DE GEKOZEN LEDEN DER TWEEDE KAMER
Mi ra, een epos op
boerse frisheid
Films
in
FILM CANDY
NIET 'T BOEK
RioLobo Leiden
goede
western
«iiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiii
Woman in Love
Love Story
Bankroof
op wielen
DONDERDAG 29 APRIL 1971
..r.
LEÏDSCH DAGBLAD
PAGINA 25
Das-,V- ««S, MEJ. H. BAROORHOT.
P.V.O.A.) P.V.B.A.)
LP.DE RUITER
(P.V.D.A)
P.A. ROELS.
P.V.D.A.)
C. LAB AN.
P.V.D.A;)
KR. M. VAN DER STOEL
(P.V.D.A)
DR. IR. A. P. OPT p C. B3A3.
p.vrLVT^ I
J.W. SP1NKS.
(TSÜ!) P.V.D.A.)
DRS.H.WIEBBCA. A.6. VAN DER SPBC.
(PSP) psp)
DR. W. DREES JR.
DS' 70)
SGP
Rademakers helemaal op de Streuvels-toer
TRIANON In Vlaanderen zijn
er niet weinigen die met Fons Ra
demakers laatste film „Mira" of De
teleurgang van de Watershoek on
tevreden zijn. Ze doen daarbij niets
af van de artistieke kwaliteiten van
de regisseur die in 1958 met „Dorp
aaan de rivier" destijds op de Os
car-nominatie. veelbelovend zijn de
buut maakte.
Hun bezwaren richten zich voor
al tegen het verhaal van de film,
van Oogst-Stijn Streuvels en het
accent dat Fons Rademakers in
uiterst fraaie beelden bijna met het
heimwee legt op de bedreigde
Vlaamse landelijkheid. Dat kunnen
die Vlamingen moeilijk verkrop
pen omdat in de slepende taalstrijd
de Vlamingen nog steeds hun boer
tigheid. onder de neus tewreven
wordt.
Die achterlijkheid vormt inder
daad het centrale thema in De te
leurgang van Watershoek. een
Vlaams dorp dat door de moderne
tijd bedreigd met een brug waar
door het genoeglijk eeuwenoude i-
solement wordt opgeheven. Tegen
over al die bedreigde Watergangers
staat Mira, een ongecompliceerd zi
geunermeisje dat door haar oor
spronkelijkheid en spontaniteit bo
ven die kliekende gemeenschap is
uitgegroeid en alle mannen van het
dorp „goesting" geeft. Haar ver
haal is zo'n beetje de raamvertel
ling waarinnen we de boerse fris
heid kunnen opsnuiven.
Met De teleurgang van Waters
hoek is Rademakers na een niet
zo succesvol buitenlands avontuur
weer teruggekeerd op zijn 'oorspron
kelijk uitgangspunt: Dorp aan de
rivier. De conclusie lijkt daarom ge
wettigd dat Rademakers als oud-
Roosendaler inderdaad bij uitstek
de filmer is van de zuidelijke Ne
derlanden. Na zyn debuut makkers
staakt uw wild geraas, Het Mes, De
dans van de reiger is Rademakers
zo'n beetje blijven steken. Hijzelf
zei daarover: „Ik vind het van
huis uit alleen interessant films te
maken in dit land. Ik kom hier
vandaan".
In filmtechnisch opzicht is Mi
ra zeker Rademakers beste film. In
voortreffelijke reeksen beelden van
Eddy van Enden schildert hij vlak-
keloos en met allure met pastorale
sfeertje in het primitieve wereldje
daarbij getrouw Streuvels traditio
nele manier van vertellen volgend.
Dat is opzich zelf al een belevenis,
die nog versterkt wordt door de
geïnspireerde muziek van de Pa-
rijzenaar George Delerue, wat me
lancholiek maar toch typisch
Vlaams.
Ook de presentatie van de ac
teurs en vooral van Willeke van
Ammelrooy, in deze rol een ont
dekking. is uiterst aannemenlijk.
De enige bedenking die men te
gen de film zou kunnen aanvoeren
zit in de dramatische uitwerking
van Streuvels gegevens. Hugo Claus,
die voor het script zorgde, en Ra
demakers hebben zich kennelijk la
ten verleiden teveel van Streuvels
schilderachtige tafereeltjes in stand
te houden. Er is wel veel te zien
maar dramatisch gebeurt er weinig.
De film gaat niet stromen en de
thema's komen niet tot ontplooiing.
Toch blijft Mira of De teleur
gang van Watershoek een opmer
kelijk plastische filmvertelling van
topniveau, zeker in Nederland.
LIDO Mijoenen lazen de por
no-satire Candy in druks. Voor de
filmindustrie was dat natuurlijk
aanleiding om het te verfilmen. De
uitkomst en dat kan eigenlijk nie
mand verbazen blijft echter mager
tjes tenminste voor de te hoog ge
spannen verwachtingen van de
boeklezers die al die onwaarschijn
lijke standjes van de geslachtsdaad
waarover ze met rode oortjes heb
ben gelezen wel eens twee dimen
sionaal zouden willen zien.
Het verhaal is dat van een stu
dente die in de collegezaal verneemt
dat men zich volledig moet weg
schenken. De studente (Ewa Au-
lin) vat dat letterlijk op en be
geeft zich meteen op pad. Ze merkt
dat dat uiterste gemakkelijk is en
schenkt zich weg als 'n koffieauto-
maat. Haar pad wordt gekruist door
de meest onmogelijke figuren waar
mee ze de gekste dingen uithaalt.
Het laat zich gemakkelijk raden
dat dat niet allemaal verfilmd kan
worden. Candy, opgezet als een
monsterproduktie met maar liefst
Charles Aznavour, Marlon Brando,
Richard Burton, James Coburn,
Ringo Starr etc., weet toch nog
iets van zijn oorspronkelijk sati
rische element te behouden, al komt
alles dan wel niet helemaal uit de
verf.
REX Deze week in het thea
ter aan de Haarlemmerstraat weer
eens een goede oude Western met
John Wayne als held. De Ameri
kanen die de laatste Jaren een beet
je met hun cowboy-films in het
slop waren geraakt hebben geïnspi
reerd door het succes van de spag
hetti-western de oude draad weer
opgevat. Vandaar dat Rio Lobo vol
gens het harde procédé met een
klein beetje sex en ontzag
gelijk weinig romantiek. Rio Lo
bo mag als type-western misschien
niet nieuw zijn. maar hij mag er
wezen. In de nachtvoorstellingen
van Rex, vrijdag en zaterdag Sex
en Chantage.
STUDIO Women in Love, een
sublieme film van Russell met Os
car-winnares Glenda Jackson, Jen
nie Linden, Oliver Reed en Alan
Bates, blijft nog in Leiden. En dat
is bijzonder gelukkig. Women in
Love is een bijzondere film. Moei
lijk vaak, maar sterk door een af
wisseling van spanning en beschou
wende gedeelten. De vier acteurs,
bijgestaan door vele anderen,
schragen dit fraaie werkstuk.
LUXOR Over Love Story zijn
wy wel uitgepraat, maar de bezoe
kers zijn er kennelijk nog niet op
uitgekeken.
Het romantische liefdesverhaal met
Ali McGraw en Ryan O'Neal blijft
nog. En wie had wat anders ge
dacht?
CAMERA in naam mogen
Michael Caine en Noel Coward dan
de hoofdrolspelers zijn van Bank
roof op wielen, de grote helden
van deze Britse film voor de twee
de maal in Leiden zijn echter de
mini-auto's waarvan de British Mo
tor Corporation de succesformule
bezit.
Vanpit Londen bereidt een mis
daad-syndicaat een unieke overval
in het Italiaanse Turijn voor. Door
het uitschakelen van de verkeers
lichten ontstaat een chaos, waarin
alleen de mini's die de overvallers
gebruiken hun weg weten te vinden.
Behalve uitgebreide reclame voor
de Britse filmindustrie is Bankroof
op wielen ook nog een aardige film
met veel stuntwerk en grappige mo
menten.
Vrijdag en zaterdag in de nacht-
voorstelling van Camera Bandolero
met Dean Martin, Raquel Welch en
James Stewart.
DBS. J.M. DEN
P.V.D.A.
MR. DR. H. ROETHOF.
P.V.D.A.