prettig
Sonsbeek
buiten de perken
r/RflD|Qim^77yna]
Wit brengt de kaashaas
dit jaar?
...en gisteren l
de postgiro
Pink Floyd: ruimtevaart
in een sporthal
TV morgei!}
Kunst zwermt uit in Nederland
L{jyjvandaag_
met de postgiro
geen onnodig geloop,
en geen incasso- of
stortingskosten meer1
dak makkelijk!
Matthieu Wiegman overleden
Linda Thorson (bekend uit ^blieft wij zijn Brits". Hier
de Wrekers) gaat spelen in een zien we haar met haar tegen-
nieuwe comedie „Geen sex alstu- speelster Janet Mahoney (links).
ADVERTENTIE
Eerlijk is eerlijk.
Niet iedereen heeft een zoet
Paasmondje. En zelfs de grootste
zoetekauw snakt tenslotte naar
iets hartigs. Haal dus een ferm
stuk kaas in huis voor de Paas.
Zo tegen het paasglaasje
wordt 't tijd voor het paaskaasje.
Uit't vuistje natuurlijk.
WOENSDAG 7 APRIL
H1LV. I, 40' m en FM-kanalen.
7.00 NCRV. 8.00 TROS. 12.00 KRO
14.10 NCRV. 19.00 NOS.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Oude- en moderne muziek
(gr.). (7.25 Horen en zien; 7.3u Nws.,
7.327.50 act.). 8.00 Nws. 8.11 Luister
lult... én thuis; verzoekplatenprogr.
voor de militairen. (8.308.32 Nws.;
9.009.10 (S) Gymnastiek voor de
huisvrouw). 9.35 Voor de kleuters.
9.50 Vier eeuwen muziek; comp. en
hun werken toegelicht. 10.15 Voor de
vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua/Mag.:
nws.. nieuwtjes, reportages, commen
taren en muz. 11.55 Mededelingen.
12.00 Meditatie. 12.05 (S) gev. progr.
(12.22 WIJ van het land; 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws.; 12.41 Act,; 13.0013.05
Raden maar.... 14.00 Huisbezoek:
pastoraal gesprek. 14.10 (S) Omroep
Orkest: mod. muz. 14.50 (S) Klassie
ke muz. (gr.) 16.00 Nws. 16.03 Voor
de kleuters. 16.15 Voor de kinderen.
16.30 gevarieerd Jeugdprogr. 17.30 act.
progr. met muz. illustratie. (17.50—
18.00 Overheidsvoorl.: Wereld-gezond
heidsdag 1971. Een volwaardig leven
ondanks suikerziekte. Een programma
van Claude Bellonl; 18.1918.20 Ver-
klezlngsuttz.Ultz. van de Algemene
Bejaarden Partij Nederland; 18 30
18.41 Nws 19.00 Openbaar Kunstbe
zit. 19.10 Alphons Dlepenbrock: clas
sicus en componist (5.4.1921), her-
denklngsprogr. 20.00 (S) muz. mag.,
waarin nws., rep.. interviews en
comm. over muz., alsmede klass. en
mod. muz. Kwartfin. KNVB-Beker:
onderbreking voor flitsen van wed
strijden van vanavond (om 21.10 en
22.05). 22.30 Nws. 22 38 <S) Cosa No
stra ook uw zaak. 23.55 Nws.
HILV. II. 298 m en FM-kanalen.
1.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA.
7.00 Nw6. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) muz. en Informatie. (7.33
7.38 Van de voorpagina). 7.54 Deze
dag 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22 Dag
woensdag (verv.) 9.00 V ARA-radio-
weekblad voor de woensdagochtend:
gevr. progr. met om 9.35 Waterstan
den: 10.15 Koning Klant; 10.45 Voor
de kleuters; 11.00 Nws. en om 11.03
Koffiepauze. 12.00 (S) Strijkorkest.
12.25 opnieuw uitgebrachte opnamen
uit de geschiedenis van de Jazz- en
amus. muz. 13.00 Nws. 13.11 Act.
13.25 Speelruimte: gevar. progr. met
om 13.45 Gesproken portret; 14.00
Operettewereld; 14.30 Kinderkoor;
14.50 (S) Net' mens, hoorspel; 15.40
Een grote naam van toen: profiel ln
muziek; 16.00 Nws.; 16.03 In mijn
tijd. gesprek; en 16 30 muz. voor de
Jeugd. 17.02 IS) VARA-Dansorkest en
solisten. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nws. 18.11 Act. 18.20 (S) Klink
Klaar, zonder nonsens. Verklczings-
ultzendlng: 19.20 Ultz. van de Ned.
-Mlddeni.t.inds Partij. 19.30 Nws. 19.35
(S) VARA-dansorkest en solisten.
20 05 (S) Stereo-Pop 22.30 Nws. 22 38
Mededelingen. 22.43 Actualiteiten.
22.55 Radio Jazz Mag 23 25 (S) Pla
norecital: mod. muz. 23.55 Nws.
HILV. III, 240 m en FM-kanalen.
9.00 AVRO.
9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan..1
Ïdatenprogr 10.00 Nws. 10.03 Radlo-
ournaal. 10.06 Arbeldsvlt.: Populair
verzoekpl. progr (11.00 Nws.) 12.00
Nws. 12.03 Zet 'm op: Licht pl. progr.
(13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03 Gim
mick. 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boe
tiek. 16.00 Nws. 16,03 Lichte platen.
(17.00 Nws.; 17.02—17.05 Radiojour
naal).
DRAADOMROEP
(Over de 4de lijn)
Woensdag 7 april van 1820 uur.
Sel, „Der Postillon von Lonjumeau"
(Adam). La la la (de la Calva),
Comme un garQon (Debout), Le ca
non de Pachelbel (Lefévre). Delllah
(Redd), Namely you (Mercer), Some
times I feel like a motherless child.
Born to be blue (Wells), The sit-in
(Tlmmons). Whisper not (Golson),
Latin hangover (Oolson), His sister
(Marshall). The huckle buck (Al-
fredy Gibson).
Nederland 1
KRO: 17.0017.40 (Ged. K.) Klnder-
pr-gr. NOS: 18.35 (K) De Fabeltjes
krant .18.40 Verkiezlngsuitz.Boeren
partij NOS: 18.55 (K) Journ. NOS:
19.05 Den Haag vandaag. 19.10 (K) Met
het oog op België: Inf. progr. IKOR/
CVK/RKK: 19.30 Kenmerk: De weke-
lljke lniormatlerubr. over kerk en sa
menleving. NOS: 20.00 (K) Journ.
NOS. 20.20 Yeah. Yeah, Yeah. hier
zl, we (A hard day's night), speel
film (Rijkskeuring: alle leeftijden).
21.45 (K) Ultz. Stichting Socutera.
NOS: 22 00 Studio Sport 22.25 Ziens
wijze. 23.1523.20 (K) Journaal.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeekrant,
NOS: a 8.55 (K) Journ KRO: 19 06
MIK: muz. amusementsprogr. NOS:
20.00 (K) Journ. KRO. 20.21 (K) The
Outsider. TV-serle 21.10 Zelf doen,
hobbyrubr. 21.50 Verslag op woensdag,
22.20 Verkiezlngsuitz.: CPN NOS: 22.30
22.35 (K) Journaal.
DINSDAG 6 APRIL 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5
BOTTERDAM Voor bijna achtduizend mensen is het Rot
terdamse sportpaleis Ahoy zaterdagavond ingewijd als pop
paleis door Pink Floyd, groepje kruisvaarders van de psyche
delische pop.
Sterk uiteen liepen na afloop de
reacties van het publiek over het
geluid. Van het middenveld kw men
geen klachten over het geluid. Op
de ringen echter en daar zijn de
meeste plaatsen was men minder te
spreken over de akoustiek van de
sporttempel. Klachten: „Je hoorde
alles wel vier keer" en „het geluid
botste van alle kanten op elkaar".
Organisato rPaul Acket had al voor
het concert tevreden gelachen. „Het
geluld valt best mee", had hij ge
zegd. Maar ook zei hij: „Het pro
bleem voor mij was de speelruimte.
Met een gage van meer dan vijftig
duizend gulden zijn de vaste punten
als Concertgebouw in Amsterdam,
Doelen in Rotterdam of Congresge
bouw in Den Haag uitgesloten. In
ADVERTENTIE
het Concertgebouw bijvoorbeeld had
ik dertig tot veertig gulden per
plaats moeten vragen".
De vaak met opzet al vervormde
klanken van Pink Floyd kunnen ei
genlijk nauwelijks uitsluitsel geven
over de geschiktheid van Ahoy voor
popconcerten. Misschien dat het
percussie-circus van Santana, bin
nenkort in de hal, de vraag zal op
lossen.
Vlotweg
Waarom stroomden nu voor de in-
i terstellaire, kosmische of ruimtelijke j
I muziek van Pink Floyd nu vlotweg
bijna achtduizend mensen binnen.
Het is immers een bizarre klanken
wereld voor „de oogjes dicht", uit
nodigend tot een muzikale trip.
Maar voor wie kritisch is, óók mu
ziek met het ingeboren vermogen
afschuwelijke verveling op te wek
ken.
Door de grote dosis onwerkelijkheid.
Het lijkt tegenstrijdig met de visie
en bedoelingen van Pink Floyd,
maar deze muziek past helaas bij
de technocratische maatschappij.
Op zoek naar de hitte van de zon.
het diepblauw van de onmetelijke
ruimte, vervallen de vier soms tot
Iets. dat Ik het best kan omschrij
ven als „gepriegel met geluid". Jon
gens als Waters en Mason doen in
feite niets meer dan accenten
plaatsen, de groep heeft zich onder
geschikt gemaakt aan de techniek.
Ze maken prachtige mozaieken.
aaneengeregen klanksnippers, ver-
blindende details.
Ondanks alle schoonheid (een dui
delijke DOEL), die uit de batterij
kasten opklonk, loerde de verveling.
Het publiek reageerde na nummers
als „Set controls for the heart of
the sun", „Astronomy Dominee".
„Fat old sun", „A saucerful of se-
crets" niet fel.
Men werd bedolven onder pracht-
I volle effecten. Eerst na de laatste
akkoorden van „Atom Heart Mo
ther". de trekker voor dit concert,
bruiste warmte van de hoog opge
taste rijen. Deze suite-achtige kom
positie van Gilmour, Waters, Mason,
Wright en Geesin is door de gelijk
namige elpee, terecht, enorm popu
lair geworden.
In het door enkele kleurige spots
doorsneden duister van de immense
hal klonk deze orgelende muziek, I
imposant. Misschien ook wel. omdat
er zangeressen, zangers en muzi-
kanten bezig waren, menselijke we- 1
zens, die iets met een instrument
deden, die een stem bestuurden.
Daarvóór waren het vaak klank
schilderijen, die de luisteraar zo ver
meenamen, dat ze geen mensen
meer voelden en zagen. Ik mis wel
eens „mensen" in Pink Floyd-mu-
ziek.
THOM OLINK
BERGEN (NH) <ANP> In zijn j zwerftochten door Frankrijk waren
atelier in Bergen is gisteren op 84-
jarige leeftijd overleden de kunst
schilder Matthieu Wiegman.
Wiegman maakte wand- en muur
schilderijen o.a. in opdracht van
de gemeente Amsterdam. Ook legde
hij zich toe op gebrandschilderd glas
in loodramen. HU werd als een van
de toonaangevende schilders van de
tegenwoordige tijd beschouwd. Wieg
man was voorzitter van de Jury voor
de koninklUke subsidie aan jonge
van invloed op zijn kunste
naarsschap. Het vormde zijn geeste
lijk leven en bracht hem als schilder
tot ontplooiing.
Hij had de moed de conventionele
religieuze kunst te doorbreken. Zijn
streven vond ln Europa veel weer
klank en hij kreeg vele navolgers.
De Jonge geëmancipeerde katholie
ke beweging steunde Wiegman even
eens in zijn kunststreven. Zijn grote
verdienste voor ons land is dan ook
kunstenaars en ridder in de orde j dat hij een belangrijk aandeel heeft
van Oranje-Nassau gehad in de verheffing van de ker-
Mattieu Wiegman behoorde tot kelijke kunst. Later richtte hij zich
de „Bergense school". Vooral zijnmeer op het wereldse.
zomer komt de grootste
manifestatie van
op het gebied van de
kunst, voor ons, vrij
bij huis. 21 kunstenaars en
groepen in Nederland, alsmede
dertigtal kunstenaars en groe-
uit andere Europese landen.
Japan en uit de Verenig
de Staten, zullen in Nederland
in het kader van ,,Sons-
buiten de perken". Uit de
al, dat in het park
het meeste te zien zal
maar ook elders nog allerlei
Groningen tot Maastricht.
Tot 1966 kon men in het Arn-
park periodiek een interna-
tentoonstelling zien van
beeldhouwkunst. Ditmaal
het meer een „activiteit",
drs. W. A. L. Beeren, commis-
voor het evenement het uit
drukt. In 1966 kon men 248 beelden
kijken en mooi of lelijk vinden,
zullen in het park zestien grote
en staan, die ieder een flink
uk zullen beheersen van de ruim-
waar in men zich als bezoeker
bevinden. Drie van die dingen
en paviljoens zijn, resp. voor het
erken met en kijken naar video-
ers (televisie), het opdoen van
en het discussiëren:
viteit.
Niet transportabel
De nieuwste ontwikkelingen in en
uit de beeldhouwkunst hebben tot
deze opzet geleid. Deze ontwikkelin
gen zijn onder meer het gebruik
van andere materialen, enorme af
metingen, veelal in samenhang met
een omgeving in de openlucht, dik
wijls van ter plaatse gemaakte wer
ken die niet transportabel zijn en
ook niet permanent. Blijvend is
vaak alleen een foto, een film, een
reportage van het werk. Soms komt
het werk niet verder dan het op
schrift gestelde plan (concept).
Vandaar dat voor „Sonsbeek buiten
de perken" niet van heinde en ver
re bestaande beelden zullen worden
aangevoerd. Inplaats daarvan zijn
kunstenaars uitgenodigd om hier
naar bevind van zaken te komen
handelen tegen een uniform ho
norarium van f 1500 per persoon.
Dat komt niet duurder. Aan over
heidssubsidies gaat er voor ruim
een half miljoen in zitten. Voorts
wordt financiële en andere mede
werking verleend door industrieën
en particuliere kunstbevorderaars.
De toegang is kosteloos.
Het onderwerp van het evenement
Is „ruimtelijke relaties". Alle ver
richtingen, hoe verschillend zij on
derling ook zUn, zullen met de
beeldhouwkunst gemeen hebben dat
ze op een of andere manier met
„ruimte" te maken hebben. En het
zal dan in Sonsbeek en elders te
bezien staan, of dit alles inderdaad
geil.
Wat op zichzelf een waar
woord is, maar nog niet een
vrijbrief hoeft te betekenen
voor het opnemen van een ge
sprek waarin de kans bestaat,
dat het aanzeggen van de dood
onder de onwillekeurige dwanp
van het klaargezette materieel
geschiedt en niet meer uitslui
tend afhankelijk is van de
reacties van de patiënt. De
eerder genoemde arts nam
echter aan dat Van der Meer,
met zijn ervaring, wel zal heb
ben geweten wat hij wel en
wat hij niet kon doen en hij
zelf bewees in ieder geval dat
een gesprek over de dood met
een stervende ook probleemloos
kan zyn. als de patiënt zUn si
tuatie, na de eerste opstandig
heid. heeft leren beheersen.
Aan het slot kregen we te zien
dat het programma in boek
vorm is uitgekomen, maar ge
lukkig was ik niet zo wantrou
wend te denken dat het voor
afgaande programma van ze
ventig minuten een lange re
clamespot voor dit boekje was
geweest
„Klatergoud" beleefde al weer
zijn laatste aflevering van dit
seizoen. De serie is toch niet
zo smeuïg uitgevallen als ik na
de radioserie verwachtte, de
beloften zijn slechts ten dele
ingelost. Men moet er wel mee
doorgaan (het spelersmaterieel
vraigt daarom), maar men zal
zic'.i dienen te bezinnen op een
vormgeving die de pluspunten
van het radioprogramma in de
tv-versie injecteert. In de fi
guratie kon u Saskia Holleman
aantreffen, die we aan het
eind van de avond ook nog
even reclame zagen maken
voor lijst 25, Nederlands Appèl
van Ridder van Rappard. Zij
deed dat ongewild. Beelden van
druggebruikers en blote seks-
plaatjes mondden uit ln de
PSP-affiche met de koe en het
naakte meisje (dat meisje is
Saskia Holleman), maar voor
dat wy ons daarin konden ver
lustigen werd dit affiche over-
geplakt met het grijzende
hoofd van de ridder.
NEDERLAND I
6.35 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.40 Verkiezingsuitzending: PPR (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 (Kleur) De schat ran het kasteel zonder naam
Tv-serie (AVRO)
7.30 TopPop: muzikale show (AVRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 Peyton Place (AVRO)
9.10 (Kleur) Parijse voorjaarsmodeshow '71 (AVRO)
9.55 AVRO'» Televizier Magazine (AVRO)
10.45 (Kleur) Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 (Kleur) Journaal (NOS)
7.05 Den Haag vandaag (NOS)
7.10 Kunstrubriek (NOS)
7.30 Leven in het klooster. Tv-serie (KRO)
8.00 (Kleur) Journaal (NOS)
8.21 (Kleur) Andy Williams-show (KRO)
9.11 Brandpunt Special (KRO)
9.46 (Kleur) Paul Vlaanderen (KRO)
10.36 Verkiezingsuitzending: Lijst Van Velsen (NOS)
10.46 (Kleur) Journaal (NOS)
10.51 (Kleur) En Francais herhaling les 13 (Teleac)
In „Iron Side" vertelde een
Amerikaanse rechter, dat deur
waarders en ander rechtbank-
personeel ln Amerika de ge
woonte hebben te komen kij
ken als een rechter zijn eerste
doodvonnis moet uitspreken.
Een soort nieuwsgierigheid:
hoe zal hij het er af brengen,
op het moment dat hy voor
het eerst een ander mens ter
dood veroordeelt? Ik vraag me
af in hoeverre een soortgelijke
sensatiezucht meespeelt als Je
geïntrigeerd zit te kijken naar
een arts. die weet dat hij on
geneeslijk ziek is (hem was
nog vijf maanden gegeven, hij
was die al gepasseerd en van
wie Je bovendien weet dat hij
vorige week inderdaad is over
leden. Die arts diende als aan
vulling op het programma
„Tenzij een wonder gebeurt"
met prof. Van der Meer, dat
ten dele herhaald werd, nu
ook met de geluidsband van
het gesprek dat Van der Meer
met een patiënt had, een ge
sprek dat vorige keer na de
tv-uitzending op de radio was
uitgezonden.
Een arts (vrouw en vijf kinde
ren) vertelde van zijn ervarin
gen en gevoelens nu hij wist
dat hij ging sterven en verde
digde en passant ook nog prof.
Van der Meer, wiens gesprek
met de patiënt, waarin hij
diens komende dood kwam
melden, hier en daar op felle
kritiek stuitte, onder meer van
Henri Knap. De dood, schreef
Knap, is een onderwerp dat in
de intimiteit tussen arts en pa
tiënt ter sprake moet komen
en mag niet in het byzUn en
onder de „dwang" van came
ra's en televisiemensen worden
gevoerd. Henk Mochel vroeg
Van der Meer wat daarop
diens reactie was. Ik moet zeg
gen dat ik die niet erg overtui
gend vond, want hij wees in de
eerste plaats op de noodzaak
voor het medisch onderwijs
over films te beschikken aan
de hand waarvan de aanko
mende artsen kunnen worden
onderwezen hoe zij zich tegen
over stervenden moeten gedra-
de bewustwording van de ruimte
stimuleert.
De kunstenaars en groepen zijn uit
genodigd door een organisatie onder
voorzitterschap van prof. mr. P.
Sanders zelf verzamelaar van
kunst. De keuze is gemaakt op
grond van wat deze kunstenaars tot
dusver hebben gedaan. Wat zij in
het bijzonder terzake van „Sons
beek" zullen doen, staat in vele ge
vallen nog niet vast. Wel is bekend,
dat enkele exposanten van de eer
tijds in Den Haag gehouden ten
toonstelling „Minimal art" grote
dingen zullen bijdragen: Ronald
Bladen bijvoorbeeld een wigvormige
plastiek van tien bij dertig meter.
De Nederlander Wim Schippers
heeft voor het park een „Geslipte
auto" van 8 meter lang in beton
ontworpen. Claes Oldenburg zal een
metalen „troffel" van tien bij vier
meter in de grond laten steken.
Filmprogramma
Op het eiland Rottum zal Richard
Long een plastiek maken van mate
rialen die dat eiland oplevert. Het
bezoek aan Rottum is niet overwel
digend. maar het geheel wordt ge
filmd. In Haarlem gaat Douwe Jan
Bakker bewoners van een nieuw-
bouwwyk enquêteren' en door video
banden zal men er op Sonsbeek ge
tuige van kunnen zijn. Ger van Elk
exposeert in het Tropenmuseum in
Amsterdam een blokje hout, dat hij
op een schip in de Atlantische
Oceaan heeft geschilderd op een
punt waar de lucht zeer zuiver is.
De beschildering wordt verfilmd.
Het filmpje maakt deel uit van een
programma, dat in een filmpavil
joen bij het Gemeentemuseum te
Arnhem zal worden vertoond. Tus
sen Sonsbeek en het museum zal
een busverbinding worden onder
houden.
In Den Haag worden thans de mo
gelijkheden onderzocht voor de uit
voering van een project van Martin
Rousz. Dan Flavin zal waarschijn
lijk een lichtproject van neonbuizen
maken in een voetgangers- of fiets-
tunnel in Rotterdam. In Leiden zal
Marinus Boezem het project „Rela
tiviteit van afstand" via film reali
seren, naar aanleiding van de kerk
aan de Hooglandskerkgracht. De
kunstenaarscommune in Finsterwol-
de wil een „alternatief informatie
centrum" inrichten, dat berichten
zal leveren aan het informatiecen
trum op Sonsbeek. In Klazinaveen
zal Robert Smithson een project in
turf uitvoeren.
I zijn, permanent op Sonsbeek te zien
zijn iwant niet iedereen zal van
I Groningen tot Maastricht alles
gaan bekijken) en voorts zal de
I beeldhouwer Tajiri een film maken
over de deelnemende kunstenaars
en hun werk. Waarschijnlijk zal
1 tenslotte het hele gebeuren in de
vorm van een boekwerk worden
vereeuwigd.
j Er wordt dus redelijkerwijs wel al-
Roestvrij stalen constructie
van 35 meter over vijver in Sons
beek, een werk van Kenneth
Snelson.
les ondernomen om ons begrip
„kunst" te verruimen, zowel als ons
besef van ruimtelijkheid. Over en
kele maanden zullen we zien, wat
het oplevert.
DOLF WELLING
„Sonsbeek buiten de perken" zal
van 19 Juni tot 15 augustus duren.
Er komt een catalogus van om
streeks 250 pagina's en wie zich die
aanschaft, kan zich later nog een
j aanvulling van 50 pagina's laten
toezenden. Sommige projecten zul
len ook in de vorm van publikaties
gefixeerd worden. Een documentaire
i film zal, zodra de projecten voltooid