„Er bestaat geen liefde
zonder toegeeflijkheid"
l [jy]vandaag...
...en q/steren
handig,
8-
de postgiro
TV morgén]
BRIGITTE BARDOT WIL WEER TROUWEN
Paul van Vliet benoemt
hippe vogel Bram tot
Leidens burgemeester
Ovaties voor het
Bartok-kwartet
die duidelijke
postgiro-overzichten
van al uw betalingen
en ontvangsten!
da's makkelijk!
Ereloeres voor
Johnny en Rijk
DINSDAG 30 MAART 1971
PAGINA 5
„Ik ben gek op trouwerijen en wil dolgraag
weer trouwen. Duurzame huwelijken, zijn
echter op de vingers van één hand te tellen.
Je ziet, ik ben echt geen uitzondering in mijn
genre. Wanneer je getrouwd bent met een
man, van wie je niet meer blijkt te houden,
dan ga je je niet een geheel leven met die
persoon vervelen. Dat is een onmogelijkheid".
Ontboezemingen van de nu 36-jari-
ge Brigitte Bardot, onlangs gedaan
in de Franse hoofdstad. Zij wil
weer trouwen, met wie en wanneer
ze voor de vierde keer naar een
stadhuis stapt wordt echter niet
duidelijk
De aanbidders zijn er nog in grote
getale. Of de grote wederzijdse ge
negenheid aanwezig is, laat Brigitte
in het midden. De Franse showbiz
spreekt over een eventuele verbinte
nis met zanger Nino Ferrer. Ze be
zocht Ferrer onlangs een weekeinde
in Rome
VAN DE BAAN
Patric Gilles lijkt totaal van de
baan. Vriend Jacques Dussart, die
volgens de Franse pers storm en
wind trotseert om Brigitte tegen
een al te woest leven te bescher
men. zette de 21-jarige Gilles bui
ten de deur. Erg rouwig is de Franse
actrice er niet om geweest.
Zolang er geen eenzaamheid op
volgt, blijkt de officiële ex-echtge
note van Roger Vadim, Jacques
Charrier en Gunther Sachs het le
ven wel aan te kunnen. Want: „Ik
verdraag geen eenzaamheid. Alles
wil ik voorkomen om aan deze ziek
te te lijden".
Brigitte, die een zelfmoordpoging
ondernam toen vriend Samy Frey
van haar zijde week: „Ik deel mijn
leven op zo*n manier in, dat het
onmogelijk is om veel eenzaam te
zijn. Er zijn vrienden, om wie ik
veel geef en op wie ik kan rekenen.
Vriendschap vind ik enorm belang
rijk".
In de films, waarin ze de laatste
tijd speelde en in het openbare le-
LEIDEN Bram (u weet wel:
van Seventy Wham is de enige, die
volgens Paul van Vliet in aanmer
king komt om burgemeester te wor
den van Leiden. Hij zal een politiek
voeren van „recht voor zijn raap."
hij zal de hippe Leidse vogels in
koor laten zingen „Noodklok, bim
bam," hij zal Schut vertellen, dat
diens stelling verkeerd is: er zijn
genoeg woningen, maar te weinig
mensen. Hij zal andere partijen dan
Seventy Wham laten merken, dat
het geen zin heeft krotten te bezoe
ken (actueel op het bezoek van
PvdA-kamerleden)
Dat is Bram in de politiek en daar
blijft het een beetje bij. Verwacht,
als u één van deze dagen de Leidse
schouwburg bezoekt en Opus 4 is
vier dagen uitverkocht geen
Bram-verhaal over de commune,
dat u kent van de Scheveningse ook
op de plaat gebrachte toer van Paul
van Vliet. Bram is omgeturnd, ac
tueler, maar minder aantrekkelijk.
Hij wordt naar de kroon gestoken
door Majoor Kees. een geweldige
militaire creatie (op de democratie
in het leger» van oud-Leidenaar
Paul van Vliet.
Of niet soms? Als u het er niet
mee eens bent, akkoord, maar hoe
denken we er gemiddeld over? Daar
gaat het om, ook bij Paul van Vliet
in zijn drie kwartier na de pauze als
hij alleen ondersteund door het trio
Rob van Kreeveld stoeit met teksten
(hij verspreekt zich nogal eens. is
hij het programma moe?) en met
publiek.
Het is voor drie kwart van de drie
kwartier een feest van de herken
ning van tv en grammofoonplaat, tot
en met de finale met Alie van der
Zwan, evenwel zonder de „nageboor
te," die zijn Scheveningse optreden
een echte uitswinger gaf.
Wat is er meer te vertellen van
di' al enige tijd lopende program
ma? Twee namen naast die van
Paul: zijn vrouw Liselore Gerritsen,
die schittert in eigen teksten en dat
doet met een zeggingskracht, die
haar tot een echte chansonnière ma
ken. en Ferd Hugas, de man-met-
mlmiek, die vooral opvalt in zijn
schlemiel-achtige figuren. Hij lijkt
een geboren underdog, ondanks het
feit, dat hij een levensgrote hond
aan de ketting heeft.
Tenslotte één vraag uit het pro
gramma, van Liselore: „kun je niet
eens één keer vuur bij je hebben?"
Ik miste gisteravond dat vuur een
beetje bij Paul van Vliet. En hij
moet in Leiden iets bewijzen.
HANS MELKERT
ven blijft een confrontatie met Bri
gitte, dochter van een succesvolle
Franse zakenman, een uitermate
plezierige aangelegenheid. Ze wordt
nog steeds beschouwd als één van
Frankrijks charmantste vrouwen,
die nog sympathiek heet te zijn bo
vendien.
Wat zijn voor haar schoonheidscri
teria?
„Die veranderen bij vlagen. In 1900
moesten de vrouwen mollig zijn. In
het filmtijdperk, omstreeks 1925.
waren ze broodmager, zonder bors
ten, haren en met schitterogen, erg
gemaakt. Momenteel is het een to
taal ander hoofdstuk, vrouwen zijn
grote lianen met lange haren. Kijk,
leder tijdperk vraagt naar een an
dere schoonheid".
AKKOORDJE
„Charme i6 het belangrijkst.
Zonder die bijkomstigheid is het
moeilijk mooi zijn. Hoe lelijker ik
me voel. hoe meer ik mezelf ga toe
takelen. Er zijn dagen, dat ik er
niet in slaag om mooi te zijn. Die
vervloek ik. Met je hoofd moet je
het op een akkoordje gooien. Echt
veranderen kun je er toch niets
aan".
Verliefd en mooi zijn voor Brigitte,
nog steeds goed bevriend met eerste
echtgenoot en ontdekker Vadim
ze gaat weer met hem filmen
overeenkomstige begrippen.
„Voor mij is dat erg belangrijk, zo
wel privé als op het werk. Er waren
mislukkingen. Ik maakte mezelf
wijs dat beroemdheid gecultiveerd
kan worden, zoals zovele dingen in
dit leven. De film „Shalako"
(met Sean Connery) was een mi6-
lukkig. Dat was mijn slechtste pe
riode. Daarna maakte ik drie k vier.
afgangen achter elkaar. Met ,.1'Ours
et la Poupés" veranderde de zaak.
Nu moet ik iets serieus gaan doen,
was ineens mijn intentie. Wanneer
ik was doorgegaan met het maken
van slechte films, was ik mijn werk
hardgrondig gaan haten. Ik was te
laat gekomen by de opname en
had dagen overgeslagen. Alles zou
verprutst zijn op deze manier".
NEDERLAND I
6.35
6.40
6.55
7.05
7.30
8.00
8.21
9.10
10.00
10.50
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.05
7.10
7.30
8.00
8.21
9.11
9.36
10.26
10.56
11.06
11.11
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
Verkiezingsuitzending (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) De schat van het kasteel zonder naam.
(Les Galapiats) TV-serie (AVRO)
TopPop: muzikale show (AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
Televizier Extra: verkiezingsdebat (AVRO)
Peyton Place (AVRO)
AVRO's Televizier Magazine (AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Kunstrubriek (NOS)
Leven in het klooster. TV-srie (KRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Andy Williams Show (KRO)
Brandpunt Special (KRO)
(Kleur) Paul Vlaanderen (KRO)
Kwik: gevaarlyk afval. Documentaire (KRO)
Verkiezingsuitzending (KRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) En Francais herhaling les 12 (TE-
LEAC)
MOEILIJK
Brigitte, moeder van zoon Nicolas
uit het huwelijk met Charrier, met
wie zij geen enkel contact meer
heeft, is vooral moeilijk voor zich
zelf. De mannen in haar leven le
ken vaak minder gecompliceerde
wezens dan haar persoontje.
Over die mannen en een eventuele
echtgenoot: „Er zijn er niet veel.
Degene van wie ik houd, zal in alle
ADVERTENTIE
Concert Leidse Kunstkring
ADVERTENTIE
Ru ton R01311: een was
automaat met een wol was
programma, goedgekeurd door het
Internationaal Wolsecretariaat.
Ruton wasautomaten
reeds v.a.f 718.—
Een vrij recente foto van Bri
gitte Bardot met haar vriend Pa
trick Gilles, die aan de kant
schijnt te zijn gezet.
opzichten een man moeten zijn.
Toch bestaat er voor mij geen lief
de zonder toegeeflijkheid. Ik geloof
dat dit de basis is voor een liefde
tussen man en vrouw. Zonder dat
wordt een verhouding vergiftigd.
Ik heb behoefte om enorm te wor
den bemind. Noem het een soort
veiligheidsklep, die ik nodig heb.
Anders ga ik dood. Wanneer men
er niet aan beantwoord, droog ik
uit en word ik grijs".
Goed nieuws, voor jong en oud:
ik heb uit de meest betrouwbare
bron, namelijk van de makers
zelf vernomen, dat Pipo leuker
wordt dan die eerste aflevering
van gisteren. Die was nog he
lemaal in Nederland opgeno
men, dat zoals bekend geen
filmklimaat heeft. Maar later
op Ibiza is het allemaal een
stuk beter gegaan, zodat ver
wacht mag worden dat het
dan wat minder saai uitvalt,
de spelers verstaanbaarder zul
len zijn en de close-up wat
minder geschuwd zal worden.
Is dat goed nieuws of niet?
Slecht nieuws uit Oost-Pakis-
tan. De beelden van daar zijn
echter nog schaars. Achter het
Nieuws vulde de tijd in hoofd
zaak met een interview met
Mieke Vestdijk-Van der Hoe
ven, de weduwe van Simon
Vestdijk, die de laatste woor
den voorlas die Vestdijk voor
zijn dood geschreven heeft en
die kenmerkend genoeg over de
dood'gingen. Zij zei dat Vest
dijk vond dat engagement af
breuk deed aan de romankunst,
dat hij vaste werkuren had ge
lijk een kantoorklerk, ook 's
avonds na het eten nog ging
Bchrijven omdat hij alle tijd
produktief wilde maken, maar
dat tussen negen uur en half
elf 's avonds altijd voorgelezen
werd, niet uit zijn eigen werk,
maar uit het werk van Kafka,
Bordewijk en anderen: de ou
dere schrijvers dus. Schreef hij
inderdaad sneller dan god kon
lezen, zoals A. Roland Holst
eens geschreven had Cu kent
Vestdijks antwoord: god leest
de dingen in één oogopslag)?
Het rijpingsproces, voor het
schrijven zelf begon, duurde
vrij lang, zei mevrouw Vest
dijk, maar als hij eenmaal be
gon te schrijven deed hij dat
in een ongelooflijk tempo: on
geveer negen pagina's per dag
en met de hand.
Op de andere zender liet de
NCRV ons aansluitend kennis
nemen met een andere vorm
van cultuur: Corry en de Re
kels. Afgaand op de kijkdicht-
heidscijfers voor zulk soort
programma's die over 1970 be
kend zijn gemaakt (Heintje
behoorde twee maal tot de
maandelyke top-10 waarop ook
nog Gert en Hermien twee
maal voorkwamen, plus de SJa-
kie Schram-show), zal er veel
naar gekeken zijn, wat althans
in zoverre voor het Nederland
se publiek pleit, dat het eigen
programma's, de eigen zangers,
hoger waardeert dan de im
port. Hoe Je verder ook over de
kwaliteit mag denken, het
blijft een verheugend ver
schijnsel dat temiddeq van al
het Amerikaanse amusements-
geweld de Nederlandse inbreng
geenzins in de verdrukking
komt.
Om ongeveer dezelfde reden
verdiende „Het blijft zoeken"
waardering, omdat een pro
bleem (kind loopt van huis
weg, zie ook de film „Joe" die
binnenkort in de bioscopen
gaat rouleren) via eigen krach
ten gedramaticeerd werd. Dat
zou veel vaker moeten gebeu
ren, direct, actueel, desnoods
met alle feiten van dien. Bij
voorbeeld zo'n Staphorst-affai
re, waarom die niet heet van
de naald door een schrijver ge
dramatiseerd (Hugo Claus
schreef zijn toneelstuk „Vrij
dag" tenslotte ook in acht da
gen) en dan onvolmaakt maar
aktueel op het scherm ge
bracht?
Men kan tegenwerpen dat de
directe reportage, met beelden
uit het dorp, interviews etc.
dramatisch minstens zo sterk
werkt als een nagespeeld, ge
construeerd tv-spelletje, maar
het een hoeft niet nagelaten te
worden terwille van een ander.
Beide vormen zouden naast el
kaar kunnen bestaan, elkaar
I ook kunnen aanvullen.
NICO SCHEEPMAKER
LEIDEN In de Stadsgehoorzaal
trad gisteravond voor de Leid-
sche Kunstkring op het Bar-
tók-kwartet.
Het ensemble begon zijn optreden
met het Ruiterkwartet van Jo
seph Haydn en toonde daarin on
middellijk zijn meesterschap aan.
Hecht samenspel en klankschoon
heid gingen hier hand in hand,
slechts de primarius was in de hoge
posities hier en daar minder trefze
ker. Toch had ik het gevoel, dat de
muziek niet helemaal over kwam;
't spel was enigszins machinaal, wat
gefrustreerd. Het zesde strijkkwartet
van Béla Bartók bleek de musici
meer te kunnen inspireren. Elke noot
was van geladenheid doortrokken en
de Hongaren toonden zich ideale in
terpreten van de muziek van hun
landgenoot.
Deze overweldigende indruk werd,
helaas weer wat teniet gedaan door
de gladheid en routine, waarmee Mo-
zarts Kwartet K 458 ten gehore werd
gebracht. In het Adagio kwam het
kwartet echter tot grote hoogte en
bezieling. Langdurige ovaties dwon
gen het Bartók-kwartet tot het spe
len van een toegift: het menuet uit
het kwartet K 421 van Mozart.
R. G. HARMS
Deze foto van Romina Power
met haar man en dochtertje komt
uit New York, waar het drietal
op het ogenblik verblijft. Romina
Power is de dochter van wijlen
Tyrone Power en Linda Christian.
Ze is vorig jaar op jeugdige leef
tijd getrouwd met de Italiaanse
popzanger Al Bano.
WOENSDAG 31 MAART
HILVERSUM I. 402m en FM-kanalen.
7.00 NCRV. 8.00 TROS. 12.00 KRO.
14.10 NCRV. 19.00 NOS.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) kl. muz. (gr). (7.25 Horen
en zien: 7.30 Nws; 7.327.50 act.)
8.00 Nws. 8.11 verz. pl. progr (8.30
832 Nws; 9.00—9.10 (S) Gymn. v.d.
huisvr.) 9.35 Voor de kleuters. 9.50
Vlèr eeuwen muz. comp. en hun wer
ken. 10.35 Voor de vrouw. 11.00 Nws.
11.03 Aktua-Mag. nws. nleuwtjes.rep,
comm. en muz. 11.55 Meded. 12.00
(S) gev. progr. (12.22 WIJ van het
land: 12.26 Meded. t b v. land- en
tulnb; 12.30 Nws. 12.41 Act; 13.00—
13.05 Raden maar 14 00 Huisbe
zoek: pastoraal gesprek. 14.10 (S) Se-
ml-kl muz. (gr). iö.OO progr. v.oude
re luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 Voor
de kleuters. 16.16 Voor de kinderen.
16.30 (S) gev. Jeugdprogr. 17.30 act.
progr. met muz. lil. (17.5018.00
Overheidsvoorlichting. Tekst en uit
leg; een driewekelijkse rubr. van het
min. van onderwijs en wetenschap
pen. Schakel naar de toekomst. Henk
van Stiprlaan Is ln gesprek met de
staatssecr. van o. en w. mr. J. H.
Grosheide over de onderw. opl;
18 1918.29 Verklezlngs-uitz; 18.30—
18.41 Nws). 19.00 Openb. Kunstb.
disc, over de functie v.d. gymn. opl.
Jn een veranderende wereld. 19.50
Progr. voor bl. en shzlenden. 20.00
(S) muz.mag: nws. rep, lnterv,
comm. over muz. alsmede kl. en mod.
muz. 22.30 Nws. 22.38 (S) Cosa No
stra - ook Uw zaak. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 298m en FM-kana
len.
7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA.
17.02 NOS. 17.40 VARA.
7.00 Nws 7.10 Ochtendgymn. 7.20 (S)
muz. en lnf. (7.33 Van de voorpag)
7.54 Deze dag. 8.00 Nws 8 11 Act,
waarin: special Woningnood. 8.30 (S)
Dag woensdag (v.vlg). 9.00 VARA-ra-
dloweekblad v. d. woensdagochtend, m.
om 9.5 Waterst; om 9.40 Schoolra
dio: om 10.15 Koning Klant; om ca
10.45 Voor de kleuters; om 11.00 Nws.
om 11.03 Koffiepauze. 12.00 (S) en
semble met zangsol. 12.25 (S) Brass
band Mag. 13.00 Nws. 13.11 Act.
waarin: special Woningnood. 13.30
Speelruimte, met om ca 13.45 Gespr.
portr. om ca 14.00 Operettewereld: ca.
14.35 Kinderkoor; ca 14.50 (S) Het
meisje en het monster, hoorspel; ca
15.40 Een grote naam van nu: profiel
ln muziek 16.00 nws. 16.03 In mijn
tijd. gesprek; ca. 16.30 muz. v. d. Jeugd.
17.02 Oude liedjes. 17.20 Unesco-Mag.
17.40 Voc. ensemble. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Act. waarin: special
Woningnood. 18.25 (S) Klink Klaar,
zonder nonsens. 19.20 Verklezlngsult-
zending. 19.30 Nws 19.35 (S) Tango-
i rumba-orkest en zangsol. 20.05 (S) 1.
orkest, 1. voc. ensembles en zangsol
20.25 (S) Metropole orkest en zang
sol. 20.55 Vragenvuur: een bekende
Nederlander beantw. vr. v. Jonge
mensen. 21.10 Sex: een maandel.
mag. 21.40 (S) Stereo-Pop. 22.30 Nws.
22.38 Meded. 22.43 Act. 22.55 (S)
mod. k. muz. (opn.) 23.55 Nws.
HILVERSUM Hl. 240 m en FM-kana
len
9.00 AVRO.
9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan
l.pl.progr 10.00 Nws. 10.03 Radiojour
naal. 10.06 Arbeidsvitaminen: popul
verz. pl. progr. (11.00 Nws) 12.00 Nwr.
12.03 Zet 'm op: 1. pl. progr. (13.00
Nws) 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00
Nws. 15.03 Muz.Boetiek. 16.00 Nws
16.03. 1. pl. progr. (1
17.05 Radiojournaal
DRAADOMROEP
(Over de 4e lijn)
Woensdag 31 maart van 18 20
uur.
Volare (Parish); Funiculi Funlcula
(Denza); Torna a Surrlento (de Cur
tis); Non tl scordar dl me (de Cur
tis): Mattlnata (Leoncavallo); Tirl-
tomba; Clao. clao bamblna; Canto dl
Mamma (Blxlo); Anema e core
(Manllo): La Danza (Rosslnl); Arrl-
vedercl Roma <Slgman);Deux enfants
(Castel); Sérénade e Madame
(Béart); Mon manége e mol (Con-
stantln); Alqrs raconte (Bécaud) Tol
Je t'almerai (Moutet); Maladle d'a-
mour; Ballade Irlandalse (Stern);
l'Abellle et le paplllon (Salvador);
Tol l'olseau (Becaud); Chanson de
Gervalse (Auric); Swing low, sweet
chariot (Erwln); Just a little while
to stay here (Erwln): Lead me on
(Erwln); Get on board; Ole time re
ligion; Graet gettin' op morning;
Just a closer walk with thee (Er
wln); Lord, Lord, you sure been good
to me (Erwln): Give me the good
word (Robinson); Ray-El (Jone6);
Four and six (Nelson); Yoy are too
beautiful (Rodgers); Reflections
(Monk); You stepped out of a dream
(Brown); Poor butterfly (Hubbell).
Nederland L
NOS/NOT 1045-12.00 Schooltelevisie
VARA 17.00-17.35 Klnderprogr. NOS
18.35 K De Fabeltjeskr 18 40 Verklez
ultz. NOS 18.55 Journ. NOS 19.05 Den
Haag vandaag 19.10 K Première 14-
daags progr. over fllmkljken en film-
maken IKOR/CVK/RKK: 19.30
Kenmerk de wekelijkse Inform, rubr
over kerk en samenleving NOS 20.00
Journ. NOS 20.20 Trekking Staatslote
rij 20.25 De avonturen van Robin Hood
De ere-loeres 1971 van het natio
naal 1 april comité is toegekend
aan Johnny KraaiJkamp en Rijk de
Gooyer, die zich volgens het comité
het afgelopen jaar „zowel nationaal
als internationaal het meest heeft
onderscheiden in het uitdragen van
de humor in ons kikkerlandje".
Deze onderscheiding wordt donder
dagavond 1 april in de sociëteit Duy-
sterghast in Zand voort aan het duo
uitgereikt tegelijk met de Prix de
Joke 1971, in de categorie „Humor
in daad", voor de beste practical
Joke in 1970.
Pas op de uitreikingsavond wordt
bekend gemaakt aan wie de Jury de
Loeres daarvoor heeft toegekend.
ADVERTENTIE
Ditishetrecept:
Kaasfondue van
Nededandsekaas.
Caquelon inwrijven met wat
knoflook. Dan 4 dl halfdroge
witte wfln in de pan verwarmen
tot de wijn gaat bruisen.
Nn 500 gr fijngesneden Jong
belegen Goudse toevoegen, goed
roeren en weer aan de kook
brengen. Binden met
en op smaak
afmaken met
zout. peper,
nootmuskaat
en een
scheutje kirsch.
ra met maïzena
speelfilm rfjkskeur 14 Jr. 22.00 Opening
Boekenweek 23.25-23.30 Journ.
Nederland II.
NOS 18.45 De Fabeltjeskrant. NOS
18 55 Journ. VARA 19 05 Midweek Jon-
gerenprogram. NOS 20.00 Journ. VARA
20.20 Koos Postema op woensdag 2
gesprekken en amusement 21.45 Ach-
ter het Nws. HIRO 22.05 Hlro-magaz.
NOS 22.25 Verklez. ultz. 22.35 Journ.
TELE AC 22 40-23.10 Televisie bij het
onderwijs afl. 6 herh.