BROEDER ZON, ZUSTER MAAN' Zeffirelli verfilmt Franciscus' leven Het primitieve van armoede www®* btej,.. uit 1^^ Films in Leiden 6 vrouwen Spaghetti-western III vanChing: gruwelijk Paar kogels meer voor cle liefhebber GWK-EMBLEEM DE GRENSWISSELKANTOREN N.V. Ostia - leerling filmt volgens Pasolini Prolongaties en reprises iiliiiiiiiBiMiHiiiiiiiiiiniH [DAG 12 MAART 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 25 OME (GPD) In Assisi wrijft de directeur van de plaat- ke VVV zich tevreden in de handen. Al wekenlang is het tsje bevolkt door een Italiaans-Engelse filmploeg die bezig inamen te maken over het leven van Franciscus. De regis- van de film is niemand minder dan de beroemde Franco irelli (van 'Romeo en Julia' en 'De getemde feeks') en als ilm klaar is en die wordt net zo'n wereldsucces als de an- Zeffirelli-films, dan is dat goed voor Assissi. ilscus is de heilige van de goed- van het "bij de mensen" zijn. liefde voor dieren en vogels is [woordelijk en omdat hij op 4 ïr (in 1226) overleed is 4 okto- j i onze tijd "Werelddierendag". I iscus is de dichter van het I lied. In dit lied noemt Francis- I e zon en maan, de wind en de de aarde en het water en j le lichamelijk dood, zijn broe- en zyn zusters. De film van elli zal dan ook "Broeder Zon, Maan" heeten Franciscus de "hoofelijkheid" van God ij elke dag zijn zon doet schij- t>ver slechten en goeden. Het lentaar van onze eigen Neder- e nieuwe catechismus hierop is I ironisch: "zou het aan ons mis te merken zijn, dat ons va- nds klimaat niet toestaat dit ilijk voorbeeld dagelijks voor j te hebben?". Misschien komen ederlandse kerkbewaarders dan i nog te weinig in Italië, dat ze elijk niet weten dat ook daar de j liet elke dag schijnt. FRANCO ZEFF1RELL1 nabijheid van de dood Wie dit uitblijven van Broeder Zon aan den lijve ondervinden zijn de medewerkers aan Zeffrirelli's film in Assissi. Begin maart is het gemeen koud in Franciscus' geboorteplaats. De opnamen hebben plaats in de enorme middeleeuwse burcht die hoog boven het stadje uitrijst. Ze is van binnen zonder kosten en moeite te sparen gerestaureerd en alleen wie met zijn handen teun "oekt langs de wanden als hij de steile trappen op en afgaat, voelt plot seling niet tegen steen, maar tegen plastic te tasten. Op het kleine bin nenplein wordt een scène gerepe teerd. Een snijdende wind kolkt er langs mensen en cameras en wie niet op moet heeft het gezicht in dik- kes hawls gewikkeld Franciscus is juist van een ziekte genezen en hij komt ae trap naar zijn kamer af om beneden door zijn ouders te worden begroet, die hem naar de kerk zul len meenemen. Er lopen geruchten dat Fransicus enigszins getikt is ge raakt. Vader Pietro Bernardone, de rijke lakenkoopman, zal het volk la ten zien dat het leugens zijn. De op name verloopt traag. Het is de be- I kende geschiedenis die iedere buiten- I staander wel meet disillusion eren de trap af. Eindeloos wordt hij door j zijn ouders opgewacht en als ze ge- I drieeën op de camera aflopen ver zwikt moeder Johanna Pica elke keer weer haar voet. De scène wordt onderbroken. Moeder Johanna ge speeld door de in Italië beroemde to neel en filmactrice Valentina Cor tes roept klagelijk om haar dienst vaardig gevolg. Er wordt beklopt en gezwachteld, geklaagd en pijn geac- epteerd. Valentina Cortese draag schoenen met tien centimeter hoge zolen, omdat ze in de scène te klein uitkomt. REPETITIES Diezelfde middag gerepeteerd in de burcnc.' Vaient: ia spreekt ineen. Frans (Franciscus' moeder was een Franchise) en de vader brult en tiert, zoals van hem verwacht wordt (maar in het Engels). Pietro Ber nardone wordt vertolkt door de Brit se Old-Vicacteur Lee Montague Hij is als enige niet in de voorgeschre ven kostuums gestoken. Als het zo ver is gaat hij stampvoetend over de voor de film herstelde zoldervioer waarop de huiskamer van de familie is nagebootst en na deze voorstel ling verdwijnt hij mompelend in de menigte baardig voetvolk, die. schil derachtig op namaaktrappen geze ten, op volkse scènes wacht. Franciscus zelf is een vondst van Zeffirelli. Twee jaar lang zocht Zef- firelli in Europa en de Verenigde Staten naar z'n Franciscus. Hij vond hem in de Engelse, 23-jarige ama teur-toneelspeler Graham Faulkner, die tot dan toe een zwervend leven had geleid als manusje van alles op boerderijen en in donkere kamers van fotografen. Faulkner, die iets van een jongere koning Hoessein van Jordanië heeft, vertelt me na de middagpauze: "Ik ben niet van na ture een eenzame zwerver, maar ik had een geweldige behoefte on weg te zijn van iedereen, alleen om me zelf te vinden, een individu te wor- i den. Wat ik in mijn rol kan laten zien is hoe iemand werkelijk geluk- j kig kan worden van binnen uit en hoe dat naar buiten uitstraalt, con- j stant, zonder dat je er door verlo- ren raakt". Franciscus' zuster Cla- ra wordt gespeeld door de 16-jarige i Engelse Judi Bowker. Zeffirelli be- studeerde duizend foto's van kandida- i ten en hij nam Judi omdat ze een j "onverklaarbare magie in haar ogen" heeft. Overigens is haar rol in de film maar klein. Op het mo ment dat ik in Assissi ben heeft ze drie maanden vrij en zit zo hoog en droog in Groot-Brittannië op d school banken. zijn vader zijn bloedhonden op hem afstuurt. De bloedhonden likken Franciscus dan evenwel de handen. Bij de opnamen worden ze door eni ge zeer sterke mannen aan de teugel gehouden. Het zijn zeer zledzame exemplaren waar Zeffirelli ook al weer heel lang naar heeft moeten zoeken. De taal van de dialogen is modern, de muziek van de pop-mu sicus-dichter Donovan. Hij maakte een "vrolijke combinatie" van klas siek, Jazz en pop. Eind van dit Jaar is de film pas klaar. Eerst dienen de stakkers nog drie weken op blote voeten en kaal geschoren in de Italiaanse sneeuw te baggeren. Dan volgen opnamen in Sicilië (het klooster Monreale dient als "Vaticaan") en in de buurt van Baalbek (Syrië). De première gaat misschien in San Francisco, het land van broeder- Aardbeving. Maar ook in Assissi beefde de aarde op een nacht tus sen de opnamen en de hele equipe stortte zich uit zijn bedden in het elegante Subiaso-hotel. Een film ma ken met Franco Zeffirelli gaat nie mand in zijn koude kleren zitten. LEVEND MENS Zeffirelli reed een paar jaar gele- i den met een door Gina Lollobrigida bestuurde auto tegen een boom. Ter- v/ijl Gina overdreven klaagde over I pijn in haar knie, belandde Zeffirel- 1 1 li in het ziekenhuis, waar hij maan- 1 raties in zijn verwondde gezicht te de.i bleef om tientallen plastische ope ondergaan. Hier had hij tijd om na te denken over de nabijheid van de dood. en over Franciscus. Zeffirelli ziet zijn Franciscus als "een van de eerste hippies, die zich tegen de rijk dom en het ouderlijk huis dom en het ouderlijk huis keren en het zelf willen doen. Franciscus was de eerste jongeling die zijn eigen waarheid in zichzelf zocht en die probeerde de wereld in positieve zin te veranderen. Hij stichtte de eerste beweging van jongelui die gebaseerd was op offer en geloof". Zeffirelli werd in '24 in Florence geboren. Hij werkte als assistent bij films van Visconti ("La terra tre- me", "Senso") en hij was kostuum ontwerper voor toneelprodukties van Visconti. Tenslotte werd hij op eigen ;racht een fameus regisseur van opera's in de Milanese Scala, in de Londense Convent Garden en in de Metropolitan in New York. in z'n film "De getemde feeks" traden Elizabeth I'aylor en Richard Burton op. De perschef van de film, de Brit Wal ter Alford vertelt niet zonder trots GRAHAM FAULKNER van binnen uit dat het Dubliek bij "Romeo en Julia" steeds in tranen uitbarst. In de len- I te van vorig jaqr regisseerde Zeffirel li de Missa Solemnis van Beethoven. zoals die voor het eerst in opdracht j van de Italiaanse televisie in de Sint j Pieter ten in tegenwoordigheid van de paus) werd uitgevoerd. Hoe de Paus over Zeffirelli's Fran ciscus zal denken, moet nog worden afgewacht. "Het zou erg bekrompen zijn als de kerk er iets tegen had", vindt Franciscus-vertolker Faulknpr. "Want we willen iedereen een echt levend mens laten zien". BLOEDHONDEN De film eindigt als Franciscus naar Rome vertrekt om Paus Inno- centius III om toestemming te vra- j gen voor de broeders te prediken. 1 Het verhaal beperkt zich tot de pe riode als play-boy zich langzaam los- 1 maakt van al het aardse, de bevol- j king van Assissi tegen zich krijgt (die hem voor gek verklaart) en Aan-en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks ir> de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver. De Grenswisselkantoren N.V. op het N.S.-station van Leiden. Geopend van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 8 en op zondag van 9 tot 5. Telefoon 01710-44558. De acteur Richard Burton ter 'OToole voor de filmversie van werd niet verondersteld te komen Dylan Thomas„Onder het Meik in de Londense filmstudio, waar j woud". Hij kwam evenwel opda- zijn vrouw Elizabeth Taylor een gen om er zeker vaii te zijn, dat slaapkamer scène opnam met Pe- i alles ouwe jongens" was. TUDIO Een dor landschap zee, een armoedig huis, een ie gevangenis, zomaar wat de- waartegen de film „Ostia' afspeelt Een film over een in stukje zelfkant van de maat- appij. Twee broers, inbrekers, schien homofiel, maar mis Hen ook niet, wonen bij elkaar zonder luxe, zonder com- t, zonder klagen en met veel Hun vader was fascist en He het van hen ook maken Hij ze echter niet opgroeien, want termoorden hem toen hij hun felingsschaap geslacht had vooi feestje met zijn vrienden. Aar andere kant het meisje. Ner s vandaan Gevonden in het H Vroeger eens ontmaagd door ar vader Nu een zwerfster. Als Zelfsprekend opgenomen in huis de twee broers Niet uit gast- Md, meer uit lamlendigheid omdat ze vrouw was, want ze ten haar niet aan Wel drie van Q vrienden Het meisje schijnt ei te om te geven. filmde alleen is net verhaal. Er achter steekt veel meer. Het ligt aan de toeschouwer wat hy van de film maakt Daarom wornt hy ook door middel van de camera techniek steeds uitgenodigd mee rond te lopen door de armoewijken buiten Rome. Aangrijpend is zo'i wandeling niet. evenmin verras send. Waarschijnlijk alleen maai ontgoochelend. De twee broers worden overtui gend neergezet door Franco Cittj (broer van de regisseur) en Lau rent Terzieff. Het meisje wordt ge speeld door Anita Sanders, eeo Zweedse die „alles" mee heeft. ADVERTENTIE Het meisje (Anita Sanders met een van haar mannen. Samen leven ze wat naast elkaar heen. Af en toe wordt er wat ge sproken. Het leven is niet veel maar het gaat op die manier Dan gaan de broers naar de gevange nis voor een jaar. Het meisje komt eenmaal op bezoek Ze zegt dat ze samenwoont met een van de broers Met die smoes mag ze de broers zien, maar daarmee komt ook de jaloezie in het leven van de broers Na de vrijlating uitlopend op een moord. Meer uit vergissing dan uit haat. Jammer en zinloos. Dit is het gegeven waarmee Ser gio Citti, leerling van de grote Pier Paolo Pasolini, die ook wel een hand in de film heeft gehad, een meer dan goede middelmatige film heeft gemaakt. Een dichterlijk meesterwerk, dat Juist in zijn so berheid van actie en decor waarde krygt. Een film van een niveau dat waarschijnlijk juist zo hoog za) liggen dat er slechts een klein pu bliek voor is. De kracht van de film is dat juist de suggestie het verhaal weergeeft. Niet het ver- Illf CAMERA We schijnen er in Leiden maar geen genoeg van te kunnen krijgen. De film "Meisjes- internaakt" gaat de negende week in. Wie hem nog niet mocht heb ben gezien: het gaat om een jon gen, die als meisje verkleed een in ternaat binnendringt en wat aan leiding geeft tot enkele opmerke lijke situaties. TRIANON De reprise van de bekroonde film "Dr. Zjiwago" blijft het ook doen. In de hoofdrol ziet u Omar Sharif. Verder heeft het veel weg van een kleurrijk sprook jesboek. LUXOR "De gendarme op drift" is de nieuwste film met Louis de Funes. die de tweede week in gaat. Ditmaal is Louis de Funes weer de gendarme van de mondaine badplaats St. Tropez. Het is weer het bekende recept: bekkentrekken, autoraces over bochtige wegen, jacht op nudisten enz. REX „De zes vrouwen van Ching" gunt ons een kijkje achter de liefdesschermen van het Verre Oosten in vroeger dagen. Wol als men daar de afgelopen decennia niet wat veranderd is. geef ons portie dan maar aan fikkie. Want veel liefs komt er beslist niet op het scherm. Het begint al direct met een jon gen, wiens oor wordt afgesneden en vervolgens een flink zwaard in de buik geworpen krijgt. Onmiddellijk daarna zijn we er getuige van dat 'n vrouw haar man om zeep brengt met een flinke portie snelwericenu vergif in zijn thee. En zo gaat het eigenlijk de hele film door. Er wordt gemoord, geplunderd vergiftigd, geroofd en gemartexd en ook als de liefde zo nu en dan om de hoek komt kij.ten is het een en al geweld Kinderen worden aan de lopende band verkracht door ongure types en onwillige vrouwen krijgen er met de zweep van lang* of worden gekneveld Om het verhaal, dat voortkruipt als een slak op de rug van een schildpad af en toe nog smakelo zer te maken dan het al is komt ook het bovennatuurlijke nog even op de proppen. Een man, die van tevoren overhoop gestoken is, ver heft zich plotseling van de gronci en schiet als een Apollo de ruim te in. Het is allemaal even onwaarach tig en bovendien oervervelend en soms onbegrijpelijk verfilmd. Het samenraapsel van gruwelijke film beelden kreeg bovendien nog een verkeerde Nederlandse titel. Wan; de man die een half dozijn vrou-, wen bezit heet geen Ching maar Shi Men De zegswijze: „Wat Je verhaalt is lekker", gaat ditmaal dan ook beslist niet op. LIDO - In de nadagen van de grote Amerikaanse burgeroorlog, dus een beetje tussen beschaving en het werkelijke wilde westen, speelt zich deze week in Lido een gevecht af om een grote schat. Die schat is dan een 500.000 dol lar door een oude kolonel van het Confedratieve leger verborgen voor het geval het allemaal mis zou lo pen. Twee helden trekken er op uit om hem te zoeken, waarmee dan een situatie is geschapen waarmee men in een western en vooral een spaghetti western wel raad weet. In de eerste plaats verkrijgen onze twee helden ondanks aanvan kelijk nutteloze, maar later nuttige samenwerking van de dochter van de kolonel het door hen begeerde edelmetaal niet zo erg gemakkelijk. Terwijl op het moment suprème verraad in eigen kring de balans te nadele van de eerlijke vinders Een van de helden hier nog intiem met een meisje dat hew later zal bedriegen. lijkt door te slaan. Deze moeilijk heden blijken onze twee helden zij het niet gemakkelijk, toch de baas te kunnen. Tussen hun welslagen en het begin van het streven liggen echter de nodige complicaties waar door voor een paar kogels toch de nodige spanning en het perspcetlef van wat in de wandel aangeduid wordt als spaghetti western krijgt. Voor een paar kogels meer is daar om wel een aardige film voor de liefhebbers van schieten en hard avontuur, omdat Juist ondanks de simpelheid van het thema (de Jacht naar het goud) dankzij het per soonlijke verraad een zeer verras send element krijgt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 25