De taak dag in dag uit baksteen weken, de taak zich 'n uitweg te banen in de kleverige brij die zich trots de wereld Qoemt, iedere morgen weer op te tornen tegen het paralello- pipidum met zijn weerzinwek kende naam, met de hondse sa- terieel veilig stellen is dus blij- baar de eerste occupatie van al les wat fama is. De cronopio's daarentegen, „vinden de hotels geheel bezet, de treinen vertrokken, het re gent en de taxi's willen hen niet meenemen" enz. enz. Bovendien horen we over die cronopio's het volgende: „Wanneer cronopio's him geliefde liederen zingen, ra ken ze zo enthousiast dat ze zich vaak laten overrijden door vrachtauto's en fietsers, of ze vallen erbij uit het raam en ra ken kwijt wat ze in hun zak hadden, zelfs de tijdrekening". We horen het; de onmaatschap- pelijken, de zangertjes. De es- perana's schijnen niet veel van activiteit te moeten hebben. Zij „laten zich reizen door de din gen en de mensen en ze zijn als standbeelden waar men naar toe noet gaan om ze te zien omdat zijn tisfactie dat alles nog op plaats staat, dezelfde vrouw aaast Je, dezelfde schoenen, de selfde smaak van de tand pasta waarna zo'n schets dan pijlsnel overgaat in heer lijke absurditeiten zoals b.v. de treffende „Instructies tot be grip van drie beroemde schilde rijen", waarin je aan de hand van een Titiaan, een Raphael en een Holbein een kronkelige weg aaar het zelfinzicht opgedreven wordt. Bij de „Vreemdsoortige Be zigheden" treffen we een familie die zich bij voorkeur bezighoudt met schijnhandelingen die her- gens toe dienen, tot verontwaar diging van de buurt en tot ach terdocht van de politie. Deze laatste ziet echter wel dat het bouwsel van de familie, te we ten een galg en rad in hun bloedeigen tuin, alleen maar bij gebruik een „anticonstitutioneel karakter" kan krijgen en dat is niemand van de familie van plan. In de afdeling „Plastisch Ma teriaal" is duidelijk de werk wijze van des schrijvers fantasie zichtbaar. Daar vind Je de bazi ge secretaresse die haar baas in een ordelijk leven wil houden en er hem -o.a. van weerhoudt „het vers dat zo blij geboren werd" op zijn manier te voltooien. Het „Gedrag van de spiegels op het Paascheiland" is een geestig spel met de relativiteitstheorie en in de „Mogelijkheden tot Ab strahering" vertelt de schrijver welke resultaten hij bereikt met het in gedachten afzonderen van bepaalde onderdelen van en aan het menselijk lichaam zodat jen naveltje, knopen, horloges, de maag, een wonderlijk le ven op hun eigen houtje krij gen. Het werk van Cortazar is zon der twijfel het resultaat van iets waar heden nogal iets over te doen is n.l. de beustzijns- verruiming, die zich bij hem blijkbaar op natuurlijke wijze voltrekt. Een verruiming in de richting van het dwaze, het iro nische en het clowneske waarbij de begrippen zachtmoedigheid sn melancholie ingebouwd zijn Deze zachtmoedige ironische, tot absurditeit opgekwekte rea liteit moet wel internationaal sijn. Het bewijs hiervoor zou Je kunnen zien in het feit dat de- se Argentijnse schrijver zijn geestelijke broeder heeft gevon den in de Nederlandse tekenaar Peter Vos. Tekst en tekening lekken elkaar geheel en dat komt haast nooit voor. Bach: Chromatische Fantasie e.a. Telefunken SAWT 9571—B, f 24.50. Gustav Leonhardt spielt Bach. Harmonia Mundi 6835501, f 8.90. Twee platen waarop Gustav Leon hardt op klavecimbel werken van Bach ten gehore brengt. Leonhardt wordt wel de reïncarnatie van Bach genoemd; hoe dit ook zij, hij is in elk geval degene geweest, die de Bach-interpretatie nieuw leven heeft ingeblazen. Stijve, computer-achtige tempi hebben het veld moeten rui men voor stuwende ritmen die een indruk van improvisatie wekken. De Telefunkenplaat bevat de Chro matische Fantasie und Fuge, het Capriccio über die Abreise seines geliebten Bruders, Fantasie und Fu ge in a (BWV 904) en de Suite in e (Flir ein Lautenwerk, BWV 996) Op Harmonia Mundi staan het Italiaans Concert, drie preludia en i fugae uit het Wohltemperierte Cla vier II, vier stukken uit het Noten- büchlein für Anna Magdalena Bach, de Franse Suite in b en de 9e Con- trapunctus uit Die Kunst der Fuge. Van alles wat, maar het is dan ook een promotieplaat. De Contrapunc- tus is overigens voor mij het bewijs, dat de zwanenzang van Bach in geen geval voor klavecimbel is gedacht. Geluidskwaliteit: Telefunken uitste kend, Harmonia Mundi een over maat aan echo. Lalo: Symphonie Espagnole en Namouna. MMS SMS 2675, f 12.50. Eerstgenoemd werk is wel zo be kend, dat hier slechts de naam Christian Ferras als excellente so list voor deze plaat voldoende aan beveling is. Nog gelukkiger ben ik met de hier zelden gehoorde gedeel ten uit het ballet Namouna, dat La lo kort na de Spaanse symfonie schreef. Lalo heeft bij het schrijven wat tegenslag gehad: hij werd ge troffen door een tijdelijke verlam ming, waarna Gounod het werk af maakte; bij de prèmiere toonde het publiek zich bepaald niet geïnteres seerd. Het aandeel van het Opera orkest van Monte-Carlo onder René Klopfenstein is zonder meer goed, evenals de geluidskwaliteit. Mahler: Symfonie nr. 4 MMS SMS 2638, f 12.50 De componist zelf heeft deze sym fonie als een symfonische humores ke aangeduid, de muziekliefhebbers spreken liever van de „Romanti sche". Het Radio-Symfonie-orkest van Berlijn maakte onder dirigent Lorin Maazel een uitstekende opna me van dit werk, dat zowel uiterst verfijnde als lichtelijk vulgaire mo menten bevat. Meestal wordt een van beide elementen door een diri gent benadeeld, hier is echter spra ke van een uitgewogen interpreta tie, niet het minst door het aandeel van de Noord-Ierse sopraan Heather Harper. Geluidskwaliteit: zeer goed. Rimski-Korsakow: Sjeherazade. Melodia 562226, f 15. Deze symfonische suite is door Rimski aanvankelijk van een uitge breide programmatoelichting voor zien. Had hij geweten van deze op name van het USSR-Staatssymfo- nieporkest onder Jewgeni Swetla- now, dan zou hij deze toelichting vast niet hebben vervangen door en kele vage aanduidingen, want zelfs iets oosters is in diens interpretatie nauwelijks te proeven: de uitvoering is behalve slordig nogal bomj tisch en onevenwichtig. Gel kwawiteit: goed. SjostakowitsjSymfonie nr I Het Gouden Tijdperk RCA LS<| f21. De 6e Symfonie van SJostak( werd reeds een jaar na zijn ontl door Leopold Stokowski aal Amerikaanse publiek gepresenl Onlangs legde hij het werk m« Chicago Symphony-Orchestra plaat vast. Het langzame begii po wordt opgevoerd naar een to, in het laatste deel ondersi door één groot crescendo. De balletsuite Het Gouden Tijl is tien Jaar vóór deze symfonl 1929, ontstaan, en is bedoeld all bijtende kritiek op het kap its sche systeem. Merkwaardig, dal Amerikanen juist dit stuk zo spelen.Geluidskwaliteit: goed Lenteconcert. Argo 6835603, f 1 Dit is een van die platen, wal de zin mij ontgaat. The Acadet St. Martin-in-the-Fields speell hap en een snap van de Jaai) den -van Vivaldi, van Bachs 2e te, van Griegs Holbergsuite, i voorts, enzovoorts. Natuurlijk, is allemaal erg fraai gedaan, men drinkt toch ook geen whl cognac, gin, wodka en Jenever elkaar, al zijn deze dranken a derlijk erg lekker? R. G. HA ADVERTENTIE Ter kennismaking: het 4 weken voor de halve prijs Ik word abonnee per 26 juli 1971 en ontvang de krant reeds vanaf heden. Stuur mij 4 weken het Leidsch Dagblad voor half geld en noteer mij aansluitend als abonnee adres: plaats: Hokje zwart maken, bon lnvu"en In oper. envelop (zo^oer postzegel) sturen aan Leidsch Dagb'ad antwoordnummer 214, Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 10