Remm r(jy) vandaag Onze muziek leent zich niet voor solo Surrealisme bij v.d. Vlist ...en gisteren l TV morgen Knokke De drie van jong geluk Polis vernieuwde Trio Hellénique Video-congres in Cannes WOENSDAG 21 APRIL 1971 LEIDS£H DAGBLAD PAGINA 5 FRITES-S AUS tijdelijk 30 cent voordeel Zeg Friets, hoe vóelt het opgegeten te worden. Is dat leuk? Hangt er van af. Met een beetje geluk wel! Hoe bedoel je? Als ze hier Remia frites-saus in huis hebben dan Ik vóel iets; Friets. 't Voelt heerlijk. Romig, vers en zacht. We hebben geluk. Ze hébben Remia. Hou je hoofd er onderl •ff NEDERLAND I 5.00 (Kleur) Kinderprogramma (AVRO) 6.35 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.40 Verkiezing-sul trendingAlgemene Bejaardenpartij ran Nederland (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Den Haag vandaag (NOS) 7.10 (Kleur) Vrü-uit. Programma over het wel en wee van de recreatie (NOS) 7.30 Kenmerk: informatierubriek over kerk en samen leving (I KOR/C VK/RKK) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.20 Uitzending Stichting Socutera 8.25 Rebecca: speelfilm (NOS) 10.30 Studio Sport (NOS) 10.55 In beginsel, gesprekken tussen vertegenwoordi gers van politieke partijen en kiezers (NOS) 11.35 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 (Kleur) Geheimen der zee. Tv-film (AVRO) 8.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 INFO: maandetyk.se advies- en informatierubriek (AVRO) 8.45 Schuitje varen: documentaire over de watersport (AVRO) 9.35 Mannen, kUk uit. Showdocumentaire (AVRO) 10.20 Verkiezingsuitzending: PvdA (NOS) 10.30 (Kleur) Journaal (NOS) Frans van Klingeren stelde gistermiddag in Amsterdam zijn drie pupillen voor. die Nederland gaan vertegenwoordigen op het van 9 tot 15 juli houden Knokke Fes tival. De 24-jarige Ellen Wills, zan geresje dat over de meeste festval- ervaring beschikt (Tenerife en Split), de 25-Jarige Utrechtse Lena- da en de 30-jarige in Hoek van Holland wonende Marco Maas zijn de „gelukkigen", die het in de Bel gische badplaats op moeten nemen tegen acht andere ploegen. Dit Jaar zenden negen landen vertegenwoor- Cannes In het festivalgebouw van Cannes, waar jaarlijks de mi- dem en het filmfestival worden ge houden, huist sinds begin deze week het allereerste video-congres. Talrij ke producenten tonen er hun eerste, op de huiskamer afgestemde opna me apparatuur. Met deze betrekkelijk kleine kastjes is het mogelijk om tv-programma's op te nemen, filmpjes in de huise lijke kring te vervaardigen en even tueel wanneer er straks door produktiemaatschappijen vooraf op genomen programma's gereed zijn thuis cursussen of amusements series te bekijken. De video-cassette recorder denken de producenten te populariseren, nu men eind 1971 of in 1972 toe stellen op de markt hoopt te bren gen die ongeveer even duur zijn als een kleuren tv. Vandaar dat vrij wel alle producenten van elektroni sche apparatuur ter wereld in Can- digers naar Knokke. De équipes, vo rige keren vijf man tellende, mogen ditmaal slechts uit drie man be staan. Van Klingeren die als ploegleider in Knokke.fungeert en reeds maan den serieus doende was met het sa menstellen van een ploeg, denkt met deze drie solisten een afvaardi ging te hebben samengesteld, die kleurrijk genoeg is om het ver te schoppen. Alleen, „je weet nooit waarmee de concurrentie komt". foto KAREL VEREECKEN nes aanwezig zijn. Zij verwachten een geweldige markt aan te boren, die het filmwezen en de bioscopen verre zal overvleugelen. In Cannes zijn vrijwel alle Neder landse omroepverenigingen. die meedoen aan een internationale programma-uitwisseling (de NOS incluis) aanwezig, samen met pro- duktie- en filmmaatschappijen die zeer geïnteresseerd zijn, straks de cassette-programma's te leveren. Bijna alle programma's bestaan nog slechts op papier of in een experi menteel stadium, de apparatenfabri- kanten zijn het namelijk niet eens kunnen worden voor eenzelfde sy steem. Ook over de auteursrechten ls nog weinig bekend. Op dit eerste video-congres zal men het eens moeten worden over een aantal be langrijke zaken, wil de komst van de video-cassette niet sterk ver traagd worden. DONDERDAG 22 APRIL HILV. I. 402 ni. en FM-kanalen. 7.00 KRO. 10.00 NOS. 11.00 KRO. 12.00 NCRV. 15.30 NOS. 17.30 NCRV 700 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Klassieke- en amusements muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32—7.40 Actualiteiten; 8.00—8.10 Nieuws). 8.25 Overweging. 8 30 Nieuws. 8 32 Voor de hulsvrouw. (9.009.10 Gymnastiek voor de hulsvrouw). 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische rubriek. 10.20 (S) Muziek uit de Barok (opn.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t ..b.v. land- en tuinbouw; 12.30 bus). 14.00 Actuele Informatie over Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 12.58 Re bus. 14.00 B() de t(]d, act. Inform, over ontwikkelingen ln de samenleving 14.20 (S) Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Strictly Country Style; country and western rubriek. 15.00 Hervormde mlddagdlenst. 16.30 Meer over min der: De stem van de sprekende min derheid. <16.00—16.02 Nieuws). 17.30 Actueel programma met muzikale Il lustratie. (18.1918 29 Verklezlngsult- zendlng: De Boeren Partij; 18.30 18.41 Nieuws). 19.00 (S) NCRV-Kln- derkoor, de Speelgroep en orgel; gees telijke liederen. 19 15 (S) Kerkogel- concert: oude muziek. 19.45 <S) Mu ziek van Het Leger des Hells (gr.). 20.00 Radio Actief (ged. S)geva rieerd programma. (22.2: Avondover denking; 22 30 Nieuws; 22 38 Den Haag vandaag). 2.55 Nieuws. HILV. II. 298 m. en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 AVRO. 7.00 Nieuws 711 Ochtendgymnastiek 7 20 (S) Dag met een plaatje (gr.): lichte grammofoonmuziek. 8 00 Nieuws. 8 11 Radiojournaal. 8.20 <S) Dag met een plaatje (verv.). (8.30 8 33 De groenteman 8 50 Morgenwij ding. 9.00 Omroeporkest met solist: klassieke en moderne muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10 10 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Sportre- vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. 13.30 (S) Viool en plano: mo derne muziek. 13.57 (S) Karakteris tieke combinaties: klassieke kamer muziek. 14.30 't Is historisch: een hlstorl8ch-toerlstlsch programma over België. 15.00 Voor cfe zieken. 16.00 Nieuws. 16 03 Land der Muzen: kunstmagazijn. 1700 AVRO's Toppop 17.30 O: Jongerenprogramma 17.55 Mededllngen 18 00 Nws. Internationale troubadoursclub. 18.45 Gesproken brief. 18.50 (S) oude en moden Jazz. 19.20 Uitzending van de Con munlstlsche Partij van Nederlan 19.30 Nieuws. 19.35 Kerk veraf dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel. 19.1 Memo: pas verschenen theologiscl en aanverwante literatuur. 20.05 (i Ultwlssellngsconcert DDR.N .O.i Concertgebouworkest en solli Staatskapelle Berlin en Dresdn Phllharmonle met solist; klassieke i moderne muziek. In de pauze: pli 20 55 Mono: muzikale quiz DDR. N.O.S. 22.00 Laat Beozek. hoorspi 22.30 Nieuws. 22.38 Mededellnge 22 43 Radiojournaal. 22.56 (S) Die ter bij de muziek: nieuwe chansoi 2.20 (S) Elektronische muziek. 23 Nieuws. HILV. III 240 in. en FM-kanalen 9.00 NCRV. 11.00 EO. 12.00 VPR 14.00 KRO. 9 00 Nieuws. 9 03 Zing, zing, zlr lichte vocale muziek. (10.00 Nleuwi 11.00 Nieuws. 11.03 Gcepelsound: m zlekprogramma. speciaal voor Jon mensen. 12.00 Nieuws. 12.03 Fe Meurders Show. 13.00 Nieuws. 13. The Joe Blow Show. 14.00 Nleu\ 14.0318.00 Pop-mixture, (15.00, 16 en 17.00 Nieuws). Nederland I. NOS/ NOT 11.10-11.36 en 14.00-14.J School tv NOS 18.35 De Fabeltjeskra 18.40 Verklez. ultz. Neder Appèl N< 18.55 Journ VPRO 19.05 Betty Be* tekenfilm 19.12 Namens0.0*pct. d Rijksbegroting program, over kunst ln de polltlefk NOS 20.00 Joui VPRO 20.20 Bencht uit de samenli 20.30 Busy Bodies, film met Laurel Hardy 20.50 De school is niet voor I dereen docum. film 21 40 Carte Blanc III muz. show NOS 22.30 Journ. T leac 22.35-23.15 Bouwen en wonen afl. 10 herh. Nederland II. NOS 1845 De Fabeltjeekr. NOS 18. Journ. NOS 19.05 Den Haag vonda, '19.10 Van gewest tot gewst 19.50 Tl van 't Nationaal Bureau voor toerlsri NOS 20.00 Journ TORS 2021 De Z ven Zeeen De Middellandse Zee tv fll 21.10 Attent op talent finale van i Posthoorn Talentenjacht 1971 22.10 rei dez vous met de pianist Sandor Vldi IKOR CVK 22.25 Ouders en geloof gesprek over het gebed 22 55 Verklea ultz Democraten 2000 NOS 23.06-23. Journ ADVERTENTIE tijen eigenlijk één pot nat. In een gesprek daarover werd ge steld, dat dit geen wonder was, omdat de Nederlander geen politieke „scholing" op de lage re en middelbare school krijgt, maar om de waarheid te zeg gen kan ik me moeilijk voor stellen dat de stortvloed van politieke uitzendingen op de televisie dat gebrek niet ruim schoots compenseert. En hoe groot is eigenlijk onze belang stelling voor Vondel, na de uit voerige berichtgeving die we op school over de kousenhandelaar gehad hebben? Aanzienlijk minder groot ln ie der geval dan die voor Coupe rus, die op school nagenoeg onbesproken bleef, maar naar wiens ,3oeken der kleine zie len" grote vraag ontstond toen de televisie zich daarover ont fermd had. Ik bedoel maar: misschien is niets geheel waar en zelfs dat niet". AVRO's Televizier leverde zijn i beste prestatie met de mini-do cumentaire over het Jeugdpro bleem ln Limburg, waar giste ren de leden van de Black Poema's terecht stonden. Negen man had men naar de front lijn gestuurd en zo om en na bij de 17 betrokkenen of dlrekt geïnteresseerden had men geïn terviewd. Daaronder pater Jo- sef van de Booren („herder Black Poema's"), Vonny Ver- spaget (ex-leider van Chlcago- bende), mr. dr. Van Rooy (gouverneur van Limburg), ou ders van gearresteerde poema's, prof. Buikhuisen die uitgere kend heeft dat de criminaliteit in Limburg tweemaal zo hoog ls als elders (hij is ook de schepper van het woord provo). Kortom: deze kwestie was grondig aangepakt, op een ob jectieve manier die niets te wensen over liet. B|J een zwijgzame poema-vader bleek overigens angst voor repressail- les mee te spreken, het bleek ook dat veel van de begane misdrijven pas door de slacht offers waren „opgebiecht", toen de zwarte bierdrinkende poe ma's eenmaal waren opgepakt. Het merkwaardigste pro gramma bleef gisteren tot het laatst bewaard. De politieke uitzending van DS'70 toonde een foto van Drees Jr. (blijk baar de best geslaagde), die af en toe verlucht werd met een ondertitel waaruit bleek dat hij penningmeester was van DS'70 of DS'70 zelf. terwijl ondertus sen een stem zowel zijn partij als Drees zelf aanprees, in zin nen als „Drees beseft wel dege lijk" etc. Het had iets weg van een necrologie van iemand die nog komen moet en het had ook iets gemakzuchtigs. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat men het idee had iets nieuws, iets extra indringends te doen, zoals D'66 indertijd, toen Van Mierlo door Amster dam liep terwijl Je hem, met een innerlijke stem, zijn poli tieke gedachten hoorde formu leren of zoals die andere poli tieke uitzending van D'66, waarbij de tekst in letters, maar verder geluidloos, op het scherm kwam. Misschien was men wat ge schrokken van de sterke daling van de aanhang van DS'70, zoals die gisteren uit de opi niepeiling van het Algemeen Dagblad bleek, evenals uit de zesde en laatste enquête van Brandpunt. Drees Jr. alleen als foto in beeld, zonder zijn eigen stem, moest die teruggang blijkbaar stoppen. Het is overi gens de vraag of deze en soortgelijke uitzendingen de politieke interesse doen toene men. Brandpunt meldde, dat in de zes maanden voorafgaande aan de verkiezingen, de be langstelling voor die verkiezin gen noch door de verhoogde activiteit op de televisie, noch door de nadering van de ver kiezingen zelf was gestegen. Geen bemoedigende gedachte voor wat het aantal te ver wachten wegblijvers betreft. Het was trouwens gebleken, dat 20 procent van de geen- quetteerden nog niet wist. op welke partij men zou gaan stemmen en de helft van de ondervraagden vond alle par- 2| Door Marianne Fennema Afl jjoor privé-moeilijkheden viel Trio geliénique vorige zomer uit elkaar, ye zijn alle drie getrouwd en wil den alle drie in een ander land wo- pen Het ging gewoon niet langer, pe meningen botsten keer op keer. [oen hebben we een punt achter driemanschap gezet en kon ie- zijns weegs gaan", llfolls. Helléniques eerste stem. ging 3Q ook zijn eigen weg. Hij bleef .in Ne- AP Ierland en na een solo-carrière van icht maanden vormde de Griek een pieuw trio „Polis Les Helléniques" tot nu in het Rotterdams Pathé- M)on avond aan avond speelt. dp acht maanden dat Polis het tonder z|jn Hellénique-kameraden moest doen. zat hij niet stil. Zes - Baanden verbleef hij in Denemar- len, waar hij de boyzoyki - snaar- istrument - speelde in de musical 1 zorba de Griek". Terug in Neder- and maakte hij een plaat „Dirla- ja", 'n gemoderniseerd visserslied- je 'van het eiland Cakimos. Van jeze single z|jn reeds 30.000 exem plaren verkocht. Een nieuwe lang- peelplaat van Polis staat op stapel. 7och bleef de Griek aan een nieuw mo denken. Toen hij enkele weken gleden van de 24-jarige Sotipis en de 33-Jarige Angelo een brief kreeg, bleek die wens realiseerbaar. De Grieken Sotipis en Angelo. des- - bjds vurige bewonderaars van Trio Hellénique. vroegen Polis of hij met ben een nieuw trio zou willen vor sen. Polis zag er wel wat in en reisde direct naar Kreta, het eiland raar het tweetal woonde. Geoefend rerd twintig uur per dag. Gelijk goed ""polls (33): „Twintig dagen geleden heb ik ze voor het eerst ontmoet en het ging gelijk goed. Het lijkt nu alsof we al een jaar samen spelen. De Jongens houden van de stijl van a»). iho Hellénique. Een heleboel num mers kenden ze. Het is erg moeilijk om een nieuw trio te vormen, want ik wilde jongens hebben die muzi kaal en artistiek zijn, maar wat ik erg belangrijk vind, jongens met een goed karakter". jlet dit trio wil ik een andere stijl g. orengen, namelijk niet alleen oude 9l1' Griekse folkloristische liedjes. Ik wil m de moderne Griekse liedjes in Euro- pa presenteren. Eerst drie tot zes id(( maanden in Parthenon en later ook u, p het buitenland. We hebben veel plannen gemaakt. Binnenkort ko men we waarschijnlijk ook op tv. Het zijn allemaal nog plannen. Ze- 20 ker is bijna nog niets." I Rustige Polis. Engels mompelend „Ik hoop dat dit trio net zon suc ces heeft als het vorige. Ik geloog eigenlijk dat we alle gelegenheid hebben om nu meer te bereiken. We willen in ieder geval alles doen voor onze Nederlandse vrienden." Over politiek wil Polls niet praten. „Ik wil over muziek praten en niet over politiek. Dat moet je geschei den houden. Ik vind dat je dat niet moet combineren zoals Melina Mer- couri dat doet". Is door de inbreng van het nieuwe tweetal het gezicht van Hellénique veranderd? Polis denkt van niet: „In het vori ge trio was ik de eerste stem en zorgden de anderen voor de begelei ding. Dat is nu ook zo. Dus veel maakt het niet uit. Met Trio Hel lénique heb ik dertien jaar gespeeld, Het nieuwe Heleense trio. met deze Jongens wil ik het zeker evenzo lang uithouden. Met z'n drieën muziek maken is erg fijn. Met een trio bereik je een betere harmonie in deGriekse muziek. Griekse muziek leent zich eigenlijk niet erg voor solo". Polis praat. Zijn partners zitten er stilletjes bij. Ze zijn pas sinds een paar dagen hier en spreken alleen Grieks. Polis heeft ze al veel van Nederland laten zien. Hij maakte een autotocht door heel het land. Aan de gezichten van Angelo en Sotipis is te zien dat ze het naar hun zin hebben hier. Zijn ze getrouwd? Angelo en Sotipis niet. Polis wel, met een Zweedse. Ze hebben een dochter van vijf en de tweede is op komst. Angelo en Sotipis brabbelen wat ln het Grieks. Polis vertaalt: „Ze wil len eerst hier de vrouwen eens be kijken. Wie weet vinden ze wat.1 ^LEIDEN Galerie v. d Vlist Hp» de Botermarkt brengt tot onge veer eind mei een voorjaarsexpositie tan een negental kunstenaars. Hoofdschotel hiervan is een groot aantal surrealistische werken van Diana Vandenberg, Brunklaus. Jo- han Hermsen. Frans Erkelens en Reindert van Briemen «op foto Hol vast). Daarnaast miniatuur goaches tan Machteld Hooijen. etsen van Pe ter Teeling en keramiek werk van jj Margriet Struijk en Hans Goddefroy. Het surrealistisch werk heeft een ding duidelijk gemeen; een preci- cieuze. detailistische aanpak en pres tatie. De lijst of passe-partout is dikwijls onverbrekelijk verbonden aan de aard van het onderwerp, waardoor sommige werkstukken een kijkdoosachtig karakter krijgen. Hierdoor is de omlijsting veel meer geworden dan alleen het schilderstuk Jos te houden" van zijn omgeving. Mystiek By Diana Vandenberg, een van de bekendste hedendaagse surrealisti sche schilderessen voert een mystiek- fantastisch uitgangspunt de boven toon. Vooral de christelijke gnostiek, waarin de kennis, het weten der din gen hoger gesteld wordt dan het ge loof alleen, gecombineerd met de me tafysische filosofie van het broeder schap der Rozenkruisers hebben een sterke invloed op haar werk. De vormgeving is vooral geïnspireerd door de vroegere renaissance, wat ook tot uiting komt in haar techniek. De verf wordt in dunne lagen (glacis» opgebracht, waardoor een transparant, vernisachtig effect ont staat. Het werk van Johan Hermsen is veel verhalender, ongecompliceerder, en daardoor makkelijker te volgen. Men ziet eerder wat de bedoeling is. zonder dat dit afbreuk hoeft te doen aan het werk op zich. Vooral in het werkstuk „De godin astarte schrikt bij het zien van het opkomende licht", is dit duidelijk. Ook zijn schildertrant is bijne eng -netjes, met een geweldig kleurge bruik. Vertrouwd Etalages en vitrines zijn voor Brunklaus de plaatsen waar hij zijn visie op menselijke situaties laat af spelen. Op zijn doelen wel te ver staan. Hij projecteerd zijn idee d.m.v. een ons bekend en vertrouwd gegeven; de met zorg geëtaleerde attributen; met een vooropgezet doel: de uiter lijke schijn, v.elke veel dingen en mensen omringt aan te tonen. Zijn werk is r^iet typisch surrea listisch te noemen. Eerder heeft het een wat naïef aandoend karakter. Maar ook hier zou die uiterlijke schijn wel weer eens verraderlijk kunnen blijken. De etsen van Peter Teeling z\jn gewoon goed, zowel technisch als compositorisch Gaaf resultaat van een wat uit de tijd rakende techniek. De keramische werkwijzen van Margriet Struijk en Hans Goddefroy lopen sterk uiteen. De figuratieve, kartoonachtige man netjes en beestjes van Margriet Struijk staan in schril kontrast met de monumentale aanpak van Hans Goddefroy, welke duidelijk laat zien dat hij de ruimtelijke vormgeving goed beheerst. Een expositie van overeenkomst en uitersten, maar zeer zeker de moeite waard. W MULDER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5