Werken in eigen land wordt dikwijls gebagatelliseerd HIJ DIE SNELLER SCHREEF DAN GOD KAN LEZEN.... en a/steren TV morgen] Conny Vandenbos (vanavond in radioprogramma): j VBndSBg qMmMQgmrfürTa] Bij de dood van Simon Vestdijk Sinatra trekt zich terug uit de showbiz Dievenwerk WOENSDAG 24 MAART 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 Conny Vandenbos, exact tien jaar op het professionele vlak zingende, is zo langzamerhand het beeld dat het grote publiek van haar vormde de zangeres van het hoofdzakelijk onge lukkige liefdeslied bewust aan het wijzigen. In haar hoek- huisje in Hoevelaken, uitzicht op het boerenland, wil ze in ge zelschap van echtgenoot Ger Faber, geïnteresseerd toehoorder, duidelijk stellen nooit de intentie te hebben gehad eenzijdig bezig te zijn. „Het publiek kende me hoofdza kelijk van het trieste lied. Het poë tische scheen nu eenmaal minder op te vallen. Ook al zong ik in een programma echt speelse liedjes en maar twee minder optimistische, toch bleven die twee vaak het meeste hangen. Ze pasten in het hokje, waarin men Je had gestopt. Als een soort schaduw achtervolgde zoiets Je weieens. Vervelend vond ik dat men het vaak in de verwijtende zin tegen je gebruikte". Om het tegendeel van de beweringen te bewijzen, en nog meer, om eens duidelijk een eigen sfeertje voor de microfoon te scheppen, ontstond een programma als „Communica tie", vanavond via Hilversum II (21.10 uur) te beluisteren. „Communica tie", te brengen door de VARA, is een half uur durend soloprogramma rond Conny. dat woensdagavond 7 aoril een vervolg krijgt. Wim Jong bloed. pianist en vaste begeleider van de zangeres, zorgt met zijn trio e:i een gastgitarist voor de muzikale omlijsting in Communicatie I en II. Conny Vandenbosh, glad opgesto ken haar. exotisch lang hes met daaronder verborgen een zwarte hot pants: „Het is een leuke kans, ik ben er wel blij mee. Er zitten fijne dingetjes in. Een vertaling van me zelf aan eigen teksten heb ik me nog niet gewaagd, ik denk er wel over en liedjes van een vrouw uit Amsterdam. Pianist Enrico Neckheim zette hiervan één op mu ziek. Die teksten zijn me zomaar aangeboden. Weer een bewijs, dat pr hier veel talent sluimert. Dan zijn er nog Engelse liedjes, die ik bij een uitgeverij heb weggesleept. De verbindende teksten in de pro gramma's spreek ik zelf" Conny Vandenbos, ze is een enorme zelfdoenster" volgens echt genoot Ger. is duidelijk te spreken over dit radioprofiel, dat „ook op tv aardig uit de verf zou zijn geko men". TEKSTEN Behalve een ware zelfdoenster is Conny, moeder van zoor Jeroen van bijna twee en dochter Katrin (12) uit een eerste huwelijk, ook een verwoed vcrzamelaarster van tek sten. Haar repertoire, niet sterk hitgevoelig, komt tot stand na lang durig zoeken. Nadrukkelijk„Omdat ik er lang mee doe, stel ik hoge eisen aan tekst en muziek. Zoiets vraagt om intensieve voorbereiding. Kijk, het zou zalig zijn om ineens op zo'n hitparade te 6taan. M'n genre er voor ombuigen, neen bedankt. Ik ben geen mens van grote commerciële concessies. Zoek toch wel in de richting van in mijn ogen vrij originele dingen. Fa voriete tekstschrijver van eigen bo dem is Ernst van Altena. In tien jaar werken verschenen vier elpees en veertig singles van de in Den Haag geboren zangeres. Hoofd zakelijk „liedjes, waarin op welk ge bied dan ook wat te zeggen valt" kwamen er uit. Nieuw repertoire is aanwezig. De uitgave combineert Conny Vandenbos het liefst met een tv-optreden of -show „de beste manier om het onder de men sen te brengen". Ze is blij met een grotere accepta tie voor haar genre. „De laatste vijf Jaar is veel Jong publiek verder gaan luisteren dan zomaar alleen naar een deuntje". Toch vindt ze de benaming zangeres voor haar persoontje, slank, blond/rossig haar, enigszins onvolledig. COMBINATIE Zoekend naar een trefwoord: „Tjaa, ik zie het meer als een combinatie van zingen en iets interpreteren, iets neerzetten. Kijk, ik zou best willen dat de mensen me, wat dat laatste betreft, beter zouden ken nen. Zó zou ik bijvoorbeeld weieens een kleine twee jaar cabaret willen doen. Het liefst geëngageerd, bij een Sieto Hoving of zó. Lekker te gen de dingen aan trappen. Bij navraag blijkt een musical ook niet te versmaden. „Daar zou ik ook niet vies van zijn. Neem zou „Salvation", ik vond het erg fijn. Die musical was echt niet waard te mislukken. Men had echter zoiets ongecompliceerder moeten brengen, i Niet in een Carré, maar in een tent zoals met „Hair". Echtgenoot Ger Faber, volgend Jaar jubilerend met het Leedy Trio (25 j jaar) „we brengen verantwoorde rottigheid" „Het orkest bij „Sal- I vation" was grandioos". KOMISCH Conny, ze praat veel en formuleert doordacht: „Het gekke is nog steeds, dat men mij nooit voor ietsj komisch zal vragen. Toch zou ik het tegendeel weieens willen bewij zen. Vandaar misschien de wens om I eens cabaret te gaan doen". Knokke in 1961 gaf Conny de eer-1 ste bekendheid. De platenindustrie kreeg belangstelling voor haar. So- listisch optreden in eigen land. bij- na dagelijks, werd een feit. Ook het buitenland, voornamelijk Engeland, trok Conny erg sterk aan. Nu hoeft het niet meer zó nodig. „Begin je hier pas en ga je dan naar het buitenland, dan valt het misschien mee. Ben je hier echter al aardig op dreef, dan is een land als Engeland onaanvaardbaar. Als Nederlandse zangeres moet je er al lereerst de stof opruimen en rom melig en rokerig werk doen. Het gekke met Nederland is, dat wij wel de mensen vanuit het buitenland met veel égards behandelen. Iedere drollenzangeres zó noemen we dat wordt zelfs in ons land met de grote trom binnengehaald". „Voor mij hoeft het niet. Ik doe dan liever hier iets anders. In een land wordt vaak gebagatelliseerd me protectie van het eigen talent. Met het gevolg dat Je als buiten- Conny Vandenbos met haar zoontje Jeroen. landse de rommelige achterafzaaltje krijgt toegewezen. Werken in eigen land wordt vaak gebagataliseerd, toch is het 't belangrijkst. Het liefst zou ik in de toekomst nog meer zelf willen doen". Teksten?" Misschien, de tijd ont- j breekt me nog. Daarvoor zou ik me echt op een onbewoond eilandje I moeten terugtrekken". De gisteren overleden schrijver Simon Vestdijk is stellig de belang rijkste schrijver die de Nederlandse letteren in deze eeuw heeft opgele verd. Belangrijk niet in de eerste plaats om zijn bijna onuitputtelijke produktie aan romans, zodat Adriaan Roland Holst hem aanriep als een NEW YORK (AP) Frank Si natra trekt zich terug uit de show business en het openbare leven Daarmee komt een einde aan een carière van 30 jaar, waarin hij ais zanger en acteur de top van de amusementsvvereld bereikte, zo meldl de New York Daily News. Sinatra, aldus het blad, wil een adempauze - tijd om te denken, te lezen, te schrijven en misschien zelfs wei te onderwijzen. Sinatra's carrière in de show-bu siness begon tegen het einde van de jaren dertig toen hij winnaar werd van een amateurshow In de Tweede wereldoorlog werd hy als "The Voice" beroemd als het idool van de boby-soxers (tiener meisjes). Zijn carrière raakte in de jaren veertig over zijn hoogtepunt heen, maar .in 1953 keerde hij dank zij de film "From here to eternity" die hem een Academy Award be zorgde, naai- de top terug. In de daarop volgende jaren ver diende Sinatra als film- en tv-ster miljoenen per jaar. Bovendien ver diende hij veel geld met het maken van grammofoonplaten. Verder hao hy belangen in grammofoonplaten- maatschappijen en muziekuitgeve rijen. een bemiddelingsbureau voor jong talent, restaurants en hotels. Sinatra heeft drie vrouwen gehad aan al die huwelijken kwam door echtscheiding een einde. Zijn vrou wen waren Nancy Harbato, een vriendinnetje uit zijn jongensjaren in Hoboken, Ava Gardner en Mia Farrow. Door Jan H. de Groot man "die sneller schrijft dan God kan lezen", maar om de onmisken bare waarde van zijn veelzijdige li teraire werkzaamheid, zijn inzicht in historische structuren en vervolgens om zijn verbijsterende virtuositeit in het vinden van zijn themata en zijn taalbeheersing. Ook al zal zijn naam in het bijzonder blijven rusten op z'n romans die een diepgaande psycho logische karaktertekening van zijn vele sujetten openbaren en ander zijds in historisch opzicht een in dringend. helder herkenbaar tijds- BOSKOOP In Boskoop is het „gilde der langvingers" weer eens op stap geweest. Uit een op een af gesloten terrein geparkeerde en af gesloten auto werd de autoradio ge stolen terwijl er nog een luidspre ker en dat gereedschap uit de nabij gelegen fabriek werden ontvreemd. Het is van oudsher de gewoonte dat te leveren planten aan de kant van de weg gereed worden gezet. Dit heeft tot voor enkele jaren vrijwel nimmer aanleiding voor diefstal gegeven. De laatste tijd komt het evenwel nog al eens voor dat dergelijke planten door onbevoegden worden weggehaald Zo verdwenen er nu van de kweker J. van Herk 100 Erica's die verpakt in oude bierkratten voor verzending gereed stonden. Van de kweker A. D. van Gemeren (fa. Van Gemeren en de Bruijn) verdwenen zes van de op zijn kwekerij staande Juniperus ta- mariscifolia, maat 40-50. Deze plan ten zijn momenteel zeer schaars en waren voor verzending gereed gezet. beeld schilderen, als dichter en ze ker als essayist, cultuurfilosoof er. criticus is Vestdijk niet minder var; betekenis voor de literaire en cultu rele status van onze vaderlandse let teren. Terecht is Vestdijk sinds hev einde van de oorlog elk jaar als enig Nederlands kandidaat voorge dragen voor de Nobelprijs. Dat deze prijs hem niet is ten deel gevallen, list waarschijnlijk aan de late ver talingen van zijn werk. waarin p? na de oorlog vaart kwam. Simon Vestdijk, die in 1898 in Har lingen werd geboren, studeerde me dicijnen in Amsterdam, maakte als scheepsarts een reis naar het voor malig Nederlands-Indie, was korte tijd praktiserend arts, maar trok zich als literator in zijn huis ir. Doorn terug, waar hij niet zo ge makkelijk bereikbaar was en d< naam van "Kluizenaar van Doorn verwierf. Vestdijk heeft vele levensgebiede In ziJn werk "bespeeld". Verscheide ne van zijn romans bevatten autobio grafische gegevens. Als belangrij voorbeeld gelden zijn Anton Wach ter romans waar zijn biograaf No Gregoor een studie over schreef "Vestdijk en Lahringen" (een om zetting van letters van zijn geboort' stad Harlingen). Toch zou het onjuist zijn zijn klui zenaarschap als een soort isolemen te beoordelen. Vestdijk was niet al leen enkele jaren redacteur letter kunde van de NRC, hij redigeerö tevens het literair maandschrif "Groot Nederland" en had zovee. contacten met collega's dat roman* ontstonden in samenwerking met Marsman: "Heden ik, morgen gij" (1936), met Jeanne van Schaik-Wil- ling: "De overnachting" (1947) en met Henriette van Eyk: "Avontuur om Titia" (1949). Ook zijn corres pondentie met Theun de Vries, tij dens de oorlogsjaren ontstaan, werd geboekstaafd. Bovendien openbaarde Vestdijk zijn veelzijdigheid door z'n Indringende muziekbeschouwingen in de Groene Amsterdammer na de dpod van Thijs Vermeulen. Zijn kri- tisoh en essayistisch werk werden uitgegeven in: "Essays in duodeci mo" (1952). "De glanzende kiemcel" (1950) en "Kunst en droom (1958) „Lier en lancet" (1939), „Muiterij tegen het etmaal' (4 delen 1941 1947), "De Poolse ruiter" (1946) In "Gestalten tegenover mij" staat NEDERLAND I 5.00 6.35 6.45 6.55 7.46 7.55 9.45 9.50 9.55 10.25 10.55 (Kleur) Kinderprogramma (AVRO) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Rechtstreekse reportage van de voetbalwedstrijd Vorwarts Berlin-PSV (Eindhoven) te Oost-Berlün (NOS) Uitzending Communistische Partij van Nederland Rechtstreekse reportage van de voetbalwedstrijd Celtic-Ajax te Glasgow (NOS) Samenvatting van de voetbalwedstrijd Vorwarts- PSV (tweede helft) (NOS) Rechtstreeks verslag tweede helft Celtic-Ajax (NOS) Uitzending Stichting Socutera Staatsloterij (NOS) Wet-strijd: spel programma over kennis van recht en wet (NOS) Studio Sport (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 6.55 7.05 8.00 8.21 8.50 9.40 10.0 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Geheimen der zee. Tv-film (AVRO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Vijfenzeventig jaar Stedelijk Museum. Filmreportage (AVRO) (Kleur) Tienopachtentachtig met Mc Cann. Een bluesy, groovy programma (AVRO) INFO: maandelijkse advies- en informatierubriek (AVRO) (Kleur) Journaal (NOS) Door Nico Scheepmaker De brand aller branden heeft tot nu toe weinig effect gehad op de televisie-uitzendingen. Het geluid haperde even bij Brandpunt, en Simon Vestdijk hield zelfs twee minuten stilte in plaats van een gedicht voor te lezen. (Dat werd na de her denking van zijn dood in AVRO's Televizier overigens hersteld door het voorlezen als nog uit te zenden). En verder vergat het Journaal bij alle problematiek rond CelticAjax te melden dat FC Köln om te beginnen vast Arsenal had uit geschakeld voor de Jaarbeurs beker, maar voor het overige merkte Je alleen dat Vitus was uitgevallen doordat er nu meer in kleur op het scherm kwam dan anders. Brandpunt (om die woordspe ling dan toch maar even te ge bruiken) maakte voor de vijfde keer de politieke balans op. Hans van Mierlo mocht na mens D'66 de zeven extra munten bij de urgentste pro blemen neerleggen, en hij koos onderwijs, arme landen en AOW met ieder een munt. en plaatste er twee bij woning bouw en milieu verontreiniging. Daarmee de stoutste verwach tingen van het Nederlandse volk inwilligend, want dat stemde met 21 procent voor wo ningbouw, 16 procent voor mi lieuverbetering, 14 procent voor bejaardenhulp en 11 procent voor onderwijs. De regerings combinatie kreeg weer 39 pro cent, evenals vorige keer, de 37 procent van PvdA, D'66 en PPR was afgekalfd tot 35 pro cent. Premier de Jong wordt door 19,9 procent als toekomstig premier gezien. Hij is in de loop van vijf maanden ge groeid van 9,3 naar 19,9 pro cent, hij is dus duidelijk in zijn groeiperiode. Biesheuvel was wat gezakt, stond met 5,6 procent op de tweede plaats, Kloos en Den Uyl werden ge volgd door Drees Jr., die met 2.6 procent Luns voorbijge streefd is. Maar 52,8 procent weet het nog niet, dus als alles vanavond een beetje meeloopt kan het Cruijff ook nog wor den. Overigens wilde Van Mierlo de uitspraak van Bies heuvel. dat De Jong een slech te presentator van een goed beleid was liever omkeren. Daarna werd de milieuveront reiniging nader bekeken. Het meest frappante cijfer vond ik, dat 70 procent van de Neder landers bereid is met minder witte was, zonder fosfaten, ge noegen te nemen, ten bate van de verbetering van lucht en water. De reclameboys buigen zich nu al over een STER-spot waarin de ene huisvrouw Ja loers zegt: „Hoe kom JU toch aan die gezellige smoezelige was?" En de andere huisvrouw antwoordt trots en stralend: „Ja. maar ik was ook zonder fosfaatjes" AVRO's Televizier had een re portage over de boerenopstand in Brussel, herdacht SimoD Vestdijk (Gomperts vond de prijs die hem dezer dagen nog Juist werd toegekend literair - historisch gezien een daad van rechtvaardigheid). Peereboom rekende voor dat de kranten 54 procent aan loonkosten derven, en Hans Drukkers maakte fo to's van mooie parachute- springende meisjes in hot pants. De belangrijkste repor tage werd echter voorbehouden aan Staphorst en de polio. Wethouder Wassebalie, inmid dels op natuurlijke wijze blijk baar de spreekbuis geworden voor Staphorst (men had het slechter kunnen treffen), ver geleek dominee Dorsman met de smidshond bij het vuur: in het begin heeft hij last van de wegspattende vonken, later merkt hij het niet meer. We zagen de dominee nog even in de verte (hij zag er ouder uit dan de foto die we allemaal kennen), en we hoorden zijn stem tijdens een boeteprediking (zo leek het) in de kerk. blijk baar door een sluipschutter van de AVRO opgenomen. NICO SCHEEPMAKER hij zijn critici te woord in een serie opstellen die oorspronkelijk in 'Maatstaf" verschenen. Uit zijn uitgebreid oeuvre noemen wil "Mijnheer Vissers hellevaart" (1936» „Het vUfde zegel" (1937), „Rumeiland" (1940), „De kelner en de levenden" (1949), 'Ivoren wach ters (1951), de drie delen 'Symfo nie van Victor Slingeland" (1956 1958), "De held van Temesa" (1962) "Bericht uit het hiernamaals" en zijn studie over de toekomst der re ligie, waarin hij een visie van on dergang geeft die in de hedendaagse situatie werkelijkheid schijnt te worden. Een onderwerp voor een proefschrift "Het wezen van de angst", waarop hij na de oorlog dacht te promove ren, heeft hij later tot een essay om gewerkt. De universiteit van Gronin gen benoemde hem tot doctor hono ris causa. Van zijn poezie noemen wij "Be rijmd palet" (1923) "Thanatos aan banden" (1948) en "De uiterste se conde', een bundel verzen in augus- tus-september 1942 in het gijzelaars kamp in Sint Michielsgestel geschre ven. Vestdijk werd met vele prijzen ln Nederland en België onderscheiden Hij huwde tn 1965 met de ruim 40 Jaar jongere Mieke van der Hoeven, die hem twee kinderen schonk. DONDERDAG 25 MAART HILV. I. 402 m en FM-kan. 7.00 KRO. 10.00 NOS. 11.00 KRO. 12.00 NCRV. 15.30 NOS. 17.30 NCRV. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) klass.- en semi-klass. muz. (gr.). (7.30 Nws. 7.32—7.40 Actuallt.: 8.008.10 Nws.). 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.00 —9.10 Gymnast, voor de huisvr.). 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogi sche rubr. 10.20 (S) Muz. uit de Ba rok (opn.) 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.54 Bericht Vastenaktle. 11.56 Mededel. 12.00 Gev. progr. (12.26 Mededel. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actuallt. 12.5013.10 Mlddagpauzedlen6t. 13.14 RebU6). 14.00 (S) Kapel van de Ko- nlnkl. Luchtmacht. 14.30 Country and Western rubr. 15.00 Geref. mld- dagdlenst. 15.30 Meer over minder: De stem van de sprekende minder heid. "J.OO—16.02 Nws.) 17.30 Ac tueel program, met muz. Illustratie (18.30—18.41 Nws). 19.00 (S) NCRV- Jeugdkoor met Instrumentale - en or- geltegeleldlng: geestelijke liederen. 19.15 Kerkorgelconcert, (opn.) 19.45 Muz. van Het Leger dee Hells (opn.) 20.00 Radio Actief: gev. progr. (22.20 Avondoverdenking; 22.30 Nws. 22.38 Den Haag). 23.55 Nws. HILV. II. 298 m en FM-kan. 7.00 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 AVRO. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnast. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte Jrammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra- lojourn. 8.20 (S) Dag met een plaatj e (vervolg) 8.308.33 De groenteman.) 850 Morgenwijding. 9.00 (8) Pianorecital: klass. muz. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (Om 11.0011.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (Om 11.55 Beursber.) 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radlojourn 13.30 (S) Ba riton en plano'; mod. liederen. 14.03 (S) klass. en mod. kamermuz. 14.30 Nws. 16.03 Kunstmagazijn. 17.00 AVRO's Toppop. 17.30 O: Jongeren- progr. ..55 Mededel. 18.00 Nws. 18 11 Radlojourn. 18.20 Uitzend, van de Pacifistisch Socialistische Partij 18.30 Internationale troubadoursclub. 18.55 Geeproken brief. 19.00 (S) oude en moderne Jazz. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij; 19.40 Mens en Bij bel. 19.50 Memo: pas verschenen theologische en aanverwante litera tuur. 20.05 Concertgebouwork. en toonkunst koor met zangsolisten (opn.): klass muz. (historische opna me). 20.30 Nws. 22.38 Mededel. 22.43 Radlojourn. 22.55 (S) nieuwe chan sons. 23.20 (S) elektronische muz. 23.55 Nws. HILV. III. 240 tn. en FM-kan. 9.00 NCRV. 11.00 EO. 12.00 VPRO. 14.00 KRO. 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing!: lich te vokale muz. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound: muz. voor Jonge mensen. 14.00 Nws. 14.03 KRO-op-Drle: pop-mixture (15.00, 16 00 en 17 00 Nws.) Nederl Nederland 1 NOS/NOT: 10.45-12.00 en 14.25- 14.50 Schooltelevisie. NOS 18 45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. VPRO: 19.05 Betty Boop. te kenfilm. 19.12 Namen6. fllmreporta- ge van een hulsvrouw Dolle mlna te Heerlen. NOS: 20.00 (K) Journaal. VPRO: 20.20 Benachten uit de Sa- menkevlng. 20.30 Twice Two. film met Laurel en Hardy. 20.55 (K) De Jaren 20-30: programma over de politieke en sociale ontwikkelingen ln Nederland. 21.35 Interaction: programma over ac tivering van menselijke contacten. NOS: 22.30 (K) Journaal. TELE AC 22.35-23.15 Bouwen en wonen - afl. 7 (herh.). Nederland II NOS: 18 45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal 19.05 Den Haag vandaag 19.10 Van gewest tot gswest, 19.50 Tips van het Nationaal ureau voor Toerisme. NOS 20.00 (K) Journaal. TROS 2031 iK» De ze ven zeeën De Indische Oceaan. TV- fllm. 21.10 (K) Wegwezen: quiz voor autorijdende echtparen 21.40 De weg naar de Cup. fllmlmpressles. 22.10 Rendez-vous met de pianist Sandor Vldak. IKOR/CVK: 22.25-22.55 Dublo: discussieprogramma. NOS: 22.55-23.00 (K) Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5