Zangeres Detti Casoli gaat met Malando naar Jaoan Lies Franken krijgt de Theo d Or Aardig vrouwtje met veel verkoopkracht r(^V)vandaag. ...e/7 gisteren i LEIDSCH 4# DAGBLAD Vlak voor de première NRT staakt 'Stalinade' TVmorgen\ DINSDAG 8 JUNI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 IÉ Zangeres Detti Casoli vertrekt in september voor vijf weken met Ma- |lj lando's Latijns-Amerikaanse mu- m ziekshow 16 man) naar Japan, i Voor de in Den Haag wonende vo- caliste betekent dit een eerste ken nismaking met het land van de rij zende zon. Malando <Arie Maasland) ziet reeds zijn vierde bezoek tege moet. Malando, die in Japan weinig kwaad kan doen, weet zich nu al j verzekerd van een enorme belang stelling voor zijn te brengen con- I certen. Op de Japanse markt verschenen een 35 elpees van zijn orkest. Na de (eerste succesvolle toernee werden Japanse orkestjes geboren, die La tijns-Amerikaans gingen. Malando [trotseerde echter de concurrentie. SArie Maasland: „Wat je ver haalt Is lekker, schijnen ze daar ook te penken". Over zijn nieuwe aanwinst Voor Japan Detti Casoli, die huis- fcangeres Marita Montès vervangt 3,j^e heeft pas een baby": „Ik kende 12 laar persoonlijk niet goed .Wat ze Q' irengt is ongeveer dezelfde koek, lus problemen levert het niet op. k vind het een heel aardig vrouw- 12, je met op het toneel een zeer goeie 9,'erkoopkracht. Het zal best lukken" )ok de nabij Turijn geboren en ge- togen Italiaanse Detti ziet het wel ntten. In de eerste instantie vond *"*Te het een weinig bezwaarlijk om jiaar Nederlandse echtgenoot vijf reken in gezelschap van hond en ai achter te laten. Maar: :ij vindt het een leuke kans en is iortief genoeg om het goed te vin- ien". petti Casoli, pratend met een char- liant zuidelijk accent, is, naar zij- jelf zegt, een ouwe rot in het vak. 5e begon in Italië, voornamelijk in lancings. Bezocht Den Haag voor peie eerste keer zo'n vijftien jaar ge- ken, kwiam er geregeld terug en p touwde er tenslotte. Mevrouw Loot, pelp free lance-basis werkzaam, is jooral op party's en diners een Pe|raag gehoorde gaste. Hoofdmoot ian het repertoire vormt, hoe kan iet anders, het Italiaanse lied. - feel concurrentie heeft Detti Casoli Nederland niet gekend. Slechts filly Alberti zingt in haar straatje, ij doet het niet ge.k Willeke vind het nog beter doen. Toch blijf je latuurlijk horen, dat je met niet-I- Blianen te doen hebt. Maar dat is legrijpelijk". VOORKEUR j>ok met Frans. Spaans en Engels is betti bezig. De grootste voorkeur «nieten toch de oude Napolitaanse lederen, waarvan een potpourri op iet repertoire staat, jen vast begeleidingsorkest heeft petti Casoli niet. Ze vindt het geen te groot bezwaar. „Je wordt zelf- landiger, durft meer. Toch is het >ms even moeilijk. Je kunt maar I ort iets doornemen. Ik geloof, dat eide: R muzikale voldoening wel wat I inder is dan met een vaste groep. )e eerste maal toen ik op deze ma- teli ier moest optreden, dacht ik dood gaan. Je raakt er gelukkig aan 'ra9 ewend". och zijn er favorieten: Peter Jon als pianist en het ter ziele fegane Meteoorkwartet, ien platenster is Detti Casoli niet noemen. Het repertoire leent zich niet al te sterk voor. Nederland ;nt weinig echt fervente liefheb- ers van het goed in het gehoor ggende Italiaanse lied. Daarbij omt nog dat Detti Casoli geen angeres is met de heilige inspiratie bekend tot zeer bekend te wor en. Haar publiek, meestal boven de is kleurrijk en afwisselend, chte pretentie heeft Detti, klein ittig vrouwtje van in de dertig iet. Ze zong in de eerste instantie mdat ze financieel sterker kwam staan. Nu, is het zuiver uit lief- ER HU hebberij. Gemiddeld wordt keer in de week opgetreden. Er was en is nog veel radiowerk, tv-optredens zijn incidenteel. Bep Rowold ontdekte haar voor de ra dio: Wim van de Beek maakte baas Malando attent op haar zangkwali- feiten. Detti: „Het is zalig om met zo'n orkest op stap te gaan. In Japan twee zijn ze vreselijk populair. Malando blijft natuurlijk de hoofdattractie. Wat ik precies ga doen, is niet be kend. We hebben nog drie maan den. Vorige week was ik voor de eerste maal bij Malando te ho ren, voor de radio. Ontzettend leuk, ik geloof wel dat het aardig over kwam". Casoli zich niet wagen. Ze voelt zich noch een volbloed Nederlandse noch Italiaanse. „Een buitenbeentje, misschien?" Een vast gezelschap hoeft voor haar eveneens niet. Afgezien van de fi nanciële beslommeringen, voelt ze zich happy op vrije basis. „Een ie- Aan Nederlands repertoire wil Detti I der, die me wil laten zingen, kan DETTI CASOLI Reizen hoeft voor Detti niet al te erg. „En Japan dan?" Lachend: „Ja, dat is een andere zaak, zoiets overkomt je geen tweede keer". Ook toneelprijs voor Kees de Jongen NEDERLAND I 6.45 (Kleur) Tim en de leeuw (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 (Kleur) Populaire muziekgroep: Golden Earring (AVRO) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 Peyton Place (AVRO) 9.10 (Kleur) Bras van Rijkswaterstaat. Documentaire (AVRO) 10.00 AVRO's Televizier Magazine (AVRO) 10.50 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 (Kleur) Tim en de leeuw (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Den Haag vandaag (NOS) 7.10 (Kleur) Première: programma over filmkijken filmmaken (NOS) 7.30 (Kleur) Felix de kat (KRO) 7.38 (Kleur) Het verre Westen. Tv-serie (KRO) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 Andy Williams Show (KRO) 9.11 Brandpunt (KRO) 9.21 (Kleur) Gamma: Bouwers zonder vergunning: documentaire van nestbouw bij verschillende vo gelsoorten (KRO) 10.00 (Kleur) Paul Vlaanderen (KRO) 10.50 (Kleur) Journaal (NOS) 10.55 (Kleur) En Francais - les 20 (TELEAC) Door Nico Scheepmaker Handenwrijvend zie ik die mooie tijd alweer tegemoet, dat we met zijn allen in een tent of veilinggebouw kruipen, om enkele uren lang te worden be ziggehouden door een presenta tor die een zangeres met of zonder naam aankondigt, waarna de korte quiz volgt en het „origineelste zelf gemaakte instrument" of het beste ama teurfilmpje, of een imitatie wedstrijd. Of nog iets anders. En alles bij elkaar is het een warreling van artiesten, muziek en naar voren tredende toe schouwers die even iets moeten doen en de slappe lach krijgen, zodat het veelkoppige publiek zich opperbest vermaakt. En nu zult u zeggen: dat is nogal wiedes, die mensen vermaken zich omdat het zomer is, om dat ze een avondje uit zijn, aanwezig zijn in een sfeer van: „Jongens, de reisleider is weg dus we kunnen even lekker ons gang gaan". Maar wij, dooie dienders thuis voor de buis, met ons tweeën of drieën, heb ben geen deel aan die algeme ne pret, wij zien alleen een wat slordig in elkaar zittende Snip en Snap-revue zonder Snip en Snap, er is dus geen enkele reden om te verwachten dat wij evenveel plezier hebben als de „getuigen in de tent". Dat is althans mijn reactie. Maar de kijkcijfers hebben uit gewezen dat zulke programma's („Met de muziek mee", „Met liedjes het land in", „Zie zo zomer", „Zomaar een zomer avond". toch heel goed aan slaan bij het kijkerspubliek. Dat is dan ook de reden dat de omroepverenigingen zich staan te verdringen bij elke geschikte veilinghal en alle grote tenten in de Bijenkorf al lang zijn uitverkocht. Gisteren startte de NCRV met „Met liedjes het land in", Conny Vink speelde daarin een be langrijke rol als zangeres, straks (overmorgen) presen teert zij „Zie zo zomer" van de TROS en voor de winter is aangebroken za! ze ook wel een keer zijn opgetreden in „Met de muziek mee", let op mijn woorden! Weer van geheel andere aard was Herman van Veen, in een kort programma met voorna melijk liedjes. Ik was er niet van ondersteboven, wat ik we) was van zijn eerste tv-pro- gramma's die breder van opzet waren. Ik zie liever de comple te Herman van Veen dan in 25 minuten de chanson-afsplit sing, met zijn eigen geluid, dal toch betrekkelijk weinig varia tie vertoont. Hier en nu liet ons enkele mi nuten horen hoeveel lawaai de bewoners aan de Schipholdijk te verduren hebben van de proefdraaiende jumbo's, vele uren per dag. Een duidelijk ge val van verhuizen. Schiphol zou deze mensen evenwaardige huizen elders moeten aanbie den en als men dat niet doet overtreedt men eenvoudig de regels van een behoorlijke sa menleving en behoort men door de krijgsraad tot twee jaar gevangenisstraf te worden veroordeeld. „Achter het Nieuws" was in Londen, bij monde van Pier Tania, die de Engelsen (zowel op straat, als parlementariërs als Foot en Healey) in onberis pelijk Engels vroeg wat zij van toetreding tot de EEG vonden. De meesten waren er tegen. Waarom? Omdat zij zich altijd zelf hadden kunnen redden en omdat bij toetreding de prijzen omhoog zouden gaan. De voornaamste spelers in „Tramlijn Begeerte" door het Nieuw Rotterdams Toneel kon den hun eigen figuren creëren, en de boeiendste, ontroerendste van hen was ongetwijfeld Blanche Dubois zoals Lies Franken haar Speelde, met eindeloos veel scha keringen een beeld oproepend van een nooit volwassen geworden vrouwtje dat hopeloos verdwaald is in een wereld waarvan ze niets begrijpt. Met deze duidelijke en juiste woorden formuleerde de jury van de Vereni ging van Schouwburg- en Concert directies in Nederland haar besluit om de Theo d'Or 1971 toe te ken nen aan Lies Franken. De argeloze theaterdirecteur, die de gouden me daille aan Lies Franken moest overhandigen, gistermiddag in de Parkschouwburg in Hoorn, had ken nelijk niet zo goed naar dat jury- Ter kennismaking: het 4 weken voor de halve prijs Ik word abonnee per 22 juni '71 en ontvang de krant reeds vanaf heden. Stuur mij 4 weken het Leidsch Dagblad voor half geld en noteer mij aansluitend als abonnee adres: plaats: Hokje zwart maken, bon invullen in open envelop (zonder postzegel) sturen aan Leidsch Dagblad antwoordnummer 214, Leiden. rapport geluisterd en complimen teerde mevrouw Franken ermee, dat zij van een kleine rol toch iets moois had kunnen maken. Be schaafde en verholen glimlachjes alom. Even juist en verdiend was de Louis d'Or 1971 voor de titel-dub- bel-rol in „Kees de Jongen" van Wim van der Grijn en Hans Dage- let: „Hun Kees klopte met de voor stelling die al hun toeschouwers zich jaren eerder bij lezing van het boek hadden gevormd". Verdedig baar was ook de toekenning van de Colmobine 1971 aan Ann Hase- kamp voor haar Warja in „De kersentuin" door Globe in de regie van Ton Lutz, en aanvaardbaar de Arlecchino 1971 aan Lou Landré als Lucky in „Wachten op Godot" door de Nederlandse Comedie in de regie van Theun Lammertse, een licht puntje voor de regisseur in de to- matenregen, die hij als dramaturg van de Nederlandse Comedie over zich heen heeft zien gaan. De jury bleek ook verder optimis tisch en sprak over een revival van „de zieke man: het toneel" en zag „de zo schromelijk verguisde toneel gezelschappen zich revancheren me. een aantal zeldzaam goede, intelli gente of zeer bezielde voorstellin i Op de foto v.l.n.r. Wim van verrast. Rechts achter: Lou Lan gen". Dat zijn dan in ieder geval \der Grijn en Hans Dagelet, die de Idré. die een Arlechino mocht ont- vijf tevreden beroeps-toneelkijkers Louis d'Or kregen, en Lies Fran- vangen. geweest. ken, die met de Theo d'Or werd I Drie dagen voor de eerste voor stelling heeft het Nieuw Rotterdams Toneel besloten dat „Stalinade", een stuk van Jean-Clarence Lambert in een bewerking van Hugo Claus, niet zal worden uitgebracht: men vindt dat men tijdens de voorbereidingen onder leiding van regisseur Leonard Frank niet tot een artistiek aan vaardbaar resultaat is gekomen. „Stalinade" zou in het kader van het Knaakfestival, en met subsidie van de Rotterdamse Kunststichting, op 10, 11 en 12 Juni in het Lijn baancentrum worden opgevoerd. Het stuk is een „electric reading" acteurs en actrices lezen de rollen en verder wordt gebruik gemaakt van geluidsbanden, videoprojectie en andere middelen. Het stuk geeft het leven van Stalin, en is bedoeld als een waarschuwing tegen het herle ven van het Stalinisme binnen de Sowjet-Unie en daarbuiten. Aan de presentatie zou worden meegewerkt door Martine Crefcoeur, Josephine van Gasteren, Annet Nieuwenhuy- zen. Herman Frank, Ad Hoeymans, Gees Linnebank, Johan Ooms en Eric Schneider. Reeds eerder had Josephine van Gas teren zich uit de productie teruggc trokken: zij meende dat het stu' niet verenigbaar is met haa vriendschappelijke gevoelens jegens de Sowjet-Unie. Ook de Russische i brengen. Concert ELP LEIDEN De Engelse formatie Emerson, Lake en Palmer komen naar Nederland. Zaterdagavond (te negen uur) geven ze een concert zonder voorprogramma in het Concertgebouw in Amsterdam. ambassade zou hebben laten blijken niet met het stuk te zijn ingeno men. Van de zijde van de Rotterdamse Kunststichting betreurt men het dat het NRT op een zo laat tijdstip heeft geconstateerd dat het stuk niet speelbaar zou zijn. Men hoopt, dat het NRT bereid zal zijn volledi ge opening van zaken te geven: niet alleen de Rotterdamse Kunst stichting en het Rotterdamse pu bliek zijn nu gedupeerd, maar ook 'e Nederlandse en Franse televisie, lie dit theaterexperiment onder >gen van een groot publiek zouden WOENSDAG 9 JUNI 1971 Hllv. 402 m. en FM-kanalen. 7.00 NCRV. 8.00 TROS. 12.00 KRO. 14.10 NCRV. 19.00 N.O.S. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klass. muz. (gr.) (7.25 Horen en zien: 7.30 Nws.; 7.32-7.50 Hier en Nu: act.). 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen: verz.pl. progr. (8.30-8.32 Nws. 9.00- 9.10 Guyn. v. d. hulsvr.). 0.30 Voor de kleuters, 9.45 (S). Geschikt voor U!: verz. pi. progr.: mod. amus muz. 10.15 V. d. vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magazlnenws.. nieuwtjes, reportages, commentaren en muz. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaall" tot twee: gevar. progr, (12.22 WIJ van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.; 12.41 Act; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.00 Huisbezoek: pastoraal gesprek. 14 10 (S) Klass. orkestwerken (gr.). 15.00 In 't zilver: progr. voor oudere luis teraars. 16.00 Nws. 16.03 Voor de kleuters. 16.15 Radiostrip voor de kinderen. 16.30 (S) Jeugdland: gevar. progr. v. d. Jeugd. 17.30 NCRV en Bloc: actueel progr. met muziakele illustratie. 17.50-18.00 Overheidsvoor lichting: Een serie programma's over de Kon. Marechaussee. Samenstelling en presentatie: Ad Hazewinkel; 18.30-18.41 Nws.). 19.00 Openbaar Kunstbezit. Morele Herbewapening: 19.10-19.20 Caux: het onmogelijke wordt mogelijk, gesprek. 19.20 (S) S.N.I.F.: signalementen, nws, infor matie en feiten uit de wereld van de lichte muziek. 19.50 Progr. v. blinden en slechtzienden. 20.00 (S) Woens dagavond muzlekmagazlnewaarin nws.. rep.. Interviews en comm. over muziek, alsmede klass. en mod. muz. 22.30 Nws. 22.38 (S) Mensen, ontmoe tingen. meningen. 23.55 Nws. Hllv. II. 298 m en FM-kanalen. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 17.02 NOS. 18.11 VARA. 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag woensdag!: muziek en Informa tie. (pl.m. 7.33 Van de voorpagina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22 (S) Dag woensdag! (vervolg). (Om 8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de hulsvr.). 9.00 Radio- weekblad. met o.m.: 9.00 Ons num mer is...; 9.35 Waterst.: 9.40 Schoolra dio; 10.15 Koning Klant; 10.30 De weekbladen; 10 45 Voor de kleuters; 11.00 Nws.; 11.03 Op de koffie: Infor matie en comment., en verder muziek en reacties van luisteraars. 12.00 (S) Licht ens. met zangsol. 12.25 (S) Brassband Magazine. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Kennismaking met de buurtbewoners; 14.00 Operette-wereld; 14.35 Kinderkoor; 14.50 De avonturen van Allee: voordracht en muziek; 15.10 Buurtbewoners en hun favoriete muziek; 15.40 Een grote naam van nu: profiel ln muziek: 16.00 Nws.; 16 03 Vragenvuur: buurtbewoners on dervragen een Nederlander naar keu ze; 16.25 De Toonzaal: muziek voor en door de Jeugd. 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes. 1720 UNESCO-Magazine. 17.40 Toerlsmo: toeristische informatie uit blnnen- en buitenland. 17.55 Meded 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.20-18.30 Uitz. v.h. GPV. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 (S) Dansork. met dlv. solisten. 20,05 (S) Licht orkest en vocale ens. 20.30 (S) Lichte gram. muz. 20.45 Het Oproer Kraalt: rebelse liedjes. 21.15 (S) Promenade Ork. en zangsol. 21.45 (S) Serenade: oude muz. (opn.) 22.30 Nws. 22.3 Meded. 22 43 Act. 22.50 Radio Jazz Magazine. 23.15 (S) Stereo-Pop. 23.55 Nws. Hllv. III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 AVRO. 9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan: licht platenprogr. 10.00 Nws. 10.03 Radio Journaal. 10.06 Arbeidsvitaminen: po pulair verz. pl. progr. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm op: vrolijk platenprogr (13 00 Nws.; 13.03-13.06 Radio-Journ.) 14.00 Nws. 14.03 Gim mick. 15.00 Nws. 15 03 Muz. Boetiek. 16.00 Nws. 16.03 Licht platenprogr. (17.00 Nws 17.02-17.05 Radlojourn.). Draadomroep. (Over de 4e lijn). Woensdag 9 juni van 18-20 uur: Muziek uit de film ..Can Can": Or- quldea (Blanco), abrll (Blanco), Fell- cldades (Zaya), Me slento fellz (Weersma), La le le (Popa) El Clgar- ron (Blanco), Szlruma (Blanco). Eh. flgues (Markea), Entre Sllverlo. Fa- cundo y la luna. Causa ne nana )sosa). Madrigal (Blanco). Inflnito (Blanco). Dont you talk about It (Wilson), Do you know him (Dorsey. Good morning (Schneider, Over there (Wilson). Teasing love (Wilson), That old feeling (Brown). Let's do it (Porter). Blues ln the night (Arlen), April in Paris (Duke), Shiny stco- klngs (Foster), Jumpln" at the wood- side (Basle), Jamboree (Williams), One o'clock Jump (Basle). NEDERLAND I. 18.45 (K) Tim en de 1 (K) Journ. NOS 19.05 Den Haag van daag 19 10 (K) Dubbeldekkertjes tv- serle voor de Jeugd IKOR CVK RKK 19.30 Kenmerk: de wekelijkse lnforma- tlerubr. over kerk en samenleving NOS 20.00 (K) Journ. 20.20 Zendtijd Poli tieke Partijen: Ultz. van de Pacifisti sche Socialistische Partij NOS 20.30 K Uit de wereld der lnsekten: 1. Dag vlinders, fllmreport. 20.55 Vrouw met drie levens (The three faces of Eve). NOS 18.45 (K) Tim en de leeuw NOS 18.55 (K) Journ. NCRV 19.05 (K) Ed dy Ready Go: muz. progr. voor de Jeugd N08 20.00 Journ NCRV 20.21 Dock Green tv serie 21.05 (K) Euro visie Spel zonder grenzen 22.25 (K) BIJbelllederen NOS 22.30-22.36 (K) Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5