'Russisch theaterleven
gebaseerd op techniek'
rfjy) vandaag
I ...en gisteren i
programma]
Schouwburgdirecteur Hans van Dam
TV morgen]
LETOSCH DAGBLAD
LEIDEN Met 2y2 uur vertraging vertrok dan eindelijk de
'oepolew van Aeroflot met aan boord een aantal schouwburg-
irecteuren en directieleden van theatergezelschappen, die een
tudiereis door de Sowjet-Unie zouden maken. De mogelijkheid
m hiermee mee te gaan had ik te danken aan het college van
en W. dat hiervoor de reis- en verblijfkosten voor zijn reke-
ing nam. Het doel van de reis was tweeledig, enerzijds een
ennismaking met de theatermogelijkheden in een land waar
rij eigenlijk weinig van weten en aan de andere kant door
liddel van een informeel contact op collegiaal niveau het be
preken van Nederlandse theaterproblematiek.
Reeds de eerste avond werden wij
jconfronteerd met handel drijvende
[oskovieten, een euvel dat zich ge
urende de gehele week voor zou
oen. Voor een buitenlander is het
iet mogelijk om ongestoord op
raat te lopen, telkens wordt men
angesproken door Russen die
uebels willen wisselen tegen 'n voor
voordelige koers, die om
auwgum vragen, die kledingstukken
illen kopen of die ikonen ter ver-
oop aanbieden.
Het zwart wisselen van roebels lijkt
jp het eerste gezicht voordelig maar
ilras blijkt dat het bijna onmogelijk
fe om ze uit te geven: nagenoeg alle
ktikelen die voor ons waardevol zijn
unnen uitsluitend met westers geld
torden gekocht, waarbij vaak een
ogere prijs betaald moet worden,
[an men voor hetzelfde artikel in
jfederland betaald.
's Avonds na half elf zijn slechts
iafé's open waar men uitsluitend,
Westers geld kan betalen.
iarbij kunnen zich monetaire pro
voordoen die op z'n minst
rrassend genoemd mogen worden,
kocht ik eens voor f4 een
ilaasje jus d'oranges en betaalde met
briefje van f 10. Het was een
tientje en het kostte heel wat
(verredingskracht om dit te laten
lepteren. Als wisselgeld kreeg ik
rug een gulden, een honderd yen-
uk, een Finse mark, een onduidelij-
geldstuk uit Korea of China en
aantal Canadese dollarcenten.
De eerste Moskouse nacht
^erd besteed aan een verhitte dis-
de vraag of het Neder-
>nds toneelbestel gediend is met een
tolvorming onder de acteurs, zulks
joruitlopend op een door de Vere-
n Schouwburgdirekteu-
op 7 juni J.l. in Hoorn georga/ni-
erd dispuut. Daar dit een onder -
men zonder conclusies te
rekken urenlang over kan spreken,
omdat de reis toch wel vermoei-
bleek het voor een aantal
scussianten niet mogelijk te zijn om
het ontbijt aan te zitten,
raardoor de door Intourist georgani-
irde rondrit door Moskou werd ge
bist. Daarentegen werd naar goed
Itussische gewoonte gezamenlijk ge-
Jouched en werd de discussie onder
liet genot van op straat gekochte
prikozensap en oliebollen met ge-
laktvulling voortgezet.
Middags werden wij ontvangen
de direktie van het Bolsjoithea-
er, die tevens het beheer voert over
e theateractiviteiten in het Congres
gebouw. Het Bolsjoitheater heeft
^100 plaatsen, er zijn ongeveer 900
irtiesten in dienst en ongeveer 3000
pensen aan administratief en tech-
sch personeel. Het gesprek handel-
voornamelijk over de verkoopme-
Leids schouwburgdirecteur Hans van
Dam is al weer enkele weken te
rug van zijn studiereis naar de
Sowjet-Unie. Hij heeft in Moskou
niet alleen het theaterleven maar
ook het leven van alledag zo nauw
keurig mogelijk geobserveerd. Zijn
indrukken zijn interessant genoeg
om hierbij af te drukken.
thoden; het bleek duidelijk, dat het
uitgangspunt voor een theaterdirec
tie in de USSR totaal anders is
dan die in Nederland: het is niet de
kunst de theaters vol te krijgen, het
is meer de kunst op taktische wijze
het publiek te weren. Vrijkaarten en
redukties worden niet verleend en ook
abonnementen kent men. althans in
Moskou, niet. De voorverkoop begint
een maand tevoren in de zalige we
tenschap dat elke voorstelling uitver
kocht zal zijn. De helft van de toe
gangsbewijzen wordt verkocht aan de
kassa, de overige helft bij verkoop
kantoren in de stad: zo wordt een
gedeelte van de plaatsen verdeeld on
der grote bedrijven en ook Intourist
ontvangt voor de toeristen een be
paald gedeelte van de toegangsbe
wijzen.
ZWARTE HANDEL
Later bleek ons a t voor de aanvang
van elke door ons bezochte voor
stelling voor de deuren van het thea
ter door door de diverse directies
in alle toonaarden ontkende zwarte
handel in toegangsbewijzen welig
tierde. De toegangsprijzen variëren
van 3 robel tot 70 kopeken, waarbij
men moet rekenen dat de officiële
koers van de roebel f4 is, maar
dat de koopkracht hiervan naar mijn
mening nog wel hoger ligt.
De voorstellingen beginnen over
het algemeen om 19 uur (in Lenin
grad om 19.30 uur) en in geen enkel
theater vindt men plaats aan wijzen
de suppoosten. In kleding verschilt
het publiek nagenoeg niet van het
Nederlandse.
's Avonds bezochten wij de opera
"Faust" die op het laatste moment
ingezet was voor "Sadko". Dit natu
ralistisch gebeuren had plaats in het
Congresgebouw (6.000 plaatsen) en
maakte voornamelijk indruk door de
inmense afmetingen van toneel en
auditorium. In de pauzes bleek het
mogelijk om binnen 20 minuten op
zeer efficiënte wijze het publiek zijn
consumpties te laten gebruiken, door
steeds aan één buffet één bepaald
artikel te doen uitgeven. In tegen
stelling tot Nederland wordt in de
pauze geen koffie gebruikt, maar
wel ijs, boterhammen met beleg en
een soort pannekoeken. De avond en
de nacht werd besteed aan een dis
cussie aangaande de publiekorganisa-
tie, waarbij we als conclusie konden
stellen dat een publieksbinding in
Nederland moet worden gebracht.
Een aantal leden van ons gezel
schap, waaronder ik, heeft kans ge
zien om aan toegangsbewijzen te ko
men voor een kindervoorstelling
door leerlingen van de balletacade
mie van het Bolsjoitheater op zon
dagmiddag. Voor mij persoonlijk was
deze voorstelling het hoogtepunt van
deze reis, het was ongelooflijk wat
kinderen van 7 tot 17 Jaar hier op
technisch gebied presteerden. Dit is
trouwens mijn hele indruk van het
theaterleven in Ruslandeen zeer
sterke en zeer hoog opgevoerde tech
niek, maar verder weinig diepgang
waartegen slechts een kindervoorstel
ling als deze onze weerstand kon op
heffen.
Het was een bewerking van "De
tovenaarsleerling" van Poesjkin op
muziek van Choelaki, hetgeen juist
door de eenvoudige opzet erg aan
sprak. Ook bij deze voorstelling
viel ons weer de kennis van het pu
bliek op: op exact de Juiste plaatsen
kwamen de open doekjes en de lach
jes: daarentegen, hetgeen wij ook
gezien hadden bij de voorstelling van
Faust, by het slotapplaus liopt ieder
een weg terwijl er toch bij elke
voorstelling technisch een enorme
prestatie geleverd werd. 's Avonds
was er een voorstelling in het oude
Russische circus waarbij wy ons af
vroegen hoe het mogelijk is dat een
dergelijk gevaarlijk gebouw nog in ex-
ploitatie is. Van de weeromstuit werd
de nacht gebruikt voor een discussie
aangaande de verhouding tussen
schouwburgexploitanten en overhe
den, waaronder brandweer en ge
meente.
's Middags hadden wij een gesprek
met de directie van het Malitheater,
het grootste toneeltheater van Mos-
koiu. Dit gesprek ging over de nieu
we stromingen in de toneelkunst.
Hierbij viel een starre houding op
zelfs ten aanzien van stromingen die
naar onze mening reeds verouderd
zijn. Althans bij het Malitheater is
de tijd na Stanislawski stil blijven
staan: de door Brecht ingevoerde
methoden worden slechts in kleine
theaters in praktijk gebracht.
's Avonds bezochten wij het toneel
stuk "Tolles Geld" van Ostrowski in
het Malitheater. Dit stuk hebben wij
wegens het bijzonder statische spel
en de onverstaanbaarheid al tien mi
nuten verlaten. Ijlings ben ik naar
het Gorki-park gegaan, maar daar
bleek ik slechts het laatste gedeel-
an een toneelvoorstelling te kun-
zien. Deze dag werd besloten,
met een nachtelijke discussie over
toneelvernieuwingen en de gevolgen
daarvan op de smaak en de belang
stelling van het publiek. De vol
gende ochtend besteedden wij aan
het bezichtigen van het Kremlin
het bezoeken van het Lenin-
mausoleum en 's middags vertrok
ken wij per lijndienst naar Lenin
grad.
LENINGRAD
Deze stad van 4 miljoen inwoners
is in 1703 aangelegd en is één groot
museum van verschillende bouwstij
len, schitterende paleizen, brede pros
pects, waarvan de bekende Newski-
prospect al 4% kilometer lang is.
Een aardige ervaring is dat het in
deze stad, die ligt op de breedte van
ADVERTENTIE
Zo'n geheugensteuntje is vandaag de dag heel Durex. En dat percentage stijgt nog steeds.
gewoon. Meer dan een half miljoen mensen Logisch. Want Durex geeft zekerheid en is niet
in Nederland kopen geregeld condooms. In de storend in het gebruik. En er zijn geen
winkel of uit de automaat. Even makkelijk bijverschijnselen, ook niet op langere termijn.
als een rol drop of een tube tandpasta. Dat is ook de reden dat veel huisartsen het
Ruim 70% van de verkochte condooms is gebruik van condooms adviseren,"n veilig gevoel.
THE BEST THERE IS.
Stockholm in de zomer, nauwelijks
donker wordt. Aan het prach
tige winterpaleis dat in 1917 in het
allereerste begin van de revolutie be
stormd is, is de Hermitage gebouwd,
een onvoorstelbaar groot museum,
dat bezocht wordt door ongeveer
15.000 mensen per dag. In dit mu
seum is o.a. een Hollandse
afdeling waar waarschijnlijk meer
Nederlandse schilderijen hangen van
grote meesters dan in Nederland. Er
zijn 400 zalen waarvan de grote on
geveer 1000 m2 meten. De totale ex
positielengte bedraagt 23 kilometer,
en naar een grapje van de gids zou
het 19 jaar moeten duren wil men
alles daar zien, uitgaande van
het feit dat men voor elk schilderij
ongeveer 1 minuut nodig heeft. Des
middags hadden wy een gesprek
met de directeur van het Kirow-
theater. Dit theater heeft 100 musici
in dienst en daarnaast nog ongeveer
900 mensen als artiesten i ballet en
opera)Bovendien nog ongev. 500man
tchnisch en administratief personeel.
Het theater, dat sterk doet denken
aan Bolsjoi in wat kleiner formaat,
is pas gerestaureerd nadat het in
1852 was heropend. Men brengt on
geveer 40 nieuwe stukken per jaar
uit, men speelt 6 dagen per week en
is 1 dag vrij, neemt 2 maanden zo
mervakantie en geeft één matinee
per week. Gastoptredens komen daar
vrijwel niet voor. uitsluitend in de
vakanties. 65 pet. van het repertoire
bestaat uit opera, de rest is ballet.
Men brengt vier premières per Jaar
uit, zodat de looptijd van de stuk
ken zeer lang is. indien men in ogen-
toire uit 40 stukken bestaat.
Evenals in Moskou was het moei
lijk van de direktie te weten te ko
men wat het tekort is dat. op het
theater wordt geleden. Werd het bij
Bolsjoi na zeer lang vragen door
e envan de mensen voorzichtig ge
steld op 2Vi roepbel per plaats per
voorstelling, in het Kirowtheater
werd ons verteld dat er geen verlies
werd geleden. Men incasseert per
Jaar ongeveer 1.250 000 robel, een
aangezien het een staatsbedrijf is.
vloeit dat bedrag toe aan de staat.
Van de staat wordt per première
150.000 robel gevoteerd. Later hoor
den wij nog dat de kosten en op
brengsten elkaar ongeveer in even
wicht houden, wanneer de 150.000,
roebel per première door de staat
wordt betaald. Dit zou betekenen dat
het totale tekort ongeveer 600.000
roebel per Jaar is. Gerekend tegen
de koers van f 4 zou dit neerkomen
op een bedrag van ongeveer f 2500000
per jaar. wat bepaald aan de zeer la
ge kant is. De restauratie van het
theater duurde van 1968 tot 1970 en
was vergelijkbaar met de ko
mende restauratie van de Leidse
Schouwburg, hoewel er in Leningrad
enkele balletstudiio's bijgebouwd zijn,
alsmede een repetitiepodium, dat pre
cies dezelfde afmetingen heeft als
het hoofdtoneel.
Ik had nog kans gezien om een
goedkope plaats te krijgen bij 'n
balletvoorstelling in het Kirowtehater.
Hier werd gedanst de „Fon
teinen van Bakshesch" door het twee
de gezelschap van Kirow omdat het
eerste op tournee in Japan was. Hoe
wel ook dit zeer klassiek van opzet
was maakte het op mij diepe indruk
wegens de enorme techniek die deze
dansers bezitten. Omdat het onze
laatste Russische nacht was werd
Hans van Dam
in het hotel een afcheidsfeest geor
ganiseerd dat tot vroeg in de och
tend duurde. En om zes uur werden
wij gewekt teneinde de terugreis te
aanvaarden, wederom met een Rus
sisch toestel.
CAO voor de
bloemkwekers
DEN HAAG (ANP» In de Socia
le Commissie Bloemkwekerijen van
het Landbouwschap, is overeenstem
ming bereikt over de cao 1971 72
voor de bloemkwekerijen. M.i.v. 1
september zullen de volgende lonen
en andere voorwaarden gelden:
Een gemiddelde arbeidstijd van
42\<i uur per week; verhoging van de
voor het tijdvak 1 Juni t/m 31 augus
tus geadviseerde lonen met 6.26 pro
cent. Terugbrenging van de leeftijds
grens van het volwassenloon van 23
tot 22 Jaar. Uitbreiding van het aan
tal vakantiedagen met een snipper
dag. Verhoging van de vakantietoe
slag van 6 tot 6.4 procent van het
jaarloon. Opneming van een indexe
ringsclausule, waardoor een reële in
komensverbetering van 2.75 procent
op Jaarbasis gewaarborgd blijft.
De Avro-tv zendt vanavond
een show uit rond de zangeres
Dionne Warwick. Als gasten tre
den in deze show op de compo
nist Burt Bacharach, de in Ame
rika zeer populaire zanger Glen
Campbell, de groep Creedence
Clearwater Revival en de komiek
George Kirbv.
NEDERLAND 1
Samenvatting Tour de France (NOS)
(Kleur) Pip en Zip (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Daktari (KRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Andy Williams Show (KRO)
(Kleur) Het droeve lied van mjjn gele huis.
Vietnamees volksliedje (Filmportret van Saigon
(KRO)
(Kleur) De rode kamer. Tv-feuilleton naar de
roman van Strindberg (KRO)
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
(Kleur) Pip en Zip (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
(Kleur) Première: programma over filmkyken en
filramaken (NOS)
(Kleur) Operatie minus 5 (Barrier Reef)
(AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
Peyton Place (AVRO)
(Kleur) Dionne Warwick met hart en ziel (Mu
zikale show) (AVRO)
AVRO's Televizier Magazine (AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
Hilversum heeft besloten dat
we een periode van griezelen
moeten ondergaan. Donderdag
vertoont de VPRO de eerste
van vier aangekochte griezel
films die door de BBC zijn ge
produceerd. Als „opstapje", om
ons vast een beetje te laten
wennen aan dit voor de televi-
visie nieuwe genre, zond de
VARA gisteren „De kat en de
kanarie" uit. Een film uit 1939
die eruit zag als een film uit
1938 flink gedateerd dus. Pau-
lette Goddard als het frisse en
vrolijke meisje waarvan je ze
ker wist dat haar niets zou kun
nen overkomen, en Bob Hope
als de Jeune premier, hoewel
hij natuurlij de enige echte
onvervalste griezel van de he
le rolbezetting was. Het was al
lemaal niet zo goed gedaan, bo
vendien moest Bob Hope voor
de lichte toets zorgen opdat we
niet helemaal reddeloos in de
lappenmand zouden vallen,
maar desondanks slaagde de
film erin mij meermalen kippe-
vel te bezorgen, wat geloof ik
niet zozeer voor de kwaliteit
van de film pleitte, alswel voor
mijn suggestibiliteit. Wat dat
worden moet als de BBC straks
op volle toeren door de
VPRO op ons wordt losgelaten,
waag ik nog niet te becijferen,
maar het lijkt me verstandig
deze film slechts in groot ge
zelschap te nuttigen.
De Mexicaanse revolutie kost
te een miljoen doden. Afgerond.
Mijn encyclopaedic zegt daar
over: „De jaren 1911—1920 wa
ren zeer woelig". Men kan de
ze revolutie wel enigszins ver
gelijken met die van Castro op
Cuba, waarbij de namen Castro,
Che Guevara veranderd moeten
worden in Pancho Villa en Za
pata, dankbare gelegenheidsge
vers aan filmregisseurs en boe-
kenschrijvers uit onze tijd. Ove
rigens voeg ik er haastig aan
toe, dat de vergelijking slechts
een aanduiding wil zijn, geen
treffende gelijkenis suggereert,
want de Mexicaanse boys uit
1910 gingen wel wat primitie
ver te werk dan Che en Fidel
in latere Jaren.
Als U Uw programmablad ge
lezen hebt weet u misschien dat
de Engelse regisseur Tony Es
sex. die ook die serie maakte
over de Eerste Wereldoorlog,
min of meer bij toeval op al de
ze autentieke filmopnamen
stuitte, toen hij op zoek was
naar materiaal waaruit een aar
dige documentaire rond Mexico
kon worden opgebouwd ter ere
van de Olympische Spelen. Zijn
documentaire werd daardoor
nog actueel ook, niet door de
spelen, maar door de genade
loze wijze waarop de Mexicaan
se regering vlak voor de spelen
met de demonstrerende studen
ten afrekende, wat 10-tallen do
den kostten. Dat was weer even
ouderwets, te vergelijken met
wat deze documentaire ons
toonde.
Dan was er ook nog een inter
view met de schrijver Robert
Ardrey over de gedragingen
van dieren in vergelijking met
de mens. Ardrey is blijkbaar
een veelzijdig man, want hij le
verde ook het scenario voor
"De drie musketiers", de film
uit 1948 die de TROS vorige
week donderdag vertoonde.
Nico Scheepmaker.
WOENSDAG 7 JULI 1971
HILV. I. 402 m en FM-kanalen.
7.00 NCRV. 8.00 TROS. 12.00 KRO.
14.10 NCRV. 19.00 N.O.S.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Klass. en semi-klass. muz.
18^)^.(7-25 Horen en zien: 7.30 Nws.;
schikt voor U: Opnamen
mod. kamermuz. 10.15 Voor de vrouw.
11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magazlne:
nws.. nieuwtjes, reportages, kommen-
taren en muz. 11.55 Meded. 12.00 (S)
Gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tulnb.; 12.30 Nws.; 12.41 Actualltel-
In 't zilver: progr. voor oudere luis
teraars. 16.00 Nws. 16.03 (S) Meisjes-
pianobegel. 16.15 Radiostrip
de kinderen. 16.30 Gevar. progr.
de Jeugd. 17.30 Actueel progr.
muzikale illustr. (17.50-18.00
ging ln Nederland: 18.30-18.41 Nws
19.00 Openbaar Kunstbezit. Morele
Herbewapening. 19.10 Het eigen ge
luld van Morele Herbewapening, le
zing. 19.20 Nabeschouwing Ronde van
Frankrijk 1971. 19.25 (S) S.N.I.F.:
Signalementen.
Inform,
de lichte
19.50 Progr. voor_ blinden en slecht-
views, voor- en nabeschouwingen,
dtskussie6 en overz. perskritieken.
Aansluitend: a) Nederlands Kamer
koor en solisten: klass. liederen; b)
Klavecimbel en viola da gamba: wer
ken uit de Spaanse Barok. 22.30 Nws.
22.39 (S) Mensen, ontmoetingen, me
ningen. 23.55 Nws.
HILV. II. 298 m en FM-kanalen.
7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA.
17.02 NOS. 18.11 VARA
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Muzikale ochtendpost (gr (7.33-7.38
Van de voorpagina). 7.54 Deze dag.
8.11 Actualiteiten. 8.22 (S)
9.00 Radioweekbl.,
9.00 Ons
9.35 Waterstanden;
10.15 Koning Klant: 10.30 De Week
bladen; 10.45 Voor de kleuters; 11.00
Nws. 11.03 Op de koffie: Inform, en
comment. 12.00 (S) Licht vocaal- en
instrumentaal ensemble met zangsol
12.25 (S) Brassband Magazine. 13.00
Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Speel
ruimte, met om: 10.25 Kennismaking
met de buurtbewoners: 14.00 Operet
tewereld: 14.35 Kinderkoor; 14
favorieten muziek: 15.40 Een grote
de Jeugd. 17.02 Onder
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali
teiten. 18.20 (S) Klink Klaar, zonder
19.30 Nws. 19.35 (S) Dansor-
20.05 (S) Melo-
-*"•uci .rvrtum,. ai.io
Promenade-Orkest. 21.40 (S) Muz.
India. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22 43
Acualitelten. 22.50 Radio Jazz Maga
zine. 23.15 (8) Stereo-Pop. 23.55 Nws.
HILV. III. 240 in. en FM-kanalen.
9.00 AVRO.
Arbeidsvitaminen: pop.
t.L.pl.progr. (11.00 Nws 12.00 Nws.
12.03 Zet 'm op: licht pl.progr. (13.00
Nws.; 13.03-13.06 Radiojournaal).
14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws.
15.03 Muz. Boetiek. 16.00 Nws. 16.03-
18 00 Lichte platen. (17.00 Nws.;
17.02-17.05 Radiojournaal).
DRAADOMROEP
Woensdag 7 Jul! van 18 - 20 uur
(Over de 4e lijn)
Tuxedo Junction (Feyne), Sing sing
sing (Prima). Christopher Columbus
(RazafSkandlnvalan shuffle (A6-
mussen). After you've gone (Crea
mer). Swe- Dane symphony (Neu
mann). Muskrat ramble (Orv). No
yet (Stanley), Dusty rag. Friend-
blues (Handy), f
,~«.ppen). What a
My girl Josephine
as ln a morning
Ma he's making
rad) Theme for a" dream (Gafson),
Man of mystery (Carr), F.B.I. (Gorn-
ley). I love you (Welch), 's Wonder
ful (Gershwin), Yes we have no ba
nanas (Silver). Lucille (Penntman).
Ebony eyes (Loudermllk). Dellcado
(Azavedos), Vay con Dlos (Russell).
Tu amor en mi amor (Fuentes), Por
tuguese washerwoman (Popp). I'm
beginning to see the light (James),
Tzena tzena tzena (Parish). Tenderlv
(Gross). On the sunny side of the
street (McHugh), Melody for Melonae
(McLean). I'll keep loving jfif
NOS: 18.25_Samenvattlng
dekkertjes, TV-serle voor de leugd.
IKOR/CVK/RKK19.30 Kenmerk: de
wekelijkse tnformatlerubr. over kerk
en samen 1. NOS: 20.00 (K) Journ.
NOS: 20.20 (K) Uit de wereld der ln-
sekten: sprinkhanen, fllmreportage.
20.35 (K) Summer Holiday, speelfilm
(Rijkskeuring: alle leeftijden). 22.10
(K) Uitzending Stichting Socutera.
NOS: 22.25 Studio Sport 22.5022.55
(K) Journ.
Nederland II—
NOS: 1845 (K) Pip en Zip NOS:
18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) Ed
dy Ready GO: muz. programm. voor
de Jeugd. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV
20.21 (K) Noorwegen land van wil
de romantiek, filmreportage 21.05 (K)
Spel zonder Grenzen ln het Sportpaleis
Ahoy te Rotterdam. 22.26 The Car
diff Canton Singers. NOS: 22.3522.40
K) Journ.