opfeest in Amsterdamse Bos p viel volledig in het water Carrol -Baby-Doll- Baker wilde Clin Chu niet kwijt ools Pantomime Theater: •idrukwekkende perfectie r$y)vandaaa... TVmorgen\ ...e/7 gisteren i NEDERLANDSE TOERISTEN MAKEN NOOD LANDING Voor filmopnamen in Nederland, maar SCHIPHOL IANP) Vier uur ang heeft Carrol Baker, die in 1956 als 22-jarig kindvrouwtje we reldberoemd werd door haa hoofdrol als Baby-Doll in de ge 'ijknamige film, gistermidda' nerveus op Schiphol rondgedren feldomdat ze haar driejarig schoothondje Chu Chu onde •een voorwaarde in het KLM dierenhotel wilde achterlaten. En dat scheen de enige oplossin Dm dat de inentingspapieren van d kleine Yorkshire-terrier niet gehe n orde waren. Niet in een baby-doll. maar eve verleidelijk in suede hot pants wp de hoogblonde Amerikaanse, nu 3 jaar oud. met 20 koffers en he hondje uit Rome op Schiphol aan gekomen. In de komende drie weke zal zij de rol van een tweeling spe len in de Italiaans-Spaanse co pre duktie Rloody Mary', waarvan ee groot deel in ons land zal worde 1 opgenomen. Het certificaat van Chu Chu wa echter pas drie dagen geleden vai een nieuw stempel voorzien en eer inenting tegen hondsdolheid moe voor toelating in ons land minsten 30 dagen oud zijn. Carrol bezwoer de douane, die toe zicht op deze papieren houdt, df het diertje elk half jaar wordt in geënt en dat zij in Rome alleen eei nieuw stempel op het permanent' certificaat was gaan halen, overbe zorgd als ze was, dat Chu Chu an ders misschien Nederland niet zo< binnen mogen. Dit verhaal moest telefonisch ir Rome worden bevestigd, maar da' was op zondagmiddag onbegonnei werk. Na overleg met de Veeartse nijkundige Dienst mocht Carrol, dol gelukkig, tenslotte haar lieveling mer van Schiphol vloog ze de aoua zoende hem op beide wangen Dp toch meenemen naar haar hotel in j nier. die haar dit goede nieuws kwam j enigszins ontstelde ambtenaar bloos- Zandvoort. Midden in de wachtka- I brengen, uitbundig om de hals en de tot achter zijn oren. DINSDAG 29 JUNI 1971. HILV. I. 402 m. en FM-kanalen. 7.00 NCRV. 12.00 KRO. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) klass. muz. (gr). (7.25 Horen en zien: 7.30 Nws. 7.32-7.50 actual.) 8.00 Nws. 8.11 IS) gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de huls vrouw (9.00-9.10 Gymn. voor de hulsvrouw). 9.40 Licht gram muz. 10 00 Bijbelse verkenningen. 10.15 (S) Operafragmenten van Wagner (gr.). 11.00 Nws, 11.03 (S) Operamuz. (gr.) 11 15 Voor de zieken, 11.55 Mededel. 12.00 (S) gevar. progr. (12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededel. t.b.v land en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Ach- tual. 13.00-13 06 Raden maar...) 14.00 (8) muzikaal middagmagazine (16.00-16.32 Nws,) Overheidsvoorlich ting: 17.00 Nws. uit de Ned. Antillen Spreker; mr H. L Braam. 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hal! Jeugdprogr 18.30 Nws, 18.41 Actual. 19.00 Nabe schouwing Ronde van Frankrijk 1971 en reportage Wimbledon 1971. 19.10 (S) Lichte muz. (opn.) 20 00 (S) Concert: klass. en seml- klass. or kestwerken (gr.) 21.30 (S) Pianoreci tal: klass. muz. (gr.). 21.55 De Scha duw. hoorspel. 22.55 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Toeristisch mag 23.15 (8) Lich te muz. 23.55 Nws HILV. II. 298 m. en F>l-kanalen. 7.00 AVRO. 9.00 NOS. 10.00 AVRO. 13.30 NOS. 15.10 AVRO. 22.55 NOS. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (8) Dag met een plaatje: lichte gramm muz. 8.00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8.20 (S) Dag met een plaatje- vervolg. (8.30-8 33 De groenteman). 8.50 Mor genwijding 9 00 Uitgebreide reporta ge 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit. (gr) (11.00-11.02 Nws.). 11.80 Rondom 12: progr. voor de vrouw (11.55 Beursber Overheids voorlichting- 12.30 Uitzending voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht: we kelijks radio verkeersmag. 13.00 Nws. 13.11 Radlojourn. 13.30 Toespraak t.g.v. de verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard door Dr L. J. M Beel. 13 35 Spiegel van België: muz. en nws van onze zuiderburen 1405 Jazz uit het historisch archief 14.30 (S) Promenade-orkest en solist: amus muz. 15.00 Van Ta-Ta tot to tale taal: een rubriek over het leven in de taal: 15.10 Muziekmlddag waar- In om: 15.10 (8) Nieuwe gramm.pla- ten met toelichting. 16.00 Nws.; 16.03 (S) Oude gewijde muz.; 16.25 Ker korgelconcert; 16.50 (S) Harmonie-or kest; 17.07 (S) Kinderkoor. 17.30 (8) Kon. Mil. Kapel. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn, 18.25 (S) Lichte orkestmuz. met zangsollste. 18.55 Accordeon Vereniging Tempo uit Vlnkeveen. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 gevar. progr. met veel muz. 22.30 Nws. 22.40 Mededel. 22.45 Radlojourn. 22.55 (S) Holland Festival 1971Praemlum Erasmus 1971 t.g.v. uitreiking Erasmusprijs aan Olivier Messlaen. Radio Kameror kest en solisten: moderne muz. Aansl gesprek met de componist. 23.55 Nws. 9.00 Gelukwens t.g.v. de verjaardag Z.K.H.Prlns Bernhard. Aansl Wilhelmus. 9 03 Plaatjes voor de pep 10.00 Nws. 10.08 Ekspres, platenprogr. 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolij ke gevar visite. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 en 15.00 Nws.) 15 30-18 00 Mix. gevar. platenprogr. (16.00 en 17.00 Nws) NEDERLAND I NOS: 18.25 Tour de France. 18.45 (K) Pip en Zip. NOS: 18.55 (K) Journaal. KRO: 19 05 (K) Daktarl, TV-fllm voor de jeugd NOS: 20.00 (K) Journaal. KRO: 20.21 (K) Andy Williams Show. 21.11 KROWielerronde op de Utrecht se wielerbaan De Oalgewaard. 22 11 (K) De Rode kamer. TV—feuilleton, NOS: 22.56—23.02 (K) Journaal. NEDERLAND II NOS: 18.45 (K) Pip en Zip. NOS: 18 5 (K) Journaal. NOS: 19.05 Den Haag Vandaag. 19.10 Vrij—Uit: informatief programma. AVRO: 19.30 (K) Opera tie Minus 5 (Barrier Reef). TV-serle. NOS: 20.00 (K) Journaal. AVRO: 20.21 Peyton Place. TV—feuilleton. 21.10 K Bernhard: de Prins der Nederlanden: fl Import ret, 22.30 (K) AVRO's Televi- zler Magazine. NOS: 23.2026.25 (K) Journaal. 8.00 8.21 8.45 9.15 9.45 10.40 Tour de Franc* (NOS) (Kleur) Pip en Zip (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De Flaxton Boys. Tv-serie voor de jeugd (NCRV) De amateurs. Tv-film uit de serie True van CBS (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) Hier en nu (NCRV) (Kleur) Popgroep Ekseption (NCRV) (Kleur) Lady on the Rocks. Speelfilm uit de serie De regels van het spel (NCRV) Ander nieuws (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Pip en Zip (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Holland Festival Magazine (NOS) (Kleur) Coronation Street (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Met de muziek mee: muzikaal amuse mentsprogramma (VARA) Watermerk. Documentaire over de toeatand van ons recreatiewater (VARA) (Kleur) De bankschroef (La Morsa). Gefilmd tv- spel van Luigi Pirandello (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) De televisie beleeft een periode van partnerruil: we nemen af scheid van oude bekenden en begroeten nieuwe gasten. Dit weekeind afscheid van Gre- Brouwenstijn, van Tim en de leeuw (die ik niet zal missen), van „Wat Je zegt dat ben Je zelf" (wat altijd een aardig programma was) en van >rDe Vrijbuiters" een dubieus jeugdprogrammaDaarnaast een begroeting van Pip en Zip, de Tour de France en „wie van de drie?" (terug van heel lang weggeweest)allemaal pro gramma's waarmee we de ko mende tijd moeten zien te le ren leven, waarbij onze eerste vrees altijd is iwant de mens is een gewenningsdier) dat de rups niet in een vlinder, maar de vlinder in een rups veran derd zal blijken te zijn. Zowel zaterdag als zondag werd er druk geconcerteerd. Het concert gewijd aan de met de Erasmusprijs bekroonde Oli vier Messiaen werd voorafge gaan door een interview met de componist, die zei dat de voornaamste voorwaarde voor een componist vrijheid is, con structieve vrijheid. Die uit spraak liep aardig parallel met het gesprek dat Godfried Bo- mans aan het eind van de zondagavond had met prof. dr. H. M. Kuitert, hoogleraar in de theologie aan de Vrije Univer siteit, een vertegenwoordiger van de zogeheten gereformeer de zwarte kousengemeenschap, maar dan eentje die niet aan de beschrijving beantwoordt. Prof. Kuitert (we kennen hem nog van een forum van vroe ger) zag het als zijn taak „het geloof zo stekelig mogelijk te begeleiden" om te voorkomen dat het een gewoontegeloof wordt. Hy noemde de geloofs- - taal een belijdenistaal en geen natuurwetenschappelijke uitleg- taal en hij was het niet eens met de gedachte dat geloven betekent: trouw blijven aan wat je hebt overgeleverd gekre gen, zonder zelf het initiatief te nemen. Er moet niet naar een moraal gezocht worden die de mensen er onder houdt, maar een moraal waarin de mensen zichzelf kunnen ont plooien. „Waar geen zegvrijheid is (een Zeeuwse uitdrukking), verspeel Je de essentie van het evangelie", meende hij. Een en ander hield in dat hij veel knevelarij zag in de sexuele moraal van vroeger, dat hij alcohol eerder gevaar lijk vond dan drugs en daarom het laatste niet goed begreep, en dat het gereformeerde ge loof een grote groep geschon den mensen had voortgebracht, zowel zijn inziens als naar het inzicht van Godfried Bomans. Het synodaal gezag zou hij er kennen voor wat het waard was, en wat het leven na de dood betreft geloofde hij dat Je „als Je dood gaat) terug gaat naar waar Je vandaan bent ge komen. Zonder daarbij te den ken aan letterlijke opstandin gen uit de graven. Wat dat be treft verschilde zijn inzicht misschien toch iets met die van Olivier Messiaen. wiens opstanding van de doden tege lijkertijd op de andere zender werd uitgevoerd. Hun beider eis van vrijheid voor de mens kwam echter overeen. Het ge sprek tussen Bomans en kui tert leverde nog enkele aardige citaten op („wetenschap is het kerkhof van de godsdienst", „oecumene is het verlangen om water te doen in de wijn van een ander" en „snik maar. want van hier tot God, snikt niemand om ons lot", het laat ste van Vroman). Bomans' eindconclusie dat hun gedachtenwisseling het verte kende beeld van de gerefor meerde veranderd had, kan misschien wel juist zijn omdat televisie een machtig medium is, maar zou ook dan weer een vertekend beeld geven van de gereformeerde gemeenschap, want Kuitert is weliswaar ge reformeerd. maar niet de gere formeerde gemeenschap. Als we bij het woord gereformeerd, aan Kuitert denken, maar dan met zwarte kousen aan, zitten we, denk ik, net goed NICO SCHEEPMAKER ïRDAM (ANP) Regen en doende elektriciteit zijn er de an geweest dat het gratis incert zaterdagmiddag en id in het Amsterdamse Bos geslaagd is. tort na het begin van het ^cls uchtfeest de regen met bak- lit de hemel viel en een kwart iet. aantal bezoekers weer ver bleek een generator, die de malen 100 watt installaties de popgroepen moest voeden aanwezig te zijn. Na drie uur ig wachten op muziek van C mofoonplaten kon het publiek ren naar de groep „Humble Pink Floyd besloot het pro- na. De groepen „Pearls for s" en „CCC Inc." vertrokken richterzake, omdat het pro- Tna met hen te ver zou uitlo- .(jian het begin van het popge- i hadden zich ca 40.000 jon- op het terrein verzameld, s het optreden van Pink het hoogtepunt van de show, n er nog 10.000 mensen op doorweekte gras. De prijzen hallerlei versnaperingen lagen d ioog, als men er al ni slaagde kraam waar ze werden ver ia te bereiken. Voor de toilet- ictond men een half uur in de va de regen maakte alles en ;ge ien kletsnat. rdiwas de lucht in dit gedeelte at iet Amsterdamse Bos vervuld Tikkelende dampen van exoti- gewassen, veroorzaakt door e sticks die in rook opgingen, zichten van de popliefhebbers or den er echter weinig van op. ns een Amstelveens politie- ionaris was het popfeest puur evallen. Er vielen geen gewon- ;n er werden geen arrestaties iht. De vérkeerschaos die een was van de grote toeloop 'iok erg mee cities in Leidse Schouwburg Een ovationeel ap- viel zaterdagavond in de i Schouwburg de leden van ols Pantomime Theater ten 'erecht, want wat de groep inryk Tomaszewski aan be- 'stechniek, gebaseerd op ianstaal als de groepspan- j liet zien was van een ekkende perfectie, osteuropese choreograaf mag vrij gemakkelijk aanspreek - lanier vorm hebben gegeven ideeën, alle mogelijkheden, lichamelijke expressie te bie ift worden door zijn groep in el Rouba en Ewa Czekalska vr0uween van de hoog- en uit het repertoire van )ols Pantomime Theater. volmaakte harmonie uitgebuit. Hec gezelschap bestaat overigens voor een groot deel uit atletisch gebouwde dansers, die bij uitstek geschikt lij ken om de schoonheidsidealen van hun meester te dienen. De doorgaans schitterend aangeklede mimeballet- ten van Tomaszewski. waarvan de meeste een verhalend karakter heb ben. zijn een aaneenschakeling van fraai gestileerde bewegingen, getoon zet op dramatische theatereffecten Een voorbeeld daarvan is het Gilga mesj-spektakel, waarnaar tijdens de in het kader van het Holland Festi val gegeven Leidse voorstelling de meeste aandacht uitging. De mime- spelers. die tezamen eerder een mo derne balletgroep vormen dan 'n pan tomimetheater, weten in Tomaszews- ki's vrije bewerking van een klassiek Sumerisch heldendicht over het le ven en de dood, de liefde en de haat met al hun plasticiteit een prachtige (hier en daar wat erotisch getinte) droomsfeer op te roepen, maar de hele lyriek van het verhaal wordt dan plotseling aan het wan kelen gebracht door de duidelijkheid, de realiteit van de bewegingen en alle theatrale toestanden daarom heen. Teveel misschien is de symbo liek hier verankerd in de realiteit. Maar hoe dan ook. er blyft in dit op Augustyn Bloch's oorstrelende muziek voldoende aan bewegings kunst te genieten over. Van een fas cinerende abstractie daarentegen is het ballet "Labyrint'- dat een 'geo- metrise compositie van de ruimte' wil zyn en door een twaalftal dan sers met sterk gedifferentieerde be wegingen extatisch wordt gebracht. Tomaszewski heeft 'Labyrint' en kele jaren geleden ingestudeerd bij ons eigen Nationale Ballet, maar uit gevoerd door een zo gespecialiseerde groep als het Pools Pan torn ine Thea ter kreeg dit programma-onderdeel nog een extra dimensie. Een ander hoogtepunt van de .oorstelling in Leiden, met name in stilistisch opzicht, was de uitvoering, die de opmerkelijk getalenteerde J mime-danser Pawel Rouba en de zeer expressieve Ewa Czekalska aan I de korte balletpantomime 'De Vrouw' gaven. Wat dit tweetal in dit op I jazzy muziek van Jerzy Pakulski aan j uitdrukkingskracht ten toon weet te j spreiden is zo gesublimeerd dat het zich hier niet verder laat beschrij ven. Als voorstukje was ook 'De droom' bedoeld, welk ballet echter door zijn ponkleding met de daarbij behoren de griezeleffecten meer tot een v it merrie werd. Alles bij elkaar genomen was hel. I een adembenemende voorstelling 1 die gelukkig een zeer groot en over het algemeen ook een jong publiek trok. Pieter C. Rosier BELGRADO Een Joegoslavisch chartervliegtuig met 112 naar Ne derland terugkerende toeristen heeft zaterdag op het vliegveld Brnik, bjj Ljoebljana, een noodlanding maakt. Het toestel, een DC-9, kreeg een lekke band toen het uit Ohrid. een plaats in het zuiden van het land, vertrok. De piloot wist de DC-9 toch in de lucht te krijgen en vloog toen naar Brnik, waar een goed verlopen nood landing werd gemaakt. Passagiers en bemanning, die on gedeerd bleven, vertrokken enige tijd 1 later met hetzelfde toestel naar Am sterdam, nadat monteursde kapotte band hadden vervangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11