VRP ziet DS'70 als
lervanger voor PvdA
Sfeervol 'Droomspel'
door Zweeds theater
...e/7 cr/sfere/71
programma]
elastingslot van de grendel
vicreatie-
derzoek
lolland
NIKOLAIS DANCE THEATRE
MET BONT BEWEGINGSSPEL
IN HOLLAND FESTIVAL
f ujraad DS'70
I (oord met
erp-program
(^y^vandaaq
TV morgén]
21 JUNI 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 11
»en
(Van onze politieke redactie)
TERDAM Vanuit de Anti-Revolutionaire Par-
scherpe aanval gedaan op de PvdA. Een andere
en ialistisch noemende partij DS'70 werd bij de ARP
md als ,,een alternatieve, constructieve, socialis-
irtij".
politieke stellingname
van DS'70 werd ver-
eldejor mr- w. Aantjes. die
sel juvel als fractievoorzit-
rweede Kamer gaat op-
mdj i deze laatste regelrecht
op het premierschap
Jieuwe kabinet.
zei zaterdag tijdens een
vooifj van de partijraad van
bij de onderhandelingen
jeer-akkoord voor 'n vijf-
uit ibinet van KVP. ARP,
luis I en DS'70 was gebleken,
niet alleen bestaat uit
I gsmaniakken".
in-spé Biesheuvel citeer-
igte een uitspraak van de
van DS'70. dr. W. Drees
du hebben gezegd, dat in
vakkoord „het belasting
grendel is gehaald", met
lordenbelastingverhogin-
ogelijk.
Duitsers richten
grote schade aan
in Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) Twee
dronken Duitsers met vakantie heb
ben zaterdagnacht met een gestolen
auto voor ca 10.000 gulden schade
aangericht in Amsterdam. Om mid
dernacht stalen zij in de Dijkstra at
een auto waarmee zij de gevels, fiet
sen en geparkeerde auto's beschadig
den. Na een al te ruime bocht op de
Oude Schans belandden zij op een
woonboot, die zwaar beschadigd werd
In de loop van de nacht werden de
Duitsers gearresteerd.
Pa^AAG (ANP) In de
Juni, Juli en september
provinciaal bestuur van
ir
gin het zuidelijk deel van
>nd Het betreft de stand-
lieden van Voorne en Goe-
gebieden rond de Oude
Brielse Maas.
erzoek zal zich richten op
i.( i alle in- en uitgaande he
art in een recreatiegebied en
fleren van de bezoekers. De
tvers willen hiermee ge-
krijgen voor de inrichting
i 91 itiegebieden. Ook zal het
o Éfderzoek dienen ter voor
van basisplannen, het op-
bestemmingsplannen en
van prognoses.
Mr. Aantjes noemde de houding
van de PvdA en de twee partners in
het progressieve verbond „betreu
renswaardig en bedenkelijk" .Aan
tjes betreurde het. dat de PvdA niet
aan het overleg over een regeer-ak-
koord heeft willen meedoen. Uit een
oogDunt van parlementaire demo
cratie vond hij die houding zelfs be
denkelijk. Hij vond, dat na verkie
zingen het zoeken naar een parle
mentair meerderheidskabinet en
eerste vereiste is in een parlementai
re democratie.
Het niet mee willen doen van de
PvdA verklaarde Aantjes door te
wijzen op „een proces van decon
fessionalisering," waarin de PvdA
zich naar zijn mening bevindt. Hij
zei dat het een goed teken was, dat
DS'70 zich nu tot een „echte socia
listische partij aan het ontwikkelen
is, want," zei Aantjes. „in Nederland
is plaats voor een constructieve so
cialistische partij".
Aantjes herhaalde voorts 'n uit
spraak die hij ook voor de verkie
zingen heeft gedaan: hij zou het
liefst de drie christelijke partijen al
leen in de regering hebben. „Als wij
gezamenlijk 76 zetels hadden' ge
haald. hadden wij de VVD en DS'70
niet nodig gehad," zei hij.
De drie christelijke partijen ver
loren bij de jongste Tweede Kamer
verkiezingen tezamen acht ?etels. Zij
zijn nu zestien zetels verwijderd van
de meerderheid.
Prinses Beatrix en Pruis
Clans verblijven op het ogenblik
voor een zomervakantie in Porto
Ercole. Een klein gedeelte van de
vakantie wordt opgeofferd aan
de fotografen die een plaatje wil
len schieten. Op de foto boven
v.l.n.r. Prins Willem-Alexander.
Prinses Beatrix, met op schoot
Prins Johan Friso. Prins Claus
met op schoot Prins Konstantijn.
Op de foto onder Prins Johan
Friso en Prins Willem-Alexander
die juist op het punt staan te ver
trekken met de motorboot.
^[HT (ANP) De partijraad
18J heeft zaterdag het door de
•8H voerde beleid inzake de in-
«sprekingen uitvoerig be-
Het ontwerp-akkoord. dat
10 werd getoetst aan de
die aan de kiezers gedaan
in het algemeen aanvaard,
e punten werden echter
kanttekeningen geplaatst
Itbreidine van het aantal
etels.
imming werd vastgesteld. I
aantal belangrijke punten
'kiezingsprogramma in het j
koord zijn terug te vinden.
ing werd uitgesproken voor j
dat de financieel-economi-
Taaf van de economisch-
werkelijk uitgaat en op de
ing van de economie is
dat aldus een halt kan
[geroepen aan inflatie en
Wanneer Frans boulevardtoneel
perfect wordt gespeeld ben je bij
het verlaten van de schouwburg
vergeten waar het ook weer over
ging puur theater. Iets derge
lijks overkomt de toeschouwer bij
het Nikolais Dance Theatre uit
New York, nu op tournee in het
Holland Festival in de Rotter
damse Schouwburg. Puur theater,
gewonnen uit lichamen, kostuum,
licht, projecties en het bandge
luid van de elektronische Moog-
Synthesizer.
Nikolais dramatiseert geen ver
haaltjes. maar exploiteert situaties.
In „Tent" speelt hij met de geno
men ingrediënten plus een tentach
tig doek met gaten: hij laat erop
dansen, hijst het op en dan danst
men eronder, hij hangt het scheef
en men danst er tegen aan, hij laat
lichamen, hoofden of maskers uit
de gaten komen, hij laat het doek
zelf dansen. Hij stopt, kortom, de
elementen van een situatie in een
computer en brengt alle denkbare
en haast ondenkbare combinaties op
het toneel in beeld.
Het is telkens weer verrassend en
overrompelend maar het is ook
In wezen voorspelbaar, en dat
maakt dat bij de zoveelste combi
natie van die elementen de aan
dacht gaat verslappen. Maar ook
dan, zonder actief te kijken, ver
veelt men zich niet, en misschien
moet Je niet al te actief kijken
naar dit multi-media-theater. zoals
Nikolais het zelf noemt, maar het
over Je heen laten gaan.
Dan mist men wel iets van de for
midabele techniek, waarvan het en
semble blijkt geeft. Een danseres
als Carolyn Carlson laat een feilloze
lichaamsbeheersing zien; in de
schaduwprojecties van de lichamen
van de dansers wordt alles sterk
vergroot, de geringste afwijking zou
onherroepelijk blijken, maar de
techniek van de dansers is perfect
Dat geldt overigens ook voor de ne-
chanische techniek, alles klopt, pro
jecties zijn zuiver en kleursterk, het
geluid is exact en zuiver.
In deze contreien nog te zien van
avond in de Koninklijke Schouwburg.
Jaap Joppc
NEDERLAND I
6.45 (Kleur) Tim en de leeuw (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) Pipo op Bizarra (VARA)
7.30 Coronation street (VARA)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.20 (Kleur) Zelf uw kind zwemmen leren (VARA)
8.30 (Kleur) Tuin der lasten: Onverklaarbaar be-
bewoond. Documentaire (VARA)
9.00 (Kleur) De ballade van Elvira Madigan. Zweedse
film (VARA)
10.30 (Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 (Kleur) Tim en de leeuw (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 Holland Festival Magazine (NOS)
7.30 (Kleur) Zo vader, zo zoon (NCRV)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Met liedjes het land in (I) (NCRV)
9.15 Hier en nu (NCRV)
9.40 Met liedjes het land in (vervolg) (NCRV)
10.25 Ander nieuws (NCRV)
10.30 (Kleur) Journaal (NOS)
Van de Nederlandse produk-
ties in het Holland Festival
Spinoza, de Bacchanten en Es-
peranza. kreeg Esperanza de
beste recenties. Des te betreu
renswaardiger is het, dat de
uitzending gisteravond van dit
„muziektheater voor Jonge
mensen" niet doorging. De
NOS „zag het niet zo". Vond
het ook te duur (24.000 gulden
voor anderhalf uur» en voorzag
moeilijkheden bij het uitzenden
vanuit het Amsterdamse ten-
nisstadion omdat daar ook nog
getennist zou worden overdag.
Althans zo luiden mijn inlich
tingen. Donderdag besloot de
NOS van de uitzending af te
zien.
Vrijdag schreven de kranten
lovende recenties. De VARA,
die Esperanza van begin af
aan al had willen uitzenden,
maar dat niet kon door een
claim van de NOS, zag na de
weigering van de NOS geen
kans meer faciliteiten te krij-
gtn en zo ging op een nogal
onbenullige wijze een werkstuk
van anderhalf uur, waaraan
door ruim 200 mensen met
succes gewerkt was. voor een
groter publiek verloren.
Een slechte beurt van de NOS.
die nauwelijks vergoed werd
met de „wereldpremière" van
het ballet „Kontrasten" van
het Nationaal Ballet. Wat wel
doorging was „Appeltje voor de i
dorst", het blijspel dat een
maand geleden moest worden j
uitgesteld omdat het langer I
was geworden dan verwacht.
Het had beter wat korter kun
nen zijn dan verwacht. Met
alle respect voor Mary Dressel-
huys. die er bewonderenswaar
dig Jong uitzag en het ook niet
helpen kan dat zij nooit in een
toneelstuk speelt, maar het to
neelstuk altijd in haar. moet ik
toch zeggen dat het een vreug
deloze vertoning was, al trach
ten alle acteurs ons van het
tegendeel te overtuigen.
Het zou verboden moeten wor
den dat mensen zonder gevoel
voor humor blijspelen schrij
ven. want wat heb je aan een
blijspel dat wel allerlei toe
standen en lawaai oproept,
maar nooit uitnodigt tot een
lach om een onverwachte zins
wending of een geestige formu
lering.
Het slot sleepte zich een kwar
tier voort zonder dat er ook
maar iets in gebeurde. Het leek
meer op het langdurige af
scheid enemen van visite die
maar niet de deur uit te krij
gen is. Ik bltff nog even in mi
neur: de eerste aflevering van
„Zomaar een zomeravond" was
erg mat en bood geen enkele
verrassing, behalve dan dat het
spelletje „verhaal halen" hal
verwege werd afgebroken om
tijd in te halen voor andere,
minder leuke dingen. Ik hoop
dat de wekelijks wisselende
presentatoren (a.s. vrijdag Net
ty Rosenfeld) wat meer leven
in de brouwerij zullen brengen.
Gelukkig maakte McCloud veel
goud. Draaiboek en regie waren
allebei van Douglas Heyes, al
thans van deze tweede afleve
ring. De regie van de eerste
aflevering was van Richard A.
Colla, het draaiboek van Whit-
more, Levinson en Link. De
derde aflevering, die vrijdag
zal worden uitgezonden, werd
geregisseerd door Russ Mayber-
ry. terwijl het scenario van
Leslie Stevens was. We hebben
hier dus weer te maken met
een basisgegeven, dat door al
lerlei verschillende mensen
werd „ingevuld", met alleen de
hoordrolspelers als vaste pun
ten. Het gevolg is natuurlijk
dat de afleveringen in kwaliteit
sterk kunnen verschillen, om
dat de ene draaiboekschrijver
beter is dan de andere en de
andere regisseur slechter dan
de ene.
Deze tweede aflevering vond ik
nog steeds heel behoorlijk,
maar ze miste toch de finesse
van de eerste. Eigenlijk zou Je
na het maken van zo'n serie
van zeven afleveringen moeten
nagaan wie de beste regisseur
was en wie het beste draaiboek
schreef en deze twee mensen
dan de opdracht moeten geven
de zeven afleveringen nog eens
helemaal, op hun eigen manier,
over te maken. Maar dat zal
men, vrees ik, geldverspilling
vinden.
NICO SCHEEPMAKER
DEN HAAG "ANP» —Den Haag
gaat deze zomer als eerste gemeen
te in Nederland een proef nemen
om strandgangers gratis plastic
vuilzakken uit te reiken. De ge
meente hoopt dat de strandbezoe-
kers daarin hun meegebrachte fles
sen. papieren, schillen e.d. doen en
de zakken bij tiet verlaten van het
strand in speciale verzamelkorven
achterlaten. De gemeentereiniging
heeft 250.000 plastic zakken voor dit
doel laten vervaardigen.
DEN HAAG Strindberg, Multatuli, Theo Thijssen: op het
eerste gezicht een merkwaarig trio om in een adem te noemen;
de voorstelling, die het Koninklijk Dramatisch Theater van
Stockholm geeft van „Droomspel" in het Holland Festival
zaterdagavond in de Koninklijke Schouwburg dwingt er
haast toe. Hoe sterk zijn de overeenkomsten in de denkwerel
den van de Nederlandse en Zweedse schrijvers-filosofen
Strindberg en Multatuli. beiden door het leven geteisterd,
fladderend in een kooi van sociale en godsdienstige tralies,
beiden wanhopig om de mens. die om beelden van Strind
berg te gebruiken een godenkind zou kunnen zijn, maar
zich in de modder wentelt.
-1 De sociale bewogenheid van
j alle drie. een letterlijk mede-lijden:
1 met de onmachtige mens bij
1 Strindberg. met de geestelijk ver
kromde sprokkelvrouwtjes van dit
leven bij Multatuli. met het kind.
het sprookje dat volwassenen bezoe
delen. bij Theo Thijssen. Zij hebben
bovendien gemeen dat hun lijden
en inzicht na een halve of drie
kwart eeuw geen noemenswaardige
invloed blijken te hebben gehad: zij
schokken niet meer, maar zij wor
den „representatief getolereerd".
In Parijs gaat nog steeds het
hardnekkige gerucht dat Brigitte
Bardot opnieuw in het huwelijk
zal treden. De Franse seksbom
wordt steeds vaker gesignaleerd
in het gezelschap van Christian
Kalt, een ski-instructeur. Op deze
foto het paar tijdens een theater
bezoek in de Franse hoofdstad.
Die associatie met Theo Thijssen
wordt in deze voorstelling bovendien
bevorderd door de opmerkelijke
overeenkomsten, eenzelfde toon, die
de regie van Ingmar Bergman heeft
met de regie van Peter Oosthoek
van „Kees de Jongen". Een ver-
droomd naturalisme, in het in som
bere tinten gehouden decor, in de
creatieve belichting, maar vooral in
het spel dat razend snel en ra
zend knap wisselt van sfeer en
intensiteit.
Het verhaal navertellen heeft geen
zin: Indra's dochter is naar de aar
de gekomen om te zien hoe de
mensen leven een smartelijke,
uitzichtloze geschiedenis, Die wordt
verteld als bewustzijnsinhoud van
de „Dichter", zoals, zegt Strindberg,
vlak voor zijn dood een mens zijn
leven voorbij ziet trekken. Kern
beeld van het stuk is de dichte
deur. waarvoor zich de hoofdscènes
van het stuk afspelen, die tenslotte
wordt geopend en waarachter zich
niets blijkt te bevinden. Meer beel
den: het groeiende slot. de wach
tende minnaar, de school, de qua
rantaine, de advocaat en zijn prak
tijk, de kolendragers in de sociale
hemel, de universitaire geleerdheid.
En alle personen handelen als in
een droom, met een surrealistische
logica, met ogenblikkelijke wisselin
gen van stemming, van interpreta
tie.
Een zeer knappe voorstelling, waar
van men zich dus als men „Kees de
Jongen" heeft gezien, wel een ideee
kan vormen. Men kan de voorstelling
vanavond nog zien in de Rotter
damse Schouwburg
Jaap Joppe.
DINSDAG 22 JUNI
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7 16 (S) Klass. muz. (gr.). (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws 7.32-75.0 Ac
tual). 8 00 Nws. 8.11 Gew. muz 8.30
Nws. 8.32 (S) Voor de hulsvr. (9 00-
9.10 Gymn. v d. hulsvr.). 9 40
Schoolradio. 10 00 Bijbelse verkennin
gen. 10.15 (S) Franse Opera-fragmen
ten (gr). 1100 Nws. 11.03 (S) Fragm.
uit Russische opera's (gr.). 11.15 Voor
de zieken 11.55 Meded. 12.00 (S) Ge-
var. progr. <12.22 Wij van het land;
12.26 Meded. t b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 1241 Act 13.00-
13.05 Raden maar...) 14.05 Schoolra
dio. 13 40 (S) Muzikaal middagmaga
zine. (16 00-16.02 Nws); Overheids
voorlichting. 17 00 Jeugdreclassering
op de Nederlandse Antillen Samen
stelling en presentatie: Raymundo
Debroi 17.10 Voor de kleuters 17.15
Hal!: Jeugdprogramma. Politieke Par
tijen: 18 19 Uitzending van edPar tij
van de Arbeid 18.30 Nws. 18.41 Act.
19 00 Lichte muz (opn 20.00 (S)
Concert: klass- en mod. orkestwer
ken (gr.). 21.30 (S) Cello en piano:
klass muz (gr... 22.00 Concert aan
vier telefoons, hoorspel. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nws 22.38 Den Haag van
daag 22.50 Reisoogst IV: toeristisch
magazine. 23.15 (S) Lichte muziek.
23.55 Nws.
Hllv. II. '198 me n FM-kanalen.
7.00 AVRO. 9.00 N.O.S. 10.00 AVRO.
13.30 N.O.S 1510 AVRO 2255 N.O.S.
700 Nws 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Lichte gram.muz 8.00 Nws. 8.11 Ra-
dlojoura 8.20 (S) Dag met een
plaatje (verv (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ult-
gebr reportage. 9.35 Waterst. 9.40
Muziek uit de Middeleeuwen en Re
naissance (opn. 10.00 Voor de kleu
ters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 Nwes 11.30 Rondom 12:
programma voor de vrouw. (11.55
Beursber.) Overheidsvoorlichting:
12.30 Ultz v. d. landbouw. 12.40
Knipperlicht: wekelijks radio ver-
keersmagazlne 13 00 Nws. 13.11 Ra-
dlojourn. 13.30 Den Haag vandaag.
13.35 Muziek en nieuws van onze
zuiderburen. 14.05 Jazz uit de Jaren
1935-1955. 14.30 (S) Promenade-or
kest: amusementsmuziek. 15.00 Van
ta-ta tot totale taal: rubriek over
het leven ln de taal. 15.10 Muzlek-
middag, waarin om: 15.10 (S) Nwe.
gramm. pl. met toelichting; 16.00
Nws.; 16.03 Alert!: op het vlak van
muziek en maatschappij; 15.26 Orgel -
conc.: klass. muz 16.50 (S) Gitaar-
festival 1971. 17.30 Brabant Journaal.
17.55 Meded. 18 00 Nws. 1811 Radlo-
Journ 18.25 (8) Licht ens. met zang
sol 18.55 (S) Big Band Beat: The
Skymasters. 19.25 Paris vous parle
19.30 Nws. 19.35 Gevar. progr met
veel muz. 22.30 Nws 22.40 Meded.
22 45 Radlojourn. NOS: 22.55 (S) Sig
naal-concerten 1970y71hobo en
trombone (opn.). 23.55 Nws.
9 00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep
10.00 Nws. 10 03 Licht platenprogr.
11.00 Nws. 11.02 Een opvallend vrolij
ke gevar. visite. (12.00 Nws.) 13.00
Nws. 13.03 De Eddy Becker Show.
(14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Drie-
draal. 16.00 Nws. 16.03-18.00 MIX:
rijp en groen op alle toeren (17.00
Nws.).
Nederland I.
NOS 18.45 Tim en de leeuw. NOS:
18.55 Journ. AVRO 19 05 De Gouver
neur en J.J. tv serie 19.30 Sha Na Na
(Toppop Special) muz. show voor de
Jeugd. NOS 20.00 Journ. AVRO 20.21
Peyton Place tv feulllet, 21.10 Twee
retourtjes München Him und Zurtlck),
Beiers showprogr. 22.10 AVRO's Televi-
zler Magaz, NOS 23.00-23 05 Journ.
Nederland II.
NOS 18.45 Tim en de Leeuw NOS:
18.55 Journ. NOS 19.05 Den Haag van
daag 19 10 Première: progr. over fllm-
kljken en fllmmaken, KRO: 19.30 Fe
lix de Kat. tekenfilm. 19.38 Landjuwe
Tilburg: Verslag van de zondag J.l ge
houden gildefeesten, NOS 20.00 Jour
naal. KRO 20.21 Andy Williams Show
21.11 Gamma: Jodendom en Zionisme
(2) docum. film '22 00 De rode kamer,
tv feuilleton N08 22.50-22.55 Journaal.
Nieuwe uitgaven
Van harentwege verpleegd. door
TJakko Roman. Uitg.: De Arbeiders
pers. Amsterdam.
Houd je nog een beetje van me?
Vrouwen over hun huwelijk, door
Harriet Freezer (Arbeiderspers)
Goyescos, door Hendrik de Vries (Ar
beiderspers)
De Vrouwenclub, door Isaac Faro.
(Arbeiderspers).