jouis Malle boekt succes met film over de incest ,achen om eerste autorallye's w? MANN Recht in eigen hand in Leiden CASINO ROYAL -e souffle au coeur hoog genoteerd op de lijst van Parijse bioscopen GOED DAT ER POLITIE IS..? en Annakin maakte film voor gehele gezin Toen de muwen staarten \iadden Ibpal SBimenexgo pijnstillers EEN SMERIS' De daden van Robin Hood C complete kunststof keukens. Frankenstein herleeft helpen direkt PAG 21 MEI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 21 RIJS De nieuwste film van Louis Malle, "Le souffle au die Frankrijk ook op het festival van Cannes vertegen- digt, staat sinds zijn recente wereldpremière nu al ver- dene weken aan de top van de recente Parijse bioscoop- tes. Malle behoort dan ook ongetwijfeld tot de resterende van de voormalige Nouvelle-Vague-generatie, die als naker met successen als "Les amants", "Viva Maria" en "La vie privee" (van Brigitte Bardot) zijn reputatie op jreed publiek het stevigst gefundeerd had. temin durf ik toch ook te ver stellen dat het thema van dat e produkt evenmin vreemd aan jssale toeloop is geweest. Want it thema - in casu de incest - Malle dan nu weer een nieu- forse stap gezet op de weg, ponze al-oude christelijke be ng geleidelijk- aan van al haar vooroordelen en andere at- :n wordt ontdaan. En zo wordt lie middag en avond tiendui- Parij zenaars getoond hoe de Itijd heel apetijtelijke Lea Mas Door Frank Onnen sari als de Italiaanse moeder van de 15-jarige hoofdpersoon, ongeveer hal verwege de film, haar bed deelt met die zoon. Een aanschouwelijke les in ouderlijke seksuele en daadwerkelij ke voorlichting waaraan onze overs- gens zo inventieve cineasten tot dus ver nog niet zo hadden gedacht. SCHROOM Voorop zij intussen gesteld dat aan die inwijding zelf niets lichamehjk- opwindends te bespieden valt en dat de hele film, op een enkele bips of een bloot borstje in een badkamer na. aan gedurfde of pornografische kijktafereeltjes evenmin veel te bie den heeft. Naast Vadim, Fellini of een Bergman verraadt Louis Malle een schroom op het filmdoek die de finitief arhterhaald leek te zijn, en toch is zijn film in de erotiek ge drenkt. Een typisch Franse en lite raire erotiek die meer suggereert dan onderstreept, maar die wel he lemaal draait rond dat "probleem" van de "bloedschande" want het "verhaal" is in een paar woorden naverteld. Het verhaal van een op groeiende jongen uit een rijke Fran se bourgeois-familie die Proust en Camus leest en die de lieveling is van zijn ietwat over-sensuele mama. Door de tralies van zijn Oedipus complex bespiedt hij zijn moeder die een minnaar heeft en ook met de vriendjes nog wel graag eens een partijtje wil ravotten waarna zijn Jeugdige Jaloezie dan de ontknoping vindt in een hotelkamer die door het zoontje en mama samen wordt ge deeld. Een aanloop, een ontwikke ling en een ontknoping, die door Louis Malle nogmaals met fijngevoeligheid wordt begeleid en behandeld. Niettemin, vraag Je Je toch af of Malle zijn indrukwekkend kunstenaarschap, zogoed als zijn spitse observatievermogen en zijn Ironische vis comica niet ook aan de hand van een ander thema had kun nen demonstreren. WAAROM NIET? Een vraag, die de cineast die we dezer dagen bij de perspremière hebben gesproken, met goed gespeel- ADVERTENTIE Net sliep ik lekker, toen er op mijn kamerdeur werd ge klopt. Hotel-controle! Ik vroeg of ze nou helemaal waren. Ik heb de volgende morgen aan de balie geklaagd. Maar daar hoorde ik, dat de politie móói een meneer van zijn bed had gelicht, die had meege daan aan een bankoverval! Nog een kassier bij gewond óók. I de onschuld zelf met een wedervraag beantwoordt: waarom wel. waarom niet? En hij vertelt dan dat de stof i voor deze film door zijn eigen jeugd ervaringen werd geleverd die, na een vijftiental jaren het verhaal speelt in de tijd van Dien Bien Phoe en de regering Mendes-France-blijk- baar rijp waren geconcretiseerd te worden. Of. in zijn ogen, het feit van de bloedschande dan symptomatisch is voor de geestelijk en morele ont binding van een maatschappelijke klasse waaruit hU zelf is voortgeko men en die hij in zijn film wel aller minst flatteert? Antwoord: Evenmin en op mijn eigen familie heb ik helemaal niet willen spugen. Met huidige behui zingsproblemen waarmee vooral de arbeiders en andere minder bevoor rechte klassen te kampen hebber is de incest zeker geen monopolie van de rijkdom. "Ik heb zegt hij, dat moment van intimiteit gewoon als een "accident" beschouwd, dat vooral niet gedramitiseerd moet wor den en waarbij moeder en zoon dan ook niet langer stil blijven staan. Zo als duidelijk blijkt uit hun dialoog na afloop. En tenslotte maakt hij dan nog een toespeling op de pil die tot consequentie heeft d3t de vrees voor de biologische gevolgen van de in cest haar rationele bestaansrecht verliest. Zodat we nu ook deze reali teit openhartiger onder het oog kun nen nemen. In naam van de waar heid en de demystificatie. SPOREN. Helemaal overtuigend klinkt zo'r. pro domo natuurlijk niet. Want ook in de film gaat Louis Malle stil zwijgend voorbij aan de vraag wel ke psychische sporen dit liefdes avontuur met zijn eigen moeder bij de jongeman achter zou kunnen laten. Hij kapt dat probleem af met die paar- op zichzelf weer zeer zui ver klinkende zinnen die moeder eD zoon Inderdaad samen wisselen om elkaar de belofte te doen deze ge meenschappelijke ervaring als een belangrijke en pure herinnering in hun hart te blijven dragen, zonder er ooit met iemand over te spreken. Maar zonder Freud uit het hoofd ge leerd te hebben, mag men misschien toch veronderstellen dat althans voor de zoon met die belofte het "acci dent" nog niet tot de voltooid verle- den tijd behoort. En zouden ook an dere jonge en oudere toeschou wers niet gemakkelijker in de val van zo'n "accident" kunnen worden gelokt? Erg ouderwets-pedagogisch misschien, maar toch komt het me voor, dat vooral een groot kunste naar als cineast ook nog andere ver antwoordelijkheden heeft dan de eigen verplichting met een brok jeugdfrustatie af te rekenen. '.AMERA Met weemoed kijkt de mens vaak terug op de imatieve voertuigen, waarin hij zich in verleden tijden tft voortbewogen. Behalve in de literatuur trekschuit-C a- ra Obscura etc.) heeft ook de filmindustrie deze nostalgie ten te vertolken. Na die ,£)waze jongemannen in hun vlie- nde krattenwaarin de beginperiode van de luchtvaartin- drie romantisch en komiek gestalte kreeg, kan Leiden en geving nu in het theater aan de Hogewoerd terecht voor zuigelingenperiode van de auto en wat nog meer is auto- n it verhaal is er eentje van een i klassieke samenstelling. Vo- DO Een groepje primitieve urnen, vroeger afgedwaald van de schaafde wereld anno ver voor iristus, weet niet meer dan dat de wereld niets anders dan k zeven mannen wonen. Simpel aze. Dat blijkt als ze vuur uit- iden n vervolgens om het vuur bewaren hun hel, eiland in brand een. Daardoor moeten ze vluch- met een vlot, dat door de stro- ing naar het vasteland wordt ge- fven. Daar is de eerste activiteit i maken van een val voor dieren, «lat de honger gestild moet wor- o. De eerste, die in de val loopt een schone, welgevulde dame, die wr gemaakt wordt om geroosterd worden. Het meisje weet een van zeven mannen te overtuigen van kwaliteiten grotere genoegens 'erschaffen dan alleen een gevul- maag. Daaruit volgt dan Olie's fste kennismaking met de sex. eden voor Olie om zijn nieuwe er verder verborgen te houden. weet voor ztfn vrienden ander ees te vinden. Het geheim blijft foter niet lang geheim. De ande- 1 willen ook met het „onbehaarde er" spelen. Jaloezie, begeerte, ri- diteit en de drang tot bezit drei- moeilijkheden te gaan veroor- *«n totdat blijkt, dat in de om- edng een hele „kudde" op annen beluste vrouwen rond- "igt. Als de beide groepen elkaar itmoeten begint een uitbundig frhlstorisch sexfestijn, dat moge- de eerste grote stap op weg de overbevolking is geweest. 1 dat wordt allemaal gepresen- «rd onder de titel „Toen de vrou- staarten hadden". gels van diverse pluimage en met de meest verschillende motie ven maken zich op om met de primitiefste voertuigen een van dezwaarst eralley's. (In dit geval die van Monte Carlo) te winnen Enkelen doen mee louter uit spor tiviteit maar de hoofdpersonen in deze film hebben andere beweegre denen, uiteenlopende van liefde tot smokkel van Russische kroon juwelen. Zo is er de eigenaar van een autofabriek die zijn kapitaa; vergokt heeft en in zyn produkt d< rallye meerijdt om er boven op t( komen etc. Met al die verschillende achter gronden door elkaar gehutseld via de bekende middelen sex, avontuur dwaasheid, fanatisme te mid den van de spanning van een race in dolkomische voertuigen in een tijd, dat onze grootmoeders er nog niet aan dachten zich in bad pak de volke te tonen, zou iedere regisseur wat weten aan te pakken. Zo ook Ken Annakin die van „De dolle dwaze etc." een lachlust op wekkend produkt maakte, mis schien soms een beetje oubollig, maar echt een film voor het hele gezin, vooral het gezin dat van de realiteit van de overvolle wegen en luchtverontreiniging wel eens graag naar andere tijden wil vluchten. Rest nog de bijdragen te vermel den van o.a. Tony Curtus. Terry Thomas, Bourvil. Mireille Darc, etc. wier mimiek en optreden zoals dikwijls voor een groot deel het filmverhaal ondersteunen. RIANON Casino Royale is weer terug. Wat valt er eigenlijk nog te zeggen of deze film van Ja mes Bond. Het genre is bekend. Dat blijkt wel uit de geregelde hervertoningen, het publiek biykt op de brutale geheim agent nog steeds niet uitgekeken. Of misschien om de talrijke mooie vrouwen, waarmee hij zich steeds weet te omgeven. In elk geval; 007 is weer present in Casino Royal. Wie er zin in heeft kan aan de Breestraat terecht. REX Op het witte doek van de Haarlemmerstraatbioscoop worden ook deze week grootse daden ver richt, op het seksuele vlak nog wel liefst. De erotische avonturen van Robin Hood blijken zo'n sterke aantrekkingskracht op het Leidse bioscooppubliek uit te oefenen dat de film hier geprolongeerd moest worden. Robin Hood is in dit Duit se filmwerkje de superheld, die met zijn mannelijkheid de vrouwtjes wel eens zal „versieren". Hij weet na melijk niet alleen wat vechten met de vijand inhoudt maar ook wat stoeien met het andere geslacht precies betekent. Wat de film aan verhaal tekort komt wordt door een overdosis aan vrouwelijk bloot ge- j compenseerd. Wie van erge wulpse tafereeltjes houdt moet de film zelf 1 maar op zijn kwaliteiten gaan be- I oordelen. Tony Curtiss als een van de dolle dwazen. ADVERTENTIE toonzaal hoge rijndijk 25 leiden openingstijden dagelijks van: 9.00-17.00u vrijdags van 19.00-21.00 u zaterdags van 9.30-13.30 u SUDIO NedTerland is on langs nog opgeschokt door uitlatin gen van Willem Duys over het doodslaan van een man, die zich aan een kind vergrijpt. Dat dat be treft is het thema van Un Codé (een smeris) bijzonder actueel. In deze film is het één en al "recht in eigen hand" nemen wat de klok slaat. In de eerste plaats is daar Dan Rover (John Garko) die de Heili ge Hermandad aan de kant zet en de moordenaars van een bevriende nachtclubeigenaar uit de wereld helpt. Tijdens deze wraakactie val len er brokken en inspecteur Bar- néro van de Parijse politie laat het leven. Op zijn beurt besluit in specteur Favenin (Michel Bouquet) zijn vriend te wreken. Hij liqui deert een vriend van Dan Rover. Die kan het daar ook niet weer bij laten zitten en zo gaat het maar door. Regisseur Yves Boisset maakte met Inspecteur Favenin (Un Co- dé) een film uit typisch Franse misdaad-school die een aantal ja ren geleden met Le Samoerai (Alain Delon) inzette. Kenmerkend voor dit genre is het groeperen van het thema rond een of twee sterke persoonlijkheden in een bijna mon dain milieu. De bedoeling is daar van overduidelijk: het tonen van de mens in de misdadiger of te wel de misdadiger is ook maar een mens ondanks zijn gemakkelijk verworven weelde. Rover en Fave nin die in Un Codé als zodanig fi guren moeten dat laten zien De eerst ein zijn hartstocht voor de zuster van zijn vermoorde vriend, LUXOR Frankenstein is al lang begraven. Maar een late nazaat, baron Victor von Frankenstein, heeft weer kans gezien het monster te voorschijn te halen en het werk van zijn voorvader voort te zetten. De hersens van de huisknecht wor den getransplanteerd. Daarmee is het monster bijna gereed. Er ont breken nog slechts een paar ogen. maar die moet het monster van zijn meester zelf zien op te schar relen. Dat doet het dan door zich te vergrijpen aan vrouwelijke leden van een tv-filmploeg, die Juist bezig is een reportage te maken over het vroegere monster zonder te weten wat zich op dat moment in de ge welven van het oude kasteel af speelt. Er vallen slachtoffers, het monster krijgt oren, maar uitein delijk valt Victor von Frankenstein toch door de mand. Hij rukt op het laatste moment de handle van de atoom-reactor omlaag en dan is al les weer zoals het eigenlijk moest zijn. De bezoeker heeft dan ruim een uur griezelen achter de rug. de laatste in zijn affectie voor de vermoorde collega. Anders dan destijds met Delon het geval was kan je je echter af vragen of regisseur Boisset er wer kelijk in geslaagd is dieper in te dringen in zijn hoofdfiguren. Fave nin maakt een vrij karikaturele in druk in zijn verbetenheid en Rover is meer de Van Mierlo van de mis daad met een jongensachtige perfec tie. Wat er eigenlijk in Un Codé al lemaal aan ontbreekt is angst en angstzweet. Vandaar dat het wel een aardige misdaadfilm wordt die zeker boven het peil van de mees te misdaadtrillers uitkomt, maar meer ook niet. De misdadiger "Mooie Glim lach" die tijdens de zich opeen stapelende wraakacties het le ven laat ADVERTENTIE poeders cachets-tabletten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 21