leer Holly woodhelden dan -heldinnen
Trakteer-taartje.
„SNOEZEPOES*
Dwars door de vuurlinie
alt in slot door de mand
a terren van de, bioscoopkassa
e
Groupie Girl
biedt meer
seks dan pop
Prolongaties
AG 11 JUNI 1971
LEIDSCB DAGBLAD
PAGINA 11
LYWOOD (AP) Een kleine vijf jaar geleden stond
jidrews met haar films "Mary Poppins" en "The sound
ic" bovenaan de lijst van sterren die de kassa's van de
ien deden rinkelen. In het midden van de jaren dertig
51 jt de zingende rn dansende Shirley Temple de meeste
irtjes. Maar nu? De mannen overtreffen de vrouwen
èrhouding van vijf tot twee.
sinds 1923 heeft het vakblad Motion Picture Herald de
5 exploitanten gepeild om na te gaan welke sterren het meest
In al die jaren heeft slechts 14 keer een vrouio op de eerste
iestaan. Bij elkaar geteld hebben in die periode 279 mannen
op, tien behoord tegen 11 vrouwen.
1970? Na een tiental jaren
wee vier vrouwen tot de
behoorden was er vorig Jaar
en: Barbra Streisand. Ze
de negende plaats,
ernedering voor de vrouw
dieper. Slechts zes waren
ie eerste 25 kassa-sterren:
Streisand no. 9, Raquel
15, Julie Andrew no 19,
Hepburn no 20, Jane Fon-
en Elizabeth Taylor no 24.
die overheersing van de
Wie dat in Hollywood
□rijgt antwoorden die varië-
„vrouwenrollen zijn moei-
schrijven" en „dit is een
wereld.
Paul Newman, voor het tweede
achtereenvolgende jaar aan de top
zegt: „Jonge mensen willen films
zien als Easy Rider en Five Easy
Pieces. Daarin spelen de jongens de
lekkere rollen.
Joan Crawford protesteert: "La
ten ze verhalen schrijven voor vrou
wen. en we zijn present. Het zijn al
lemaal mannenverhalen".
MANNENWERELD
Donna Reed: „Hollywood is een
mannenwereld. Mannen hebben de
leiding, nemen de mensen aan en
kopen verhalen voor mannen. Ac
teurs bezitten filmmaatschappijen en
kopen verhalen voor zichzelf. Vrou-
wen spelen over het algemeen secun
daire rollen in de film, omdat ze se
cundaire rollen in het leven spelen.
Dit is een mannenwereld. Mannen
zorgen voor de meeste krantenkop
pen, bouwen fortuinen op, pakken
de misdadigers, verleiden de meisjes.
Mannelijke actie is niet alleen het
overvloedigste voer voor drama, het
is het gemakkelijkst te schrijven én
het goedkoopst te produceren.
De zogenaamde vrouwenfilm ver
eist grotere subtiliteit bij het schrij
ven, meer vakmanschap om te ma
ken en levert grote risico's op als er
geen succes is. Wie wil een slechte
vrouwenfilm zien? Een mannen-
film in de stijl van hopla jongens,
schieten maar, ook al is hij nog zo
slecht, doet het altijd nog wel. Sinds
de jaren dertig zijn de vrouwen
achteropgeraakt. In die dagen van
de romantiek was de vrouw dikwijls
de centrale figuur. Maak met de
tweede wereldoorlog veranderde de
trend. Er zijn uitzonderingen ge
weest. maar de vrouwen zijn vrijwel
steeds in de lagere gelederen geble
ven".
Brabra Streisand en Walter Mat-
thiau.
In 1933 waren Marie Dressier,
Janet Gaynor, Jean Harlow, Mae
West, Norma Schearer en Johan
Crawford die voor een 64 score
ten gunste van de vrouwen zorgden.
Het volgend jaar waren het dezelf
den met uitzonderüig van de 5-jari
ge Shirley Temple die Harlow ver
ving.
In 1938 bevonden vijf vrouwen
zich bij de eerste tien: Temple, Son-
ja Henie, Myrna Loy, Jane Wi
thers en Alice Faye, in 1960 vier t.w.,
Doris Day, Liz Taylor, Debbie Rey
nolds en Sandra Dee. Doi*is Day
was no 1 in 1960-'62-'63'64, Elizabeth
Taylor was het in 1961. De vrouwe-
DORIS DAY
J— tweede plaats
JOHN WAYNE
De kaskampioen aller tijden is
John Wayne, die in 1970 voor de
21ste keer tot de top tien behoorde.
Na hem komen Gary Cooper (18
keer) en Clark Gable (16 keer),
Newman, de nieuwe leider bevond
zich zeven maal onder de top tien.
In 1970 kwamen na hem Clint
Eastwood. Steve McQueen, John
Wayne, Elliot Gould, Dustin Hoff
man, Lee Marvin. Jack Lemmon,
JOHN WAYNE
kaskampioen
lijke topster aller tijden (steeds maar
weer voor de kassa) is Doris Day, in
de algemene lijst op de tweede plaats
na John Wayne.
Bioscoopeigenaren houden het niet
op de vrouwelijke sterren, en zelfs
een Streisand en een Taylor hebben
om het publiek te trekken een
goede film nodig, en die zijn er niet,
zeggen ze. Elk jaar is het moeilijker
een vrouw te vinden die met recht
in de ogen van de bioscoopexploitan
ten een ster genoemd kan worden.
George Cukor, regisseur van „My
Fair Lady", is bekend als regisseur
van vrouwen. Waarom de vrouwen
tegenwoordig minder in trek zijn zegt
hij niet te weten, maar er is een
theorie dat het schrijven van vrou
wenrollen niet zo gemakkelijk is. Voor
mannen is het eenvoudiger. Hun ac
tie is direkter, mannen zijn gangsters
of oorlogshelden.
Ook brengen vrouwen zich niet zo
aantrekkelijk meer als vroeger. Het
is geen tijd van overweldigende
schoonheden. De vrouwen verkopen
zich niet goed.
WELLUST
De theorie van Loretta Yoing is:
„De mensen kunnen anti-helden be
ter verdragen dan anti-heldinnen.
Bovendien, in vele rollen hebben ac
trices het mysterie uit haar seks ge
haald, de seks begraven en door wel
lust vervangen. Ze zijn plotseling de
agressors geworden in de sexuele ver
houding. Zelfs in de dierenwereld is
het mannetje bevoorrecht.
Niemand zal me er ooit van over
tuigen dat de meerderheid van het
bioscooppubliek zich kan of wil iden
tificeren met een vrouwelijk dier en
zo worden de meeste sterren tegen
woordig voorgesteld. Ik geef toe dat
die moderne vrouwen dikwijls betere
actrices zijn dan de sterren van
vroeger, maar ze zullen nooit kas
successen worden omdat ze te ver
gaan. Ze staan toe dat hun talen
ten worden geprostitueerd".
ADVERTENTIE
Beschuit met aardbeien. Lekker vlug gemaakt,
Als toetje of zomaar tussendoor.
Een gezonde traktatie die ook uw figuur ontziet.
Zo'n brosse beschuit met frisse aardbeien
lekkere zomergewoontel
Beschuit met aardbeien
lekker met lekker.
Dit zijn de karakteristieke
koppen van Ringo Starr (links)
en Tony Anthony (rechts). Bei
den spelen in een nieuwe Ita
liaanse western die opgenomen
wordt in Rome en Spanje. Tony
Anthony is in deze film een blin
de cowboy met een paard dat
voor hem kijkt. Hij zit de 'boef
Ringo Starr achterna om de vijf
tig vrouwen terug te krijgen dié
deze van hem gestolen heeft. En
die vijftig vrouwen zijn uit de he
le wereld geselecteerd.
Je vraagt je wel eens af
Ier de filmmakers eens uitge-
B zullen raken op de gebeur
en van de Tweede Wereldoor-
mant het lijkt toch langzamer -
moeilijk te worden nog een
iele gebeurtenis bij de kop tc
a en er een aanvaardbaar
filmwerk van te maken
is het regisseur Walter Grau-
tenminste wat de keuzt
- weer gelukt.
onderwerp voor zijn film
s door de vuurlinie" nam hij
tijd tussen de Amerikanen en
Si om de Duitse raketgeleer-
"~i de laatste dagen van het
Rijk. Het gegeven lijkt op
niet zo gek al zijn we in
loorlogse jaren langzamer-
doodgetrommeld met de
a om dr. Von Braun en con-
deze film gaat het om een ze-
dr. Von Heinken die door
_.'oep Britse en Amerikaanse
jjairen ontvoerd moet worden
de handen van de actieve
De raketdeskundige heeft
de wens te kennen gegeven
de kant van de geallieerden
wijken. Nadat eerst de doden
■Je gevallen zijn blijkt dat be-
dr. Von Heinken ook een
U assistenten, en familie en
Issen wil vluchten uit het met
pdergang bedreigde Führer-
tocht wordt bijzonder moei-
fondat een eerste ontsnappings-
Èlljkheid wordt verijdeld door
'liters: een vliegtuig, die de
zal ophalen wordt juist vóór
jfjltending neergeschoten. Boven
lijkt een van. de assistenten
de Sowjetrussische zijde te
kiezen. Hij houdt tenminste
'ssische troepen via een ge-
zender voortdurend op de
t men er tenslotte toch in
geallieerde linies te be-
1 is voor een zeer belangrijk
pte danken aan de Engelse lui-
p Wilcox die de Russen op
een dwaalspoor weet te brengen zo
dat'de groep ongestoord een rivier
kan overtrekken. Die dappere po
ging moet hij overigens wel beko
pen met de dood.
Tot zover klinkt het verhaal bij
zonder redelijk. De schrijver van
het verhaal een zekere John C.
Champion en Barry Trivers teb-
ben toen blijkbaar geen raad meer
geweten met het slot van him ver
haal en de plank volledig, maar
dan ook volledig, misgeslagen. De
slotbeelden moeten ons doen gelo
ven dat de Russen ophouden met
schieten wanneer blijkt dat er vrou
wen en kinderen in de auto met
vluchtelingen zitten en dat ze zo be
leefd zijn om het stoffelijk over
schot van luitenant Wilcox met een
eresaluut te overhandigen' aan de
geallieerden, met wie ze even tevo
ren nog in een fel vuurgevecht wa
ren gewikkeld.
Behalve deze ontsporing aan
het einde kan „Dwars door de
Luitenant Lee Mitchell (Stu
art Whitman) en Karen (Margit
Saad.)
vuurlinie" ook filmtechnisch gezien
niet in de schaduw staan van oor-
logprodukties zoals Generaal Pat-
ton, D-Day en De Brug bij Rema-
gen. Dat er desondanks nog juist
een voldoende uit de bus kwam is te
danken aan Stuart Whitman, die
tenminste in zijn rol van luitenant
Lee Mitchell weet te overtuigen.
CAMERA Zo commercieel als de
pis de film die deze week in
het theater aan de Hogewoerd
draait. Hoewel de bij dit Britse
(wan)produkt behorende slagzin
nen veel pop en seks beloven moet
'Groupie Girl' alleen maar voor lief
hebbers van erotische tafereeltjes
om te pruimen zijn. Het slecht
verzonen verhaaltje over het „zie
lige" hippiemeisje is in feite de
haak waaraan de Engelse filmsla
gers hun vleeswaar hebben opge
hangen. En van dit met een
flauw popsausje overgote vlees
krijgt de bioscoopbezoeker een flin
ke portie voorgeschoteld. Het gaat
is dit geval om het meisje Sally,
dat, het saaie burgermansbestaan
meer dan beu, zich aansluit bij een
rondreizend popgroepje en zich af
wisselend laat gebruiken en mis
bruiken.
Sexy Sally, die de gunsten van
de popjongens al gauw met andere
opgewonden aanbidsters heeft te
delen, blijkt zich nu eenmaal ge
makkelijker uit dan aan te kleden.
Het resultaat is een aanéénschake-
ling van zeer onstuimige bedscènes
en die vormen dan nog het beste
onderdeel van deze in fletse kleu
ren opgenomen film. Als seksfilm
zou „Groupie Girl" misschien ge
slaagd kunnen heten, als registratie
van het verschijnsel groupie is
dit cinematografische werkje een
grote flop.
TRIANON Albert Camus heeft
eens gezegd: "Er is geen liefde
zonder spoor van onschuld". Voor
Snoezepoes, de dochter van een
violist, zou hij hebben kunnen zeg
gen: "Er is- slechts onschuld zon-
zonder spoor van liefde". En dat is
zeldzaam in deze tijd bij meisjes
uit de hoogste klas van de middel
bare school. Nog zeldzamer is het,
dat zo'n meisje haar hele leven al
met haar vader in bad gaat, naakt
door het huis loopt, in dezelfde
staat op het balkon zont onder de
ogen van tal van bouwvakkers en
op school zonder bh-tje met de
bloes half open de lessen volgt, de
leraren ondertussen een vriende
lijk inkijk leverend tussen haar on
weerlegbaar volmaakte dijtjes,
omdat zij door haar moderne op
voeding nooit woorden heeft ge
leerd als schaamte, provocatie,
prikkel en wat dies meer zij. Zo'n
meisje is Snoezepoes. En het is
dan eigenlijk ook een alleraardigst
gezicht en dat niet alleen van
wege haar mooie lichaampje
haar zo ruim vijf kwartier lang te
zien rondstappen. Maar als vader
zit je er wel mee. Leer zo'n kind nu
nog maar eens, dat ze plotseling
schaamte moet voelen voor haar
lichaam. Het lukt de violist dan
ook niet. Ook niet met de hulp van
drie zonen van een bevriende aan
nemer al werken de zonen maar al
te graag mee. Snoezepoes heeft nu
eenmaal bij Hemmingway gelezen,
dat de grond gaat trillen als Je sa
men verliefd neerzit en dat wil ze
eerst voelen.
Het zou te dwaas zijn, dat zo'n
meisje binen vijf kwartier niet
volledig op de hoogte raakt van het
liefde gebeuren. De toeschouwer
kan het happy-ending dan ook nog
net meemaken. Eenmaal bijna ver
liefd op een folders-uitdelende jon
geman gaat de grond trillen door
een dynamiet-explosie van wegen
bouwers en dan heeft het meisje
het wel bekeken. Weer een meisje
verliest haar onschuld.
Het gaat er allemaal wat vrolijk
toe in "Snoezepoes". Het verhaal
is aardig, het decor ook. Jammer
is, dat de grapjes die de film eigen
lijk moeten maken, zo traag op
gang komen en al zo lang te voren
kunnen worden doorzien. Flitsende
humor kent de film nauwelijks.
Het aantal werkelijke vondsten is
gering. De hele goeie hebben net
te weinig accent gekregen om er
helemaal uit te komen. Dat zijn de
weinige, maar wel zwaar tellende,
minpunten van deze film, die tooh
wel de moeite waard blijft.
REX Sex speelt deze week niet
de hoofdrol in de bioscoop in de
Haarlemmerstraat. Paul Newman,
Robert Redford en Katharine Ross
spelen de hoofdrollen in Butch
Cassidy en de Sundance Kid, een
film die nu al tot een klassieke
western lijkt uit te groeien. De his
torische of zo men wil legenda
rische achtergrond is het optreden
van twee spitse boeven in het wilde
westen in zijn nadagen, aan het
eind van de vorige eeuw. Uiteinde
lijk worden de twee wel gedwongen
met hun buit aan de haal te gaan.
In Latijns-Amerika vinden zij
nieuw emplooi. Maar boontje komt
om zijn loontje. In een groot
scheeps vuurgevecht tegen wat wel
een leger kan worden beschouwd
sterven zij een heldendood. Butch
Cassidy en de Sundace Kid is een
bijzonder onderhoudende film met
adembenemende scenes. Naast het
spel van de twee boeven en hun
fraaie begeleidster valt er ook veel
natuurschoon in te bewonderen.
STUDIO Voor de tweede week
geeft Juf sexuele bijlessen in Stu
dio. Ze doet dat behalve uit wijze
overwegingen ook voor haar eigen
plezier, want als oude vrijster blijft
de sex voor haar beperkt tot een
gespreksonderwerp. Bij haar streven
de sexuele voorlichting op de mid
delbare scholen ingevoerd te krij
gen wordt ze tegengewerkt door
een homofiele politieman, een im
potente ex-soldaat en diens frigide
vrouw en krijgt ze de steun van de
door sex bezeten echtgenote van de
politieman.
LUXOR Catch 22 is een bui
tengewoon knap gemaakte film
die een fel pleidooi Inhoudt tegen
de oorlog En met name tegen de
gereglementeerde waanzin van die
oorlog De film doet herinnerin
gen opkomen aan Mash maar
is aanzienlijk bitterder Het gaat
om kapitein Yendrossian die in de
Tweede Wereldoorlog meent gek te
worden Maar zijn bezweringen
helpen hem niets. Hij moet maar
gewoon doorgaan met vechten. In
bijrollen onder meer Orson Welles
en Anthony Perkins.