IDe mens achter de keizer een 9 film over wm, mlé de kkfetcn film i4v1 Films in Leiden College boos op „Staten'' Rod Steiger als vergankelijke Napoleon jn Sergei Bondartsjoeks Waterloo KEIHARDE ACTIE elouchs „Een man die me bevalt" Sound of music Gladiolen groen geveild Duitser maakt meisje spaargelden afhandig Zeilen op Noordzee VRIJDAG 25 JUNI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 Rod Steiger als Napoleon Cotton comes to Harlem STUDIO Ze zijn snel met de vuisten, glad in hun praatjes. Om schrijving van toepassing op Coffin Ed Johnson en Grave Digger Jo- i, de twee keihards negerinspec teurs in „Cotton comes to Harlem" Die twee door de wol geverfde 0| agenten krijgen te maken met de strijd om een kostbare baal katoen (waarin 87.000 dollar verborgen is) in het negerghetto Harlem. Hoe komt een baal katoen in Harlem? 'at is een lang verhaal. In Cotton comes to Harlem, ge baseerd op een detective roman de Amerikaanse negerauteur Chester Himes, die in de gevange nis met schrijven begon ("Mijn boeken zijn net zo authentiek als de Autobiografie van Malcolm X"), LUXOR Dscar-winnaar Rod Steiger beeldt in "Waterloo" de persoon van Napoleon Bonaparte op een grandioze en ongewone ma nier uit. Steiger speelt de grote Corsicaanse veldheer niet als de onberispelijk geklede fanaticus met de hand-in-de-jas, maar de mens achter dat schijnbeeld: een trotse, broeierige man, die gekweld wordt door slaaptekort en de pijn van di verse kwalen. Toch dwingt deze aftakelende Napoleon zichzelf tot een uiterste inspanning in zijn laatste benauw de dagen als keizer van Frankrijk, een laatste inspanning die hem naar de climax van zijn leven voert: de slag bij Waterloo. In deze slag, die op 18 Juni 1815 na dagen van onweer en plens buien onder de heldere hemel ge streden werd, vernietigde de En gelse hertog van Wellington en zijn bondgenoten de enorme per soonlijke en materiële macht van Napoleon. Rod Steiger toont Napoleon in het begin van de film als de onder emoties zuchtende man, die de oorlog verloren heeft en naarEl- ba wordt verbannen. Na tien maanden ontsnapt hij echter van het eiland, en keert terug op Fran se bodem. Als de schijnbaar onuit roeibare biedt hij de soldaten die hem tegen moeten houden zijn borst als doelwit. Allen kiezen zijn zijde: als overwinnaar wordt Na poleon naar Parijs gevoerd. Daar jaagt hij de door Orson Welles vertolkte kreupele koning Lodewijk de 18de van zijn kortston dige troon. Dan voert Napoleon zijn legers in de richting van Brussel, maar Wellington wacht hem bij Water loo op. Daar gaat zich de beslissen de krachtmeting afspelen. De film ontwikkelt zich als een dialoog, meer nog: een persoon- wordt dat rap en bloedig uit de doeken gedaan. Snel en vaardig, met veel keiharde actie, wordt ver haald van de praktijken van een pseudo-negerdominee die de terug keer naar Afrika "predikt". De enige die van die predikingen beter wordt is de dominee een ex—mis dadiger daar zijn Johnson en Jones zeer snel achter. Vooral als tijdens een prediking het ingeza melde geld voor de aankoop van een schip, dat de inwoners van Har lem naar Afrika moet brengen, wordt geroofd. Dan volgt de kei harde strijd om de baal katoen, waarin het geld door de rovers ver borgen is. Een enerverende strijd, die tenslotte door twee partijen ge wonnen wordt. Cotton comes to Har lem is een voltreffer voor wie van felle actie en "black humor" houdt. LIDO Een film over de film wereld. Zo zou Je „Un homme qui >mfi me plait" (Een man die me bevalt) kunnen noemen. Het is het verhaal jdin over 'n romance tussen een Franse filmactrice en een Franse compo nist in de Verenigde Staten. Bei den zijn ver van hun huis voor het show-werk, beiden zijn eenzaam zonder hun wederhelft, maar te vens zijn ze op zoek naar avontuur, omdat het normale leven met de eigen partner ook al niet meer zo bevredigend is. Voor zij terugke- aar hun persoonlijke leven in )|(jEuropa, heeft het paar een roman tische zwerftocht door Noord-Ame- rika ondernomen. Als ze uit elkaar gaan spreken ze af over tien dagen het vliegveld van Nice aan hun gezamenlijk leven te beginnen. Met de „thuis-blijvers" moet alles dan uitgesproken zijn. Na tien dagen staat de actrice op het vliegveld, de componist laat verstek gaan. Dat is de hele intrige van de film, die eigenlijk zonder scenario tot stand is gekomen. Hij werd links en rechts in de Verenigde .Staten bij elkaar geschoten door Claude Lelouch („Un homme et A une femme," „Vivre pour vivre"). Aan het eindprodukt is dat nog we) te merken. De logica is soms ver d zoek. De technische kant is echter bijzonder verzorgd. Datzelfde geldt voor het spel van de beide hoofdrol spelers: niemand minder dan Jean- Paul Belmondo en Annie Girardol I („Vivre pour vivre" o.a.). lijke strijd tussen de twee top- veldheren, een strijd die wordt ge voerd met behulp van ruim 140.000 menselijke pionnen. In dit kolossa le schaakspel blijken maar erg weinig pionnen ook mensen te zijn: één soldaat wringt zich los uit de gelederen van zijn strijdmak kers en roept vertwijfeld naar zijn vijanden: "We hebben elkaar nog nooit gezien. Hoe kunnen we elkaar dan vermoorden? Waarom, waarom dit alles?" De film is een Italiaans-Russi sche coproduktie. De Italiaanse producer Dino de Laurentiis en de Russische regisseur Sergei Bondart- sjoek hebben een gigantische film afgeleverd, waarvoor de opnamen zijn gemaakt in Italië en Rusland. In de Russische Oekraïne wer den zelfs twee grote heuvels afge graven, duizenden bomen geplant en een heel dorp gebouwd om een zuivere nabootsing van het be roemde Belgische slagveld van weleer te verkrijgen. Russische le gerkorpsen, speciaal opgeleid in begin-19de-eeuwse krijgsmethoden, vochten opnieuw de vernietigende veldslag uit, waarin ruim ander halve eeuw geleden 52.000 soldaten sneuvelden. 'Blue Soldier' strijd tegen de roodhuiden REX En het gebeurde in de maand november van het Jaar 1804 dat een Indianendorp ergens in Co lorado door een cavalerie-regiment van het toenmalige "orde" schep pende Amerikaanse leger werd uit gemoord. Op dit vervelende feit is de film "Blue Soldier" gebaseerd, die deze week in de bioscoop aan de Haarlemmerstraat draait. Wat echter onder regie van Ralp Nelson (die volgens het beproefde Holly- wood-recept te werk is gegaan) tot stand is gekomen is niet veel meer dan een langdradige liefdesge schiedenis aangedikt met een enor me hoeveelheid kruitdamp en een brei van bloed. Een pijl, een schot, een gevecht van man tegen man en het toma- tenrood beheerst al meteen 't kleu renpalet van de behendig gemon teerde filmbeelden. De film heeft nauwelijks enige inhoud, maar het is de verdienste van de regisseur, hoe conventioneel zijn werkwjze iook geweest mag zijn, dat hij er geen Amerikaans heldenepos van heeft willen maken. Integendeel, de figuur van Blue Soldier (Peter Strauss) treedt hier juist met veel nadruk als een soort anti-held naar voren. Het verhaal laat zich zoals gezegd in enkele woorden wel van gen. Van een door roodhuiden in de pan gehakte legereenheid blijven alleen een jonge, onervaren soldaat en een uit het kamp van de India nen ontsnapt blank meisje over. 't Tweetal baant zich al kibbelend 'n weg door het gevaarlijke gebied en raakt tenslotte verliefd op elkaar. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden verliest het paar elkaar even uit het oog om elkaar tijdens het platbranden van het kamp van de Cheyennes weer terug te zien. Hij als een tot op nieuw vechten gedwongen verdedi ger van het "recht", zij als een vrij willig naar 't Indianenkamp terug gekeerde en in de minder mooie be doelingen van de blanken teleurge stelde "verraadster". Er spelen zich gedurende deze laatste film meters nog enkele dramatische ta ferelen af, waarbij er flink op in wordt gehakt en de Amerikaanse vlag zowel letterlijk als figuurlijk door het slijk wordt gehaald. En dan, heel opeens is de film afgelo pen. Gelukkig maar. Het spektakelstuk "Waterloo" is dan ook niet mis uitgevallen. De film geeft een goede indruk hoe een veldslag in die dagen en men kan daarbij met volle teu gen genieten van schouwspelen, die niet gauw hun weerga in de filmgeschiedenis zullen vinden. Maar de manier, waarop Rod Steiger uitbeeldt hoe vergankelijk de ongekende glorie van een man als Napoleon uiteindelijk blijkt te zijn, is toch wel de belangrijkste reden om deze film te gaan zien. CATCH 22 CAMERA Catch 22 gaat in het theater aan de Hoge woerd z'n vier de Leidse week in. Terecht, want het is een knap gemaakt werkstuk, dat 'n fel pleidooi inhoudt tegen de oorlog, met name tegen de in vele opzichten volstrekte reglemente ring die bij de krijgshandelingen dient te worden gehanteerd.- De film doet hier en daar denken aan Mash, maar is aanzienlijk bitter der. in Londen is hard gewerkt i waardevol geacht dut zij tijdens aan de film Claire's Knee", de filmopnamen niet eens mocht waarin de hoofdrol wordt ge- fietsen. Laurence de Monaghan, speeld door het 18-jarige Parijse die voor het eerst in een film studentje Laurence de Monaghan. optreedt, is er in elk geval mooi De knieën van Laurence, dochter en gezond bij gebleven, van twee advocaten, werden zo I G.S. onthoudt gedeeltelijk goedkeuring aan bestemmings plan Buitengebied Rijnsburg 99 Annie Girardot (als de Franse actrice) en Jean-Paul Belmondo (als de Franse com- TRIANON - „The sound of mu- ;ic" is terug. De film, die werd ge maakt naar de succesvolle musical van Rodgers en Hammerstein, heeft enkele jaren geleden al hier ge draaid. Terwijl de musical zelf in ons land niet zo best draaide, deed de film het voortreffelijk. Maanden achter elkaar trok hij volle zalen De knappe mengeling van melo dieuze muziek, uitbundige vrolijk heid en wat zoetige romantiek, ge plaatst tegen de achtergrond van het prachtige Oostenrijkse Alpen gebied vond enorme weerklank bij het bioscooppubliek Mede ook door de charmante hoofdrol van Julie Andrews als het kloosterlingetje, dat in een groot gezin-zonder-moe- der gaat werken en dan verliefd wordt niet alleen op de uitvoerige kinderschare, maar ook op de barse vader. Een gegeven uit de werke lijkheid onttrokken. Alleen werd de muzikale familie Von Trapp ter- wille van de verkoopbaarheid wat geromantiseerd, maar wie ontvan kelijk is voor zo'n kleurrijke bele venis als „The sound of music" zal zich daar waarschijnlijk het hoofd niet over breken. RIJNSBURG Gedeputeerde Sta ten hebben het bestemmingsplan "Buitengebied" goedgekeurd, maar 'n aantal punten werd deze goedkeu ring onthouden. Het college van bur gemeester en wethouders van Rijns burg raadt de gemeenteraad aan te gen deze beslissing in beroep te gaan. G.S. kan zich niet verenigen met de volgende punten. Kassenbouw op het gebied, gele gen ten noorden van de geprojecteer de provinciale weg nummer 6. Tot in den treure heeft het colle ge er de aandacht op gevestigd, dat geen belemmeringen in de weg die nen te worden gelegd aan een goe de ontwikkeling en verdere uitbouw van de voor Rijnsburg van levensbe lang zijnde bloemencultuur. Op het omstreden gebieden zouden onge veer 45 bedrijven met teelt van bloe men onder glas kunnen worden ge vestigd. G.S. zijn van mening dat de gronden agrarisch moeten worden ge bruikt, doch dat i.v.m. het land- schapsbelang kassenbouw uitgeslo ten moet worden. B. en W. zien dat niet zo en voe ren een lange reeks feiten' aan, waar uit blijkt dat het agrarisch areaal steeds kleiner wordt. Men vindt dat het tuinbouwbelang deze geringe aan- LISSE De Coöperatieve Bloem bollenveilingvereniging H.B.G. (g.a.) in Lisse schept een precedent door de aankondiging van groene veiling van gladiolen. Groene veilingen (waarbij het ge was op de akker wordt geveild) zijn al zo oud als het bloembollenvak zelf, maar gladiolen zijn, om vele redenen, nog nimmer groen geveild. Op aandrang van diverse telers heeft men besloten dit jaar de proef te nemen en de belangstelling bleek al meteen groot, want niet minder dan 10.000 RR. gladiolen worden eind juli in de Noordoostpolder groen ge veild en er staan nog veilingen in andere gladiolengebieden, als Goeree - Overflakkee en Schouwen en Dui- veland, op het programma. Met grote belangstelling wordt een en ander door de vakgenoten gade geslagen, want eventueel kan dit weer een geheel nieuw aspect aan de gladiolenhandel geven. Op de Vrije Bloemenveiling H.B.G. was door het koudere weer de aanvoer dalend en daardoor trokken de prijzen sterk aan, zodat men kon spreken van best betaalde bloemen voor deze tijd van het jaar. Ook voor het perk- goed van goede kwaliteit werden nog redelijke prijzen betaald. tasting volkomen rechtvaardigt en betreurt de beslissing van G.S. Verbinding met Katwijk langs de noordzijde van het Oegstgeesterka- naal. Gedeputeerde Staten achten deze wfg noodzakelijk, gezien de ontwikke ling van het verkeer. Reeds in 1965 was een dergelijke weg geprojecteerd in een ontwerpstreekplan, maar de raad kon zich daar toen niet mee verenigen. Deze weg was dan ook niet opgenomen in het bestemmings plan. De weg zal het zware vracht- wagenverkeer in Rijnsburg sterk doen toenemen, er komt verkeer van Kat wijk naar Leiden en het agrarisch ge bied wordt versnipperd. B. en W. kunnen daarmee niet akkoord gaan. Aansluiting Voorhouterweg op de provinciale weg 6 in de richting rijksweg 44. Aansluiting van deze weg, in oos telijke of westelijke richting, vinden G.S. om redenen van verkeersveilig heid ongewenst. Deze opvatting is in strijd met een brief van Gedeputeer de Staten uit september 1968, waarin zij schrijven deze weg een volledi ge aansluiting te willen geven. Deze aansluiting is nodig om Rijnsburg te ontsluiten vanaf het interlokale we gennet, zodat deze opvatting welke G.S. nu huldigen, bestreden moet worden. SASSENHEIM Met de arrestatie in Warmond van de 38-jarige R. E. W., afkomstig uit Hagen (Did), blijkt de Sassenheimse politie een goede vangst gedaan te hebben. De man die zowel de Nederlandse als de Duit se nationaliteit bezit, kwam na een afspraak om 8 uur terug bij de plaat selijke horlogemaker, om een bestel de ring af te halen, waarvoor enkele dagen daarvoor een Duitse chèque was afgegeven. De Warmondse winkelier had in middels z'n eigen bank laten infor meren naar de uitgeschreven chè que, waaruit kwam vast te staan, dat deze afkomstig was uit een ont vreemd chèqueboekje, waarvan de rekening was geblokkeerd. Eén en ander was aanleiding voor de winke lier om de politie te waarschuwen, waarna arrestatie volgde. Bij onder zoek bleek dat bij een Juwelier in Den Haag een ring met briljant (waar de ruim f 1000) was gekocht, terwijl ook een caféhouder in Den Haag be hoorde tot de gedupeerden. Oplich ting was ook in Breukelen gepleegd. Tot de gedupeerden in Den Haag behoorde eveneens een 27-jarige ver pleegster, met wie de gearresteerde bevriend was en samenwoonde, met wie hij zou gaan verloven. Behalve de spaarcentjes van het meisje, een paar duizend gulden, plus nog een spaarbankboekje met circa f 400, die er aan gingen, werd zonder haar me deweten op haar naam ook nog een girorekening geopend en machtigin gen gereedgemaakt, waarvoor de handtekening van het meisje werd nagemaakt. De man werd gistermiddag door de Haagse politie opgehaald. Ook de postale recherche zal i.v.m. de fi nanciële manipulaties worden in geschakeld. Tevens bleek dat de Kri- minal Polizei van Wiesbaden nog 'n appeltje met hem te schillen heeft. De arrestatie kwam nog net op tijd, want de man, die het meisje vertel de binnenhuisarchitect te zijn, stond op het punt naar Duitsland te ver trekken. De verloving gaat zondag niet door. NOORDWIJK Morgen en zon dag zullen er voor de kust van Noord- wijk zeilwedstrijden plaatsvinden in acht klassen, waarvoor de deelne mers vanavond vanaf zeven uur ar riveren. Om half één gaan 4e wed strijden morgen van start. Er wordt gezeild in de volgende klassen: Fireball; Catamaran Swift Flying Junior; "auriën. Flying Ar row en Schakel; overige tweemans- boten zoals Simoun, Clipper, Zig-Zag, Jack Snipe, eenmans boten zoals So lo, Finn, O.K. Toy, Moth Europe en de overige Catamarans. De start en finish zijn recht voor het clubhuis. Het programma vermeldt de vol gende punten: zaterdag 12.30 uur eer ste wedstrijd. 16.00 uur Admiraalzel- len, 20.30 feestavond, zondag 10.15 u. Tweede wedstrijd. 12.30 lunch op het strand, 14.00 derde wedstrijd en 16.30 uur prijsuitreiking.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11