Gil Evans Sketches of Spain IILCt big band naar Nederland ...e/7 gisteren [/MMptvgramma Rumoer bij Nat. Ballet Grandioos bewegingsspel met (te)veel dramatiek C(jy) van List en treden Alphen a. d. Sliaffv in TV morgen] VRIJDAG 29 JUNI 1971 LEIDSCH DAGBLAD VOOR TITEE JAZZ CONCERTEN li! Tussen de belangrijkheid en de [aam van pianist-componist-(en cooral) arrangeur Gil Evans gaapt een betreurenswaardige doof. Weinig geïnteresseerden be strijden zijn positie als de belang rijkste arrangeur, die de Verenig de Staten in de afgelopen vijftig jaar heeft opgeleverd. Wie eniger mate contact onderhoudt met hedendaagse muziek zal de naam Gil Evans onmiddellijk in ver- \jand brengen met een hoogte punt uit de fonografische jazz geschiedenis: Sketches of Spain" van Miles Davis met een orkest under leiding van Evans. Ondanks deze en enkele lagere pieken in zijn carrière heeft hij 'nooit de erkenning gekregen, die hij ver dient. De laatste Jaren druppelden spaarzame berichten binnen; daaruit kon worden gedestilleerd, dat de grote man zo goed als zon- erk zat. De Band heeft enkele keren geprobeerd contact met hem krijgen, Robbie Robertson en wilden Evans strikken volgende plaat. Evans gaf niet thuis. De meest recente plaat zijn hand is „Gil Evans" op Ampex A 10 102, die in Nederland slechts via particuliere wegen was te krijgen. Het is daarom eigenlijk niet minder dan sensationeel, dat Gil Evans twee concerten gaat verzorgen in Nederland, als onderdelen van Europese toernee, die wordt georganiseerd door de Stichting Jazz in Nederland. Zaterdagavond om kwart over acht begint een optreden van Gil Evans met big band in de Rotterdamse Doelen, een dag later volgt Sittard. Het Rotterdamse concert valt bin- het kader van het Holland Festival. De meeste namen van de big band bekend; componist-arrangeur ms zal piano en electrische pia- spelen, in de trompetsectie zit in geval Johnny Coles. James Knepper vervangt trombonist Jim- Cleveland, Howard Johnson, Billy Harper en Trevor C. Koehler bemannen de saxen (plus fluiten en verschillende soorten koper), dan staan er maar liefst twee Moog synthesizers vermeld, die zullen worden bediend door Don Preston (uit de Mothers of Invention) en Philips Davis. Bruce Johnson speelt gitaar en fenderbas, Susan Evans diverse percussie-instrumenten en Bruce Ditmas de drums. Een for matie, die alleen al door de keuze van de instrumenten, sterk opvalt. GELUIDEN Gil Evans werd als Ian Ernest Gil more Green in het Canadese To ronto geboren. Op 13 mei 1912. De naam Evans ontleende hij aan zijn stiefvader. Evans groeide later op in Stockton (Callfornië) en werd tot Amerikaan genaturaliseerd. Het merkwaardige is, dat hij nooit echt muziek-onderwijs heeft genoten. „Ik heb geluisterd naar alle geluiden in deze wereld, naar alle soorten mu ziek, die er bestaan". Zijn interesse in jazzmuziek werd opgewekt door de trompettisten Louis Armstrong en Red Nichols. In 1933 leidde Gil Evans zijn eerste orkest, dat duurde vijf volle jaren, totdat Skinnay Ennis het van hem overnam. Na 1939 combineerde Evans een aantal activiteiten; hij was muzikaal-directeur van de Bob Hope Radio Show en begeleidde de Hongaarse muzikant Raphaël, waar door hij een zeer sterke belangstel ling kreeg voor allerlei soorten volksmuziek. Zijn naam kreeg beduidend meer klank, toen hij van '41 tot '43 ar rangeur en componist van de Clau de Thornhill band werd. Drie jaar nam het leger hem daarna uit de roulatie, maar in '46 keerde hij te rug naar zijn werkgever. Vooral in de tweede Thornhill-periode baarde Evans opzien met zeer bijzondere orkestraties. Hij gebruikte instru menten, die al jaren 'niet meer in het modebeeld „pasten". MILES DAVIS Snel daarna zou zijn ster pijlsnel rijzen; hij kwam in aanraking met Miles Davis en zijn nonet. Met Evans maakt mensen als Mulligan, Lewis, Davis en Carisi de arrange menten. Zijn „bewerkingen" van Bobplicity (Cleo Henry) en Moon Dreams (Chummy MacGregor) wer den geshcxedenis. In het begin van de jaren vijftig speelde Evans bij enkele combinaties piano (Mulligan, Cohn, Duvivier, Wasserman en als duo- partner bij Nicky Stabulas, de slag werker). Ondanks incidentele suc- plaat" arrangeur (de is-groep van Teddy Charles, Hal McKusick) zakte Gil Evans daarna langzaam weg in het duis- ster, dat driekwart van de jazz-mu- sici omringde. De ommekeer kwam met de her nieuwde kennismaking met Miles Davis, in '57. Bovendien kreeg hij eindelijk de kans als bandleader en pianist zijn voortreffelijke kwalitei ten op de plaat te laten vastleggen. Van een serie albums maakte Miles „Ahead" ('57) „Porgy and Bess" ('58) en onovertroffen „Sketches of Spain" ('59) furore over de hele wereld. Het waren jaren, dat ieder een wist wie Gil Evans was. Hij maakte later onder andere met gitarist Kenny Burrell en zangeres Astrid Gilberto zeer fraaie platen. TRAGEDIE „Het is jammer dat je geen copy right op een bepaalde sound kunt krijgen" heeft hij eens gezegd en dat is inderdaad zijn tragedie. On beschermd door auteursrecht of aanverwante zaken verdwenen zijn kostelijk orkestraties en arrange menten „in het niets". Terwijl mo derne en klassieke componisten, musici en collega-arrangeurs uit de hele wereld het meester-palet van Evans probeerden te determineren en zijn naam tenminste in kleine Pools Pantomime Theater - morgen in Leiclen Het is moeilijk uit te maken (vaar in de reeks toneel-mime- ballet het Pools Pantomime The ater uit Wroclow nu precies staat. Op grond van het programma, dat het gezelschap gisteravond in de Eindhovense Stadsschouwburg danste het eerste van een zes tal voorstellingen in het Holland Festival zou men kunnen zeg gen tussen mime en ballet in maar fors naar de mime toe. ge Hun befaamde voorstelling van 'tcpos Gilgamesj" is wat je een pantomi- ne-opcra zou kunnen noemen: een verhaal, uitgebeeld in dansmime en onvervalste mime. Bovendien geeft het begrip „opera" ook wel zo onge- de sfeer, waarin het geheel zich afspeelt: wat overtrokken, wa' pathetisch, met felle dramatische accenten, zoals vooral de Italiaanse opera die vaak te zien geeft. Maar misschien moet je ook hier op die punten niet al te nauw kij- en zoals bij die opera van de zang vooral genieten van de technische perfectie en van het plastische uitbeeldingsvermogen. Die iljn boeiend en imponerend, en zij •echtvaardigen de reputatie van de ;roep en het grote publiek, dat door le voorstellingen wordt aangetrok ken. Op het programma gisteravond „Gilgamesj" (dat overal te zien zal zijn i en „De Mantel", een lever de rideau, een voorstukje in kleine be setting. Op een Japans thema van bloedende harstochten wordt heel eigenlijk net een beetje te 'mooi gedanst, maar eignlijk net een beetje te mooi, te gestyleerd "een Japans zwaardgevecht bijvoor beeld: je gaat je afvragen of 't toch misschien niet 'n sluwe pesiflage Is, nee het is ernst. Die twijfel heeft men niet bij „Gil gamesj". ook gechoreografeerd door Henryk Tomaszewski: dat is hoogst ernstig bedoeld als een vrije bewer king van het Sumerische helden dicht over het leven en de dood, de liefde en de haat, in de relatie tus- de held Gilgamesj en de herder Enkidu. Er zitten interessante kan aan die voorstelling. De bewe- GIL EVANS kring een haast magische klank be zat, bleef hij voor velen slechts de man van Sketches en niets meer. Afscheidsconcert Gré Brouwenstijn ook op televisie De KRO-TV brengt zaterdag een bijna twee uur durend concert op het scherm, dat vanavond wordt ge geven door het Concertgebouworkest onder Bernard Haitink. Tijdens dit concert (Nieuwe Rai-Amsterdam) neemt de sopraan Gré Brouwenstijn afscheid van het concertpodium. Het programma omvat een aantal opera-aria's uit Lohengrin (Wag ner), „La Tosca" (Puccini), „La Forza del destino" (Verdi) en „Aida" (Verdi). Gré Brouwenstijn heeft praktisch een kwart eeuw haar stempel ge drukt op het Nederlandse muziekle ven. De loopbaan van de nu 56-ja- rige Gré Brouwenstijn als operazan geres begon in 1947, toen de Neder landse Opera werd opgericht. Haar muzikale opleiding ontving ze van Boris Pelsky. Hoewel Gré Brouwenstijn door een internationale carrière veel in het buitenland optrad, heeft zij, zich al tijd daadwerkelijk met de strijd om de Nederlandse Opera bezig gehou den. Schrijftafel voor anderhalf miljoen LONDEN Een Lodewijk XVI schrijfbureau, dat eens heeft toebe hoord aan Catharina de Grote van Rusland, heeft gisteren op een vei ling bij Christie in Londen anderhalf miljoen gulden opgebracht. Het meu belstuk was laatstelijk eigendom van de Amerikaanse miljonaire Anna Thomson Dodge, wier echtgenote fortuin maakte met de fabricage van auto's. Koper van het bureau was de uit Beiroet afkomstige particuliere verzamelaar H. Sadet. Van de Dodges kwamen meer dan 130 stuks meubilair, kunstvoorwerpen en tapijten onder de hamer. De to tale opbrengst was ruim zes miljoen gulden. Vandaag kwamen de schil derijen aan de beurt. NEDERLAND I 6.45 (Kleur) Tim en de leeuw (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Koorzang. Geestelijke liederen (EVANG. OM ROEP) 7.30 Nader bekeken: Geloof en wetenschap (EVANG OMROEP) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.20 (Kleur) Zomaar een zomeravond. Gevarieerd programma (VARA) 9.45 (Kleur) Mc Cloud: Onze man In Parijs. TV-serie (VARA) (Kleur) Achter het nieuws (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) 10.35 11.00 NEDERLAND II op ALPHEN AAN DEN RIJN Het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Hol land heeft dit seizoen genoeg koor begeleidingen gespeeld en schoolcon- certen gegeven de voornaamste taak van dit 35 man sterke, jongste provinciale orkest in Nederland. Hel gaat de vermoeienissen van het zwa re seizoen 1970/71 afreageren met een totaal anders getint programma. Een programma vol tegenstel lingen met de populaire zangsolisten Liesbeth List en Ramses Shaffy. Liesbeth en Ramses, een combina tie die het enkele jaren geleden in het beroemde programma „Shaffy- Chantant" zo voortreffelijk deed Van vele kanten werd gevraagd om weer eens gezamenlijk op te treden vanwege de zo populair geworden duetten als bijvoorbeeld „Pastora le". Het Gewestelijk Orkest brengt hen weer bij elkaar, op dinsdag 29 juni in de Goede Herderkerk van Al phen aan den Rijn. DELFT (ANPt De Oude Kunst en Antiekbeurs die thans in het Ste delijk Museum het Prinsenhof in Delft wordt gehouden zal voortaan niet meer in de zomer maar in het najaar plaatsvinden. De organiseren de vereniging van handelaren in oude kunst in Nederland heeft dit besluit genomen omdat in de eerste plaats de belangrijkste internationale veilingen steeds later in het najaar worden gehouden en in de tweede plaats door het vervroegen van de zomervakanties. Volgend jaar zal de beurs dan ook worden gehouden van 21 september tot en met 11 oktober. Ik heb me gisteren het meest vermaakt met de drie kwartier, die Ed van der Elsken (Pata- ti-patata) aan zichzelf wijdde, daarbij in hoge mate terzijde gestaan door zijn vrouw Gerda, want die moest de filmer en fotograag filmen. Van der Ei sen «ik ken hem, heb zelf eens samen met hem een reportage gemaakt, ik ben dus partijdig) legt bij het vastleggen van mensen, dieren en dingen, maar vooral mensen, een zeer grote kalmte aan de dag, die je ook nog in zijn manier van spreken terugvindt, waarbij het hem om het even is of hij een geboorte fotografeert, een poli tieagent of een koning. Van der Elsken is de man die een „warm, aardig, lyrisch boek met hele fyne warme zinnelij ke dingen" wil maken over „de aardige kanten van de mens", waarbij hij overigens zijn scep sis niet aan de kapstok hangt, of hij nu een reportage maakt in Cuba of Spanje, in Moskou of Tanzania. Dit filmportret was geheel ge maakt in nebenbei-sfeer, waar in hij ook fotografeert en nood de tot voortdurend gegrinnik, al verlaat het grijnslachen je wel even als je in close up een vrouw in barensweeën mee maakt. zoals in het begin, want dan voel Je Je lijfelijk betrokken bij een hoogst essen tiële gebeurtenis, die Je het ge voel geeft dat je een voyeur bent bij iets, dat overigens door iedereen gezien mag wor den De VPRO had verder een afle vering van „Onaantastbaar" met Robert Stack, die ook meewerkt aan die legerpropa- gandafilms in Amerika en een bezienswaardig programma over de filmregisseur Arthur Penn Berichten uit de sa menleving" leverde ons weer het gebruikelijke kijkgat op kleine gebeurtenissen, de afzet ting van de Bergense wethou der omdat hij onder valse voorwendselen de oorlog in Vietnam is begonnen <of iets dergelijks) en de vreugde op het hoofdkwartier van die jongens. ging van het koor bij voorbeeld is iets, waarvan Erik Vos gedroomd moet hebben toen hij „Bacchanten 71" ensceneerde. Maar hier wordt duidelijk dat Je zoiets alleen kunt realiseren op basis van een perfecte mime- of danstechniek van de koorleden. Dan ontstaat een „mas sale" beweging die inderdaad de ruimte volledig vult. Niettemin laat de voorstelling het gemoed onbevredigd. Dat komt wel licht door het feit, dat de droom sfeer, die wordt beoogd, wordt opge bouwd met heel realistische bewe gingen. Als Gilgamesj naar de on derwereld afdaalt komt er een soort rioolrooster aan te pas; de dood haalt de doden onder grafstenen vandaan; als Gilgamesj gebaad wordt in ezelinnemelk komt er in derdaad een witte vloeistof aan te pas, en hij wordt nog afgedroogd ook. Die elementen ankeren de symboliek en de visioenen wel gron dig in de realiteit te grondig. Een scène uit het Gilgamesj - epos door het Pools Pantomime Theater. Die twijfel aan de absolute goede smaak van Tomaszewski wordt ver sterkt door de muziek van Augustyn Bloch voor instrumentaal ensemble, jongenskoor en vrouwen-oktet, die teveel goedkope fraseringen, oorstre- lende harmonisaties en Penderecki- achtige effecten heeft om helemaal serieus te worden genomen. Afgezien van deze overwegingen is de voorstelling van het Poolse ge zelschap een bezoek zeker waard: de lichaa^nsbeheersing is imponerend, de kostuums zijn soms oogverblin dend mooi, en de technische bege leiding door licht en geluid uiterst verzorgd. Men kan in onze con treien de voorstelling zien op zater dag 26 juni in Leiden in de Leidse Schouwburg en op zondag 27 Juni in de Koninklijke Schouwburg. Jaap Joppe - I W v mÈ. V \i 6.45 (Kleur) Tim en de leeuw (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Ter visie: parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) 7.30 (Kleur) Zo moeder, zo dochter (NCRV) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 Doek Green, TV-serie. BBC-produktie (NCRV) 9.05 (Kleur) Lang leve de romantiek: operamuziek (NCRV) 9.50 Hier en nu (NCRV) 10.15 Friese btfbelliederen (NCRV) 10.25 (Kleur) Barenbolm over Beethoven: Informatief muzikaal programma (NCRV) 10.50 (Kleur) Journaal (NOS) die de subsidie niet aan Luns hoeven terug te geven. Dt VPRO stelt zich dan altijd wat terzijde op, als de Jongen die op partijtjes moeilijk contact kan maken maar vanuit zijn hoekje o zo slim uit zijn oogjes zit rond te kijken. De onderti tels pasten er dit keer goed bij De TROS was gisteren ook in een creatieve bui. al vraag ik me wel af of Gerard Trebert die PSV naar het Verre Oosten volgde, het bij de getoonde beelden zal laten of deze lange reis buiten het voetballen om heeft meegepikt. Ik kan me niet voorstellen dat hij zich beperkt heeft tot die shots van wijdbeens rondkuierende PSV'ers in Medan en dat soort steden, een interviewtje ovei het aantal plaatsen in het sta dion en het wonderlijke feil dat die alle 40.000 bijna ver kocht zijn en de beelden van de wedstryden Ik neem aan dat als je daar toch bent er nog wel iets pittigers te maken valt ook, vooral als Je meereist in de wolk van goodwill, die het eerste Nederlandse voetbal team dat Indonesië bezocht om zich heen had hangen. Opmerkelijk in „Wereld op wielen" was de test van Rolls Royce van 108.000 gulden. Fred van der Vlugt vond het oen goede auto, weinig zijwindge- voelig en zo. maar het had hem wel verrast dat het por- tierslot had geweigerd en ook de richtingaanwijzers waren uitgevallen. Bij onderzoek bleek dat een onderdeeltje daarvan de mededeling „Made in Ja pan" bevatte. Niet minder opmerkelijk was ook „Astrologie op de korrel" Weliswaar bleek de voorspelling dat Cruijff naar het buiten land zou gaan, niet uit te ko men, maar presentator Noord man zei toch. dat ze er op astrologische gronden bij ble ven dat Johan naar het bui tenland zal vertrekken. Mis schien om met AJax voor de Europa-cup tegen een buiten landse club te spelen Nico Scheepmaker rRv. vo.s. Liesbeth List Boe-roepers geschorst De directie van het Nationale Ballet heeft twee dansers, die „boe" riepen toen zaterdagavond in de Amsterdamse Stadsschouw burg Benjamy Harkarvy het ap plaus in ontvangst nam voor zijn ballet „Contrasten", gestraft met een week schorsing en het inhou den van hun salaris gedurende die tijd. In een spoedvergadering heeft het gezelschap zich tegen het opleggen van deze straf ge keerd, al wilde niet iedereen zich achter de boe-roepers scharen. Twee eerste solisten van het ballet. Benjamin Feliksdal en Michael Tietz zijn door de maatregel getrof fen: twee van een aanzienlijk gro tere groep dansers, die demonstreer den tegen de scheidende artistieke leider van het gezelschap. Niet tegen de dansers, onderstreept Benjamin Feliksdal: zij hebben zich maximaal ingezet voor een taak. waarvoor zij geen geestdrift konden opbrengen. „Wij voelen ons als groep in de steek gelaten. Harkarvy gaat na een Ijaar, waarin hij ook naar zijn eigen 'gevoel onbevredigend heeft gewerkt, weg als artistiek leider en laat ons met de brokken zitten. Toen hij kwam hadden we twee ongelukkige Jaren van neergang achter de rug, we hoopten dat er iets bijzonders zou gebeuren. In plaats daarvan werd Simon An- dré door Harkarvy gedwongen ont slag te nemen, en zijn vrouw Maria Koppers gaat uiteraard met hem mee: een affaire die nog dateert, uit de periode van het Nederlands Bal let. Veel dansers hebben dit Jaar geen kansen rekregen en hebben langs de kant i?zeten: er zijn maar kleine balletten ingestudeerd", aldus Benjamin Feliksdal. „Het komt erop neer, dat er de laatste Jaren niets is gebeurd: het Nationale Ballet is artistiek dood". 7.32-7.50 14.00 KRO. 16.30 NOS 1730 K 29P- Nws. 7.11 Het levende v. 7.16 (S) Klass. muz. (gr) (7 25 ren en zien; 7.30 Nws.; 7.3f Act.). 8.00 Nws. 811 Liederen ,feger, das Hells 830 Nws- 8-32 (S) Voor de hulsvr. 9.00 Theologische etherleergang 9.35 Gymn. v. d. hutsvr. 9.45 (S) Tijd vrij voor mu ziek in vrije tijd: A. Koorzang. B Harmonte-c Klass. 10.15 Inspraak (S) progr. 11.00 Nws. 11.03 Is krijgen?, lezing, hoogte/.onprogr God ook 11.15 Solarium: ledereen. 11.55 Meded. 12.00* Ru- zending. 12.10 brlek Gram. heldsvoorl 12.16 Franco Huls. Infor matle voor het bedrijfsleven. comm. 13.00 Verz. pl.progr talren 14.00 P M een weekblad met veel plaatjes. (16.00-16.02 Nws 1630 mr progr. over amateuristische Politieke Partijen: 18.19 Uitz VVD. 18.30 Nws. 18 41 An 19.00 Na beschouwing Tour de France. 19.05 2000 Verz.pl.progr. 20 50 Intern Lich te Muziek Festival 1971: BBC Concert Orchestra en solist. 22 00 <S) Happv Days. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nws. 22 40 (S) Toernegoal muzikaal sportprogr. 23.55 Nws. Hllv. II. 298 m en FM-kanalen. PRO. 8.00 VARA. 11.30 VOS. 2230 VARA. 1615 VARA 2000 7 11 Ochtendgyrr konink te rijk electronlca. 16.15 (S) De progr. 18.45 Klanksierkunst: bewerkln- gazlne met reportages. Interviews, voor- en nabeschouwingen, discussies en perscritieken. Om 20.15: Residen tie-orkest met Rotterdams Conservato riumkoor en solisten: Der SUbersee opera vau Kurt Weill. 2.30 Nws 22 40 Meded. 22.45 Driester: act. progr. Nws5 Llcht ,m'ztekprogr. 23.55 Hllv. IJ. 240 m en I'M-kanalen. 9.00 NOS. 10.00 KRO. 13.00 VARA. 9.00 Nws. 9 03 De Vincent van Enge len Show. 10.00 Nws. 10.02 Djlnn ge- yar muz.progr. <11.00 en 12 00 Nws TP^Lr^WSi'd nn '°%f PoP<Pen )cas'Nwe Platenprogr. Kinderprogram. NOS 18.45 Tim i leeuw NOS 18.55 Journ. AVRO 19.05: AVRO Trophy Ralleycross. NOS: 20.00 Journ. AVRO 20.21 Drieluik: ge varieerd program. 21.45 Babeck. tv film NOS 22.50-22.55 Journ. Concertgebouwork 22.45 Epiloog NOS 22.50-22.55 Jou NOS 22.55-23.15 T.T. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5