ons Rademakers verfilmde Streuvels of De teleurgang van de Watershoek kleurrijke kijk op boerenleven Lor na High Noon is terug Grote JA* Louis de Funès volgt weer t oude procédé KAMSTEEG^ WATERSPORT Springerige gendarme in St. Tropez Prolongaties LET OP HET GWK-EMBLEEM DE GRENSWISSELKANTOREN N.V. ADVERTENTIE Hofweg 39, Voorschoten Telefoon 0171/ 4995 Ook zondagmiddag geopend Wij staan ook op de HISWA. Mimü REX Sexualiteit biyft een pro bleem ook na het huwelijk. Dat 1* deze week te zien ln het theater aan de Haarlemmerstraat, waar Lorna Maitland ongetwijfeld de grootste borsten ontvouwd, ooit op het Leidse witte doek vertoond. Lorna is gehuwd met een niet al te snuggere, hoewel aantrekkelijke boekenwurm, die later dan ook beter leert. Het Verhaal ls gesitueerd in da zwoele moerassen van het zuidelij ke deel van de Verenigde Staten. Een landstreek waarschijnlijk da delta van de Mississlpl, waar Lor na geïsoleerd van elk normaal menselijk contact, alleen maar droomt van uiterst lichamelijke bezigheden. Die krijgt ze dan op een bepaald moment op d'r boterham wan neer uit een nabijgelegen gevan genis een halsmisdadiger ontsnapt. Niet alleen spat deze met het no dige bloed, maar hy geeft Lorna die juist een bad nam ook haar portie. Daarna vliegen de stukken d'r af; het hek ls van de dam. maar na een opeenstapeling van immoraliteiten wordt er toch nog een soort van vredespijp gerookt. Ook de pacifisten komen uitein« del ijk aan hun trekken. 5 MAART 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 1» >r Fons Rademakers wordt de maand ïaart een belangrijke. Eerst gaat een ieuwe speelfilm zijn zesde in vee landen tegelijk in première onder t titel „Mira", enkele weken later is hij erantwoordelijk voor de laatste pro fetie, welke de Nederlandse Comedie in haar bestaan uitbrengt, „Koud en warm" van Fernand Crommelynck. Zijn vriend, Hugo Claus, heeft hem in twee gevallen terzijde gestaan, want het scenario naar de roman van Stijn Streuvels staat op zijn naam, de bewer king van „Chaud et froid" van de Frans talige Belg ook. zou er een betere bemiddelaar en zyn voor deze dubbel Bel- -Nederlandse gebeurtenis dan Rademakers, die als Braban- ieel goed in staat is met één bij onze zuiderburen en één te staan? Als Roosendaals ;Je droomde hij al van een irrière. met zyn eerste kleu- gaat hij opnieuw bewijzen ik in de vingers te hebben, onze produktiefste regisseur, na „Dorp aan de rivier" in [volgden destijds snel .Makkers uw wild geraas", „Het mes", twee druppels water" en „De [van de reiger". heeft Rademakers vijf Jaar >n wachten, want zijn eerste naar de internationale film Jean Desailly en Gunnel ilom) werd een mislukking, illywood is een afzwaaier het niet, als daar één op de ze- films een duidelijk succes is men zich vergenoegd in de i. Onze geringe filmmogelijk- maken van zo'n balans een inde. Rademakers is niet vijf [naar het Duivelseiland verban- maar een periode van vele te- illingen is het wel voor hem den. ;k wat te zullen vastlopen, toen maar weer terug tot oorspronkelikje toneelstatus. In dag" van Hugo Claus bleek hij een jaar geleden toen toch een ontdekking als acteur, dat hem weer zelfvertrouwen ;even? elk geval staat ln zijn ve behuizing op een bovenetage de Amsterdamse Prinsengracht andere man. Wat slanker. De et tot somberheid is bij hem ken. Maar hij is ook bezadig- 25( jeworden. Mensen in filmzaken ikken wel eens van zijn ge- 5 0( de energie, belichaamd in de o'er waarop hij, volstrekt uniek taalgebied", faaaAntaaaas- 400kan zeggen. Die nieuwe instelling zal voor hem, mag men hopen, de lichten gemak kelijker op groen zetten. Zelfs een Bergman zou zich niet kunnen ont poppen als hij maar ééns in de vijf Jaar een kans zou krijgen een film te maken. Met „Mira of de teleurgang van de Watershoek" wordt het een hele toestand. Het zilveren Belglsche-Ne- derlands cultureel akkoord wordt er mee gevierd, maar ook de hon derdste geboortedag van Streuvels Naarstig zoeken in het omvangrijke oeuvre van de Vlaamse schrijver, die maar net zijn eigen eeuwfeest heeft gemist, bracht de keuze op „De teleurgang van de Watershoek". De roman kwam weliswaar pas in 1927 uit, maar Streuvels maakte er in 1910 naar een historisch geval een studie over. Twee elementen bepalen het cen trale thema van „Mira". namelijk de angst voor het onbekende. De bouw van een brug. die de gemeen schap de Watershoek uit haar ach terlijk isolement zal verlossen en de houding van een jonge onafhanke lijke vrouw, die zich van de klein zieligheid van haar omgeving niets aantrekt. NONSENS De manier van vertellen van Streuvels, de sprongen in karakters en situaties, is ook in de film ge volgd. Het acteren in de traditione le vorm heeft Rademakers niet wil len verlaten: „Het is een trend, die erg gauw gedoemd is te verdwijnen. Dat de acteur een zo belangrijk we zen ls. dat je tegen hem kan zeg gen: ga jij daar maar zitten, ik zet een camera op je en als je improvi seert dan wil een groot publiek daar graag naar kijken. Dat is na tuurlijk volslagen nonsens". De Brabantse regisseur, die het even over de grenzen zocht van ons taalgebied, ging naar zijn oorsprong terug: „Ik vind het van huis uit al leen interessant films te maken in dit land. Ik kom hier vandaan. Au fond vind ik niet om mijzelf schoon te wassen dat er nog nooit voorbeelden geweest zijn van een landsman, die het in een ander land bijzonder deed. Dat bestaai gewoon weg niet. Hij kan het wel doen, maar op een onbenullige ma nier. Men kan zich toch niet voor stellen dat Fellini „On the water- j front" van Elia Kazan zou maken j in New York daar heeft hij geen 5 benul van en men zou zich niet kunnen voorstellen dat vlngmar Bergman „La dolce vita" zou maken in Rome... Dat is natuurlijk het rare" „Ik ben destijds een beetje uit wanhoop met die „Dans van de rei ger" begonnen, toen ik uit Duits land wat financiering kreeg, om er internationale acteurs in te halen Interessanter had ik het eigenlijk- gevonden het helemaal Nederlanc te maken.Ecn zeer international» kant zal „Mira" beslist hebben. D muziek is gecomponeerd door Geor ges Delerue, een Fransman, die ve len heeft bekoord met zijn melan cholieke charme in „Jules et Jim" van Truffaut. MOTIEFJE Een half uur muziek heeft de Pa- rijzenaar voor dit Vlaamse verhaal gecomponeerd. Rademakers loopt verguld naar een recorder om de verschillende banden te laten horen. En hij heeft daar reden toe, want Delerue is geïnspireerd geweest als in zijn beste dagen. „Hij had het krankzinnig druk. Hij zei: latèn we zo afspreken dat ik de film kom zien. Ligt hij mij dan voel ik er veel voor, voel ik dat het een beetje gewrongen en moeilijk is... hij was bezig met een film van Frankenheimer en kwam hier, was toen erg enthousiast en is een paar dagen gebleven om op de snijtafel alles uit te zoeken. En een week later belde hij me en speelde op de piano het motiefje voor, fantastisch gewoon". Filmregisseur Fons Rademakers (geheel rechtstijdens de opnamen van 'Mira'. LUXOR Het heeft enige tijd geduurd maar het is nu zover. Er is weer een nieuwe film van Louis de Funès in Leiden De Franse bekkentrekkende komiek vervult ditmaal weer ae oude ver trouwde rol van gendarme van St. Tropez. Of eigenlijk niet. Door een beslissing van hogerhand zijn na melijk alle markante figuren uit het politiekorps van de mondaine badplaats met pensioen gestuurd en vervangen door jongere knapen. Alles lijkt rustig zijn gangetje te gaan totdat de ex-gendarmes een reünie houden en bezeten raken van het idee om de politiepet weer op te zetten. Hun onaangekondig de aankomst in St. Tropez geeft aanleiding tot allerlei komische si tuaties. Het begint bijvoorbeeld al TRIANON De met zes Os cars bekroonde film dr. Zjiwago gaat al weer de tweede week in. Voor wie het nog niet wist: het is het kleurenboek dat David Lean maakte van de gelijknamige ro man van Boris Pasternak. LIDO Ook van Irma la Dou ce schijnt men niet genoeg te krij gen Jack Lemon en Shirley Mc- Lain dartelen voor de vierde week over het witte doek. CAMERA Aan kop van de projongatielijst gaat nog steeds "Meisjesinternaakt" handelend over een knaap die verkleed als meisje in een internaat belandt. direct met een reusachtige ver keersopstopping veroorzaakt door het team De Funès dat dacht het varkentje wel even te wassen. Er volgen kloppartijen op stranden vol naaktlopers, riskante ritten in auto's van kloosterzusters en zelfs belanden ze nog op een hippie-feest. Wie het procédé van De Funès kent zal weer veel plezier beleven aan het springerige mannetje en zijn gevolg. Het kleurige St. Tropez vormt voor de grollen en grappen een uitstekend decor. 8TUDIO High Noon is weer eens terug. Zeker niet ten onrechte Want deze in 1952 onder regie van Fred Zinnemann ver vaardigde film, bleek onmiddellijk al een schot in de roos. Temidden van de stroom rolprenten met schietende cowboys, paardedieven en al dan niet bloeddorstige india nen in Hollywood voorzien van het etiket "Western" was High Noon een sensationeel kwaliteits- Drodukt, een verademing haast. De onvergetelijke slotscène, als de wat sloom lijkende "held" door de zin derende hitte van de voormiddag de benauwend-gevaarlijke tocht naar het stationnetje moet maken, is Cary Cooper op "het lijf" ge schreven. ADVERTENTIE ?ANr CHANGE Aan- en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks in de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver. De Grenswisselkantoren N.V. op het N.S.-station van Leiden. Geopend van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 8 en op zondag van 9 tot 5. Telefoon 01710-44558. speken en daar zouden zij dan groot gelijk in hebben. Rademakers heeft in een pastorale sfeer een nogal primitief wereldje in beeld gebracht, bevolkt men tientallen onvervalste, tanige Vlamingen. Het wordt een logeerpartij van allure voor de toeschouwer, want wat in zuiver filmtechnisch opzicht Ra demakers beste film geworden is kreeg reeksen vlakkeloos gave East- mancolorbeelden van Eddy van der Enden mee, voortreffelijk zelfs in talrijke silhouetprenten. Dat is al genoeg voor een filmbele venis, temeer waar de Parijzenaar George Delerue met inspiratie de Vlaamse getinte melancholieke mu ziekjes bedacht, de „Mira" een zeer volwaardige uitdrukking verlenen. Tevreden dus over de nieuwe film van Fons Rademakers? Daar vraagt U me wat. De bovenomschreven kwaliteiten beslaan al een zeer aan zienlijk deel van het ideaalbeeld, dat een regisseur zich kan stellen En Rademakers kan het nooit goed doen met de doem op zich dat hij destijds veelbelovend met „Dorp aan de rivier" een Oscar-nominatie verwierf en sindsdien de toeverlaat is geworden voor onze hoop op een artistiek verantwoorde film. PRETENTIE Zonder die te belastende pretentie kan „Mira" als een plastische film vertelling bestempeld worden, waar in twee thema's verstrengeld zijn. Met die pretentie rijzen enkele be denkingen tegen de dramatische uitwerking van dit gegeven, dat laat zien hoe de armelijke bewoners van het gehucht Watershoek zich krachtig afzetten tegen de buiten wereld, die hun bestaantje door de bouw van een brug in stukken wil snijden. Parallel met dit gevecht het zigeunerachtige meisje Mira, dat die kleine wereld uitdagend ontgroeid is en nu onverholen de hoofden van alle mannen in Wa tershoek op hol brengt. Streuvels lijvige roman ls in tame lijk flitsende taferelen verteld, een nogal filmisch procédé Maar film vergt een soort indamping en daar bij hebben Claus en Rademakers Een vrolijk tafereel uit Fons Rademakers eerste kleurenfilm 'Mira'. Willeke van Ammelrooy is op deze foto de bruid. zich in het script kennelijk laten verleiden teveel van die schilder achtige tafereeltjes van Streuvels in stand te houden, het gevaar van de keuze van een dik boek. In elk van de korte filmhoofdstukjes is er veel te zien. maar dramatisch gebeurt er daarbinnen te weinig. De film gaat niet stromen en de twee hoofdmo tieven komen niet tot ontplooiing, het gevecht om de brug niet en de omzwervingen van Mira niet. Hoe wel men er zichtbaar toch zo onge veer alle denkbare informatie over krUgt. Willeke van Ammelrooy heeft een ideale presentatie voor de titelrol en mag zeker als een ontdekking gel den. de rollen om haar heen wor den zeer aannemelijk door Carlos van Lanckere, Jan Decleir en Luc Ponette gespeeld, zij het dat de dialoogregie wat te gespierd uitvalt, j P. RUIVENKAMP. 1 'ons Rademakers zesde speel- n, 'Mira', is zijn eerste in kleur oorden. Dat voor hem nieuwe ment heeft hij meteen tot vmaamste kwaliteit gedreven, ^verrukkend oogst hij de sfeer- dien, die er rond de Schelde in i landschap vol afwisseling van f» regen en mist zijn binnen te len. Iet verhaal van Streuvels „De te rming van de Watershoek", arnaar „Mira" werd verfilmd, lelt zo'n zestig jaar geleden. Het "iaat van een wat achterlijk ge- cht. dat zich tegen de moderne verzet, komt in de reconstruc- met een boerse frisheid, welke büna opsnuift, onontkoom- ir op de toeschouwer af. rug naar de ongerepte landelijk- W, een ode aan het trappen in t natte gras, het mijmeren bij Q rimpelloze rivier of de lippen In t bierschuim zetten, waar maar n eerlijk cafee opduikt. ^amse collega's zouden nu waar- ïijnlijk van een film „met goes- ig en een schone beeldtaal" gaan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 19