taliaanse filmcarrière voor Roel Bos perry's bijtende visie op Glitter wereld van de -kliek toe een Haagse dokterszoon acteur-producent werd tentet biet u\t Films in Leiden In De indringers veel spanning met Bronson Mira Is zelfs een minnaar niet meer helpt. GROOTSE DADEN Love story Dinosaurussen regeerden de wereld pAG 14 MEI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA )ME Ruim zes jaar geleden vertrok de toen 23-jarige Bos zonder een cent op zak naar Italië. Hij was een in Haag geboren dokterszoon met artistieke aspiraties. Op de iemse toneelschool kreeg hij evenwel ruzie met de direc- - „het was althans in mijn tijd allemaal gekonkel en ge- poi en vriendjes van hier en vriendjes van daar en ik kreeg cht een draw-back van" en hij kapte met Nederland, zijn zijde vluchtte uit het vaderland de jeugdige hoofdrol- Ister uit een Frans-Libanese co-produktie, Suzette Stell ij Roel Bos met twee Nederlanders de participant in het In- ntinental Arts produktiemaatschappij die juist bezig is het ho lte zoeken: in augustus beginnen de opnamen van een film die niemand minder dan Vittcrrio de Sica wordt geregisseerd. Roel tn zijn compagnons, de Rotterdamse zakenlieden Nicolaas J. de en Leopold den Beer Portugael hebben nog vertrouwen in de ianse films en met hen hun geldschieters dat zijn Zwitserse en die hun bijdragen weer in handen van een Zwitserse maat- ipy hebben gegeven want in de filmwereld weet geen normaal waar het geld precies vandaan komt. 29-Jarige Roel Bos is een pol zakenman geworden, na- I] In Italië aanvankelijk triom- lerde als held in talloze wes- en avonturenfilms. Nadat Roel Suzette berooid in Rome ingekomen, begon hij in recla- itjes op te treden en toen in uneuze beeldromans: keuken- nromans in foto's die hier een ie vlucht genomen hebben. Wie de fotoromances ver schopt, opgemerkt door de producers, gebeurde het ook met Roel Hjn eerste film was al een "Vayas con Dios Gringo", iveel betekent als "Ga met God deling" en de producer vond Eter dat mannen in westerns merikaanse namen dragen, die dag af heette Roel Bos an Glenn Saxson. Drie Jaar n richtte Roel alias Glenn met tterdammer De Wit de Inter ental Arts op en de eerste film Ie maatschappij financierde, ,Addio Alessandra", hoofd- ler: Glenn Saxson. In Neder- eschoten in '69 en op het film van Venetië getoond en gewaardeerd om de kwalitei- m de spelers dan die van de »nse regisseur Enzo Battaglia, deze produktie binnenkort na Dkelijk strubbelingen met Cen- d, ook in ons land. DE SICA Romeinse kantoor voert Roel u dagelijks besprekingen met Door Rudolph Bakker de 70-Jarige "maestro" De Sica over de komende film, die Flauberts boek "Au coeur simple" tot onderwerp heeft. Het verhaal speelt in zomer en herfst en de opnamen beginnen in augustus in Normandië. Volgend Jaar om deze tijd zal de film naar men nu uitrekent, in de bioscopen te zien zijn. Roel Bos is een groot bewonde raar van De Sica's "Fietsendieven" vooral, en hij vertelt: "De Sica is altijd fout gegaan, sinds hij genood zaakt was om grote commerciële films te maken. Er was er maar één die een enorm succes werd en dat was „Scheiding op zijn Italiaans", met Marcello Mastroianni". De nieuwe film met het geld van Roel Bos's intercontinental Arts krijgt geen grote namen mee. De Sica zal zijn spelers weer uitzoeken zoals hij vroeger kon doen onbe kenden die hij op straat tegenkomt. Roel Bos vertelt: "Kijk. als je een film met De Sica maakt, dan kwali ficeer je je, dan is Je company met één klap over de hele wereld be kend. dan weet iedereen wat Conti nental Arts is. Naast de financiële belangstelling die we hebben is er dus ook de representatieve belang stelling die bijzonder groot is". Bos duidt het bedrag dat de film voor de helft mee doen aan de be staande maatschappij "Gamma TV" die nu "Intergamma" heet en die van Italiaanse zijde de regisseur en Gamma-leider Stefano Canzia ople verde. Canzia heeft grote bekend heid in Italië als producer van films voor de RAI, de Italiaanse staatste levisie. Samen met Canzio maken de drie Nederlanders nu films voor de Italiaanse tv: films over eetgewoon ten, over Italiaanse steden, over ar cheologie en ook vervolg-films: speel films die hier in eindeloze afleverin gen te zien zijn op de beeldbuis. Bo vendien heeft de "Intergamma" als eerste het terrein van de cine- en vi- j deocassettes in Italië veroverd. Roel en Suzette Bos wonen sinds j twee jaar in een elegante villa bui ten Rome, die volgens de laatste bin nenhuis-smaak is ingericht. Bij het bellen van de bezoeker verschijnt een langharige windhond op het ter ras. In de garage huist een aap en er is nog een kat. De twee auto's staan bulten geparkeerd. Het succes is de Bossen niet naar het hoofd gestegen, al blijft Roel zijn sigaren graag in Den Haag kopen en als ze op zijn weet hij gauw een gelegenheid te vinden naar Nederland te vliegen om een nieu we voorraad in te slaan "Maar ik zeg altijd", meent Roel die nu zijn baard laat staan, "over een paar jaar kunnen we weer onder een brug in Parijs slapen, wie weet". ADVERTENTIE gaat kosten, bescheiden met "x" aan, maar zijn stelling is dat de zo genaamde 'high-budgetfilms" er voortaan uitliggen. "Het loont niet meer om geld in films te stoppen die 8 tot 10 miljoen dollar kosten, want het risico is veel te groot. Zo veel geld kun Je beter op een ande re manier beleggen. Ik geloof ook niet in films die maar voor één pru- cent van het publiek aanvaardbaar zijn (we spreken over de Italiaanse regisseur Pasolini». Want ik vind dat een film mensen in de zaal moet hebben en als dat niet zo is dan be tekent het dat de film niet geslaagd is. Het kunnen dan nog zulke ge weldige artiesten zijn, maar dan moet zo'n man zijn films maar voor zijn eigen huiskamer maken. Dan kan hij niemand schaden". Wel bekent de jeugdige Nederland se acteur-producer dat Pasolini be reid is met heel weinig geld uit te komen, terwijl een man als Antonio- ni. die hij bewondert en die ook be halve "Blow-up" nooit een film heeft gemaakt die geld opbracht, enorm veel geld nodig heeft. OUDEREN Veel groot talent is er in Italië op het ogenblik niet. vindt Bos. Het is jammer dat het nodig is steeds weer op de ouderen terug te vallen, die het nog steeds goed doen: Vis conti, Fellini, De Sica. Antonioni. De jongeren die met een eerste film succes hebben, blijken met hun twee de en volgende films niet meer te overtuigen en dan ga je geloven dat het eerste succes een kwestie van geluk en stom toeval is geweest. De i weinige grote filmacteurs en -actrices van het ogenblik zijn bovendien bui ten Italië nauwelijks bekend: Nino Manfredi, Enrico Maria Salerno, én Roel Bos en zijn vrouw Su- 1zette in hun Romeinse villa. Monica Vitti. Wat denkt Roel Bos van Sophia Loren? "Ze had eigenlijk Amerikaanse moe ten zijn: ze is het klassieke voor beeld van een gecreëerde actrice, 'n actrice aan wie alles gemaakt is het resultaat van de De Ponti-MGM- relatie, bij wie alle3 wat ze zegt en doet gecontroleerd wordt. En als ze het meisje van grote klasse gaat spelen zoals Audrey Hepburn dat wel kan. dan is ze naar mijn idee niet meer aanvaardbaar en ook geen com mercieel succes". Een maand of vier geleden begon naast Roel Bos en De Wit ook de Rotterdammer Leopold den Beer Portugael aan het project mee te doen en 1 maart van dit jaar kwam een nieuwe belangrijke fusie tot stand. De Intercontinental Arts ging ITUDIO De Amerikaanse regisseur Frank Perry heeft Iden in de roos geschoten met zijn film „Als zelfs een min- irniet meer helpt (Diary of a mad housewife). Zijn lander realistische en soms bijtende visie op het reilen en len van een Newyorks establishmenthuwelijk komt keihard en blijft boeien tot de laatste meters celluloid. list die laatste meters zijn be- rijk voor een antwoord op de die de titel van de film in- (bin Hood EX in de seksfilmindustrie rt men soms kennelijk te kort fantasie. Hoe is het anders trklaren dat in deze gespecia- rde filmbranche steeds meer it teruggegrepen op oude the- Tarzan- en Draculafilms oorbeeld worden tegenwoordig een flinke scheut seks over- en met pikante slagzinnen de celluloidmarkt gesmeten. De 'luren van Robin Hoofd, waar re-school jongens vroeger vol- ran konden genieten, zijn op- de erotische avonturen van to Hood geworden. „De eroti- avonturen van Robin Hood" Is de Nederlandse titel van de Duitsland gemaakte en in nogal kleuren opgenomen film 'in Hood und seine lüsternen fchen". Robin Hood is ook in geval de superheld die zich niets en niemand laat ver ft1 Zelfs niet als zijn vijanden P het schoonste lokaas dat men f> maar denken kan voor de voe- goien. Da t lokaas bestaat uit veel vrouwelijk bloot. Ge ld moet worden dat deze Robin dd niet alleen weet wat vech- I met de vijand betekent maar wat stoeien met het andere "scht precies inhoudt: Het ver- II Is te onzinnig om na te ver- *n maar er worden in deze film geval grotse (geslachts)da- verricht. En om die te aan duwen zal de liefhebber de gang het Rex-theater deze week *lea maken. sluit. Het gezin waarom het gaat wordt gevormd door een gefortu neerd advocaat die samen met z'n vrouw en twee onuitstaanbare dochtertjes woont in een bijzonder luxueus apartement. Advocaat Jo nathan Balser is een man die in feite alleen leeft voor de buitenwe reld. Hij meet zich allerlei snobistische zaken aan en velt zich thuis op party's waar de „in-crowd" zich stierlijk loopt te vervelen. Overal waar deze glitter wereld van cock tails, champagne, sex-orgiën en laae uitgesneden japonnen zich af speelt sleept Jonathan zijn vrouw naar toe. Zij kijkt echter door het dunne laagje vernis waarmee alles is bedekt heen en ageert steeds wanneer ze daartoe de gelegenheid krijgt tegen de „kliek". In het dagelijks leven is Tina 'n hardwerkende huisvrouw die geen ogenblik voor zichzelf heeft en bo vendien door haar man als een dienstmeisje wordt behandeld. Die behandeling en de afkeer van de wereldje vol dikdoenerij brengt haar in contact met een Jong schrijver John Prager. De verhouding die ontstaat is voor de schrijver niets meer dan „een sexueel avontuurtje zonder meer" en voor Tina een vlucht uit het leven waar iedereen haar vij andig lijkt te zijn. Een lang leven is dit „overspel" dan ook niet be- ADVERTENT1E schoren wanneer Tina ontdekt dat de schrijver in feite dezelfde eigen schappen heeft als haar man maar ze alleen op 'n andere manier ver werkt. De verbreking van de verhouding valt nagenoeg samen met 'n gro te party, die advocaat Jonathan houdt en die op een volledige mis lukking uitloopt. Figuren die de „paradefiguren" van zijn party hadden moeten zijn blijken te ste len als de raven en halverwege zijn de meesten reeds vertrokken. Climax in de film is de dialoog tussen de advocaat en zijn vrouw waarin Jonathan zijn „harde hou ding" ten opzichte van Tina laat varen en bekent dat hij in grote moeilijkheden zit. De reactie van Tina op de vraag van Jonathan of zij nog langer bij hem wil blijven laat regisseur Perry in 't midden. De slotbeelden laten een groeps therapie zien waarbij de houding van Tina wordt behandeld. De grote ontdekking van deze film Carrie Snodgress als Tina ter- Richard Benjamin als de advocaat Jonathan en zijn vrouw Tina (Carrie Snodgress). wijl Richard Benjamin als Jona than niet helemaal uit de verf komt. De directe aanpak van regis seur Perry weet echter deze „zwak ke plek" kundig te verdoezelen. CAMERA Eric Segals best seller in filmische vorm vindt deze week zijn zevende kijkweek naar het Leidse publiek. Het verhaal is overbekend, evenals de mannelij ke hoofdrolspeler Ryan O'Neal (Rodney uit Peyton Place). Overi gens de film heeft wel iets van het overbekende tv-feuilleton weg een moderne Romeo en Julia. Paul Newman schittert vrijdag en zaterdag in Camera vanaf 22.30 uur in de film Hombre, een wes tern van Martin Ritt. TRIANON —Voor de derde en laatste week Fons Rademakers' epos op de zuidelijke Nederlanden in het theater aan de Steenstraat De film naar net boek van Vla ming Streuvels vertelt twee ver halen, een van het dorpje Wa- tershoek, en zijn strijd voor het be houd van de oorspronkelijkheid: het andere betreft Mira een speels meisje dat door haar ongecompli ceerdheid de plaatselijke manne lijke bevolking het hoofd op hol brengt. Mira is zeker Rademakers beste speelfilm en steekt met kop en schouders uit boven het gemiddeld Nederlandse produkt. Het camera werk is van internationale allure, terwijl Willeke van Ammelrooy als Mira een grote ontdekking is. LIDO Hoe moeilijk het is de banden met misdadige kornuiten fi naal door te snijden, kunnen lief hebbers van een stevige ontspan ningsfilm deze' week in het Lldo- theater zien. Charles Bronson speelt de hoofdrol in de film „Cold Sweat" geregisseerd door Terence Young, die in het Nederlands de ti tel „De indringers" meekreeg. En Charles Bronson is voor de fans van een groot uur spanning en ac tie geen onbekende. Vooral zijn au toritten door het Zuidfranse kust- gebergte al weet iedereen drom mels goed dat het truc-op namen zijn doen griezelig echt aan, al sta je er dan wel van te kijken wat zo'n „blikkenmonster" nog alle- LUXOR „Dinosaurussen re geerden de wereld" is een film die speelt ten tijde van de geboorte van de maan. Lang geleden dus en dat de historische feiten niet zo nauw zijn genomen zal dan ook niemand kwalijk vinden. Dat in de oude oertijd de dames reeds bikini's droegen en de mannen haarstijl '50 knipten is in het geheel ook niet zo belangrijk. Het gaat in deze film vooral om de sensatie. Daarvoor is volop trucage nodig. Zelfs mensen die dit soort „history fiction" uit verstandelijk oogpunt niet kunnen waarderen zullen met verbazing en toenemende bewondering kijken naar de voorwereldlijke dieren, die alleen nog maar in verbeelding be staan. maar hier werkelijk zelfstan dig bewegende bloeddorstige mon sters worden. Uit wat voor con structie de beesten van al lerlei pluimage nu ten behoeve van deze film gemaakt zijn doet er niet zo toe, het effect blijft griezelig. „Dinosaurussen regeerden de we reld" doet denken aan sommige pro- dukties uit de Jaren dertig door, zijn opzet, maar door het invoeren van kleuren en het daadwerkelijk scheppen van monsters, die voor de filmkijker alleen maar echt kun nen zijn, rijkt deze film veel ver der. Het verhaal, niet zo duidelijk, is niet werkelijk belangrijk. Om de richting aan te geven: als de maan zich van de aarde losmaakt krijgt Sanna imooi en bijna bloot) de schuld van haar stam. ze weet door te vluchten de dood te ontlopen. Wordt achtervolgd, verliefd, gered, gevangen, gered door een dinosau rus. etc. Wat het verhaal betreft niet bijzonder dus. maar technisch gezien een knap werkje, dat beslist de moeite waard is. maal kan hebben. Charles Bron- sn, in de film Joe Martin, is zeven Jaar geleden uit de gevange nis ontsnapt, niet alleen maar met een paar kleine misdadigers Bij de ontvluchtingspoging wordt ge heel nodeloos, buitenwesten slaan was genoeg geweest een politie man gedood Joe Martin voelt zich aan dit misdrijf niet schuldig en gaat er vandoor met de auto. In de tijd, dat zijn maats een verblijf op kosten van de Duitste staat, doorbrachten heeft Joe in Zuid- Frankrijk een nieuw leven op- gebuwd. Zijn vruw en stief dochter weten niet van zijn oude leven. De heren zinnen na tuurlijk op wraak. Er komt er éen op „verkenning". Joe moet zijn vrouw alles vertellen en de onwel kome gast, duidelijk hoorbaar, de nek omdraaien. Maar daarmee is de zaak niet rond. Zijn oude maats hebben een handeltje in verdoven de middelen opgezet en willen nu zijn zeewaardig Jacht „lenen". Joe moet wel meewerken omdat zijn „vrienden" zijn vrouw en dochter, als gijzelaars hebben. Het komt tot een akkoord als Joe op zijn beurt het vriendinnetje van de bendelei der ontvoert. Op een bergweg komt het tot een vergelijk: het vriendin netje tegen moeder en doch ter maar niet iedereen is het daar mee eens Een van de mannen wil de vrouw en het kind doden en daarmee tekent hij zijn doodvonnis endat van de hele. wat amateuris tische bende. Hij doodt een collega en verwondt zijn „chef" levensge vaarlijk, de man gaat ook later het hoekje om. Hij weet zelf Joe te dwingen met zijn gezin koers te zetten naar het smokkel- schip maar in zicht van de zo begeerde handelswaar kiept Joe, hem overboord en heeft het goede weer eens over het kwade getriom feerd en dat allemaal op Frank- rijks nationale feestdag „Quatorze, Juillet". iillllÉliilliUlliliiililUliiillillilliiii.iiii.Kiihiiillli

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 19