Blue Diamonds kwamen terug zeker, Schakels werd sterk gespeeld De doordrukker. en gisteren de postgiro Ruud en Riem-na Ramona- nu bij Seth Gaaikema Istizin Het Zwarte Theater: geen verrassingen [^^[Rrggramma i TVmorgëiï\ Haagse Comedie brengt Heijermans da's makkelijk! DINSDAG 20 APRIL 1071 LEIDHCH DAGBLAD PAGINA 5 liet „Ramona"-etiket is na tien jaar eindelijk losgeweekt. Rund ,n Riem de Wolft, nog steeds samengaand als de Blue Diamonds, zijn geëvolueerd. De flU-ioe toer" tot voor kort nog aardig bruikbaar „We pasten 0ns aan een publiek aan. De jeugd kreeg pop, de ouderen onze successen van weleer" heeft taorgoed afgedaan. Slechts uit lomisch oogpunt duikt ,Jtamo- na" fragmentarisch op in de Seth Gaaikema Show, waarin Ruud en Riem meedraaien. De combinatie Blue Diamonds en cabaretier Seth Gaaikema lijkt in de eerste instantie een waagstuk, een waanzinnig idee. Zó dacht Seth Gaaikema er eveneens over toen i Sleeswijk hem de tip gaf de Blue Diamonds in zijn show te ne men. Zowel Ruud als Riem begre pen die gedachten volkomen. Ruud: ,,Wat moet die vogel nou in [odsnaam met ons doen, was mijn lerste reactie". Riem: „Die is na- uuriljk verkeerd verbonden, dacht 11c toen hij contact met ons zocht" De realiteit bleek anders. Het iets gaan doen werd een uitda ging, die nog lang niet is geëindigd. Het samengaan van de gebroeders Wolff en cabaretier Gaaikema krijgt vervolgen. Er zijn nieuwe Ideëen, het drietal zwijgt nog. Sche- veningen, nog deze zomer, komt even ter sprake. Seth: „Dat zijn plannen. Later zal ik er op terug komen, je hoort wel". Praten met Ruud en Riem in de Twentse Schouwburg te Enschede, naar geen plaats onbezet is, is vooral luisteren naar een duo dat grote bewondering heeft voor de prestaties en het enthousiasme van Gaaikema. Leerschool „Van hem hebben we geleerd wat het woord theater betekent. Werken met Seth is een enorme leerschool. De manier, waarop we bij hem op 't j gekomen, is mazzel. Zoals wij op 't j laatst bezig waren de befaamde Duitse toerneetjes konden we nog wel even doorgaan. Je wist J echter, dat je bleef donderjagen, zat I vast en had totaal geen bevrediging, i Nu werk je ergens naar toe. Dag en nacht houdt het ons bezig. Fouten j worden besproken, nadrukken ver- j legd en nieuwe dingen ontstaan, omdat de combinaties klikken. Toen j we Ja tegen Seth zeiden, wisten we I van noch blazen. Theater, cabaret? j Er was nooit tijd geweest om enige Interesse in die richting te tonen". Een woord als cabaret willen Ruud en Riem echter niet gebruiken voor het totaal-programma „Tien Mil- 1 joen Geboden". Puur theater van creator Gaaikema, die vooral de in dividuele kanten van de Blue Dia monds sterker naar voren haalde, vinden ze passender. Riem „Ik ben eerder de aangever. Ruud maakt het af". Ruud: „Ik heb de grootste bek. Riem de groot- muzikale capaciteiten". Blue Diamonds voelen zich dui delijk thuis in de nieuwe sfeer. Gaaikema liet ze in de eerste in stantie aanrommelen, begon een lach. een intonatie te veranderen en doet zich als katalysator nog sterk gelden voor een tweetal, dat duide- k aan een groeiproces bezig is. )ch v jelen zowel Ruud als Riem I hch allerminst ondergeschikt aan de totaliteit. Speelruimte „De speelruimte, waar we eigenlijk j neg geen recht op hebben wat j hebben wij in wezen aan ervaring op dit gebied roept de noodzaak j op om het waar te maken. Er was totaal geen zekerheid, Seth zorgde j er wel voor dat je duidelijk bij het i geheel ging horen". .Gut, leven die nog" is een kreet. I die de Blue Diamonds in het begin van hun nieuwe carrière vele keren kregen te horen. Nederlandse be langstelling was na beider diensttijd i (eind 1963) bijna geheel verdwenen. Het buitenland, in de succestijd in ons land veelvuldig een verzoek in dienend. maar door de reeds afge sloten contracten geen kans krij- gens, bleek nog geïnteresseerd. Met „Ramona" als onverbiddelijke klap per op zak werd 2Vz keer de wereld rondgereisd. Diverse bezoeken aan Indonesië en Mexico brachten het meeste geld op. De Nederlandse markt werd verwaarloosd. Riem. 28, vader van een zoontje van twee en in het bezit van een charmante Deense echtgenote: „We stonden nergens bij stil. De accep tatie was wel te vinden, dus druk maken was er niet bij". Ruud, 29, getrouwd en evenals Riem in Driebergen wonend: „Feitelijk I hebben we altijd geluk gehad. Kon den altijd overal tussendoor lopen. Toch was het gedreutel. je bleef een dansbandje. Omdat ik het nu duidelijker zie, heb ik verdomde medelijden met mensen, die net be- ginnen in het vak. Ze hebben wel j wat, maar of dat er ooit volledig uitkomt, ik betwijfel het. De mana gers gooien de mensen op de plan- i ken en zien alleen maar dollarte- j kentjes. Er zouden meer mensen moeten zijn als een Seth. Vogels, I die Jet het vak van a tot z leren". ADVERTENTIE ADVER l'ENTIE met de postgiro kunt u vanuit uw stoel sparen bij de RPS of bij de 3Vakbondsspaarbanken! .Schakels", het „vrolijk spel van de huiselijke haard" zoals Herman Heijermans zijn familiedrama sar castisch ondertitelde, heeft van de Haagse Comedie de sterkst mogelij ke verdediging gekregen als thea terstuk. Regisseur Wim van Rooij heeft inderdaad, zo bleek zaterdag by de première het stuk opgefrist en er een maximum aan dynamiek uitgehaald. In Ko van Dijk kreeg Pancras Duif een emotioneel gela den en beheerste vertolking. Anne- Wil Blankers maakte van Marianne een fraai realistisch vrouwenpor tret; de overige bezetting gaf soms bijzonder geslaagde typeringen. En als theaterstuk, als simpel toneel, belooft „Schakels" een groot pu bliekssucces te worden. Maar zelfs deze sterke enscenering ontkracht niet het gebruikelijke verwijt aan Heijermans. dat hij zijn personages tezeer zwart-wlt tekent: wat zijn kracht is als theaterman, is zijn zwakte als auteur. Regisseur Wim van Rooij heeft zijn regie gebaseerd op de stelling. dat de kinderen van Pancras niet zwart worden geschilderd, maar dat zij gewone mensen zijn die in een „zwarte" situatie, een gevecht om geld. zoals gebruikelijk onmenselijk handelen. Het is een onhoudbare stelling, door Heijermans zelf te- kenmale ondergraven: in de teke ning van de familieverhoudingen in de gezinnen van de kinderen, in hun gedrag vóór de aankondiging van het huwelijk met de huishoud ster. Pancras daarentegen is de blanke onschuld, die met zijn noes te smidshanden een bedrijf heeft opgebouwd, 24 Jaar kuis is gebleven en vol liefde handelt Jegens de huishoudster en haar kind. Wanneer Heijermans zelf in zwart wit tekent, helpen geen accentver schuivingen door de regisseur om tussentinten aan te brengen. De personages blijven aldus typen, die bepaalde menselijke condities en reacties meer illustreren dan door zichtig maken. Die types worden soms verrukkelijk neergezet. Wat Ida Wasserman maakt van de pin nige tante Gerritje is subliem, zoon Henk van Carl van der Plas is kil en verkillend tot op het bot, zoon Dirk werd bij Kees Coolen een prachtig plebeïsche aannemer van het segaar-en-bal-gehakt soort. Hans Culeman ditmaal opvallend als koel-corrupte pscyhiater. Frans van der Lingen zet zijn, overigens heel overtuigende, arbeider naar het accent wat te nadrukkelijk in het Haagse idioom Voorbeelden geno men uit de zware bezetting met o.a. Do van Stek. Eli Blom. Manfred de Graaf, Jan Veelo, Guus Verstraete, Trins Snijders. Een gestyleerd natu ralistisch decor van Harry Wich. JAAP JOPPE Als de stoelgang meer 'n moeilijke zit wordt, helpt hij pijlsnel. De doordrukker van Istizin. Laxerende tabletten in doordrukstrip. Handig. Verstandig. Tabletten met 'n beschermend laagje. Aktief op de plaats waar 'n beetje hulp dringend nodig is. Istizin tabletten. Gewoon de beste oplossing. sti Heintje en Hansi Kraus zijn de sterren in de nieuwste Duitse film Hoera, morgen geen school. LEIDEN Wie anno april 1971 bij het Zwarte Theater uit Praag in de Leidse Schouwburg nog de late lok roep van de Praagse lente van 1968 meende te kunnen beluisteren kwam bedrogen uit. Alles wat Doebt- sek verpersoonlijkte was niet aanwe zig. Waarschijnlijk is het zo met Jiri Snee de vormgever van het Zwarte Theater samen met Frantisek Kra- tochvil van de avondvullende voor stelling van De Handenjaarmarkt tbeter vertaald met de Handenker- mis), dat hij net als zijn collega's elders in dictatoriale staten voor een persoonlijke uitdrukkingsvorm slechts terug kan grijpen op plaatse- j lijke sprookjes en legenden, waar- van de strekking vanwege een ver- I onderstelde kinderlijkheid de macht- I hebbers geen vrees voor geestelijke besmetting inboezemt. Als bij theater een „dimensie" wordt weggenomen, kan dat voorde lig werken. Dat is de kracht van pantomime waar het stemgeluid I wordt vervangen door een extra ac cent op het gebaar, maar tevens het geval met wat het Zwarte Theater J doet dat letterlijk de diepte vervangt i door het niets waarbij het gebeuren zich afspeelt tegen een volmaakt duistere achtergrond. Het Zwarte Theater beoogt in zijn voorstelling van de Handenjaarmarkt veel meer dan het brengen van enkele verras sende optische effecten. De Handen jaarmarkt is duidelijk bedoeld als een stuk waarbij het toneelgebeuren j zonder diepte In zijn totaliteit vol- j wassen vorm moet krijgen. NEDERLAND 1 6.36 6.40 6.55 - 7.05 7.30 8.00 8.21 - 9.10 - 10.00 10.50 NEDERLAND II 6.45 6.55 7.05 7.10 7.30 8.00 8.21 9.11 9.56 10.46 10.56 11.31 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) Verkiezingsuitzending: VVD (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De schat van het kasteel zonder naam. Tv-serie (AVRO) TopPop: popshow voor de jeugd (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Peyton Place (AVRO) (Kleur) De Engelbert Humperdinck Show (AVRO) AVRO's Televizier Magazine (AVRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Kunstrubriek (NOS) Leven in het klooster. Tv-serie (KRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) De Andy Williams Show (KRO) Brandpunt Special (KRO) (Kleur) Paul Vlaanderen (KRO) Verkiezingsuitzending: DS '70 (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Kleur) En Francais herhaling les 14 (Teleac) Ik heb „Tuin der lasten" al leen gisteravond, dus na de rust gezien, toen de spelers waarschijnlijk wat beter inge speeld waren maar ook ver moeider raakten bij het discus siëren over 's lands belangen en het dubben over hun uitga ven voor het basisonderwijs, regio en arbeidsmarkt, milieu bescherming en dat soort za ken. Aan het einde van de zit ting bleek dat men (226 man nen en vrouw sterk van de dertig gulden die de VARA per persoon had uitgereikt, een be drag van 13,50 gulden had uit gegeven en derhalve 16,50 gul den mee naar huis mocht ne men, wat de VARA een bedrag van 3729 gulden alleen al aan uitgedeelde fondsen heeft ge kost. Op het totale bedrag dat deze monsterproduktie heeft gekost zal dit echter een schimmetje zijn. Bovendien: waar vind Je tegenwoordig nog 226 acteurs voor 16,50 plus ge regelde voedering? Er vielen uit dit massaspel een aantal conclusies te trekken. Herman Wigbold, die door vorm- adviseur Wim T. Schippers tegen een achtergrond van tuinstoelen was gezet, waardoor hij dat landelijke kreeg dat zijn krant Het Vrije Volk nu Juist heeft afgeschaft, begon er zelf mee aan het slot. Hij con stateerde dat de deelnemers el- kaars vrienden waren gewor den. in korte tijd tot een ge meenschap waren uitgegroeid, een image waar tegen de tweede Kamerleden zich juist zoveel mogelijk schrap zetten. Hy had zelfs de indruk gekre gen dat er hier en daar een enkele liefde was opgebloeid, waaruit blijkt dat het Gooise matras niet alleen spreekwoor delijk, maar ook besmettelijk Is. En hij zag in het uiteinde lijke resultaat een aanklacht tegen de politieke partij, omdat gebleken was dat de interesse wel degelijk kon worden opge wekt als men de mensen maar met echte noden confronteerde Dat lijkt me een beetje onzin, eerlijk gezegd. De politieke partij doet niets anders dan ons met echte noden confron teren. al was het alleen maar om ze als blikvanger te gebrui ken, maar zolang Je als kiezer niet het gevoel hebt op een zelfde manier uitverkorene, deelnemer te zijn aan een spel, en gevoed, gelaafd en gelief koosd te worden door de VARA en de baas zelf (af en toe aai de Wigbold zijn meute even spreekwoordelijk over de bol. omdat ze zo hun best deden), zal de echte interesse toch pas oplaaien als radio Veronica op het spel staat. De deelnemers aan „Tuin der lasten" waren immers geen kiezers wier interesse was op gewekt, maar pseudo-tweede Kamerleden wier „vak" het op het moment was politieke interesse te hebben. Herman Wigbold constateerde ook nog, dat er weinig of geen verschil was in stemmen tussen aan hangers van regeringspartijen of de oppositie. Ook dat kan geen aanklacht (zoals hij zei) tegen het politieke partijensy steem in Nederland zijn. omdat (lees Kloos) een politieke par tij moet trachten zo veel mo gelijk macht te krijgen of te behouden om zijn doeleinden te kunnen verwezenlijken. Re den waarom Tweede Kamerle den van een bepaalde partij bij voorbeeld tegen een voorstel in de Kamer stemmen, terwijl zi.1 in „Tuin der lasten" grif voor zouden hebben gestemd, omdat daar noch hun positie, noch hun politieke macht, noch hun doelstelling op het spel stonden. In zeker opzicht ls de politiek daarom méér spel dan zo'n voorstelling van „Tuin der las ten", omdat ledereen In het laatste geval rustig zijn eigen gang kan gaan, zonder reke ning te hoeven houden met de machtsposities, de eigen ach terban. de nabije en verre toe- komst etc. I Het gegeven van de Handenjaar markt is geënt op de wereld van de feeën en de trollen. We zien dan ook de verpersoonlijking van het kwaad, de groene heer Mach en zijn bedien de Bigalek figureren, in de bekende strijd tegen goede, verpersoonlijkt door de eenvoudige burger en de door hem geliefde hoedenmaakster. Op zichzelf al een gebeuren dat zich via de nodige hocus-pocus mak kelijk laat Inbouwen in die vorm die Snee voorstaat. Het verhaal eindigt op de gebruikelijke manier en heeft niets verrassends te bieden. De vraag is of het op een dergelijke wijze vorm heeft gekregen dat een avond kijken de moeite loont. Het Zwarte Theater weet geduren de de tijd van de voorstelling onge twijfeld de stemming erin te houden. Maar dan echter niet door boeiende uitbeelding van een thema, maar juist door de visuele „gags." Omdat het van te voren aangekondigd heeft dat dat nu niet de bedoeling was. moet ik zeggen dat de sympathieke groep uit Praag toch niet in zijn op zet geslaagd is. HEIN ELBRINK WOENSDAG 21 APRIL HILV. I 402 M EN FM-KANALEN. 7.00 NCRV. 8.00 TROS 11.00 KRO 14.10 NCRV. 19.00 NOS. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Klass. muz. (gr.) (7.25 Ho ren en zien; 7.30 Nws; 7.32-7.50 Ac tualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Verz.pla- tenprogr. v. d. militairen. (8.30-8.32 Nws, 9.00-9.10 Gymnastiek v d. huis vrouw). 9.35 V. d. kleuters. 9.50 Vier eeuwen muziek: componisten en hun werken toegelicht. 10.15 V. d. vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Nws. nieuwtjes, rep. comment, en muziek. 11.55 Medede lingen. 12.00 (S) Gevar progr 112.22 WIJ van het land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten: 13.00-13.05 Raden maar.14.00 Pastoraal gesprek. 14.10 Orkest van de Berlijnse Opera: klass. muz. (historische opnamen). 14 40 (S) Omroep Orkest: mod. mu ziek. 15.00 In 't zilver: progr. v. ou dere luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 V d kleuters. 16.15 V d kinderen 16.30 (S) Gevar. Jeugdprogr 17.30 Ac tueel progr. m. muzlk. Illustratie. (17.50-18.00 Overheidsvoorlichting: Driewekelijkse rubriek van het minis terie van O. en W. Onderwerp: Com puteropleiding. Samenstelling en pre sentatie: Sonja van Proosdij: 18.19- 18.29 Verkiezingsuitzending: PPR; 18.30-18.41 Nws.) 19.00 Openbaar kunstbezit. 19.10 (S) Radio Vrij Eu ropa - De mensen erachter en hun werk: Een documentaire over het door Amerikanen gefinancierde Ra dio-station in München. 20.00 (S) Muziekmagazine, waarin nws. repor tages. interviews en comment, over muziek, alsmede mod muziek. 22.30 Nws. 22.38 (S) Cosa Nostra ook uw zaak. 23.55 Nieuws HILV. II 298 M EN FM-KANALEN. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VAli 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag woensdag! muziek en informatie. <Plm. 7.33 Van de voor pagina.) 7.54 Deze dag 8 00 Nws. 8 11 Actualiteiten. 8.22 (S) Dag woensdag (vervolg) 9 00 VARA-weekblad voor de woensdagochtend, gevar. progr. met om 9.35 Waterstanden: om 9.40 Schoolradio; om 10.15 Koning Klant; om ca. 10.45 V d. kleuters; om 11.00 Nws. en om 11.03 Koffiepauze 12.00 (S) Licht strijkorkest 12.25 Opnieuw uitgebrachte opnamen uit de geschie denis van de Jazz- en amusements muziek. 13.00 Nws 13.11 Actualitei ten. 13.25 Gevar. progr. met om ca 13.45 Gesproken Portret; ca. 14.00 Operettewereld; ca. 14.35 Kinderkoor; ca. 14.50 Een minuutje van uw tijd, I hoorspel: ca. 16.40 Een grote naam van toen: profiel in muziek; 16.00 Nieuws; 16.03 In mijn tijd, gesprek; 1 16.30 Muziek voor de Jeugd 17.02 <S) Metropole orkest met solisten 17.40 (S) Lichte grammofoonmuziek 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws 18.11 Actua liteiten. 18.20 (S) Klink Klaar, zon der nonsens 19.20 ültz van Binding Rechts 19.30 Nws 1935 (S) VARA Dansorkest met solisten 20.10 iS) Promenade Orkest met zangsollste 20 45 Discussieprogramma. 21.15 (S) VARA-gram presenteert 21.40 (S) Stereo-Pop. 22.30 Nws. 22.38 Medede lingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Ra dio Jazz Magazine. 23.25 Mod. muziek ^gedeeltelijk in stereo). 23.55-24.00 HILV. III 240 M EN FM-KANALEN 9.00 AVRO. 9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan...: licht platenprogr 10.00 Nws. 10.03 Radiojournaal. 10.06 Arbeidsvitami nen: pop. verzoekplatenprogr (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Zet m op: licht platenprogr. (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 1*5.00 Nws 15 03 Muziek Boetiek. 1600 Nws 16.03-18 00 Licht platenprogr. <17.00 Nws. 17.02- 17.05 Radiojournaal.) DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) Woensdag 21 april van 18-20 uur At the Pipers Ball; Sweetie (Schar- fen bergerParadis» (Zeil) Zwel Gl- tarren am Meer (Funk) Big gultat (de Rosa) Sel doch meln Talisman (Schroeder) Addio, my darling, bye bye (Nlessen) Johnnv Guitar (Young) Ladi's guitar boogie (Gels- Ier) Welne kelne Trane um mlcb (Sandinann)Auf Wlederseb'n Mar leen (Bryant); Gltarren splelt aul (Schmldseder)Guitar lullaby (Gels- Ier) Der rote Weln (Werner) Was du verlangst (Twardy) It's a raggy waltz (Brubeck) Maori blues (Brubeck) Bru's boogie woogie (Brubeck) Ladt Luck (Jones); Buzz-at (Jones): Sha- dowland (Casgey); Pretty Brown (Wllklns) Why don't I (Rollins) Wall march (Rollins); Mlsterloso (Monk) GRAMMA 22 APRIL 1971. Nederland I NOS NOT: 10.45—11.35 Schooltele visie AVRO: 17.00—17.30 (K) Klnder- progr NOS: 18 35 <K) De Fabeltjes krant 18.40 Verkiezlngsuitz. Algemene Bejaardenpartij in Ned. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19 05 Den Haag vandaag 19.10 (K) Vry-ult: progr. over het wel on wee van de recreatie IKOR/CVK/ RKK: 19.30 Kenmerk: de wekelijkse lnformatlerubr over kerk en samenle ving NOS: 20.00 Journ. 20.20 ültz Stichting Scutera. NOS: 20.25 Rebecca speelfilm (Rijkskeuring: 18 Jaar). 22.30 Studio Sport 22.55 In Beginsel: ge- jsprekken tussen vertegenwoordigers i van politieke partijen en klezsers, I 23.35—23.40 (K) Journ. I Nederland II. I NOS 18.45 De Fabeltjeskr. NOS 18.55 Journ. AVRO 19.05 Geheimen der zee (Gehelmenlss des Meeres) tv-film Noé 20.00 Journ AVRO 20.21 INFO maan delijkse advies- en Inform, rubr 20 45 1 Schuitje Varen docum over de water sport 21.35 Mannen, kijk uit showdocu ment-alre 22.20 Verklez. ultz. PvdA NO.' 22.30-22.35 Journ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5