,Het geeft je altijd voldoening als een plaatje lekker loopt' Earth Fire KHTEN VERHALEN GEDICHTEN VERHALEN - GEDICHTEN VERHALEL Ik kun ]e muziek veraangenamen' ,Best mogelijk dat we later deze muziek nog maken" Natural state LEVENSWEG Hef groene gezicht MASSA Zonder jou Do. Re en Mi AO 20 MAART 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 Ton van der Kleij Chris Koerts DOORSCHOTEN Deze week rukte Earth and Fire op naar fde plaats in de vaderlandse toptien met de nieuw e hitschijf itation". Geen onaardig resultaat voor de Voorschotense die pas een jaar in de huidige bezetting opereert. Eerdere sssen van de Aarde en Vuur-mannen waren Seasons" (een imer van de Earring-gitarist Kooymans) en ,,Ruby is the Met deze laatste compositie bewees Chris Koerts van Earth Fire zijn eigen muzikale gaven. Ook „Invitation" is weer van and van Chris, met wie we een gesprek hadden in een Voor- nse villa, waar enkele groepsleden op dat moment vertoef- Kley: „daar kijken ze een kwartier en dan gaan ze aan de bar staan hijsen. Maar in het zuiden en België luisteren ze meer. Vooral in België. Dat is net als met de Beatles vroeger, daar kun je ze nog helemaal plat spelen". Over de Beatles gesproken. Chris Koerts Is niet van mening dat met de opkomst van de Beatles een nieuw mu zikaal tijdperk aanbrak. Hun muziek is van hoogstaand gehalte, erkent hij c„neem Yesterday, dat zit zó goed in elkaar dat je nauwelijks kunt geloven dat ze het zelf hebben geschreven") maar wat waren ze nu eigenlijk „anders" dan pakweg de Shadows? „Het was gewoon magie, vier leuke knullen die muziek van hoog niveau stonden te maken". Wezenlijke veranderingen in de mu ziek ziet Chris Koerts niet aan komen. Het simpele liedje van vroeger is wat ingewikkelder geworden, wat meer aan gekleed maar hij onderscheidt maar twee muzikale hoofdlijnen: die van de Beat les met hun „volksliedjes" en die van Beethoven en andere klassieken met langere sfeerstukken. De laatste richting wil Earth and Fire ook uit. Een stereo-installatie kan daar bij live-optredens al toe bijdragen, ook de tweede elpee die vermoedelijk deze zomer wordt opgenomen zal geen ver zameling hits meer worden zoals de eer ste langspeler. „Alle soorten muziek, alle genres zijn op het ogenblik te koop, wij willen nu een elpee maken die een bepaalde sfeer overbrengt, zoals Pink Floyd bijvoor beeld", zegt Chris Koerts. Tot slot: hoe lang duurt het succes dat Earth and Fire in de schoot is ge vallen? Chris Koerts: „Als we in onze op zet slagen, kun Je misschien wel muziek blijven maken, het ligt er aan waar het naar toe gaat. Het is misschien best mo gelijk dat we later als oudere mensen deze muziek blijven spelen, die dan, net als de Jazz nu, is aanvaard". Maar dat kan ik niet, het is te moeilijk, als man Ik smeek het elke avond als ik bid. Maar de volgende dag blijkt het produkt negatief Verlaten ben ik. ondanks de drukke wereld waar ik in zit Want niemand behalve jou heb ik echt lief. Kom terug naar mij, ik zal mezelf zijn Nu realiseer ik dat dat het be langrijkste is Zoals in het begin tussen ons. toen was het fijn Ik hoop nog steeds dat je ook gauw zegt: ..Ik mis Max v. d. Ouweelen Molenaarstraat 7 Leiderdorp In a forest walks a man, in natural state. thinking it was God. who made the animals, trees and sky. While walking, wondering why, never he talkes about the great sky, flowers, foggy meadows, the fact, God appeared in such a great act. Concluding, he who never keeps a secret, never will have a secret of his own he walks on knowing, why God always has won. To a lake he comes, he has no shoes, Cold is the water, no attention pays the goose happy, like a little child, he starts singing loud, Nothing he has to worry about! A man in natural state. Marianne Blansjaar, Prins Hendrikweg 38, Noordwijk aan Zee. toen ik niet meer zoals vroeger met mezelf leefde groeide mijn duisternis licht de dood. een vriend stierf langzaam ik dacht dat ik hem kende die ik was, maar toen mijn droomwereld jou eindelijk aan mij afstond wist ik dat hij een vreemde was, die ik graag zou willen zijn, maar niet kan zijn ik weet nu, ik ben hem die ik was, toen mijn dode vriend leefde Cock Pels Brittenruststraat 43 Alphen aan den Rijn De mens in zijn natuurlijke staat, is als een kind in mist en regen, het hoe en waarom is het waar het om gaat, en is onzeker op al zijn wegen. Wij strijden met de wapenen van ons eigen ik, meten wat andere mensen doen en laten. en voor ons zelf wat ons het beste schikt, en gaan door over anderen te praten. Op onze levenswegen vertrappen wij vaak de mooiste bloemen, wij zagen ze niet en kwamen onkruid tegen en waren verblind om ons zelf te roemen. Mevrouw P. J. v. Steyn- Langezaal, Stille Rijn 1, Leiden. Groet de ochtend kom langs de velden waar ik de zon achter jou verduister want voor je wacht ik als de koning in mijn niemandsland. De wind ligt op jouw lippen en spreekt mijn naam want in stilte vertel ik de dood op mijn lippen jouw komst. Kijk niet om naar het vage silhouet van je verleden maar zie de spiegel in mijn hand: jouw zilveren lach in het groene gezicht. Ton Jansen Langestraat 65 Leiden den vervolgens uitgeprobeerd in de zaal. waarbij er nog wel het één en ander kan veranderen voordat naar de GTB- studio in Den Haag wordt gestapt. Het staccato-stukje van de drummer bij voorbeeld in „Invitation", is er op een goed moment spontaan door Ton van de Kley ingelast en zulke vondsten worden dan dankbaar verwerkt. De singles van Earth and Fire zijn ook allemaal in het buitenland uitge bracht. In Amerika en Engeland worden ze nooit gedraaid („chauvinisme"/, in Duitsland weinig, maar weer wel in Bel gië, Italië en Japan. In deze landen zijn het dan ook prompt hits geworden. Vo rige week kwam een van de Earth and Fire elpee geweekt nummer op de tien de plaats terecht van de Japanse hitlad der. Dat betekent altijd nog een aantal van 250.000 verkochte exemplaren, het viervoudige ongeveer van een in Neder land uitgebrachte topper. Sfeer-muziek Tenminste een paar maal per week moet Earth and Fire ergens optreden. Als ze in Groningen worden gecontrac teerd, betekent dat wegwezen om twaalf uur 's middags, met het eigen busje. „Soms moet Je pas om tien uur optre den, maar dat betekent toch dat Je al om zes uur aanwezig moet zijn om Je installatie op te bouwen. Als dat ge beurd is kun Je wel lekker gaan Chine zen in de stad, maar daar doe Je meestal toch ook geen vier uur over". Op het toneel spelen Earth and Fire uiteraard hun recente succesnummers (daar herkent het publiek de groep aan) maar verder ook langer uitgesponnen nummers, wat je noemt stfeer-muziek Daar wil Chris Koerts naar toe: „Je kunt nu wel ideaal gaan praten dat Je muziek maakt die je leuk vindt, maar Ton van der Kley en de gebroe- lers Gerard fmiddeni en Chris Koerts van Earth and Firemet huisvriend Beer op de foto, die evenals de bovenstaande portretten werden geschoten door Holvast. om dat te bereiken moet Je eerst een paar goede singles hebben. Wij willen toe naar stereo muziek op het toneel zoals ook de Pink Floyd maakt. De laatste single „Invitation" is al een kleine stap in de richting van die wisselend harde en zachte muziek. Nu produceer je meestal een geluidschaos vanaf het toneel, het publiek wordt he lemaal murw gespeeld. Met een stereo installatie kun je de muziek aangena mer maken". Misschien dat er dan ook beter wordt geluisterd bij een optreden, want vooral in noordelijk Nederland is die belang stelling maar matig, vindt Ton van der it waren de nieuwe drummer i der Kley en de sprekend op Chris lijkende Gerard Koerts. die liet in het gesprek mengde maar af de achtergrond wel op toezag «5 de kolossale, op het parket dende huishond niet de koek- [bedelde bij de visite. rband gaat Earth and Fire nu voor de met de ene single na de andere, daarvoor heeft wel even het geluk hoek moeten kijken. Dat geluk ui de vorm van een tip. dat de Earrings een zogenaamde „voor lachten een groep die in het voor- mma optreedt Earth and Fire terde en werd aangenomen. „Dat goed", vertelt Chris Koerts de Earrings op een gegeven mo rnet de verrassing kwamen: Jon- jullie mogen een plaat maken", ut werd „Seasons", die goed bleek ingnummertje twee in de hitpa- het verschijnsel „hitpara- ordt wel eens smalend gedacht. Earth and Fire volgt de verrich- hun singles op die hitgevoe- aadmeter met argusogen. „Het altijd weer voldoening als een likker loopt en hoog komt", zegt hrijver Chris Koerts. hebben, betekent ook: meer Blue werd nummer één met Venus: de Haagse groep nu niet minder dan voor 5000 per uur. Earth and Fire (full- Chris en Ton van der Kley nog aan het conservatorium) tussen de 300 gulden per foor een amateurband en die 5000 ersl* van Shocking Blue in". De hangt overigens ook af van zoals de plaats van op- (liefdadigheidsbal of popfestival), die Earth and Fire mo- speelt zijn voor het grootste door Chris Koerts: muziek, dan de tekst. Ze wor- U. tied en piano zitten allemaal verschillende tonen, Do. Re. Mi enz. ?n dag zei toon Do tegen toon Re, ik heb zin om het huis eens J wandelen. Ik ook, zei Re. Het gaat mij vervelen om steeds 'die piano te zitten en om steeds maar Re te spelen. Dat vind zei Do. Wanneer zullen we dat doen? Vannacht? zei Re. maar dan halen we Mi er ook bij, want met ons drieën ■eel gezelliger. *as dus afgesproken en de komende nacht wandelden ze met j*n door het huis. Opeens hoolrden ze een stem die was van de it was hun oom. 'jullie gauw naar de piano terug, anders blaas ik jullie er in 'zo zachtjes ook. Do, Re en Mi holden van schrik zo hard ze ratl{ weer naar de piano. aangekomen zeiden ze „in de piano is het veiliger en ook ge- Ze gingen snel naar bed want ze hadden zo n slaap gekregen pre!i avontuur en sliepen al gauw. Toen 's morgens weer op de ?espeeld werd, kon je Do. Re en Mi niet horen, want zij slie- Aukeline Schouten (11 jaar), Valeriusstraat 54, Leiden. Ik zal je niet meer lastig vallen Ondanks de liefde die ik voor je voel. Het heeft geen zin jouw leven te vergallen Want altijd als ik bij jou ben doe je koel Geen greintje begrip heb je voor mijn leed Niemand die me helpen kan. Ze zeggen dat het het beste is als ik je vergeet in een stalen kooi, opvolgen van bevelen lamens en kuddedier, dient als prooi. gelijk een marionet, uit dezelfde ronde een misstap te begaan, eens de massa in verzet. Roy Fabel, Lorentzkade 78, Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 19